dát lukt me niet

Meestal distantieer ik me een beetje van “een mening hebben”, we móeten de laatste jaren overal voor of tegen zijn, en voorál woke zijn. De meeste zaken ga ik schouderophalend aan voorbij en volg bij voorkeur m’n eigen gezonde verstand.

Maar sóms lukt dat me niet, en vandaag is “soms” want vandaag hoor ik op de radio mensen praten over het succes van het Sinterklaas journaal. Hoe het komt dat jong en oud het gespannen volgt.
Het geheim omschrijft men als; “het is leuk voor de kinderen maar men verwerkt er voor de ouders herkenbare grappen in waardoor het ook voor hén leuk is”

Dat is nou precies het geheim van het Sinterklaasfeest! Dikke pret als bij een bezoek door Sint en Piet, niet alleen de kinderen op hun gedrag aangesproken worden, maar ook de aanwezige volwassenen even fijntjes door de mangel gehaald worden. Daarvoor moeten Sint en Piet natuurlijk goede bekenden zijn en dáár zit dus de reden van het onkenbaar zijn.

Hoe is het toch mogelijk dat een relatief klein groepje mensen zwarte Piet in de discriminatie modus kon zetten. Wie kent er één iemand die bij dit geweldige feest in gedachte met discriminatie bezig was. Is het onze “deugcultuur” die maakt dat we het woord “zwart” nog amper durven uit te spreken.
Dat we ieder feest uit andere hier voorkomende culturen (moeten) omarmen en onze eigen feesten steeds weer geleidelijk aan passen?
De énige aanpassing waar ik me in zou kunnen vinden is “50 % zwarte pieten en de rest roetveegpietjes (nog in opleiding en minder door de schoorsteen geweest) Zo blijft de zwarte Piet voor thuis “in gebruik” en klopt het verhaal.

Zwarte Piet een Karikatuur? Ja, een uitvergroot beeld, maar is dat erg? Is een dragqueen geen karikatuur van een vrouw? En toch moeten we “haar” inpassen in de inclusieve maatschappij, iets waar ik trouwens totaal geen moeite mee heb.
Maar waarom dat verschil.
Demonstreren… prima, maar niét bij de intocht, daar hebben de kinderen de hoofdrol en is demonstreren uitlokking.
Toen men ooit voor een moskee wilde demonstreren werd de demonstranten (terecht) wél om die reden naar neutraal terrein verwezen.

Oke, er zál wel eens iemand met een donkere huidskleur last hebben van onterechte bejegening, maar daar hebben roodharige, brildragers en te dikke mensen óók regelmatig last van. Was dat ooit een reden om alle rode pruiken, nep brillen met dikke glazen en dikmaak pakken uit de handel te halen. Pesten is van alle tijden en de pester zal altijd een reden vinden.
Ik wordt verdrietig van hoe het kinderfeest verpest wordt en de verkeerde mensen de zwarte Piet toegeschoven krijgen.
Winkeliers die bedreigd worden om wat poppetjes, en nog erger vind ik het dat de meeste mensen niet meer écht voor hun mening uit durver komen.

Nee, dán de gemeende de Lier in het Westland. Daar heeft men de”ballen” om Sint te laten vergezellen door zwarte Pieten, omdat 99% van de gemeente dat wil. Ik weet dat in sommige gemeentes de intocht “uitgekleed wordt” omdat veel vrijwilligers niét achter alleen maar roetpieten staan, maar dat wordt niet benoemd.
Ja ik wéét het, een controversieel onderwerp dat mensen liever vermijden…. maar mij lúkt dat niet. Ach als altijd, je hóeft het niet met me eens te zijn én je hoeft niet te reageren, vrijheid blijheid. Een oprechte (en nette) reactie heeft altijd mijn respect.

Advertentie

118 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Nicky
    nov 17, 2022 @ 12:35:54

    Ik vind het niet zo erg dat tradities veranderen. Zo gaat dat nou eenmaal. Maar ik stoor me inderdaad ook aan alle demonstraties bij intochten. Dat gaat gewoon veel te ver.

    Ik viel overigens pas echt van mijn stoel toen er volwassenen gingen mopperen dat Sinterklaas met het vliegtuig gekomen was want dat was niet klimaatneutraal enzo. Ik vermoed trouwens dat er opzet in het spel was en dat de bedenker van deze plottwist zich suf gelachen heeft. Dat er daarna nog een bericht op het nieuws kwam dat er geen druppel kerosine verbruikt was, is te zot voor woorden.

    Groetjes van een Vuurtoren
    Snik… die dingen staan ook nog gewoon overal.
    Zo traumatisch voor mij…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 17, 2022 @ 13:22:10

      Whahahaha die vuurtoren!!!! Maar oke, je ziet dat ik wel dégelijk compassie met jou heb. Maar er zijn er wél veel buiten gebruik dus afbreken is een kwestie van tijd.
      Er zijn téveel mensen die het feest niet goed begrijpen, juist die steken onderwater over de hoofden van de kinderen heen zijn geweldig . Dat is ook waarom er bij ons altijd een echte zwarte Piet komt , voor de “gelovigen”onherkenbaar maar héél veel know how over de volwassenen die er dan heel fijntjes van langs krijgen. gewéldig. Dat ik daardoor indirect voor racisme beschuldigd wordt doet natuurlijk weinig goed voor mijn inclusieve gevoelens, maar ze doen maar hoor. Alles is zó doorgeslagen dat ik soms denk dat ik de enige nog ben die het gezonde verstand durft te gebruiken.

      Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    nov 16, 2022 @ 02:02:33

    Ik blijf het ook zonde en onbegrijpelijk vinden. In Lieden werden we een aantal jaren min of meer gedwongen geleidelijk aan over te stappen op roetveeg. De vaste kern Pieten was het er uiteraard niet mee eens en wilde afhaken, gelukkig zijn ze wel gebleven en hebben we nu ( op de kleur na) een van de mooiste en drukst bezochte intochten en elke dag een sinterklaas journaal. https://www.youtube.com/watch?v=XyCFahY8XBQ

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 16, 2022 @ 08:12:59

      Ik blijf het jammer vinden dat er iets met chantage afgedwongen wordt We zijn chantabel omdat wij de kinderen niet de dupe kunnen en willen laten worden, dat reken ik die groep ernstig aan, minderwaardige middelen werden niet geschuwd . Ik volg ook niets meer, vier alleen ons eigen feest zoals we dat altijd gedaan hebben.

      Beantwoorden

  3. saturnein
    nov 14, 2022 @ 17:53:37

    Ik las onlangs een column van Tom Lanoye (Vlaams auteur met een mening), die vond dat we een rad voor ogen gedraaid krijgen met onbelangrijke discussies over zwarte piet, woke, enzovoort. Ondertussen denken we niet na over de onderwerpen waarover ze liever hebben dat we zwijgen. Extreem-rechts, nationalisme, ik zeg maar iets.
    En daar kan ik me wel in vinden. Ik heb het compleet gehad met de discussies over zwarte piet, kerstmarkten enzovoort.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 14, 2022 @ 18:16:26

      Veel mensen proberen inderdaad dit soort discussies weg te relativeren door op ernstiger zaken te wijzen. en die zijn er natuurlijk zéker. Maar ,ik zei het al eerder, een zwerende vinger wordt natuurlijk niet minder pijnlijk omdat bij de buurvrouw een de hele arm geamputeerd moest worden.
      Het zal ook zeker meespelen dat we in veel van die grote items zelf zo machteloos staan en, behalve kleine aanpassingen voor onszelf, in het grote geheel hélemaal niets in te brengen hebben, al schrijven we de vingers blauw.

      Beantwoorden

      • saturnein
        nov 14, 2022 @ 18:31:17

        Bij ons zijn we al zover dat Bart De Wever zijn grote verkiezingsshow al gestart is (voor verkiezingen over anderhalf jaar) en de universiteitsaula’s afdweilt met een lezing over “woke”. Jammer dat zij die de grote thema’s wél kunnen aankaarten, liever uit de buurt blijven. Het best wel handig vinden dat we ons verliezen in het anekdotische.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          nov 14, 2022 @ 18:41:03

          Toch zijn ook die wat kleinere onderwerpen een teken aan de wand. Ik vind het angstig dat relatief kleine groeperingen zóveel invloed uit kunnen oefenen dat veel mensen met een andere mening hun mond niet open durven te doen. Je moet er niet aan dénken dat zo’n groepering zich op politieke zaken gaat richten, en sommigen bedrijven dus wél politiek.

          Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    nov 13, 2022 @ 22:01:32

    Ach ik maak me er niet zo druk over als het wat veranderd is. Viel me trouwens op dat je in praatprogramma’s er weinig of niets van hoorde. Dat was een paar jaar geleden wel erger. Hier in ons dorp speelt het niet zo zag op de foto’s een aantal zwarte en roetveegpieten en volgens mij ook een regenboogpiet. Ach voor kinderen maakt het volgens mij niets uit. Zijn weer de volwassenen die er een ding van maken en de hakken in het zand zetten.

    Beantwoorden

  5. hermanstel55
    nov 13, 2022 @ 16:19:44

    Helemaal mee eens. Knap opgeschreven.

    Beantwoorden

  6. Ferrara
    nov 13, 2022 @ 15:16:17

    Sjees, Riet ik kom hier weer eens laat binnendwarrelen, was even druk met andere zaken. Ik heb 87 reacties gelezen, verschillend van mening, keurig genuanceerd weergegeven, zo kan het dus ook. Toen jaren geleden die hele toestand begon had ik er ook grote moeite mee. Inmiddels ben ik de verandering wel gaan begrijpen, hoewel ik er zelf geen enkele vorm van discriminatie in zie, maar dat het nog steeds niet goed genoeg is stoort me. Er heerst een soort drammerigheid op meerdere fronten. Van dialoog is geen sprake meer, gelijk halen daar draait te vaak om.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 13, 2022 @ 16:01:39

      ijg er , door het jou ook al genoemde drammen, steeds minder begrip voor maar dit terzijde. Maar ik ben inderdaad blij dat er tóch keurige en genuanceerde reacties kwamen. Natuurlijk zijn we het niet altijd helemaal met elkaar eens en dat mag ook gewoon gezegd worden. Ik blijf het toch een dingetje vinden om , indirect, van discriminatie beschuldigd te worden terwijl daar geen sprake van is. En helaas zit ik dan niet zo in elkaar dat ik er m’n mond maar over houdt op die momenten dat het me weer raakt. Maar ik ben blij dat we het ook nétjes oneens met elkaar kunnen zijn dat hoor je ook wel eens anders. Lelijke reacties zou ik niet verwijderen maar ik heb altijd wel het gevoel dat de eigen schrijfstijl veel ellende kan voorkomen en bijsturen in de tegenreacties.

