Ja zeker wel, wij bloggers houden elkaar “bij de tijd”. Zo schreef Hans kortgeleden over een opmerkelijk iets bij de Romeinse cijfers op klokken van kerktorens.
Het bleek n.l. dat de vier, in Romeinse cijfers als IV geschreven, op kerkklokken héél vaak als ” IIII” op de wijzerplaat staat.
Eén van de verklaringen is dat het te maken heeft met goedkopere gietmodellen, een andere verklaring zou zijn dat IV dan onderste staat en makkelijk verkeerd gelezen kan worden als VI (op “logbankje” schreef Hans alle uitleg)
In de reacties bleek dat voor iedereen verrassend, nooit op gelet, laat staan dat men er wakker over zou liggen.
Maar toch, natúúrlijk keek ik de eerste de beste keer dat ik de Kerklaan inliep naar onze kerktoren en zag meteen dat deze wijzerplaat wél keurig IV gebruikt.
Oke , dan hebben we allemaal weer iets geleerd zou je zeggen. Helaas, als zo vaak roept deze wetenschap bij mij weer nieuwe vragen op.
Want tja, waaróm staan die Romeinse cijfers in de onderste helft van de wijzerplaat in hemelsnaam ondersteboven?
Meteen even gezocht naar een wijzerplaat met gewone cijfers met in de onderste helft de cijfers ondersteboven, niet gevonden. Die lijken er niet te zijn. Wél wijzerplaten met puntjes of streepjes in plaats van cijfers, soms met op de kwartieren alsnog een 3, 6, 9, en 12.
Maar ook helemaal zónder cijfers blijken we geen moeite te hebben om de juiste tijd af te lezen dus lijkt het eigenlijk onbelangrijk hoe de cijfers staan.
Gewone cijfers staan altijd zoals we ze schrijven, rechtop!
Nogal logisch zou ik zeggen, een omgekeerde 6 op de juiste plaats zou pas écht verwarrend zijn, dat staat er immers een 9.
Raadselachtig waarom de Romeinse cijfers wél onderste boven staan, duidelijk een gevalletje; “Hoe meer ik weet, hoe minder ik begrijp!”, misschien ben ik toch niet helemaal bij de tijd.




mrt 05, 2023 @ 23:19:18
Ben ik blij dat ik gewone cijfers heb dan kan ik niet in de war raken
mrt 05, 2023 @ 15:26:27
Vanaf nu zal ik nooit meer gewoon naar een kerktoren kunnen kijken, ik zal altijd behept blijven met de kennis die ik nu heb om even te controleren hoe de cijfers staan.
mrt 05, 2023 @ 16:51:02
Gek hé, dat hebben we allemaal, een weetje dat je nooit meer vergeet.
mrt 05, 2023 @ 11:53:10
Niet voor niets zijn mensen ook zo gek op digitale klokken. Die vertellen het verhaal in cijfers en je hoeft helemaal niet meer na te denken…of het moet er een zijn die 12 of 24 uurs standen kent. Moet je weer nadenken over wat 22.45 ook al weer betekent, terwijl het ook 10.45 kan zijn of kwart voor 11. Als je hierover diep gaat nadenken slaap je op enig moment niet meer..:)
mrt 05, 2023 @ 12:55:04
Ja er zijn tegenwoordig nogal wat mogelijkheden. Gek genoeg weet ik meestal wel zonder op de klok te kijken hoe laat het is, en zéker als je het overdrachtelijk bedoelt. 😉
mrt 05, 2023 @ 13:00:18
Ik geloof je meteen..:)
mrt 05, 2023 @ 16:58:37
Ben gewoon van mezelf “bij de tijd”.
mrt 04, 2023 @ 10:43:43
Een vriend van mij is horloge- en klokkenmaker en hij vertelde mij ooit dat het iets te maken heeft met de symmetrie van de wijzerplaat. Als de vier met IV aangegeven wordt komt er teveel ruimte tussen drie en vier, en vier en vijf. Vandaar IIII.
mrt 04, 2023 @ 13:48:33
Dat is zeker ook een goede verklaring, , dat probleem zou dus ook op te lossen zijn wanneer de cijfers, net als gewone cijfers gewoon rechtop gezet worden en niet in een cirkel.
mrt 03, 2023 @ 20:11:18
Ik weet niet beter dan dat het op comtoises ook zo staat ik denk niet dat het specifiek voor een kerkklok is.
