Vanmorgen vroeg iemand me of ik wel eens een chinees met een baard heb gezien. Moest ik even over nadenken…… eh nee, in ieder geval niet vaak!
En áls ik een chinees met baard zag mocht het eigenlijk die naam baard niet hebben, was het meer zo’n vlassig geiten sikje…. en dan nog alleen bij oude chinezen.
Dochter Inge, want die stelde me die vraag, had al even op internet gezocht want tja, kind van d’r moeder hé, ze wil dan wél even weten hoe dat zit! Ze vond dit;
“Een Chinese man moet zes jaar de cel in omdat hij een baard had laten groeien. Een rechter in de autonome regio Xinjiang vindt namelijk dat de 38-jarige man daarmee problemen heeft uitgelokt, aangezien baarden worden geassocieerd met extremisme.
Hoewel het niet wettelijk verboden is, worden mannen ontmoedigd om een baard te laten staan. De lokale autoriteiten in Xinjiang begonnen een jaar geleden een campagne tegen baardgroei onder de naam Project Schoonheid, aldus Chinese media.
Je houdt het niet voor mógelijk…..wát een achterlijkheid…… hoewel, als ik er iets langer over nadenk …… lijken ze toch misschien een bescheiden punt te hebben met de huidige, meestal baardige, moslimextremist in gedachten.
Aan de andere kant heb ik al minstens 45 jaar ( van de 56 jaar huwelijk) een “baardman” in huis die je moeilijk een extremist kunt noemen, oke…. er zúllen muggen zijn die het een terroristische aanval noemen als Henk met een krant op ze in mept, omdat Henk geen muggenfut heeft explodeert zo’n muggenlijf alsof er een fragmentatiebom aan te pas kwam.
Ook een enkele bromvlieg zal de klap met krant of vliegenmepper zéker als een gerichte aanslag tegen z’n leven ervaren maar verder leek Henk zónder baard minder vredelievend dan de laatste 45 jaar mét baard!
Maar oke, als ik dan Wiki er nog even op na sla blijkt er in het verleden toch regelmatig door middel van baardgroei (provocerend) uitdrukking gegeven te zijn aan een bepaalde politieke of culturele identiteit…… tóch een verhaal met een baard dus…..!
meninggever
aug 19, 2016 @ 14:16:17
De baard was vroeger iets voor krijgers. Nu voor watjes met geldingsdrang (en dan bedoel ik vooral de jongeren die er een laten staan) of extremisten. Ik zelf vind er weinig aan. Scheren is zo’n kleine handeling. Zo klaar en je kunt er weer tegen. Provocaties omwille van een cultuur of geloof? Gewoon scheren die handel. Zoveel hygienischer ook…..
rietepietz
aug 19, 2016 @ 14:46:49
Ach, de baard steekt van tijd tot tijd de kop op, moet iedereen wat mij betreft zelf weten mits men er géén vrijbrief in ziet om ongelovig uit te moorden.
Leidse Glibber
aug 16, 2016 @ 02:14:46
Baard heb ik nooit gehad wel ruim 25 jaar een snor, was best even wennen toen ik hem eraf haalde.
rietepietz
aug 16, 2016 @ 08:53:44
Dat begrijp ik, ik zou héél erg aan Henk moeten wennen als hij zich “bloot”zou scheren.
Regenboogvlinder
aug 15, 2016 @ 17:59:52
Mannen met niet al te lange baarden vind ik best leuk. Als ze tenminste een beetje volle bos hebben, die dunne Catweezel sikkies vind ik echt vreselijk.. Had mijn ex ook heel vroeger, geen gezicht, maar stug volhouden en door blijven lopen ermee.. Was mode hè in de jaren 70..
Maar laatst hoorde ik ook iemand over de associatie met extremisten praten, vind het erg ver gaan. En die Chinezen zijn helemaal van de pot gerukt..
rietepietz
aug 15, 2016 @ 18:26:11
De baard van Henk in de jaren 70/80 zag er eerlijk gezegd óók niet uit, althans het stond hem minder goed dan de soort stoppelbaard die hij nu heeft.