      Beantwoorden

  7. Regenboogvlinder
    nov 13, 2022 @ 14:25:53

    Dit is weer zoiets waardoor je een soort van ‘naast de maatschappij wordt gezet’ als je niet meedoet met de stelling dat een ‘zwarte Piet” niet meer kan. Belachelijk… Inderdaad, dat is onze geschiedenis en heeft niets met discriminatie te maken. Kinderen hebben het niet eens in de gaten. Gisteren was op TV een soort interview o.a. met een donkergekleurd meisje van rond de 10 jaar. Ze vond het ook raar want… zei ze… Ze zijn allemaal toch mooi? Zo’n kind zou zichzelf nog lelijk gaan vinden omdat ze donkerder is. Terwijl de volwassenen die andere redenen bedenken toch rekening moeten kunnen houden met onze geschiedenis en ook gewoon om kunnen denken en niet zo moeilijk hoeven te doen in de Sinterklaastijd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 13, 2022 @ 16:10:13

      Uit de reacties blijkt ook wel dat de mensen die vinden dat het allemaal veel te ver is gegaan behoorlijk in de meerderheid is en dan is het vreemd dat het “in het gewone” niét tot uiting komt. Dat is op z’n minst raar en in tweede instantie verontrustend. Als een kleine groep zóveel invloed kan hebben kunnen we alleen maar hopen dat diezelfde groep (waarvan sommige ook politiek bedrijven , zich geen ándere doelen gaat stellen. Ja dat donkere meiske, ik gaf al een voorbeeld van donker meisje dat al een paar keer voor zwarte Piet had gespeeld toen ze het ineens niet meer mocht omdat ze te donker was, Dat zijn natuurlijk uitzonderingen maar zou je eerder discriminatie kunnen noemen dan het echte zwarte Piet gebeuren.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        nov 13, 2022 @ 17:26:36

        Inderdaad, dat gaat toch veel te ver…

        Beantwoorden

      • staartje
        nov 14, 2022 @ 11:05:21

        😃😃😃Natuurlijk is het blog van Rietepietz heel belangrijk, maar de meningen hier kun je echt niet omzetten naar het algemeen.
        In mijn ‘bubbel’ vindt vrijwel iedereen dat Zwarte Piet niet meer kan. De groep die geen problemen heeft met de veranderingen groeit. Blijft dat ook die groep het extreme demonstreren afkeurt. En dat doe ik ook. Het punt is nu wel gemaakt.
        En 💡 lichtpuntje: geen demonstraties bij de landelijke intocht.
        Blijft dat je mening geven hier prettig is.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          nov 14, 2022 @ 12:05:38

          Het is altijd goed om te lezen hoe anderen er over denken en uit dat oogpunt is het jammer dat veel mensen zich niet meer vrij voelen om voor hun mening uit te komen.
          We hoeven hier géén punten te scoren maar uitleggen waarom we bepaalde standpunten hebben . En ja natúúrlijk ben ik “een grote speler in het veld”. 😉 Maar daarom heb ik ook geen anonieme Poll gezet, dan weet je alleen hoeveel er voor of tegen iets zijn, ik wil graag de motivatie weten om te kunnen beoordelen of dat redelijk is.

          Beantwoorden

  8. Koen
    nov 13, 2022 @ 12:27:28

    Beste Rietpietz, je kent mijn mening over Zwarte Piet. Ik ken de jouwe. Meningsverschillen zijn prima en over dit onderwerp zullen wij het niet eens worden en dat geeft niet. Deze discussie (niet de onze) doet afbreuk aan het leuke kinderfeestfeest. Als Meester Koen (directeur van de Nederlandse school) ben ik verantwoordelijk voor het feest voor de Nederlandse en Vlaamse kinderen in Mozambique. De Sint heeft belooft om ons te bezoeken op de Nederlandse ambassade. Dat vinden wij elk jaar weer heel gezellig. Ter hoogte van de evenaar vaart de pakjesboot hopelijk weer onder de regenboog en dat levert mooie regenboogpietjes op. Wel zo handig en correct in een Afrikaans land. Vind je niet?

    Nog één dingetje. Een verzoekje. Ik lees je blog met heel veel plezier (dat weet je) op mijn computer / laptop. Niet op mijn telefoon. Dat betekent dat ik HET HELE JAAR DOOR je oproep zie: “***Zwarte Piet blijft ZWART*** Ik respecteer jouw cultuur. Doe dat aub ook met de mijne” met een bewegende Zwarte Piet in en uit een schoorsteen.
    Mijn verzoek. Zou je deze oproep (tijdelijk) willen verwijderen na 6 december en dan weer terugplaatsen als de Sint volgend jaar weer terugkeert begin november? Dat lijkt me de juiste periode voor zo’n oproep. Niet het hele jaar door.

