zegeningen, weet je wel

Klopt, ik schrijf een logje en kijk niet naar de persconferentie, dat doe ik trouwens nooit.
Waarom zóu ik, alles is altijd al uitgelekt en zie ik wel in het journaal en morgenochtend ook nog in de krant.
Of ik het nou wél of niet eens ben met de maatregelen boeit me niet, ik houd me er zo goed mogelijk aan.

Het zal misschien raar klinken maar ik heb mét C- maatregelen nog steeds veel meer vrijheid dan een jaar geleden zónder. Als ik boodschappen wil doen kan ik dat gaan doen zonder van alles te moeten regelen, ik hoef niets meer te plannen en te regelen voor m’n sanitaire verzorging, en dat hoeft niet meer vlug vlug.
Ik kan zonder nadenken in de auto stappen als ik naar Inge of een kleinkind wil en in huis hoef ik niet meer bij ieder geluidje te gaan kijken wat er aan de hand is.

En hoewel alleen wandelen misschien niet alles is hoef ik ook geen rolstoel meer stoep op en af te duwen. Ook al kon ik een jaar geleden nog wel op een terrasje lunchen….. dat was wél een hele onderneming met aardig wat beperkingen.
Ik kan gaan werken wanneer ik wil en zolang ik wil , thuis of in de drukkerij naar gelang nodig is.

Begrijp me goed, ik heb nérgens spijt van, integendeel, had het ook niet anders gewild. Maar het gewone leven ging volkomen aan me voorbij en daar lag, op de jullie bekende uitzonderingen na (incl.jullie) helemaal niémand over wakker.
Dat wil niet zeggen dat ik sommige dingen niet graag anders zou willen. Maar ik realiseer me goed dat veel mensen op dit moment méér “veren moeten laten” dan ik.
Ik ben dus eigenlijk ( tot op zeker hoogte) de mazzelaar, het kan verkeren! Misschien moet ik me een beetje schamen dat ik (met een enkele uitzondering) nu niet wakker lig over alle anderen die meer te lijden hebben dan ik onder de C maatregelen.
Ik laat het allemaal een beetje aan me voorbijgaan dus néé, niet gekeken naar de persconferentie.

111 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    feb 09, 2021 @ 01:02:29

    Uiteraard snap ik je helemaal en ook (al was het bij een stuk korter en minder zwaar) begrijp ik dat het toch een soort zege is om niet overal op te hoeven letten of bang voor te moeten zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 09, 2021 @ 09:02:08

      Hoewel het niet “m’n oude leven”is dat ik nu terug heb is het wel weer “een eigen leven” . Er blijft genoeg om naar terug te verlangen maar ik ben nuchter genoeg om te weten wat wél en niet mogelijk is en dan maar t4e waarderen wat er wél kan.

      Beantwoorden

  2. minoesjka2
    feb 07, 2021 @ 18:40:33

    Snap je wel. Voor jou veranderde je leven toen Henk overleed, eigenlijk kreeg je je vrijheid terug. Terwijl voor velen het voelt alsof hun vrijheid afgenomen is door corona.
    Ben wel blij voor jou, he hebt zat voor je kiezen gehad.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 07, 2021 @ 18:53:59

      Precies, mijn vrijheid wás geleidelijk aan al heel erg ingeperkt. Er is nu nóg genoeg dat moeilijk is maar dat heeft nauwelijks iets met corona te maken. Het is heel fijn dat ik in huis weer m’n persoonlijke vrijheid heb, dat waardeer ik echt. Hoe laatste zorgjaar was echt slopend.

