ik leer veel….

…… maar op een schaal van 0 tot 10 zit ik dan misschien nog maar op een mager 5je.
Dan heb ik het over m’n bridgelessen waar ik nog steeds wél veel plezier in heb.
Maar dinsdag ben ik toch een beetje geschrokken, dat zat zo!

Ons lesgroepje schuift ondertussen door naar een volgende fase, na overwegend theorie, doen we nu mee aan “begeleid bridgen” waar wat meer gewerkt wordt aan hoe het er op clubs, en vooral drives aan toe gaat. Nog op een lager tempo en mét hulp voor “als je het even niet meer weet”. De club bridger verlaagd zich tegenwoordig niet tot ” pen met een blocnote” om de best ingewikkelde stand bij te houden, no way! Daar zijn handige klein computertjes voor bedacht.

M’n partner en ik blijken volgens “het loopbriefje” (alweer iets nieuws) de hele avond N/Z ze zijn en ik plof argeloos op de Noord plaats neer.
Had ik niét moeten doen, Noord blijkt verantwoordelijk voor het bijhouden van de stand, d.w.z bij ieder spel best veel gegevens invoeren op een apparaatje dat ik niet ken. Ik maak gretig gebruik van de hulp die er is en ben aan het eind van de avond volleerd “stand bij houder”, ahum…. als ik het kan onthouden voor een volgende keer.
En dán komt het uur U, de uitslag van alle spelers van de avond per groep!
Er moet er altijd één het laagst eindigen natuurlijk en daar was ik op voorbereid.
De stand wordt van de laagste plaats af omgeroepen, partner en ik zijn niét de laagste en als ik onze naam nog niet gehoord heb wanneer 10 van de 12 koppels van onze groep opgenoemd zijn calculeer ik in dat onze namen door een foutje niet meegenomen zijn zijn.

Maar het loopt anders…. we blijken de hele avond aan kop gestaan te hebben en pas op het laatst gepasseerd te zijn door het paar dat nu op 1 staat…. oeps dát is pas schrikken. Ik bedenk dat onze tegenspelers toevallig hun avond niet hadden, en dat mijn partner misschien juist wél zijn avond had, maar dat het mijn verdienste zou zijn lijkt me sterk.

Ik ga maar niet naast mijn schoenen lopen, pijnvrij lopen is zonder die schoenen een utopie, ik ben me goed bewust dat ik nog lang niet foutloos speel zelfs al spelen we nog op een “toekomstniveau”. Bovendien blijft het een kaartspel, waar toch altijd nog een geluksfactor bij komt kijken. Als ik die factor een volgend keer niét mee heb, en iedereen behalve m’n partner en ik wél z’n dag zal hebben eindig ik misschien gewoon als laatste. Met zaterdag onze allereerste échte drive voor beginners voor de boeg vind ik het doodeng dat “men” nu de indruk kan hebben dat ik het spelletje beheers. Ik opteer liever weer voor als laatste eindigen, iémand moet het doen toch?

77 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Nicky
    jun 04, 2024 @ 08:14:13

    Proficiat! En dat apparaat ziet er heel ingewikkeld uit. Ik dacht dat je landmeter was geworden of zoiets.

    Beantwoorden

  2. Liesbethblogt
    jun 03, 2024 @ 09:21:59

    Als tweede eindigen mag je toch trots op zijn maar wie weet is he inderdaad beginnersgeluk. Ik heb er wat over zitten lezen maar ik vind het een moeilijk spel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 03, 2024 @ 11:49:39

      Nou dat was ik eigenlijk niet, het was een momentopname . dat was het zaterdag óók natuurlijk, had ik die dinsdag een uitschieter naar boven …had ik zaterdag een uitschieter naar beneden. Opgeteld en gedeeld ben ik dan ongeveer de gemiddelde speler die ik dacht te zijn. En daar ben ik heel tevred3n mee.Het is inderdaad geen makkelijk spelletje, je hebt je korte termijn geheugen heel erg nodig ;-(

      Beantwoorden

  3. Janne1950
    jun 01, 2024 @ 09:11:45

    Wat goed van jullie!
    Op kaartspelletjes kan ik me totaal niet concentreren en verlies altijd. terwijl bij taal- en cijferspelletjes ik meestal de winnaar ben.

    Beantwoorden

  4. Neeltje
    mei 31, 2024 @ 21:00:27

    Je sjeest ze straks allemaal voorbij! ik voel het! 😀 😀

    Beantwoorden

  5. sandra
    mei 31, 2024 @ 20:27:41

    Proficiat Riet! Een portie geluk hoort er natuurlijk bij, maar je zal toch goed gespeeld hebben anders eindig je niet op een tweede plaats

    Beantwoorden

  6. Karel
    mei 31, 2024 @ 20:14:17

    nee hoor 😁

    Beantwoorden

  7. Karel
    mei 31, 2024 @ 19:44:01

    nou vooruit dan maar 😁

    Beantwoorden

  8. Karel
    mei 31, 2024 @ 18:15:52

    doe dat , met mooie omzeil regeltjes erbi 😁

    Beantwoorden

  9. Kakel
    mei 31, 2024 @ 11:52:39

    Een daverend applaus voor onze Rietepietz en partner op de tweede plaats! Dat hebben jullie goed gedaan, en jullie zijn er zo bescheiden onder, hè? Ik ben vooral blij dat je er lol in hebt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 31, 2024 @ 15:59:00

      Ik ook hoor, dat is eigenlijk het enige dat telt, de rest geeft naar mijn idee een momentopname met een beetje vertekend beeld. Geeft niks, volgende vertekend naar de andere kant. Moet kunnen.

      Beantwoorden

  10. willyfotoblog
    mei 31, 2024 @ 10:47:57

    “deelnemen is belangrijker dan winnen” beweren sommigen Riet

    succes gewenst

    Beantwoorden

  11. Naomi
    mei 31, 2024 @ 08:12:46

    Dat apparaatje ziet er ingewikkeld uit. En die score…wie weet heb je het toch in de vingers;).

    Beantwoorden

  12. logbankje
    mei 30, 2024 @ 22:53:00

    Je kunt trots zijn op jullie resultaat, zeker als je het paar dat nu op een staat eerst voor bent gebleven.
    Overal worden computers voor uitgevonden. Hans

    @ de villa’s hebben plaats gemaakt voor lelijke kantoren, helaas geen woningen. 😦

    Beantwoorden

  13. gewoonanneke
    mei 30, 2024 @ 22:46:32

    Ik zie een kampioen in spé.. Toch leuk dat het zo goed gaat en je lol er in hebt. En inderdaad bij kaarten telt altijd nog een geluksfactor en wie je partner is en of je elkaar aanvoelt.

    Beantwoorden

  14. Karel
    mei 30, 2024 @ 22:06:28

    niks voor mij dus , regeltjes pppfffttt

    Beantwoorden

  15. Matroos Beek
    mei 30, 2024 @ 20:48:32

    Geweldig Riet. Als dat geen motivatie is om door te gaan. Wat leuk … enne goed gedaan!

    Beantwoorden

  16. Karel
    mei 30, 2024 @ 20:21:43

    bij het lezen van je blog duizelde hetzelfde al en dan waren er nog niet eens kaarten bij pppfffttt 😁

    Beantwoorden

  17. Suskeblogt
    mei 30, 2024 @ 19:07:02

    Zolang je het maar een leuk spel vindt, da’s het belangrijjkste.

    Beantwoorden

  18. liesonderweg
    mei 30, 2024 @ 18:46:09

    Wat goed gespeeld! We zullen doorgaan…!

    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  19. Sjoerd
    mei 30, 2024 @ 17:46:57

    het is zoals Cruijff zei: Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

    Beantwoorden

  20. Ferrara
    mei 30, 2024 @ 16:31:46

    Aanhouder wint en niet te bescheiden zijn. Zo fijn voor je dat je er plezier aan beleeft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 30, 2024 @ 18:12:15

      Dat plezier is natuurlijk hoofdzaak, en ook nog leuke mensen leren kennen als leuke extra. Natuurlijk wordt ik nooit geen hoogvlieger, dat zou héél veel tijd kosten. Maar ik ben dik tevreden over wat ik ondertussen toch opgepikt heb, ik ben zeker niet de slechtste van de groep die vorig jaar september begon. Dat is al meer dan ik er van verwacht had.

