details….

Om nog even op het carnaval te rug te komen ja ik wéét dat niemand erom vraagt maar ik maak natuurlijk mooi zélf uit waar ik over schrijf, want ik heb nog wel een paar tips voor de liefhebber.
Eigenlijk had ik hier een filmpje willen zetten met een “worshop” pruikjes maken maar helaas, ik had er geen spullen voor in huis !
Oke, er zijn  pruiken in alle soorten en maten te koop maar dáár onderscheidt de carnavalvierder zich niet mee!

klaas en treinNee een bijzonder pruikje maak je van een sinaasappel netje waar je draadjes , niet te dunne , wol in knoopt. Ik heb er meerdere gemaakt en de clown uit het filmje in het vorige logje droeg ook een pruikje van rood/bruine wol. Het werd later weer gebruikt door  “Katrijn ” terwijl ik een gele voor haar man “Jan” gemaakt had!  Bij dit winterweer is het óók nog lekker warm natuurlijk !

Maar er is meer mogelijk, voor de oudste kleindochter maakte ik ooit een pruikje van een rolletje goudkleurig inpaklint , je weet wel , dat smalle spul waarvan de bloemist altijd een paar sliertjes aan een boeket bloemen  vast niet! Even de schaar langs ieder sliertje  halen en je hebt de prachtigste pijpenkrullen voor een prinses .
carnaval1
Met een mooie kroon op de krullenpruik en een oud vitrage gordijn, dat met  een restje stof  en wat vergeten kantjes onder de naaimachine lag, is de prinses zo goed als compleet!
Het enige dat nog nodig is is flink wat make-up, vooral niet te zuinig mee zijn want dat maakt het plaatje af!

Van haar broertje maakten we dat jaar de blauwe “power ranger”, de blauwe omdat we een blauw trainingspak hadden waarop wat restjes wit  imitatieleer in ruiten   genaaid konden worden .Van het zelfde witte spul werden handschoenen gemaakt en kappen op de regenlaarzen.
Maar de klapper was de speelgoed helm waarop met klei midden boven ( het vizier moest natuurlijk wel open kunnen)  twee ogen geboetseerd werden. Daarin werden twee fietslampjes gezet die met een draadje via een batterij  door “de power ranger” aan en uit gezet  konden  worden !
Dát zijn de details die het verschil maken , in een mum tijd had hij alle vriendjes om zich heen die het ook wilde zien .

Het effect van veel makcarnaval-up is duidelijk te zien bij de jongste kleindochter  die als bloem haar intrede mocht maken , schatje toch ?
Een felrood mondje op een wat gelig geschminkt snoetje, wat grote stippen met een oogpotlood ,  en vooral veel streepjes die héél lange wimpers moeten suggereren en je hebt een vertederend bloemenhartje.

Voor de  5 centimeter  lange nepwimpers die ook altijd in de verkleedkist zaten is zo’n uk natuurlijk nog te klein maar als je écht voor hartveroverend wilt gaan zijn die wimpers een must!

25 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    jan 25, 2013 @ 00:04:20

    Je bent een echte creabea Rietepietz. Ik vind je creaties geweldig. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ik heb er ook altijd veel plezier in gehad om weer iets leuks te bedenken én te maken.het succes zit ‘m indrdaad toch in “kleinigheden” !

    Beantwoorden

  2. Blog Zonder Naam
    jan 24, 2013 @ 11:46:59

    Tja Carnaval….Daar moet je vroeg genoeg mee beginnen…
    Dat begrijp ik tenminste van mijn zwager in Rossum die reeds vollop bezig is met carnavalswagens. Zijn jongste zoon (neefje Bart) is overigens jeugdprins te plaatse.
    Carnaval komt bij mij overigens ook over enkele weken aan de beurt als thema.

