wie de schoen past

Ik kan het niet helpen hoor maar ik heb maar iéts nodig en de spreekwoorden  en gezegden vliegen je om de oren.
Zo was het vanmorgen weer raak toen ik slechts één straat verderop déze foto kon maken.

DSCN6029
Niemand in de buurt op het pleintje met kastanjebomen  dat voor een voormalige basisschool ligt en dus heb ik vragen…..
Is hier iemand uit z’n schoenen geblazen van verbazing?
Of eh…misschien was het wel iemand die met lood in de schoenen ergens heen moest en zo slim was zich  ter plekke   van  de loden schoenen  te ontdoen. Ik zié ‘m bijna vrolijk fluitend z’n weg vervolgen, hoewel hem…. zijn het wel mannen schoenen?
schoenen Ik schat het een maatje 41 of zoiets en er zijn genoeg vrouwen die  op tamelijk grote, soms zelfs  té grote voet, leven.
Ik heb zelf maat 39/40 dus ik zie maar af van “de schoen passen” en “trek ‘m niet aan”, uiteindelijk is het zeker niet uitgesloten dat een aantal honden ze per abuis voor een “design” hondentoilet  aanzagen.
Goh ja…… misschien zijn het wel de  “stoute schoenen” die klaar staan om door iemand aangetrokken te worden maar dáár zou ik toch voorzichtig mee zijn, je weet maar nooit of er  iets “in die schoenen geschoven is”.
We hébben nog een schoenenwinkel in het dorp, die ligt maar een paar straten verder  en je gooit natuurlijk  geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt… maar misschien dus wél erna  als je geen zin hebt de oude mee te zeulen.
Zucht….., waar bij mij de schoen wringt is dat ik nooit zal weten of ik wél of juist niet in deze schoenen had willen staan…….!

46 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Lenjef
    mei 19, 2015 @ 00:16:31

    Zonder woorden

    langs Gods kronkelige wegen komt men van alles tegen
    soms zelfs schoenen zonder voeten
    een vorm van boeten?
    door wie het weet wordt allicht de waarheid verzwegen

    Knap schrijfsel, Rietepietz!
    Lenjef 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 19, 2015 @ 08:31:45

      Dankjewel, een waardevol compliment van iemand die ik in reacties bij anderen altijd héél creatief met taal bezig zie.
      Taal blijft iets heerlijks om mee te stoeien en al ben ik er geen meest(es) in ik mag graag een beetje los gaan binnen m’n mogelijkheden.

      Beantwoorden

  2. meninggever
    mei 15, 2015 @ 12:00:42

    Ze ogen niet zo versleten. Misschien was Obelix wel langs gekomen en behoorden deze schoenen aan een Romein???

    Beantwoorden

  3. Tessa | 52druppels.nl
    mei 14, 2015 @ 14:06:04

    HUHHH?!?! Wat doen die dingen daar?! In plaats van dat er spreekwoorden in mijn hoofd kwamen zou ik volgens mij 112 gaan bellen, haha! Maar ik kom dan ook van ’t platteland en hier gebeuren nooit van zulke spectaculaire dingen als een paar schoenen op de stoep 😉

    Beantwoorden

  4. cornma
    mei 14, 2015 @ 11:53:57

    Misschien is het wel een “project” van een of andere kunstenaar. Tegenwoordig mogen de vreemdste dingen “kunst” genoemd worden. Hangt er niet stiekem ergens een camera waarmee de schoenen in de gaten gehouden worden?

    Beantwoorden

  5. Mrs. T.
    mei 13, 2015 @ 21:04:36

    Ja, hier kun je natuurlijk hele verhalen bij verzinnen.

    Beantwoorden

  6. kakel
    mei 13, 2015 @ 20:59:49

    Er gaat geen dag voorbij zonder spreekwoord of gezegde!
    Vreemd, dat je twéé schoenen hebt gevonden. Eentje zou logischer zijn. Misschien iemand die voortaan liever naast zijn schoenen ging lopen 😉
    Liefs Kakel

    Beantwoorden

  7. Rolf van der Leest
    mei 13, 2015 @ 20:53:50

    Beetje vroeg om de schoen al te zetten… 😉

    Groet, Rolf van der Leest

    Beantwoorden

  8. Desire
    mei 13, 2015 @ 16:08:15

    Ik denk dat de eigenaar in een boom geklommen is en er niet meer uit durft. De moed zonk hem waarschijnlijk in de schoenen.