    ’t Is maar een idee. Alvast dank want ik weet dat je er gaat over nadenken. Groetjes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 13, 2022 @ 12:53:29

      Dat het bij jullie aangepast gevierd wordt vind ik niet meer dan logisch
      Logisch, jullie hebben daar helemaal geen schoorstenen om maar iets te noemen en vieren het daar op jullie manier.
      Daar heb ik natuurlijk helemáál geen probleem mee. ‘s- lands wijs s’-lands eer geldt natuurlijk niet alleen voor Nederland.

      Ik heb werkelijk geen benul van wat iemand op z’n telefoon te zien krijgt omdat ik zelf nooit iets op dit gebied op mijn telefoon doe.
      Het vervelende is dat de gratis versie bij vernieuwingen vaak ineens minder mogelijkheden biedt. De gebruikte plukins blijven staan maar nieuwe plaatsen lukt dan vaak niet of er moet voor betaald worden. Op dit moment blijf ik dus liever uit de zijbalk omdat ik niet weet of ik het ooit nog kan hergebruiken wanneer ik het weg haal. Zo ben ik nu de hele linken pag. aan het “verbouwen”omdat die nog in de klassieke modus staat en daar nu weer opties uitgehaald zijn die ik nodig heb om nieuwe linkjes te plaatsen zoals ik gewend ben.

      Ik kán proberen of het lukt er een plaatje zonder beweging bij te zetten, en als dat lukt pas de andere weg halen. Zonder beweging zal het een stuk minder storend zijn.

      Beantwoorden

  9. willyfotoblog
    nov 13, 2022 @ 11:20:36

    ach.. sommige maken van alles een probleem
    het ergste is dat ze dat op hun manier weten op te lossen

    Beantwoorden

  10. meninggever
    nov 13, 2022 @ 10:56:24

    Wij leven in een land waarin steeds meer minderheden de dienst (willen) uitmaken. Met als gevolg dat onze tradities en burgerlijke vrijheden steeds meer worden ingeperkt. Want ‘anders worden die minderheden beledigd’. Dus geen Zwarte Piet want ‘slavernij’, terwijl de tegenargumenten helemaal niet worden beluisterd door de lieden die te hoop lopen en vooral uit zijn op ‘compensatie voor het die niet leden door hen die nooit iets kwaads deden’. Het feit dat die lui ook radicaliseren en ophitserig de media halen is al erg genoeg. Geldt ook voor al dat Woke-gedoe. Zeg iets verkeerds over een LHBTIQCVART+ figuur en je doorbreekt de lijn van denken op met name de linkeroever van het politieke bestaan. Man en vrouw mogen ook niet meer. Het is de norm in die kringen. Kinderen worden op school gedwongen te geloven in de heilzame leer van Lenin en Mao (zie mijn blog van afgelopen vrijdag) en mogen zelf kiezen of ze als jongen of meisje door het leven willen. Wie een vrouw een compliment maakt krijgt te maken met Metoo enz. Voor mij is het duidelijk. De mensheid is onderverdeeld in mannen en vrouwen, een enkele uitzondering bij de dieren maakt man en vrouw een enkele soort. Prima maar daartoe hoeven de olifanten en giraffen ook niet zich aan te passen. ZP is een fenomeen. Nu zitten we opgescheept met tante Jo die zich niet heeft gewassen en zich hult in te strakke kleding. Nee, van tradities moet je afblijven. En als we dan die christelijke feestdagen afschaffen moeten we meteen maar alle geloven verbieden en het nudisme invoeren als de kledingdrachtnorm. Gek genoeg denk ik dat dan links ineens op de achterste benen zal staan…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 13, 2022 @ 12:35:36

      Best merkwaardig dat we indirect elkaars logje aanvullen. Ik vind het een angstaanjagende gedachte dat een relatief klein groepje mensen zóveel achterban (deels te gemakzuchtig of angstig om zelf na te denken) kan rekruteren. Zeker als bij de initiatiefnemers ook mensen bij zijn die politiek actief zijn. Je kunt alleen maar hopen dat ze geen ernstiger zaken als doel nemen want dan is het leed niet te overzien. Mensen bespelen is helaas van alle tijden en de groep KOZP is er angstaanjagend bedreven in.

      Beantwoorden

      • meninggever
        nov 16, 2022 @ 11:12:26

        Met Zwarte Piet is het nog lang niet klaar. Ook de Sint is doelwit. Want kruis op de mijter wat volgens linkse sommigen met een IQ80 niveau weer beledigend is voor moslims. Dan is die sint dus ook te christelijk. Door de bevolkingssamenstelling van tegenwoordig noemt men het kerstfeest ook winterfeest. Pasen en Pinksteren staan ook onder druk, zelfde reden, maar Halloween moeten we ineens wel vieren. Of het Suikerfeest. Ik wil dat allemaal niet. Ik wil gewoon een Nederland dat trots is op haar tradities en verleden. Ik heb een afschuw van ‘haaltypes’ als rondlopen bij KOZP en BIJ1 of BLM. Halen, halen, halen…. en niks anders. En ondersteund door de linkse brigades van Kaag en Klaver die niks ander willen dat Nederland laten verdwijnen en onze taal opheffen of vervangen door het Arabisch of zo. Het gewauwel over het klimaat, het overstijgt die ellende van massa-immigratie, de gevolgen daarvan voor de woningmarkt, criminaliteit. Haagse politici die alleen met zichzelf bezig zijn (met dank aan D66!) en voor de noden van hen die in ons land sappelen om de lippen boven het water te houden geen interesse vertonen. Nee, met Zwarte Piet begon de ellende en dat stopt niet meer als we er geen handrem op zetten… Ik zal er steeds weer op blijven wijzen. Omdat #linksliegt ons steeds verder van ons zelf vervreemdt. Intussen woedt er op 1200km afstand een oorlog….

