Jullie hebben vast allemaal de conclusie getrokken dat ik dit jaar aardig wat leuke dagtripjes gemaakt heb.
Helemaal terecht, omdat ik (meer dan) uitgebreid over ieder uitstapje schreef was die conclusie niet zo moeilijk te trekken omdat je alle voors en tegens in mijn verhalen meekreeg.
Mooi begrip hé “conclusie trekken” maar, als zoveel mooie woorden en begrippen, tegenwoordig vaak wat te makkelijk gebruikt.
Ja het is écht uit met de pret, er moet nodig een logje komen waar “lering uit getrokken kan worden”.
We trekken, té vaak niet gehinderd door gebrek aan volledige achtergrond informatie, best wel makkelijk conclusies.
Voorbeeldje? Sint kon in de regio niet alle kinderen zélf van een cadeautje voorzien en dus riep men bij de regionale radiozender op Sint te helpen en cadeautjes te komen brengen. Wie wél wat cadeautjes wilde doneren maar niet zelf naar het inzamelpunt kon komen mocht bellen, dan kwam een bepaalde radio medewerker het ophalen. Uiteraard met de oproep ” alleen als U geen andere optie hebt”!
Aan het eind van de geslaagde actie bleek dat de meeste aanvragen om cadeautjes op te halen uit de wat mindere wijken kwamen. In de wijken met duurdere woningen was er nauwelijks vraag naar. En dus trok men de conclusie dat men in de minder draagkrachtige wijken méér gaf en meer hart heeft voor de kinderen die overgeslagen dreigden te worden omdat men het vroeger zélf meemaakte.
Tja, dat is natuurlijk mogelijk, maar er zijn zeker ook ándere conclusies te trekken met dezelfde gegevens.
Bijv. “In de mindere wijken beschikt men minder over vervoersmogelijkheden”, over al dan niet grote betrokkenheid zegt het niets. En wie zegt dat mensen uit “de betere wijken” nooit arm geweest zijn.
En eh….er werd maar door één reporter “opgehaald” hoe groot was dát aandeel opgehaalde pakjes ten opzichte van die 40.000 ingeleverde pakjes waarbij niets van de gevers bekend is en dus ook niet uit welke wijken ze kwamen.
Je zou met dezelfde informatie óók kunnen concluderen dat mensen in de minder gegoede buurten best wel iets wilde geven maar dat het niet teveel moeite moest kosten en ze het daarom lieten ophalen. Of dat er in de mindere wijken meer mensen de deur niet uit konden door ziekte of invaliditeit. Kortom er ontbreek een heleboel informatie om de vetgedrukte conclusie zo maar te kunnen onderschrijven.
Ik zou al luisterend zelfs hebben kunnen aannemen dat het overwegend BNners en instanties waren die kwamen doneren, want juist dié kwamen veelvuldig voor de microfoon om hun donatie toe te lichten.
Ook daarbij zou ik al die anonieme gevers, in aantallen véél groter, zomaar vergeten. Zowel de zender als de donerende stichtingen en BNners hebben natuurlijk wél een neus voor gunstige “publiciteit”!
De enige Heilige in dit verband is de goedheiligman zélf.
Ach, dit is gewoon een “belerend” logje geworden terwijl het gaat over heel veel mensen die, állemaal samen iets moois deden omdat ze álle kinderen een Sint cadeau gunnen.
Gewoon een mooi gebaar, daar wil ik helemaal geen conclusies uit trekken over “wie” het “waarom” deed.
Maar het is meteen wél duidelijk waarom ik altijd een zoutvaatje in de buurt heb wanneer ik “conclusies” uit een onderzoek onder ogen krijg.
conclusie….
24 nov 2022 74 reacties
intaal (on) wijs, zin of onzin
dec 03, 2022 @ 14:50:40
Ik heb niks aan toe te voegen. Ben het helemaal met je eens.
dec 03, 2022 @ 16:11:45
En dat is ook wel lekker als je zo’n grote inhaalslag aan het maken ben. 😉
nov 29, 2022 @ 01:14:20
Ik heb er bij Sleutelstad ( een van de meewerkende radiozenders) heel wat binnen zien komen. Kan er geen peil op trekken welke soort mesen meer of minder gaven ze kwamen uit alle bevolkings groepen volgens mij.
nov 29, 2022 @ 10:31:47
Nee dat lijkt me ook onmogelijk, het was ook geen echt onderzoek hoor maar de indruk van de man die ingezet was om de pakjes op te halen.
