Breien

Eh…  “wild breien” bedoel ik eigenlijk  , wie breit   er nou niét wild tegenwoordig !
Nou ik niet , sterker nog , ik brei tegenwoordig helemáál niet meer ,niet wild én niet rustig .
Vroeger wilde ik nog wel eens een stukkie wegbreien , kindertruitjes , kabeltruien voor mezelf of  een Noorse trui voor Henk  met tussen de ingewikkelde patroonstrepen een soort hertenkopjes …. maar dát is dan ook het enige “wild “dat ik gebreid heb !

Nee wildbreien blijkt een hype en is volgens wikipedia een tijdelijke vorm van streed- art waarbij de kunstenaars bomen aankleden met breiwerk ……….
Met het Rijswijkse strandwalfestival op komst zijn er blijkbaar “kunstenaars”  geweest die de bomen aan beide zijden van de  van Vredenburgweg  een “on kunstzinnige ” uitstraling wilde geven  !
Men heeft  zich klaarblijkelijk  “wild zitten breien ” om het aanzien van deze statige bomenrijen “uitgebreid ” een kunstje te flikken !
Een en ander  botst behoorlijk met mijn schorsofiele  geaardheid … ik kan een “boom van een vent” in een handgebreide kabeltrui best waarderen maar eh…. een boom….. dié  zie ik toch het liefst “in z’n blote schors ” !
Ik heb vragen te over ,
.. wat beweegt de wild breier /ster
… wie betaalt het
… waar komt de wol vandaan of zijn er cultuurpotjes voor  wildbreiers na de pindakaasvloer kijk ik nérgens van op , en vooral
… brei jij wild en zo ja ,waarom brei je niet gewoon een trui !

 

Ik zal wel een afwijking hebben maar ik vind het er allemaal rommelig uitzien om niet te zeggen dat het een zóóitje is , temeer nu  na een paar fikse regenbuien  een heleboel breiwerk er slierterig bijhangt !

Breiwerk dat nat wordt heeft nou eenmaal het nadeel dat het zwaarder wordt  waarna de zwaartekracht z’n werk kan doen …. het zakt uit zoals ik in 1948 al kon merken bij mijn allereerste wollen badpak ….. daar zakt je de broek van af …. !

Eh….. zou die boom dat nou óók denken?

27 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: wilde ballen? | van koninklijk tot knettergek
  2. Truus
    sep 06, 2012 @ 18:44:48

    Whahaha, je speelt weer prachtig met de taal Rietepietz. 🙂
    Ik vind het wel fleurig staan, die aangeklede objecten. Want ‘ze’ versieren echt niet alleen bomen. Ook b.v. lantaarnpalen en van die hekken waar je je fiets tegenaan kunt zetten.
    Maar je hebt wel gelijk. Ze kunnen beter voor het ‘goede doel’ breien.

    Rietepietz zegt;

    Tja , echt versieren vind ik het niet , het ziet er een beetje armoedig uit hier maar misschien kán het beter dan hier gedaan is ! Maar ik blijf het zinloos vinden want echt mooier wordt een boom er niet van !

    Beantwoorden

  3. Marian
    sep 03, 2012 @ 10:37:07

    schrijf ik gemeenstewerkers, mooi woord, maar dat s-je moet er uit, want ze zijn helemaal niet het gemeenst die werkers.

    Rietepietz zegt;

    Wéét je toch , ik heb een blinde vlek voor dat soort foutjes want daar strooi ik zelf óók mee , ik had het dus niet eens gezién !

    Beantwoorden

  4. Marian
    sep 03, 2012 @ 10:33:57

    HA is toch leuk dat wildbreien. Zijn gewoon mevrouwen (en meneren mss wel) zoals jij en ik. Denk dat ze het uiteindelijk zelf wel weer opruimen (en als ze het niet doen is een stukkie boom ontdoen van een das vast een leuke break van de colablikjes en andere zooi die we met elkaar neerplempen voor de gemeenstewerkers) Maar het gaat om het vrolijke effect, de verrassing, dat het even anders dan anders is als je op een ochtend wakker wordt en er langs rijdt/fietst/loopt. Nou moet ik toegeven dat er tig voorbeelden zijn van beter wildbreien in de zin van meer subtiel toegepast dan deze ingewikkelde (?) boom. Dit ziet er inderdaad vrij snel rommelig uit. Maar soms zie je prachtige bloemen, vlinders etc. En om dat kilootje wol met kleurstoffen dat in het milieu terecht komt, noh, als dat onze zorg is teken ik ervoor. De mensen gebruiken zelfbetaalde wol en soms wordt er in groepen gebreid en plannen beraamd om een stukje stad op te leuken. Tis bij de meesten ook niet bedoeld als kunst, meer als kunstenmaken, Tenminste dit is wat mij er over bekend is. Als echte kunstenaars gaan breien dan weet je soms niet wat je ziet, van gebreide skeletten tot ingepakte brommers. Afijn, google maar eens op gebreide kunstwerken oid

