pareltjes..

Ik kom nog even terug op mijn schoonouders. Het was natuurlijk niét mijn bedoeling m’n schoonvader in een kwaad daglicht te zetten.
De goede man was destijds  rond de 80 en mankeerde zelf óók van alles.
Ondanks dat was hij dus mantelzorger en nam dat zo serieus dat hij aanvankelijk veel met de mantel der liefde bedekte.
Dementie sluipt er langzaam  in, iedereen doet immers wel eens iets fout,  en eer  “de omgeving” doorheeft dat iemand dementeert ben je meestal al een paar jaar “flink op weg”.
Het heeft hem uiteindelijk zelfs “het leven gekost”. Hij kreeg op z’n 83 ste  een lichte  hersenbloeding, realiseerde zich tijdens de revalidatie dat ze niet meer samen thuis konden wonen en stopte met eten.
Ik hoor hem nog zeggen “dan mag je mij wegbrengen” toen ik hem vertelde dat voor ma een plaats gevonden was waar ze de zorg kon krijgen die ze zo  nodig had.

Maar ik heb gelukkig ook mooie herinneringen aan deze parel van een schoonvader.
Een handige man, die als zoveel handige mensen, liever zélf deed dan een ander te zien klungelen.
Funest voor de kinderen want van “laten doen” leer je niets  en zo kweken handige ouders vaak ónhandige kinderen.
Gelukkig was ik dan weer eigenwijs genoeg om hulp af te slaan en zelf te proberen te behangen en ooit was ik dus met een vriendin samen aan het behangen toen Pa op bezoek kwam.
We lieten ons niet ophouden nadat we hem van koffie hadden voorzien want ingesmeerd behang moet je natuurlijk verwerken.

Niet gehinderd door enige kennis van het “libretto”  zongen wij al plakkend het duet uit de opera de Parelvissers.
Een stukje populair klassiek dat van alle tijden is en waarvan het tweestemmige “refrein’ (je bent cultuurbarbaar of niet) zo gewéldig mee te lallen is!
Ja wél joh, dat ken jij ook wel!

En wij waren heus  niet de énige die het duet onweerstaanbaar vonden,  Andre Hazes waagde zich eraan in gezelschap van Marco Bakker,
( “het refrein”  begint pas bij 1.20 minuut, oef die beat is erg)

en  Ben Kramer  kon het niet laten…..
(“refrein” begint op 1.48.


Maar wélke uitvoering je ook kiest het refrein is niet kapot te krijgen en blijft uitnodigen om tweestemmig mee te gonzen…. !
Nou ja, je begrijpt ondertussen wel wat ik bedoel,  je moet van héél goede huizen komen om dit “pareltje” écht  te verprutsen en  ik zou zweren dat m’n schoonvader destijds met vochtige ogen onze versie aanhoorde, je zág het hem denken, “die dekselse meiden, dát is pas klus plezier “!

39 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. RenéSmurf
    Jan 18, 2016 @ 23:28:56

    Ja, dat is dan een genre die ik niet blief.
    En mijn inlevingsvermogen gaat ook niet zo ver dat ik het kan begrijpen wat een ander er in ziet en hoort.
    Het is eigenaardig en behoort toe aan evenzo eigenaardige mensen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 19, 2016 @ 08:20:45

      Nou in het algemeen heb ik niets met opera, daar moet je denk ik mee opgegroeid zijn en dat ben ik niet.
      Maar in vrijwel iedere opera zijn toch wel héél mooie muziek/zang stukken die buiten de opera om heel bekend worden en mij aanspreken en die vallen dan weer onder “populair klassiek” omdat er veel meer mensen zijn die dat mooi vinden

      Beantwoorden

  2. datzalwel
    Jan 18, 2016 @ 22:14:46

    Mijn schoonvader was het tegendeel van een klusser, Jan is heel handig en ik op mijn manier ook wel. Het is bij onze kinderen heel verschillend. De een kan alles de ander is ideaal als je iemand graag helpt :-).Heerlijk mee galmen als je een klus doet, er is niet voor niets dat liedje “er is toch niets zo gezellig als samen de afwas doen “.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 19, 2016 @ 08:22:57

      Handigheid kun je niet helemaal aanleren, een basis moet je toch wel hebben maar dié moet je ontwikkelen.
      Tegenwoordig galm ik niet meer, mijn stem is er in de loop der jaren niét op vooruit gegaan.

