uit de sloot

In een eerder logje had ik het over de toevalligheid dat mijn niet zeer gewaardeerde huisarts zijn praktijk over deed aan een arts met de naam v.d. Wal.
Toegegeven veel beroerder kon het niet wat empathie betreft bij de scheidende arts (de sloot zal ‘k maar zeggen) en dus is de kans aanwezig dat ik het nu beter tref en het spreekwoord “van de wal in de sloot”omgekeerd kan werken.

Ondertussen heb ik goede hoop dat ik het inderdaad “op met de Wal” beter ga treffen.
Nadat ik telefonisch mijn gebruikelijke medicijnen had aangevraagd bleek er iets fout gegaan te zijn.
Ik kreeg bij de apotheek maar één inhalator mee i.p.v. de gebruikelijke twee!
Al snel zie ik waar de fout zit, er is voorgeschreven 2x daags 1 inhalatie terwijl dat al jaren lang 2x daags 2 inhalaties is.
Maar weer even bellen, assistente weet ook niet hoe het zit en gaat met de dokter overleggen.

Ze belt terug, het recept kan wel aangepast worden maar…… wanneer het schikt dat de arts me thuis bezoekt. Ze wil dat graag met mij persoonlijk even doorpraten, kennismaken en vindt ook dat er na zoveel jaar medicijngebruik best even wat nagekeken mag worden. Het is natuurlijk belachelijk dat ik meer dan 10 jaar herhaalrecepten kreeg zonder controles, ik vond dat zelf best wel makkelijk wegens “hoe minder gedoe met artsen hoe liever” maar weet donders goed dat het niet deugt. Maar goed, de nieuwe pikt dat dus niet en zoekt me desnoods in m’n hol op.

Het blijkt een vriendelijk jonge vrouw die de tijd voor me neemt, bloeddruk en saturatie opmeet, longen luistert en m’n bloed na wil laten kijken. Ik vraag of ze wil noteren dat ik geen reanimatie wil en geen ingrijpende behandelingen om m’n leven te rekken, ik heb niet de intentie om honderd te worden, hecht alleen waarde aan de kwaliteit van leven.
Naar Covid antistoffen kijken lijkt me ook nuttig, ik heb geen officieel bewijs dat ik corona had.
Voor m’n leeftijd zijn alle uitslagen perfect, alleen de cholesterolwaardes zijn wat aan de hoge kant, niet alarmerend dus geen dieet.
Ik maak maar meteen duidelijk dat ik dat sowieso niet zou doen, kwaliteit van leven weet je wel!

plaatje van het internet

Tja, ik leef best redelijk gezond maar een beetje onder protest.
Doe heus m’n best er nog iets van te maken dus ga zeker geen dingen laten die ik prettig vind, zoveel hang ik niet aan het leven in deze steeds verder “ontmenselijkende” maatschappij.
De C. antistoffen zijn inderdaad aanwezig wat betekent dat ik met één vaccinatie kan volstaan, ze raadt het me sterk aan, zucht….. eigenlijk zie ik er nog steeds weinig voordeel in, afstand houden blijft immers de norm.
De oproep heb ik nog en met een diepe zucht maak ik dan toch de afspraak, al was het maar om bij de krappe voorraden één vaccin uit te sparen voor een ander.
Als ik te lang wacht moet ik er ook twee.

75 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    jun 06, 2021 @ 15:11:29

    Een huisarts die langs komt voor een controle, het is echt luxe hoor. Sinds wij hier wonen en de huisartsen samen gingen in een prachtig ingericht ‘centrum’ is dat ondenkbaar. Alles op afspraak daar, en nul interesse voor jou verder. Heb je wat bijzonders of wil je weten hoe het met je APK staat, afspraak maken bij het ZH. Vrouwlief moet dat regelmatig doen. Voor de rest zorgt bij haar de apotheek. Soms met wisselend succes, maar toch…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 06, 2021 @ 15:24:08

      En zelfs nog op eigen initiatief dit keer, zó anders dan ik gewend was met de vorige huisarts die geheel aan jouw beeld dat jij schetst voldeed. En even overstappen naar een andere arts wordt vrijwel onmogelijk gemaakt. Lang leve de gezondheidszorg.

      Beantwoorden

  2. Spontanity
    jun 02, 2021 @ 20:49:12

    Ik denk dat je boft met deze huisarts.
    Je wilt vast niet ruilen 🙂

    Beantwoorden

  3. Nicky
    jun 02, 2021 @ 14:00:26

    Hé, dat klinkt best goed, die huisarts. En fijn dat je nog zo lekker gezond bent.

