de pot op

Vat dat niet al te letterlijk op hé, lees gerust eerst even verder, er valt best iets te vertellen over de gang naar “de pot”. Zelfs wel in verband met museumbezoek want wat wil het toeval?
Na ons bezoek aan het Hilversumse “beeld en geluid”, hoor ik op de regionale radio dat de vestiging van “beeld en geluid” in Den Haag z’n deuren gaat sluiten.
Lang geleden dat ik dáár rondkeek, volgens mij heette het toen nog iets van “communicatie museum PTT”, je begrijpt, daar moest ik nog even snel heen, waarover later meer.

Natuurlijk hoort er voor ons (oudere) vrouwen wáár dan ook altijd toiletbezoek bij, meestal zelfs direct na binnenkomst, zo ook in “beeld & geluid”in de beide vestigingen. En dán begrijp ik al snel dat de Haagse vestiging niet meer te redden is. De verschillen zijn té groot, zó niet woke in Den Haag.

Op de twee bovenste foto’s Hilversumse toiletten. Al in de aanduiding op de deur is duidelijk dat we in de jaren 20 van de 21ste eeuw verkeren. De aanduiding is niet eens heel verkeerd, een duidelijke aanwijzing voor wat je achter die deuren kunt vinden, niet meer voor wié dat bedoeld is, dat moet je zelf maar bedenken.

Of het voor mij iets uit maakt wélke deur ik ga kiezen betwijfel ik. Al wéét ik dat er “plas tuiten” voor vrouwen te koop zijn (soms voor buiten best handig) zie ik mezelf toch niet voor een urinoir slaan lozen. En al zijn er achter die deur ook gewone wc potten, ik vind het ongemakkelijk om achter plassende “mensen” langs te moeten lopen en zal er dus niet snel binnen stappen.

Eigenlijk stel ik gewoon heel ouderwets prijs op mijn privacy bij dit soort sanitaire bezigheden, dus een deur ervoor en zolang er géén deur voor een urinoir zit zal ik ze vermijden om niet geconfronteerd te worden met mensen die “de grote piet uithangen” of met misschien wel met een plastuit staan hannissen. Het mag dan in de middeleeuwen het toppunt van gezelligheid geweest zijn om samen een rondje poepdoos te doen, mijn ding is het niet.

Of dat verschil in aanduiding op de deur om het een zeer kleine minderheid naar de zin te maken echt goed werkt betwijfel ik. Tenzij men nog uitsluitend 1 pers. afgesloten toiletruimtes maakt zullen er altijd mensen zijn die zich ongemakkelijk kunnen voelen bij de geboden mogelijkheden. De vreselijk doorgeschoten “heiligverklaring” van ieder mens dat nét iets anders is dan gemiddeld schiet mij regelmatig een beetje in het verkeerde keelgat. Iedereen wauwelt elkaar maar na, waarschijnlijk met de beste bedoelingen, of om zich vooral heel nobel te voelen, daar wil ik geen uitspraak over doen, de uitspraak van Boedha die op de deur van het Haagse toilet staat lijkt mij zo gek nog niet.

68 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    jun 15, 2024 @ 13:53:44

    Om 1,5% van de mensen gelukkig te maken, in NL dan, elders kijkt men hier heel anders naar, wordt alles overhoop gegooid. Transgenders willen als vrouw kunnen plassen en douchen tussen echte vrouwen, je moet uitkijken met wat je zegt, zelfs de kleinste hoffelijkheid kan je een aanklacht opleveren als je net die ene vrouw tegenkomt met haar op ongeveer alles, maar zeker op haar tanden. Nee, ik ben er niet zo van. Ieder mag zich voelen zoals hij/zij dat wil, maar al die aanpassingen zijn voor mij vooral een linkse gril…

    Beantwoorden

  2. Janne1950
    jun 14, 2024 @ 23:06:35

    Tja, alles verandert en verandert. Leven en laten leven is mijn motto en hoe en waar iemand piest zal me worst wezen.
    Ik zit ook het liefst achter een gesloten deur in een schone omgeving. Wel heb ik door heel Nederland mijn spoor uitgezet tijdens het lopen van het Pieterpad. De plastuit bestond nog niet en als ik moet dan moet ik met spoed!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 15, 2024 @ 11:54:55

      Alles golft, ooit zal het wel weer een halve slag draaien en is het woke gedoe helemaal uit.
      Ja in de natuur heb je soms geen andere keuze dat de beschutting ban een struik of boom te zoeken. ;-(

      Beantwoorden

  3. Neeltje
    jun 14, 2024 @ 19:57:02

    Als je moet dan moet je, maar inderdaad dan wel graag met een beetje privé!

    Beantwoorden

  4. Liesbethblogt
    jun 14, 2024 @ 19:21:18

    Ik denk dan het voor die mannen ook niet zo leuk is als er vrouwen voorbij komen lopen. Ik skip dus de rij bij de vrouwen echt alleen als ik het niet meer op kan houden. Lekker druk die toiletten is weer eens wat anders.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 14, 2024 @ 20:10:56

      Nee gewoon vervelend als dat een combi moet worden, dan toch liever álles achter deuren.
      Net als die bakken op straat, bij evenementen, daar loop ik met een flinke boog omheen.

      Beantwoorden

  5. willyfotoblog
    jun 14, 2024 @ 14:59:45

    niet altijd om te kiezen voor een gewoon mens Riet

    prettige dag

    Beantwoorden

  6. Matroos Beek
    jun 14, 2024 @ 11:23:55

    In sommige streken in Vlaanderen spreekt men over ‘het gemak’ ipv over ‘het toilet.’ Ik ga naar het gemak. Dat zegt alles. Je moet er op je gemak zitten, met de deur dicht. Bij voorkeur in een rustige omgeving zonder al dat geklieder op de muren.

