balans opmaken

Hoe ik terug kijk op het jaar dat nu bijna om is…… nou eigenlijk met behoorlijk gemengde gevoelens.
Aan de éne kant met grote dankbaarheid voor alle hartverwarmende steun/hulp en medeleven van zowel mijn thuisfront als uit mijn blogwereld. Alleen dankzij die ondersteuning kon ik Henk tot aan zijn laatste adem thuis verzorgen. Daar word ik nog steeds warm van!

Maar dan de andere kant, de zorg en de overheid waar ik al geen hoge pet van op had maar die me ondanks dat nóg zwaar teleur kon stellen. Menigmaal voelde ik me geschoffeerd bij de verwijten dat ik zélf zorg afwees of niet aan belachelijk regeltjes voldeed! Dat de zorg die ik afwees domweg niet aansloot op wat er nodig was en dus alleen maar méér problemen gaf werd niet erkent, ik was eigenwijs. Ach daar heb ik hier vaak genoeg over gezeurd.

Naar alle omstandigheden gaat het nog steeds best goed met me, maar natuurlijk had ik zelf niet meteen door dat ik behalve met een rouwproces ook wel met een vorm van een burn-out had te dealen. Jarenlange 24uurszorg gaat je niet in de koude kleren zitten, de zware overbelasting groei je in en gaat “goed” tótdat de druk van de ketel gaat, dan is het op.

De corona maatregelen zijn voor mij eerder een zegen dan een kwaad, er hóeft niet zo veel en dat is goed, ik heb nogal eens de neiging m’n krachten te overschatten wat dan weer een gebroken parelketting oplevert.
Maar eigenlijk voel ik me ook wat het corona gedoe betreft soms zwaar ondergeschoffeld en daar ben ik vast niet de enige in.

Er is méér dan corona! Natuurlijk is het héél erg om mensen te verliezen, of zorgen te hebben over geliefden die lijden aan dit rot-virus, maar maakt dat andere zorgen over je bedrijf naar de knoppen zien gaan, over andere ziektes en/of verliezen minder erg? Moeten we daarom “maar niet zeuren” en ons realiseren ” dat we in zo’n geweldig land wonen”. Ja zeker, het is zwaar voor de mensen die in de zorgwerken, daar is gelukkig ook terecht veel aandacht voor. Maar moeten we álle, vaak terechte, zorgen dan maar weg relativeren?

Wat ik mis is aandacht voor bijv. mensen die thuis 24 per dag voor een patiënt zorgen, die niét aan het eind van de dag “naar huis” kunnen maar moeten blijven zorgen. Oók wanneer het beetje zorg dat je kreeg ingetrokken werd door corona maatregelen. Ik voel me soms echt geschoffeerd door columns die alles wegzetten als gezeur want; “alleen corona is erg”.

Trouwens, mij hoor je niet over de C. beperkingen want eerlijk gezegd was ik vorig jaar zónder het virus méér beperkt in de decembermaand dan nu mét de corona maatregelen!
Maar dáár had toen, behalve mijn twee werelden, verder niemand een boodschap aan. De overheid niet, de zorg niet, de columnisten niet en de fondsenwervende ondersteuningsorganisaties niet.

Zucht….., een zuur logje, vergeef me, ik wil óók wel eens zeuren!
En natuurlijk, ook mijn leed doet niets af aan al het andere leed in de wereld! Maar we voelen “het eigen leed” nou eenmaal het meest.

92 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Mirjam Kakelbont
    dec 22, 2020 @ 20:08:16

    Je zeurt niet. Je geeft aan waar de overheid tekort schoot. Daar heb je alle redenen voor, helemaal omdat ze jouw de schuld gaven van het weigeren van hun “goede zorgen.” Schrijf het van je af!
    Wat me stoort is dat nu alle aandacht uitgaat naar corona en de rest…nou ja, de rest wordt vergeten of doet er niet toe.
    Je hebt zoveel te verwerken en bent altijd flink. Overlopen is een logisch gevolg.
    Wij hebben er alleen maar begrip voor ♥

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 22, 2020 @ 20:29:39

      Ja het vliegt me wel eens naar de strot, wie niets met corona van doen heeft kán gewoon niets te klagen hebben. Daarbij natuurlijk vergetend dat corona maatregelen het nog zwaarder maken voor mensen die tóch allerlei zorgen hadden.

      Beantwoorden

  2. Spontanity
    dec 21, 2020 @ 17:35:29

    Corona voert in alles de boventoon momenteel.
    Ik vind dat fout.
    Ik hou me echt overal aan, echt.
    Maar zoveel dingen worden een soort van ‘vergeten’ nu!!!
    Alsof het hele leven alleen nog maar uit Corona bestaat
    Even 1 stapje terug, en volgend jaar 2 stapjes vooruit.
    Hoop ik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 21, 2020 @ 19:09:05

      Ja precies, dát stoort me enorm, alsof je “niets kunt hebben”wanneer je niets met corona van doen hebt. In veel gevallen komt die ellende er alleen maar extra bij en verzwaard het de taken of de ellende,

      Beantwoorden

  3. Trackback: 1000 vragen aan mezelf #12 | apenstaartjeweblog
  4. Beaunino
    dec 21, 2020 @ 06:51:25

    Zo is het Riet! Ik snap je helemaal.
    Zelf schiet in in m’n allergie als ik mensen hoor piepen over dat ze niet met de hele familie samen kunnen zijn.
    Hou toch op, het is maar voor een jaar!
    Voor mij veranderd er eigenlijk niet veel, de afgelopen jaren waren ook vrij eenzame kersten😄 gewoon de mooie herinneringen koesteren en accepteren dat het nu anders is helpt mij.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 21, 2020 @ 11:20:28

      O maar ik snap juist heel goed dat het voor sommige frustrerend is dat het niet kan. Geloof maar dat ik graag iedereen bij elkaar zou hebben en de warmte van iedereen “aan de lijve zou willen ondervinden”. Een rouwproces zónder ook maar één keer een arm om je heen is echt niet leuk en weet ik dat zeuren daarover niets oplost, ik kán me voorstellen dat mensen het wel willen aangeven als “vervelend en een gemis” want dat is het gewoon. Alleen, er is zoveel meer dat moeilijk is en dat ineens niet meer lijkt te mogen bestaan.

      Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    dec 21, 2020 @ 01:34:59

    Ik vind het nog netjes als ik wet wat je allemaal hebt moeten doormaken met instanties en zogenaamde zorgverleners.

    Beantwoorden

  6. minoesjka2
    dec 20, 2020 @ 17:19:24

    Nee. lieve Riet, je zeurt niet. Jouw blog is de realiteit. Door de corona wordt er veel ook niet gezien, niets mee gedaan en afgedaan als niet belangrijk.
    Kan misschien ook niet anders, maar leuk is het niet.
    Hoorde gisteren nog zo’n schrijnend verhaal van mijn vriendin, die haar moeder van 90 haar heup gebroken had en er gewoon mee gesold wordt, omdat ze eerst geen corona heeft, dan wel en naar een corona afdeling moet, waar geconstateerd word dat het toch niet zo is. En vervolgens moet ze het maar uitzoeken!
    Ja, er gaat net iets te veel mis op het ogenblik buiten de corona om.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 20, 2020 @ 18:13:52

      Zeker weten , en ook al werkt en de lagere lagen in de zorg zich een slag in het rond, in de hogere lagen gaat héél veel fout. Ik heb weinig zorg gehad maar ook daarin ging vrijwel álles fout dat maar fout kon gaan.

      Beantwoorden

  7. Nicky
    dec 20, 2020 @ 16:28:53

    Hoezo zuur? Ik vind dat je nadat ‘ze’ je zo in de kou hebben laten staan toch heel goed bezig bent. Menig mens zou daar inderdaad een verbitterde zuurpruim van worden. Maar jij niet. En dat vind ik knap! En wat jij doet is geen zeuren. Je spreekt gewoon je ergernis uit. 😁

    Overigens denk ik dat heel veel mensen geen oog hebben voor andermans problemen. Zeker als je zoals jij gewoon je schouders eronder zet en doorgaat. Dan denkt-iedereen ‘Die redt het wel’ en dan hoor je alleen maar dat iedereen je ‘zo’n sterke vrouw vindt’. Ja, dikke doei! Veel keuze heb je niet, hè. En zo modder je aan met weinig hulp. Behalve van mensen die heel dicht bij je staan en je écht kennen, zoals je kinderen. En verder heeft niemand in de gaten hoe zwaar je het hebt want ‘je bent zo’n sterke vrouw’ (althans, zo ervaar ik dat in onze situatie). En dan moet je af en toe gewoon even je ei kwijt. Niks mis mee. Dikke knuffel vanaf hier!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 20, 2020 @ 18:09:12

      En het gaat natuurlijk niet alleen om mij maar om ál die mensen die bij een zorgende taak en/of verdriet als extraatje al die corona toestánden er overheen krijgen en mee moeten dealen. Je begrijpt het helemaal. Want we hebben niet te klagen omdat we geen corona hebben, alleen dán heb je recht op medeleven. Zo komt het af en toe bij me binnen. En daar ben ik zeer beslist niet de enige in. Ik wil me ook niet overdreven beklagen maar het kan geen kwaad wat ogen te openen. Maar gelukkig zijn mijn twee werelden heel betrokken bij me.

      Beantwoorden

  8. meninggever
    dec 20, 2020 @ 10:52:47

    Weet je, naast jouw persoonlijke narigheden die toch het zwaarst wegen, zijn er nog zoveel zaken om je druk over te kunnen maken. Opvallend is dat zij die het hardste roepen dat deze pandemie her ergste is wat ons overkomt (economisch wel te onderbouwen trouwens..) gaan zaken die voorheen een rol speelden ook gewoon door. Schulden worden niet vrijgesproken, criminelen gaan gewoon door, net als de al dan niet illegale immigratie, men mekkert nog steeds over het vermeende klimaatprobleem, BLM zoekt nog steeds die blanco cheque en KOZP heeft het Sinterklaasfeest verpest. Zijn maar een paar voorbeeldjes. En intussen blijft het leed achter de voordeuren ook verborgen. Houdt men de regels strak vast waar enige flexibiliteit geboden is, is flexibel waar strakheid gevraagd wordt. Maar geeft men nu net geen arm om de schouder om je door een lastige periode heen te helpen. Wij bezoeken elke week een vriendin die eerst hetzelfde overkwam met haar echtgenoot en daarna de medische molen in moest voor wat heftige ingrepen. Ze knapt nu op. Corona of niet, gewoon bezocht en geholpen. Het werd zeer op prijs gesteld. Klein gebaar, nauwelijks moeite kostend, en wetend dat warmte niet alleen van de kachel of cv af komt…

    Beantwoorden

  9. Jook
    dec 20, 2020 @ 08:53:57

    Helemaal niet zuur!! Heel realistisch juist.

    Beantwoorden

  10. Neeltje
    dec 19, 2020 @ 18:05:55

    Zeuren is het zeker niet. Het is juist goed alle kanten van deze crisis te zien. Helaas kunnen we niet alles oplossen, daar daar waar ik een (klein) steentje kan bijdragen doe ik dat. En wat is het begrijpelijk dat je fysiek en mentaal even in ruststand moet. Wat heb je een zware tijd achter de rug. Zorg maar even heel goed voor jezelf. En laten we hoop houden voor de toekomst. Al zal het voor velen even duren het helemaal teboven te zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 19, 2020 @ 18:13:48

      Ja precies, corona maakt het extra moeilijk voor al die mensen die het moeilijk hádden, dat wordt gewoon té makkelijk vergeten. Maar we gaan er vast wel uit komen maar hoewel de rust goed is voor me ontbreken er dus momenten waar ik me weer aan op kan trekken nu de boel weer verder op slot zit. Maar het is even niet anders.

      Beantwoorden

  11. Naomi
    dec 19, 2020 @ 11:52:27

    Dit is absoluut geen zeuren en je hebt zó gelijk! Het lijkt wel of je op dit moment alleen nog zorg/aandacht krijgt als je corona hebt. De rest van het leven/ziektes/stoornissen/klachten/vragen/problemen is niet ineens verdwenen hè, met corona. En dat je in een vorm van een burn-out zit, vind ik helemaal niet gek. Het is topsport geweest de laatste jaren, zowel fysiek als mentaal.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 19, 2020 @ 12:23:16

      Het leek me gewoon goed ook eens een tegengeluid te laten horen. Ik redt me heus aardig hoor, en de rust doet me goed maar tóch is het wel een gemis dat ik het gewone leven niet op kan pakken waardoor ik toch een beetje in een kringetje blijf draaien. Er zijn heus meer erge dingen maar dat wil niet zeggen dat dit niét vervelend is en mag niet als gezeur weggezet worden. Saamhorigheid betelend niét met maar één groep rekening houden, maar met elkáár rekening houden.

      Beantwoorden

  12. AnneMarie
    dec 19, 2020 @ 09:47:05

    Zeker geen zuur of klagend logje. Het was en is echt niet alleen maar rozegeur en maneschijn. Ze hebben je in je hemd laten staan en vrede hebben met de dood van Henk hebben maakt het gemis er zeker niet minder om.
    Dat relativeren ken ik maar al te goed maar net wat je zegt soms wordt je er zo moe van.
    Weinig mensen kunnen zich verplaatsen in andermans problemen en misschien maar goed ook.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 19, 2020 @ 10:55:45

      Klopt, er kan genoeg vreselijks aan de hand zijn zónder dat het iets met corona te maken heeft, maar er waar evengoed vaak wél door verzwaard wordt, het lijkt wel of dat ineens allemaal niet meer aan de orde is. Je kúnt je ook niet in alles inleven al heb je soms wel een beetje voorstelling van de problemen. Maar alles weg relativeren laat veel mensen die het ook zonder corona zwaar hebben met een in de steek gelaten gevoel zitten. Jij en ik zijn heus wel redelijk positief ingestelde mensen die zelden zeuren en die worden nu vaak tekort gedaan.

      Beantwoorden

      • AnneMarie
        dec 19, 2020 @ 18:40:29

        Het klopt dat we weinig zeuren maar een slachtofferrol is niet aan mij besteed. Soms glip je er zonder te weten in maar meestal ontdek ik het snel genoeg om er weer met gierende vaart uit te vliegen en inderdaad dan wil je wel eens te kort komen. Net als jij zet ik dan de schouders er onder en hoop dat ik alles tot een goed einde kan brengen maar wel op mijn eigen manier.
        Dit herken(de) ik bij jou ook en af en toe een zeurblogje kan dan zeer verkwikkend zijn om weer snel terug te gaan naar de orde van de dag. Laat ze maar doorkomen.

        Beantwoorden

  13. John
    dec 19, 2020 @ 08:56:33

    Het leven is niet alleen maar leuk met constant mooie momenten, maar er gebeuren ook zaken die echt een stuk minder zijn. Dit is dus geen zuur log maar meer een log met realiteit.

    Beantwoorden

  14. Koen
    dec 19, 2020 @ 08:11:11

    Op één punt ben ik het niet met je eens: Dit is GEEN zuur logje.

    Beantwoorden

  15. terrebel
    dec 19, 2020 @ 00:52:45

    Een bootvluchtelinge vertelde het eens mooi aan een vriendin van mij: ‘Dankjewel voor je medeleven over het verlies van mijn man, mijn kinderen, mijn dorp. Maar ook ik heb gewoon ook liefdesverdriet en baal ook als mijn mobieltje stuk valt. Denk je dat ik die problemen niet heb?’

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 19, 2020 @ 08:55:44

      Maar ik heb het hier niet over dingen die relatief gezien kleiner kleiner zijn dan de impackt van corona, het gaat om zaken die nét zo angstig en levensbedreigend zijn voor wie er midden in zit. met dan nog de corona nadelen toegevoegd.

      Beantwoorden

  16. Matroos Beek
    dec 18, 2020 @ 22:34:23

    Goed dat je het eruit gooit. Je moet niet altijd dragen, je moet af en toe klagen. Het is allemaal ook zo waar. Leed valt sowieso niet te vergelijken.

    Beantwoorden

  17. Liesbethblogt
    dec 18, 2020 @ 21:42:48

    Ik snap je hoor Rietepietz maar veel mensen hebben echt geen idee en kunnen zich ook niet inleven in een ander. Of hebben gewoon interesses buiten zichzelf.
    De mensen die eerst alles wegwuifde en nu voorop staan met gejammer over feestjes die niet door gaan, vakanties die niet kunnen en haar wat te lang is. Daar heb ik een beetje moeite mee. Niet met die logje, het mag mensen best eens onder hun neus gewreven worden dat het leven niet voor iedereen leuk is.
    En dat corona erg is, is omdat de mens verwend is. Reclames op tv waarbij moeders muziekoordoppen bestellen met een creditcard, dat soort verwend. Dat ze allemaal even het Dagboek van Anne Frank gaan lezen en een beetje nederigheid leren. Een vriendin van me is dermate ziek dat corona haar fataal kan worden. Voor corona was er ook al iets en als wij hoop ik volgend jaar wat zorgelozer mogen leven, dan is daar niets veranderd. Ik vind het nog heel bijzonder dat je nog oer leuke dingen hebt weten te schrijven al die tijd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 19, 2020 @ 08:44:26

      Maar het blijft een feit dat , om maar iets te noemen, een gebroken been niet minder pijn gaat doen omdat een ander 2 gebroken benen heeft. Ik wordt een beetje niet goed van al dat relativeren hoewel me dát met de paplepel is ingegeven. En gelukkig heb ik dan wél de aard om er (meestal) het beste van te maken maar dat zal zeker in de generaties die in luxe opgroeien minder makkelijk zijn. Er zijn heus wel mensen die over onzin klagen maar er zijn zeker óók veel mensen die reden hebben om te klagen omdat ze niet meer gehoord worden “want ze hebben geen corona doden te betreuren en dan valt het allemaal wel mee.”. Natuurlijk zou ik wel iets meer vrijheid willen om het leven weer op te pakken, maar nu de zaken zijn zoals ze zijn zoek ik er dan maar het voordeel van de rust in. En natuurlijk hebben veel mensen geen idee wat corona met je doet, maar er hebben óók veel mensen geen idee wat andere mensen door maken met kankerpatiënten, dementie patiënten, MS patiënte … noem maar op, voor ál die zaken geldt dat je het pas écht weet wanneer je er midden in zit. Je kunt dus gewoon niet van iedereen verwachten dat ze zich helemaal in kunnen leven. Ik kan Henk’s dood echt goed relativeren en ik heb er volmaakt vrede mee, maar dat maakt het gemis aan wie hij was domweg niet minder. Dat is wat ik in dit logje (misschien wel voor mezelf) een beetje op een rijtje wilde zetten!

      Beantwoorden

  18. liesonderweg
    dec 18, 2020 @ 20:43:25

    Je mag zeuren, ik wil ook… 12 jaar ‘zorgde’ ik ook 7/24 omdat er geen aangepaste zorg was. Nadien, nu, ben ik dankbaar om er op terug te kijken. Ik deed het!
    Maar…, zoveel jaren later schrijf ik dat nog niet af…, de andere kant van de medaille.
    ‘k Wens je veel moed/sterkte/gezondheid/geluk.
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  19. Suskeblogt
    dec 18, 2020 @ 20:26:21

    Je mag wel eens zeuren hoor. Je hebt tenslotte genoeg meegemaakt. Dat corona erg is is een feit, uw man verliezen is nog erger. Tegenslagen met de burocratie mag niet onder de mat geveegd worden omwille van dat virus. Zoals mijn moeder en ik deze namiddag zegden terwijl we samen op stap waren : ieder voelt zijn eigen pijn en verdriet. Kortom : voor mij zeur je helemaal niet.

    Beantwoorden

  20. Melody
    dec 18, 2020 @ 19:55:26

    Ga jij maar zeuren hoor, in HOOFDLETTERS want daar heb jij zeker recht op.

    En verder ben ik het volkomen met je eens… .Ik erger me groen aan de overheid die iedereen een veer in de reet steekt van hoe geweldig we het ‘samen’ doen…. Hadden hwe het maar écht samen gedaan dan hadden nu iedereen als vanouds kerst kunnen vieren … op mensen, zoals jij, wiens situatie verandert is door een andere oorzaak, na.

    Ik ga jouw log verder niet vervuilen maar ik kan een heel bos vol bomen opzetten over ergernissen dankzij c. dus tja

    knuffel en bedankt voor je lieve kaart.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 18, 2020 @ 20:14:16

      Als je de éne groep gaat noemen vergeet je weer 2 anderen want uiteindelijk heeft vrijwel iedereen er op z’n eigen manier ellende van. Dan wordt er overhaast wéér een groep waarbij weer andere groepen vergeten worden. Ik heb niet de behoefte om met modder te gooien want de meeste doen echt wel hun stinkende best, Maar men kijkt niet meer om zich heen wat er nog nog méér voor leed en problemen zijn behalve corona.
      Jij ook bedankt voor je lieve kaart;-)

      Beantwoorden

      • Melody
        dec 20, 2020 @ 12:37:24

        Ik schreef het net al bij een andere blogger….. er is zoveel verdriet door zorg die niet onder corona valt en dat is ondergesneeuwd… daar maak me ernstig zorgen over.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          dec 20, 2020 @ 13:11:29

          Ja en sterker nog, die hebben dus óók nog te dealen met de corona beperkingen, wat de taak dus nog zwaarder maakt. Voor mij is er gelukkig al veel minder zwaar geworden maar inderdaad, juist het gebrek aan mogelijkheden om het leven een beetje op te kunnen pakken maakt het zwaarder dan nodig.

          Beantwoorden

  21. gewoonanneke
    dec 18, 2020 @ 19:49:15

    Nou ik vind het ook geen zeuren. Het is ook een moeilijk jaar voor je geweest in alle opzichten, te veel te lang zelf gedaan en ook nog vechten tegen de instanties. En dan ineens is het rust en laat je lichaam en geest merken wat je allemaal heb meegemaakt. En dat doet zeer en heeft ook tijd nodig om dat weer op de rails te krijgen. Daar helpt de corona ook niet aan mee. Sterkte er mee. Je eerste Kerstmis alleen al zal je familie dat niet laten gebeuren maar toch is het anders natuurlijk. Hoop toch dat je nog wat mooie momenten hebt. Op naar een nieuw jaar……

    Beantwoorden

  22. bvision
    dec 18, 2020 @ 18:37:06

    Inderdaad, het helpt geen fluit maar lucht wel op…

    Beantwoorden

  23. Regenboogvlinder
    dec 18, 2020 @ 18:32:02

    Zeker is er nog veel meer narigheid dan corona, maar het bepaalt op dit moment een groot deel van ieders leven. Het is niet anders. Maar vergeten mogen het andere leed zeker ook niet. Jij mag ook best eens zeuren hoor, jeetje zeg, je hebt nogal wat op je bordje gehad. Jij hebt het zo goed gedaan Riet, rouwen en dan een burn-out erbij krijgen, gewoon doordat opeens je energie totaal op is, terwijl je ervoor alles aankon, is heel logisch. Een ander mens zou voor veel minder de pijp aan maarten willen geven. Laten we hopen dat als het vaccin straks beschikbaar is dat het allemaal wat minder zuur wordt, we ons allemaal weer een stuk veiliger zullen voelen en dan hopelijk het ‘normale’ leven met alles wat daarbij hoort weer op kunnen pakken!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 18, 2020 @ 19:20:46

      Voor mij kan er op dit moment eigenlijk nog wel genoeg, corona is niet zo’n wezenlijk deel van mijn leven al beperkt het me enigszins in mijn doen en laten. Maar misschien is dat wel goed omdat anders waarschijnlijk te veel hooi op m’n vork zou nemen en daar later toch weer voor zou moeten boeten. Eigenlijk zit ik hier wel lekker in mijn bubbel.In het voorjaar zijn er misschien betere vooruitzichten. Ik redt me eigenlijk best goed maar soms wordt ik een beetje kriegel hoe alle niét corona gerichte leed niet meer lijkt te mogen bestaan en als gezeur wordt weggezet..

      Beantwoorden

  24. Ferrara
    dec 18, 2020 @ 17:46:02

    Heel goed, gooi het er maar uit. Leeg dat ruim dan kan er weer nieuwe, hopelijk minder zware lading in. Als er eentje hier eens even de zeurdop mag afschroeven ben jij het wel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 18, 2020 @ 18:27:46

      Tja… gewoon ff m’n dag niet denk ik, dan laat m’n humor , die me vaak overal doorheen sleept me een beetje in de steek. Komt wel weer goed natuurlijk . Had vanmorgen wat teveel hooi op m’n vork genomen , dat bekomt me niet goed.

      Beantwoorden

  25. willyfotoblog
    dec 18, 2020 @ 17:43:29

    Met gemengde gevoelens…

    Meer dan begrijpelijk Riet…

    Door de huidige beperkingen, gaat het leven wel bij iedereen op een lager tempo verder..

    Tijd misschien om tot rust te komen..

    en zeuren die je beslist niet

    prettige avond

    Beantwoorden

  26. Happy Hulk
    dec 18, 2020 @ 16:15:40

    Zoals als elk onderdeel van het leven, hoort zeuren daar ook bij.
    Het mag niet?…….nee, nee,……het moet zelfs!

    Het is de balans van het leven.

    Beantwoorden

  27. djaktief
    dec 18, 2020 @ 15:20:18

    Als er iemand niet zeurt dan ben jij het wel. Er is veel leed op allerlei manieren. Corona is vreselijk, ik heb het virus niet gehad maar ik heb wel andere zaken meegemaakt in mijn jeugd. Jij had ook je portie ellende. Het is appels en peren vergelijken. Dat je kunt relativeren is een zegen, maar je hoeft je eigen leed niet weg te poetsen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 18, 2020 @ 15:54:31

      Meestal kan ik wel een beetje overweg met wat relativeren, maar op dit moment lijkt alleen iets dat met corona te maken heeft “erg genoeg’ om over te mogen klagen. Al helpt klagen ook niets natuurlijk, er wordt op dit moment wel héél makkelijk omgesprongen terechte zorgen en/of leed. Alsof het niet bestaat en nooit bestaan heeft want nú weet men pas wat éxht erg is. Ach, ik heb gewoon m’n dag niet, net even te veel gedaan denk ik.

      Beantwoorden

  28. omabaard
    dec 18, 2020 @ 13:46:34

    Dat jij na een zwaar en druk leven in een soort leegte zou vallen, was te verwachten. En dat Corona hier ook een positief steentje kon aan bijdragen begrijp ik. Je kreeg de rust en tijd voor jezelf, voor je verdriet, voor je gemis, om te wennen aan het andere leven.
    Onlangs las ik in de krant dat we vooral niet mogen kapot relativeren, dat ieder mens lijdt op zijn manier, en ook dat recht heeft, dat vergelijken vooral uit den bozen is, en dat zure logjes dus gewoonweg niet bestaan (die laatste zin voeg ik er zelf aan toe)
    Er is altijd méér en erger en vreselijker…., maar we blijven het meest verbonden met ons eigen lichaam en eigen ontgoochelingen, eigen dankbaarheid en eigen verdriet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 18, 2020 @ 13:58:09

      Eigenlijk is dat het enige dat me nog niet overkomen is, dat zwarte gat! Ik ervaar de rust als weldadig en heb dat ook heel erg nodig. Gelukkig is het virus ook lang niet voor iedereen catastrofaal maar daar valt blijkbaar weinig te relativeren.
      Een artikel naar m’n hart want soms komen die columns hard binnen bij me. Mijn opvoeding was nog gericht op : ” je moet altijd kijken naar mensen die het moeilijker hebben dan jij, nooit naar de mensen die het makkelijker hebber”. En vanuit die ingang kan ik gelukkig alles nog redelijk positief bekijken. Ik ben echt wel tevreden hoor hoe het nu allemaal met me gaat, kan zeker veel slechter. Maar ik erger me groen en geel aan al die betweters die eigenlijk een beetje uitdragen dat er niets mis kan zijn wanneer je niets met het virus te maken hebt.

      Beantwoorden

  29. Karel
    dec 18, 2020 @ 13:42:50

    dat je wat overbelast en wat uitgebrand was vind ik enkel maar logisch , en daar kom je nu van bij , er is rust in de tent , op een enkel engeltje na met dat kapotte parelsnoer
    ja alles wat niet door – van of over dat virus gaat telt niet mee zo lijkt het mij ook wel toe , als ik nu 1x/dag het nieuws kijk is er volgens mij nergens geen oorlog meer en de poolkappen smelten niet meer en en en pppfffttt
    wat jij hier deed was feiten neer typelen niet meer en niet minder
    alvast een fijn weekend groet

    Beantwoorden

  30. saturnein
    dec 18, 2020 @ 13:26:56

    Eens zeuren mag, en dit is niet eens gezeur.
    Alles kapotrelativeren, dat helpt nu eenmaal ook niet.
    Ik hoop dat het warme gevoel overheerst dat je tot het eind zorg hebt kunnen dragen voor Henk.

    Beantwoorden

  31. Rebbeltje
    dec 18, 2020 @ 13:20:39

    Vind het helemaal geen zeuren en je blogje zeker niet zuur…
    Wat wel zuur was.. is nog steeds dat je geen passende hulp kon krijgen toen je die broodnodig had, Ja als de instanties anders denken dan ben jij lastig en wil het niet.
    Maar je hebt aardig van je af weten te bijten
    Helaas moet je tol betalen voor je inzet…hoop echt dat het niet met een burnout is.
    Daar zit niemand op te wachten, maar het overkomt je.
    Dit is een prachtige vondst “weer een gebroken parelketting”
    Ja ook hier veranderde er weinig door Corona, wat minder bezoek en op pad, maar heb er geen moeite mee me aan de regeltjes te houden.
    Nu Riet op naar een vrolijker jaar waar veel (niet alles) beter zal gaan.
    Groetjes

    Beantwoorden

  32. matroos
    dec 18, 2020 @ 13:10:21

    Ach ja zeuren,vind het wel meevallen eigenlijk.Niet gek toch dat de pijp leeg was na al die zorg jaren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 18, 2020 @ 13:24:26

      Wat me stoort is dat veel terechte klachten als gezeur worden weggezet zodra het niets met corona te maken heeft, alleen corona is erg! Alsof er niet nog heel veel méér leed is, nou ja, daar weet je zelf ook wel iets vanaf.

      Beantwoorden

Geef een reactie op Melody Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.