        Beantwoorden

        • rietepietz
          nov 16, 2022 @ 13:37:59

          Het voelt inderdaad of we niéts meer goed kunnen doen, zelfs regenboog Pieten riep weer bij andere groepen weerstand op.
          Ik ga maar niét alles analyseren, daar schieten we niets mee op maar blijf wel m’n eigen mening trouw. Zo slecht is die m.i. niet.

          Beantwoorden

  11. Spontanity
    nov 13, 2022 @ 10:36:33

    Ik had het niet beter kunnen verwoorden!!!
    xxx

    Beantwoorden

  12. John
    nov 13, 2022 @ 08:42:36

    Ik word niet warm of koud van dat Sinterklaas journaal en volg het dan ook niet. Mensen maken zich druk om de verkeerde zaken. In plaats van dat men zich druk maakt om de watervervuiling in Nederland, vooral PFAS, de toenemende armoede, het nieuwe pensioenstelsel, de corrupte overheid die duizenden mensen in het verderf heeft gestort, het WK voetbal dat zich in een zeer verkeerd land afspeelt.. Zijn er een paar volwassenen die alles weten te verstieren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 13, 2022 @ 08:56:08

      Er is genoeg zorgelijks in de wereld , dat ben ik met je eens. En het vervelende is dat we op heel veel van die grote zaken nauwelijks invloed hebben. We kunnen alleen in het klein ons steentje bijdragen.
      Maar ook het gewone leven gaat door met al z’n toestanden, het is ook best zorgelijk dat een relatief kleine groep zóveel invloed blijkt te hebben, ik wil er niét aan denken wat dat voor gevolgen kan hebben wanneer zij zich voor andere bedenkelijke doelen inzetten.

      Beantwoorden

  13. Naomi
    nov 13, 2022 @ 08:21:49

    Ik ben het met je eens. Ik heb Zwarte Piet altijd los gezien van donkere mensen overigens. Dat waren in mijn hoofd twee aparte categorieën, want Piet is zwart van de schoorsteen. Ook als kind zag ik dat al zo. En ik vind het zó stom dat elk jaar het hoogtepunt van het jaar (want ja, dat is Sinterklaas voor mij;)) wordt verpest door de woke cultuur.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 13, 2022 @ 08:58:26

      Helemaal eens, ook voor mij is Sinterklaas het feest van het jaar. Ik snap best dat er mensen zijn die er niet mee opgegroeid zijn maar dat mag geen reden zijn het feest te willen afbouwen. Bemoei je er dan niet mee, dat hoeft immers van niemand.

      Beantwoorden

  14. Robbert
    nov 13, 2022 @ 01:35:53

    Riet, volledig met je eens! Blijf er voor gaan. De mooie traditie mag nooit verloren gaan omdat gefrustreerde personen het er niet mee eens zijn. Ze zijn zelf te zielig voor woorden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 13, 2022 @ 09:00:39

      Dat ben ik ook zeker wel van plan, ik ben niet zo’n volgzaam zieltje en blijf graag zelf denken. We worden tegenwoordig als snel als racist neer gezet zonder dat de redenen waarom kloppen.

      Beantwoorden

  15. terrebel
    nov 12, 2022 @ 23:37:10

    Het gaat hartstikke goed in Nederland, Riet want voor velen zijn het WK voetbal in Qatar, wie is ‘de Masked Singer’ (‘Gemaskerde Zanger’ mag blijkbaar niet) en Zwarte Piet de onderwerpen die hen momenteel het meest dwars zitten. Dat is geweldig nieuws, vind ik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 13, 2022 @ 09:06:00

      Dat kun je dan weer gebruiken voor jouw rubriek. En inderdaad , wanneer je in het grote wereldtoneel niet kunt veranderen richt men zich op zaken die wat meer binnen het bereik liggen. Niets menselijks is de mens vreemd. En hielp het nou maar dat alles wegrelativeren, dan zou ik daar per direct óók aan gaan doen.

      Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 13, 2022 @ 09:59:05

      P.S. Het zóu natuurlijk geweldig zijn wanneer mijn zwerende vinger géén pijn meer zou doen omdat de buurvrouw haar arm geamputeerd moest worden.

      Beantwoorden

  16. omabaard
    nov 12, 2022 @ 23:27:49

    Eerlijk? Ik begrijp vaak al die heisa rond ‘zwarte piet’ niet. Voor mij is het vooral een stuk folklore, doorgegeven van ouder op kind, al vele jaren lang. Sinterklaas is verkleed, zwarte piet is verkleed. Vandaag kwam ik in het koopcentrum een (echte) zwarte Sint tegen, onze kleinzoon zag daar geen enkel probleem is en had heel veel ontzag voor de heilige man.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 13, 2022 @ 09:14:07

      Ik bewonder mensen die zich met humor aanpassen aan de in ons land heersende historische geschiedenis. Snap best dat niet iedereen Sinterklaasfeest fan zal zijn maar dat dat mag toch geen reden te zijn het feest dan maar af te veranderen.