mrt 03, 2023 @ 20:43:44
Nee dat zeker niet, je ziet het ook op horloges, en in beide vormen, Maar de kerkklokken zijn natuurlijk makkelijker te “controleren’ 😉 Het is gewoon een op iédere wijzerplaat met Romeinse cijfers mogelijk om óf IIII óf IV aan te treffen.
mrt 03, 2023 @ 13:33:56
Heel leuk dat je Romeinse cijfers te zien van deze kerken. Ik heb eigenlijk nooit goed opgelet. Leuke foto. Wel eens gezien dat verkeerde tijd er stonden…. Alvast fijn weekend.
mrt 03, 2023 @ 14:22:48
Eingelijk let niemand op dit soort dingen, maar zodra je het weet móet je er gewoon naar kijken.
mrt 03, 2023 @ 12:37:07
Ik ga dus echt niet naar buiten om te kijken bij de kerk hier om de hoek, he? Maar volgende keer zal ik er eens op letten.
mrt 03, 2023 @ 14:21:15
Dát valt me nu weer tegen van je, ik dacht jij stuurt meteen unkle Bob er op uit voor een direct verslag.
mrt 03, 2023 @ 10:57:31
de cijfers op hun kop
daar had ik nog nooit bij stilgestaan Riet…
mogelijk voor de leesbaarheid
zo niet wordt het puzzelen
prettige dag
mrt 03, 2023 @ 14:17:04
Ik denk dat de plaats van het cijfer al genoeg indicatie is om de tijd te weten, daarom letten we nooit op hoe of welk cijfer er staat.
mrt 03, 2023 @ 10:36:03
Het leukst zijn de klokken waarvan de cijfers omgekeerd op de klok staan. Dus de 1 op de plek van de 11
En de 2 op de plek van de 10 enz.
Ik zag zo’n ding ooit in een kroeg hangen.
mrt 03, 2023 @ 14:15:51
Die heb ik helaas gemist, dát komt natuurlijk tegemoet aan de belangen van de notoire kroegtijger.
mrt 03, 2023 @ 08:55:18
Ik ga straks ook gelijk op de kerkklok kijken hoe het hier zit. En je hebt gelijk: best typisch dat de Romeinse cijfers wél op z’n kop staan, maar gewone cijfers niet.
mrt 03, 2023 @ 09:26:49
We hebben daar met z’n allen in de reacties al een logisch klinkende verklaring voor gevonden, of het wáár is zullen we nooit weten.
mrt 03, 2023 @ 08:18:17
Ik zag pas ook ergens een klok waar het IΛ zo stond. Maar ik sta er niet te veel bij stil. Als ik de tijd nodig heb kijk ik, anders niet. Tijd is in feite alleen belangrijk als je leven bepaald wordt door werk en zo. Of door kippen, lol, maar die hebben niets te klagen.
mrt 03, 2023 @ 09:25:32
Het is gewoon een grappig weetje, want ook als tijd wél belangrijk is kunnen we ook helemaal zónder cijfers prima de tijd aflezen.
Maar ik ga al jaren zonder horloge door het leven en weet meestal toch redelijk secuur hoe laat het is, zelfs zonder kippen die natuurlijk prima aangeven dat de zon opkomt.
mrt 03, 2023 @ 08:04:09
Mijn eerste reactie was er eentje van ongeloof, tot ik enkele wijzerplaten op het internet ging bekijken. Vreemd mysterie!
mrt 03, 2023 @ 09:22:28
En we waren eigenlijk jarenlang helemaal niét bij de tijd wat dat betreft. Ik was blij verrast dat we het hier in het dorp tenminste goed gedaan hebben. Althans bij de hervormde kerk, Een paar honderd meter verderop staat nog een katholieke kerk, daar moet ik nog eens naar kijken.
mrt 02, 2023 @ 22:23:51
Wat leuk dat je logje, zo wordt ik ook weer wijzer van.
En ik zou bijna zeggen bijzonder dat in de kerkklok wel de ‘IV’heeft gebruikt.
De cijfers staan niet op de kop, als je de cirkel open knipt en recht zou maken lees je alle cijfers het zelfde I II III IV V VI enz.
