badwater..

Op z’n Engels zou het “slecht water” kunnen betekenen en bij mij lijkt het badwater onderweg naar het riool ineens de Engelse variant te prefereren. Ergens onderweg bleek het badwater zich als “slecht water” getransformeerd te hebben, zich niét naar het riool af te laten voeren en zich beneden in de gang te verzamelen. Juist ja, lekkage, dát woord zocht ik.
Niet dat ik door de gang moest waden, maar als ik door de voegen van de plavuizenplint water zie sijpelen hoef ik niet op de klok te kijken, dan weet ik zó wel “hoe laat het is”

Altijd goed opgelet bij het klussen in huis, ik kijk wat dingen na en weet dan vrij zeker dat het probleem in de gangmuur beneden zit waar bovenaan “oud en nieuw” van afvoerleidingen elkaar ontmoeten. Even geen écht probleem zolang ik het boven bad niet gebruik. ( en de douche met beleid) Probleem, “ik heb geen vaste loodgieter, wie moet ik bellen”.
Er gaan gruwelverhalen rond over loodgieters die verdrinken in het werk, en dat de mensen die wél tijd hebben vaak beunhazen die geen benul hebben van wat je zoal tegen kunt komen in huizen van zowat een eeuw oud. Hééélp!

Tja hoe zoek je dan een betrouwbaar adres…. eh.. internet? Niet zo mijn ding, telefoonboek dan maar, ja zeker, ik héb nog zoiets. Ik zoek op branche vereniging en naar “redelijk in de buurt”. Bovendien zoek ik “vader & zoon” bedrijven. Een zoon die het moderne vak heeft geleerd, een vader die in de praktijk nog alles gezien zal hebben, lijkt me niet gek bedacht toch? Een bedrijf met de naam “Lek”, tja, ik héb al een lek, gaat ‘m niet worden. Wel in de buurt maar geen vader en zoon.

Gelukkig vind ik wél zo’n bedrijf en waag er een telefoontje aan. Leg zo goed mogelijk uit wat ik dénk dat er aan de hand is. Vertel erbij dat er geen verdrinkingsgevaar is zolang ik het bad niet gebruik, géén spoedgeval dus. ( kan hoogstens zélf gaan stinken)
Na twee dagen een telefoontje of het in de middag om half 2 schikt en geloof maar dát het me schikt. Mijn bad is de enige plaats waar ik me volkomen kan ontspannen.
Precies op tijd staat de Sr. loodgieter voor de deur, goed teken. Op mijn aanwijzingen (al had hij dat zelf ook wel gevonden) sloopt hij een stuk laminaat boven, op zoek naar de verbinding oud en nieuw, en gaat dan beneden poolshoogte nemen. Om mijn verhaal te illustreren en een lang verhaal kort……

Daar is de boosdoener. De loodgieter denkt mee, oud lood repareren ….mwah.., soms kun je oud beter geen nieuwe kans geven. Verder hakken dus. De tijd ontbreekt om het oude stuk leiding van onder tot boven te vervangen.
Een tijdelijk plakkertje moet tot na het weekend voorzichtig douchen mogelijk maken.
Misschien heb ik me als taalautist tóch door de naam laten leiden….. loodgieter v.d. Kraan, die weet natuurlijk álles van de kraan en de leiding!