      Beantwoorden

  17. Lot
    nov 12, 2022 @ 21:49:29

    Je stuk kan zo als ingezonden brief of column in de krant. Prima omschreven en ik ben het met je eens

    Beantwoorden

  18. Sjoerd
    nov 12, 2022 @ 20:27:57

    Dat is een discussie die niemand wint. De kinderen hebben zich er nooit druk om gemaakt, het zijn de volwassenen die het niet bergrijpen, of willen begrijpen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 12, 2022 @ 20:38:25

      Het zijn uiteindelijk de volwassenen die het feest moeten maken voor de kinderen en daarin speelt onherkenbaarheid een rol. en dat moet mogelijk blijven in de huiselijk kring. maar er wordt met unfaire middelen iets afgedwongen, ouders kunnen natuurlijk geen kant op als ze hun kinderen niet willen teleurstellen maar wanneer nérgens meet zwarte Pieten meedoen kun je die thuis ook niet meer op laten draven en dát tast zoals ik al zei de geest van het feest aan. ,

      Beantwoorden

  19. mrsbrubeckverteltverder
    nov 12, 2022 @ 19:49:19

    Hear, hear…
    Ik vind het op jouw blog ook zo fantastisch, echt fantastisch, dat een eigen mening hebben mag.
    Dat mis ik echt vaak in blogland, men praat elkaar zo vaak naar de mond…
    Maar Sint en Piet, ik volg je helemaal, vandaag ging het blijkbaar ook weer fout? Iets met een oorbel…?
    Ik slaak een diepe zucht en neem mijn 2 kleinkindjes wat dichter bij me.
    Fijn weekend!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 12, 2022 @ 20:00:42

      Over het algemeen heeft iedere zaak meerdere kanten en dat mag best benoemd worden, en soms laat je elkaar daardoor dingen zien die onbelicht bleven, soms ook niet.
      Maar ik durf inderdaad ook altijd een afwijkende reactie te geven op een site waar iedereen elkaar na praat zonder na te denken. Het is me één keer gebeurd dat het niet op prijs gesteld werd. Prima, dan reageer ik liever niet en schrap zo’n site
      Ik heb bewust niet gekeken, ik erger me groen en geel dus waarom zou ik.

      Beantwoorden

  20. liesonderweg
    nov 12, 2022 @ 19:33:46

    Voor mij blijft hij ‘schoorsteenzwart’, die Piet, dus… Gelukkig heeft Sint zo’n lieve helper!
    Fijn dat je ’t durft te pennen!
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  21. Neeltje
    nov 12, 2022 @ 19:19:25

    Net aan het nagenieten van een hartverwarmende ontmoetingsdag met 95 miMakkers. Waarbij alle neuzen dezelfde kant op stonden, namelijk die van het hart. Dus ik laat het even hierbij.

    Beantwoorden

  22. djaktief
    nov 12, 2022 @ 17:59:40

    Ik waardeer je eerlijke mening

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 12, 2022 @ 18:50:14

      Dat doe ik natuurlijk óók met álle meningen die hier staan. Ik ben altijd een beetje trots dát iedereen hier z’n echte mening durft te delen.

      Beantwoorden

      • djaktief
        nov 12, 2022 @ 20:03:58

        Ik ben het wat zwarte piet niet met je eens. Ik heb geen moeite met het inclusief maken van het traditionele sinterklaasfeest. We leven in het Nederland van nu en daarin is huidskleur en geaardheid belangrijker geworden dan voorheen. Onschuldig bedoelde dingen kunnen toch als kwetsend worden ervaren. Ik hou er rekening mee in mijn doen en laten voor zover ik er mee te maken heb. Met studerende kinderen is Sinterklaas anders dan als ze nog geloven.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          nov 12, 2022 @ 20:26:22

          Mijn probleem is dat het de praktische uitvoering in de weg staat wegens de herkenbaarheid. Bovendien is het ook zeker niét als discriminatie opgezet, maar om praktische redenen. De jongedame (waar ik het eerder over had) met een donkere huis die nu géén zwarte Piet meer mag spelen wegens haar huidskleur voelt zicht terecht wél gediscrimineerd. naar mijn idee. Bovendien is er toch duidelijk een grote meerderheid die er géén vrede mee heeft. je kunt het nooit iederéén naar de zin maken . Hier is de vraag of het wel discriminatie is wat mij betreft dus niet . maar daar denkt duidelijk niet iedereen zo over .

          Beantwoorden

          • djaktief
            nov 12, 2022 @ 20:29:31

            In discussies ben ik slecht, daarom ga ik ze niet aan. Ik heb je alleen mijn mening gegeven omdat dat van jou mag op je blog.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              nov 12, 2022 @ 20:40:36

              We gaan er ook geen discussie van maken hoor we delen gewoon onze meningen en doen dat nog beschaafd ook hé!
              Ik ben er echt trots op dat iedereen ook gewoon reageert als altijd en ook een eigen mening duft te ventileren.

