beeldig

Natuurlijk “ben ik beeldig” als ik een dagje met Inge op sta ga, zij trouwens ook en dat zullen we weten blijkt later op de dag.
Maar dat bedoelde ik niet met de titel, we wilden een dagje naar het museum van beeld en geluid in Hilversum.
Met de trein ja, en de NS gedraagt zich die dag gewoon een keer heel soepeltjes. Maar goed ook want wij zijn zelf heel goed in staat om chaos c.q. wanorde de schapen.
We spreken een tijd af op centraal station en ik ben ruim op tijd klaas dus ben ook té vroeg op het station. Oke, dan wacht ik Inge wel boven op waar de sprinter uit Zoetermeer aan komt.
FF jammer is dat Inge óók vroeg klaar was en maar vast op stap gaat, ze is dus vroeg op het station en wacht dan wel beneden om moeders op te vangen als ze uit de tram stapt.
We zouden nóg naar elkaar lopen zoeken wanneer we niet over de onvolprezen whatsapp zouden beschikken. Want na een kwartiertje wachten vinden we elkaar elkaar dan toch nog op tijd.

Een dagje museum van beeld en geluid in Hilversum staat er op het programma dus óp naar het mediapark.

Foto’s van het kleurige gebouw kent iedereen wel denk ik. Maar het “hoe en waarom” zal minder bekend zijn. Beeld en geluid, het gebouw gaat erover al moet je het geluid er aan de buitenkant wel een beetje bij denken.
Op de Wiki site kun je , als je naar onderen scrolt het naadje van de kous over het gebouw lezen, mijn info blijft natuurlijk oppervlakkig. Ik “leen” even iets over de ramen;
de grote kleurvlakken naar een ontwerp van Jaap Drupsteen, waarin verregaand geabstraheerde historische film- en televisiebeelden zijn verwerkt. Deze beelden zijn in reliëf en met een zelfstandig kleurenpatroon vastgelegd op glazen panelen.
Ik ben nu toch bezig dus ook dit stukje leen ik even;
De realisatie moest vergelijkbaar zijn met het effect van eeuwenoude glas-in-loodramen, die een dynamisch en briljant kleurenpalet opleveren door een samenspel met het steeds wisselende zonlicht. Het traditionele zeefdruk procedé om een kleuren printpatroon op glas aan te brengen, was daartoe niet toereikend”.

Tja, glas in lood, het lijkt er natuurlijk niet echt op. Bij glas in lood herken je tekening en bij deze ramen kun je slechts vaag iets herkennen wanneer je buiten met de juiste zon inval kijkt. Van binnen uit blijft het een muur van vage kleurige strepen.
Toch vertelt onze gids er enthousiast over en moedigt ons aan vooral goed te kijken als we het gebouw weer verlaten. Ze heeft zelf wat foto’s die op een gunstig moment genomen van een paar panelen. O.a. van orkestleden van Andre Rieu, waar ik stiekem een foto van maak. Als ik later zelf een foto maak van het paneel dat (naar wij dan weten) “nine eleven” moet verbeelden herken ik dat slechts omdat ik het wéét.

De wand binnen is óók van bewerkt glas maar dan is “16 tinten grijs” waarin TV coryfeeën verbeeld zijn. Beter herkenbaar en uiteraard zal Mies Bouwman in deze wand niet ontbreken. Maar ook recente beroemdheden zoals van der Laan en Woe die er nog niet zo lang geleden feestelijk “ingelijst” werden…… en dan heb ik het nog maar alleen over de muren van het gebouw, over wat er binnen te zien was weet je dan nog niets hé…..

83 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Liesbethblogt
    jun 14, 2024 @ 19:25:55

    Ik ken het gebouw van de beelden van o.a. Andere Tijden maar wist dus niet dat het daadwerkelijk beelden waren. Jullie zien er prachtig uit, je setje viel me in het toilet al op.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 14, 2024 @ 20:15:04

      Het is ook nauwelijks te zien hoor. Pas wanneer je het wéét en het juiste licht erop valt kun je het ( een beetje) zien.
      En ik draag liever geen broeken, voel me er nooit zo op m’n gemak in. Viel wél als een blok voor het dessin.

      Beantwoorden

  2. leidseglibber
    jun 11, 2024 @ 00:43:13

    Ik wil er ook nog steeds een keer naartoe, lijkt me erg leuk.

    Beantwoorden

  3. sandra
    jun 10, 2024 @ 19:51:06

    Wat fijn dat jullie samen op stap gingen en jullie zien er beiden beeldig uit!

    Beantwoorden

  4. willyfotoblog
    jun 10, 2024 @ 18:48:09

    een schitterend dubbelportret Riet !

    prettige dag

    Beantwoorden

  5. Ferrara
    jun 10, 2024 @ 11:21:59

    Ik was er ooit in de begin jaren, er is veel veranderd. Als het lukt toch maar eens op herhaling gaan. Ik moest wel lachen om jullie escapade op het station. Zo moeder, zo dochter zullen we maar zeggen. Gaaf pak heb je aan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 10, 2024 @ 12:29:51

      Joh dat pak is een verhaal apart, ik wilde het aanvankelijk niet kopen al vond ik het erg mooi. Vond het “teveel binnenkomen”. Later met Inge eens als onpartijdige gaan kijken, zij vond het niet té, maar uiteindelijk val ik er dus érrug mee op en is het nog niet voorkomen dat ik er géén compliment over kreeg als ik het draag. Hoe bedoel je niet opvallen. 😉 Gelukkig zag Inge er ook erg goed uit , met een pak ben je al gauw “aangekleed” en we hadden dus de volledige belangstelling , vind ik toch wat onwennig.

      Beantwoorden

      • Ferrara
        jun 11, 2024 @ 12:17:43

        Ik had hier gisteren nog een reactie geschreven, maar voor ik kon verzenden lag de boel er weer uit. GGRR. Ik schreef zoiets als dit: dat het bij jou niet uitmaakt wat je draagt. Jij komt altijd binnen en dit is als compliment bedoeld. Uitstraling wil ook wat en dat heb jij. Jullie zijn een prachtig stel. Zo snel op verzenden drukken.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          jun 11, 2024 @ 13:44:03

          Vervelend dat het mis ging met die reactie maar nu toch in de herhaling het compliment ontvangen, waarvoor dank. 😉
          En toch was ik vroeger erg verlegen en liever niet heel erg aanwezig. In de loop der jaren waarschijnlijk toch wat zelfverzekerder geworden.

          Beantwoorden

  6. Suskeblogt
    jun 10, 2024 @ 09:47:22

    Leuk om over dit kleurrijke gebouw te lezen en te zien want ik ken het niet.
    Jullie staan inderdaad beeldig op de foto.

    Beantwoorden

  7. meninggever
    jun 10, 2024 @ 09:21:48

    Ik heb er toen het allemaal nieuw was nog eens een meeting meegemaakt. Vond het wel een leuk pand met aardige details. In al die VARA-types ben ik minder geinteresseerd….:)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 10, 2024 @ 12:23:31

      Behalve de afbeeldingen kun je natuurlijk verder alles zoeken in de richting die je zelf verkiest, je kunt er zowel linksom als rechtsom zeken tenzij je liever in het midden blijft natuurlijk. 😉

      Beantwoorden

  8. Naomi
    jun 10, 2024 @ 07:06:11

    Wat een geweldige foto van jullie samen! Lijkt me een leuk museum om ook eens heen te gaan. 9/11 zou ik net als jij niet herkend hebben als je het er niet bij had geschreven.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 10, 2024 @ 08:16:37

      En zo zijn eigenlijk alle ramen, als je het niet weet herken je het niet, dat is toch jammer bij dit soort dure kunststukjes. Dan had “gewoon”glas in lood toch duidelijker geweest.

      Beantwoorden

  9. Kakel
    jun 10, 2024 @ 04:42:21

    Inge en jij staan er beeldig op! Het gebouw iéén kleurenspektakel. Mies Bouwman mag niet ontbreken, hoor. Binnen lijkt me ook interessant. Ik ben er nog nooit geweest

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 10, 2024 @ 08:14:33

      Alsof we auditie gingen doen hé! Maar we hadden de weergoden mee die dag, ideaal weer om een voorjaarspak aan te doen. Mies krijgt er zeker aandacht. Het is er vooral veel zelf zoeken wat je wilt zien of doen. Wij kwamen toch wel vaak wat digitale vaardigheid te kort. .-(

      Beantwoorden

  10. logbankje
    jun 09, 2024 @ 22:30:58

    Het museum van beeld en geluid is een reis in de tijd.
    Leuk om terug te kijken waar we vroeger naar keken en luisterden.
    Ben er nog niet geweest, maar wel veel over gelezen en gezien. Hans

    Beantwoorden

  11. Matroos Beek
    jun 09, 2024 @ 21:35:53

    Nog nooit van dit gebouw gehoord of iets van gezien. Maar wat ziet het er mooi uit! Dat gekleurde glas vind ik schitterend. En jullie zien er ook schitterend uit, dames!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 09, 2024 @ 21:45:22

      We waren een dagje uit hé, en dan mag het wat kosten. 😉 Ik heb de wiki pagina gelinkt, dat is een héél lange pagina geworden, veel over te vertellen. Maar het hangt ervan af waar je belangstelling ligt of het een bezoek waard is.

      Beantwoorden

  12. RenéSmurf
    jun 09, 2024 @ 21:13:25

    Er is daar ook een wall of Fame, en Wim T Schippers prijkt daar natuurlijk. Ik ben daar ook wel eens geweest.

    Beantwoorden

  13. Rebbeltje
    jun 09, 2024 @ 21:10:46

    Mooi lentepak dames 🙂
    zelf heel goed in staat om chaos c.q. wanorde de schapen
    Dat geloof ik gelijk…
    Heerlijk zo met dochter op pad 😉

    Beantwoorden

  14. gewoonanneke
    jun 09, 2024 @ 20:53:57

    Voor mij niet bekend, ben er ook nog nooit geweest. Maar zo te zien ziet het er in ieder geval heel kleurig uit en zullen jullie wel een mooie dag gehad hebben.

    Beantwoorden

  15. Mrs. T.
    jun 09, 2024 @ 20:42:20

    Ik vind Beeld en Geluid een supergaaf museum. Paar keer geweest, iedere keer dikke pret gehad.

    Beantwoorden

  16. Sjoerd
    jun 09, 2024 @ 20:10:15

    Toch vind ik al die kleur buiten wel wat hebben, ik hou daar wel van.

    Beantwoorden

  17. Janne1950
    jun 09, 2024 @ 20:05:06

    Wat een leuke foto van jou samen met je dochter, prachtig! Ik vind het een geweldig mooi gebouw en het staat op mijn to-see lijstje. Haarlem, met Teyler- en Frans Hals Museum, wordt deze week bezocht.

    Beantwoorden

  18. MyriamC
    jun 09, 2024 @ 19:59:50

    De twee dames op de foto mogen er zijn hoor.

    Beantwoorden

  19. Neeltje
    jun 09, 2024 @ 18:28:58

    Wat een leuk setje zijn jullie!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 09, 2024 @ 18:42:40

      We hadden ons in de voorjaarspakken gestoken en kregen op iedere etage complimentjes van het personeel; “dames wat zien jullie er geweldig uit”. Ik wist dat mijn pak een blikvanger is maar zó erg had ik het niet ingeschat.

      Beantwoorden

  20. Spontanity
    jun 09, 2024 @ 17:59:14

    Binnen is ook genoeg te zien.
    Ik wil er nog wel eens naar terug.

    Beantwoorden

  21. liesonderweg
    jun 09, 2024 @ 17:25:52

    En ook die eerste foto is een heel speciale! Mooi!

    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  22. Karel
    jun 09, 2024 @ 14:49:44

    aha je was echt heel dicht bij zo je al zei 🙂
    ik was er nog nooit binnen , maar de buitenkant ken ik van een afstandje , fietspad is aan de andere kant van de Mies Bouwman-boulevard , langs het station
    wat je zegt , echt glas in lood is mooier

    Beantwoorden

  23. djaktief
    jun 09, 2024 @ 13:37:51

    Leuk om te lezen Riet. Ik was er ooit maar weet er niks meer van om dat ik handen en voeten tekort kwam om op de destijds jonge kinderen te letten. Je foto’s zijn goed gelukt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 09, 2024 @ 14:06:31

      Waarschijnlijk was jij ook nog in het oude gebouw, dit gebouw werd pas in 2006 opgeleverd en is veel veranderd in de loop der jaren omdat “de media” heel snel veranderden. . Wat in 2006 nog nieuw was is nu alweer achterhaald. Er is nu veel interactie mogelijk. Er komen zeker nog wel meer logjes over want alleen het gebouw valt al veel over te vertellen.

      Beantwoorden

  24. staartje
    jun 09, 2024 @ 13:18:19

    Mooi informatief blog!

    Beantwoorden

  25. MelodyK
    jun 09, 2024 @ 12:34:35

    bjoetiessss……

    en ja dat gebouw staat er ook gekleurd op

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.