dwarsligger

Dat geef ik toe hoor, soms ben ik wel een beetje dwarsligger, maar wél met de beste bedoelingen. Naar mijn idee is het gewoon belangrijk het menselijk element een beetje in de samenleving te blijven houden. (en er niet onnodig arbeidsplaatsen verdwijnen)
Dus als ik dan een paspoort aan moet vragen bel ik even naar het stadhuis om een afspraak te maken. Daarbij negeer ik alle menuutjes die me naar de div. websites verwijzen en bel bewust met de vaste lijn, ik héb geen 06telefoon weetjewel. daar ben ik een te dom oudje voor.

Ook in de brief die jaarlijks huis aan huis bezorgd wordt om de parkeervergunning te verlengen staat hoe eenvoudig ik dat via de website kan doen en bla bla bla…. . Jammer dan, ik moet tóch een afspraak maken dus doe dat dan meteen. uiteraard kan ambtenaar 1, die van de paspoorten, géén afspraak maken voor het verlengen van de parkeervergunning maar hij wil me wel even doorverbinden met ambtenaar 2 .

Omdat ik ook nog (principieel) niet wil/kan pinnen moeten ze nog een collega bellen of dat mag (ik sla ze dan om de oren met een oud artikel in het lokale suffertje dat het altijd mogelijk moet zijn om contant te betalen) Dat mag dan ook mits ik het bedrag contant afreken. Helaas vergeet ambtenaar 1 de afspraak ook daadwerkelijk in te plannen en moest ik dat dus vanmorgen alsnog aan de balie geregeld zien te krijgen.

Natuurlijk zie ik hier en daar nu lezers meewarig het hoofd schudden maar…. “láát me nou toch!” Het werden heus gezellige gesprekjes…..!
Ik vind het belangrijk dat mensen die digitaal “onderontwikkeld” zijn óók zelfstandig hun zaken kunnen regelen, en geloof me dat zijn niet alléén 80 plussers. Niet dat ik in m’n uppie het tij nog zou kunnen keren maar “alle beetje helpen” zegt men toch?

Bovendien wil ik zélf niet gedwongen worden altijd een goed beveiligde computer of telefoon bij de hand te hebben want daar heb ik weinig kaas van gegeten. Bovendien heb ik geen zin in stress als zo’n site niet naar behoren werkt wat óók nogal eens gebeurt heb ik van horen zeggen.
Goed hé, op 2 december een logje zónder dat het S woord gevallen is, ach ik ben de beroerdste niet hoor! .



Advertentie

77 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    dec 12, 2022 @ 02:55:59

    Heerlijk je blijft een dwarsligger, maar wel een principiële

    Beantwoorden

  2. meninggever
    dec 05, 2022 @ 10:58:53

    Voor mijn schoonmoeder is al dat digitale gedoe best een dingetje. Ook al doet ze al veel met de smartphone, betalingen doet ze niet zo en dat wordt nog ingewikkeld. Want banken stoppen met van die papieren betaalopdrachten, moet nu digitaal. En dat leert ze echt niet meer. Ik zelf kreeg van de overheid de mededeling dat wat ik normaal bij Mijnoverheid met de laptop doe na 1-1 a.s. alleen nog maar via de smartphone kan. Uiterst onhandig, maar eenzijdig bepaald. Waarom zouden we het simpel houden als het ook ingewikkeld kan?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 05, 2022 @ 11:19:46

      Je moet bijna een aparte telefoon aanschaffen om de kans op verliezen of ergens laten liggen zo klein mogelijk te houden. En er is natuurlijk geen sprake van dat de bank een telefoon met abonnement verstrekt. Integendeel, we moeten nóg voor vrijwel alle handelingen betalen ook.
      Ik vind het belachelijk dat banken dat zomaar af kunnen dwingen. Alleen eendacht maakt macht, dat hebben de banken ontdekt de klanten laten zich als lammetjes naar de slachtbank leiden en vergeten dat ook voor de klant eendracht macht maakt.