    Rietepietz zegt;

    Aha …éindelijk een “andersdenkende “;-) mag natuurlijk ook !
    Maar eerlijk is eerlijk , ik heb er nog géén mooie effecten in kunnen ontdekken ,integendeel , het ergert me gruwelijk iedere morgen dat ik er langs rijd .Zoals je al zegt , hier zijn géén reuze kunstzinnige geesten bezig geweest .Het wordt ook wel “de nieuwe garaffity” genoemd en dat is óók zo’n tegenstijdig iets .Soms zie je de méést prachtige tags maar…… dan wél op de muur van iemand anders gezet die daar niet om gevraagd heeft ( zoals bij mijn zus op de pasgeverfde deur kortgeleden ) .
    Ik kan me bést voorstellen dat mensen iets moois willen breien maar waarom dan niet iets dat “opzichzelf”kan staan ,ik vind het om de bomen écht nergens op slaan ,zoals ik zei , ik zie van de boom z’n schors het liesf naakt 😉

    Beantwoorden

  5. Suske
    sep 02, 2012 @ 15:25:03

    ik doe mijn japanse kerselaar volgende zomer een bikini aan. Eens zien hoe buurman daarop zal reageren.
    (flauw he ?)

    Rietepietz zegt;

    Whahahaha , nee hoor , heel gevat en ik hou me aanbevolen voor de foto’s ,zowél van de boom in bikini als van het gezicht van de buurman 😉

    Beantwoorden

  6. hartelijkehothulk
    sep 02, 2012 @ 07:32:41

    Al dat wild breien!
    Je kunt het toch ook ‘rustigaan’ doen?

    Rietepietz zegt;

    Van mij mogen ze zo wild breien als ze zelf willen ….áls ze er maar niet de boel mee gaan “versieren ” want dáár schrik ik me wild van 😉

    Beantwoorden

  7. Blog Zonder Naam
    sep 02, 2012 @ 04:27:38

    Ik ben ook niet zo wild op dit soort breien….
    Misschien moet ik het eens bestuderen en een weekthema van maken. Misschien kon ik er dan achter wat dit soort mensen bezielt om bomen in te pakken met gekleurde restjes wol…. Misschien wel restanten van de gebreide onderbroeken…

    Rietepietz zegt;

    Oppassen hé , vóór je het weet krijgen jouw koeien in de wei een “wildbreipakkie” aan, volgens mij “breidt” het fenomeem zich uit als een olievlek 😉
    Die onderbroeken zijn me ook wel even door het hoofd geschoten ,net als de gebreide kerstballen van de die twee gestoorde eh… waren het Noren of Zweden ?

    Beantwoorden

  8. redstar
    sep 01, 2012 @ 09:05:31

    Ik heb er al eens wat van gezien ja. Een vreemde manier om je brei kunsten te tonen. Voor de boom is het niet nodig, en als men geen ecologische wol gebruikt, komen de kleurstoffen in het milieu terecht.

    Rietepietz zegt;

    Ik had het nog nooit op zo’n grote schaal toegepast gezien , en dus valt de verspilling nu heel goed op .
    Het ziet er ook nog reuze armoedig uit allemaal , ik snap eigenlijk niet dat de gemeentye die zooi niet laat verwijderen ,maar dat ligt vast aan mij!

    Beantwoorden

  9. isis45
    sep 01, 2012 @ 06:37:17

    Ik zie de humor er ook niet van in. Als je wilt breien, doe dan een gebruiksvoorwerp. Ik vind het een vreselijk gezicht, overal die stukken breisel.

    Rietepietz zegt;

    Misschien is het wel humor dat er mensen zijn die hier een vorm van kunst in zien …. ik hoef er in ieder geval niet écht om te lachen al is het natuurlijk gewoon belachelijk !