    Beantwoorden

  9. hanscke
    mei 13, 2015 @ 14:30:55

    Twee schoenen, dat is me wat. Heel vaak zie je één schoen en dan vraag je je af waar die tweede schoen zal zijn. nu zijn er twee schoenen, maar blijf ik wel met de vraag zitten waar komen ze vandaan?

    Beantwoorden

  10. Marion
    mei 13, 2015 @ 13:20:47

    Volgens mij zijn ze nog gepoetst ook, dus iemand heeft gedacht, ik ben ze zat, een ander mag ze hebben.
    XXX

    Beantwoorden

  11. John
    mei 13, 2015 @ 11:13:04

    Altijd grappig zoiets tegen te komen. Hier aan de kust zie je er heel veel, maar dna wel enkelingen. Nooit als paar.
    Deze zijn hier expres achtergelaten, dat kan niet anders. En wie de schoen past mag ze mee nemen denk ik 😀

    Beantwoorden

  12. IngridMoorenBlogs
    mei 13, 2015 @ 09:33:38

    Hoe kom je erop….leuk 🙂

    Beantwoorden

  13. lisoverseks
    mei 13, 2015 @ 03:14:49

    Kijk, dat komt er van he.
    Al die complimentjes ga je van naast je schoenen lopen.
    Leverde jou wel een leuke foto op. 😄

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    mei 12, 2015 @ 22:59:32

    Prachtig hoe je alle spreekwoorden met elkaar weet te verbinden, maar ben toch ook benieuwd hoe die schoenen er nu terecht kwamen 🙂

    Beantwoorden

  15. Renesmurf
    mei 12, 2015 @ 22:21:34

    Wat grappig! In het Willy Dobbepensioen staat ook een paar schoenen, met daaroverheen geschilderd de witte streep die het midden van de weg markeert.
    En dan zie ik hier plots ook een paar schoenen staan.
    Het is eens wat anders dan hangen, wat in Winschoten dan wel weer voorkomt.

    Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    mei 12, 2015 @ 22:05:47

    Haha ook al aan de spreekwoorden. Ja kan je nagaan hoeveel er over schoenen zijn. Je hebt ze mooi gevonden allemaal, ik ga voor het lood in de schoenen ;)….
    Vroeger was er een of ander programma waarin mensen de betekenis van spreekwoorden moesten verklaren. Heel veel spreekwoorden blijken uit de scheepvaart en het boerenbedrijf te zijn ontstaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 12, 2015 @ 22:10:51

      Ja ik moest ook aan jouw logje denken, maar het kwám door die schoenen, dan gaat het metéén malen in m’n hoofd! Er zijn trouwens nog méér spreekwoorden over schoenen maar dit zijn wel de meest bekenden.

      Beantwoorden

  17. Marja
    mei 12, 2015 @ 19:54:41

    Spreekwoorden … ik ben er dol op. Je hebt weer heel toepasselijke verzameld. Zo jammer dat ze tegenwoordig niet meer zo goed gekend worden.
    Het blijft wel raadselachtig wat die dingen daar eigenlijk doen ….. Heb je nog gekeken of er moed onderin lag?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 12, 2015 @ 20:02:26

      Ja daar heb ik natuurlijk naar gekeken, maar niéts te zien!;-) Ik vind het óók reuze jammer dat ze steeds verder in onbruik raken op deze manier. Maar ja, bij mij “kruipt nog regelmatig het bloed waar het niet gaan kan”

      Beantwoorden

  18. Regenboogvlinder
    mei 12, 2015 @ 19:46:08

    Je schudde die spreekwoorden zo uit je schoen!
    Ik gooi ze er ook te pas en te onpas uit, ja vroeger leerde je die nog op school.
    Ik zei vanmiddag tegen mijn dochter nog “dus het was van hetzelfde laken een pak?” Ze snapte me niet, had het nog nooit gehoord.. zelfs niet van mij 😉

    Beantwoorden

  19. Melody
    mei 12, 2015 @ 19:09:52

    Spreekwoorden ….. 1 om toe te voegen :

    Bij twijfel niet doen.

    Je twijfelde en bent keurig niet in die schoenen gestapt. Beste beentje voor gezet dus…… Object dat zijn er 2 🙂

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.