nov 26, 2022 @ 22:21:03
Ik heb hier niets van meegekregen maar zie al jaren richting de feestdagen mensen in de kringloop komen die er normaal niet komen. Volk wat tasjes heeft en schoenen die meer zijn dan mijn maandloon.
nov 26, 2022 @ 22:26:31
Ik wéét dat er ook mensen zijn met verstand van antiek om de boel daar af te schuimen. Maar er zúllen ongetwijfeld ook mensen zijn die op die manier toch een betaalbaar cadeautje voor de kinderen proberen te veroveren. Dan is het extra jammer wanneer mensen die het niet nodig hebben de krenten uit de pap halen in de kringloopwinkels.
nov 25, 2022 @ 15:12:11
De meeste tegenwoordige onderzoeken dienen een bepaald (politiek) doel. Dus als ergens wordt gesteld dat er minder of meer wordt gegeven, vervuild, gegeten, geroken, gereden of gevlogen moet je altijd de opdrachtgevers even nakijken. Dan ontdek je vaak snel dat die een zeker belang hebben bij wat ze oreren. Zie de vele onderzoeken naar de enorme klimaatschade, stikstof, vliegen, boeren etc. Altijd dient het een doel. WC-Eend onderzoek noem ik dat. Het enige echt betrouwbare onderzoek komt vaak vanuit het CBS. Statistici zonder belangen, gewoon 1 en 1 optellen naar 2. En niet naar 3 als het zo uitkomt. Overigens vind ik het vreselijk dat er kinderen zijn voor wie Sinterklaas (of Kerst) niet meteen zorgen voor blijdschap en een leuk presentje. Dat in een welvarend land….. We zouden toch eens moeten uitzoeken welke kinderen en uit welke gezinnen dat dan zijn. Wie weet komen we er dan achter dat deze problemen i n de voor ons liggende jaren alleen maar zullen toenemen. Of komt het toch door dat afschaffen van die Zwarte Pieten als knechtjes van de Sint waardoor die cadeautjes n iet meer worden aangeleverd en verdeeld??? Raadsels…een onderzoekje waard…
nov 25, 2022 @ 15:23:09
Of de cadeaus zijn in de huidige tijd meer tot statussymbolen verworden. Wat de “arme” kinderen van nu krijgen is altijd nog meer dan wat ik vroeger van de Sint kreeg en ik hoorde destijds niet eens tot de écht arme kinderen. Een teken des tijds neem ik maar aan. En in die tijd waren de verschillen misschien wel minder groot omdat iedereen nog leed onder de oorlogsschade.
Ik denk dat het feest ook zeker wel te lijden heeft van het “zwarte Pieten gedoe”, er is buiten de deur nauwelijks Sinterklaas sfeer te vinden, best wel jammer.
nov 27, 2022 @ 10:47:54
Ik mijd de winkels die zgn. politiek correct verkopen. Sinterklaas eerst, dan pas de kerst….
nov 27, 2022 @ 12:11:15
Ach ik begrijp wel dat grote opstellingen, als in de tuincentra, wat meer tijd vragen en dus vroeg opgestart worden. Maar kopen doe ik inderdaad pas na Sinterklaas.
nov 25, 2022 @ 13:03:15
‘Verder kijken dan je neus lang is’, zei mijn vader altijd. En dat doe ik dan maar. Zelfs als ie rood is.
nov 25, 2022 @ 13:55:15
Zo is het natuurlijk, dat werd bij mij thuis ook altijd gezegd. Mijn neus was hoogsten in de winter rood, als ik verkouden was en er een gemeen koude wind stond buiten. 😉
nov 25, 2022 @ 08:28:07
Veel mensen trekken veel te snel een conclusie. Kijk maar naar de mensen die allerlei conclusies trokken over waarom de tegenpartij weg is. En ze doen dat zonder informatie. Weet je hoeveel ellende zoiets kan veroorzaken?
Ik denk dat ook in jouw voorbeeld conclusies trekken moeilijk is als er geen gegevens voor handen zijn. Wel fijn voor de kinderen dat deze actie gehouden werd.
nov 25, 2022 @ 08:45:13
het is in het voorbeeld gelukkig ook niet belangrijk waar de pakjes vandaan komen, ze kwámen er en dat is de hoofdzaak. Het was ook maar een opmerking van de verslaggever die zelf de pakjes op haalde en zeker geen “onderzoek”, Maar toch werd er dus een conclusie getrokken zonder alle feiten te kennen.
Zolang de mensen die jou goed kennen maar weten hoe het zit zou ik wat de rest denk maar rustig langs me heen laten glijden. Wie echte belangstelling heeft in jouw wel en wee komt het wel vragen.
nov 25, 2022 @ 00:33:24
Om goed conclusies te trekken is alle beschikbare data nodig. Op basis van maar een paar gegevens is het niet mogelijk een goede conclusie te trekken. Zelfs voor volleerde wetenschappers is dat erg moeilijk, laat staan voor leken als wij, Riet. Wat natuurlijk wel kan is zeggen: ‘Ik denk dat…’ omdat we daarmee aangeven dat wij niet alle data hebben en dus weten dat onze conclusie mogelijk niet klopt. En soms klopt-ie wel.
nov 25, 2022 @ 08:40:16
Met een zoon “in de wetenschap”heb ik een aardig idee hóe lastig het is om data te analyseren , hij legt wel eens iets uit. Het probleem is dat mensen vaak geen idee idee hebben dat er véél meer dingen belangrijk zijn voor een betrouwbare analyse dan op het eerst gezicht lijkt.
En wie dát niet in de gaten heeft dénkt dus een betrouwbare conclusie te trekken.
Het internet maakt het allemaal niet makkelijker.
nov 24, 2022 @ 22:09:40
En overal zitten ook veel mensen tussen die gewoon niet altijd overal aan meedoen. Ik laat goede doelen meestal voor wat ze zijn.
nov 24, 2022 @ 22:11:55
Zeker de grote goede doelen laat ik links liggen, die hebben alleen al miljoenen nodig om zichzelf in stand te houden en geven héél veel geld uit aan reclame voor zichzelf. Dan komt er nog maar héél weinig geld terecht bij waar het voor bedoeld was.
nov 24, 2022 @ 21:55:38
Ik word onderhand helemaal allergisch voor zulke dingen. Waarom moet alles zo uitgemolken worden, wat maakt het nou uit wie wat geeft en hoe het er komt als het er maar komt. Net als het vragen om beoordelingen. Ik weiger het.
nov 24, 2022 @ 22:06:42
Klopt, dat doe ik ook niet. En ik blijf wel nadenken voordat ik klakkeloos van alles overneem en als waarheid verkondig
nov 24, 2022 @ 21:46:04
Genieten van uitstapjes is toch heel fijn, geniet er maar van.
Het is al vaker ondervonden, dat Jan met de pet guller is.
Ach, het gaat om het warme gebaar, gewoon kinderen een stukje geluk in hun leven geven. Hans
nov 24, 2022 @ 22:02:46
Dat heb ik ook zeker gedaan. En volgens jaar maar gewoon doorgaan , mits ik er nog fit genoeg voor ben natuurlijk.
Of dat zo is valt dan weer niet af te lezen als je niet álle gevers gegevens hebt .
nov 24, 2022 @ 22:04:17
Riet ik mag je wel, vooral doorgaan zegt men.
Gewoon genieten en ik gun het je. 🙂
nov 24, 2022 @ 22:09:47
Dat gaat vast goed komen zolang het kan moeten we het maar waarnemen want ik ben natuurlijk op een leeftijd dat er weinig nodig is om je mobiliteit drastisch in te perken. .
nov 24, 2022 @ 22:13:20
Mobiliteit is ook hier een ding, maar vind het fijn dat je z bezig bent
nov 25, 2022 @ 08:48:29
Ja dat begreep ik uit jouw logjes, jammer want “inleveren” is altijd moeilijk.
nov 25, 2022 @ 22:10:50
Inderdaag, best jammer, maar ik geef nog niet op.
nov 25, 2022 @ 22:13:52
Nee natuurlijk niet, altijd de resterende mogelijkheden benutten. . Ik had ooit een wat oudere vriendin die uiteindelijk aan de zuurstof vast zat. Ze noemde de draagbare tank Kees en we stapten voor ons wekelijkse uitje gewoon mét Kees in de auto.
nov 24, 2022 @ 21:13:56
De conclusie die ze trokken vind ik ook wat kort door de bocht. Er zijn inderdaad veel meer andere mogelijkheden. Geweldige actie overigens, daar zeg ik verder niks verkeerds van!
nov 24, 2022 @ 21:21:54
Nee hoor, niets mis mee, en zelfs die conclusie is ook niet met verkeerde bedoelingen getrokken, maar ik vond hem wel héél geschikt om duidelijk te maken hoe makkelijk je zomaar dingen aanneemt
nov 24, 2022 @ 17:45:18
in deze communicatiemaatschappij hebben de meesten nogal snel een mening of een oordeel…
vaak is dit kort door de bocht
prettige avond Riet
nov 24, 2022 @ 18:02:17
Ja , inderdaad, en zelf ook nog even nadenken is voor veel mensen toch blijkbaar moeilijk.Gelukkig gaat het niét voor alle mensen op.
nov 24, 2022 @ 17:34:22
Ik trek de conclusie, na aandachtig lezen van dit schrijven, dat je gelijk hebt.
nov 24, 2022 @ 17:43:00
Tja, het is wél weer eens iets anders dan reisverslagen! Het is best wel lastig om tegenwoordig tussen al die conclusies door te laveren omdat iedereen overal iets van vind en de mening vaak uit valse conclusies haalt.
nov 24, 2022 @ 15:08:23
Als je alles zomaar klakkeloos aanneemt wat je leest of hoort komen er vanzelf foute conclusies. Altijd zelf goed na blijven denken…
Maar een goed initiatief alle kinderen een cadeau gunnen voor het kinderfeest 🙂
nov 24, 2022 @ 16:11:56
ja niets mis met zelf na blijven denken, én goed lezen, wan begrijpend lezen is ook niet meer wat het vroeger was.
De pakjes worden via de voedselbank verdeeld hoorde ik, dus dat komt wel goed.
nov 24, 2022 @ 17:32:11
Eigenlijk te gek voor woorden dat dit nodig is in een rijk land 😦
nov 24, 2022 @ 17:51:51
Nou ja móeten, de lat ligt wel erg hoog tegenwoordig. De verschillen zouden niet zo groot moeten zijn. Het zou allemaal best wat minder kunnen. Bij mij bracht de sint vroeger ook niet veel meer dan een suikerbeest en wat praktische zaken, en zelfs dat maar mondjesmaat. Er wáren wel kinderen die ook speelgoed kregen op school maar overwegend was het overal armoe troef. . We hebben er uiteindelijk wel de waarde van het geld door geleerd. Je bent tegenwoordig wel héél gauw “arm”.
nov 24, 2022 @ 18:41:29
Ben toch wel blij dat ik daar niet toe behoor 😉
nov 24, 2022 @ 18:42:49
Dat snap ik, ik ook niet maar toch doe ik ik minder dan ik zou kunnen, het hoeft niet allemaal zo dubbelop te zijn.
nov 24, 2022 @ 13:44:16
We hebben met z’n allen veel te snel een mening zonder naar de achtergronden of de feiten te kijken.
nov 24, 2022 @ 14:53:00
Dat komt in hoofdzaak door het intennet, vroeger , las je de krant , je vakliteratuur en zocht je iets op in encyclopedie, daardoor kwam je niet zoveel verschillende meningen tegen. Nu gooit iedereen z;n conclusies over van alles op het internet en dat wordt dn weer gelezen door mensen die alles voor zoete koek nemen. Mijn voorbeeld is natuurlijk niet zo alarmerend maar het is zo lekker overzichtelijk om te laten zien dat er meer opties kunnen zijn.
nov 24, 2022 @ 12:28:04
Ik zou niet alle onderzoeken met een vaatje zout nemen. Dit is nauwelijks een onderzoek te noemen. Getallen optellen en heel slechte conclusies trekken. Daar heb je helemaal gelijk in
nov 24, 2022 @ 12:37:11
Nee hoor, dat doe ik ook niet , maar dit soort snelle conclusies komen we helaas veel tegen en lang niet iedereen denkt daar iets verder over na.
Echt onderzoek is serieus werk en zelfs dán gaat het nog wel eens fout omdat men bepaalde uitkomsten prefereert, maar meestal gaat het goed.
nov 24, 2022 @ 13:10:51
Absoluut waar, maar het goed dat je ons wijst op dit soort onjuiste conclusies.
En top dat je er zoveel op uit trekt!!! Ga zo door
nov 24, 2022 @ 14:46:00
Er wordt zoveel voor waar aangenomen omdat het ergens op het internet te vinden is. Daar hadden we vroeger natuurlijk veel minder mee te maken.
Het is nu wel even afgelopen hoor, de dagen zijn nu zóveel korter dat ik wat dichter bij huis blijf. Maar het is zón leuke combi om al reizend leuke mensen te ontmoeten.
nov 24, 2022 @ 11:51:23
Ik trek aan andere dingen dan aan conclusies.
Vaak heb ik trek in eten.
Trek altijd het dekbed over mij heen.
En trek vaak de spreekwoordelijke kar.