    Rietepietz zegt;

    ja volgens mij is in het Zuiden allesw in de winter al volop bezig met de voorbereidingen, zo’n praalwagen stamp je natuurlijk niet even uit de grond.
    Voor de jeugd is het natuurlijk een ontzetttend leuk feest en ik denk dat prins Bart de tijd van z’n leven gaat hebben ,alaaf voor prins Bart de eerste 😉

    Beantwoorden

  3. Mirjam Kakelbont
    jan 23, 2013 @ 12:48:58

    Handige tip van dat sinaasappelnetje. Ik weet alleen niet wie ik met de tip plezier kan doen 😉 Maar geniaal verzonnen!

    Rietepietz zegt;

    Nou ja , je zóu er één voor jezelf kunnen maken voor als je eens een “off-day”hebt. Waarschijnlijk heb je de lachers metéén op je hand en van vrolijke gezichten om je heen wordt een mens zélf ook vrolijk …., je ziet het is écht een mogelijkheid 😉

    Beantwoorden

  4. Redstar
    jan 23, 2013 @ 09:07:00

    Ik denk dat je voor de liefhebbers een leuk blog hebt gemaakt. Ik vier zelf geen carnaval. Heel het dorp hier is carnavalvrij, en ik ga hier niet als enige verkleed over straat 🙂
    Ik moet wel zeggen dat 2 dorpen verder het ene echt feest is met carnaval, en ik de optocht wel leuk vind om te zien.

    Rietepietz zegt;

    Ik vond het vooral een leuke gelegenheid om dit soort foto’s een te kunnen plaatsen ,maar inderdaad , misschien zijn er wel mensen die er nog iets aan hebben óók!
    Zo’n optocht is best leuk ja , vooral om ideetjes op te doen;-)

    Beantwoorden

  5. Albert y Mara fotoblog
    jan 23, 2013 @ 01:47:07

    Het verbaast me weer hoe inventief en creatief jij bent. M’n complimenten. Carnaval hebben wij bijna nooit gevierd. Onze kleinzoon die in Oisterwijk woont op het Brabantse land vindt het wel leuk, maar hij heeft ouders die er weer niets aan doen. Dus ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen.
    Saludos de Albert

    Rietepietz zegt;

    Wel jammer voor Vigo als de school r wél iets aan doet en hij komt niét verkleed, kinderen voeln zich toch al gauw een buitenbeentje!
    Maar ik denk dat zijn ouders in zo’n geval wel een outfitje zullen kopen,ook al hebben zij er niets mee , ze zullen toch het plezier van Viggo voorop stellen enk ik .

    Beantwoorden

    • Albert y Mara fotoblog
      jan 24, 2013 @ 01:55:44

      Natuurlijk gaat hij naar school verkleed, z’n ouders zijn niet gek. Ook gaat hij op zondag naar de plaatselijke carnavalsoptocht kijken. Alleen verkleden zijn ouders zich niet en vieren ze geen carnaval. Saludos de Albert

      Rietepietz zegt;

      Gelukkig voor Viggo en meer hóeft toch ook niet.

      Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    jan 23, 2013 @ 01:13:46

    Zou ik nu nooit aan gedacht hebben de truc met de sinaasappel. Ik zag in een van je reacties over carrnaval hier boven de rivieren staan dat het vooral in besloten kring wordt gevierd. Dat klopt, op Noordwijkerhout na die hebben echt een gigantisch groot carnaval met ook een echt grote optocht. Misschien voor sommige lezers een tip 🙂 Hier voor je lezers een impressie van 2011 http://www.leidseglibber.punt.nl/content/2011/03/carnavalsoptocht-noordwijkerhout-brabant-in-het-westen

    Rietepietz zegt;

    Ach ja , zoiets ontdek je dan bij toeval en als het werkt blijf je het natuurlijk gebruiken. Goedkoop én apart want als je er wat zorg aan besteed kun je réuze leuke pruikjes maken. Leuk die link , ik ga zo ff genieten 😉

    Beantwoorden

  7. VoorHetBlogGezet
    jan 22, 2013 @ 23:58:51

    Lieve creatieve Riet, ik ga hem ook delen op facebook. Hier heb ik als Omi natuurlijk wel wat aan he! En de bloem is echt een juweeltje he! Liefs Ria

    Rietepietz zegt;

    Leuk he , die bloem , dat was trouwens bést wel veel werk, maar leuk uitgepakt! Zo’n pruikje maken kán iedereen en met een beetje geduld kom je dan al een héél eind!
    Grappig, ook het filmpje staat al bij iemand op facebook,en dat terwijl ik zélf helemaal feen facebook héb!

    Beantwoorden

  8. Mrs. T.
    jan 22, 2013 @ 21:16:11

    Hier leeft carnaval volop bij de meiden en manlief. Ik heb er helemaal niets mee. Sterker, ik vlucht in ieder geval een dag richting Zuid-Holland.

    Rietepietz zegt;

    Hier in ZH wordt het, áls het gevierd wordt, altijd in besloten kring gevierd,daar merk je buiten dus helemaal niets van.Maar éérst even pruiken maken voor de meisjes hé 😉

    Beantwoorden

  9. ♫ M e l ☺ d y ♫
    jan 22, 2013 @ 13:24:32

    Met een creatieve geest, zoals de jouwe, is de eerste hobbel al genomen zonder dat het ook maar 1 cent kost…. en de rest vergroot de pret alleen maar!
    Mooiii toch?! Rijkdom die onbetaalbaar is, is de mooiste die je kunt hebben.

    Rietepietz zegt;

    Je hebt inderdaad mensen die zelfs met héél veel er tegenaan gooien tóch niets leuks weten te maken. Waarschijnlijk ben ik alleen maar goed in improviseren en benutten van spullen die binnen m’n bereik zijn, maar uiteindelijk telt het resultaat …hoe dan ook verkregen !

    Beantwoorden

    • ♫ M e l ☺ d y ♫
      jan 24, 2013 @ 00:09:39

      Ja precies….. ‘zelfredzaamheid’ is een gouden goed, jij hebt het in ruime mate volgens mij, ik ook maar iets minder 😉 Van dat andere heb ik dan weer veeeeel te weinig maar dat zal bij jou wellicht ook zo zijn *grinnik*

      Rietepietz zegt;

      Ja dat is een zegen, behalve dat het geld uit kan sparen geeft het óók veel voldoening.
      Nou tegenwoordig mag ik niet klagenal heb ik nog steeds niet genoeg van dat spul(dat ik weer eens vergeten ben te noemen zie ik nu pas) om het over de balk te kunnen gooien !

      Beantwoorden

  10. Marion
    jan 22, 2013 @ 09:30:52

    Ik vind je reuze creatief, je moet er maar op komen, hartstikke leuk om te doen.
    Groetjes, XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat jij je er ook goed mee had kunnen redden en hád natuurlijk vaak allerlei “spulletjes” in huis.Ik zou er nu ook niet meer zo 1-2-3 aan beginnen hoor!
    Weer een dag huisarrest voor je denk ik,nou ja , we halen het donerdag wel weer in XXX

    Beantwoorden

  11. J@n.
    jan 22, 2013 @ 00:04:47

    Nou ben ik onderhand blij dat die karnaval voor mij niet meer zo hoeft en nou kom jij uit een regio waar karnaval nou niet direct vanzelfsprekend is met zoiets! 😉

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, zo zie je maar , soms zijn we hier in het Westen roomser dan de Paus! Nou ja, de aanleiding kon me nooit zoveel schelen maar het gepruts was zo leuk;-)

    Beantwoorden

  12. Hanny
    jan 21, 2013 @ 23:36:30

    Een beetje creatief denken doet wonderen als je iets aparts wilt maken. Het scheelt een hoop geld, geeft een hoop plezier en maakt er kinderen hartstikke blij mee. Geweldig zo’n creatieve oma en moeder. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Het was inderdaad sport om er zo min mogelijk geld in te steken.
    Maar het hielp natuurlijk enorm dat ik jarenlang van alles in huis had door het stofferwerk dat ik deed en dus ovr de meest vreemde “restjes” kon beschikken.Maar ook hergebruik van kantjes, stofjesen wol was een goede optie.Zo werd het gele pruikje gemaakt van een uitgehaald vest, wat aanvankelijk een leuk ” golfkapsel” opleverde!

    Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    jan 21, 2013 @ 22:40:14

    zo, dat is nog een heel werk zeg!
    Ja, hier was een indianenpak en een clownspak, en dat ging dan elke keer aan!

    Rietepietz zegt;

    Ik heb hier nog een indianenpakje liggen dat destijds gemaakt is door m’n schoonmoeder, het is ondertussen door drie generaties gedragen en met was geluk kan onze achterkleinzoon het óók nog aan !

    Beantwoorden

  14. tagrijn
    jan 21, 2013 @ 22:20:04

    Een sinaasappelnetje… Wat een vondst is dat! En geweldige resultaten zie ik op de foto. Je kleinkinderen zijn bijzonder blij met zo’n creatieve oma.

    Rietepietz zegt;

    Het lijkt raar maar werkt prima ,is goed op maat te maken en makkelijk vast te zetten met schuifspeldjes. En nog lekker warm ook 😉 Ik heb het idee ook wel voor surprises gebruikt !

    Beantwoorden

  15. Suske
    jan 21, 2013 @ 22:06:50

    de power rangers, daar was mijn zoon ook gek op destijds.

    Rietepietz zegt;

    Was echt een hype in die tijd, je had de blauw ,de rode en nog twee kleuren volgens mij maar ik volgen het zelf natuurlijk niet. Zijn lichtjes waren een geweldig succes !

    Beantwoorden

  16. terrebel
    jan 21, 2013 @ 21:45:41

    Echt geweldig, dit! Was ik maar half zo creatief…*zucht*

    Rietepietz zegt;

    Toch noem ik mezelf niet creatief,misschien slechts handig met de spulletjes die ik voorhande heb;-) Maar jij bent vast weer slim in ándere dingen want iederéén heeft wel iets wat hem goed afgaat!

    Beantwoorden

  17. powerpointgreetje
    jan 21, 2013 @ 21:18:34

    wat ben jij toch erg creatief Riet, petje af voor jou,
    fijne avond toewenst, Greetje

    Rietepietz zegt;

    Ik had er altijd lol in om dit soort dingen te organiseren, en destijds had ik spulletjes genoeg door m’n werk, dat helpt natuurlijk wél!

    Beantwoorden

  18. ɐpuıןǝɯɯǝ
    jan 21, 2013 @ 20:52:13

    Leuk om te zien, die foto’s!

    Toch is dat mooi als je dat zo kunt he? Ik hoef hier nooit carnavalspakkies te maken maar stel dat het zo was dan kwam ik best een eind (hahaha hier heb ik dus wel een eind, ghehehe). Ik heb dan ook troep zat. Gisteren heb ik mijn strijkplank opnieuw bekleed. Die laag die op het ijzer ligt was vergaan. Nu heb ik zo’n dikke mat er op. Moest ik op maat knippen. Maar de restjes heb ik bewaard. Geen ideeeee waarom maar het komt vast een keer van pas al is het als vulling voor poppetjes hihi.

    Rietepietz zegt;

    Je hebt gewoon dezelfde tic als ik, áltijd alles bewaren , bandjes,kantjes,lapjes,knoopjes, ik had er dózen vol van. Ondertussen is wel veel gebruikt en er komt niet meer bij dus dan gaat het op.
    Maar ook op papiergebied hadden we altijd van alles dat bruikbaar was door de drukkerij,een must als je dit soort knutsels wilt maken .Daar zeg je wat, mijn strijkdek is ook aan gort,vergeet ik steeds, morgen een nieuwe kopen want zelf maken doe ik bijna niets meer!

    Beantwoorden

    • ɐpuıןǝɯɯǝ
      jan 21, 2013 @ 22:18:51

      Hahaha ja echt he, mijn kast puilt echt uit. Ik heb ook heel veel restjes stof bewaard, je weet nooit waar het goed voor is. En inderdaad papier. Laatst gooide Mies een kleurboek weg. Niks bijzonders zou je denken hihi (ze heeft er de leeftijd niet meer voor hahaha) maar het was een boek van zeker een meter hoog. Heb ik haar de achterknt er af laten halen. Dat was een mooie lap karton. Zeker weten dat die een keer van pas komt en zo hoef ik dat niet te kopen. En jawel hoor, Mies heeft er al een bestemming voor. Is ook altijd handig met surprises he, als je al die meuk opspaart? Er ligt altijd wel iets bruikbaars bij hihi.

      Nee, dat kan ik me dan heel goed voorstellen dat je zelf bijna niks meer maakt! Hahaha ook typisch dat jouw strijkdek ook aan vervanging toe is. De mijne was helemaal vergaan, ik wist niet wat ik zag. Nu heb ik een lekker dikke onderlaag. Ik geloof dat ik mezelf al die jaren te kort heb gedaan hahaha ;-).

      Rietepietz zegt;

      Is een zware verslaving hé! Bij alles dat “over”is weet ik zéker dat ik het ooit kan gebruiken .Ik gebruik oud briefpapier( werd op de drukkerij in de papierbak weggedaan omdat “men”zonodig een nieuw logo moest) om onbelangrijke dingen te kopieren ,de achterkant is gewoon blanco toch? áls ik iets weggooi heb ik het na een maand natuurlijk áltijd nodig.

      Ja dat scheelt een slok op een borrel hé, zo’n dik strijkkleed, je gat “bijna”voor je lol strijken!

      Beantwoorden

  19. roadlaura1969
    jan 21, 2013 @ 20:16:19

    Rietepietz ik heb deze tips gedeeld op facebook, goh geweldig en in deze tijd zijn er geheid ouders of oma’s blij mett deze tips die hun carnaval een extra tintje kunnen geven, alaafff 😀

    Rietepietz zegt;

    Het hoeft ook allemaal niet zoveel te kosten , een restje wil heeft iedereen wel, en anders kun je voor héél weinig bij zaken als zeeman een bol wol kopen.Ik had wél het voordeel dat ik over veel restjes kon beschikken omdat ik vroeger veel genaaid heb en ook veel bewaarde. Je kunt ook vaak iets doen met oude kleding !

    Beantwoorden

    • roadlaura1969
      jan 22, 2013 @ 19:48:04

      Iedereen heeft thuis wel iets liggen om te verknippen en te her gebruiken maar soms helpt zo’n logje als dit mensen ook op weg 😀

      Zoals ik al vertelde ik vier geen carnaval meer maar een nicht van mij is dit jaar verkozen tot Prinses Yolanda de Eerste van ”de egelzer jonge” ofte wel de eygelshovense jongens (dat is een deel van Kerkrade ) dus zei heeft de nodige ambtsverplichtingen 😉

      Rietepietz zegt;

      Ja ergens een ideetje opdoen wil wel eens helpen ,je weet soms zélf niet wat je in huis hebt!
      Wauaw, dát is dus een hartstikke belangrijke functie ,potdorie , die spreek je natuurlijk voor die dagen aan als “hoogheid” 😉
      Maar leuk natuurlijk voor je nicht,die gaat genieten van haar ( korte) roem !

      Beantwoorden

  20. Annespike
    jan 21, 2013 @ 20:14:28

    Prachtig!
    GEweldig die popjes… 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ik vond het altijd zó leuk om te doen , ik ging ook altijd mee om ze naar school te brengen, dat was genieten joh 😉

    Beantwoorden

  21. Marja Van Den Boogaardt
    jan 21, 2013 @ 20:11:01

    Schitterend. Ik zou willen dat ik 10% van jouw creativiteit had.

    Rietepietz zegt;

    Maar ik “creëer” zoals ik blog , altijd nét weer die slordigheidjes die er in sluipen omdat m’n hersenpan altijd sneller is dan m’n handen 😉 Ik maakte ooit een kip die je zó tussen jou kipjes had kunnen zetten ….nou ja, bijna dan 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.