in gebreke

Helaas moet ik in gebreke blijven waar het de familie zwaan betreft.
Begin vorige week zat moeders nog heel secuur de veren glad te strijken op het nest.
Aan het einde van de week zag ik dit.
Het nest helemaal verlaten zonder ook maar een spoor van de zwanen.
Geen resten van de eierschalen die er normaal gesproken altijd nog wel even in het nest liggen.
De hekken staan er nog en misschien geeft het bordje op het hek wel een hint naar wat er gebeurt zou kunnen zijn.

( er staat o.a.) Ratten lusten ook kuikentjes en er is ratten overlast gezien rondom het nest.

Vanmorgen heb ik even de tijd genomen om alle aansluitende sloten even af te zoeken om te zien of ze alsnog verhuisd waren, maar geen zwanen te zien. En eigenlijk zijn er ook nauwelijks andere waterdieren te zien. Geen eenden , geen ganzen en slechts één verdwaalde waterhoen. Normaal gesproken zijn die er allemaal wél.

Wat ik wél zie is een vrouw met een grote boodschappentas aan de kant van het water.Ze is in discussie met twee mannen. Ik ben te ver weg om het te kunnen volgen maar er wordt gewezen naar de tas en het water. De wijk oud Rijswijk grenst aan een Haagse wijk waar nogal wat mensen wonen die overgebleven brood vanwege hun geloof niet weg mogen gooien, in hun ogen doen ze dat ook niet wanneer ze het in het water gooien, ze geven dan immers dieren te eten?

Als ik later nog om kijk zie ik de vrouw mét de tas in haar auto stappen…. terwijl de mannen haar nakijken. Waarschijnlijk om dan gewoon een stukje verderop de tas in een andere sloot leeg te gooien. Ik neem aan dat het haar niet uitmaakt of ze eenden voert of ratten. als dié haar brood opeten is zij verantwoord bezig ten opzichte van haar geloof. Ook ratten zijn strikt genomen immers ook door de heer geschapen schepselen waar je voor moet zorgen.
Misschien wil ze háár Heer voor me aanroepen als de ratten de weg naar mijn keuken weer gevonden hebben.