              Beantwoorden

  23. Matroos Beek
    nov 12, 2022 @ 17:51:13

    Voor mij was Zwarte Piet altijd een zwart opgemaakte persoon – nooit ofte nimmer heb ik de associatie gemaakt met een van nature getint persoon.
    Ik vind het allemaal zo overdreven, de gezonde ratio is compleet zoek.
    Ja, ik kan je helemaal volgen in je betoog.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 12, 2022 @ 18:49:07

      Alleen toen ik klein was was hij natuurlijk vuil van de schoorsteen. 😉 Er was ook té weinig tegengas én artiesten die wel even Roomser dan de paus wilden zijn. De gemiddelde Nederlander is té tolerant ten opzichte van intolerantie en daar wordt soms misbruik van gemaakt.

      Beantwoorden

      • Matroos Beek
        nov 12, 2022 @ 19:29:37

        Die laatste zin, die moet ik onthouden. Te tolerant ten opzichte van intolerantie.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          nov 12, 2022 @ 19:40:22

          Ik vergelijk het altijd maar met Ruud in Amerika. Daar zijn vast wel emigranten verenigingen maar dat blijft treed allemaal niet naar buiten en Ruud heeft er al helemaal nooit naar gezocht, hij leeft gewoon als de meeste Amerikanen. “Ze zouden hem aan zien komen als hij zich met hun feestdagen ging bemoeien.

          Beantwoorden

  24. LOLA♥CHAMPAGNE
    nov 12, 2022 @ 17:51:10

    Ik kan het werkelijk alleen maar helemaal met je eens zijn, Riet. Kan het niet beter verwoorden en eigenlijk durf ik dat ook helemaal niet😪

    Beantwoorden

  25. groengenot
    nov 12, 2022 @ 17:42:15

    Je hebt groot gelijk Riet! Wat is dat tegenwoordig toch met al die lange tenen. Onze dochter is zwart. Het N.-woord daar hebben wij het wel moeilijk mee. Maar zwarte Piet is een held en mag dat toch blijven? Met humor valt inderdaad veel op te lossen. Ik weet nog dat wij, 2 witten, met onze zwarte dochter in de buggy op de jaarmarkt liepen. Een flauwe plezante dacht ons toen uit te lachen en riep: “Hoe hebben jullie dat gedaan?!” Heel samenzweerderig heeft mijn man toen gezegd:”de avond ervoor veel chocomelk gedronken.”
    Laat het ons toch allemaal niet zo moeilijk maken. 😘

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 12, 2022 @ 17:51:44

      Ik ben zwáár van de humor, en óók nog van vooral niet overal meteen kwaad van denken. Natuurlijk valt het op als twee blanke ouders een heel donker kind hebben maar die mensen zullen het inderdaad niet lelijk bedoeld hebben. Het hoeft ook niet negatief te zijn wanneer je opvalt Ik maak wel eens de vergelijking “wat zie jij het eerst wanneer er in veld vól gele tulpen één rode roos staat. “Dat maakt de roos niet minder mooi maar hij valt gewoon wél heel erg op.

      Beantwoorden

  26. Suskeblogt
    nov 12, 2022 @ 17:05:02

    Geen enkel kind dat aan discriminatie denkt als ze zwarte pieten zien. Van mij mogen de pieten alle kleuren van de regenboog hebben of gewoon zwart blijven. Het voornaamste is dat de kinderen een leuke tijd hebben met de sint en zijn pieten.

    Beantwoorden

  27. staartje
    nov 12, 2022 @ 17:00:35

    IK ben groot lfan van Sint en het Sinterklaasjournaal. De intocht kijk ik nu met veel plezier terug.ik geniet van alle grappen, bijzondere wendingen en creativiteit. Zoals te merken is, lijdt het Sintfeest helemaal niet onder de verandering naar Piet.Het gaat om het feest en niet om zijn helper. Tijden veranderen en dan is er niets mis mee om zaken aan te passen. Het laat juist de kracht van het feest zien.
    Onbedoeld waarschijnlijk, maar Piet had een discriminerend karakter. Mensen voelden zich daar soms gediscrimineerd over. Denk aan Gerda van Sesamstraat, die dit al aankaartte voor de hele discussie losbrandde. (1976 ofzo)
    Geniet dus vanSint, het feest, de surprises, de lol en de kracht van de traditie. Voor de pret en het feest hoeft Piet helemaal niet zwart te zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 12, 2022 @ 17:33:48

      Daarin verschillen we van mening, ik zie de discriminatie totaal niet en als Piet niet meer zwart, en daardoor onherkenbaar is, is er toch een deel weg van hoe het feest gevierd is. Het wordt bovendien over de rug van de kinderen afgedwongen, we kunnen onze kinderen niet teleurstellen door dan maar te zeggen dan maar niet, het is onsympathieke chantage , en tussen de kinderen demonstreren is écht “not done” . Maar goed, bij ons blijft Piet dus hoe dan ook zwart.
      Ik denk trouwens liever niét aan Gerda Havertong, ik heb haar ooit ontmoet (ver voor deze discussie) en vond haar reuze onsympathiek.

