weinig nodig


Dit keer was het een logje van Thomas Pannenkoek, waarin hij even 60 jaar terug in de tijd gaat. “waar ik op aansloeg”. Hij kreeg een boek over wat er allemaal veranderde in die 60 jaar, dat is nogal wat en vraag me vaak af of we niet wat doorgeslagen zijn op een aantal punten.

De “emancipatie” van de vrouw bijvoorbeeld. In mijn gevoel ben ik geëmancipeerd geboren, maar voel me vrouw en wil dat vooral ook blijven. Mannen lijken een beetje in het verdomhoekje te zitten en bovendien ik heb niet zo veel met vrouwen door positieve discriminatie naar voren halen. Ik geloof meer in de beste mens op de juiste plaats.

Men gaat (m.i.) ook wat makkelijk voorbij aan het feit dat moeder natuur vrouwen nou eenmaal een baarmoeder gaf en mannen, al zóuden ze het willen geen kind kunnen baren. En dat met álle voor- en nadelen voor de beide geslachten.
Oke, ik kán me nog iets voorstellen bij de vrouwen van ongeveer een eeuw geleden, wanneer ze een kind of twaalf moesten baren en opvoeden was dat zelden een vrije keus. Of ze nou van de melkboer kwamen, uit de rode kool, of met de ooievaar gebracht werden, ze kwámen gewoon. Dan kwam je inderdaad nooit aan jezelf toe, zeker als er weinig tot geen opleiding aan te pas kwam.

Maar tegenwoordig is er (helaas soms niet) de keus óf, en zo ja hoeveel, kinderen je wilt en kunnen vrouwen zich ontwikkelen, sterker nog, ze móeten zich ontwikkelen en als het even kan op alle fronten de man voorbij streven. Voor sommige vrouwen is dat een prima ontwikkeling en dat gun ik ze natuurlijk. Maar er zijn óók vrouwen die zich happy voelen als moeder en echtgenote en waarom zou dat verkeerd zijn.

Ik vond het prettig om in de jaren 60 niet buiten de deur te hoeven werken (voor je gezin zorgen wil niet zeggen dat niét werkt) zolang m’n kinderen nog niet naar school gingen. Ik heb genoten van ze zien opgroeien, later vond ik wel werk dat te combineren was met de schooltijden.
Vergis je niet, mannen misten in die tijd véél van de kinderen. De meeste mannen komen daar pas achter wanneer ze grootvader zijn en gék op die kleintjes zijn.

Mannen en vrouwen zitten gewoon anders in elkaar en hebben ieder andere mogelijkheden meegekregen van moeder natuur en volgens mij wordt dát tegenwoordig iets teveel vergeten.
En dan zijn mannen en vrouwen óók onderling al niet allemaal hetzelfde. Laat ieder toch voorál de eigen mogelijkheden benutten,
Maar nee, we moeten in alles gelijk zijn en worden ook in álles vergeleken met elkaar. Alle kloven worden nauwlettend in de gaten gehouden, er bleek zélfs een heuse orgasme kloof te bestaan…. die nam ik natuurlijk al eerder hier onder handen.






80 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    jan 26, 2023 @ 03:08:55

    Je hebt gelijk, je mag tegenwoordig als vrouw geen vrouw meer zijn of je zo voelen lijkt het wel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2023 @ 08:04:28

      Nou ja de mannen komen er ook niet zo goed vanaf tegenwoordig. We moeten allemaal een beetje onzijdig zijn. Ik word gék van dat woke gedoe en blijft als het éven kan toch maar gewoon mezelf.

      Beantwoorden

  2. Nicky
    jan 24, 2023 @ 10:11:38

    Ik heb hier gewoon niets aan toe te voegen. Je hebt gelijk.

    Beantwoorden

  3. MelodyK
    jan 22, 2023 @ 13:03:11

    Heel eerlijk krijg ik de kriebels van al dat gezeur en geklets over gender/geslacht en de bijbehorende (on)mogelijkheden… ik probeer het nieuws hieromtrent dus ook zoveel mogelijk te mijden tegenwoordig.

    Net als jij voel ik me prima als vrouw zijnde en heb ik daar ook nooit aan getwijfeld. En dat geldt voor Joop ook. Ook hebben wij niet de kinderen gekregen die met die identiteit worstelen gelukkig maar tegenwoordig krijg je de indruk dat je abnormaal bent als je niet worstelt en niet van geslacht wenst te veranderen.

    Zou het nou typisch Nederlands zijn dat ‘wij’ overal zo vreselijk in moeten doordraven ? “Baas in eigen buik” moet maar weer aan de orde komen vind ik 😉

    Beantwoorden

  4. Jeanne van Sjannesblog
    jan 22, 2023 @ 11:32:58

    Toen ik destijds (43 jaar geleden) voor de keuze stond kinderen of werk, wilde ik geen kinderen. Ik was zo blij met mijn werk in het onderwijs en wist, dat ik datgene wat ik had bereikt op moest geven, als er kinderen kwamen. Ik was bang diep ongelukkig thuis te moeten zijn en daardoor een slechte moeder voor mijn kinderen. Ik kon wel weer parttime gaan werken, maar dat werd dan invallen en dat vond ik niks. Toen mijn man opperde, dat hij wel huisman wilde worden, was ik vrijwel meteen zwanger. Die keuze van rolwisseling was de beste keuze van ons leven. Mijn man was een fantastische vader en huisman. Hij voelde zich er happy bij en daardoor zijn in ons huishouden de rollen altijd heel eerlijk en op natuurlijke wijze verdeeld geweest. Ik voelde me altijd erg verwend, want ik kon me echt helemaal op mijn werk richten en hoefde niet zoals veel jonge vrouwen tegenwoordig, alle ballen hoog te houden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 22, 2023 @ 14:39:20

      Een prachtig voorbeeld van hoe het zou moeten, vooral samen bekijken wat de beste optie optie is. En natuurlijk is niet iedere man geschikt als huisman maar dat is gek genoeg óók niet iedere vrouw. Dat huisvrouw zijn is gewoon een zwaar onderschat beroep. Ik was ook géén geboren huisvrouw, wél een geboren moeder en had dat nooit afgestaan. Maar ik hád dan ook geen opleiding voor zelf gekozen beroep dat (met andere ouders) zéker “iets met kinderen” geweest zijn.
      Jouw Sjaak was zijn tijd best ver vooruit want bijna een halve eeuw geleden was de huisman toch nog een uitzondering.
      Henk werkte in die tijd nog veel over want één salaris was best krap toen we eindelijk een groter eigen huis kregen waar veel aan gedaan moest worden. In die tijd deed ik dus veel van het kluswerk, behangen, schuren, gronden enz om hem weer wat te ontlasten. Mannenwerk en vrouwenwerk bestond bij ons eigenlijk nauwelijks tot waar een eventueel gebrek aan kracht een rol speelde. Ach ook in die tijd hielden we eigenlijk wel alle ballen in de lucht want ook de ouders werden ouder en veel dingen moesten nog met minder hulpmiddelen dan nu het geval is.

      Beantwoorden

  5. meninggever
    jan 22, 2023 @ 10:48:10

    Ik ben uit de generatie waarin de omwenteling plaats vond. Dus konden vrouwen gaan werken als dat nodig was. Ze mochten ook wat langer doorleren. Mijn moeder werkte altijd, al was het maar omdat de inkomsten uit de handel en wandel van leasepa vaak niet al te voorspelbaar waren. Was dat goed voor het opvoedkundige karakter van ons kinderen. Ach, we leerden veel door grote zelfstandigheid. Nu leren meiden veel langer door. Ze mogen ook stemmen, ze lopen achter linkse goeroe’s aan die menen dat de wereld beter wordt van meer vrouwen op topplekken in politiek of bedrijfsleven. Als ik die akelige Kaag zie of de niet gekozen Halsema in Amsterdam heb ik grote twijfels. Niet dat wat je als mens maakt tot man vrouw of iets er tussen in, maar bekwaamheid, kennis, inzicht en sociale kracht maakt iemand succesvol. Is dat een man? Top! Is dat een vrouw? Even top. En of dat iemand is van kleur of een religie die in onze samenleving past, het zal allemaal een worst zijn. Maar het is absoluut niet zo dat vrouwen per definitie beter zijn in sommige zaken dan mannen. Behalve dan in het ons mannen naar de zin maken, kinderen baren en zo meer. En o ja, koken, want dat kan mijn vrouw veel beter dan ik…….(*%$^#) sorry, kreeg een klap met de koekenpan….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 22, 2023 @ 14:23:47