      Beantwoorden

  3. Spontanity
    dec 04, 2022 @ 17:40:53

    Misschien moet ik ook iets meer dwars gaan liggen 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 04, 2022 @ 18:13:06

      Dat hadden gewoon veel meer mensen moeten doen, nu worden we al gewaarschuwd dat er regelmatig dreigingen zijn om alles plat te leggen, bijna nergens meer ondersteunende oude systemen áls het een keer misloopt. En maar zeggen dat het allemaal zo veilig is.

      Beantwoorden

  4. Kakel
    dec 04, 2022 @ 13:35:43

    In ziekenhuizen zeg ik dat ik geen e-mail heb. Moet je ze zien kijken! Heb geen zin in afspraken die ze in mn mail plempen zonder info, want die moet ik opzoeken in mn patiëntendossier op internet. Dat is veiliger want dan moet ik inloggen met mn digiD. Anmehoela. Ze sturen het maar per post. Ik wil niet wat ik moet en wil nergens toe worden gedwongen.
    Dikke liefs 💜
    Niet van je stoel vallen hè?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 04, 2022 @ 13:42:52

      Nee hoor, lekker dwarsliggers onder elkaar. Voorkomt óók dat “de computer foutjes maakt”, áls er nu iets fout gaat is daar een mens veranderlijk voor die je daarop aan kunt spreken.
      Ik lieg niet graag dus áls ze om mail vragen zeg iets van ” zie ik er zo vlot uit dat ik digitaal bijdehand ben”? Altijd goed voor een complimentje in de richting “u zier er vlot genoeg uit hoor. 😉

      Beantwoorden

  5. staartje
    dec 03, 2022 @ 22:03:39

    Dwarsliggers geven pit

    Beantwoorden

  6. Nicky
    dec 03, 2022 @ 15:02:00

    Echt bizar, hoe ingewikkeld alles geworden is. Ik merk het vaak als ik dingen wil regelen voor mijn moeder. Internetbankieren leek ons handig. Maar dan moet het menske (91 en niet mobiel) zélf naar de bank komen met haar mobiele telefoon. Die heeft ze dus niet. Zucht.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 03, 2022 @ 16:05:12

      En het was allemaal zo makkelijk dat internetbankieren, weet je wel. Ik heb mijn dochter na de dood van Henk meteen voor alles gemachtigd dus in geval van nood kán ze alles voor me regelen maar zolang het kan regel ik alles zelf op de oude manier. en ja, dat máken ze steeds moeilijker omdat er veel te weinig mensen een beetje tegengas geven.

      Beantwoorden

  7. Rebbeltje
    dec 03, 2022 @ 13:55:35

    Prachtig Riet…ik zie hier Albert in die waar het begon niet wilde pinnen.
    Wil geen kroket uit de muur en ook geen geld.
    We proberen al tijden papieren rekeningen (tandarts) thuis gestuurd te krijgen ipv in de mail.
    Ze hadden beloof die te sturen en wat denk je zit er een PDF in de mail die we dan uit kunnen printen.
    Dat krijgt nog een staartje…en als de vraag komt mail of via pc…zegt ie doodleuk die heb ik niet hihi…ikke gelukkig wel grijnzzzz
    Gewoon aanhouden die telefonische afspraken maken weet je gelijk waar je aan toe bent.
    Groetjes

    Beantwoorden

  8. willyfotoblog
    dec 03, 2022 @ 11:43:27

    in onze moderne maatschappij, lijkt men wel schrik te hebben van gewoon menselijke contacten…. Riet

    en zo krijg je een “verharding” in de samenleving, zodat extremen succes hebben

    Beantwoorden

  9. Hans
    dec 02, 2022 @ 22:15:00

    Er zijn dwarsliggers en dwarsliggers.
    Alles is digitaal geworden, ik stond vandaag voor een beeldscherm om te betalen en had geen idee hoe het moest. Hans

    @ door werk en studie en een jong gezin heb ik in de jaren 70 – 90 veel gemist in muziek en tv.
    Soms kijk ik op You Tube en denk, dit ken ik niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 03, 2022 @ 08:42:52

      O dan ben ik weg hoor, ook als ik in een restaurant via een beeldscherm moet bestellen, dan ben ik weg. Ik zie graag mensen.

      Herkenbaar , in die tijd mis je veel van wat er om je heen gebeurt.

      Beantwoorden

  10. Neeltje
    dec 02, 2022 @ 21:03:39

    Gewoon doen waar je je goed bij voelt! ;D

    Beantwoorden

  11. Naomi
    dec 02, 2022 @ 20:21:11

    Hoewel ik het zelf heerlijk vind om dingen via een website te kunnen regelen, snap ik je helemaal. Het valt me op dat er tegenwoordig bij veel bedrijven al met heel veel moeite -of helemaal niet- een telefoonnummer te vinden is op de website. Blijkbaar krijgen ze liever mail, terwijl veel dingen toch echt handiger zijn om even telefonisch te regelen. Dus eh, hou vol! 🙂

    Beantwoorden

  12. liesonderweg
    dec 02, 2022 @ 20:12:11

    ‘k Schud helemaal niet meewarig, ‘k wil ook zo…!
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 20:52:39

      Oh gelukkig, ik ben niet helemaal een eenling, ze doen altijd alsof het allemaal zo makkelijk en veilig is maar dat het allebei lang niet altijd. Van mens tot mens kun je nou eenmaal beter overbrengen wat de bedoeling en hoef je niet te kiezen uit slechts een paar mogelijkheden.

      Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    dec 02, 2022 @ 20:01:49

    Het argument van arbeidsplaatsen gaat niet meer op, er is tegenwoordig overal personeel te kort. Maar ik vind wel dat het allemaal ook zo moet kunnen zoals je dat wilt. Dat wordt wel steeds lastiger.

    Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    dec 02, 2022 @ 19:39:04

    Ik vind het heerlijk om dit ‘eigenwijze’ gedrag te lezen. en die ambtenaren? tsssss 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 20:01:50

      Die hebben er zélf meestal geen moeite mee , volgens mij vinden ze het ook wel prettig nog eens mensen te spreken of te zien. Zodra ik van hogerhand een computer aangereikt krijg die ze ook veilig voor me onderhouden ga ik er mee werken. Ik móet al overal voor betalen.

      Beantwoorden

  15. Liesbethblogt
    dec 02, 2022 @ 18:44:56

    Ik snap je idee wel, mijn vader die toch heel wat jonger is, is ook zo’n eigenwijs. Die heeft geen internet bankieren en wel een mobiel maar geeft gewoon niemand het nummer.
    En wat je zegt er zijn ook heel veel jonge(re) mensen die niet met computers en dergelijke om kunnen gaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 19:03:48

      Precies, ik mag jouw vader wel, die telefoon heb ik voor mijn gemak, niet voor dat van de bank of de overheid, ik moet hem toch ook zelf betalen? En ik moet al voor álles betalen.
      Zodra de bank voor de computer en de veiligheid zorgt ga ik internetbankieren.

      Beantwoorden

  16. Sjoerd
    dec 02, 2022 @ 18:15:01

    Haha, toch vind ik dat die oudjes ook met de tijd mee moeten gaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 18:28:33

      Tot op zekere hoogte, ik ga mezelf niet opzadelen de zorg voor een altijd veilige PC of telefoon, daarvoor heb ik er té weinig verstand van. Bovendien werkt iédere site weer anders, en lang niet altijd even logisch.
      Er ontbreken vaak opties waardoor je niet de juiste antwoorden in kunt vullen of niet verder kunt omdat omdat je één vlak niet ter zake doend vind. Ik heb geen zin in dat soort ergernis.

      Beantwoorden

  17. Suskeblogt
    dec 02, 2022 @ 18:13:04

    Men heeft het recht om alles op de “oude” manier te willen regelen. Zoiets noem ik niet dwarsliggen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 18:31:22

      Nou ja, niet iédere oude manier is nog in gebruik, toen ik pas getrouwd was werd het geld voor de verzekeringen nog aan de deur opgehaald, dat dát niet meer kan snap ik maar ze willen wel in héél korte tijd een gecompliceerd systeem door de strot duwen van mensen die niet met een computer opgegroeid zijn.