    Beantwoorden

  10. J@n.
    sep 01, 2012 @ 00:48:15

    Rietepietz, ik ben het helemaal met je eens en ik zou wensen dat ik er zo’n geweldig logje van had gemaakt. Hier heb ik ook het een en ander van die kul meegekregen en dan erger ik me er aan. Gelukkig kan jij het hele gedoe in een helder daglicht zzz!!

    Rietepietz zegt;

    Jij hebt altijd weer ándere geweldige logjes J@n , en met z’n allen maken we er dus een soort gebreide lappendeken van die héél wat kunstiger is dan deze zooi !
    Ik zou zeggen ga lekker vrijwilligerswerk doen als je met je tijd geen raad weet maar ja , dat ben ik !;-)

    Beantwoorden

  11. Annespike
    sep 01, 2012 @ 00:15:52

    Ik vind het ook niet echt mooi hoor…
    Maar goed, er zijn blijkbaar mensen die dit kunst vinden!

    Rietepietz zegt;

    Nou ik zié wel eens breiwerk dat bijna kunst is maar dat is allemaal gewoon recht toe recht aan simpel breiwerk ,weinig kunst volgens mij 😉

    Beantwoorden

  12. roadlaura1969
    aug 31, 2012 @ 23:35:14

    Je kunt er geen touw aan vastknopen wat de mens bezield van wildplassen naar wildbreien. Stelletje geitenbreiers laat de natuur in zijn zelf ontstaane pracht met hun nerf en hobbels,mos en zwammen. Maar ja is mens eigen om overal met hun vingers in te roeren 😉

    Rietepietz zegt;

    Hé jakkes , daar moet je toch niet aan dénken …. als wildplassers daar een “slag slaan” is het leed niet te overzien , wat zál het daar dan gaan stinken !
    De gemiddelde hond zal het gelukkig niet halen om tegen de breitoestanden aan te plassen ….áls de boel niet afzakt zoals op de onderste foto…. he getsie , geen goed idee…..;-(

    Beantwoorden

  13. terrebel
    aug 31, 2012 @ 22:31:10

    Als sommige politici zich zouden bezighouden met wildbreien in plaats van met het land in de ellende storten zou ik er niets op tegen hebben…;-)

    Rietepietz zegt;

    Maar ja , die hebben het te druk met “elkaar een oor aan te naaien”, breien is niet zo hun ding , daarvoor laten ze té veel steken vallen 😉

    Beantwoorden

  14. powerpointgreetje
    aug 31, 2012 @ 21:26:59

    Hoe komen ze er in hemelsnaam bij de bomen zoiets aan te doen,
    zie ze veel liever “naakt”.
    Het mag echt niet gekker worden….
    en noemt men zoiets “kunst”…..
    Dat ze breien voor de arme kindertjes in de sloppenwijken, geeft veel meer voldoening.

    Rietepietz zegt;

    Dat lijkt me óók een prima idee en volgens mij is dat véél meer “kunst “dat dit onzinnige gedoe !
    Zonde van de wol want hier kun je natuurlijk helemaal niéts meer mee als het onder de hars en mos van de bomen komt !

    Beantwoorden

  15. Marion
    aug 31, 2012 @ 21:15:26

    Die weten echt van gekkigheid niet meer wat ze doen, niet om aan te zien.
    GRoetjes, Marion. xxx

    Rietepietz zegt;

    Ik ben het roerend met je eens , wie wat er voor betaald is door de gemeente ! Ik vind er in ieder geval “geen steek” aan 😉
    De wildbreiers weten vást niet hoe leuk criptogrammen maken is en dáár heeft niemand last van !
    Welterusten voor straks , XXX

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    aug 31, 2012 @ 20:12:34

    Kerstballen breien, dat is ook in.
    Ja, al die straatversiering, ach ja, van mij mag het hoor.

    Breien vind ik overigens meer iets voor de donkere wintermaanden dan voor de zomer.

    Rietepietz zegt;

    Daar had ik vorig jaar inderdaad een logje over , ook al twee heren die een beetje “uit de knot” gevallen zijn .Ik vrees dat ik er geen inspraak in ga krijgen maar van mij mag het er zo snel mogelijk af ! Laten de dames maar knuffels gaan breien voor kindertehuizen !