      Ik hoop dat de pijnstiller ondertussen werkt. 😉 Ja je hebt gelijk, maar helaas herkent de mens slecht wanneer alles best goed gaat, nee dán slaan ze vaak enorm door om allemaal vooral nóg beter voor iedereen te maken en doen daarmee weer alles te niet.
      Koken is trouwens niet helemaal mijn specialiteit, maar ik blijf erbij in leven dus héél slecht zal het ook niet zijn. Het is natuurlijk belachelijk dat er iemand zonder enige militaire opleiding de baas van defensie is, al had menig man die de functie vervulde dat óók niet. Je hoeft zéker als vrouw niet zoveel te kunnen om een ministerie te besturen en mochten ze brokken maken worden ze wel burgemeester.

      Beantwoorden

  6. Ferrara
    jan 21, 2023 @ 14:01:26

    Ik ben opgevoed in de stijl zorg dat je een vak leert en dat je niet afhankelijk wordt. Je weet niet of de prins op het witte paard komt en of die blijft. Door ervaring wijs predikte mijn moeder die wijsheid. Haar prins galoppeerde er van tussen toen ik zeven was en mijn broer tien. En dat was in de jaren 50 van de vorige eeuw geen sinicure. Nu ook niet, maar toen waren de bijstandsvoorzieningen slechter. Soms valt er niet te kiezen, maar als dat wel kan moet ieder daar vrij in zijn. Helemaal eens dat ieder zijn eigen mogelijkheden moet benutten. Maar om minister van defensie te worden (ik noem maar wat) capabel of niet omdat je als vrouw nou eenmaal aan de beurt bent, dat slaat nergens op. Ze weren is het andere uiterste, dat bestaat ook.
    Ik blijf het gek vinden dat er tussen mannen en vrouwen in hetzelfde vak verschillend wordt/werd betaald. Ik heb mijn reactie ingekort, het werd bijna een blog. Goed beschouwd ben ik met je eens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 21, 2023 @ 15:40:45

      Ja alles heeft twee kanten natuurlijk, vroeger kónden de vrouwen vaak niet scheiden omdat ze dan geen inkomen hadden met wél een reut kinderen om te verzorgen. Een breuk in het werkzame leven pakt lang niet altijd goed uit maar aan de andere kant zegt men nu ook makkelijk een goede baan op om “een jaartje te gaan reizen” ! Aan alles kleven voor en nadelen die je met zorg af moet wegen, dat kun je alleen zelf doen omdat je alleen zelf alle omstandigheden kent. Lange reacties zijn geen bezwaar , zeker op dit soort logjes zie ik zelf altijd juist door de reacties dat ik nog heel wat dingen heb laten liggen. Juist daarom vind ik de reacties altijd fijn, ze ordenen eigenlijk mijn woelige gedachtestroom een beetje verder dan tijdens het schrijven al gebeurt.

      Beantwoorden

  7. Thomas Pannenkoek
    jan 21, 2023 @ 09:01:43

    Sinds ons huwelijk hebben we beiden evenveel ingestaan in het beredderen van het huishouden. Toen onze kinderen kwamen, heeft mijn vrouw ervoor gekozen om parttime te werken. Normaal zou ons leven er nog relaxter hebben uitgezien had ik met mijn pensioen dezelfde bijdrage hebben kunnen doen in het huishouden, maar toen kreeg een smerige rot- en strontziekte me te pakken. De smeerlap zorgde ervoor dat ik vandaag bijna niks meer kan bijdragen, en daar voel ik me allesbehalve lekker bij.

    Beantwoorden

    • Thomas Pannenkoek
      jan 21, 2023 @ 09:03:03

      Bij de wei: vriendelijke bedankt voor de verwijzing naar mijn weblog 🙂 !

      Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 21, 2023 @ 09:59:08

      Ja dat begrijp ik maar toch, jouw bijdrage nú is er alleen “er zijn” en geloof me, dat is héél waardevol. Vooral omdat “jouw hoofd het nog doet” ben je nog steeds een waardevolle aanvulling op haar leven. Ik weet uit ervaring hoé belangrijk dat is. Jouw bijdrage aan het huishoudelijk gebeuren is niet echt nodig in een huishouden van slechts 2 personen waar alles toch wel op routine verloopt. Jij bent gewoon ” de reden om het allemaal met liefde te doen” voor haar.