Maar ik kán me best wel iets voorstellen bij angst voor baarden door alle terroristen van het moment die een baard als belangrijk kenmerk dragen om hun geloof uit te dragen.
Maar het is natuurlijk ónzin om alleen van de baard uit te gaan, dan moet er wel meer aan de hand zijn om tot een veroordeling te komen.
Regenboogvlinder
aug 15, 2016 @ 21:45:29
Ik vind het een mooi baardje hoor wat Henk heeft..
Nee, zomaar op een baard worden veroordeeld zou te gek zijn.. Stel je voor, waar moet het dan naartoe in de wereld. Straks wordt een vrouw met een kort koppie ook zomaar ergens van beschuldigd pfff
rietepietz
aug 15, 2016 @ 21:53:37
Ja dit staat hem leuk maar in een oud logje heb ik nog een foto staan met zowat een moslimbaard, dat stond hem toch”minder, moet ik toegeven, maar ja, we zijn nu een paar decenia verder;-) op de tweede foto zie je z’n baard goed, staat trouwens ook nog een pikant verhaal bij.Niet aan jouw Hulk laten lezen hoor, die overleeft het niet.
Regenboogvlinder
aug 16, 2016 @ 09:34:03
Haha, ik zal het eerst zelf lezen, maar volgens mij leest mijn Hulk de reacties hier ook mee hoor 😉
rietepietz
aug 16, 2016 @ 13:33:18
O.O. dan hebben we een probleem, daar gáat m’n goede naam!
Regenboogvlinder
aug 16, 2016 @ 22:14:34
Haha, ik heb er nog niks over gehoord, zal wijselijk mijn mond houden 😉
rietepietz
aug 15, 2016 @ 21:57:58
Ja dit staat hem leuk maar in een oud logje heb ik nog een foto staan met zowat een moslimbaard, dat stond hem toch”minder, moet ik toegeven, maar ja, we zijn nu een paar decenia verder;-) Op de tweede foto kun je de baard goed zien, er staat trouwens óók nog een pikant verhaaltje bij, beter niet aan jouw Hulk laten lezen ,dat overleeft hij niet.
Paul
aug 15, 2016 @ 13:07:06
Die culturele trends zijn er nu ook nog hoor: denk aan de hipsters met hun baarden.
rietepietz
aug 15, 2016 @ 13:14:28
Klopt helemaal, de baard is eigenlijk een beetje van alle tijden al wijkt “het model” regelmatig af. Maar dat het dragen van een baard bestraft wordt is toch tamelijk uniek!
hanscke
aug 14, 2016 @ 21:32:08
Ook P. heeft een tijd lang een klein sikje/baardje gehad. Toen vond ik het wel grappig staan. Nu hoeft het voor mij niet meer en vind ik zijn “blote” gezicht aantrekkelijker.
rietepietz
aug 15, 2016 @ 07:31:29
En gelukkig hebben we daar hier de vrije keuze in, in China lijkt dat dus toch iéts anders te liggen, vreemde zaak.
Kakel
aug 14, 2016 @ 21:08:53
Zo’n kort baardje van een dag of drie, vier vind ik aantrekkelijker dan een echte baard. De eerste schuurt en de tweede prikt (-:
Achterlijk plan van de Chinese regering!
rietepietz
aug 14, 2016 @ 21:18:13
Ik ben in de loop der jaren immuun geworden voor prikken én schuren, ‘k weet niet beter;-)
ja achterlijk natuurlijk daar in China, net als een baard aanbevelen omdat het “de heer zou behagen” trouwens .
beaunino
aug 14, 2016 @ 19:46:23
Een twee- of driedagenbaard vind ik persoonlijk nog wel aantrekkelijk bij sommige mannen. Langer niet hoor. De baarden èn de dagen. Dit verhaal krijgt ook vast nog wel ergens een staartje.
rietepietz
aug 14, 2016 @ 19:51:34
Een baard met een staartje? Dat is toch geen gezicht;-)
Henk heeft inderdaad de laatste jaren een “soort”stoppelbaard, net iets langer dan 2á 3 dagen dan prikt het niet zo;-)
beaunino
aug 14, 2016 @ 19:54:48
Rem heeft nogal haastige baardgroei;-)
rietepietz
aug 14, 2016 @ 19:58:47
O ja, en “haastige spoed….enz” dus?