De Big Ben in Londen heeft juist weer alleen streepjes. Hans
mrt 02, 2023 @ 22:27:46
Ja ik was verrast dat het hier dan weer net wél goed staat. We hebben hier in de reacties al zitten brainstormen dat de wijzeplaatindeling gebaseerd zou kúnnen zijn op het systeem van de zonnewijzer. Omdat je daar altijd omheen kon lopen stond de letter op de tegenoverliggende kant altijd goed omdat ze in een cirkel stonden.
mrt 02, 2023 @ 22:45:37
Misschien is het niveau van de dorpelingen hoger dan het landelijk gemiddelde.
Dat vind ik wel steekhoudend de cijfers als op een zonnewijzer.
Zie je wel, we leren altijd weer van elkaars logjes. 🙂
mrt 03, 2023 @ 09:10:55
We zetten elkaar op z’n minst wel eens aan het denken, al kun je veel van mijn logjes toch best met een eetlepel zout tot je nemen.
De kerk heet “de oude kerk”maar hóe oud dat is heb ik dan weer niet opgezocht.
Ik zeg ook altijd dat de reacties m’n logjes aanvullen want zelf ben ik meestal niet heel diepgravend bezig. Maar deze stelling groeide gewoon door wederzijdse reacties en dat is erg leuk. EWn dat alles dan weer veroorzaakt door een logje van jou.
mrt 03, 2023 @ 09:37:41
Dat is zeker het leuke van een blog, als je een leuk clubje volgers hebt weet je dat men je wel waardeert.
mrt 03, 2023 @ 10:12:12
En je inspireert elkaar.
mrt 03, 2023 @ 22:08:14
Daarom ben ik blij dat we bij elkaar lezen en reageren.
Altijd weer een leuke verrasing. 🙂
mrt 03, 2023 @ 22:12:11
Vooral voor alleenstaande mensen is het toch ook een soort “aanspraak”.
mrt 02, 2023 @ 21:31:56
Nooit over nagedacht of op gelet eigenlijk hoe die cijfers er op staan…… maar idd zelfs zonder cijfers zie je wel zo’n beetje hoe laat het is.
mrt 02, 2023 @ 19:50:41
Oh jemig, dit is typisch zoiets dat je niet meer ‘niet kunt weten’. 😉
mrt 02, 2023 @ 19:54:01
Klopt, heel grappig hé! We moeten het maar aan ons nageslacht meegeven. 😉
mrt 02, 2023 @ 19:41:13
Dat was me nog nooit opgevallen dat ze op de kop staan. Bijzonder.
mrt 02, 2023 @ 19:52:42
Dat bewijst maar weer dat we de cijfers niet echt nodig hebben om de tijd af te kunnen lezen.
mrt 02, 2023 @ 19:37:36
Onze klok geeft IIII aan voor de 4. Wat een stiekemerd!
mrt 02, 2023 @ 19:38:03
Voor de rest wel romeinse cijfers.
mrt 02, 2023 @ 19:51:10
De Romeinen waren op natuurlijk.
mrt 02, 2023 @ 20:19:18
Zou je denken?
mrt 02, 2023 @ 20:48:26
Ja. 😉
mrt 02, 2023 @ 19:50:04
En je had hem natuurlijk steeds de klok wel horen luiden maar weet nu eindelijk ook waar de klepel hangt. 😉
mrt 02, 2023 @ 20:19:30
Eindelijk!
mrt 02, 2023 @ 20:53:10
😉
mrt 02, 2023 @ 19:31:27
Ik denk dat het te maken heeft met de leesrichting en de duidelijkheid in. Gewone cijfers kunnen maar een kant op worden gelezen. Met de Vl, VII en de XI, XII kun je je gemakkelijk vergissen. Nu staat de toevoeging of vermindering steeds op dezelfde plaats ten opzichte van de start. Interessante ontdekking Riet.
mrt 02, 2023 @ 19:45:08
Niet van mij hoor, Hans had het erover en dan mijmer ik daar graag nog wat op door. 😉 Ik zou het logischer én duidelijker vinden wanneer de Romeinse cijfers gewoon “staand” geplaatst zouden worden, net als de normale cijfers
mrt 02, 2023 @ 19:20:41
Inderdaad, nu je het zegt!
mrt 02, 2023 @ 19:28:17
Daar moet je écht even op letten anders val het niet op natuurlijk. Maar áls je het eenmaal weet kijk je op iedere klok hoe het erop staat.
mrt 02, 2023 @ 19:16:35
Met ‘Romeinse’ gewoon de cirkel volgen?!