      Beantwoorden

  28. Rebbeltje
    nov 12, 2022 @ 16:42:32

    Begrijp je frustratie als het gaat om de zwarte piet…maar begrijp ook de andere kant als het gaat om discriminatie.
    Het balletje is aan het rollen en we komen er niet meer onderuit om veranderingen aan te brengen.
    Begrijp me goed van mij mogen ze zwart blijven 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 12, 2022 @ 17:25:42

      Al zou je dat vinden, dat is dan jouw mening, maar heel veel willen wél liever houden wat er was en daar wordt gewoon over heen gewalst. Ik zie de discriminatie trouwens totaal niet . áls gekleurde mensen gediscrimineerd worden heeft dat toch nooit iets te maken met zwarte Piet? En mocht een kind ze ooit in het gewone leven aanspreken als zwarte Piet is dat zeker niet kwaad bedoeld en zou men daar best creatief mee om kunnen gaan> BIjv. samenzweerderig zeggen”niets aan de andere kinderen vertellen hoor, maar ik ben hier stiekem om voor Sint te kijken of alle kindertjes zoet zijn. Waarom toch altijd meteen die kwade gedachten.

      Beantwoorden

  29. MyriamC
    nov 12, 2022 @ 16:41:57

    Ik ben het helemaal met je eens. Vandaag was de intocht in Nijmegen. Allemaal roetveegpieten en de tekst van de ons zo bekende liedjes aangepast aan ‘wat mag’.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 12, 2022 @ 17:19:13

      Erg hé, ik kijk ook niets meer op TV , vroeger vond ik de intocht kijken leuk, Sinterklaas journaal item, ik wordt er nu verdrietig van dus kijk niet meer. Ook in de winkels is geen sfeer meer, hélemaal niets meer.

      Beantwoorden

  30. Karel
    nov 12, 2022 @ 16:12:02

    ha die Riet
    ik ben groot voorstander en fan van ZWARTE PIET
    een ieder die dat niet zo ziet , moet maar oprotten , naar ergens waar deze eeuwenoude traditie en volksfeest voor de kinderen niet gevierd wordt
    ze zijn in dit mooie landje totaal van de pot gerukt , wij passen ons aan , aan nieuwe culturen en wat al niet meer , en onze tradities moeten overboord , zot zijn ze 😦

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 12, 2022 @ 16:23:08

      Niemand hoeft van “op te rotten”, maar ik snap niet zo goed waarom ze het steeds weer opzoeken als ze het zo erg vinden.

      Niemand hoeft van mij “op te rotten” , maar ik snap niet zo goed waarom ze zélf steeds het feest opzoeken als ze er zo’n last van hebben. Ook het kerstfeest is heel stiekem al veranderd, in lichtjes of winterfeest.
      Het spreekt natuurlijk vanzelf dat Piet bij ons zwart is én blijft. Helaas zijn het vaak puur Nederlandse mensen die het probleem uit angst, z.n.politieke correctheid en gemakzucht wegrelativeren.

      Beantwoorden

      • Karel
        nov 12, 2022 @ 16:51:05

        zo zwart wit bedoel ik het ook niet , maar ze weten dat dit mooie kinderfeest ieder jaar weer komt , dus laat hen dan die het niet willen zien of vieren , de sneeuw opzoeken in Verweggistan of zo
        Sint en Piet zijn vaak buren of familie , collega’s kan ook natuurlijk en die zijn geschminkt om de kinderen hen niet te laten herkennen
        laat de politiek eest maar eens zelf correct gaan werken en zijn

        Beantwoorden

        • rietepietz
          nov 12, 2022 @ 17:10:37

          Wéét ik toch, maar inderdaad, de essentie van het feest is dat Simt en Piet niet herkenbaar zijn en met een paar roet vegen gaat dat niet lukken. Mijn zoon Ruud woont al heel lang in de USA en leeft daar “als de Amerikanen” en viert hun feesten mee. Daar zijn ze niet zo gek om hun feesten aan te passen aan nieuwkomers. Je eigen cultuur is dan iets “voor in besloten kring”.

          Beantwoorden

          • Karel
            nov 12, 2022 @ 17:26:53

            ik zei het misschien wat bot , maar wij zijn best een tolerant volkje , en passen ons al aan , maar andersom is dat nog lang niet altijd het geval
            ik mag hopen dat volgend jaar deze hele discussie van de baan is

            Beantwoorden

      • staartje
        nov 12, 2022 @ 17:05:31

        Kerstfeest moet gewoon kerstfeest blijven. Daar zie ik het probleem niet.
        En ik ben hartstikke Nederlands en begrijp niet waarom piet zwart moet zijn. Ik ben niet gemakzuchtig, ook niet bang, ik vind het correct om het feest voor iedereen te maken en het zwart weg te halen. Ik denk na, weeg af en relativeer niets weg.

        Beantwoorden

    • staartje
      nov 12, 2022 @ 17:08:08

      Ik zie dat anders en ik “rot niet op”. ( ik snap dat je mij niet bedoelt, maar ik zeg het maar even). De traditie blijft. Het blijft een volksfeest. Een feest voor kinderen EN volwassenen. Daar doet een roetpiet niets aan af

      Beantwoorden

      • Karel
        nov 12, 2022 @ 17:30:05

        ik zei het wat bot , iedereen mag van mij blijven , maar laat ze dan het kinderfeest niet verstoren , en of de Piet , wit – zwart of gekleurd is maakt mij ook niet uit , al ik bedoelde was dat zij die er ieder jaar weer een discussie van maken , in deze periode maar op vakantie moeten gaan

        Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: