verbinding

We moeten “verbinding zoeken” althans dat is vaak de kreet die politici en andere hotemetoten er tegenaan gooien wanneer we, vaak terecht, ons ongenoegen uiten over iets of iemand.
Het gekke is dat verbinden nog nooit zo makkelijk was als in het nú! En dan bedoel de mogelijkheden tot communicatie. De nu opgroeiende jeugd wéét niet beter dan dat je op ieder moment van de dag met iemand kunt bellen, face timen, foto’s en/of documentjes met één druk op de knop kunt delen. én de social media meteen door kunt nemen.

Ik hoop heel erg dat de collectie van het voormalige PTT museum in Hilversum niét onzichtbaar in de kelders wordt ondergebracht. Zelfs voor mij, stokoud als ik ben( ;-)) was de houten telefooncel die men er heeft onbekend. Ik vroeg me aanvankelijk af wat een biechthokje daar dan wel deed, gelukkig had ik niets te biechten. Helaas waren de raampjes blijkbaar van matglas en de telefoon zónder draaischijf was niet goed op de foto te krijgen, nee natuurlijk kon de deur niét open.
Het contact moest destijds nog via een telefoniste aangevraagd en gemaakt worden. En ook van die schakelborden heeft men wel iets in huis, zowel in het groot als in het klein zoals die bijv. in een hotel gebruikt werden. Er draaide wel ergens een film waarin je ook een telefoniste bezig zag, maar dat had wel wat specifieker gemogen.

En natuurlijk wat voorbeelden van telefooncellen die vanaf de jaren vijftig (denk ik) langzaam in het straatbeeld verschenen in steeds weer nieuwere uitvoeringen. Wanneer ik Henk, in de beginjaren van ons huwelijk, op z’n werk wilde bellen moest ik daar dus de deur voor uit.
Gebeurde slechts bij hoge uitzondering, ook al omdat zijn toenmalige bazin het heel vervelend vond als mensen uit het werk gehaald moesten worden. Wist zij véél dat (veel) werknemers anno 2024 tijdens het werk hun zaken regelen, contact met het thuisfront hebben en de sociaal media even meenemen en dat állemaal met hun telefoon.

Onze huidige telefoons vervangen héél veel apparaten die in het verleden de communicatie verzorgden en die hébben ze ook allemaal nog in dat museum, ik hoop dat ze er zuinig op zijn.
Zeker ook het deel dat met de post te maken heeft, er staat een meer dan menshoge sorteerkast voor de post, helaas met veel te weinig info en mijn zwager die bij leven daar wel iets van wist is er helaas niet meer.
Hij was telegrambesteller en reed dagelijks, in dag en nachtdiensten, op een solex heel Den Haag door om berichten die echt niet konden wachten thuis te bezorgen. Dat was een dure grap zo’n telegram en moest per woord betaald worden. Berichten als ; ” Moeder ziek “stop” je komst gewenst “stop”, spoed “stop”.
Het waren meestal geen leuke berichten die per telegram verzonden werden hoewel er later wel “gelukstelegrammen” kwamen, voorgedrukt en wat meer standaard voor heuglijke gebeurtenissen als huwelijken en geboortes. Verhip die moet ik nog op zolder hebben liggen want die kreeg ik zowel bij m’n huwelijk als bij de geboorte van de kinderen van familie die niet kon komen! Dat was in die tijd echt bijzonder.
Wat zo’n museumbezoekje niet allemaal los kan maken hé!




72 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Nicky
    jun 19, 2024 @ 08:07:40

    Och, wat leuk om te zien! Ik ben oud genoeg om ooit een telegram gehad te hebben. Van mijn ouders en broers en zussen voor mijn 16e verjaardag toen ik op vakantie was in Frankrijk. Lief hoor maar ik hád al zo’n heimwee…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 19, 2024 @ 08:11:26

      Gelukstelegrammen waren veel betaalbaarder dan gewone telegrammen, misschien wel juist omdat ze meer gebruikt werden. Maar ach wat sneu, heimwee is verschrikkelijk, ik weet er álles van.