    Beantwoorden

  17. Emmelinda
    aug 31, 2012 @ 20:12:18

    Whaahaaa “…Een en ander botst behoorlijk met mijn schorsofiele geaardheid … ik kan een “boom van een vent” in een handgebreide kabeltrui best waarderen maar eh…. een boom….. dié zie ik toch het liefst “in z’n blote schors ” !….” En zo is het! Ik heb dit op tv een keer gezien en tikte toen op mijn voorhoofd. Gelukkig was het “ver weg”. Inmiddels heb ik het hier ook al gespot. Weliswaar gehaakt en om een verkeersbordenpaal maar nog steeds zooooo lelijk. Maar dat komt misschien door mijn brei-ervaringen. Had ik nu maar opgelet vroeger, dan kon ik nu mooi een teckel breien voor bij die bomen hahaha 😉

    Rietepietz zegt;

    In dit verband kun je best spreken over “mensen waar een steekje aan los is “denk ik …wat zeg ik …1 steekje ,volgens mij is er een hele rits steken van de naald gevallen onder het wildbreien !
    Het verbaasd me dat het zo breed aangepakt ,er zijn echt tientalle bomen de “versierd “alleen zit er geen énkele “knot” w(ol)ilg bij !

    Beantwoorden

  18. Wieneke
    aug 31, 2012 @ 19:15:32

    Onbegrijpelijk om bomen aan te kleden met ontzettend lelijk brei- of haakwerk. Maak snotmiljaar voor mijn part zelf een leuke boom en kleed die aan, dat is dan nog enigzins creatief. Ik vind dit 3xniks. Als iemand dit kunst gaat noemen, dan ga ik gillen !!!

    Rietepietz zegt;

    Nou begin maar vast te gillen want het kan hier nou eenmaal niet gék genoeg zijn !Het zou me helemáál niet verbazen dat dit gedaan wordt door moeder die mopperen dat ze geen tijd hebben om op school bij de kinderen het handwerkklasje te helpen of..eh ,geen tijd om te helpen in het bejaardenhuis in de handwerkuurtjes ,allemaal zóveel nuttiger dan dit soort onzin !

    Beantwoorden

  19. Hanny
    aug 31, 2012 @ 18:46:22

    Geen gezicht die wild-breisels rond boomstammen. Ik heb maar eenmaal gezien dat deze lapjes wel leuk stonden en dat was bij een hekwerk rond een bouwplaats. Maar ik vraag me ook af, wat er met het gebreide spul gaat gebeuren. Ruimen de breisters die rotzooi zelf op, of moet de gemeente daar weer aan te pas komen. Eén ding is zeker, tegen regen kunnen deze anti-kunstwerken absoluut niet.

    Rietepietz zegt;

    het heeft geen functie …is niet mooi én geeft een hoop rommer ,precies ! Ik las ook nog ergens dat het een protest zou zijn tegen bomenkap maar ik zag hiet ook lantaarnpalen en parkeerbordpaaltjes ingepakt ,leuk geprobeert maar geen protest dus !

    Beantwoorden

  20. datzalwel
    aug 31, 2012 @ 18:38:45

    Helemaal mee eens Rietepietz, armoedige kunst om iets lelijker te maken dan het is.
    Groetjes.

    Rietepietz zegt;

    Ik krijg ook zo’n “zielepieten” gevoel ,wie gaat dit soort dingen in ’s hemelsnaam doen? Als je tijd teveel hebt ga dan in een verzorgingshuis wat uurtjes maken en help ouderen met breien of een spelletje doen ,lijkt me wél zo nuttig !

    Beantwoorden

  21. ram1955
    aug 31, 2012 @ 17:40:51

    Je hebt dit weer koninklijk getypeerd. Ik heb ook veel liever blote bomen. En nee, ik brei niet wild. Tam evenmin.
    Fijn weekend tussen de aangeklede basten.

    Rietepietz zegt;

    Breien is bést leuk hoor maar tegenwoordig is zélf een trui breien een stuk duurder dan een trui kopen ,en ons ben zunig’;-) maar wat die wildbrei rage nou weer voor onzin is …. ga dan mustjes breien voor kindertjes in Rusland of eh…. eierwarmertjes voor de ijslandse kindertjes ….., nét zo onzinnig maar die verpesten onze bomen niet !

    Beantwoorden

Geef een reactie op terrebel Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.