      Beantwoorden

  8. John
    jan 21, 2023 @ 09:01:04

    We moeten in alles gelijk zijn, maar tegelijkertijd moet er overal diversiteit in doorspiegelen. Ik had er gister nog een gesprek over met mijn zus waar ik vandaag mss over log. We zijn doorgeslagen. Mannen en vrouwen zijn verschillend op veel vlakken. En wat je zegt, de beste persoon op de juiste plaats, maar dat is niet meer de eis tegenwoordig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 21, 2023 @ 10:14:43

      Nou “we”zou ik gerust weglaten, jij en ik hebben best wel gezonde inzichten maar de grote horde “meelopers” proberen elkaar de loef af te steken in het bedenken van vreemde inzichten. Het zál ooit wel weer omdraaien maar voorlopig zitten we ermee.

      Beantwoorden

  9. Naomi
    jan 21, 2023 @ 09:00:25

    Ieder woord raak, wat mij betreft. Helemaal hoe ik het ook zie.

    Beantwoorden

  10. MyriamC
    jan 20, 2023 @ 23:38:06

    Ik ben na de geboorte van mijn zoon halftijds gaan werken. Helemaal thuis blijven wou ik niet. Ik had tenslotte geen hogere studies gedaan om er dan niks meer mee te doen en ik deed mijn job heel graag. Maar wel een stapje teruggezet en daar heb ik nooit spijt van gehad. Mijn man heeft altijd in ploegendiensten gewerkt zodat er vrijwel altijd iemand thuis was om voor onze zoon te zorgen. Vaders kunnen dat tenslotte net zo goed als moeders. Wij deden ook samen het huishouden. Om eerlijk te zijn, mijn man kan beter strijken dan ik …

    Beantwoorden

  11. Karel
    jan 20, 2023 @ 23:37:23

    ik ken er geen speld tussen krijgen
    ” men ” zegt , nou en , ik ken die ” men ” niet
    omdat iemand iets zegt moet ik maar volgen hahaha , dat deed ik zelfs als soldaat niet 🙂
    oké , misschien makkelijke praten achteraf (altijd ) , ik ben een eeuwige vrijgezel
    maar in mijn jeugd was een moeder thuis heel gewoon , en als kind zeg ik ja daar ben ik blij mee
    niet om de haverklap een andere om op te passen , maar niemand minder dan mijn eigen moeder

    Beantwoorden

  12. omabaard
    jan 20, 2023 @ 23:37:11

    Laat mensen zelf toch beslissen wie wat wil doen. Een huisvader is oké, net als een huismoeder. Een werkende mama is oké, net als een werkende papa. Vrijheid om te kiezen als individu én als koppel waar je je goed bij voelt.

    Maar laat ik hier toch eens heel eerlijk zijn, ik zie nog bij teveel vrienden op pensioen hoe de man een luilekker leven heeft, de vrouw al het huishoudelijk werk doet, daar niet gelukkig mee is, maar geen hulp durft vragen aan de man en de man ziet gewoon geen werk. Dan begrijp ik maar niet hoe je als vrouw ‘het slaafje’ wil zijn van de man, ik hoor de verhalen en denk dan in stilte of luidop ‘hoe kan dit nog in deze moderne tijd!?’

    Beantwoorden

  13. logbankje
    jan 20, 2023 @ 22:24:01

    Een boeiende vlog, ik herken veel en ben het wel met je eens.
    Kinderen krijgen en als de vrouw dan beslist niet meer buiten de deur te werken is al jaar en dag voor sommige een vreemde ontwikkeling.
    Nou ik vond het fijn, net als mijn kinderen om na schooltijd een moeder thuis te vinden, die zei wil je een lekker kopje warme thee.
    En dat we verschillen, het is maar goed ook, allemaal het zelfde zijn is zo saai. Hans

    Beantwoorden

  14. liesonderweg
    jan 20, 2023 @ 21:15:05

    Het geluk gehad van een mama die thuis was/werkte. Ze had een winkeltje (thuis). Héérlijke kindertijd dus!
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 20, 2023 @ 21:22:32

      Geweldig, zowel moeder als kinderen missen toch wel veel als niet kan. Ik heb in die jaren een bescheiden stoffeerderij aan huis opgebouwd waardoor ik makkelijk de werktijden aan kon passen aan de schooltijden, desnoods in de avond werken in de vakanties. De kinderen leerden er trouwens ook van. die hadden al héél snel door dat ik meer met ze kon doen als ze ook iets in huis deden want dan was ik eerder klaar en konden we naar het strand. 😉

      Beantwoorden

  15. djaktief
    jan 20, 2023 @ 20:36:09

    Ik was bewust een TBM oftewel een thuisblijfmoeder. Later lukte het me niet meer om werk te vinden. Ik ben toen begonnen met naailes geven, hetgeen ik nog steeds die op een voor bij haalbare manier.