      Beantwoorden

  2. Liesbethblogt
    jun 17, 2024 @ 11:31:26

    Bedankt voor de tip het lijkt me echt een leuk museum, ga er eens iets over opzoeken. Wat je zegt dat die telefoon zoveel vervangen heeft. Ik heb nog met draaischijf gebeld, dat was toen al ouderwets maar ik ben niet opgegroeid met dat dingen vervangen werden omdat er iets nieuws uit was. De oude bakelieten telefoons die in huis bij m’n opa en oma hingen, komen ook weer gewoon terug.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 17, 2024 @ 12:35:46

      Ik groeide natuurlijk nog op zónder telefoon in huis! Die kwam pas ergens begin jaren 70 en hield het zó lang vol dat ik de druktoetsen oversloeg , althans totdat ook de telefoon van model veranderde en los van de basis gebruikt kon worden. Maar dit museum gaat in september z’n deuren sluiten.

      Beantwoorden

  3. RenéSmurf
    jun 16, 2024 @ 22:23:05

    Zelfs de praatpalen staan tegenwoordig in het museum, de verkeersborden en stoplichten zullen op een dag volgen.

    Beantwoorden

  4. logbankje
    jun 16, 2024 @ 22:21:47

    De communicatie heeft technisch een hele ontwikkeling door gemaakt.
    Maar wat niet is veranderd, je wordt gebeld of niet.
    De oude vertrouwde telefooncel is ook niet meer te vinden in de publieke ruimte, kon je ook een praatje maken als je stond te wachten. Hans

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 17, 2024 @ 07:54:32

      Je en een héél snelle opmars. Soms wel een beetje téveel en dan zit het de communicatie van mens tot mens in de weg. Op straat loopt bijna iedereen met z’n oortjes in te bellen en is zelfs maar groeten er niet meer bij. Dat is toch wel een verlies.

      Beantwoorden

  5. Spontanity
    jun 16, 2024 @ 19:52:47

    Die telefooncellen ken ik ook wel.
    Hoe al die telefoonboeken daar inhingen 🙂

    Beantwoorden

  6. Happy Hulk
    jun 16, 2024 @ 19:03:56

    Waar zijn de postduiven?

    Beantwoorden

  7. Ferrara
    jun 16, 2024 @ 17:20:40

    Ha, ha, ik ben ook nog vanuit de rooksignalen … Wat een ramp als je ziek de straat op moest om te zeggen dat je niet kon werken.

    Jammer dat het museum gaat sluiten, overbrengen naar Arnhem is misschien een oplossing. Dergelijke geschiedenis mag toch niet verloren gaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 16, 2024 @ 17:37:42

      De spullen gaan naar de Hilversumse vestiging van Beeld&Geluid, na wat ik daar zag ben ik bang dat het “een soort van” opgeslagen zal worden in de kelderachtige ruimtes . Daar is het met gids dan nog wel te zien maar toch niet tentoon gesteld zoals je dat in een museum verwacht.

      Beantwoorden

  8. minoesjka2
    jun 16, 2024 @ 16:08:16

    O, joh, wat grappig het telefoonmuseum.

    Wat me gelijk opvalt is dat ik alle drie de telefooncellen nog wel ken…….. zegt dus veel over mij hahahahaha

    Beantwoorden

  9. Janne1950
    jun 16, 2024 @ 14:16:26

    Wat leuk om terug te zien! Ik vind de ‘biechtstoel’ wel erg mooi. Wij verhuisden in 1978 naar Sneek en in 1979 kregen we telefoon. Voor die tijd schreef ik brieven naar ouders in Drenthe, vrienden in Noord Holland en Limburg. Toen jongste dochter( net voor de verhuizing in 1978) geboren moest worden, mocht ik bij de buren mijn man (die al in Sneek werkte) en de vroedvrouw bellen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 16, 2024 @ 14:49:21

      Ja zo ging dat vroeger met dringende zaken mocht je altijd wel een buur of winkel bellen. Ik had in die tijd ook nog penvrienden ja, daar is nu wel het bloggen voor in de plaats gekomen!

      Beantwoorden

  10. Suskeblogt
    jun 16, 2024 @ 13:14:03

    Soms vraag ik mij af hoe we het zonder GSM deden. De wereld is op gebied van communicatie enorm veranderd de laatste 20 jaar. Goed dat men kan terugkijken in zo’n museum.

    Beantwoorden

  11. sandra
    jun 16, 2024 @ 10:50:06

    Als je die enorme evolutie ziet op uiteindelijk niet zo een lange termijn…
    Die telefooncellen, verschrikkelijk… Toen we aan zee waren, moesten we soms heel lang wachten tot er eentje vrij was om naar huis te bellen.

    Beantwoorden

  12. meninggever
    jun 16, 2024 @ 10:19:59

    Nou ik stam ook nog uit een tijdperk dat een telefoon geen standaard voorziening voor in huis was. Mijn leasepa deed veel zaken via ‘ome Jaap’ de sigarenwinkelier een paar huizen verder waar je voor een dubbeltje lokaal mocht bellen met d e buitenwereld. Of via het garagebedrijf aan de overkant… Maar later kregen we dan echt een eigen telefoonaansluiting. Toen ze verhuisden ging die telefoon mee, want je wist maar nooit. Volgens mij belden ze zelden naar de kinderen, gingen er vanuit dat die hen wel belden. Toen ik de deur uit was kwam ik in het (grote) huis van de schoonouders waar in de gang een telefoon hing. Moest van het werk van schoonpapa maar diende ook mijn contacten met de zaak als er weer eens moest worden uitgerukt voor een spoedklus…. Wat zijn we dan veel vooruit gegaan. Zelfs in de auto gaat alles automatisch via een scherm naast het stuurwiel……2024 heeft ook leuke dingen te bieden….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 16, 2024 @ 10:42:57

      Veel herkenbaars natuurlijk, ook bij ons kon in noodgevallen wel gebeld worden bij de winkel onder onze woonetage. Maar telefoon was tot de jaren 60 toch wel overwegend een zakelijke voorziening. daarna ging heel geleidelijk ook de particulier aan de telefoon.
      Omdat ik in de winkel van m’n zwager werkte kon ik dáár altijd wel van de telefoon gebruik maken, alleen voor noodzakelijke dingen natuurlijk want de lijn mocht niet te lang bezet zijn, er zouden klanten voor niets kunnen bellen. Zelf kregen we pas begin jaren 70 telefoon in huis. M’n eerste mobieltje, prepaid , kocht ik in 2001 omdat ik bereikbaar wilde zijn toen Henk ernstig ziek was. het heeft nog wel 10 jaar geduurd eer ik aan een abonnement ging en in wezen is mijn telefoon nog steeds alleen in gebruik om contacten te onderhouden al maak ik er ook wel makkelijk foto’s mee. maar méér doe ik er niet mee.

      Beantwoorden

  13. MelodyK
    jun 16, 2024 @ 09:47:34

    Verbinding… politici… .dat is pas een tegenstelling in 2 woorden 😉

    En ja die oude telefooncellen… achteraf hadden ze wel iets maar het is maar goed dat we ze niet meer gebruiken hoeven… want het zou de staat kapitalen kosten gezien het vandalisme

    Beantwoorden

  14. Neeltje
    jun 16, 2024 @ 09:45:20

    Wat leuk al die geschiedenis, zolang je maar niet verkeerd verbonden bent!

    Beantwoorden

  15. Naomi
    jun 16, 2024 @ 08:50:16

    Help, dat schakelbord! Ik zou er totaal geen wijs uit zijn geworden als ik daar had moeten werken. Ziet er weer uit als een leuk museum.

    Beantwoorden

  16. Sjoerd
    jun 16, 2024 @ 07:39:34

    De ontwikkelingen op dat gebied zijn heel snel gegaan. Maar verbindingen worden nog steeds gemaakt, Denk maar eens aan glasvezels waardoor we communicatie over de hele wereld kunnen maken. Als Bell eens wist dat we dat met de snelheid van het licht doen…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 16, 2024 @ 08:04:43

      Mensen als Bell zouden er waarschijnlijk niet eens raar van opkijken, die zagen ook toen al mogelijkheden die anderen niet zagen. Ze werden vast voor gek versleten wanneer ze met voorspellingen kwamen over wat er in de toekomst allemaal mogelijk zou zijn.

      Beantwoorden

  17. omabaard
    jun 15, 2024 @ 23:11:26

    Geweldig hoe alles op relatief korte tijd zo enorm is veranderd.
    Die houten telefooncellen herinner ik me nog van in de film ‘uit de tijd van toen’. De echte kotjes nog uit mijn eigen tijd. Telegrams heb ik zelf nog verstuurd ergens in een heel ver verleden. Hier hebben we thuis nog een telefoon, die niet meer werkt, waar papier uit kwam met bericht van een ander. Een fax!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 16, 2024 @ 08:02:12

      Ik denk dat we een beetje bevoorrecht zijn dat we bij veel van dit soort dingen nog uit herinneringen kunnen putten. Ik vind het een beetje jammer dat er in musea zoveel méér aandacht is voor de digitale mogelijkheden. Het is gewoon leuk om al die “oude meuk” in het echt te zien.

      Beantwoorden

      • omabaard
        jun 16, 2024 @ 08:18:54

        In de musea zijn toch meer oudere museumstukken te zien? Maar om het wat ‘in’ te maken én voor alle leeftijden gebruiken ze veel digitale mogelijkheden. Jongeren lok je enkel met die dingen.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          jun 16, 2024 @ 08:38:09

          Waarschijnlijk hebben wij niet álle digitale mogelijkheden benut, en heb ik daardoor toch het gevoel dat ik in Hilversum minder zagen dan in Den Haag. Dit ondanks dat Hilversum zóveel groter is.

          Beantwoorden

  18. Matroos Beek
    jun 15, 2024 @ 23:10:20

    Wat een mooi museum. Het brengt je helemaal terug naar een tijd waarover we vaak ook nog kunnen meepraten. En zo komen de herinneringen naar boven.

    Beantwoorden

  19. gewoonanneke
    jun 15, 2024 @ 22:48:13

    Misschien dat zulke attributen nog in films gebruikt zullen worden die over die tijd gaat. Er zijn natuurlijk steeds minder mensen die zich die dingen herinneren.

    Beantwoorden

  20. Rebbeltje
    jun 15, 2024 @ 21:34:00

    Grappig…mijn schoonmoeder werkte als beheerder van post en telefoon en draaide zo het postkantoor
    zie haar de pinnetjes in het bord steken als er om een nummer gevraagd werd.
    Ja van foto’s dan want is al heel lang geleden

    Beantwoorden

  21. djaktief
    jun 15, 2024 @ 21:32:46

    Ik geloof dat ik toch nog eens naar Den Haag moet. Je schrijft er boeiend over.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 15, 2024 @ 22:08:15

      Het museum wordt sluit in september z’n deuren. Ik vond dit éigenlijk leuker dan Hilversum door wat de jongelui wel “ouwe meuk”zullen noemen. Maar dat kan natuurlijk komen omdat veel bij mij nog herkenning oproept, bij jongelui zal dat niet zo zijn.. Die gaan meer voor digitale museumbezigheden.

      Beantwoorden

  22. MyriamC
    jun 15, 2024 @ 21:20:13

    Oh ja, inbellen… heeft me destijds heel veel geld gekost. Ik was vrij snel min of meer verslaafd aan internet.

    Beantwoorden

  23. Karel
    jun 15, 2024 @ 20:53:04

    prachtig stukje geschiedenis Riet , je kon er zelfs te biecht 🙂
    ja wat een verschil hé ons huidige mobieltje en de telefoon van toen
    is dit alles in dat gekleurde gebouw hier in Hilversum te zien

    Beantwoorden

  24. liesonderweg
    jun 15, 2024 @ 20:22:37

    Fantastisch toch, dat het bestaat. De jeugd (onze toekomst!) zal er wel niets van begrijpen…

    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  25. staartje
    jun 15, 2024 @ 20:12:26

    Dat museum ging ik volgens mij heen met de HBS. Meer dan 50:jaar geleden dus.

    Beantwoorden

  26. MyriamC
    jun 15, 2024 @ 20:06:23

    Dat is nog eens een leuk museum. Een houten telefooncel heb ik nooit gekend maar ik weet nog wel dat internationale gesprekken moesten aangevraagd worden. Gelukstelegrams weet ik ook nog. Het is toch ongelooflijk hoe alles op een halve eeuw veranderd is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 15, 2024 @ 21:10:04

      Ja dat is écht snel gegaan hé, vooral de laatste 25 jaar ging het steeds harder. Toen mijn zoon zo’n 30 jaar geleden naar de USA verhuisde kon je wel gewoon al vanaf huis bellen maar dat was nog reteduur. Verder gewoon brieven per luchtpost sturen. Een jaar of pas een jaar of 7 later had in internet met een inbel abonnement, ook nog knap duur en lastig, zo’n 15jaar geleden skype met een héél klein schermpjes en veel vertraging en storing. Nu is het alsof hij in de kamer zit met skype en kost het niets extra.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.