    Mijn moeder (je weet wel, sinds begin dit jaar in een zorgcentrum) heeft sinds haar verhuizing een nieuwe huisarts. Bij de vorige is ze 60 jaar patiënt geweest. 60 jaar! Eerst bij de oude dokter, later bij zijn dochter. Mijn moeder was altijd zeer te spreken over haar huisarts terwijl ik ooit hard weggelopen ben naar een ander. Maar goed, toen we mijn moeder uitschreven bij de praktijk na (ik zeg het nog maar een keer) 60 jaar hebben we gevraagd of de huisarts mijn moeder even wilde bellen. Ze heeft nooit iets gehoord. Dat vind ik zó slecht! Zo. Dat moest ik ff kwijt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 02, 2021 @ 14:16:19

      Dat is zó niet netjes, kleine moeite immers om even een keer langs te gaan om te zien hoe ze het maakt daar. Maar mijn vorige huisarts was dus precies eender, na de dood van Henk nooit meer iets van hem gehoord terwijl het toch wel een lastige tijd is om ineens weduwe te zijn.

      Beantwoorden

  4. Liesbethblogt
    jun 02, 2021 @ 12:14:31

    Ontmenselijking, mooi en waar. Medicijnen leveren geld op, zeker als ze de mens niet beter maken. Ik ben nog jong (in verhouding haha) maar ook ik wil geen reanimatie. De huisarts komt op mij als een goeie over.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 02, 2021 @ 12:40:17

      Ja en dan bedoel ik met name dat de menselijke contacten steeds meer overgenomen worden door telefoon menuutjes , robots in bejaardenhuizen en veel online geregel in plaats van een stem aan de telefoon. Ik kan er niet aan wennen en gooi zo vaak mogelijk de kont tegen de krib.

      Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    jun 02, 2021 @ 02:05:39

    Zodra de meeste mensen gevaccineerd zijn heb je kans dat het virus uitsterft en de vaccinatie geeft toch een prettig gevoel dat je beschermd bent en we weer treug kunnen naar het oude normaal

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 02, 2021 @ 07:39:17

      Ik heb daar allemaal nog niet zoveel vertrouwen in. Maar in ieder geval héb ik antistoffen dus dat is hetzelfde als 1x vaccineren. Snap dan weer niet zo goed waarom dát dan maar een half jaar meetelt, naar mijn idee zou dat dan ook voor een vaccinatie gelden. dus zijn we over een half jaar weer terug bij af want dat virus sterft echt nog niet uit mar een vaccin dat maar van 50 tot 90 % werkt.

      Beantwoorden

  6. gewoonanneke
    jun 01, 2021 @ 21:08:13

    Goede berichten in ieder geval en wat fijn dat je het nu wel zo getroffen hebt met je huisarts dat is zo belangrijk.

    Beantwoorden

  7. saturnein
    jun 01, 2021 @ 08:58:07

    Ben écht blij voor jou dat je nu ineens toch een goede huisarts treft. Dat is zo belangrijk.
    Wat die corona-regels betreft: hier ziet het ernaar uit dat men die volledig gaat laten varen. Laat de burger zijn verantwoordelijkheid nemen, het mag maar het moet niet en dat soort onzin… blij dat ik volledig gevaccineerd zal zijn. En zelf ga ik met veel liefde de corona-regels blijven volgen, ik voel me er gewoon beter bij, gevaccineerd of niet.

    Beantwoorden

  8. Nicole Orriëns
    jun 01, 2021 @ 08:34:32

    Je nieuwe huisarts klinkt goed Riet. Wat fijn zeg. Ik ben van pure ellende 3 keer van praktijk geswitched….

    Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    mei 31, 2021 @ 17:06:42

    Zou je het eindelijk gaan treffen joh? Lijkt me een fijn mens.
    Is er toch te onderzoeken of je antistoffen aanmaakt als je corona hebt gehad?
    Dacht dat dat nog steeds niet mogelijk was. Maar goed dat je die prik gaat halen hoor. Hoe meer mensen er gevaccineerd zijn hoe minder kans dat virus krijgt.
    Ik vind dat iedereen het zou moeten doen, als morele plicht om de Volksgezondheid weer een beetje op orde te krijgen. Hoor mij nou… ja, ik ben heel blij dat ik die 2 prikken heb gehad inmiddels, voelt een stuk veiliger al moet je nog steeds uitkijken. Maar mijn eigen dochter en schoonzoon willen ook (nog) niet…
    Hun zaak dus er wordt niet over gepraat…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 31, 2021 @ 18:14:53

      Ja natuurlijk is het áltijd in je bloed te zien of antistoffen hebt, maar alléén testen op antistoffen doen ze niet ( zal wel weer te duur zijn) Maar omdat de dokter alles na wilde laten kijken werd dit ook aangevraagd. Al weet ik niet of ze het ook aangestreept zou hebben als ik het niet gevraagd had. Ik vond het belangrijk om te weten omdat ik alleen een thuistest had gedaan omdat ik zeker wist dat het corona was. Ik zou nog steeds liever niét die prik halen . Ik heb die troep liever niet in m’n lijf. Maar goed nu dan maar 1 prik dat is minder erg. Ja ik begrijp je dochter wel. Er is gewoon nog heel veel onbekend, zowel over het het virus en z’n mutaties als over het vaccin. Bovendien is werking niet 100% en blijven veel regels nog gewoon van kracht dus schieten we er weinig mee op.

      Beantwoorden

  10. John
    mei 31, 2021 @ 07:11:07

    Zo’n huisarts heb ik dus ook. DIe belt zelfs nadat er een foto gemaakt is zelf op. Dat zijn de echte vind ik.
    Die ene prik zou ik ook gewoon halen. Ik mag er ook nog een.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 31, 2021 @ 07:40:24

      Precies, en zo een had ik er vroeger ook, maar toen ik naar Rijswijk verhuisde moest ik hier een arts zoeken bij de artsen die geen overvolle praktijk hadden , dan blijven dus niet de beste over.
      Ik zou het nog steeds liever zonder doen maar ben wel gevoelig voor het argument dat het ook andere kan treffen als ik het niet doe.

      Beantwoorden

  11. Mrs. T.
    mei 30, 2021 @ 22:30:47

    Een goede huisarts volgens mij. En fijn dat ze de tijd voor je nam.
    En dat afstand houden dat gaat straks heus wel weer weg. Toch?????

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 31, 2021 @ 07:37:06

      Ik begin er vertrouwen in te krijgen dat het klikt met haar.
      Daar ga ik niet zonder meer vanuit, als straks alles weer een beetje open gaat kan er best nóg een golf komen. Er is veel te weinig kennis en/of zekerheid over het vaccin. Hoe lang en het werkt, en bij welke varianten, en het werkt ook niet 100% . Er blijven dus besmette mensen dus we zijn nog lang niet van dat virus af.

      Beantwoorden

  12. Neeltje
    mei 30, 2021 @ 20:52:59

    Dat is nog eens van wal steken! Goed bezig!

    Beantwoorden

  13. Matroos Beek
    mei 30, 2021 @ 20:44:59

    Goed nieuws, zowel wat de nieuwe dokter betreft als wat de bloedwaarden betreft. En gelukkig hoef je maar één prik. Komt allemaal goed Riet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 30, 2021 @ 21:23:34

      Ja gelukkig wel al hoop ik haar niet nodig te hebben. Heel stiekem verwachte ik ook goede bloeduitslagen want ik eet toch best wel gezond. Ga me zelden te buiten aan junkfood en al helemaal niet aan pakjes en zakje.

      Beantwoorden

      • Matroos Beek
        mei 31, 2021 @ 10:19:01

        Ik ook niet Riet, maar op mijn 30ste had ik al een schrikbarend hoog cholesterolgehalte – ik had maatje 36! Dat werd regelmatig bekeken via bloedonderzoek en ondanks vetarm eten bleef het hoog. Bleek dat al mijn broers en zussen het ook hadden/hebben, en ook mijn moeder. SLechts 1 zus heeft het niet. Het is een erfelijke vorm, daar is geen dieet tegen opgewassen. Dus ik neem nu al meer dan twintig jaar medicatie, de omstreden statines, kan niet anders. Ach ja, mijn moeder neemt ze al vijftig jaar. We hebben geen nevenwerkingen, dus dat scheelt.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          mei 31, 2021 @ 12:34:12

          Tegen erfelijke ziektes begin je niets, heel vervelend zo jong al met dat soort dingen te maken te krijgen. Op mijn leeftijd is dat niet zo erg meer , dan kun je ervoor kiezen om niets te doen of niet.. Gelukkig maar dat jullie de medicijnen goed verdragen.

          Beantwoorden

  14. Sjoerd
    mei 30, 2021 @ 19:56:15

    Je moet het gevoel hebben dat de dokter echt voor je zorgt. Dan komt alles goed.

