nogmaals ’t hooft

Ja precies, het restaurant in hartje Den Haag waar ik het hier over had. Ik schreef dat ik daar wel eens iets op het terras genuttigd had en dat klopt. Er is een groot terras voor waar het, naar de winkelende mierenhoop kijkend, gezellig toeven is. De oplettende lezer concludeert uit het voorgaande dat ik dus nog nooit een stap over de drempel van het restaurant gezet had, en ook dát klopt. Geen idee waarom, misschien omdat het restaurant toch best een luxe uitstraling heeft.

Bovendien hoef ik nooit zo nodig buiten de deur iets te eten of drinken, nou ja, ik hoef niet zo nodig als ik niet “nodig hoef”! Ik neem aan dat de nuance in “nodig hoeven” hier wel duidelijk is. En gezellig gezelschap trekt me ook wel eerder over de streep om het “nuttige(n) met het aangename te verenigen.
Dat gebeurde dus gisteren toen Inge me “alle hoeken van de Haagse binnenstad liet zien” op zoek naar iets feestelijks voor het 12,5 jarig huwelijksfeest van haar dochter Jennifer. Ach voor je kind doe je álles láát je je winkel in ,winkel uit slepen tot echt de áller tofste out fit bij elkaar gekocht is.

Voor de gezelligheid paste ik zelf ook het één en ander maar het was duidelijk ‘Inge-dag”, wat ik ook aantrok, ik zag er uit als verlepte, fletse oude muts die in de verkleedkist gedoken was. Gelukkig maar dat ik niets nodig had want er was werkelijk niéts waarin ik de prachtige jonge blom zou kunnen lijken die ik (gevoelsmatig soms nog) ben! Inge dag dus, zij liep tegen van alles aan dat haar prachtig staat en wel mee naar huis móest! Prima reden om voor een lunch naar het Goude Hooft te gaan.

Vanwege het sombere weer kwam het terras nu niet in aanmerking, het was er door de dichte overkapping donker en somber en dus stapte ik dit keer over drempel en werd verrast door de sfeervolle grote ruimte. Veel aparte hoekjes, mooi houten balkenplafond, gezellige open haard hoek , mooie glas in lood ramen en alles bij elkaar, ondanks de grote ruimte knus. Ze werken er nog met een “gastheer” om je een plaatsje te wijzen, (waarschijnlijk om te voorkomen dat de obers zich platvoeten lopen) en omdat wij al platvoeten hebben van het winkelen zijn we blij een tafeltje dichtbij toegewezen te krijgen.
We hebben het ons laten smaken, het restaurant mag dan best wel bijzonder zijn, de rekening was dat niet. Niet héél goedkoop maar ook niet duurder dan gemiddeld, en ik had niets gekocht, het kon er wel vanaf.

56 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Nicky
    apr 21, 2024 @ 15:05:42

    Het ziet er inderdaad prachtig uit. En gezellig, zo’n Ingedag.

    Beantwoorden

  2. terrebel
    apr 15, 2024 @ 21:05:02

    Klinkt als een aangename verrassing, Riet! En ja, dat zonder aangenaam gezelschap zomaar een ‘nieuwe’ horecagelegenheid binnen stappen doe ik ook niet zomaar.

    Beantwoorden

  3. meninggever
    apr 15, 2024 @ 13:15:06

    Na een paar uurtjes shoppen was het lekker binnen hoppen….dat blijkt…

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    apr 14, 2024 @ 20:11:29

    Heerlijk toch zo’n dochter/moeder dag en zo’n etentje mag toch best eens een keer…. dat hadden jullie wel verdiend.

    Beantwoorden

  5. Liesbethblogt
    apr 14, 2024 @ 18:56:55

    Ach je mag ook gewoon eens genieten toch. De ramen zijn een mooie touch. Maar zit vooral te gniffelen over je omschrijving het is onmogelijk dat jij eruit ziet als een verlepte oude muts!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 14, 2024 @ 20:55:11

      En dat doén we ook regelmatig hoor! Het restaurant zou wel aan jou besteed zijn , veel mooie details..
      Het was echt waar hoor, wát ik ook aan trok, ik verlepte steeds meer. Kon er gelukkig wél om lachen hoor.

      Beantwoorden

  6. Spontanity
    apr 13, 2024 @ 19:40:10

    Wij komen er soms wel eens.
    Het heeft wel wat.

    Beantwoorden

  7. willyfotoblog
    apr 13, 2024 @ 11:28:39

    met je dochter op stap Riet…

    en daar heb je duidelijk van genoten

    fijne dag

    Beantwoorden

  8. John
    apr 13, 2024 @ 09:12:13

    Dat stukje over de verkleedkist 😆 heerlijk geschreven weer. Altijd gezellig een moeder dochterdagje denk ik.

