moedertje…

Het was scháttig hoor dat verbod op vuurwerk. De overheid die het verbood deed me denken aan een oververmoeide moeder van een groot gezin die het allemaal niet zo onder controle heeft.
Ze weet precies welke van haar kinderen maling hebben aan ge- en verboden, en ook dat ze domweg niet de mogelijkheden heeft consequent naleven van haar regels af te dwingen.
Maar ze weet óók dat het andere deel van haar kinderen braaf zal doen wat ze vraagt, ze rekent er stiekem op dat daardoor het verbod toch enig effect zal hebben, het is bijna schattig hé!
Nou ja, ik heb makkelijk praten, ik had maar twee kinderen en die wisten donders goed dat hun moedertje nooit dreigde met een straf die ze niet kon of wilde uitvoeren.

Oke, oke, de problemen waren ook minder complex in mijn gezin juist omdat ik altijd heel consequent was in “straffen”. Straffen tussen haakjes ja, want eigenlijk was de straf altijd een voortvloeisel dat de zondaar over zichzelf afriep door “de zonde te begaan”. Zo zou ik nú b.v. beslissen dat een grote groep mensen die betrapt wordt op een illegaal feest géén bekeuring krijgt, dat houdt n.l. géén besmettingen tegen.

Nee ik zou ze láten feesten, twee weken lang, de boel hermetisch afsluiten, desnoods met bewaking voor de deur. Pas na een test die aangeeft dat ze virusvrij zijn mag de deur open. Natuurlijk draaien ze zelf voor de kosten van de test op en ook voor simpele maaltijden die 3 x daags bezorgd zullen worden
(en zélf de toiletten schoonhouden)
Kost de zondaars net zoveel als een bekeuring maar levert meer op want ze kunnen dan niemand besmetten. Dat ze niet helemaal okselfris meer zullen zijn na 2 weken is niet besmettelijk

Maar ik geef toe, het vuurwerk aan banden leggen ligt iets lastiger, de burgerlijke ongehoorzaamheid tiert welig omdat “de stoute kinderen” heel goed weten dat moeder tóch niet overal kan zijn, misschien had een combinatie verbod én avondklok meer pakkans opgeleverd. In ieder geval heeft het “brave deel van de kinderen” toch voor enig effect gezorgd. Minder slachtoffers maar er werd nog wel genoeg andere ellende aangericht. Ook daarbij wordt verwacht dat het “moedertje” (in de vorm van de hulpdiensten) zich vooral met respect gedraagt als de stoute kindertjes haar uitdagen en zich niet aan de regels willen houden. Ze vervelen zich immers, nou dan!

Natuurlijk ben ik één van de brave kinderen, bracht het eerste deel van oudejaarsavond door met een spelletje doen met Inge en haar lief, en toen zij naar huis waren keek ik naar wat Guido Weijers te vertellen had over het jaar 2020. Ik vond hem fantastisch, uiterst beschaaft legde hij de vinger op een paar zeer pijnlijke plekken. Zijn collega Yoep van ’t Hek moet meer kijkers gehad hebben las ik maar ik heb dat vloekende scheldende driftkikkertje al een tijdje uit mijn kijklijstje geschrapt.
Meer kijkers zegt ook niet alles over de waardering voor de show. Maar misschien heb jij ze wél allebei gezien, dan kun je er wél over oordelen!