    Beantwoorden

  7. sandra
    jun 14, 2024 @ 09:48:34

    Begrijp je volkomen! Wat een verschil toch overal die toiletten

    Beantwoorden

  8. Naomi
    jun 14, 2024 @ 08:07:47

    Ik loop ook niet graag achter urinoirs (en hun gebruikers) langs. Dus ik zou ook de andere deur gepakt hebben;). Die uitspraken op de muren…ik weet dat het leuk moet zijn, maar ik vind het vooral héél onrustig en rommelig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 14, 2024 @ 08:57:33

      Ja ben ik wel met je eens, het moet lijken alsof het door bezoekers gepleegde graffiti is maar omdat in álle toiletten precies hetzelfde “gekalkt” is is wel duidelijk dat het niet zo is.

      Beantwoorden

  9. Sjoerd
    jun 14, 2024 @ 07:10:57

    Er zijn organisaties die daar beter mee omgaan en een ruimte hebben waar ook de pissoirs achter deuren zitten. Meer hoeft het niet te zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 14, 2024 @ 08:54:05

      Met de huidige aparte ruimtes voor vrouwen en mannen heb ik natuurlijk geen last van de open urinoirs. Maar zodra er één ruimte zou zijn voor iedereen zou ik het gênant vinden en er inderdaad graag een deur voor zien.

      Beantwoorden

  10. logbankje
    jun 13, 2024 @ 22:35:04

    Gelezen: Beeld & Geluid in Den Haag, museum voor nieuws en journalistiek, zal per 1 september 2024 de Zeestraat verlaten en alles gaat naar Hilversum.“plas tuiten” ik heb er ooit een weblog over geschreven bij patenten.Ik ben ook een voorstander van een rustig privé toilet bezoek. Hans

    Beantwoorden

  11. Ferrara
    jun 13, 2024 @ 21:23:40

    Kleine camping in de kop van Overijssel 20 plaatsen. Klein toiletgebouw, geen scheiding in sekse wat betreft toiletten en douches uiteraard met deuren. En voor diegene die dat wil is er een urinoir. Gaat prima!!

    Beantwoorden

  12. gewoonanneke
    jun 13, 2024 @ 19:40:11

    Zo omzeilen ze al dat gedoe wel inderdaad. Ik had nog wat foto’s gemaakt van wc deuren voor een blogje op vakantie, daar zag je echt de leukste dingen onderweg op de deuren staan.

    Beantwoorden

  13. Lot
    jun 13, 2024 @ 18:01:30

    Ik heb een tijd bij een organisatie gewerkt die had te maken met sanitair en water in de derde wereld zoals dat toen nog werd genoemd.

    Een vd medewerkers was een kei in het bedenken van slogans en voor ons had hij gedacht: Your shit is our bread en butter.

    Beantwoorden

  14. Suskeblogt
    jun 13, 2024 @ 17:58:14

    Ik doe het zittend en met deur op slot. Aan een urinoir met achter je passerende mensen vind ik ambetant. Wijze woorden van Boedha.

    Beantwoorden

  15. liesonderweg
    jun 13, 2024 @ 16:36:20

    ‘k Zit ook graag ‘op mijn gemak’!

    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  16. Rebbeltje
    jun 13, 2024 @ 15:08:21

    Ook mannen willen best wel zitten (moet je ze gewoon even aanleren ) haha
    Jij wil een privehokje, maar gaat wel met 2 ernaartoe, wel veel gezelliger
    Veel vrouwen gaan samen al heb ik dat nooit zo goed begrepen
    Voor mij liefst een schone toilet en met een deur die op slot kan bij voorkeur

    Beantwoorden

  17. omabaard
    jun 13, 2024 @ 12:53:38

    Lag er nog een tekenstift bij de toilet om je eigen handdruk na te laten?

    Hier bij de laatste verkiezingen leek op een bepaald moment ‘gender’ het hoogtepunt van keuzes maken voor een partij. Ik werd er net niet zot van.

    Net als jij verkies ik een veilig gesloten en vooral proper hokje.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 13, 2024 @ 15:55:05

      Het neemt ziekelijk vormen aan dat gender gedoe. Met de properheid was gelukkig op allebei de locaties niets mis. Dat is toch wel heel belangrijk. Maar triest dat de mannetjes en vrouwtjes op de deuren blijkbaar aanstootgevend zijn tegenwoordig. Want aan de indeling van de toiletten was helemaal niets anders dan anders.

      Beantwoorden

  18. Karel
    jun 13, 2024 @ 12:41:12

    ik kan die tuit wel missen hoor 🙂
    Kakel zegt het goed , die lui die dat zo nodig vinden , denken in “hokjes ” wc hokjes in dit geval
    en ook ik pis overal , meestal bij 2de boom links 🙂
    ik ben dan ook mijn eigen lamp zo Boedha dat noemt 🙂

    Beantwoorden

  19. Kakel
    jun 13, 2024 @ 12:24:25

    Eerst plaatsen ze zichzelf in een hokje om daarna te roepen dat het inclusief is. Gezellig een foto van jullie samen in de wc 😂 Dat is humor, hoor. Als ik moet, pies ik overal maar mijd wel ‘mensen’ die de sjaak uithangen. Heerlijke zeikblog!

    Beantwoorden

  20. MelodyK
    jun 13, 2024 @ 12:22:19

    ik snap je….. enne zo’n tuit ..werkt niet hoor met strammere (oudere) gewrichten

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.