      Beantwoorden

  18. djaktief
    dec 02, 2022 @ 17:38:32

    We vergeten te gauw dat er veel digitaal gehandicapten zijn. Voor andere handicaps worden ook maatregelen getroffen zoals geleidestrepen of liften of weet ik veel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 17:41:49

      Precies en de digitale wereld vraagt een aantal vaardigheden die lang niet iedereen heeft of zelfs maar aan kan leren. Temeer omdat iedere site weer anders werkt en niet altijd even logisch.

      Beantwoorden

  19. John
    dec 02, 2022 @ 17:29:58

    Ik bel ook gewoon met het vaste nummer van de gemeente als ik daar iets te melden heb. Ik ga ook nog zo vaak mogelijk bij de kassa i.p.v. bij de zelfscan. Alleen als het erg druk is -en mijn hoofd het aankan lol- waag ik me aan de zelfscan.
    Als we allemaal toegeven is er straks totaal geen menselijke interactie meer en heeft de overheid en het bedrijfsleven hun zin.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 17:39:06

      Precies, ik gooi dus lekker de kont tegen de krib. Zolang je niets digitaal gedáán hebt zijn er nog wel mogelijkheden, ik heb natuurlijk m’n leeftijd mee die het waarschijnlijker maakt dat ik helemaal niet van de digitale wereld af weet. Ik héb dus helemaal geen @mailadres . 😉

      Beantwoorden

  20. Ferrara
    dec 02, 2022 @ 16:45:53

    Met je eens!
    Niet iedereen heeft kinderen die het wel voor je op weten te lossen, die vraag wordt (te)vaak gesteld.

    Beantwoorden

  21. matroos
    dec 02, 2022 @ 16:44:48

    Ik lig ook dwars wat geldzaken betreft,betaal het liefste contant.Volgend jaar gaan de acceptgiro kaarten verdwijnen,walgelijk.Ik weiger internet bankieren,ga wel naar fysieke winkels zijn ze blij mee.Laatst was ik in een winkel en daar stonden ze erop dat ik moest pinnen,dat woordje moet beviel mij niet.Heb het best dure spul weer in het schap gelegd en ben weg gegaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 17:22:41

      Helemaal mijn idee, als ik niet cash kan betalen ga ik weg, of dus al niet naar binnen want ze zijn wél verplicht het aan de buitenkant kenbaar te maken dat je er alleen kunt pinnen. Het vreemde is dat in de supermarkt de “pin”kassa;s meestal niet druk of gesloten zijn.

      Beantwoorden

  22. omabaard
    dec 02, 2022 @ 16:24:50

    Het werd een dagvullend programma, waarbij ze je van het kastje naar de muur sturen, maar de volhouder wint, dat werd hier weer bewezen. En jij bent een volhouder 👍. S zal zeker niet je huisje voorbij lopen, want ook hij werkt niet digitaal!

    Beantwoorden

  23. MyriamC
    dec 02, 2022 @ 15:32:55

    Ik schud niet meewarig het hoofd want jouw beweegredenen zijn volkomen gerechtvaardigd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 16:06:48

      Het zou naar mijn idee toch wat meer vrijblijvend moeten zijn. Er zijn echt veel mensen die er maar moeizaam mee overweg kunnen en dan levert het heel veel stress op.
      Behalve dat vind ik het erg dat de samenleving zo “ontmenselijkt.”

      Beantwoorden

      • MyriamC
        dec 02, 2022 @ 16:28:47

        Dat klopt helemaal. En heel die corona pandemie heeft daar geen goed aan gedaan. O.a. de banken vonden het wel gemakkelijk dat ze de loketten moesten sluiten. Probeer nu maar eens een afspraak te krijgen. Je moet hemel en aarde bewegen om face to face met iemand te kunnen spreken.

