moederdag

Jippie….! Moederdag dus …. het ontbijt wordt door de kinderen klaargemaakt en “op bed gebracht”, nou ja, voor mij is het een kleine veertig jaar geleden dat moederdag zó begon.
Vandaag de “moederdag” maakt Henk  mijn ontbijt klaar (dat doet hij trouwens iedere dag) terwijl ik boven de badkamer redder, en moet ik naar beneden om er mijn ontbijt te vinden. Geen slechte ruil hoor want de moeders onder ons wéten wat het betekend om “ontbijt op bed” van kleine kinderen te krijgen.

Als je geluk hebt ligt het ontbijt niet létterlijk “op bed”, en soms is dat jammer want is het beddengoed wassen een betere keus dan het, met zóveel liefde klaargemaakte ontbijtje nuttigen.
Maar ook de ouderliefde gaat door de maag en dus “smullen” moeders zich door de klonten boter, en door de gemorste thee doorweekte boterham alsof het een in het Amstelhotel bereidt ontbijt betreft.
Natuurlijk is het brood belegd met het meest favoriete zoete beleg van de kinderen, zoals vruchtenhageltjes, waarmee in ruime mate gestrooid is. Héérlijk als je van hartig op brood houdt want de kinderliefde heeft er een héél speciaal smaakje aan gemaakt.
Zó hoort moederdag gevierd te worden en natuurlijk hoort daar ook een prachtige knutsel bij die door het kind zélf gemaakt is.

Met commercie heeft dat niets te maken, dát komt later pas! Natuurlijk kan ook bij volwassen kinderen  soms de behoefte zijn moeder eens extra te verwennen op de deze dag.
Vaak is daar alle reden toe en weet het volwassen kind iets waar het moeder een groot plezier mee kan doen. Prima, absoluut doen hoor, en zijn nogal wat óver bescheiden moeders die bést wel eens verwend mogen worden.
Ook dat is moederdag zoals het bedoeld is.

Wat moederdag vooral niét moet zijn is;

Een uitputtingsslag  om de wederzijdse ouders te bezoeken, met een moedeloos uitgezocht cadeau want moeder hééft alles al, waarna thuis de kinderen opgewacht zullen worden om het resultaat van hún zoektocht naar een cadeau te kunnen overhandigen.
Als de kinderen groot zijn ontleent  moederdag ,  wat mij betreft, zijn ontstaansrecht aan “het kind dat wéét dat het te weinig aan de ouders doet” en is moederdag een geweldige dag om het geweten weer even te sussen door eens flink in de bus te blazen!

In het kort dus …….. Moederdag….. het moet niet móeten maar zou moeten mógen als daar een reden voor is!
Goh…. dan kan iédere dag een moederdag zijn toch?

              moeder04.gif

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: écht Moederdag.. | van koninklijk tot knettergek
  2. paco painter
    mei 15, 2007 @ 09:19:56

    ~gelukkig ben ik geen moeder en ontbijt ik ook niet haha

    @ Paco
    dát is reuze ongezond Paco , dat niet ontbijten dan hé, hoewel moeder zijn óók niet altijd gezond is !

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    mei 14, 2007 @ 23:09:14

    Voor jou dus elke dag een beetje moederdag begrijp ik al en zo hoort het ook.
    Zal je volgend jaar bijtijds inseinen voor de draaiorgeldag is meestal de dag voor moederdag.

    @ L.Glibber
    Je hoort mij niet klagen hoor !