Mammalien
aug 14, 2016 @ 19:27:56
Mijn grootste probleem met de baard van mijn man is dat hij enorm prikt. Een contactverbod dus, na drie dagen niet scheren. Daarna is hij weer superglad en fris 🙂
rietepietz
aug 14, 2016 @ 19:39:57
Ja dom,dom,dom…… dan heeft hij nét het ergste achter de rug, daarna prikt het niet meer zo. lekker toch een beetje “ruige man”;-)
Leonoras life
aug 14, 2016 @ 18:05:27
Tegenwoordig lopen er toch wel mooie baardmannen rond hoor…Eric Corton bv. 😊😊😊
rietepietz
aug 14, 2016 @ 18:18:35
Zeker weten, er zijn genoeg mannen met een baard die er geweldig uitzien . Van mij hoeft Henk zich ook zeker niet te scheren;-)
majaer
aug 14, 2016 @ 14:11:44
Als bij een Chinees een baardje ziet is het meestal een raar sikje, ik heb eigenlijk nog nooit anders gezien.Maar ik hou wel van kleine volle baardjes
rietepietz
aug 14, 2016 @ 14:22:44
Inderdaad, meer baard zag ik bij een Chinees óók nog nooit. Als het bij het gezicht van de man past kan elke baard mooi zijn toch?.
Zus
aug 14, 2016 @ 12:43:59
Mijn man heeft bijna zolang ik hem ken een snor. Op mijn verzoek heeft hij die laten staan en nooit meer afgeschoren. Maar een baard moet hij niet aan denken. Een van mijn twee zonen heeft er ook een , en ik moet zeggen knappe jongen ermee. Je kunt er ook veel mee zeggen, en verbergen.
rietepietz
aug 14, 2016 @ 12:50:57
In de jaren 70/80 werden snorren en baarden ineens mode , Henk heeft toen zijn baard én snor laten staan en die zijn er nooit meer afgegaan. Wel steeds van model veranderd, met de mode mee en ik vind het prima, er iets mee verbergen is bij Henk niet aan de orde maar men zegt inderdaad wel wel eens dat baarddragers iets te verbergen hebben.
willy
aug 14, 2016 @ 11:46:07
niet alleen de Chinezen hebben weinig baardgroei..
en de ene baard is de andere niet..
je moet er wel een “kop” voor hebben
maar soms moet ik ook wel eens aan extremisme denken
een baard dragen om religieuze redenen, lijkt me echt niets..
prettige zondag
rietepietz
aug 14, 2016 @ 12:47:07
Nee dat is ook wel mijn idee, wie het leuk of mooi vindt moet het gewoon doen, niet om welke andere reden dan ook. Chinezen hebben naar mijn idee ook heel fijn haar, daar krijg je natuurlijk nooit een volle baard mee.
schrijfselsvanmij
aug 14, 2016 @ 10:42:27
Mijn zonen hebben alledrie een baard. Staat hun echt goed, ze hebben er de juiste kop voor 🙂
rietepietz
aug 14, 2016 @ 12:43:39
Het staat heel veel mannen heel goed, ik zou héél erg moeten wennen aan Henk zónder baard. Maar hij heeft niet zo’n grote woeste baard , dát is gewoon geen mode.
John
aug 14, 2016 @ 09:34:52
Ook hier zie je dat hoor Riet. Als ik zie hoe men soms op mijn baard reageert denk ik dat we hier de zelfde kant op gaan en mss uiteindelijk ook wel een baardverbod krijgen. Momenteel is mijn baard wat korter en dan reageert men veel relaxter. Onzin want het gaat niet om de baard maar hoe iemand is. En baardloze mannen kunnen net zo goed iets in hun hoofd hebben.
rietepietz
aug 14, 2016 @ 09:44:22
Nou een baard verbod zal zo’n vaart niet lopen maar het is natuurlijk een feit dat veel terroristen wél een baard dragen vanwege hun geloof en dat sommige mensen daar wantrouwend door worden kan ik me tóch wel iets bij voorstellen in bepaalde situaties.
