onverbeterlijk

Dan heb ik het over mezelf ja! Ik ging even groente halen in Delft, had er niet aan gedacht dat er zaterdag géén markt was i.v.m. Koningsdag en bij mij in de buurt is geen groenteman meer.
Als ik uit de tram stap loop ik via het poortje van museum “Prinsenhof” . Hun vaste tentoonstelling over Willem van Oranje, compleet met het kogelgat in de muur van de trap, ken ik wel maar ik zie dat er ook een andere tijdelijk tentoonstelling is, “Pioniers in keramiek”

Dat is het leuke van de museumjaarkaart, dan stap je gewoon onder het boodschappen doen even binnen. Al zou het maar zijn omdat je er toiletten hebt , maar dat was dit keer niet nodig.
Geen grote tentoonstelling en zeker niet alleen Delfts blauw. Ik zie o.a. een pilskratje waar geen stipje blauw aan te vinden is. En heel veel andere kunstig gemaakte dingen, ja óók blauw maar dat toch in mindere mate. Knap gemaakt allemaal maar ik vind iets mooiers. Zeker nét zo druk als Delfts blauw beschilderd kan zijn, maar waar ik Delfts blauw bewonder om het vakmanschap, vind ik dit zwarte keramiek prachtig. Hier word ik hebberig van, van de blauwe versie nóóit.

O ja, dat onverbeterlijke, ik ben natuurlijk weer afgeleid van waar het om gaat. De “tafels” waarop alle kunstwerken staan zijn helemaal geen tafels. Het zijn gestapelde (bakkers) kratten die met elkaar verbonden zijn met riemen. Kunstig gemaakt, dat wel maar ja, geen kunst natuurlijk.
Als ik een bordje lees leun ik onbewust op de rand van zo’n tafel en uit het niets komt er in de verder heel stille zaal een suppoost langszij (het zal weer niet waar zijn)!
Of ik niet op die stellage wil leunen want het zijn maar kratten. Hij is ook meteen weer weg, nog voordat ik hem kan vragen of de krukken mijn gewicht dan wél zouden kunnen dragen. Ze zijn van minder lagen kratten gestapeld en staan vaak opgesteld voor de info beeldschermen……. Ik zal het wel verkeerd begrepen hebben, het zijn vast tóch kunstwerken.

81 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Nicky
    mei 11, 2024 @ 22:07:09

    Heel bijzonder. Ik zie dan altijd voor me hoe dat gegaan is. Dat er iemand heel enthousiast zei ‘Weet je wat we dan doen? Dan halen we een stel van die kratten….’

    Beantwoorden

  2. Liesbethblogt
    mei 03, 2024 @ 14:53:38

    Ik vind het er een beetje goedkoop uitzien, net alsof het spul erop ook niks waard is. “Nee de tafels zij allemaal verhuurd maar ik verzin wel wat komt goed”. Was dit over van koningsdag ofzo?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 03, 2024 @ 15:12:41

      Nee, zij hebben daar een vaste tentoonstelling over Willem van Oranje, maar dit is een kleine bij tentoonstelling. Wel een mooi gebouwtje waar ze helaas ook willen gaan verbouwen, ik houd m’n hart vast als ik zie wat ze nu aanvaardbaar vinden om kunst op ten tentoon te stellen.

      Beantwoorden

  3. leidseglibber
    mei 03, 2024 @ 02:25:53

    Ik lag gisteren in een deuk. Was aan het fotograferen in de Lakenhal bij de handeling voor de onthulling van een nieuw kunst werk . Voor de tafel waar de handeling gedaan zou worden stonden twee zakken wol. Collega van me vond dat het in de weg stond en duwde en van de zakken opzij. Gelukkig dat niemand het zag, want het zal vast kunst geweest zijn .

    Beantwoorden

  4. Toos van Holstein
    mei 02, 2024 @ 21:13:30

    Tja, kunst is tegenwoordig een heel breed begrip. Wen er maar aan.

    Beantwoorden

  5. meninggever
    mei 02, 2024 @ 11:28:38

    Dat is inderdaad de lol van de MJK. Benutten als het zo uitkomt. En dan dingen zien die je wellicht normaal zou overslaan. Onlangs weer het nodige bekeken. Blogs in de planning. Ooit, in Dublin, bezochten we daar een expositie over een daar beroemde kunstenaar. En ik met mijn toenmalige camera lekker bijzondere dingen vastleggend. Bleek er een foto-verbod te bestaan. Suppoost….U staat toch niet te fotograferen? Ik: Nee hoor, ik zette mijn vrouw op de plaat…. ‘Dan is het goed’. Maar ik had intussen wel 25 foto’s geschoten. Niet verkeerd…:)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 02, 2024 @ 16:00:42

      Bij de meeste musea mág je wel foto’s maken alleen niét met flits , vooral bij schilderijen schijnt dat schade op te leveren. Maar natúúrlijk maakte jij alleen foto’s van je vrouw, dat begrijp ik helemaal.

      Beantwoorden

  6. Happy Hulk
    mei 02, 2024 @ 10:42:41

    Ik heb een Delftsblauwe wc-bril.
    Zit heerlijk!

    Beantwoorden

  7. sandra
    mei 01, 2024 @ 18:41:41

    Ik vind het prachtig! Heb ook een Museumpas (zoals dat bij ons genoemd wordt) en loop daarom ook vaak maar eventjes binnen

    Beantwoorden

  8. Kakel
    mei 01, 2024 @ 16:37:50

    Gewoon even bij een tentoonstelling binnen wippen. Omdat jij dat kan! Die kratten vrágen erom om op te gaan zitten. Suppoosten doen ook gewoon hun werk, maar sommigen overdrijven het wel, hè?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 01, 2024 @ 17:29:46

      Ik denk ook dat het de bedoeling was, ik zou geen andere logische functie kunnen verzinnen. Maar als op een hoge stapel leunen een probleem kan zijn, wat moet mijn hele gewicht dan wel veroorzaken op 5 kratjes. ;-(

      Beantwoorden

  9. staartje
    mei 01, 2024 @ 07:47:04

    Leuk! Even zo’n tentoonstelling bekijken.Die kratten…. Ik vind het niets… wel praktisch…

    Beantwoorden

  10. Naomi
    mei 01, 2024 @ 07:34:10

    Het keramiek vind ik prachtig, maar die kratten ogen voor mij toch wat eh…armoedig.

    Beantwoorden

  11. gewoonanneke
    apr 30, 2024 @ 22:41:36

    Dat ei vind ik ook wel mooi maar eng om ergens te hebben staan met zo’n lomperik als ik soms ben.

    Beantwoorden

  12. logbankje
    apr 30, 2024 @ 22:34:20

    Een museumjaarkaart is zeker heel makkelijk, zelfs zonder geld bij je te hebben kom je binnen.
    Ook wel handig als je een toilet zoekt.
    De suppoost had je gelijk in de gaten, maar dat was vast verveling. Hans

    Beantwoorden

  13. Ferrara
    apr 30, 2024 @ 22:17:10

    Dat zwarte ei mag hier wel in de kast staan. Wat een schoonheid.
    Ik begrijp alleen de krukken niet, die zie ik nergens.

    Beantwoorden

  14. RenéSmurf
    apr 30, 2024 @ 21:43:12

    Het is alleen om naar te kijken, aankomen niet. zoiets.

    Beantwoorden

  15. Sjoerd
    apr 30, 2024 @ 21:33:47

    Wie weet waarom ze daar stonden… Ik vind ze erg uitnodigend.

    Beantwoorden

  16. Janne1950
    apr 30, 2024 @ 21:08:43

    Ik bewonder Delfts blauw en Delfts zwart, zo knap gedaan!
    De museumjaarkaart heb ik ook altijd bij me. We waren de afgelopen week in MOW Museum im Bellingwolde. Daar was een tentoonstelling van professionele- en amateurkunstenaars met als onderwerp : het Westerwoldse Land. Zo mooi: geschilderd, gewerkt met textiel, gevilt, met heel dun hout, golfkarton en bewerkte foto’s. Wel moet ik mijn man goed in de gaten houden, hij heeft de neiging om kunstwerken aan te raken 😡 Ik ben dol op kleine musea en op hedendaagse kunst.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 30, 2024 @ 21:44:15

      Ik ben niet écht een museumbezoeker maar kom er dankzij de kaart nu wel met enige regelmaat. Zo lijkt het minder erg dat ik er soms snel doorheen race of stukken oversla.
      Heel vaak vind boeit het gebouw me meer dan collectie. Vooral de moderne kunt is vaak minder mijn ding.

      Beantwoorden

  17. Suskeblogt
    apr 30, 2024 @ 21:05:50

    Die man kwam out of the blue te voorschijn om je te waarschuwen en verdween even vlug. Ook dat is kunst.

    Beantwoorden

  18. liesonderweg
    apr 30, 2024 @ 20:05:27

    Ook kratten kunnen dus kunst zijn… Soms moeilijk te onderscheiden tegenwoordig…?!

    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  19. omabaard
    apr 30, 2024 @ 19:37:39

    Mijn moeder had een achthoekig kastje met schuifjes dat heel erg trekt op wat ik hier in het zwart zie.
    Ik hou zelf meer van Blond Amsterdam dan van Delfts blauw.
    Zo’n museumkaart is leuk om kleine uitstapjes te doen én te herdoen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 30, 2024 @ 20:09:34

      Maar dat was vast hout, een geen keramiek.
      Ja klopt helemaal, je stap nu makkelijk even binnen als in de buurt bent. Het is ook zo’n mooi oud gebouwtje. Alleen dat is al een reden om er binnen te stappen.

      Beantwoorden

  20. djaktief
    apr 30, 2024 @ 19:20:47

    Zijn dat nou schoenen op die laatste foto?

    Beantwoorden

  21. Karel
    apr 30, 2024 @ 19:18:15

    dat blauwe bierkratje was vast van Bavaria 🙂
    best onbeschoft van die snuiter om weer zo snel pleite te zijn

    Beantwoorden

  22. MelodyK
    apr 30, 2024 @ 19:17:01

    delfts blauw is evenmin mijn ding, geef mij dan ook dat zwarte maar. 

    Die suppoosten duiken inderdaad uit het niets op… wat ik niet wist is dat je niet op trappen mag zitten in musea…. maar ja, ik heb nou eenmaal niet de conditie om lang te staan en bij gebrek aan bankjes oid moet je soms wat toch

    Beantwoorden

  23. MyriamC
    apr 30, 2024 @ 19:01:38

    Dat zwarte aardewerk is best wel bijzonder. Ik ben niet persé een liefhebber van Delftsblauw maar we hebben een aantal heel oude stukken staan (in een kast op de logeerkamer), geërfd van de schoonouders die daar wel gek op waren.

    Beantwoorden

  24. Rebbeltje
    apr 30, 2024 @ 18:56:11

    Ha ik ben ook niet van het delfts blauw maar makkummer bordjes vind ik prachtig…net als de zwarte keramiek 😉
    Je zou bijna denken dat je op die kratten kan gaan zitten 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.