Pietertje Puck

Drukke dag geweest en na het eten vervolg ik mijn rondje langs mijn linkjes, dat maar eerst want ik heb nog geen idee wat voor logje ik ga schrijven, dat moet dus maar even wachten. En dan kom ik bij een mede blogster een blog tegen over een 90 jarige moeder die het fenomeen GPS niet helemaal goed meekreeg.
Ach lees het even zelf bij omabaard, een ontroerend verhaaltje dat een heerlijk tegengif is voor alle ellende waar ik perse geen aandacht aan wil schenken.

Na lezing van dat logje moest ik ineens aan Pietertje Puck denken! Ik bedacht Pieterje in de auto voor de kleinkinderen. Met een verdraaide stem zocht ik contact met de kleintjes op de achterbank, vertelde dat ik Pietertje Puck was en dat ik zó klein was dat ik makkelijk in de auto kon wonen. Ze wilden álles van Pietertje weten, en Pietertje vroeg hén het hemd van het lijf.
Natuurlijk werd Pietertje geroepen zodra ze in de auto stapten en als hij vroeg of ze een leuke middag hadden gehad bij oma kreeg Pietertje Puck het héle verhaal te horen.

Pietertje kon dat niet weten natuurlijk, dié zat immers altijd in de auto en luisterde, stelde domme vragen, en gaf soms wel heel rare antwoorden.
Hij vroeg ze wel eens of ze een lieve oma hadden en dan vertrouwden ze hem toe dat oma écht heel gek kon doen.
En wanneer ze vervelende dingen hadden meegemaakt kon Pietertje Puck daar soms best een beetje bij helpen want hij bestond, ze hoorden hem toch zélf in de auto.
Zelfs toen ze eigenlijk al groot genoeg waren om te wéten hoe het in elkaar stak bleef Pietje Puck hun vriend in de auto, al was het maar om een saaie auto rit op te vrolijken.



95 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Beaunino
    jan 29, 2021 @ 17:45:19

    Pietertje Pucks kun je nooit genoeg hebben! En van zulke oma’s ook niet!

    Beantwoorden

  2. Michel
    jan 27, 2021 @ 09:35:41

    Ik was er als kind in meegegaan, heerlijk die fantasiewereld 🙂

    Beantwoorden

  3. Nicky
    jan 26, 2021 @ 23:13:09

    Wat heerlijk! Wat een heerlijke herinneringen maak je zo. En niet alleen voor hen.

    Beantwoorden

  4. Karel
    jan 26, 2021 @ 21:23:31

    dan maar eens een blogje maken om te vertellen wie die Pietertje is 🙂
    in die puzzels zie je steeds weer wat nieuws hihi , ik mag dat wel
    rustige avond groet

    Beantwoorden

  5. Terrence
    jan 26, 2021 @ 21:08:30

    Iedereen heeft een Pietertje Puck nodig in zijn of haar leven, Riet. Prachtig!

    Beantwoorden

  6. Happy Hulk
    jan 26, 2021 @ 18:57:09

    Geweldige oma!
    Heerlijke verzinsel, hoewel hij natuurlijk echt bestaat.

    En hiervan ook weer inspiratie opgedaan. 😉

    Beantwoorden

  7. Regenboogvlinder
    jan 26, 2021 @ 17:48:22

    Natuurlijk even bij Omabaard gelezen. Heel ontroerend.
    Geweldig Riet, wat een idee om je kleinkinders bij de les te houden. Zo schattig!
    En nu hoort Pietertje Puck nog steeds bij oma in hun ogen, al zijn ze al hoog en breed volwassen. Heb je hem ook wel eens van stal gehaald voor de achterkleinkinderen?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2021 @ 18:54:16

      Ja lief verhaaltje hé! Ik zie het helemaal voor me.
      Ze begonnen altijd meteen te roepen als ze in de auto zaten en dan waren ze meteen lekker rustig;-)
      Nee Levi en Amber hebben nog nooit bij me in de auto gezeten. Je moet tegenwoordig echt goede kinderstoeltjes hebben voor ze anders mogen ze niet mee en het was voor mij géén doen om om mét Henk ook nog de kleintjes in de auto te doen. Omdat ik regelmatig werk van de zaak mee naar huis nam kon ik geen vaste stoeltjes achterin hebben dus dat werd allemaal véél te veel gezeul en opletten want dan had ik eigenlijk drie “kleintjes”bij me. Vond het wel jammer maar ik heb weinig met die kleintjes kunnen doen. Gelukkig dat zowel Jennifer als Inge er voor gezorgd hebben dat ze toch een band met ons konden opbouwen. Zo blij mee want doordat ze nu allebei naar school gaan zou dat moeilijker zijn.

      Beantwoorden

  8. Yova
    jan 26, 2021 @ 16:01:00

    Pietertje Puck zou iedereen willen hebben. Leuke verhaal heb je daarover geschreven. Moest wel slikken.

    Beantwoorden

  9. Naomi
    jan 26, 2021 @ 15:48:41

    Zo leuk! Dat zijn van die fijne dingen die ze hun hele leven gaan onthouden.

    Beantwoorden

  10. Spontanity
    jan 26, 2021 @ 14:38:34

    En kinderen kunnen daar zo volledig in opgaan, geweldig!

    Beantwoorden

  11. Ferrara
    jan 26, 2021 @ 12:54:12

    Genoten van je verhaal. Je kleinkinderen zullen dit nooit vergeten.

    Ik zag mezelf weer op de knieen voor een holle boom met kleizoon die onmiddellijk van mij aannam dat kabouter Rinus en zijn vrouw Klazien daar woonden. Wel jammer dat ze net naar de stad waren om boodschappen te doen.

    Meteen doorgereden naar Omabaard voor haar verhaal. Die nieuwe snufjes zijn niet bij te benen als je niet meer achter het stuur zit.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2021 @ 15:38:24

      Nee klopt, ze halen het nog wel eens op.
      Zo leuk om mee te gaan in de belevingswereld van een kind, wat missen mensen die dat niet kunnen toch veel hé!
      Ik vind het zo’n schattig verhaal, 90 jaar , en dan toch nog willen zorgen dat mensen niet onnodig lang voor je in touw hoeven te blijven.zo lief.

      Beantwoorden

  12. willyfotoblog
    jan 26, 2021 @ 10:36:57

    een “warm” verhaal Riet

    prettige dag

    Beantwoorden

  13. Nicole Orriëns
    jan 26, 2021 @ 10:24:19

    Heerlijk zo’n Pietertje Puck in de auto. Die zou iedereen moeten hebben : )

    Beantwoorden

  14. Neeltje
    jan 26, 2021 @ 10:13:08

    Net zo’n verzinsel als Kukel van Ferderweg.

    Beantwoorden

  15. saturnein
    jan 26, 2021 @ 08:49:00

    Wat leuk, zo’n Pietertje Puck in de auto!

    Beantwoorden

  16. John
    jan 26, 2021 @ 08:18:50

    Ik zie ‘m op de foto ook echt zitten, dus, hij moet wel echt zijn. Ik zou er als kind zijnde ook echt in geloven denk ik. Wij hadden er als kind wel een kunnen gebruiken in ieder geval.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2021 @ 14:51:16

      Maar hij liet zich nooit zien als de kinderen in de buurt waren’-)
      Dat snap ik, kinderen kunnen in zich soms beter uiten tegen “iemand die ze niet zien” als ze nare dingen meemaken. Gelukkig was dat bij mijn kleinkinderen toen niet zo, hoogstens wel eens dingen die ze meemaakten op school die ze kwijt wilde. Ik heb er altijd van genoten.

      Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    jan 26, 2021 @ 01:08:07

    Oh heerlijk genieten dit soort verhalen, prachtig toch. Ik zou er ook mijn leven lang in blijven geloven als ik nu kind zou zijn .