      Beantwoorden

  3. tagrijn
    Jan 18, 2016 @ 16:12:05

    Inderdaad een mooi stuk meebleropera. Maar of ik erbij kan behangen denk ik niet , want als ik zoiets zing ga ik automatisch met mijn armen staan zwaaien.En dan gaat er toch iets fout, denk ik.

    Beantwoorden

  4. Petr@
    Jan 18, 2016 @ 15:35:09

    Ja dat liedje is mij bekend hoor, een lekkere meegalmer inderdaad!
    Mijn schoonvader was ook een schat van een man, maar een klusser was hij niet echt, al dacht hij zelf van wel. Hij kwam eens behangen en knipte gewoon een gat in het behang bij de stopcontacten. Oei, iets te groot gat, we plakken er nog een stukje onder haha. Hij ging paneeldeuren afkrabben, de ellende was niet te overzien, het zag er niet meer uit.
    Ach het was een lieve man en hij kon wel prachtig zingen, ook de parelvissers!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 18, 2016 @ 17:08:48

      En ook héél makkelijk tweestemmig mee te galmen, áls je met z’n tweetjes bent dan hé, óf een gespeten persoonlijkheid hebt misschien;-)
      Hoofdzaak is dat hij lief was en als je het goéd doet zie je bij het behangen eigenlijk niets van zo’n vergissing;-)

      Beantwoorden

  5. Marion Schütte-de Brabander
    Jan 18, 2016 @ 10:44:51

    Ik ben ook iemand die de dingen graag zelf deed, toch zijn de jongens gelukkig ook handige klussers.Ik ben blij dat jij mijn klusjes voor me doet.
    XXX

    Beantwoorden

  6. John
    Jan 18, 2016 @ 08:53:43

    Ja, ik ben dan wel handig, maar ik laat mijn zoon en dochter ook handig zijn. Daar hebben ze meer aan als ik er straks niet meer ben.
    Duetten zingen. Ik doe het eigenlijk nooit.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 18, 2016 @ 10:35:19

      Dat is een pluspunt voor je kinderen, er zijn maar weinig mensen die zélf handig zijn die het geklungel aan kunnen zien en ze laten aanmodderen en zélf ontdekken.
      Wat wij deden valt waarschijnlijk óók niet echt onder een duet “zingen”;-)

      Beantwoorden

  7. Emile van Aelst
    Jan 18, 2016 @ 01:59:52

    Ik ben wel en niet een klusser. Ik bedoel het zo goed, maar het gaat vaak fout 🙂 Maar het meegalmen met de parelvissers lukt mij dan wel weer 🙂

    Beantwoorden

  8. Regenboogvlinder
    Jan 17, 2016 @ 23:57:07

    Mooie herinneringen…Ik heb ook schatten van schoonouders gehad.
    Maar wel heel herkenbaar, ik zit soms echt met mijn handen in het haar hoor. Nu ik alleen ben en merk hoe links mijn handen staan omdat ik nooit iets hoefde te doen.

    Beantwoorden

  9. Spinnetje
    Jan 17, 2016 @ 23:34:11

    Dat ken ik ja, toen ik uit huis ging kon ik niet koken maar wist wel precies hoe je een andere stekker aan een lamp zet en meer van dat. Dat koken heb ik overigens wel intussen geleerd.

    Beantwoorden

  10. terrebel
    Jan 17, 2016 @ 22:45:45

    Heerlijke meezinger heb je hier voor ons, Riet! En Alzheimer (de bekendste vorm van dementie) is inderdaad erg naar. Een vriend van mij is er een paar maanden geleden aan overleden. Naar is dat niet alleen de patiënt lijdt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 18, 2016 @ 10:42:29

      Zelfs ongeoefende zangers kunnen hier weinig aan verknoeien;-)
      En zelfs Alzheimer heeft nog vele vormen, de meeste inderdaad echt verschrikkelijk voor de omgeving. Voor de patiënt is het al erg genoeg maar kán het nog erger zijn als de omgeving er net mee om kan gaan omdat hij/zij er dan véél meer mee geconfronteerd wordt.

      Beantwoorden

  11. Suskeblogt
    Jan 17, 2016 @ 21:58:55

    Mijn vader was een rasechte doe het zelver maar de resultaten waren er soms maar naar. Ik neem liever een vakman die alles goed doet dan dat ik tijd en geld moet weggooien voor een slecht resultaat die toch moet afgewerkt worden door die vakman en zo kost het dus nog meer.

    Beantwoorden

  12. gewoonanneke
    Jan 17, 2016 @ 21:03:44

    Nou mijn vader kon volgens mij nog geen spijker in de muur slaan. Heb hem nooit met een hamer of zo gezien. Mijn moeder deed alles dus mijn kluszin heb ik ook wel van haar dat kan niet anders. Mijn vader had andere dingen die hij deed, de tuin, houthakken (dat dan wel) en heel hard werken bij de boer. Ach zo vulden ze elkaar aan dat is toch mooi.

    Beantwoorden

  13. beaunino
    Jan 17, 2016 @ 20:07:35

    Mijn vader was ook zo iemand die met zijn handen kon maken wat zijn ogen zagen. Las trouwens niets verontrustends in je vorige blog over je schoonvader.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 17, 2016 @ 21:04:53

      Niet de beste leermeesters hé, die doen het liever zélf!
      Nee ik schreef ook niet echt negatiefs over hem , maar het léék misschien alsof ik mijn schoonmoeder beter begreep dan hij en dát kan ik dan weer eigenlijk niet beoordelen.

      Beantwoorden

  14. margrietspanjaard
    Jan 17, 2016 @ 19:46:00

    En wederom…zo herkenbaar, in ons geval mijn pa…die kon alles, maar het was ook alleen goed als het op zijn manier ging. Dat idee nam ik over en neb daar nogal last van gehad en zo niet ikzzelf, danwel manlief. Maar…hij heeft het me afgeleerd 🙂

    Beantwoorden

  15. Marja
    Jan 17, 2016 @ 19:26:48

    Zo zie ik dus Hazes als een heel ander figuur, hoor ik dames plakkende refreinen zingen en leer ik je schoonvader kennen. Jij weet wel te ontroeren zeg!

    Beantwoorden

  16. Kakel
    Jan 17, 2016 @ 19:08:46

    Ik dacht: Rietepietz kan me wat, ik ken dat nummer echt niet. Maar je hebt natuurlijk weer gelijk 😉 Je vorige blog had ik niet gelezen als een aanklacht op je schoonvader. Vaak gaan dingen “gewoon” zoals ze gaan. Achteraf is het gemakkelijk oordelen. Dit blog lees ik dan ook als een ode aan hem.
    Grappig: in video zit een look-a-like van Tony Eijk in de zaal.
    Liefs Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 17, 2016 @ 19:28:52

      Ja volgens mij bestaat er gewoon niémand die dit nummer niét kent, misschien niet bij naam maar wél op “het gehoor”;-)
      Dat is het ook, ook hij was niet volmaakt maar heeft naar beste kunnen gehandeld , op zijn leeftijd toch echt niet makkelijk.
      Zodra wij door hadden wat er speelde zijn we natuurlijk waar dat kon bijgesprongen en kreeg hij wat meer rust, Hij vond het heerlijk op onze bank een uiltje te knappen terwijl ik zijn vrouw bezig hield.
      Misschien is het Tony wel;-)

      Beantwoorden

  17. Melody
    Jan 17, 2016 @ 18:30:51

    Dit logbericht is 1 grote parel….en ja met Marco erbij heb je het helemaal afgemaakt, voor mij althans.

    Schoonvader…. ach de mijne, overleden in 1993, was ook zo’n schat !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

