getransformeerd

En dan zie ik pal vóór het Muzee een transformatorhuisje, alleen heb ik in eerste instantie niet in de gaten dát het een transformatie huisje is.

Hélemaal in de stijl van de oude Scheveningse buurtjes, maar niet alleen beschilderd, er zijn hier en daar onderdelen met keramiek drie dimensionaal aangebracht. Zoals een deel van de waskuip, de vogeltjes en een gedeelte van de dakpannen. Ook de enige zijkant die zichtbaar is werd aangepakt. Op de foto’s is dat natuurlijk minder goed te zien maar zo in het zonnetje glanzen die keramiek delen je tegemoet.

Pas dán ontdek ik het hoogspanning embleem en denk ik meteen aan medeblogger Sjoerd die altijd hoog spanningshuisjes vanuit het hele land toegezonden krijgt voor op zijn site. Ja natuurlijk stuur ik hem de foto’s maar het is een té leuk huisje om niet ook hier te laten zien .
Terwijl ik sta te kijken komt er een oude dame naast me staan, ook zij is wat vroeg voor het museum en we gaan even op het mozaïek bankje voor het museum zitten waar we een praatje maken.

Ze is een geboren getogen Scheveningse, duindorper om precies zijn. Samen met “de woeste hoogte”, dat achter de boulevard ligt, soms rond oud en nieuw in het nieuws vanwege de (wel eens uit de hand gelopen) vreugdevuren wedstrijd op het strand.
Volgens deze mevrouw is het transformatorhuisje pas kort geleden zo beschilderd en wel door een dochter van schrijfster Yvonne Keuls.
Helaas kan ik daarover niets op het internet vinden dus of het wáár is durf ik niet te zeggen.
Maar wie het ook gedaan heeft, het heel bijzonder geworden en perfect passend bij het museum!
UPDATE. Ondertussen wéét ik dat die info klopt medeblogster Ferrara vond wél een(klik) link”