    Beantwoorden

    • djaktief
      jan 20, 2023 @ 20:36:33

      *die = doe

      Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 20, 2023 @ 21:09:48

      Het zijn ook altijd die moeders die de school weet te vinden voor van alles. Het is niet in ieder beroep makkelijk weer terug in te stromen maar jij hebt dat toch heel nuttig in kunnen vullen. Ik heb eigenlijk 2x een nieuw beroep geleerd in beide gevallen rolde ik daar in. Nooit spijt van gehad

      Beantwoorden

      • djaktief
        jan 20, 2023 @ 21:36:01

        Ik had destijds een volledige bijscholing (geslaagd met negens en tienen) maar men wilde mij niet. Men had toen een overschot om uit te kiezen en men wilde jong en goedkoop.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          jan 20, 2023 @ 21:44:47

          Ja we hebben jaren een flink arbeidsoverschot gehad en dan kiest men inderdaad jong en goedkoop.. Nu is er schreeuwend gebrek maar zijn er nog steeds beroepen waar men niet meer dan minimumloon betaalt, bijv. winkelpersoneel.

          Beantwoorden

      • djaktief
        jan 20, 2023 @ 21:37:54

        Verder heb ik inderdaad heel veel gedaan op peuterspeelzaal, school en middelbare school. Wat waren jouw beroepen.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          jan 20, 2023 @ 21:49:40

          Ik stoffeerde voor de polyether zaak van mijn zwager de kussen die hij verkocht, van matrassen tot bankstel – boot- en caravankussens . Jaren later , ik was toen al in de vijftig, werd ik snijder/ afwerker in de drukkerij waar Henk toen al heel lang werkte en ik altijd wel afwerkklusjes deed die hij mee naar huis kon nemen.
          Aan de snijmachine sta ik nu niet meer maar ik werk er nog steeds met enige regelmaat voor afwerkklusjes of mailings

          Beantwoorden

  16. mrsbrubeckverteltverder
    jan 20, 2023 @ 20:31:51

    Helemaal onder de indruk van dit logje, ik kan alleen maar “amen” zeggen! 😃

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 20, 2023 @ 21:05:02

      “Huismoedertjes”zouden afstompen en blijven leren is zaligmakend. Niets is minderwaar. Toen mijn kinderen de deur uit gingen ben ik zélf alsnog iets aan “educatie” gaan doen. Ik bleek het centraal schriftelijk examen nationaal ( dat veel jongelui maar net voldoende maken) slaagde ik met zeer hoge cijfers. Je hóeft niet af te stompen en kunt onderwijs of carriére áltijd weer oppakken als de kinderen groot zijn.

      Beantwoorden

  17. Rebbeltje
    jan 20, 2023 @ 20:25:38

    Ook ik vond het heerlijk om bij het opgroeien gewoon thuis te zijn..al was dat ook hard werken met al de hulp op school en neven bezigheden.

    Beantwoorden

  18. gewoonanneke
    jan 20, 2023 @ 20:08:54

    Ik vind het wel mooi dat ik zoveel mannen ook met de kinderen zie lopen. Zelf heb ik ook altijd gewerkt maar bijna altijd op tijden dat mijn exgenoot dan thuis was. Vond het heerlijk. Dus avonddiensten en in het weekend. De eerste jaren van mijn zoon had mijn exgenoot na het verkopen van de winkel nog geen baan gevonden en ik werkte wel. Dat ging ook prima. Hij was er hartstikke handig mee al was de kledingkeuze niet altijd de mijne haha. Maar daar heeft het kind niks aan overgehouden en ik ook niet hoor alleen wat leuke foto’s er van.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 20, 2023 @ 20:46:16