Lie(f)s.
mrt 02, 2023 @ 19:18:28
Wat oma baard zei spreekt me wel aan, misschien kwam het voor uit de zonnewijzers waar je altijd omheen kunt lopen en die is dus vanaf álle kanten dan goed leesbaar
mrt 02, 2023 @ 18:56:42
Ik heb ook geen idee waarom die cijfers ondersteboven staan. Hadden de romeinen al wijzerplaten zoals wij die kennen ?
mrt 02, 2023 @ 19:16:37
Zie je nou wel, ergens een antwoord op krijgen levert alleen maar meer vragen op. 😉
mrt 02, 2023 @ 18:34:14
Legden de Romeinen misschien de klok vlak? Ik ga er hier ook eens op letten. Straf dat ik dat nog nooit zag.
mrt 02, 2023 @ 19:15:10
Op dat soort dingen letten we natuurlijk nooit. Maar was je zegt is zo gek nog niet, zonnewijzers lagen wél op de grond en misschien hebben ze daarop voortgeborduurd.
mrt 02, 2023 @ 19:28:05
Ja ik dacht ook in die richting.
mrt 02, 2023 @ 19:42:04
Zo’n zonnewijzer kun je omheen lopen en dan is een cirkel plaatsen het meest logisch.
mrt 02, 2023 @ 19:56:56
Voila we hebben het probleem opgelost 😉
mrt 02, 2023 @ 20:17:15
Zou het écht? Zou wel grappig zijn om het echt uit te zoeken maar heel onwaarschijnlijk is het inderdaad niet.
mrt 02, 2023 @ 18:04:37
toevallig keek ik gister op de klok van het Amsterdam centraal , die heeft 4 1111tjes , las het ook bij Hans , dus ik wist er van
en nu tref jij een kerkklok waar wel 1v opstaat pppfffttt
mrt 02, 2023 @ 18:09:29
Ja Rijswijk zal zich gerealiseerd hebben dat ik graag alles volgens de regeltjes heb. 😉
mrt 02, 2023 @ 18:42:07
😂🤣😂
mrt 02, 2023 @ 17:38:22
Fijn dat je het even opgezocht hebt scheelt mij zoeken haha
Meest logisch vind ik de 4 streepjes…en anders maar gewoon de cijfers zoals wij die kennen en niet op de kop gezet 🙂
Zo ben weer bij de tijd…groetjes
mrt 02, 2023 @ 18:08:24
Ze zouden de Romeinse cijfers gewoon recht neer moeten zetten, zoals de andere cijfers. Lijkt me véél duidelijker.
mrt 02, 2023 @ 19:56:42
We denken te makkelijk 😉
mrt 02, 2023 @ 20:16:06
Nee wij dénken makkelijk, maar veel mensen denken liever moeilijk. 😉
mrt 02, 2023 @ 22:36:57
Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan 🙂
mrt 03, 2023 @ 09:06:47
Misschien voor de uitdaging?
mrt 02, 2023 @ 17:17:05
Het eerste wat ik deed toen ik in de stad was kijken naar de klok van de Grote Kerk. Wat denk je de vijf ondersteboven en de vier heeft 4 streepjes. Ik kon meneer F. ook eens iets nieuws vertellen …
mrt 02, 2023 @ 18:05:06
Grappig hé, dat dit soort dingen eigenlijk niemand opvalt maar zodrá je het weet ga je zoeken. Dat zal meneer F zeker wel eens gebruiken bij rondleidingen. 😉
mrt 03, 2023 @ 12:27:38
Zeker weten. Elk nieuw detail is welkom.
mrt 03, 2023 @ 14:18:04
Nou wie weet wat er nog allemaal naar boven komt in dit logje.
mrt 02, 2023 @ 17:07:57
Jij niet bij de tijd???
Maak dat Beau wijs
mrt 02, 2023 @ 17:56:34
Beau wil niet luisteren. 😉
mrt 02, 2023 @ 21:37:43
ohjawel hoor 😉 Luisteren doen ze wel maar net doen alsof ze niets horen, daar zijn ze keien in… alsof ze het hebben uitgevonden 😛
mrt 02, 2023 @ 16:59:03
Dat heb ik me nu nooit afgevraagd, er zelfs nooit op gelet. Goed gezien van jou!
mrt 02, 2023 @ 17:01:35
Nou eigenlijk had Hans me er opmerkzaam op gemaakt maar dan gaan bij mij ook de raderen draaien. 😉