      Beantwoorden

  3. Liesbethblogt
    feb 05, 2021 @ 18:25:55

    Mensen denken op een uitzondering daargelaten, zelden aan een ander laat staan dieper meevoelender. Veel mensen zullen het als geluk zien dat je tot op het laatst voor je man hebt mogen zorgen, maar ik weet uit ervaring dat zoiets op momenten wel eens anders voelt.
    Je begint ook een beetje je draai te vinden merk ik, goed teken Rietepietz!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 05, 2021 @ 18:39:18

      Het is ook erg moeilijk om je in te leven in andermans leven, dat begrijp ik best. Ik kan me zélf nu al bijna niet meer voorstellen hóe zwaar en verdrietig het allemaal was. Het steeds wéér je grenzen moeten verleggen en steeds meer inleveren. En ja natuurlijk zijn er dan ook de momenten dat je de fout in gaat omdat je geduld je in de steek laat. Natuurlijk pak ik het leven zo goed en zo kwaad het gaat weer op, omdat het moet, niet omdat ik het graag wil. Maar het is goed genoeg zoals het gaat.

      Beantwoorden

  4. Nicky0607
    feb 05, 2021 @ 12:31:27

    Dat heb ik dus ook. Ik mis ook helemaal niks (behalve de knuffels met mijn kind en mijn moeder), want ons leven was voor corona al vrij overzichtelijk. We gingen al zelden weg, en kwamen al haast nergens en vrienden van zijn kant kwamen toch al niet langs (Kreeg laatst een appje van eentje; die vroeg na anderhalf jaar hoe het met ons ging, de grapjas. Ik heb, geloof ik, nogal kortaf gereageerd), dus ik mis niks. Alles gaat voor mij gewoon zoals het altijd gaat. Alleen werk ik heerlijk thuis en hoef ik nergens heen. Joh, ik heb de tijd van mijn leven! Ik vind het geweldig. En soms voelt dat een beetje raar, vind ik. Alsof ik toch niet helemaal spoor of zo. Nou ja, ik heb het altijd al gezegd: ik zou een prima kluizenaar zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 05, 2021 @ 12:52:06

      Omdat we uiteindelijk toch allemaal anders in elkaar zitten reageren we ook allemaal anders. Niets mis mee tenzij we er elkaar op af gaan rekenen dát we anders zijn. Die knuffels mis ik natuurlijk wél heel erg in deze periode in mijn leven maar ondertussen weet ik al niet beter meer.

      Beantwoorden

  5. Jook
    feb 05, 2021 @ 08:08:14

    Ja triest dat de communicatie zoveel minder wordt. Ben is nogal eigengereid en wil er niet steeds stil bij staan, hij wil nog zoveel mogelijk genieten. Over deze vorm van dementie is nog vrij weinig bekend. We wonen tot volgende week nog in een klein dorp waar niets is en omdat ik geen auto kan rijden, en hij in de toekomst ook niet meer, wilde hij verhuizen naar de stad, een senioren appartement met zorg in de buurt. Binnenkort gaat hij naar gespecialiseerde logopedie, hij heeft nu nog lerend vermogen en samen met mij gaat ie leren via pictogrammen en andere methodes om zo lang mogelijk een beetje te kunnen blijven communiceren. We gaan t zien. En daarnaast “vrijwilligerswerk” doen bij een leer- werkbedrijfje in de buurt. Een grote boerderij met dieren, een timmerwerkplaats en een grote bloemen en groentetuin. Hij heeft er vreselijk veel zin in. Ik voel me nog niet echt toe aan een senioren appartement en een seniorenleven….. 😉 Ben nog lang geen 70. Maar er is daar in ieder geval wel veel te doen in de buurt en dat vind ik dan wel weer leuk. Het kump wel good zeggen ze hier… En dat is ook zo, het aanpassingsvermogen van de mens is best groot.
    Ik ga er in ieder geval voor zorgen dat ie zo lang mogelijk bij me blijft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 05, 2021 @ 09:20:42

      Lijkt me een mooie optie waar je mee bezig bent. Natuurlijk wil je man blijven “leven” Henk had dat ook heel sterk en dat is dankzij zijn biljartclubje en de drukkerij gelukt. Ik had wél de mazzel dat ik zelf auto rijd, dat maakt wel veel uit want hij kon overal mee naar toe om te wandelen of te bezoeken, of zomaar een ritje. Ik hoop dat die pictogrammen werken, reken er niet té veel op dat het blijvend zal zijn. Henk begreep dat soort dingen uiteindelijk ook niet meer omdat , net als gesproken tekst later verward binnenkomen in de hersenpan. Het is echt een heel nare en complexe ziekte in alle vormen . De geboden hulpmiddelen zijn vaak bedoelt voor mensen die nog wél logisch kunnen denken en men schijnt zich niet te realiseren wat dat betekent is mijn ervaring.
      Maar voorlopig zijn er dus nog oplossingen voor jullie. Ik hoop dat de verhuizing geen al te grote belasting voor hem ( en jou) is.

      Beantwoorden

      • Jook
        feb 06, 2021 @ 07:40:52

        Ik reken me niet rijk. Ik weet wat me te wachten staat. Ongeveer dan. Toch vind ik het ook belangrijk om zoveel mogelijk fijne momenten te creëren. En bij ons nieuwe adres is vlakbij een stationnetje en een bushalte en die rijden nog regelmatig ook! Hoeveel geluk kan je hebben. Ben vindt treinen ook heel fijn dus als die *@$# Corona eens opschiet gaan we een rondreisje met de trein maken. 🙂

        Beantwoorden

        • rietepietz
          feb 06, 2021 @ 09:22:18

          Dat is het ook, heel belangrijk. Ik kan naar eer en geweten zeggen dat we de eerste jaren nog echt wel een redelijk normaal leven hadden. Omdat Henk eigenlijk zelf nooit geweten heeft wat er met hem aan de hand was heeft hij lang “een normaal leven” kunnen leiden. Ik paste ongemerkt steeds dingen aan. Ging hij aanvankelijk alleen op de fiets naar het biljarten ging ik hem later halen en brengen…Omdat er regen verwacht werd… of omdat ik er toch langs kwam enz. de middag werd ook steeds korter, in “samenspraak” met een biljartmaatje was ik er altijd als hij te moe werd. 4 uur lang biljarten werd geleidelijk een uurtje. enz.

          Beantwoorden

  6. matroos
    feb 05, 2021 @ 01:14:09

    Daar sla je de spijker op zijn kop,jij was al gewend het zonder al te veel vrijheid te doen.Dat heb ik nu ook al een paar jaar en dus doen die C maatregelen ons minder.Onze innerlijke vrijheid is vele male belangrijker.Tussen de bedrijven door vermaak ik mij nog best,kom tijd te kort zelfs.Dat geneuzel en gezeur,doorpakken gewoon is het beste.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 05, 2021 @ 09:02:35

      Precies, we doen ( en deden) het alleen “vrijwillig” voor zover je van vrijwillig kunt spreken als je maatje ziek is. Maar dus niet van hogerhand afgedwongen ( al zóu je de afbraak in de zorg zo kunnen zien) Gelukkig kun je nog wél het gesprek aangaan met de schipper maar en functioneert hij zelf ook nog een klein beetje, alle beetjes helpen om het leven leefbaar te houden. Maar inderdaad, corona is gewoon veel minder onze zorg, we houden(en hielden) ons noodgedwongen vanzelf aan de regels.

      Beantwoorden

  7. gewoonanneke
    feb 04, 2021 @ 20:23:56

    Ik heb dat ook hoor hoewel ik dat bij de eerste coronagolf nog meer had dan nu. Had toen nog 3 vrijwilligerswerk dingen en weekenden Wim en met mijn zus op pad, nog werken. Waren best drukke weken. En eigenlijk vond ik het toen een paar weken wel heerlijk even helemaal niks. Nu mag er wel weer meer reuring komen hoor.

    Beantwoorden

  8. cornma
    feb 04, 2021 @ 12:28:26

    Wat heerlijk dat jij in deze tijd toch een gevoel van vrijheid ervaart.
    En wat die persconferentie betreft: het is iedere keer hetzelfde verhaal: nog even volhouden, samen komen we er door heen.
    Inmiddels heb ik een hekel aan de woorden samen en volhouden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 04, 2021 @ 15:37:40

      Dat kan gewoon niet anders omdat mijn vrijheid op “nul”stond dat laatste jaar.
      Ik heb dan ook nog een hekel aan het woord respect, dat wordt alleen nog gebruikt om vrijheden voor zichzelf af te dwingen

      Beantwoorden

  9. Kakel
    feb 03, 2021 @ 21:26:18

    Voorheen was je gebonden aan armen en benen en nu krijg je weer lucht. Daar hoef je je toch niet voor te schamen? Je liefde voor Henk wordt er niet minder om.
    Aan mij is de persconferentie ook voorbij gegaan. Ik kan die twee gladdekkers niet meer zien, laat staan wanneer ze hun mond opentrekken. Hoe minder ik erover lees, des te beter.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 03, 2021 @ 21:35:07

      Misschien lijkt het voor sommige mensen dat ik niet genoeg meeleef met de sores van anderen. en dat onderschat. Maar uiteindelijk hadden ook niet veel mensen door waar ik mee te maken had vóór corona. En al dat gezanik op TV helpt niemand verder, deel gewoon de feiten mee , meer hoef ik niet te weten, laat dat eeuwige napraten met al dan niet deskundigen, dat is mijn idee.

      Beantwoorden

  10. Suskeblogt
    feb 03, 2021 @ 20:27:10

    Je hoeft je helemaal niet te schamen hoor. Dat corona er bij velen ingehakt heeft is een feit. Ik het het leren relativeren en ben blij met wat ik nog wel heb en kan doen.

    Beantwoorden

  11. Mrs. T.
    feb 03, 2021 @ 19:38:15

    Wat een mooi ‘tegengeluid’. Al is het geen echt tegengeluid natuurlijk maar vooral een constatering. Ik ken meer mensen die soortgelijke ervaringen hebben.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 03, 2021 @ 19:48:29

      Inderdaad, iedereen ervaart het op een andere manier. Ik wil ook niet zeggen dat ik niets mis, maar dat ik blij met de dingen die nu wél kunnen die ik al kwijt was vóór er sprake was van corona. Ik hoef dus niet alléén maar in te leveren maar kreeg ook iets terug, dat maakt het wat makkelijker te verdragen, De meeste anderen hadden vooraf niets in hoeven te leveren en dan houdt alleen wat je kwijt bent je bezig.

      Beantwoorden

  12. Regenboogvlinder
    feb 03, 2021 @ 19:10:56

    Zo mooi om te lezen dat je ondanks de C-maatregelen je leventje aardig op de rit hebt. Natuurlijk zul je nog last hebben van terugvallen, maar je zegeningen tellen en dan op + uitkomen vergeleken met vorig jaar dat is toch hartstikke mooi.
    Wij kijken wel naar de persconferentie maar niet naar de vragen van die persmensen, daar word ik echt doodziek van. Dus dan weten we het weer allemaal en gaan we weer door met ons leventje! En je ❤ volgen is het allerbeste. Trots op je Rietje! Ik houd ook van je! 🙈 Dikke knuffel 🤗

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 03, 2021 @ 21:58:53

      Ondanks alles ja, dat wil niet zeggen dat ik altijd blijmoedig ben hoor, maar ik ben echt blij dat ik nu een wat makkelijker leven heb.
      Was écht behoorlijk roofbouw op m’n lichaam te plegen. Het wil ook niet zeggen dat ik blij ben dat Henk er niet meer is maar wel dat we nu allebei niet meet “lijden” en mijn leven weer leefbaar is.
      En het kroost doet zo z’n best voor me, dat maakt veel dingen toch makkelijker.
      Daar heb ik meer aan dan aan al dat geleuter dus dat volg ik niet.
      Lief, dan trouw ik gewoon met jullie allebei, dat kan toch? 😉

      Beantwoorden

  13. Beaunino
    feb 03, 2021 @ 17:01:28

    Erg spannend zijn die persconferenties niet meer nee. Ik kijk liever naar de debatten, die neem ik op en dan kijk ik de lijsttrekkers die me interesseren terug. En ach, het sociale leven, ik merk ook niet echt heel erg veel verschil. Best sneu ben ik eigenlijk. Dus.

    Beantwoorden

  14. hanscke
    feb 03, 2021 @ 16:14:28

    Ach ik leg me er ook wel bij neer en houd mij grotendeels aan de regels, alleen ik mis de contacten met de clubjes zo, bridge tennis en zang. Het zijn de krenten inde pap. Van pap alleen blijf je ook wel in leven, maar je wilt wel eens wat lekkers.

    Beantwoorden

  15. schrijfselsvanmij
    feb 03, 2021 @ 13:18:03

    Ik probeer ook het glas halfvol te laten 😉

    Beantwoorden

  16. willyfotoblog
    feb 03, 2021 @ 11:12:13

    we zullen het maar nemen, zoals het komt Riet

    en de richtlijnen naleven..

    je weet alles wel te relativeren

    groeten

    Beantwoorden

  17. Happy Hulk
    feb 03, 2021 @ 10:09:18

    Gosh, wat hou ik van je.

    Beantwoorden

  18. staartje
    feb 03, 2021 @ 09:57:27

    Zo is het maar net. Mooi Riet! Dankzij jou eet ik weer heel vaak lof! Heerlijk. Volgens mij op water geteeld, maar ja…. ik vroeg het de groenteman op ons ‘marktje’. Hij keek of hij water zag branden. 😄’Het komt uit België,’ zei hij 😃

    Beantwoorden

  19. Spontanity
    feb 03, 2021 @ 09:35:46

    Zo, Riet heeft gesproken 🙂

    Beantwoorden

  20. John
    feb 03, 2021 @ 09:35:17

    Ik houd me ook aan alle maatregels, gewoon omdat we het toch ook collectief moeten doen. Alleen loop ik na 2100 natuurlijk nog gewoon buiten met Bentley.
    Voor jou is er zeker heel veel veranderd en kan me voorstellen dat je nu veel vrijer bent omdat de zorg voor Henk is weggevallen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 03, 2021 @ 11:50:10

      Precies, ik doe m’n best ,ook bij dingen waarvan ik het nut in twijfel trek. En veel dingen heb ik ook gewoon weinig last van.
      Een buitenstaander kan gewoon geen idee hebben wat ik in die tijd aan vrijheden in heb moeten leveren dat snap ik ook best als ik hoor hoe sommige zeuren over dingen die ze nu niet kunnen doen. Ik kon zonder corona al zoveel niet.

      Beantwoorden

  21. Neeltje
    feb 03, 2021 @ 09:21:40

    Je hebt even genoeg wakker gelegen. Gelukkig doen we dat niet allemaal tegelijk. Alles op zijn tijd.

    Beantwoorden

  22. San | Koningskrabbels
    feb 03, 2021 @ 09:19:18

    Mooi juist dat je dit zo kunt ervaren, hier eigenlijk precies zo
    na een tijd waarin onze wereld al zo klein was is hij eigenlijk
    al zoveel groter en de omstandigheden zijn zoveel beter..
    Ben blij voor jou dat je het zo kunt ervaren, geniet ervan
    er zijn genoeg momenten geweest waarop het niet kon.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 03, 2021 @ 21:40:46

      Je begrijpt precies wat ik bedoel, het maakt niet dat er nooit verdriet is maar de corona zorgen spelen eigenlijk nauwelijks een rol bij mij. Wat ik ervoor moet laten zijn dingen die tóch al heel lang niet konden.

      Beantwoorden

  23. AnneMarie
    feb 03, 2021 @ 09:17:36

    Goed te lezen dat je geen enkele last hebt van de coronaregels en geen of nauwelijk last van eenzaamheid. De ‘last’ die jij gedragen hebt is niet te vergelijken met deze beperkingen. Geniet van alles wat je kunt en mag doen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 03, 2021 @ 21:44:29

      Nou ik zou wél graag wat meer nieuwe uitjes maken maar dat kon de laatste jaren ook al nooit zomaar. En nu er veel dingen die óók al jaren niet konden ineens wél kunnen heb ik dus toch een gevoel van grotere vrijheid, in tegenstelling met veel andere mensen.

      Beantwoorden

  24. saturnein
    feb 03, 2021 @ 08:25:22

    Schaam je vooral niet!! Dat is nergens voor nodig.

    Beantwoorden

  25. Naomi
    feb 03, 2021 @ 08:02:19

    Je hoeft je helemaal nergens voor te schamen! Ik ben blij voor je dat de maatregelen je niet al te zeer beperken voor je gevoel. En die persconferenties? Ik kijk wel, maar altijd terwijl ik met iets anders bezig ben. Want inderdaad: alles is toch al bekend.

    Beantwoorden

  26. Karel
    feb 02, 2021 @ 23:11:03

    ik kijk tijdens m’n ontbijtje teletekst en om 20:00 uur het nieuws , meer wil ik niet weten
    op zich zijn al die belemmeringen , op het gebruik van OV en dierentuin bezoek voor mij niet lastig
    jij kan ook zo wat je ritme als van voor dat virus aanhouden , al blijft er het verlies van Henk

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 03, 2021 @ 08:51:39

      Dat is meer dan genoeg, al dat geleuter over steeds hetzelfde onderwerp levert niets nieuws op.
      Nee ik heb nu zelfs een beter ritme dan vóór het virus, heb veel meer tijd voor mezelf.

      Beantwoorden

      • Karel
        feb 03, 2021 @ 21:23:00

        klopt er wordt veel te veel gekletst , en nu komen er steeds meer grove fouten van dat zooitje boven water , ik hoef het niet te horen , bah
        jij hebt goed ritme , mijne is wat van de leg , ipv wandelen doe ik puzzelen hihi , ben bezig met een van Haasteren 2000 stukjes pppfffttt

        ja wat een mooie winter was dat hé
        aha jullie kregen net met de sneeuw een zoon , ja dat zal slippen zijn geweest
        mooie herinneringen ,koester ze

        rustige avond groet

        Beantwoorden

        • rietepietz
          feb 03, 2021 @ 21:30:27

          Natuurlijk woerden en werden er fouten gemaakt, het is voor iederéén nieuw en zoeken naar oplossingen. Al betwijfel ik soms wel of men in het bezit is van gezond verstand.
          . Leuk die van Haasteren, succes.
          Ja natuurlijk koester ik al die herinneringen, zeker weten.

          Beantwoorden

  27. Rebbeltje
    feb 02, 2021 @ 22:48:07

    Het leest alsof je meer vrijheden hebt nu dan je had…en dat snap ik.
    Dat je het niet anders had gewild snap ik ook…geniet maar lekker van je vrijheden, meer hoeft het niet te zijn toch?
    Groetjes

    Beantwoorden

  28. Terrebel
    feb 02, 2021 @ 22:41:27

    Klagen, protesteren…het heeft inderdaad allemaal weinig zin, Riet. Een virus trekt zich nergens iets van aan. Toch hoor ik nog steeds van mensen die het bestaan van Corona ontkennen. ‘Tsja’, antwoord ik dan: ‘Ik kan wel willen dat mijn ex voortaan aardig is en jaren aan onterecht ontvangen alimentatie terugbetaald aan mij maar ik kan net zo goed water vragen om op te houden nat te zijn.’

    Beantwoorden

  29. MyriamC
    feb 02, 2021 @ 22:28:03

    Als er één iemand is die zich niet hoeft te schamen, dan ben jij het wel. Je vrijheid is je van harte gegund.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 03, 2021 @ 08:41:44

      Ook al is de vrijheid nog relatief maar het is een beetje dit verschil.” De ervaring van iemand die gewend is aan 1000 euro in de week en naar 500 euro in de week moet tegenover iemand die van 250 euro in de week naar 500 euro gaat.;-)

      Beantwoorden

  30. Matroos Beek
    feb 02, 2021 @ 22:11:00

    Ik begrijp je zeker. Niet iedereen heeft last van de coronaregels. Natuurlijk wens ik die smerige ziekte weg, maar los daarvan omarm ik de rust en de stilstand.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 03, 2021 @ 08:25:00

      Ach er zijn natuurlijk ook wel dingen die ik mis, maar een jaar geleden miste ik gewoon nog veel meer en ook andere dingen die nu wél kunnen. Dat heft elkaar gewoon een beetje op.

      Beantwoorden

  31. Sjoerd
    feb 02, 2021 @ 22:10:03

    Ik kan er weinig of niets aan doen, ik laat het ook gewoon over me heen komen. We zien wel hoe het loopt. Meer als ons aan de maatregelen houden kunnen we niet. En verder geef ik je groot gelijk. Je hebt nu weer een eigen leven wat geleefd moet worden.

    Beantwoorden

  32. Ferrara
    feb 02, 2021 @ 22:04:52

    Je hoeft je helemaal niet te schamen. Het is zoals het is en jij weet daar goed mee om te gaan. In huize F. is het al niet anders, hoewel wij ons terdege bewust zijn dat als je alleen bent het minder makkelijk is. Maar voor jou ligt dat na de afgelopen jaren dan weer anders. De zinnen waarin je duidelijk maakt hoe je leefde hakken er nog steeds in.
    Zo begrijpelijk dat je de vrijheid van nu als een luxe ervaart.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 02, 2021 @ 22:15:17

      Ik ben heel dankbaar dat ik me niet eenzaam voel, daar helpt het bloggen natuurlijk heel veel bij en ook alle appjes van kinderen en kleinkinderen. Ik mis wél de Henk van vroeger vaak heel erg maar ja, vroeger was hij overdag ook niet thuis en kon ik daar ook mee leven. Maar ik denk dat veel mensen zich inderdaad niet voor kunnen stellen dat een leven zónder corona soms nog moeilijker kan zijn dan mét wat de mogelijkheden betreft.

      Beantwoorden

  33. RenéSmurf
    feb 02, 2021 @ 21:37:31

    Ik kijk ook nooit naar de persconferentie, ik kijk dan liever naar het Jeugdjournaal. En daar vertellen ze hoe het echt zit, kort en duidelijk. Ergens wakker van liggen is sowieso nooit goed, we moeten gewoon kijken naar wat nog wel kan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 02, 2021 @ 22:06:48

      Het is me veel teveel geleuter met teveel onzin vragen. . Jeugdjournaal is niet zo mijn ding maar zal zeker niet slechter zijn dan het gewone journaal..Helaas lig ik zo af en toe nog wel wakker, maar dat is nooit over Corona problemen,

      Beantwoorden

  34. liesonderweg
    feb 02, 2021 @ 21:33:28

    ‘k Begrijp je volledig, en ‘k ben het eigenlijk met je eens!
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  35. omabaard
    feb 02, 2021 @ 21:10:36

    Je bent vooral een positivist. Jij leerde de soms moeilijke situatie omarmen, en eigenlijk is dat overaltijd de beste oplossing in het leven. Aanvaarden en ermee omgaan, dat is levenskunst.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 02, 2021 @ 21:19:38

      En eigenlijk ben ik nou juist een pessimist, daardoor vallen dingen dan toch weer vaak mee. Het klinkt tegenstrijdig maar als je altijd dénkt dat alles wel mee zal vallen rol je vaak van de éne teleurstelling in de andere en hebt geen leuk leven. Zodra je uit gaan van “dat kon weleens moeilijk worden”zal je eerder een meevaller hebben.

      Beantwoorden

  36. Melody
    feb 02, 2021 @ 21:07:28

    Als jij het doet zoals het voor jou het beste voelt… als jij jouw ❤ volgt omdat het klopt…. dan vind ik het helemaal goed.

    Beantwoorden

  37. Jook
    feb 02, 2021 @ 20:25:26

    Gelijk heb je! Ik hoor of lees het wel. Ik gedraag me zoals hoort. Hoewel met een verhuizing in het verschiet is het soms ook wel lastig, al die lui over de vloer moeten ingepland worden. Verder wacht ik maar af. Ik heb ook een mening maar geen verstand van virussen en andere gezondheidsperikelen. Maar mooi dat jij toch wat meer vrijheid ervaart. Ik kan het me voorstellen. Ook al zitten aan die vrijheid weer andere haken en ogen. Ik volg je graag, je schrijft ontzettend leuk en bent een licht in mijn ietwat donkere tijd….. (knipoog)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      feb 02, 2021 @ 21:14:45

      Dat is fijn om te horen, van dat lichtje! Ik heb geen idee of je me al lang genoeg volgt om te weten dat ik voor mij de donkerste tijden weliswaar voorbij zijn maar de gevolgen daarvan soms nog best heftig zijn. Maar inderdaad, je moet dan toch zélf naar een lichtje zoeken ,Dat probeer ik ook altijd .

      Beantwoorden

      • Jook
        feb 03, 2021 @ 22:39:18

        ik volg je vanaf juni, en zit in ongeveer dezelfde situatie maar dan in de beginfase.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          feb 04, 2021 @ 08:00:22

          Ach wat verdrietig. Al is de beginfase nog heel goed te doen als je er een beetje mee om kunt gaan. Het is vaak een lang proces dat meestal al een tijd bezig is vóór het een naam krijgt.
          Door de familiegeschiedenis wist ik al gauw wat er aan de hand was, hij gelukkig niet. En door om hem heen te zorgen hadden we samen nog mooie jaren.
          Precies 4 jaar geleden schreef ik er voor het eerst over in een logje , omdat Henk altijd al een onderwerp was had ik het gevoel er niet meer omheen te kunnen.

          best lastig…


          Er volgde soms speciale logjes in de categorie persoonlijk maar steeds vaker speelde ook in de andere logjes zijn dementie een rol. Als je denkt dat ik ooit iets voor je kan verduidelijken schrijf dan gerust een @mail, al is het maar omdat gedeelde smart soms halve smart kan zijn.

          Beantwoorden

          • Jook
            feb 04, 2021 @ 18:33:54

            Ik heb je ook al eerder gemaild Rietje. 🙂 Een paar maanden geleden. Hij heeft een rare vorm. Geen Alzheimer, geen vasculair, geen Fronto temporaal. Voornamelijk een taalstoornis, PPA + afasie en de zenuwen van zijn taalcentrum sterven af. Hij zal dus uiteindelijk niet meer kunnen praten. Ook rot. Verder begrijpt hij alles en kan nog goed uit de voeten en rijdt ook nog auto, gaat allemaal goed. behalve praten. Maar binnenkort krijgt ie gespecialiseerde logopedie. Veel met plaatjes en gebaren. Hij heeft nog wel leervermogen. Hebben ze hem verteld. Nou ja, t blijft een rot diagnose, maar er zijn zo veel rot diagnoses. Ik heb veel bewondering voor jou, hoe je het gedaan hebt, ik trek me daar wel aan op. Heb zelf ook wel humor en heb geen enkele neiging tot in de put zitten dus dat is dan weer een geluk bij ongeluk.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              feb 04, 2021 @ 19:23:45

              O ja, nu je dit vertelt herinner ik het me weer. Juist door die verstoorde spraak. Dat was bij Henk ook het eerste waar hij écht last van had en ook het enige dat hem zorgen baarde. Het is héél verdrietig dat uiteindelijk nog nauwelijks contact mogelijk is. Maar juist bij dié vorm is het fijn als het lukt ze thuis te houden. De partner is immer degene die hem ( of haar) het best kent en daardoor véél langer kan herleiden wat hij bedoelt dan een vreemde.
              Dat helpt écht. Ja humor helpt vaak ook al verandert dat naarmate hij minder besef heeft van het leven om zich heen. Dan wórdt er nog wel gelachen maar vaak om onvoorspelbare dingen. Hoofdzaak is dat dat je zoveel mogelijk om hem heen zorgt om de onzekerheid zo lang mogelijk bij hem weg te houden. Als hij alleen boodschappen wil doen zorgen dat er een briefje in mee gaat zodat áls het praten niet lukt het op te lossen is. De winkels waar Henk nog alleen kwam had ik het personeel ingelicht want met stress is het praten al heel gauw te moeilijk. Als de verkoopster het weet kan ze er op in spelen. Met dat soort hulpjes heeft Henk nog heel lang kleine boodschapjes alleen kunnen doen.

              Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.