      En zó zou het moeten zijn, samen de beschikbare mogelijkheden benutten op een manier die bij de omstandigheden passen. Vrouwen die graag carrière willen maken zóuden er voor kunnen kiezen om jong kinderen te hebben en pas daarna de carrière als de man geen zorgtaak kan doen. Het is fijn dat mannen nu in veel gevallen méér van de kinderen meekrijgen, dat is dan weer één van de pluspuntjes die er natuurlijk ook zijn.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        jan 20, 2023 @ 21:02:51

        Ja dat lijkt me ook niet handig want na je opleiding ga je het toch pas leren en als je er dan meteen weer een aantal jaren tussenuit ben. Maar goed als ik zie hoe mijn zoon met de kinderen heel veel doet, dat is toch geweldig. Mooi dat ze het zo kunnen regelen om allebei te werken. (hij boft enorm met zijn werkgever en dicht bij huis zodat hij heel veel kan doen zoals halen en brengen naar school e.d. )

        Beantwoorden

        • rietepietz
          jan 20, 2023 @ 21:18:24

          Ja soms is het allemaal prima passend te maken en dan is het winst . Extra scholing kán inderdaad nodig zijn, eigenlijk een goede reden om niet tot je 20 ste naar school te gaan, dat kan later waarschijnlijk sneller en meer bedrijfsgericht. IK ken wel mensen die een master gingen halen toen de kinderen groot waren. Ik vond het weer naar school gaan toen ik ruim 40 was óók geweldig. Je leert dan veel sneller en gerichter.

          Beantwoorden

  19. Matroos Beek
    jan 20, 2023 @ 19:49:33

    Ik was een werkende moeder en ik beken dat mijn hart vaak heeft gebloed… Ik had het er vaak moeilijk mee. Een innerlijke verscheurdheid. Er werd destijds, naar mijn gevoel, te weinig rekening gehouden met het feit dat je moeder was. Ik herinner mij goed dat ik op de vingers werd getikt omdat ik een dag thuis bleef bij mijn zieke baby… De directeur vond dat dit niet kon. Het werk ging al-tijd voor. Ik ben nog steeds heel boos als ik daaraan denk. Als vrouw en werkende moeder voelde ik mij vaak onheus behandeld.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 20, 2023 @ 20:39:20

      Vroeger móesten de vrouwen thuis bij het gezin blijven, nu móeten ze werken. Natuurlijk geeft het meer financiële ruimte maar maar met wat minder kan een kind ook best gelukkig zijn. Ik herinner me een jochie van ouders in zeer goede doen dat bij ons speelde toen ik met de kinderen aan het knutselen was. He joch genóót en ik hoorde hem tegen m’n kinderen zeggen “wat hebben jullie het hier goed!!!”
      Vrouwen die er voor kiezen om voor de kinderen thuis te zijn worden tegenwoordig als “buiten het gewone leven staand ” weggezet. Ik snap wel dat er niét in ieder beroep rekening gehouden kan worden met de gezinssituaties maar de stress wordt dan altijd bij de moeder gelegd, niet bij de werkgever.

      Beantwoorden

  20. Sjoerd
    jan 20, 2023 @ 19:34:31

    Vroeger bestonden er volgens velen alleen mannen en vrouwen. met al dat genderneutrale gedoe ben ik het overzicht kwijt geraakt…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 20, 2023 @ 19:38:15

      Helemaal mijn idee, en ga ga eigenlijk meestal alleen uit van “mensen” . En mensen die ik beter leer kennen ontdek ik wel hoe ze in elkaar steken wanneer dat ter zake doend is of ik verkering zoek.

      Beantwoorden

  21. Suskeblogt
    jan 20, 2023 @ 19:28:37

    Volledig mee eens. Er zijn altijd verschillen geweest en die zullen er blijven. Dat moet men respecteren.
    Ik ben blij dat ik destijds veel tijd voor mijn kinderen heb kunnen nemen toen ze klein waren. Kleinkinderen zullen er hier wel nooit komen of er zou een wonder moeten plaatsvinden.

    Beantwoorden

  22. Happy Hulk
    jan 20, 2023 @ 19:21:08

    CRISIS, wat ben ik blij dat ik Hulk ben!

    Beantwoorden

  23. MyriamC
    jan 20, 2023 @ 19:04:39

    Goed gesproken Riet.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: