’t echte werk

Yep, in de volgende zaal “hangt” Rembrandt. Het zijn vier van zijn vroegste werken uit zijn begintijd toen hij nog experimenteerde met “de zintuigen” in beeld brengen. Tja, ik praat maar wat na want ik ben natuurlijk géén lerares kunstgeschiedenis. Het zijn vier kleine schilderijtjes en ik kan er met de neus bovenop staan zónder dat er alarmen afgaan of suppoosten uit het niets opduiken, wat een verademing

Ik zou me er, bij wijze van spreken, aan vast kunnen lijmen om er de wereld mee te redden als ik daarin zou geloven. Maar ja, Een middelgrote verband fabriek zou toch niet genoeg verband kunnen produceren om mij het verband te laten zien tussen de wereld redden en mezelf aan een duur schilderij vastplakken, ik heb trouwens geen lijn me.
Er hangt in de zaal ook werk van, zowel zijn leermeester als, zijn leerlingen, ik raak er niet opgewonden van al is het allemaal zeker mooi.
Nee opgewonden raak ik altijd meer van mooie details in zo’n gebouw en dat kan van alles zijn, zelfs van een toilet dat ik in een gangetje tussen 2 zalen ontdek.

Er zullen beneden best “gewone” toiletten zijn maar bij deze wil ik wel even “een zeikert” zijn. Qua tegelwerk passend in het Haagse kunstmuseum, jammer van de roestvrij stalen pot (wél hygiënisch natuurlijk) maar extra punten voor de prachtige koperen knop en de forse haak om af te sluiten. Uiteraard met de bijbehorende beschadigingen van de rondzwaaiende haak in de verf.

Het hele gebouw kan me bekoren met steeds weer nieuwe hoeken en kamers die állemaal toegankelijk zijn, met verschillende onderwerpen en een mooi trappenhuis. Het is er licht dankzij een prachtige koepel die ik natuurlijk weer niet in z’n geheel netjes op de foto krijg. Ik kom er m’n eerste suppoost tegen terwijl ik een foto probeer te maken , “mooi hé” zegt hij! Dat kan ik alleen maar beamen en hij vraagt me om voorzichtig te zijn want soms vergeten mensen dat ze op een trap staan en liggen plotsklaps op hun rug naar die koepel te kijken. Ik beloof het. Ik ontdek in het hart van de koepel een detail waarvan ik me afvraag of het de Leidse Glibber ooit opgevallen is. Eerlijk zeggen Emile, wist je dat het, jou wel bekende, Leidse stadswapen er in staat?

Op alle lichte wanden staan uitspraken/ gedichten geschreven van mensen met eeuwigheidswaarde.
Een prachtig gedicht van P.C Hooft bijvoorbeeld, maar ook (iets minder begrijpelijk misschien) een uitspraak van Johan Kruijf.
Boven is dan meer te vinden over de oorspronkelijk functie van het gebouw…. maar ja dát moet maar weer wachten anders wordt het logje véél te lang!

59 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Nicky
    mei 27, 2024 @ 09:04:44

    Wat een prachtig pand om in rond te dwalen. En handig dat je tussendoor wat schilderijen kunt bekijken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 27, 2024 @ 10:55:10

      Ik vind het altijd leuk als een gebouw veel hoeken en gaten heeft, nou dát heeft de Lakenhal,, als ik het goed zag is het ongeveer in een H gebouwd. Met mijn oriëntatievermogen ben je dan al snel de weg kwijt.

      Beantwoorden

  2. Liesbethblogt
    mei 25, 2024 @ 14:22:57

    Ik zou er ook niet heen gaan voor de schilderijen dan heb ik eigenlijk iemand nodig die me er iets leuks over weet te vertellen. De stijl van die toiletten zou me ook opvallen maar ik denk dat ik Leiden zelf weer zou willen zien met een beetje bestendig weer trouwens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 25, 2024 @ 14:27:26

      Er staat natuurlijk altijd wel iets bij maar ook dan spreekt niet iéder schilderij me aan. En áls ze me aanspreken is het vaak nog om een verkeerde reden. 😉 Daar heb ik nog een leuk voorbeeld van in de pen. Daarbij is de schilder ook vaak van ondergeschikt belang, het spreekt me aan óf niet. Leiden is een heerlijke stad om even rond te hangen en dat doe ik dus ook wel vaker.

      Beantwoorden

  3. Kakel
    mei 25, 2024 @ 12:48:35

    Die pot past ons allemaal. Om me ergens aan vast te lijmen daar zie ik het niet niet van in. Dat vind ik dom aandacht trekken. Bij de spreuk van Cruijff zijn ze het woord ‘tijd’ vergeten. Zijn variant: je kan maar één keer op.tijdkomen, had wellicht beter geweest. Weer een heerlijke blog.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 25, 2024 @ 13:30:02

      En ik had dan óók nog een heerlijke middag, dat is dubbelop. Ze mogen me dag ook gerust zeggen”je kan de pot op”, met plezier hoor.
      Ja klopt, bij deze Kruijffiaanse zin had ik óók geen “verband” genoeg bij de hand. Heb wel altijd een pleistertje in m’n tas maar daar kom je niet zover mee. 😉

      Beantwoorden

  4. RenéSmurf
    mei 24, 2024 @ 21:59:41

    De wereld is niet meer te redden, we kunnen het nog wel wat uitrekken, maar ook dat willen steeds minder mensen. In museums staat altijd meer dan ik wil zien.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 25, 2024 @ 08:30:41

      Tja, daar verschillen de meningen nogal over, ik doe daar maar geen uitspraken over ben niet zo goed in koffiedik kijken. Omdat er zovéél te zien is in musea blijft er een reden om nóg eens heen te gaan, een tweede keer zie je weer andere dingen.

      Beantwoorden

  5. logbankje
    mei 24, 2024 @ 21:59:16

    Je vastlijmen aan de grote meester is wel heel intiem.
    Op het toilet kan men zich ook vastlijmen, heb je geen zorgen dat je niet op het toilet kan komen.
    Jammer dat protest weer op de voorgrond komt, terwijl er zoveel moois is te ontdekken. Hans

    Beantwoorden

  6. Toos van Holstein
    mei 24, 2024 @ 20:54:28

    Tja, en waar is nu dat 5e zintuig-schilderij van Rembrandt?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 24, 2024 @ 21:12:59

      Dat moest waarschijnlijk nog ontwikkeld worden. óf mijn zintuig zien liet me in de steek 😉
      Ik hoop dat ik je niet al te zeer op de kunstenaarsziel trap met mijn benadering van kunst. Maar uit jouw stukjes weet ik eigenlijk wel dat je er wel tegen kunt. Mijn hersenpan maakt overuren als ik daar rond loop dus al komt alles ánders binnen dan bij echte kunstliefhebbers , er komt toch zeker wel iéts binnen en ik had evengoed een fijne middag daar.

      Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 24, 2024 @ 21:14:45

      P.S. maar áls dat schilderij van het 5de zintuig gemaakt is weet jij het waarschijnlijk waar het hangt.

      Beantwoorden

  7. Jeanne van Sjannesblog
    mei 24, 2024 @ 16:19:21

    Ik moet er weer eens heen, dat zie ik wel!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 24, 2024 @ 16:34:26

      Maar dat zal nog wel even moeten wachten denk ik. Ik ga zeker ook nog eens maar ik kom wel vaker in Leiden.Alleen schoot juist dit museum er altijd bij in. Er zijn er ook zovéél in Leiden.

      Beantwoorden

  8. liesonderweg
    mei 24, 2024 @ 16:03:03

    Kan ook mij bekoren!

    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  9. Rebbeltje
    mei 24, 2024 @ 13:43:54

    Met die schilderijen is het net als met wijn…Die smaakt of niet haha

    Toch een bezorgde suppoost…en dat voor een foto maken.

    Hij kent je duidelijk niet 😉

    Beantwoorden

  10. Janne1950
    mei 24, 2024 @ 13:15:50

    De koepel en het gebouw zijn prachtig.
    Ook het oudste deel van het Drents Museum in Assen is zo geweldig mooi!
    Het Groninger Museum is een modern gebouw, zowel de binnen- als de buitenkant zijn erg mooi.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 24, 2024 @ 13:27:56

      Het Noorden ligt nogal buiten mijn route, maar áls, dan zou ik toch kiezen voor het Drents museum, moderne gebouwen kunnen maar héél zelden op mijn zegen rekenen, gelukkig hebben ze die ook niet nodig. 😉

      Beantwoorden

  11. Suskeblogt
    mei 24, 2024 @ 11:21:53

    Een mooi gebouw. Het is bijna zonde om dat toilet te gebruiken.

    Beantwoorden

  12. Matroos Beek
    mei 24, 2024 @ 11:17:50

    Wat een pracht van een gebouw. Vooral het sanitair is toch zo mooi.

    Beantwoorden

  13. Happy Hulk
    mei 24, 2024 @ 10:57:47

    Dat jij opgewonden raakt van een schijthuis????
    Er zijn toch Hulken?

    Beantwoorden

  14. MelodyK
    mei 24, 2024 @ 09:23:58

    heel herkenbaar allemaal… had ik kunnen schrijven zo ongeveer

    Beantwoorden

  15. meninggever
    mei 24, 2024 @ 09:09:06

    De wijze waarop jij een museum en expositie beschrijft maakt dat ik weer men een glimlach meelees…relativering is een kunst….En jij verstaat die….:)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 24, 2024 @ 09:15:47

      Dankjewel, leuk compliment. Ik kan wel dóen alsog ik er verstand van heb door van alles op te zoeken maar ik doe dit liever. Opzoeken kan iedereen zelf wel.Ik ben overduidelijk niet iemand die urenlang in extase bij kunst rondhangt maar geniet er op mijn manier toch zeker ook van.

      Beantwoorden

  16. Lot
    mei 24, 2024 @ 09:03:10

    De toiletpot vind ik eigenlijk wel mooi gekozen. Een gewone witte zou meer misstaan.

    Beantwoorden

  17. omabaard
    mei 24, 2024 @ 08:47:15

    Je toverde geregeld een herkennenende (wat een woord) glimlach op mijn gezicht. Net als jij kijk ik in een museum soms meer naar de omgeving dan naar de werken én vergeet ik keer op keerde lijm.

    Beantwoorden

  18. Naomi
    mei 24, 2024 @ 08:19:59

    Die koepel vind ik prachtig! Toilet is niet mijn smaak (wat heel vies klinkt als je dat daarover zegt;)). Wel heel aardig dat je even gewaarschuwd werd dat je op een trap stond.

    Beantwoorden

  19. Karel
    mei 24, 2024 @ 08:03:21

    mogge Riet
    je zou er alleen voor die koepel al heen gaan
    ik denk dat ik net als jij , meer van het gebouw zou genieten dan van de ” kunst ” 🙂

    geniet de dag

    Beantwoorden

  20. staartje
    mei 24, 2024 @ 07:25:14

    Ja mooi gebouw he? Ik heb toen ook zo genoten van die toiletgroep met de kranen en het tegelwerk. PRACHTIG! Die koepel heb ik over het hoofd gezien. Ik moet dus nog eens terug. Mooi logje weer.

    Beantwoorden

  21. Sjoerd
    mei 24, 2024 @ 06:56:36

    Cruijff zei: Je gaat het pas zien als je het doorhebt….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 24, 2024 @ 08:20:42

      En nog heel veel meer , hij “schopte” het zelfs tot in de van Dale met zijn Kruijffiaans. Wat mij betreft hebben ze niet zijn “beste” kreet uitgezocht, die jij hier aanhaalt vind ik beter.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.