Daarbij heb ik genoeg aan treklust.
nov 24, 2022 @ 12:38:12
Maar soms “trek je het niet meer”, dat snap ik ook hoor.
nov 24, 2022 @ 13:04:37
Die karren kunnen zo zwaar zijn. 🤭
nov 24, 2022 @ 13:42:56
Haha, ik trek het niet meer.
nov 24, 2022 @ 14:48:16
Wie trekt hier nu aan het kortste eind?
nov 24, 2022 @ 11:06:19
Er worden veel te vlug conclusies getrokken. Dat zie je genoeg op sociale media en commentaren bij nieuwssites. Laten we alert blijven en eerst goed nadenken vooraleer commentaar te geven.
nov 24, 2022 @ 12:32:36
In dit geval ging het gelukkig om iets onschuldigs, maar soms worden er inderdaad met te weinig achtergrondinformatie hetzes ontketend.
nov 24, 2022 @ 09:50:40
We concluderen en (ver)oordelen vaak te snel. Ik maak me daar ook schuldig aan. Dank voor de wijze les.
nov 24, 2022 @ 12:31:08
Nou dat zal bést meevallen denk ik. Maar het is waar dat we niet altijd nadenken wat mensen als “bewezen” achten . Maar blijven nadenken kan nooit kwaad.
nov 24, 2022 @ 09:42:02
ben benieuwd hoe groot dat zoutvaatje van je is 🤔
want je kan geen tv – radio of iets anders waar meningen worden gegeven aan doen en je wordt bedolven onder al die z.g.n. onderzoekjes
wat ik hoop is dat alle kinderen een fijne Sinterklaas en Zwarte Piet feest hebben
nov 24, 2022 @ 12:28:26
Ik neem de emmer met strooizout er gewoon bij. Gewoon zout heb ik meestal niet eens in huis want ik kook altijd zonder zout toe te voegen. Er zijn natuurlijk best betrouwbare uitkomsten maar we komen via de social media toch wel veel natte vinger werk tegen.
nov 24, 2022 @ 13:14:26
aha zo ja , werkt ook goed , en echt vaak glad is het ook niet meer , er zijn meer onzin verhalen welke zout nodig hebben dan sneeuw en ijs dat doen 🙂
ik doe ook nooit zout bij het eten , wel cayennepeper of paprikapoeder en knoflook mmmmm
nov 24, 2022 @ 14:47:44
Met kruiden ben ik ook nogal selectief en ook zonder overal zout in te strooien krijg je echt nog genoeg zout binnen.
nov 24, 2022 @ 15:21:53
ja klopt , er zit overal wel zout van zich zelf in
nov 24, 2022 @ 16:12:20
Meestal van de fabriek ja.
nov 24, 2022 @ 16:59:31
dan is vers toch maar weer het fijnste
nov 24, 2022 @ 17:53:16
Ja ik kook sowieso altijd vers maar broodbeleg en veel andere producten zit ook zout in.
nov 24, 2022 @ 19:12:05
klopt , zout zit eigenlijk overal wel in
nov 24, 2022 @ 19:38:13
Zelfs in brood en gebak
nov 24, 2022 @ 19:55:09
ja + nog de houdbaarheid verlengers
nov 24, 2022 @ 09:32:36
Niet oordelen, laat staan veroordelen…
Sint heeft veel, ook arme(!), anonieme helpers, die nooit in het zonnetje gezet worden.
Lie(f)s.
nov 24, 2022 @ 12:26:01
Ja ook dat, echt wel. Ik groeide op in en na de oorlog dus werd door Sinterklaas ook echt niet overdreven verwend.
nov 24, 2022 @ 09:08:48
Als de conclusie wordt getrokken uit een goed beredeneerd en nageteld onderzoek dat daarom niet direct openbaar wordt gemaakt, dan is het oké. Maar via de media kennen we vaak maar halve waarheden.
Datzelfde gebeurt met statistieken, hoe vaak geven deze geen foute info!
Alles lezen met een grooote korrel zout.
nov 24, 2022 @ 09:18:11
Ja precies, alles wordt maar als uitkomst van onderzoek gepubliceerd. Onderzoeken analyseren is echt wel een vak. Ik houd het zoutvat altijd in de buurt , dat kan geen kwaad.
nov 24, 2022 @ 09:00:57
Je houdt ons alert met je opmerkzame blik.
nov 24, 2022 @ 09:19:38
Mijn lezers hebben dat eigenlijk niet nodig hé, die denken overwegend toch wel allemaal zélf na. 😉
nov 24, 2022 @ 14:06:58
Een reminder is niet verkeerd
nov 24, 2022 @ 14:55:37
Al is het bereik natuurlijk e klein om écht effect te hebben.