      Beantwoorden

  21. petrasparkblog
    mei 30, 2024 @ 15:41:01

    Wat leuk! En er bestaat helemaal geen te hoge leeftijd 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 30, 2024 @ 19:47:43

      Misschien niet, maar het is wél een feit dat boven de 75 jaar toch vaak het korte termijn geheugen wat minder werkt, en juist dát heb je heel erg nodig om het spel te kunnen volgen. Daarom zegt men dat het nog moeilijk te leren is door oudere mensen. Maar gelukkig zijn er altijd uitzonderingen. Net als dat de éne tachtiger nog de vierdaagse meeloopt en de andere nog nauwelijks 100 meter kan lopen zonder rollator.

      Beantwoorden

  22. waarloopjijwarmvoor
    mei 30, 2024 @ 15:03:12

    Niet zo negatief denken over jezelf je doet het hartstikke goed succes volgende week

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 30, 2024 @ 15:44:01

      Nou volgens mij ben ik gewoon reëel, zelf al realiseer ik me dat je pas écht goed leer spelen wanneer honderden spellen gedaan hebt. Ik weet ondertussen wel aardig wat van de spelregels maar weet ze nog lang niet altijd op het juiste moment te gebruiken. 😉

      Beantwoorden

  23. djaktief
    mei 30, 2024 @ 14:48:05

    Leuk leuk leuk die nieuwe hobby van jou. Voor jezelf, je medespelers en voor ons bloglezers want wij genieten mee.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 30, 2024 @ 15:01:41

      Ik ben ook heel blij dat ik me niet af heb laten schrikken door m’n (eigenlijk té) hoge leeftijd om er aan te beginnen. Heb er nu toch al driekwart jaar veel leuke middagen door.

      Beantwoorden

  24. staartje
    mei 30, 2024 @ 14:41:41

    Wat knap Riet! Ik ben trots op je! Petje af 🧢

    Beantwoorden

  25. MyriamC
    mei 30, 2024 @ 14:23:30

    Dat je er plezier in hebt, dat is het voornaamste. ‘Je best doen is belangrijker dan winnen’ … van mijn kleinzoon geleerd.

    Beantwoorden

  26. omabaard
    mei 30, 2024 @ 14:01:56

    Een pluim is hier wel op zijn plaats. Neem hem aan en plaats hem op je bridgehoed . En de tweede pluim is voor Riet met het spelcomputertje. Niet te bescheiden zijn. Benieuwd wanneer ik je ontdek op tv-wedstrijden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mei 30, 2024 @ 14:06:12

      Whahahaha, op dát niveau zal ik nooit komen hoor, ik vind het wel erg leuk dat ik niet de slechtste van de groep ben, ik ben uiteindelijk eigenlijk wat over de datum om zo’n ingewikkeld spel nog te leren.

      Beantwoorden

      • omabaard
        mei 30, 2024 @ 14:15:48

        Het is vooral heel leuk dat je het zo graag doet én dat het nog goed lukt ook. Ik vrees dat ik er zelf niet meer aan zou beginnen….

        Beantwoorden

        • rietepietz
          mei 30, 2024 @ 14:53:10

          Waarom niét als je het leuk zou vinden, je bent nog een stuk jonger dan ik. maar je moet er wél veel tijd in kunnen steken en dát doe ik. Ik speel ook de online versie van het systeem dat we nu leren er dat werkt geweldig qua oefenen. maar ik heb ook leuke maatjes die er samen met mij tijd in steken om thuis te spelen.

          Beantwoorden

  27. Rebbeltje
    mei 30, 2024 @ 14:01:30

    Ha je bent dus goed in Bridgen en de score bijhouden.
    Ja een beetje geluk moet je wel hebben bij een kaartspel en de ene avond/middag is de andere niet.
    Maar zolang het leuk blijft geniet er maar van

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.