    Beantwoorden

  15. Suskeblogt
    mei 30, 2021 @ 19:43:26

    Het moet klikken tussen dokter en patient. Zij maken deel uit van een groot stuk van je leven. Vertrouwen moet er zijn. Je hebt geluk met deze dame.

    Beantwoorden

  16. Happy Hulk
    mei 30, 2021 @ 18:25:21

    Dokters houd ik zo ver mogelijk op afstand.
    Bij die lui mankeer je altijd wat.

    Beantwoorden

  17. Lies
    mei 30, 2021 @ 17:54:45

    Je kon het slechter treffen!
    Met ‘genoeg’ antistoffen hoeft die spuit eigenlijk niet…
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  18. willyfotoblog
    mei 30, 2021 @ 17:26:45

    een attente arts lijkt me Riet

    en die heeft haar naam toch niet zelf gekozen

    prettige zondag

    Beantwoorden

  19. Ferrara
    mei 30, 2021 @ 17:12:17

    Goddank er zijn nog attente huisartsen. Groot gelijk dat je meteen duidelijk was.

    Beantwoorden

  20. Beaunino
    mei 30, 2021 @ 16:39:30

    Klinkt als een prima huisarts Riet, fijn voor je!

    Beantwoorden

  21. Rebbeltje
    mei 30, 2021 @ 16:24:43

    Zo een kennismaking gesprek…en van de sloot op de wal
    Had niet beter kunnen zijn.
    Ja duidelijk zijn in wat je wil is altijd nog het beste…
    Krijg 11 juni de 2e prik dus ik ga wel voor verspilling haha
    Groetjes

    Beantwoorden

  22. Naomi
    mei 30, 2021 @ 15:53:54

    Hoera voor deze sprong van de sloot op de wal! En natuurlijk ook fijn dat alle waardes in je bloed acceptabel waren.

    Beantwoorden

  23. Karel
    mei 30, 2021 @ 14:42:18

    ja prima weer om te pukken hé
    en je bent dus echt van de sloot terug op de wal , een mooie jonge dame als arts , zo 1 heb ik er ook , maar ga er niet heen om enkel maar te observeren 😁
    1 x in het jaar op bezoek is me genoeg
    sinds 2007 heb ik nu het derde pufje , of het enkel de naam anders is of ook de werkzame stof ga ik niet uitzoeken , 1 pufje per dag red ik het nog mee
    ik krijg straks om 18:00 uur de 2de prik
    wat het gedicht al zegt , gewoon genieten van het leven , niet te gek doen , maar ook niet veel zaken ontzeggen , omdat ” men ” zegt dat het gezonder is hihi

    Beantwoorden

  24. staartje
    mei 30, 2021 @ 14:10:17

    Geweldige strip!

    Beantwoorden

  25. staartje
    mei 30, 2021 @ 14:08:41

    Volgens mij heb jij het getroffen met deze ‘Wal’. Klinkt als een heel fijn mens. En ja die prik! Ik krijg zaterdag de tweede. Ben jij wellicht nog eerder. 😇
    Prachtige heldere, duidelijke keuzes. Respect!
    En plukken maar. 😽 🌞

    Beantwoorden

  26. Renske
    mei 30, 2021 @ 13:20:15

    Toch fijn dat je een soort van apk-keuring hebt gehad. Maar krijg je nu nog steeds 2x daags 2 inhalers van je nieuwe huisarts?
    Nou ja, gelukkig (dan) maar 1 prik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 30, 2021 @ 13:35:50

      Ja , met minder gaat het niet goed, dat merk ik als ik met vlagen wel het spul wel eens vergeet.. Ik ben nogal tégen medicijnen dus zou zeker wél aan de bel getrokken hebben als ik het idee had dat het niet meer nodig was.

      Beantwoorden

  27. MelodyK
    mei 30, 2021 @ 13:09:19

    Van de sloot naar op de wal was een goede stap en dat dat iets mag kosten moet dan maar toch?
    Die ene prik in ruil voor een betere huisarts…. mwah, je kunt t slechter treffen toch?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 30, 2021 @ 13:17:51

      Nou de prik móet niet van haar hoor. Ik had de beslissing graag voor me uit geschoven tot hélemaal achter in de rij, als iedereen al gevaccineerd is. Maar als ik zó lang wacht verspil ik dus eigenlijk 1 vaccin.

      Beantwoorden

  28. Koen
    mei 30, 2021 @ 12:57:28

    Volgens mij zijn jouw keuzes een voorbeeld voor velen 🙂 Pluk de dag.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.