smakelijk

Het is nog steeds vakantietijd dus ik neem het óók makkelijk en herplaats nog een oudje.
Het is 2007 en we logeren op een soort landgoed met SPA allures in Friesland waar we, nét als kort ervoor in Limburg,  tegen  luxe **** maaltijden aanlopen…. als ik érgens  hikkerig van word dan dáár wel van!

Tja dat eten in het hotel ….. tóch weer royaal **** mjammie, maar niet heus.
De eerste avond op Landgoed de Klinze komen we er achter dat we uitsluitend
” 4 gangen verwen maaltijden“ geboekt blijken te hebben.
De ober, een lieve jongen, komt ons  vol trots melden dat we gaan verrast worden!
Mijn eerste gedachte is “dan moet je toch minstens met een heerlijk kruimig aardappeltje, Hollands kas sperzieboontje en een malse karbonade  komen”.
Ik slik het in natuurlijk (heb ik alvast iéts binnen) en luister braaf.
Hij wil niets verklappen maar wil wél graag weten of we ergens een allergie voor hebben! Open deur……, voor **** maaltijden uiteraard!

Ik vertel dat ik geen liefhebber ben van slakken en ander ongedierte waarna hij verdwijnt om terug te komen met het eerste voorgerecht …….. onze bange vermoedens worden geheel bewaarheid. .…
ober29De hakken gaan tegen elkaar, de billen worden samengeknepen en één hand gaat op de rug, in die houding krijgen wij een verslag van alle goedbedoelde zooi die de kok in deze “gang “verwerkt” heeft, drie mega garnalen liggen, waarschijnlijk in hun laatste lichaamsvocht, op het bord op “een bedje“ van algen of zoiets!
We zijn ondertussen reuze lacherig en hébben het niet meer als ook dit keer het hoofdgerecht onder een cloche (weet nog steeds niet hoe je dat schrijft) wordt opgediend.

Bij ieder gang gaan de billen weer tegen elkaar om op samenzweerderige toon te vertellen waaruit “de hap” bestaat, niet onlogisch want te herkennen is er niets. De twee gele druppels met een doorsnede van 1 cm. aan iedere kant van het bord blijken niet gemorst te zijn maar een saus die waarschijnlijk met een pipetje op het bord gedruppeld is .
oogHenk zit ondertussen met tranen in zijn ogen naar me te kijken, waarschijnlijk denkt de ober van ontroering voor mijn  in het kaarslicht flonkerende  ogen waar óók de tranen in staan .
De one- liners vliegen over de tafel heen en weer, zoals; ” ze weten dat we tóch niet weg kunnen want er is niéts in een straal van 20 km.” of ”ik zou wel wat willen eten tussen 2 gangen” want het neemt ruim  2 uur eer we uit ons lijden verlost worden.
Henk met een redelijk volle maag, we hebben de borden nogal eens verwisseld, en ik met de prettige gedachte dat ik nog krentenbollen in de tas heb zitten!

 

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    aug 23, 2015 @ 12:21:25

    Ik was ooit toen ik net gescheiden was lid geworden van de cliëntenraad van mensen die een uitkering hadden. Met de leiding van de Soc.dienst gingen we een weekend om voorlichting en alles te krijgen. Toen konden we ook alleen maar terecht in een 3 sterren restaurant. Zo erg als jij het omschrijft was het niet en ik moet zeggen de gerechten zagen er allemaal prachtig uit maar het was niet echt veel. Een glaasje wijn kostte 9 euro. Gelukkig kregen we schalen met broodjes er bij die goede aftrek hadden. Heb wel een paar glaasjes wijn genomen hoor. Achteraf dacht ik wel en dat alles op kosten van de bijstand, dat kan wel. Wilde niet weten wat het allemaal gekost heeft dat weekendje. Maar goed heb er maar van genoten haha……..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 23, 2015 @ 13:13:57

      ja als voorbeeld voor verspilling die niet helemaal terecht is dit zo gek nog niet . Ik begrijp wel dat een restaurant iets moet verdienen om rond te kunnen komen ,maar ik weiger €9,– voor een glas wijn te betalen, van de wijn die wij in huis hebben kun je daarvoor TWEE FLESSEN kopen en dan heb je nog geld over voor een eenvoudig wijnglas. Dat gaat me echt ever!Jij zit in ieder geval wel goed in elkaar als je daarover nadenkt. Het is één van de dingen waarom ik niet bij een vrijwilligers organisatie wil aansluiten, er wordt zóveel geld over de balk gegooid. Al gun ik een vrijwilliger best iets wanneer er geld voor is kan men de mensen beter een salaris geven i.p.v. een dure uitstap of etentje. Ik beperk me tot “een soort mantelzorg”in m’n directe omgeving” .

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        aug 23, 2015 @ 13:22:27

        We zouden gewoon naar een bistro gaan was de afspraak maar die was gesloten op die dag dat wij er waren. Toen was alleen dit in de buurt. Maar vond het wel eens leuk om mee te maken want normaal zou ik dat er zeker niet voor over hebben.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 23, 2015 @ 13:27:08

          Gevalletje slechte planning dus ook nog, geen pluspunt natuurlijk;-)
          Jij lost het zelf veel beter op herinner ik me, die BBQ om even iedereen bij elkaar te hebben voor de huttenbouwweek(?) heeft vast maar een fractie gekost van zo’n etentje!

          Beantwoorden

          • gewoonanneke
            aug 23, 2015 @ 13:32:04

            Ja en dat betalen we ook nog zelf hoor we hebben maar een kleine subsidie. Bij ons kost het vrijwilligerswerk alleen maar geld. Maar we hebben wel veel plezier met elkaar dat is ook wat waard. 😉

            Beantwoorden

            • rietepietz
              aug 23, 2015 @ 13:58:51

              Ik ben ooit ook wel met de zonnebloem mee geweest als er één op één begeleiding nodig was. De reis ging naar de Keukenhof en daar heb ik gewoon m’n eigen intree betaald, volgens mij deed iedereen dat . Zou niet terecht zijn natuurlijk als dan het bestuur gaat “brassen” , helaas komt dat voor.

              Beantwoorden

  2. meninggever
    aug 23, 2015 @ 11:49:36

    Een paar jaar geleden lieten wij ons verleiden tot deelname aan het aanbod uit de Restaurantweek of zoiets. Een duur restaurant in de directe omgeving (normaal onbetaalbaar) bood voor iets van 25 euro een vijfgangendiner. Nou dat moest je dus met een vaatje zout nemen. Het was geweldig van smaak, maar allemaal piepklein. Thuis gekomen namen we nog maar een snackje. Want echt gevuld…nou nee!

    Beantwoorden

  3. datzalwel
    aug 19, 2015 @ 16:04:46

    Een bord waar je de boontjes moet zoeken is aan mij ook niet besteedt maar wat lekkere garnalen dan weer wel. Het blijft smaken verschillen maar meestal neem ik expres iets avontuurlijkers omdat ik die aardappel thuis al genoeg krijg.Een beetje andere culturen proeven ligt me wel maar niet zo extreem dat ik meelwormen ga eten of id.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 19, 2015 @ 16:09:40

      Tja helaas, ik ben ábsoluut geen avontuurlijke eter, doe maar gewoon dat is voor mij ruim gek genoeg.
      Eten is ook een beetje een noodzakelijk kwaad voor me en ik ben dus niet echt een “lekkerbek”.
      Het is wél jammer dat er tegenwoordig zo weinig “gewone”restaurantjes zijn, zelfs bij van der Valk is de kotelet van weleer nérgens meer op het menu te vinden.

      Beantwoorden

  4. Marion Schütte-de Brabander
    aug 19, 2015 @ 10:42:15

    Haha, wat een verhaal, ik hou toevallig wel van deze hapjes, zie het niet echt als maaltijd maar meer een extraatje, mmmm.
    XXX

    Beantwoorden

  5. John
    aug 19, 2015 @ 10:11:24

    Daarom zie je mij niet in zulke restaurants. Ik wil eten als wij uit eten gaan, en niet van die borden waar bijna niets op ligt en waar meer saus druppels liggen dan echt eten. Gelukkig heb ik ook altijd eten in de auto bij voor het geval dat 🙂

    Beantwoorden

  6. Kakel
    aug 18, 2015 @ 21:32:03

    Doe mij ook maar gewoon eten, Rietepietz. Al dat ingewikkelde gedoe is niet aan ons besteed!
    Joris en ik waren eens op fietsvakantie in Frankrijk. Na een lange rit waren we moe en wilden uit eten. Dat was iets te teveel gevraagd want we hebben we twee uur op ons kommetje soep zitten wachten. En een air dat dat personeel had!
    Steeds wilden we opstappen, maar dan dachten we: nu kan het écht niet lang meer duren. Na de soep hebben we het opgegeven: weer twee uur wachten tot het hoofdgerecht zou ons vast noodlottig geworden zijn.
    lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 18, 2015 @ 21:50:25

      Whahhahaha, zielsverwanten! Ja veel mensen eten zó laat dat je meteen door naar bed kunt. In de “betere restaurants”kijken ze je raar aan als je om 7 uur wilt eten en dat vinden wij al hartstikke laat. En dan tafelen ze een uurtje of drie, alsof het zó;n karwei is om die paar frutsels van dat bord achter de kiezen te stoppen!

      Beantwoorden

  7. Marja
    aug 18, 2015 @ 19:49:19

    Gelukkig hadden jullie dikke pret. Wij zijn ook niet gecharmeerd van wegwaaiborden met drupsausjes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 18, 2015 @ 19:54:33

      Het hele sfeertje werkte op onze lachspieren, wij eten altijd redelijk vroeg en vonden vanaf 7 uur al laat genoeg…dan zit je dus als énige aan tafel en vraagt om een bitter lemon….. ip.v. het regiment klaarstaan de wijnglazen te laten vullen.
      Gezicht van de ober is dan een studie waard!

      Beantwoorden

  8. Suskeblogt
    aug 18, 2015 @ 19:13:01

    geef mij maar de gewone boerenkost die de maag vult. Aan dat culinaire gedoe heb ik niets.

    Beantwoorden

  9. Tessa | 52druppels.nl
    aug 18, 2015 @ 18:34:55

    Aja herkenbaar… Doodeng dat ingewikkelde eten. En je moet al helemaal niet gaan omrekenen hoeveel frikandellen speciaal je voor hetzelfde geld had kunnen bestellen 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.