onbegrip

Nederlands Openbaar Ministerie beschuldigt arts van moord in euthanasiezaak rond zwaar dementerende vrouw.

Als er ergens onbegrip voor de ziekte dementie  blijkt dan wel uit deze veroordeling.
De arts heeft met de patiënt samen alle regels in acht genomen  die euthanasie   mogelijk moeten maken. Echter….. een dementiepatiënt kan niet meer voldoen aan de laatste eis, expliciet vragen om de dood voordat  de arts de dodelijke medicijnen toedient.

Dat betekent in de praktijk dat het voor een dementie patiënt nutteloos is een euthanasieverklaring op te stellen op het moment dat hij/zij nog overwegend goed kan verwoorden wat hij/zij wil. Tenzij hij/zij dat ook laat uitvoeren op het moment dat er nog wat maanden, of zelfs jaren, kunnen komen dat de ziekte in hoofdzaak lastig is maar het leven nog niet helemaal domineert.

In het stadium waarin Henk nu zit kan hij ja zeggen en nee bedoelen, en is een gesprek met hem voeren meestal een vorm van “ieder een eigen verhaal vertellen” zonder enige logica. Zijn voorstellingsvermogen is dermate “kapot” dat hij al niet weet of hij sla wil eten, of toch liever worteltjes, hij zegt bij beide voorstellen “ja” en zou helemaal niet vreemd opkijken als ik me ineens realiseer dat de andijvie  nu echt op moet en hem andijvie voorzet. En zó iemand zou dan alsnog moeten bevestigen dat hij dood wil.

Ineens telt niet meer dat zo iemand destijds, nog in het bezit van het volle verstand, besloot dat de ziekte  ondraaglijk zou zijn wanneer die zijn mensonterende karakter zou laten zien. En vergis je niet, ik maak hier dagelijks dingen mee waar Henk zich 10 jaar geleden voor geschaamd zou hebben.
Hoewel niet alles meer tot hem doordringt veroorzaakt het weer wél  grote stress op de momenten dat hij het zich bewust is maar  geen hulp accepteert.
En vergeet niet  het verdriet van zijn onmacht juist omdát hij zich niet kan uiten zoals hij zou willen.

De onsmakelijke details zal ik je besparen maar  laat het duidelijk zijn, het maakt het leven niet héél benijdenswaardig. En niet alleen voor hem.
En dan krijgt deze arts dus nu een strafblad met “moord”achter haar naam terwijl ze eigenlijk een medaille verdiend. In Nederland kunnen huisdieren vaak “menswaardiger”sterven dan mensen met dementie.

Heus het hoeft niet héél makkelijk gemaakt te worden maar sluit de rechter die deze uitspraak heeft gedaan eerst eens een half jaar op met een dementerende in het laatste stadium.
Dan kan de rechter een beter oordeel vormen   over “de levensvreugde” die een patiënt in zo’n uitzichtloze situatie heeft. Dat zou misschien een beter inzicht geven in de (on) mogelijkheden en een herwaardering kunnen geven aan een eerder, volgens de regels,  geuite doodswens .

65 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    sep 03, 2019 @ 01:36:46

    Heel erg dat deze arts hier een rechtzaak door aan haar broek heeft gekregen.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    sep 01, 2019 @ 12:20:52

    Een kabinet met CU en CDA zal nooit ruimhartiger omspringen met de wetten op dit punt. De regels dienen nageleefd, want eigenlijk is men tegen het hele fenomeen. En dat zorgt voor al die onduidelijkheid en weinig begrip voor de omstandigheden waarin iemand verkeert. Men denkt vermoed ik, niet in dementie maar in pijn die ondragelijk wordt, mits die fysiek is. Geestelijke pijn telt dan weer niet. Ook dat is in de praktijk al bewezen. Kortom, het is een lastige afweging omdat men ook bang is voor al te veel enthousiasme ouderen over de kling te jagen omdat die toch alleen maar geld kosten. En er zijn partijen die dat ook elke dag uitdragen…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 01, 2019 @ 12:50:01

      Ze zouden blij moeten zijn met iedere oudere die er vrijwillig uitstapt. Maar het is natuurlijk best een lastig onderwerp. Ik zag gisteren ook bij Henk automatisch achter “reanimatie” “geen” ingevuld werd op grond van zijn leeftijd. Het werd niét gevraagd. Omdat ik zelf ook niet zou willen dat men in zijn geval een reanimatie probeert heb ik er geen aanmerking op gemaakt maar volgens mij moeten ze het wél vragen.

      Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    sep 01, 2019 @ 10:13:37

    Ik vond dit ook een rare uitspraak al begrijp ik wel dat je heel voorzichtig moet zijn met dementerde mensen natuurlijk. Het is allemaal zo dubbel. Om voor iemand te beslissen om te stoppen er mee en wanneer als ze het zelf niet meer kunnen.. Heftig hoor. Zag bij mijn zwager die zelf bij volledig bewustzijn koos voor euthanasie hoe moeilijk dat is. Nou ja je snapt het van mensen die liever van de zorg af zijn. Voor artsen trouwens ook.

    Beantwoorden

  4. margrietspanjaard
    sep 01, 2019 @ 08:35:15

    Ik kan het alleen maar hartgrondig met je eens zijn, ook met je oplossing.
    Ik griezel als ik dit soort veroordelingen lees. Het is niet de eerste, maar ik hoop nog steeds wel de laatste

    Beantwoorden

  5. Leonoras life
    aug 31, 2019 @ 21:24:14

    Ik had het niet beter kunnen verwoorden 😘😘

    Beantwoorden

  6. Petr@
    aug 30, 2019 @ 15:29:53

    Er zijn alleen maar verliezers in deze zaak.
    Ik begreep dat “ze” een voorbeeld wilden stellen, omdat de regelgeving toch nog te vaag is.
    De arts heeft zich overal aan gehouden, is niet over 1 nacht ijs gegaan en nu dit.
    Afschuwelijke zaak.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 30, 2019 @ 15:43:33

      is het niet dieptreurig dat men in zo’n geval “een voorbeeld wil stellen” In heel Nederland wordt heel wat criminaliteit gedoogd uit laksheid, en hier steekt men tijd en geld in .

      Beantwoorden

  7. Ferrara
    aug 30, 2019 @ 15:23:18

    Wat een vreselijke nasleep voor een handeling, die in mijn ogen, zeer zorgvuldig is verricht. Er zullen in de toekomst heel wat artsen zijn die niet meer tot euthanasie durven over te gaan. Voor je het weet heb je een veroordeling aan je broek en kun je registratie in het BIG-register wel vergeten. Daarmee komen heel wat hulpbehoevende mensen in de kou te staan. Verdrietige ontwikkeling.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 30, 2019 @ 15:40:31

      Precies, dát zal het gevolg zijn en dat is zó onterecht. Er is gewoon verder zorgvuldig gehandeld maar door hen die de regels opgesteld hebben niet nagedacht over hoe dat bij dementie werkt.

      Beantwoorden

  8. willyfotoblog
    aug 30, 2019 @ 10:13:24

    een pijnlijke zaak..

    men wil natuurlijk misbruik voorkomen..

    begrijpelijk dat heel wat artsen euthanasie niet willen uitvoeren

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 30, 2019 @ 13:35:36

      Er zijn artsen die het uit principe weigeren en dat recht hebben ze natuurlijk. Maar op deze manier gaan artsen ook nog weigeren om geen gedoe te krijgen en dat is natuurlijk heel erg.

      Beantwoorden

  9. Nicole Orriëns
    aug 30, 2019 @ 09:14:41

    Ik lees hierover altijd graag Bert Keizer, een verpleeghuisarts die nu bij de levenseindkliniek werkt.

    Ik ben het met je eens dat de arts juist het goede heeft gedaan. Het is soms zo krom inderdaad…. Het is goed dat er zorgvuldig en voorzichtig wordt omgegaan met euthanasie, maar soms wordt vergeten dat de regels er zijn om mensen te beschermen en niet puur omdat het de Regel is. Het belang van de mens weegt zwaarder dan zo’n stomme regel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 30, 2019 @ 10:00:04

      Precies, het hoeft niet makkelijk gemaakt te worden maar de regels moeten wél zo zijn dat er rekening gehouden kan worden met het ziektebeeld, dat is nu dus niet zo.
      Ik lees bewust weinig over onderwerpen als dementie en alles dat er mee te maken heeft. Ik laat vooral het gewone leven binnen komen om zijn en mijn leven zoveel als dat mogelijk is uit de negatieve spiraal te houden, en dat lukt aardig. Zo houden we waar mogelijk nog een beetje “normaal”leven. Maar ja , dit is natuurlijk iets dat tot me doordringt.

      Beantwoorden

  10. Suskeblogt
    aug 30, 2019 @ 08:47:33

    Die rechters leven in een ivoren toren. Geen besef welk leed er in de echte wereld bestaat. Een hond kan menswaardiger sterven dan de meeste mensen door zo’n domme uitspraak.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 30, 2019 @ 09:54:23

      Precies, wanneer je als dementie patiënt een goed beeld hebt van wat je wachten staat moet die mogelijkheid er gewoon zijn, zélfs als je op het laatst geen goed oordeel meer kunt hebben.

      Beantwoorden

  11. Naomi
    aug 30, 2019 @ 08:33:56

    Bij het ‘volgen’ van de zaak begreep ik er echt helemaal niets van. Zelf ben ik (vanuit geloofsovertuiging) tegen euthanasie, maar in mijn beleving heeft die arts gehandeld volgens de regels en is er dus niets strafbaars gebeurd. Ik denk dat je de kern van de zaak ‘mooi’ pakt met het woord onbegrip. De bedoeling was geen veroordeling, maar waarom dan een zaak? Eén groot vertoon van onbegrip inderdaad…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 30, 2019 @ 09:52:58

      Het mag ook nooit “verplicht”worden maar het moet mogelijk zijn voor mensen die anders misschien voor een trein springen of andere dramatische dingen doen waar dan weer heel veel andere mensen de gevolgen van ondervinden.

      Beantwoorden

  12. RenéSmurf
    aug 29, 2019 @ 22:58:00

    Ja, een absurde rechtszaak en een absurde uitspraak, wie zoiets met gezond verstand ondertekend weet op dat moment heus wel waar die mee bezig is, en zo`n arts doet het ook niet voor de lol. Er moet een reden zijn voor moord, en die zie ik hier niet. De moord niet en de reden niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 30, 2019 @ 08:19:05

      Heel triest dit soort dingen en die gebeuren o.a. omdat men bang is voor misbruik door de familie. Dat zal ook heus wel voor kunnen komen maar wie misbruik wil maken van demente ouders heeft daarvoor kansen genoeg bij het leven.

      Beantwoorden

  13. Matroos Beek
    aug 29, 2019 @ 22:24:56

    Oordelen worden vaak geveld door mensen die totaal geen ervaring hebben…

    Beantwoorden

  14. Spontanity
    aug 29, 2019 @ 21:22:28

    Voltooid levensbeëindiging, helaas nooit er door gekomen.

    Beantwoorden

  15. Mies Huibers
    aug 29, 2019 @ 21:20:43

    Dit zijn grote drama’s waar we ondanks de vaak goede bedoelingen nog steeds niet goed mee om weten te gaan.
    Mijn moeder zat vanwege haar dementie op een gesloten afdeling. We hebben het met de instelling waar ze woonde enorm getroffen. Ze is op een mooie, waardige manier kunnen sterven. Niet iedereen treft het zo. Dat realiseer ik me maar al te goed.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 29, 2019 @ 21:26:56

      Het personeel op “op de werkvloer”doet vaak z’n stinkende best voor de mensen, soms in de eigen tijd. Maar vooral in de grote tehuizen wordt er op personeel bezuinigd. Of op andere zaken , ik hoorde laatst dat een spiksplinternieuw tehuis geen inpandig restaurant meer heeft. Familie kan dus niet meer binnen even aan de dementiesfeer ontsnappen door iets te gaan eten of drinken met het zieke familielid. Alsof het al niet deprimerend genoeg is om in zo’n “huiskamer “op bezoek te zitten.

      Beantwoorden

      • Mies Huibers
        aug 29, 2019 @ 21:30:18

        Je hebt helaas gelijk dat het de laatste jaren slechter is geworden. Tien en negen jaar geleden – Toen mijn vader en moeder er zaten – was het vaak beter gesteld weet ik inmiddels.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 29, 2019 @ 21:34:54

          Mijn dochter heeft kort geleden een week stage gelopen en kon er niet tegen hoe weinig ze met en voor de mensen kon doen. Er wordt totaal geen rekening gehouden met het feit dat dementiepatiënten , anders dan zieke mensen die nog een goed hoofd hebben, nooit zonder toezicht kunnen en véél meer aandacht nodig hebben.

          Beantwoorden

  16. schrijfselsvanmij
    aug 29, 2019 @ 20:38:29

    Mijn schoonmoeder heeft een euthanasieverklaring maar het is al te laat ….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 29, 2019 @ 20:48:27

      Dat is toch te treurig voor woorden. en je schoonvader moet nog steeds in de nacht paraat staan nu hij met haar meeverhuisd is en zij waarschijnlijk nog meer de weg kwijt is dan ze al was door de verhuizing.

      Beantwoorden

      • schrijfselsvanmij
        aug 29, 2019 @ 22:50:28

        Nee, het is precies omgekeerd: zij is rustig, voelt zich op haar gemak en is zelfs opgebloeid, zo kan het dus ook …

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 30, 2019 @ 08:17:16

          Dat laat wel zien hoe onvoorspelbaar dementie is maar dit is eerder uitzondering dan regel. Meestal gaat het omgekeerd. Ik herinner me dat van Marion die mee verhuisde voor haar man, hij ging in heel korte tijd snel achteruit en moest alsnog naar een tehuis, Marion had zelf met thuis zorg nog minsten 5 jaar in haar oude huis kunnen blijven, zo niet tot het eind. Ze is altijd blijven verlangen naar haar eigen huis al heeft ze er ook in het bejaardehuis het beste van proberen te maken.

          Beantwoorden

  17. AnneMarie
    aug 29, 2019 @ 20:37:54

    Dementie gaat straks bijna volksziekte nummer een worden. Genezen zit er voorlopig niet in dan moeten er toch andere oplossingen komen.
    Mensen die graag uit willen stappen omdat dementie de kwaliteit van leven volledig teniet doet moeten daarbij geholpen worden. Het is erg kortzichtig dat hier niet uit te komen is om een goede regeling te vinden.
    Het lijkt me ook niet handig dat alleen rechters hierover kunnen beslissen daar is het probleem veel te gecompliceerd voor.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 29, 2019 @ 20:46:38

      Er wordt volkomen voorbijgegaan aan de aard van de ziekte die het onmógelijk maakt in later stadium nog te kunnen begrijpen wat er gevraagd wordt. Ik zei hier van de week tegen Henk ” ga daar even zitten”na een keer herhalen zie hij”ik ken die woorden niet”. Ondanks alle zogenaamde begrip voor de ziekte snappen ze er niets van.

      Beantwoorden

      • AnneMarie
        aug 29, 2019 @ 20:56:58

        Klopt hoor. Wat ze ervan laten zien op tv gaat over mensen met dementie in een vroeg stadium. Wat er later allemaal gebeurd laten ze niet zien en wordt vaak niet meer over geproken want dat wordt toch te pijnlijk.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 29, 2019 @ 21:15:02

          Precies, en men heeft geen idee dat een mantelzorger met demente partner 24/7 paraat moet zijn. Men gaat bij de zorg alleen maar uit van mensen die nog “een goed hoofd”hebben. Maar 24 uur per etmaal waaks zijn levert een flink slaapgebrek op. 4 á 5 keer per nacht is geen uitzondering en dáár is geen opvang voor.

          Beantwoorden

          • AnneMarie
            aug 29, 2019 @ 21:40:34

            Het is zo’n vreselijke ziekte. Ik denk niet dat veel mensen er erg in hebben wat het voor de patiënt en de mantelzorger betekent.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              aug 29, 2019 @ 21:45:50

              Klopt, hoewel onze dochter best een aardig inzicht had kreeg ze een enorme dreun van een stageperiode als kamer assistente bij 8 demente mensen. Ze nam het erg mee naar huis en projecteerde het heel erg op mij, Ze probeert er sindsdien nóg meer voor me te zijn, ze is geschrokken .

              Beantwoorden

              • AnneMarie
                aug 29, 2019 @ 21:50:46

                Dat begrijp ik heel goed. Het heeft zo moeten zijn maar jij hebt nu wel een geweldige steun aan haar. Op den duur ga je het alleen niet meer redden en dan is het zo fijn als je iemand hebt die zo vertrouwd is jou en de situatie om op terug te kunnen vallen. Wat dat betreft bof je, als je van boffen over deze situatie kunt spreken.

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  aug 30, 2019 @ 08:11:57

                  Ja hoor dat is echt boffen, alleen dat ze het begrijpt. Ik zal haar uiteraard zolang dat kan besparen dat ze haar vader moet verschonen maar ze zzóu het zeker doen . Ook de nachten zou ze mee willen helpen maar dat zou niet goed zijn voor haar dus ook dat zou ik liever aan beroepsmensen over laten, maar dat blijkt dus niet te kunnen vóórdat er een levensverwachting van minder dan hooguit drie maanden is.

                • AnneMarie
                  aug 30, 2019 @ 08:58:30

                  Heel krom. De mensen moeten zolang mogelijk thuis blijven en dan mag je het ook allemaal zelf uit zoeken.
                  Het is bewonderenswaardig maar het lukt je tot nu toe ook nog om het zelf te doen met huer en daar wat ondersteuning.

                • rietepietz
                  aug 30, 2019 @ 10:01:28

                  Een mens kan veel als hij wil en de alternatieven eigenlijk erger zijn dan het zelf dan maar vol te houden.

  18. omabaard
    aug 29, 2019 @ 20:18:07

    Ik begrijp je zo goed.

    Hier moest Hugo Claus in zijn nog vrij goede gezondheid kiezen voor euthanasie, omdat dementie hem ooit definitief in de greep zou hebben. Hoe erg is dat.
    Je zou hiervoor moeten kunnen tekenen tot je partner of kind zegt dat hij/zij ziet dat je nu ondraaglijk lijdt.

    Maar omwille van mogelijke ‘profiteurs’ wordt dit niemand toegestaan.

    Ook hier in België is die vrije keuze vooraf (terwijl je heel goed weet wat je te wachten staat en lieve familie het voor jou draaglijk kan maken) niet toegestaan.

    Dus ofwel schrijf je niets en onderga je je lot tot het bittere einde, ofwel beslis je het misschien veel te, veel te vroeg.

    Dit onderwerp is één van mijn grote zorgen.
    De arts die opkomt voor menselijkheid bekoopt het dan…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 29, 2019 @ 20:34:06

      Vooropgesteld dat Henk weliswaar niet dement wilde worden maar nooit over euthanasie sprak dus bij ons is het niet aan de orde
      Maar het erge van dit vonnis is dat nog méér artsen zich terug zullen trekken wanneer er wél om gevraagd wordt.
      Heel frustrerend met de afbrokkelende zorg, We moeten het allemaal maar zelf opknappen en ondanks alle aandacht voor de ziekte is er veel te weinig inzicht aan welke zorg schreeuwend gebrek is. Wél dagopvang maar geen nachtopvang terwijl toch bekend moet zijn dat dementerende in de nacht het grootste probleem zijn voor de mantelzorger.

      Beantwoorden

      • omabaard
        aug 29, 2019 @ 20:51:55

        Altijd en overal is er geldtekort, waardoor mensen met ‘een probleem’ niet voldoende zorg kunnen krijgen.
        Persoonlijk ben ik erg voorstander van zelfbeschikkingsrecht over het eigen leven.
        Bij dementie is er een groot probleem, ik begrijp wel, maar ook helemaal niet….

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 29, 2019 @ 21:10:18

          Wel de zorg afschuiven op mantelzorgers maar de zorg daar niét op afstemmen. En ook in de tehuizen géén rekening houden met het feit dat daar vrijwel alleen de zwaarste gevallen binnenkomen en er dus juist méér personeel nodig is .

          Beantwoorden

Geef een reactie op RenéSmurf Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.