    Beantwoorden

  18. omabaard
    jan 25, 2021 @ 22:50:18

    Een gekke super lieve oma ben jij! En…..ik heb het ook nog gedaan voor onze eigen kinderen, in de auto en thuis. Wij hadden moeten leren buikspreken😉.
    En zo kom je nog iets te weten👍.
    Fijn toch, inspiratie doorgeven!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2021 @ 07:53:46

      In de auto was buikspreken niet eens nodig omdat de kinderen dan achterin zitten. Later probeerde ze inderdaad wel via de spiegel te ontdekken of mijn mond bewoog’-)
      Leuk he dat het verhaal van de éne blogger een verhaal losmaakt bij de andere blogger. Gebeurt me vaker hoor al is de ander linken dan niet altijd nodig omdat het verhaal zelf dan geen rol speelt. Nu eigenlijk wél.

      Beantwoorden

  19. Matroos Beek
    jan 25, 2021 @ 22:08:07

    Wat jammer dat ik nooit zo’n oma als jij heb gehad. Schitterend.

    Beantwoorden

  20. RenéSmurf
    jan 25, 2021 @ 22:01:42

    Ja, zo hebben zij er een mooie herinnering aan. Wij deden nooit dingen in de auto, gewoon uit het raam kijken is mooi genoeg.

    Beantwoorden

  21. Karel
    jan 25, 2021 @ 21:44:30

    ja ik had dat bij omabaard gelezen
    en dat gaf jou dus inspiratie , en wel ook een hele mooie 🙂
    maar ik denk dat ik de enige ben die ” Pietertje ” dus niet kent

    Beantwoorden

  22. Kakel
    jan 25, 2021 @ 21:28:20

    Voor zo’n Pietertje Puck smelt ik. Had ik óók maar zo’n oma gehad. Wat een rijkdom voor die kinderen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 25, 2021 @ 21:46:38

      Ik vond en vind kinderen heerlijk. Maar ik ben heel blij dat ik zowel van m’n eigen kinderen als van de kleinkinderen echt mocht genieten. En zelfs met de achterkleinkinderen is er echt een band al is “logeren”er nooit van gekomen doordat Henk alle aandacht nodig had. Nu gaan ze naar school en hebben ze van alles te doen dus komt het er niet van. Maar dankzij dochter en kleindochter kon er tóch regelmatig contact zijn.

      Beantwoorden

  23. staartje
    jan 25, 2021 @ 20:50:56

    Wat leueueuk!

    Beantwoorden

  24. Rebbeltje
    jan 25, 2021 @ 20:49:10

    Ha hadden we dat zelf maar verzonnen bij de lange ritten naar Oma…wij kwamen niet verder dan reigers tellen…en de rit duurde 3 kwartier grijnzzzzz
    Slimme Oma ben je dus 😉
    Groetjes

    Beantwoorden

  25. Suskeblogt
    jan 25, 2021 @ 20:46:58

    Jou kennende zullen het gekke en originele gesprekken geweest zijn. Geen wonder dat de kids het zo leuk vonden.

    Beantwoorden

  26. Sjoerd
    jan 25, 2021 @ 20:37:11

    Heerlijk toch dat je op die manier contact kunt maken met die kleintjes…

    Beantwoorden

  27. gewoonanneke
    jan 25, 2021 @ 20:08:02

    Heerlijk en juist om die manier zijn kinderen vaak zo open en vertellen van alles… super leuk bedacht hoor.

    Beantwoorden

  28. Mrs. Brubeck
    jan 25, 2021 @ 19:58:42

    Ik heb net bij mijn naamgenote gelezen… hier ook al zo mooi en hartverwarmend!

    Beantwoorden

  29. liesonderweg
    jan 25, 2021 @ 19:55:24

    En nog zo’n mooi verhaal!
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  30. Melody
    jan 25, 2021 @ 19:54:08

    Wie houdt nou niet van Pietertje…

    En ja dat bij Lieve had ik al gelezen …

    En nu jij… dus ff dubbelslikken

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 25, 2021 @ 20:04:18

      Ik vond het zó schattig dat verhaaltje. Heb het eraan gelinkt voor de lezers die wel bij mij maar niet bij haar lezen want ik vond dat deeltje van het log hier herhalen “not done”

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.