    En wat een mooie plek is dat zeg.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 13, 2024 @ 09:46:59

      Ja echt héél fijn zo’n dagje samen op pad. Al heb ik zeker niet te klagen over haar aandacht, dit soort dingen valt niet altijd even makkelijk te regelen.
      Het is echt een prachtig mooi oud gebouw waar de sfeer behouden is ondanks dat het groot is.

      Beantwoorden

  9. Naomi
    apr 13, 2024 @ 08:53:35

    Dat ziet er sfeervol uit binnen. Fijn dat de rekening meeviel. En heerlijk natuurlijk, zo’n dagje shoppen.

    Beantwoorden

  10. Sjoerd
    apr 13, 2024 @ 07:04:59

    Zo kom je onverwacht toch nog eens ergens.

    Beantwoorden

  11. Rebbeltje
    apr 13, 2024 @ 00:13:52

    Wat is er nu leuker dan met je dochter de stad onveilig te maken…heerlijk!

    En dat je niks scoorde geeft je een reden om het nog eens te herhalen.

    Fijn weekend

    Beantwoorden

  12. logbankje
    apr 12, 2024 @ 22:21:47

    ’t hooft is wel een leuke ruimte om te genieten van het goed des levens, na een flinke wandeling. Hans

    Beantwoorden

  13. Ferrara
    apr 12, 2024 @ 22:20:30

    Ach Riet, wat zou ik dat nog graag een keertje doen. Slierten met mijn moeder, winkel in en uit en dan heerlijk uitzakken. Je gooide een fijn herinneringsluikje open. Inge boft maar.

    Beantwoorden

  14. liesonderweg
    apr 12, 2024 @ 20:54:05

    Weer zo’n heel mooi dagje dus!

    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  15. staartje
    apr 12, 2024 @ 19:22:14

    Leuk plekje! Verwijst Hooft niet naar P.C. Hooft?

    Beantwoorden

  16. Matroos Beek
    apr 12, 2024 @ 19:09:32

    Een ontdekking in eigen stad! Een lunch in zo’n gezellige en mooie locatie zou ik ook niet afslaan. Dat had je trouwens verdiend na al dat shoppen zonder resultaat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 12, 2024 @ 19:58:56

      Nou Den Haag is al ruim 35 jaar niet meer m’n eigen stad. En toen ik er nog woonde kwam ik zelden in restaurants.
      Maar het was een leuke kennismaking na al die jaren.
      We hebben zeker niét zonder resultaat geshopt hoor, we gingen echt voor Inge en dát is helemaal gelukt. Maar het hád leuk geweest als ik ook nog iets gevonden had al is het niet echt nodig.

      Beantwoorden

  17. Lot
    apr 12, 2024 @ 18:22:49

    Bijzonder dat je daar nooit binnen bent geweest. Ik sprak er vaak af met vriendin bv voor biosbezoek, of bij Corona ook leuk.

    En toen ik ging daten was het ook een fijne plek om af te spreken, je hebt altijd gespreksstof over het gebouw en de geschiedenis ervan als je even uitgepraat was na de inventarisatieronde wederzijds. 

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 12, 2024 @ 18:56:38

      Eigenlijk ben ik totaal geen “uitgaander ” en meestal vond ik buiten de deur eten zondegeld. Maar tijdens het winkelen ergens iets drinken gebeurde dan wel eens “ff snel” op het terras van ’t hooft. Ik ontdekte de binnenkant dus nú pas. Om te daten zal ik het niet nodig hebben want dat staat niet op mijn “to do” lijstje. 😉

      Beantwoorden

  18. omabaard
    apr 12, 2024 @ 18:22:28

    Knappe locatie om gezellig en vermoeid bij te babbelen!

    Beantwoorden

  19. MyriamC
    apr 12, 2024 @ 17:47:51

    Wow, dat ziet er mooi uit.

    Beantwoorden

  20. Karel
    apr 12, 2024 @ 17:47:27

    jij dus weer blij met die goede schoenen , jammer dat je ook niet iets feestelijks wist te scoren
    maar dat lukte dus wel in ’t Hooft

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 12, 2024 @ 18:08:00

      Nou zeker, ik had het zeker geen uren volgehouden zonder die schoenen.
      Ik ha al besloten iets te dragen dat al heb van langer geleden, te feestelijk om gewoon te dragen dus komt goed uit voor dit feest.

      Beantwoorden

  21. sandra
    apr 12, 2024 @ 17:40:17

    Het ziet er erg mooi uit!

    Beantwoorden

  22. djaktief
    apr 12, 2024 @ 17:25:13

    Fijn om jezelf te verwennen na al dat voetenwerk.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.