de Laken hal

Het gebouw werd in 1641 in gebruik genomen als keur- en verkoophal van het Leidse laken, destijds uiteraard in het oud Nederlands geschreven “laecken- Halle” .
Er is natuurlijk een deel van het museum dat aandacht besteed aan de oorspronkelijke functie.
In één van de kleinere zalen staat een grote ladekast waar in iedere lade die je opent van alles ligt dat bekeken kan worden om je kennis wat bij te spijkeren. Ik ga echt nog een keer terug want ik ben er weer véél te snel doorheen gegaan.
Er hangen ook schilderijen die iets laten zien van de productie destijds van de Lakense stof en uiteraard staat er een weefgetouw. Wel twee zelfs, maar de tweede is een kunstwerk dat eigenlijk ook min of meer geweven is van dik eh… staaldraad?
Lastig op de foto te krijgen én het staat een beetje in de weg voor de schilderijen.

Het had echt wel wat meer aandacht waard geweest maar ja, zo’n eerste bezoek is er gewoon té veel te zien. Wanneer je je dan in álles wilt verdiepen moet je brood meenemen zal ‘k maar zeggen.
Anders kom je niet aan de afdeling “moderne kunst toe”, met werk van o.a. Theo van Doesburg en de Toorop’s. modern? Volgens mij is een eeuw oud antiek maar goed, in de kunst zijn misschien iets andere regels.

Er hangt iets van Theo van Doesburg dat in de verte aan de Victory boogie wookie van Mondriaan doet denken. ( ik gooi er toch zómaar even wat grote namen uit hé) Veel kleiner én gemaakt van kleurig glas met een lichtje erachter.
Als ik moest kiezen zou ik wel weten, ik ben gék op glas in lood. Precies, vandaar m’n belangstelling voor de lichtkoepel in het trappenhuis. Er hangt ook nog een Doesburg doek waar ik even bij stil sta, dat kén ik toch?
Kun je je nog herinneren dat ik mijn dekbedhoes verbouwde tot 2 kussenslopen?
Ik ben duidelijk een gevalletje plagiaat op het spoor zijn.

In de folder zie ik nog staan dat er iedere eerste zondag van de maand “college op zondag is”. Er is dan “een verdiepend programma van lezingen en gesprekken over de collectie. Samen met conservatoren en gastsprekers duiken ze in de bijzondere verhalen van het museum”.
Zal vást heel interessant zijn maar daar ben ik vast véél te ongeduldig voor, ik blijf maar gewoon zelf m’n museumverhalen schrijven, dan hebben jullie nog wat op te zoeken.
Veronderstel dat ik voortaan zou wéten waar ik het over heb, dat moeten we toch helemaal niet willen! Nee hoor, maar ik ga zeker nog wél een keer terug.

68 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Spontanity
    mei 27, 2024 @ 20:58:37

    Klinkt als een fijn museum!!

    Beantwoorden

  2. Toos van Holstein
    mei 27, 2024 @ 20:18:29

    Gewoon jezelf blijven in je blogjes over musea en kunst. Net zoals ik dat op mijn manier ook probeer. En te lange tenen in de kunstwereld zijn absoluut de moeite waard om er bovenop te gaan staan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 27, 2024 @ 20:26:36

      Whahaha, als jij het zegt zal het wel waar zijn. Maar je hebt gelijk ik, ik ben 100% mezelf in mijn logjes al probeer ik het wel netjes te houden en mensen niet onnodig op de ziel te trappen.

      Beantwoorden

  3. Ferrara
    mei 27, 2024 @ 13:40:15

    Even in de lucht …. Je hebt me op een idee voor de tegenstelling van morgen gebracht.
    Onlangs waren we in het textielmuseum in Tilburg en maakten daar foto’s van de prachtige oude weefgetouwen.

    Beantwoorden

  4. Toos van Holstein
    mei 27, 2024 @ 12:22:36

    De Lakenhal is zeker een tweede bezoek waard. En dan ben ik natuurlijk ook weer benieuwd naar de tweede verhaal.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 27, 2024 @ 14:53:08

      Die zullen er zeker kómen als ik er weer geweest ben. De logjes springen me in een museum ongeveer naar de strot. Ik vind het ook heel leuk om te doen en kan alleen maar hopen dat ik met mijn benadering mensen op de tenen trap die kunst anders benaderen dan ik omdat ze er meer verstand van hebben.