    Beantwoorden

  4. Ria / Cloggy
    mei 14, 2007 @ 21:22:20

    Hoi Hoi Riet,

    mijn moederdag was anders als andere jaren.Normaal doe ik die dag een rondje langs de kids.Bij de ene krijg ik iets lekkers bij de koffie bij de volgende de warme maaltijd als ik op het juiste tijdstip kom…Wat trouwens ook zo is als ik op een gewone doordeweekse dag mijn rondje maak.Idd, het is iedere dag een beetje moederdag dan.
    Maar dit jaar zijn mijn schoonzoons geweest en hebben voor moederdag mijn kattenren gebouwd. Aan het eind van de dag hebben we een indische rijsttafel gehaald.Lekker smullen en ik heb voor nog een dag over en de rest in de vriezer.
    Dus ik had een schoonmoederdag gisteren…
    Fijne avond, liefs ria

    @ Ria
    Volgens mij was het dus eigenlijk meer “moederdag”voor de poezen .
    Die houden er een mooie ren aan over .

    Beantwoorden

  5. quidam
    mei 14, 2007 @ 19:45:56

    jaja, zij (Loes) is het hele weekend gebleven, het was erg gezellig!

    @ Quidam
    Beetje dubbelop dus , én moederdag én vriendinnendag!

    Beantwoorden

  6. Loontjuh
    mei 14, 2007 @ 16:58:32

    Fijn dat gezellig was…en tsja af en toe ff spieken, hihi…fijne dag, liefs.

    @ loontjuh
    Mag wel hoor!

    Beantwoorden

  7. Befana
    mei 14, 2007 @ 13:56:30

    Ik vind moederdag heel leuk en niet vanwege de kadootjes, maar gewoon de extra aandacht. Vaderdag ook en wij hebben zelfs een speciale kinderdag, de eerste zondag van augustus… hahaha, niet met kadootjes hoor, maar met extra aandacht. Uitkiezen wat er s’avonds gegeten word en nu doen mijn kinderen met hun kinderen.

    @ befana
    Leuk idee , altijd bijzonder als je iets viert dat anderen niét vieren .

    Beantwoorden

  8. tagrijn
    mei 14, 2007 @ 13:17:52

    O ja, het was gisteren moederdag….

    @ Tagrijn
    En volgende maand vaderdag dus maak je borst maar nat!

    Beantwoorden

  9. Anoniem
    mei 14, 2007 @ 12:47:20

    hallo riet och voor mij hoeft het niet zo mijn kinder hoeven mij niet te verwennen doe ik liever met hun ben al blij als het hun goed gaat en hoe vaker dat ze komen hoe vaker ik moederdag heb
    groetjes voor jullie
    omatruus

    @ Truus
    Ik begrijp wat je bedoelt , bij mij móet het ook niet en al helemaal geen groot cadeau , maar wat aandacht mág altijd ,dus ook op moederdag !

    Beantwoorden

  10. beetje greetje
    mei 14, 2007 @ 09:19:21

    zo is het maar net rietje, elke dag een moederdag! Helaas woon ik te ver van mijn mams vandaan, want ze vindt het zo superleuk als ik ff langskom. Dat doe ik waar mogelijk wel elke week hoor! En de kado’s??? Met alles is ze blij, daar gaat het helemaal niet om, er wordt bij ons dan ook niet gesproken over verlanglijsten enzo…

    liefs, greetje

    @Beetje greetje
    Ja soms kan het gewoon niet , wij hebben een kind in Amerika dan kun je een moederdagbezoekje écht vergeten .

    Beantwoorden

  11. sylvester
    mei 14, 2007 @ 02:10:37

    Nu is Lin geen moeder, maar die eet ’s ochtends altijd vruchtenhagelslag en knoeit er behoorlijk mee, ik wil die zooi echt niet in bed hihihihihi

    @ Sylvester
    O néé , dát moet je zeker niet in bed hebben , vréselijk !

    Beantwoorden

  12. Annemarie
    mei 13, 2007 @ 21:22:54

    Hihi, ik heb moederdag dit jaar vooral gebruikt om mijn vader te klieren met mijn cadeau! 😉

    @ Annemarie
    Ga je nu met vaderdag je moeder plagen ?

    Beantwoorden

  13. fijnegozer
    mei 13, 2007 @ 13:40:39

    o.t. J@n heeft je natuurlijk niks verteld, maar iedereen zit op z’n weblog van de Limburgse vlaai te smullen. Dus als je ook nog een stukje wil, moet je zorgen dat je er snel bij bent.

    @ fijnegozer
    Ik was nog op tijd voor de vlaai hoor!

    Beantwoorden

  14. Belinda
    mei 13, 2007 @ 12:42:44

    Ik zeg altijd tegen mijn dochters: Laten we dat moederdag overslaan want dat is echt een feestje voor de kleine, thuiswonende kids die met zelfgemaakte kadootjes en gedichtjes mama proberen te verwennen (maar dan in de situatie zoals jij het schetst) 😉

    Maar ze gaan toch echt zometeen langskomen met een kadootje en eerlijk gezegd vind ik dat ook wel weer heel erg lief!

    Jij ook een fijne moederdag!

    @ Belinda
    ja tóch was het het leukst toen de kids nog klein waren , meestal héél ontroerend.

    Beantwoorden

  15. Hanny
    mei 13, 2007 @ 12:38:59

    Wat voor moeder ben ik, vraag ik me af. Een ontbijt op bed heb ik nog nooit gehad (gelukkig). Wel veel zelfgemaakte en verzonnen cadeautjes (de dagen voor moederdag). Ook cadeautjes van mijn echtgenoot (vrouwdag?).
    Als je de folders bekijkt, is moederdag eigenlijk niets zonder hele dure parfums en peperdure (vrouwen)telefoons.
    Hieruit blijkt dat ik geen “echte” moeder ben.
    Ach, denk ik maar. Een klein gebaar en lief presentje is iedere dag welkom en niet alleen op moederdag (die hele commerciële dag).

    @ Hanny
    Volgens mij valt het best mee hoor , in de meeste gevallen gaat het toch om “een aardigheidje”.En als ik het goed zag ben jij ook verwend!

    Beantwoorden

  16. fijnegozer
    mei 13, 2007 @ 11:27:04

    Tja veel te commercieel. Elk jaar valt het me weer op; al die auto’s bij het bejaardebtehuis op moederdag. dan vraag ik me telkens weer af waar ze dan de overige zondagen zijn, als de parkeerplaats zo goed als leeg is.

    @ fijne gozer
    Dat zijn trieste dingen , wij hebben nu geen (schoon)ouders meer maar zijn er gelukkig áltijd geweest , minsten 3 x in de week toen ze ouder waren en hulp nodig hadden .

    Beantwoorden

  17. J@n.
    mei 13, 2007 @ 11:26:37

    Hoi Riet. Je blog wordt met de dag mooier. Wat moederdag betreft geef ik ook de voorkeur eraan dat moeder iedere dag weer in het zonnetje wordt gezet.Maar de kinderen hebben het druk en mijn vrouw is niet mijn moeder,toch!? ;-))
    Prettige dag nog.J@n.

    @ J@n,
    Sommige mannen zijn helaas grote kinderen , voor hen geldt dus moederdag wél!

    Beantwoorden

  18. mama muis
    mei 13, 2007 @ 11:10:58

    iedere dag moederdag… yep, riet for president.

    @ mamamuis
    zouden we dan niet téveel verwend raken ?

    Beantwoorden

  19. quidam
    mei 13, 2007 @ 10:46:23

    Ik kreeg gisteren van een vriendin een bloemetje voor moederdag, ook leuk! 😉

    @ Quidam
    Je hebt vast een beetje “gemoederd” over deze vriendin , is lief toch?

    Beantwoorden

  20. HUUB
    mei 13, 2007 @ 10:24:02

    heerlijk toch zo’n dag… alhoewel… soms te commercieel hoor…

    @ Huub,
    Dat maken sommige mensen er wel van ja , meestal uit schuldgevoel .
    De dingen waar mijn kroost me mee kan verwennen( al dan niet op moederdag ) kosten niets , en dat weten ze gelukkig !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.