        Beantwoorden

  24. Karel
    dec 02, 2022 @ 15:28:09

    heerlijk hé dat spelen voor biels 😁 , zo’n ouderwetse houten dan wel te verstaan , ook ik ben een dwarslegger als het me uitkomt , en ik weet dat ik geheid ruzie krijg met die ambtenaren , laat ik die klusjes door een broer doen die zelf ambtenaar was 🙂
    en je ziet het , ze zeggen A , maar leveren geen B door een simpele afspraak niet te maken zoals beloofd , vind je het gek dat ik een hekel heb aan die lui pppfffttt
    S houd zich aan z’n woord , en komt alle dagen met een spel 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 15:37:35

      Meestal heb ik er geen problemen mee hoor, vriendelijk blijven helpt echt. Ze doen ook maar hun werk. En ik krijg vaak de indruk dat ze het zelf óók wel prettig vinden weer eens “een mens” te spreken.

      Beantwoorden

      • Karel
        dec 02, 2022 @ 16:07:35

        ik ben o 1 x na altijd beleeft en zal het ook altijd zijn
        die ene x was ergens eind jaren ’80 , ik moest m’n rijbewijs verlengen , een agent had mij daar op attent gemaakt , het was mijn 1ste NL rijbewijs na Canada
        dus ik naar het gemeentehuis hier , vraagt een jongeman , zeg maar snorneus of ik een uittreksel van het bevolkingsregister heb , ik zeg ik weet niet eens wat dat is , nu moet je weten , ik heb een luide stem , dus er draaiden al wat koppen 🙂 , die gozer zegt dat is een bewijs dat je bestaat , ik schoot in 1 x in het rood ( als ik dat nu doe val ik terplekke dood )
        ik zeg ik sta voor je , en je hebt m’n oude rijbewijs met foto er op , och meid wat was ik kwaad , een oudere dame kwam er bij , en wist de boel te sussen , en heeft me verder geholpen , sinds die dag zijn al mijn klusjes met die lui via m’n broer pppfffttt
        snap je wel denk ik nu

        Beantwoorden

        • rietepietz
          dec 02, 2022 @ 16:13:22

          Ja een harde stem valt eerder op als “agressief ” dat is waar. Maar je moet inderdaad altijd zo’n uittreksel hebben als je even buiten de gewone regeltjes valt. Ik had vandaag toevallig iemand vóór me die de boel aardig ophield om dezelfde reden, hij bleef proberen zijn gelijk te halen , wel rustig en vriendelijk maar steeds weer hetzelfde verhaal.

          Beantwoorden

          • Karel
            dec 02, 2022 @ 16:21:27

            ik wilde niet mijn gelijk , ik had gelijk , ik bestond en besta nog
            ik wist van die regeltjes niets af , was me ook nooit verteld , anders had ik zo’n uittreksel wel gehad , je moet er voor betalen ook nog , en je krijg bij inlevering niet je geld terug , en erger nog het is niet lang geldig , ondanks dat elke regel op dat papiertje niet was veranderd , naam – adres enz enz , is het van de ene op de andere dag ongeldig , dan willen ze weer geld van je , boeven zijn het . uit 🙂

            Beantwoorden

  25. Happy Hulk
    dec 02, 2022 @ 15:25:15

    Kun je niet bij de spoorwegen gaan solliciteren?
    Daar val je niet op tussen die vele dwarsliggers onder de rails.

    Beantwoorden

  26. Thomas Pannenkoek
    dec 02, 2022 @ 15:12:44

    Er moesten meer dwarsliggers als jij hun karakter tonen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 02, 2022 @ 15:17:27

      Principes hebben tegenwoordig een erg korte houdbaarheidsdatum, zodat het lastig is of duurder zijn de principes weg. Mijn laptop is m’n speeltje en tekstverwerker, verder niets.

      Beantwoorden

  27. MelodyK
    dec 02, 2022 @ 15:08:32

    En behalve ikzelf is ook Sint enorm trots op u een uw principes . Vooral houden zo dus!!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: