opwarmen

Lekker hoor, de winterkost komt er weer aan. Omdat wij altijd “groente van het seizoen” eten  komen er nu weer dingen op tafel die we de hele zomer niet gegeten hebben.
Vorige week al een keer een pan zuurkool stamppot gemaakt zodat er ook nog een paar porties in de vriezer in gaan. Heel makkelijk voor een “gevalletje “weinig tijd”, even in de magnetron  en eet smakelijk!

Maar vandaag deed het anders en maakte, heel ouderwets,  in de koekenpan  het eten warm. En dan natuurlijk met een lekker korstje er aan, gewoon zoals dat in het pre-magnetron tijdperk gebeurde.
Een “prakkie” noemde men dat vroeger bij mij thuis en mijn vader was een liefhebber. Er werd in die tijd nog op zaterdagmorgen gewerkt  en menigmaal  stond er dan op het rood snorrende potkacheltje  een  koekenpan met een restje van de stamppot van de dag ervoor op m’n vader te wachten.

Om geen onzin te beweren google ik nog even of “prakkie” een gangbare naam was voor zo’n opgewarmde kliek.
Nou …. dat pakt verrassend uit…….. ik krijg twee verklaringen aangeboden :

het prakkie opwarmen,  de vrouwelijke partner voorbereiden op de coïtus. Prakkie is ‘vrouwelijk geslachtsdeel’. Slanguitdr.

(Daar zet ik maar geen plaatje bij) Er wórdt weliswaar iets opgewarmd maar toch niet helemaal waar ik naar zocht. Ik kan het ook met de beste wil van de wereld niet in verband brengen met mijn ouders, maar dát schijnen kinderen vaker te hebben waar het hun ouders betreft. Kinderen veronderstellen  immers het liefst “onbevlekt ontvangen” te zijn.

De tweede optie kende ik wél maar is ook al niet iets waar je graag een knapperig bruin korstje op  ziet;

slangterm voor de edele delen. ‘Hij kreeg een bal tegen z’n prakkie.

Verder kom ik nog wat kook site’s tegen waar men het over een prakkie heeft maar dat is meestal niet specifiek   het opwarmen van een kliekje stamppot.
Ach, misschien is het woord in deze betekenis  wel streektaal, ik weet dat het in het westland gebruikt werd.

Misschien ook wel een voortvloeisel uit de tijd dat je eten “prakken” normaal was, en dan met een vork, dus zonder mes, gegeten werd. Mogelijk omdat  groente duur was en er dus veel meer aardappels dan groente op het bord lagen, door te  prakken werd de groente nog een beetje gelijkmatig door  de aardappels verdeelde. Ook dat werd wel een prakkie genoemd. Nou ja, in ieder geval heeft het “prakkie”van vandaag  me gesmaakt.

 

 

 

52 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Spontanity
    okt 05, 2018 @ 14:03:56

    Hutspot uit de koekenpan met een korstje, heerlijk 🙂
    Doe ik nog steeds, kliekjes bewaren.

    Beantwoorden

  2. hanscke
    okt 01, 2018 @ 11:06:43

    Weer wat bijgeleerd. Ik heb het woord prakkie altijd in verband gebracht met eten en niet met wat anders.

    Beantwoorden

  3. Petr@
    sep 28, 2018 @ 09:46:53

    Heel bekend woord hier in de bollenstreek!
    En lekker haha

    Beantwoorden

  4. meninggever
    sep 28, 2018 @ 09:21:32

    Al die termen kende ik niet. Zeker te netjes opgevoed. Prakkie wel als eten dat werd opgewarmd. Soms smakelijk, maar meestal niet….:)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 28, 2018 @ 10:22:03

      Nee dat begrijp ik, al denk ik stiekem dat het toch wel “mannenpraat”was of zelfs is. Maar opgewarmd eten is tegenwoordig eerder standaard dan uitzondering, maar dan in de magnetron.

      Beantwoorden

  5. ria
    sep 27, 2018 @ 15:44:01

    Prakkie in verband met eten ken ik wel, dat andere prakkie niet.
    Weer wat bijgeleerd 🙂

    Beantwoorden

  6. AnneMarie
    sep 27, 2018 @ 09:03:31

    Wij hebben het hier ook vaak over een prakkie eten en wij zitten op de Veluwe. Dat andere prakkie opwarmen heb wel eens van gehoord maar over zoiets praat je niet zijn ook geen woorden bij nodig lijkt me. 😉😉😉😉😉😳😳😳😳😳

    Beantwoorden

  7. Paul
    sep 26, 2018 @ 21:02:39

    Toch leuk dat woorden ook in de recycling gaan!

    Beantwoorden

  8. Happy Hulk
    sep 26, 2018 @ 19:12:24

    ff prakkiseren!

    Beantwoorden

  9. tagrijn
    sep 26, 2018 @ 17:07:44

    Nu snap ik eindelijk waarom mensen zo raar kijken als ik zeg: ik ga mijn prakkie maar weer eens klaarmaken,. Wat de stamppot betreft: volgende week is in Leiden de start voor het stamppotseizoen: hutspot met klapstuk!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 26, 2018 @ 19:35:21

      Het is maar de vraag of iedereen die dubbele betekenis kent, dus misschien twijfelt men wel aan jouw kookkunst;-)
      Collega blogger Glibber heeft me daar al op voorbereid, ze stonden al rijen dik om hun portie veilig te stellen.

      Beantwoorden

  10. Regenboogvlinder
    sep 26, 2018 @ 13:44:47

    Ook in Amsterdam een algemeen bekend gezegde. Mijn vader en opa waren er ook dol op. Ik eigenlijk ook wel, de magnetron is gemakkelijk, maar in de koekenpan is toch lekkerder. Tegenwoordig kan ik redelijk zo koken dat we niks meer overhouden, dus hier weinig prakkies. Die andere prakkies laat ik op dit moment maar even links liggen, of rechts zo je wilt.. 😉 Ik maak wel eens een prutje, ooit van gehoord?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 26, 2018 @ 19:24:14

      Grappig dat zo’n prakkie vroeger meestal voor de heer des huizes was. Stamppot maar ik altijd bewust zoveel meer dat er een portie in de vriezer kan, altijd makkelijk als we eens een drukke dag hebben.
      Ja dat korstjes lukt in de magnetron natuurlijk nooit.

      Beantwoorden

  11. Ferrara
    sep 26, 2018 @ 11:54:00

    Ik ken de betekenis van prakkie opwarmen ook alleen waar het eten betreft. In Overijssel was/is dat een normale uitdrukking. Ook al woon ik inmiddels al jaren in NH, hutspot of boerenkool met een korstje, je mag me ervoor wakker maken.
    En dat andere prakkie is vast bedacht door mannen …

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 26, 2018 @ 12:46:27

      Nou wakker maken voor een prakkie…? Niet doen bij mij, dan moet je met een heerlijk Italiaans ijsje komen.
      Het zou me inderdaad niét verbazen als die andere prakkies door mannen bedacht zijn.
      Best kans op misverstanden als man en vrouw niet dezelfde betekenis aan het woord hechten;-)

      Beantwoorden

  12. mrsttriltaal
    sep 26, 2018 @ 11:40:14

    Heerlijk vond ik dat als iets de volgende dag in de pan opgewarmd werd. Gaf er een extra knapperigheid aan.

    Beantwoorden

  13. willy
    sep 26, 2018 @ 11:05:53

    een prakkie.. was me totaal onbekend Riet

    een woord om niet te vergeten..

    ik eet wel wat de pot schaft..

    groeten

    Beantwoorden

  14. margrietspanjaard
    sep 26, 2018 @ 09:22:53

    Daar war ik als kind opgroeide noemden we dit ook een prakkie hoor en die wàren toch altijd lekker. Ik ruik nog de prakkies boerenkool. De worst was dan al op helaas 🤣

    Beantwoorden

  15. Suskeblogt
    sep 26, 2018 @ 09:13:50

    Het is herfst, dus laat de prakkies maar komen.
    Hier wordt dat woord niet gebruikt, maar ik wist de betekenis wel.

    Beantwoorden

  16. Marja
    sep 26, 2018 @ 08:06:24

    Zo ben je toch even tussen zeer vreemde prakkies verdwaald. Zeer onsmakelijk. 🙂

    Beantwoorden

  17. John
    sep 26, 2018 @ 08:04:56

    Lekker hoor, een prakkie. Opgewarmd in de koekenpan en dan op een snee brood, of het prakkie van de tegenpartij even opwarmen.
    Ik ben fan van beiden 😛

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 26, 2018 @ 08:38:02

      Als de tegenpartij dan maar voorzichtig omgaat met jouw “prakkie”John. 😉 Ik was verbaasd dat deze twee opties er meteen uitrollen als je prakkie in typt, naar de opgewarmde kliekje moet je héél ver zoeken.

      Beantwoorden

  18. Yova
    sep 26, 2018 @ 08:00:15

    Weer iets geleerd van jou. Prakkeitijd is wel weer ervoor om te doen. Het ziet dan lekker uit op de foto. Zo kan het noemen prakkie!!

    Beantwoorden

  19. Villasappho
    sep 26, 2018 @ 02:01:45

    Ik ken die betekenissen wel welke trek ik heb daar gaat het om.

    Beantwoorden

  20. leidseglibber
    sep 26, 2018 @ 01:28:24

    ik ken de trem prakkie eooki hoor en uiteraard ook kliekjes, vroeger hadden we ook kliekjesdag 🙂

    Beantwoorden

  21. gewoonanneke
    sep 26, 2018 @ 00:01:40

    Wij noemden het ook een prakkie hoor. Maar ook vers eten dat “geprakt” werd noemden we een prakkie…. dus ik snap het helemaal. Vind het ook weer lekker hoor de stamppotjes tijd. Heerlijk…….

    Beantwoorden

  22. RenéSmurf
    sep 25, 2018 @ 22:41:30

    Prakkie zal dan wel streekgebonden zijn, alhier betekent het alleen opgewarmd eten, en niks anders. Een auto kan wel in de prak. Geen prakkie.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 26, 2018 @ 08:42:27

      Ik had in Groningen eigenlijk een andere naam verwacht voor opgewarmd eten, maar ook bij jullie heet dat dus een prakkie. Je auto in de prak willen we natuurlijk niet, dat is niet best.

      Beantwoorden

  23. Matroos Beek
    sep 25, 2018 @ 21:42:23

    Weer iets bijgeleerd over de andere betekenis van prakkie. Het wordt weer prakkietijd… waarmee ik niet die andere betekenis bedoel.😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.