      Beantwoorden

  5. willyfotoblog
    mei 27, 2024 @ 11:31:51

    een museum dat je bij gelegenheid wat meer in detail kan bekijken Riet

    plagiaat in een museum ?

    ik weet het zo niet, maar ik ben dan ook geen kenner

    prettige dag

    Beantwoorden

  6. Suskeblogt
    mei 27, 2024 @ 11:01:51

    Een mooi verslag. Ik begrijp waarom je nog eens terug wil gaan.

    Beantwoorden

  7. Nicky
    mei 27, 2024 @ 10:46:00

    Nah! Dat dekbedovertrek! Nou ja, is ook een soort laken dus zo vreemd is het eigenlijk niet.

    Beantwoorden

  8. logbankje
    mei 26, 2024 @ 21:46:48

    De Laken hal ken ik wel van LG, maar ben er nog nooit geweest.
    Je hebt er een mooi verslag van gemaakt. Hans

    Beantwoorden

  9. Neeltje
    mei 26, 2024 @ 17:08:09

    Bedankt weer voor je uitvoerig verslag. Zo komen we deze regenachtige dagen wel door. Of viel het daar mee?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 26, 2024 @ 17:34:26

      Het is vooral wisselvallig dus daardoor vallen buiten activiteiten lastig te plannen. Voor mij maakt dat niet heel veel uit maar voor “de werkende medemens” kan dat vervelend zijn..

      Beantwoorden

  10. meninggever
    mei 26, 2024 @ 12:24:59

    Typisch zo’n uitje om eens met de trein te doen. Dat moet ik dan toch eens plannen….

    Beantwoorden

  11. djaktief
    mei 26, 2024 @ 12:21:35

    Jouw blog is een aanbeveling om er eens te gaan kijken. Ik zal brood meenemen 😉

    Beantwoorden

  12. hermanstel55
    mei 26, 2024 @ 12:02:36

    Weer een interessant blog. En ik leer af en toe ook nog wat van jou. Zelf ben ik nauwelijks in staat om musea te bezoeken. Veel te ongeduldig loop ik er te snel doorheen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 26, 2024 @ 12:51:52

      Ongeduld is mij ook niet vreemd hoor, juist daarom is de museumjaarkaart een uitkomst. Bij de redelijk hoge intree prijzen heb je het gevoel dat je dat “er uit moet halen” en dus lang moet blijven. Nu ga ik in m’n eigen tempo doorheen en geeft het niets als dat snel is. Bij de foto’s kijken thuis ontdek ik dan meestal waar ik een volgende keer nog eens beter naar wil kijken.

      Beantwoorden

  13. Kakel
    mei 26, 2024 @ 11:54:41

    Jouw plagiaat is veilig bij ons, hoor. Waar een regenbui al.niet goed voor is: schuilen in de Lakenhal. Zo’n lezing zou een aanslag op mijn geduld zijn. Liever word ik geamuseerd. Door jou!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 26, 2024 @ 12:44:47

      We praten er gewoon niet over dan komt het helemaal goed. Ik dénk dat ik zo’n lezing op niet uit ga zitten, al is het niet helemáál ondenkbaar dat ik ‘m uitzit wanneer het over het gebouw gaat én het een goede verteller is.
      Ik ben natuurlijk wél bloedserieus bezig met dit soort logjes dus er valt helemaal niéts te lachen.

      Beantwoorden

  14. hanscke
    mei 26, 2024 @ 11:36:09

    Het kostte even moeite om de draad te pakken te krijgen, maar inmiddels snap ik het hele verhaal. Op 2e pinksterdag ben je naar Leiden gegaan om buiten de hofjes naar muziek te luisteren,, maar door de regen ben je met museumkaart in de lakenhal terecht gekomen en daar heb je lekker rondgekeken en een sanitaire stop gemaakt. Ik ben nog nooit in Leiden geweest en zou daar graag eens rondkijken en ook in Delft. Wie weet komt het er nog eens van

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 26, 2024 @ 11:39:40

      Klopt, perfecte samenvatting, waarschijnlijk heb je van achter naar voren gelezen 😉
      Zeker doén , Allebei de steden zijn een bezoekje meer dan waard . Voor mij heel makkelijk omdat ik er redelijk in de buurt woon maar vanaf jouw woonplaats toch te ver om in een dagje de krenten uit de pap te kunnen halen. Voor museumliefhebbers is Leiden is Leiden een slijtage slag, het stikt ervan.

      Beantwoorden

  15. Rebbeltje
    mei 26, 2024 @ 09:38:17

    Ha onder een echte Doesburg slapen das pas koninklijk 😉
    Je hebt weer veel gezien en ja dat weefgetouw moet werken anders is er natuurlijk weinig te zien.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 26, 2024 @ 10:34:55

      Ik had dat natuurlijk beter geheim kunnen houden, voor ik het weet wordt m’n dekbed gegapt. In het textielmuseum in Tilburg hebben ze wél werkenden weefgetouwen, zowel oude als moderne, dat was ook leuk om te zien.

      Beantwoorden

  16. liesonderweg
    mei 26, 2024 @ 09:18:07

    ‘k Vermoed dat je daar ùùùren kan slijten…

    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  17. MelodyK
    mei 26, 2024 @ 09:06:16

    Plagieer jij maar rustig verder hoor, je geheim is veilig bij mij 😉

    En ja al hoe interessant wellicht ook, zulke lezingen sla ik ook bijna altijd over want ik heb dat geduld ook niet ., Ik ga het liefst mijn eigen gang bij zulke dingen / in zulke gebouwen

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 26, 2024 @ 10:28:53

      Wéét ik toch!
      Ach i niet overál alles vanaf te weten, meestal vind ik het genoeg om het te kunnen bekijken. Een enkele keer wil ik iets meer weten en dan is alles gelukkig makkelijk op te zoeken.

      Beantwoorden

  18. Naomi
    mei 26, 2024 @ 07:48:09

    Ja hoor, duidelijk gevalletje plagiaat. Ben je dan toch maar mooi weer op het spoor gekomen;). Zo’n weefgetouw vind ik prachtig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 26, 2024 @ 08:47:02

      Ik weet alleen niet wie er van wie gepikt heeft. 😉
      Zo’n weefgetouw moet je eigenlijk werkend zien, maar daarvoor moet je naar het textielmuseum in Tilburg., zeker ook de moeite waard.

      Beantwoorden

  19. Karel
    mei 26, 2024 @ 07:47:22

    mogge Riet
    jij weet er veel en veel meer van af dan ik , als ik zo al die namen lees die je er uitgooit pppffftt , nu 1 naam ken ik die Mondriaan , en die wat “men ” kunst noemt van hem , zou hier bij het grofvuil komen , vind er niets aan 🙂
    zo’n origineel weefgetouw vind ik dan wel weer kunst , die nepper van staaldraad komt bij die zooi van Mondriaan te staan
    ben ik nu een kunstbarbaar ?

    geniet de dag

    Beantwoorden

  20. Sjoerd
    mei 26, 2024 @ 07:23:02

    Ik heb hier nog een echte Toorop hangen. Die heeft alleen een emotionele waarde, het is de mijnwerker. En die zijn inmiddels ook grotendeels overleden….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 26, 2024 @ 08:41:07

      Ik heb wel iets met Toorop en ken ook de mijnwerker wel al val ik vaker voor het werk van zijn dochter Charlie. Maar ik snap wel dat die mijnwerker voor jou iets speciaals heeft en gelukkig is “de mijnwerker”gemaakt in een betaalbare vorm.Een schilderij zou nu onbetáálbaar zijn.

      Beantwoorden

  21. staartje
    mei 26, 2024 @ 06:58:14

    Mooi verslag, Riet. Je hebt gelijk! Je moet nog eens terug. En ik wil wel mee. Er is ook een kamer met een slot of drie. Dat had een functie.
    Ik heb genoten van je verslag en de foto’s

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.