Het lijkt me trouwens nét zo onzinnig mensen te verplichten een baard te kweken, zoals dus wel bij bepaalde geloven gebeurt, als om het te verbieden.
Blog Zonder Naam
aug 14, 2016 @ 04:45:35
Manlief heeft geen baard; uit hygiëne-oogpunt…… Er zal maar een haar in de kaas terechtkomen, geen consument die daar gecharmeerd van is. Er zijn wel mutsjes om over het hoofd te trekken, maar geen zakjes om aan de kin te hangen bij de voedselindustrie. Misschien een gat in de markt voor uitvinders?
John
aug 14, 2016 @ 09:36:23
Er zijn wel degelijk baardkapjes in de voedsel industrie.
rietepietz
aug 14, 2016 @ 09:44:54
Vooral een lange baard zou bij machines nog levensgevaarlijk kunnen zijn.
rietepietz
aug 14, 2016 @ 09:45:39
Is inderdaad beter, zelfs áls die bescherming er wel is lijkt het me niet prettig om alles in te moeten pakken.
Villasappho
aug 14, 2016 @ 01:02:51
Sommige mannen en jongens hebben gewoon geen kop voor baard of snor. Vrouwen met baardharen vind ik uiteindelijk nog erger!
rietepietz
aug 14, 2016 @ 09:46:50
Nee inderdaad, en dan hebben sommige er ook nog niet het geschikte háár voor.
Ik zou héél erg moeten wennen aan een Henk zónder baard, het is érg lang geleden dat ik z’n kin”bloot”gezien heb;-)
datzalwel
aug 13, 2016 @ 23:10:27
Die “sikjes “zie je inderdaad wel meer bij Chinese mannen, Een volle baard heb ik nog nooit gezien. Je verwondert je toch wel meer hoe veschillend er gedacht kan worden in de wereld over sommige zaken.Dit is wel weer een aparte kijk op dingen. Ik zie het M Rutte nog niet zo snel op de agenda zetten.
rietepietz
aug 14, 2016 @ 09:48:51
Nee klopt, ik ook niet. Zal misschien ook wel met de haarsoort te maken hebben, dat zal toch een beetje genetisch bepaald zijn.
Rutte zie ik niet zo snel met een baard voor me, heeft toch een beetje een “melkmuiltje” dus die gaat zich niet hard maken voor baardkwesties;-)
Marja
aug 13, 2016 @ 19:48:56
Wauw. Een echte judoka.
Ik heb persoonlijk geen probleem met baarden, maar Robbert heeft de laatste jaren een aversie tegen die haargroei. Dat komt inderdaad door al die extremisten die op elkaar lijken.
Ooit (rond 1980) heeft hij zelf een paar maanden baard en snor laten staan. Daar wil hij niét meer aan herinnerd worden…..
Zo zie ja maar hoe dingen kunnen lopen.
Al vind ik wel dat ze in China erg ver gaan.
rietepietz
aug 13, 2016 @ 20:03:11
Leuk hé, hij heeft het vrij lang gedaan maar is na een paar blessures gestopt toen hij de bruine band had.
Je hebt baarden en baarden natuurlijk.
Henk z’n baardje is met alle modes meegegaan, nu dus een stoppelbaard hoewel er éigenlijk ook weer even de wat langere baard in de mode was. Die heeft het toch niet gehaald omdat mannen dan inderdaad téveel een “ongewenst beeld” op roepen.
Henk is gewoon altijd voor het gemak van ” niet scheren”gegaan én “extreem” lief gebleven natuurlijk.
Marja
aug 13, 2016 @ 20:04:35
Natuurlijk!
rietepietz
aug 13, 2016 @ 20:23:44
Dát is natuurlijk een mooie vorm van extremisme!