Het komt wel eens voor dat ik m’n hoofd schud bij een door een officier van justitie genomen beslissing.
Schoppende ettertjes die elkaar overduidelijk dekken komen daar soms mee weg omdat de officier van justitie niets bewezen acht.
Deze week deed zo’n officier een uitspraak waar ik me in kan vinden al heb ik er wél een kanttekening bij. Ik weet natuurlijk wel dat ik de wijsheid niet in pacht heb, anders had ik in de eerste regel wel geschreven “dat ik m’n wijze hoofd schud”.
Het ging om een 82 jarige man die zijn vrouw had vermoord met een koevoet. Na onderzoek in het PBC bleek de man Alzheimer te hebben. Hij had ruzie gemaakt met zijn vrouw omdat hij haar van overspel verdacht waarna hij een koevoet onder het bed vandaan haalde en er op los sloeg.
Een heel tragische zaak die de man niet aan te reken is volgens het OM. De man had een onsamenhangend verhaal over “een kerstman die hem in een busje een roze coronaprik gegeven had”. op één van de vragen.
Hij hoeft dus niet naar de gevangenis maar omdat de oude baas zelf niét akkoord gaat met opname is er door de rechters een machtiging afgegeven hem zo nodig tégen zijn wil op te nemen.
Terecht naar mijn idee, de man is té onberekenbaar om zonder toezicht in de samenleving los gelaten te worden. Of zijn dementie al bekend was weet ik niet, misschien niet want dementie sluipt er in en niet in iedere relatie herkent men de signalen tijdig.
Of misschien was het wél al bekend maar kon de partner en/ of de patiënt er niet mee omgaan. Ontkennen van de situatie komt helaas nogal eens voor waardoor escalatie, zoals in dit geval, veel vaker voorkomt dan wanneer de omgeving er vanaf weet.
Mijn enige zorg is dat deze oude baas ondergebracht zou kunnen worden in een gewoon zorgcentrum. Op de gesloten afdelingen die ik meegemaakt heb was niet genoeg personeel om te voorkomen dat deze man nieuwe slachtoffers maakt. Vaak was er bij twee aangrenzende “huiskamers” , gescheiden door een soort open keukentje, standaard maar één zorgend personeelslid aanwezig (en soms ook wel even helemaal niet) .
De aard van de ziekte maakt toch al dat de patiënten onderling elkaar af en toe hinderen. Mijn zwager zat vaak hand in hand met één van de dames, iets dat wrevel op kan wekken wanneer een ander de dame claimt. Nou liggen op zo’n afdeling de koevoeten vást niet voor het oprapen maar ik zou me voor kunnen stellen dat deze meneer in zo’n situatie op tilt zou slaan.
Mocht deze man in een gesloten afdeling van een gewoon verzorgingshuis geplaatst worden zou er voor constant toezicht gezorgd moeten worden maar inderdaad, de gevangenis lijkt me niet de juiste plaats voor hem, ook hij is toch ergens slachtoffer.
RenéSmurf
okt 06, 2022 @ 22:21:31
Dat soort berichten sla ik altijd over, zulke verhalen worden alleen maar erger. Niemand wil zo eindigen, maar ja, dat schijnt toch te moeten.
rietepietz
okt 07, 2022 @ 08:41:13
Nou gelukkig eindigt niet iedereen zo, maar het kan geen kwaad om er iets vanaf te weten want we kunnen er wél allemaal mee te maken krijgen.
Hans
okt 06, 2022 @ 22:16:38
Alzheimer is een verschrikkelijke ziekte.
Ik had een buurman die zetten zijn vrouw uit huis, ze was een vreemde en hoorde niet in zijn huis. Hans
rietepietz
okt 07, 2022 @ 08:39:36
Verschrikkelijk hé dat soort dingen. In het eindstadium heb ik hier met Henk ook echt nare dingen meegemaakt, je kon het hem niet aanrekenen natuurlijk en dat wéét je verstand maar gevoelsmatig komt het hard aan.
Hans
okt 07, 2022 @ 12:20:12
Dat is waar, vooral als iemand waar je van houdt vraagt, wie ben je.
rietepietz
okt 07, 2022 @ 14:37:30
En zelfs lelijk tegen je doet. Dat is echt afschuwelijk.
Mrs. T.
okt 06, 2022 @ 20:25:06
Ach wat een triest verhaal 😦
rietepietz
okt 06, 2022 @ 20:50:45
Ja echt wel in en in triest.
Leonoras life
okt 06, 2022 @ 19:46:14
Wat een vreselijk verhaal met alleen maar verliezers. Ik begrijp je zorg. Er is echt te weinig personeel in een verzorgingshuis
rietepietz
okt 06, 2022 @ 20:01:40
En voor zo’n patiënt moet je ook nog extra geschoold personeel nodig.
Leonoras life
okt 06, 2022 @ 20:07:56
Klopt absoluut
rietepietz
okt 06, 2022 @ 20:49:35
Zal wel een andersoortig zorghuis worden.
Leonoras life
okt 06, 2022 @ 21:00:57
Ja… er moet heel goede begeleiding komen, agressie komt veel voor bij dementie, grenzen vervagen. Veiligheid voorop
rietepietz
okt 06, 2022 @ 21:01:47
Precies.
Regenboogvlinder
okt 06, 2022 @ 19:21:37
Helemaal met je eens Riet… die man kun je het niet aandoen de gevangenis in te moeten. Maar helaas… de verzorgingshuizen zijn/worden gesloten en in een verpleegtehuis is te weinig personeel. Ik hoop dat er een goede oplossing voor komt…
rietepietz
okt 06, 2022 @ 19:37:20
Het zal niet meevallen denk ik, er moet natuurlijk wél personeel werken die met dit soort agressie overweg kan. Maar ik neem aan dat het Pieter baan centrum zich er wel mee zal bemoeien.
Regenboogvlinder
okt 11, 2022 @ 17:04:59
Als de rechter verordonneert dat hij daar moet worden onderzocht zullen ze dat zeker.
Spontanity
okt 06, 2022 @ 18:13:09
Ja, de Sterflat hier bij ons om de hoek.
Zo triest!
rietepietz
okt 06, 2022 @ 18:16:37
Dat heb ik me niet gerealiseerd dat het zo dicht bij jou is.
BerberB
okt 06, 2022 @ 16:24:17
hier is wat meer te lezen over dit trieste verhaal
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4631780/droevige-zaak-om-wil-geen-straf-voor-dementerende-johan-na-doden-eigen-vrouw
rietepietz
okt 06, 2022 @ 16:54:25
Ik luister veel radio West daar kwam ook wel het een en ander voorbij over deze treurige zaak. Ik weet niet of de vrouw hulp gezocht heeft maar krijg niet de indruk. Het is ook heel moeilijk om de juiste hulp te krijgen want het verhaal van mantelzorgers maakt niet veel indruk heb ik ervaren. Als mantelzorger mag je wél de hele zorg dragen maar je bevindingen worden niet serieus genomen. Drie weken voor de dood van mijn man vond de huisarts dat er geen sprake was van een terminale fase en je hebt pas recht op nachtzorg als als de patiënt terminaal is en de levensverwachting niet langer dan 6 weken. ( en dat mag nog 6 weken uitlopen) Ben toen maar zelf gaan regelen met de casemanager en zo heb ik dan toch nog 12 dagen nachtzorg gehad .
Rebbeltje
okt 06, 2022 @ 13:29:08
Triest is het wel…wat moeten ze ermee ?
Opsluiten maar waar 😉
rietepietz
okt 06, 2022 @ 15:17:20
Ja dat zal nog best lastig worden want iedereen moet veilig kunnen zijn.
Rebbeltje
okt 06, 2022 @ 16:13:57
En maar korten op de zorg pffttt
rietepietz
okt 06, 2022 @ 16:42:37
Het is nog mogelijk dat dit geval niets met de zorg te maken had. Ik weet niet of hij al bekend was bij de zorg. Soms lopen mensen al heel lang rond met dementie zonder dat men die link heeft gelegd.
Nicky
okt 06, 2022 @ 13:14:46
Wat een intriest verhaal is dat. Mijn moeder woont in een heel kleinschalig tehuis gelukkig. Daar is wel genoeg personeel en toezicht. Maar ik kan me wel voorstellen dat het op veel plaatsen anders is.
rietepietz
okt 06, 2022 @ 15:16:44
Het is beter te doen op de niét gesloten afdelingen, voor niet dementerenden kan er meer omdat goed ‘aanspreekbaar ” zijn.
willyfotoblog
okt 06, 2022 @ 11:17:05
een heel heel triest gebeuren..
niet evident om zoiets te voorkomen Riet
rietepietz
okt 06, 2022 @ 15:10:32
Ja dat is wel een heel trieste uitwas van een nare ziekte.
MyriamC
okt 06, 2022 @ 10:33:58
Neen, zo iemand hoort niet in de gevangenis.
rietepietz
okt 06, 2022 @ 15:10:00
Hoewel het misschien niet héél veel uit zal maken voor de man want zijn vrijheid zal toch kwijt raken.
MyriamC
okt 06, 2022 @ 15:39:57
Die was hij sowieso al kwijt. Als Alzheimer patiënt zit je toch gevangen in je eigen hoofd, denk ik.
rietepietz
okt 06, 2022 @ 16:41:13
Ja precies, En van één kant gezien is zijn vrouw nu van haar zorgen verlost. Maar de manier waarop is natuurlijk verschrikkelijk.
meninggever
okt 06, 2022 @ 08:37:24
Wij hebben via vrienden en ook bij oudere generaties in de familie meegemaakt dat met name de mannen die leden aan die vreselijke aftakeling hun vrouwen buiten de deur zetten en belden met familie of buren dat er een vreemd ‘wijf’ bij ze in bed lag. Opmerkelijke overeenkomsten in dat gedrag. Waar toch ook veel leed onder zit. Je zult elkaar maar niet meer (h)erkennen als partner. Veel leed, dat onopgemerkt dus kan leiden tot deze moord en doodslag. In en in-triest..
rietepietz
okt 06, 2022 @ 15:01:43
Ja het kan vreselijk uit de hand lopen. Ik heb Henk héél lang , door om hem heen te zorgen, voor agressie kunnen behoeden. Het zal ook helemaal niet in zijn aard en ik heb hem er tegen zien vechten. maar uiteindelijk overmande het het toch af en toe. Gelukkig ben ik lichamelijk behoorlijk sterk en was hij niet zo groot dus meestal kon ik hem wel in bedwang houden.
meninggever
okt 07, 2022 @ 10:14:51
Het trieste van de door ons ervaren gevallen was dat de mannen die het trof juist heel aardig en voorkomend waren tijdens hun gezonde leven. Een er van was maar net met pensioen (toen bij 65 jaar) toen het noodlot hem trof en hij vrij snel zodanig dementeerde dat hij zijn vrouw terroriseerde. Onbewust, uiteraard, maar toch…
rietepietz
okt 07, 2022 @ 14:36:41
Bij Henk zat óók geen greintje kwaad. Maar zolang je met ze mee kunt buigen gaat het best aardig. Agressie is niet zo héél vreemd wanneer iedereen steeds maar zegt dat je dingen fout doet en alles zonder dat je het weet “weg stopt”. Het ging bij Henk jarenlang best goed totdat zijn incontinentie het nodig maakte dat ik soms dingen tegen zijn deed omdat het niet anders kon zonder er een smeerboel van te maken.
John
okt 06, 2022 @ 08:01:47
Ik zie van redelijk dichtbij wat Alzheimer met een mens doet en met iedereen die direct met een persoon met Alzheimer te maken heeft. Deze man kan hier in feite niets aan doen nee, maar de gevangenis is geen goeie plek voor hem. Hij moet inderdaad naar een verzorgingstehuis waar voldoende personeel is en geen mogelijkheid voor de man om weer te gaan moorden.
rietepietz
okt 06, 2022 @ 14:56:08
Het zal niet meevallen de juiste plek voor die man te vinden en misschien maakt het voor hem niet eens veel uit wel of geen gevangenis, zijn vrijheid raakt hij sowieso kwijt, maar voor anderen moet het veilig zijn. Voor de partner is het echt verschrikkelijk en zowel geestelijk als lichamelijk loodzwaar. Toch ben ik heel dankbaar dat ik hem, dankzij de steun van m’n kinderen en anderen thuis heb kunnen houden, zéker toen corona uitbrak want in die eerste maanden had ik anders niet eens meer bij hem mogen zijn.
Leidse Glibber
okt 05, 2022 @ 23:37:25
Ja triest en moeilijk dit soort gevallen. Ik ken hier een verzorgingshuis waar zo’n afdeling echt helemaal gesloten is met meerdere personeelsleden . Zoals je waarschijnlijk wel begrepen hebt was het een beetje heel erg druk de afgelopen week. Daarom even niet gereageerd en niet teveel gelezen. Ik ga nu een weekje rust houden en alles ven lekker bijlezen en reageer weer vanaf volgende week. Misschien komt er natuurlijk nog wel een zonnig blogje.
rietepietz
okt 06, 2022 @ 07:51:52
Ja dat had ik wel begrepen hoor, je hebt je een slag in het rond gewerkt tijdens die feestelijke week . Nu eerst maar lekker bij komen.
Ferrara
okt 05, 2022 @ 23:33:19
Ik kan me dat niet voorstellen dat deze man naar een gewoon verzorgingshuis zal gaan, ook al hebben ze daar gesloten afdelingen.
Je mag toch aannemen dat de GGZ hier ook een rol krijgt. Hoewel het daar ook niet overhoudt wat betreft zorg en bezetting. Allemaal triest en zorgwekkend.
rietepietz
okt 06, 2022 @ 07:50:36
Ja wat je zegt, zorgwekkend, je moet er niet aan dénken dat zo iemand tussen “gewone”dementerende komt te wonen. Maar inderdaad is het in de GGZ instellingen ook niet allemaal optimaal geregeld. Ik neem aan dat men er heel veel medicijnen bij gaat gebruiken en dat doet soms meer kwaad dan goed.
omabaard
okt 05, 2022 @ 22:55:54
Wat een vreselijk en intriest verhaal. Voor beide betrokkenen. Neen, de gevangenis is zeker niet de juiste plaats. Maar ook hier is in de zorghuizen te weinig ‘bemanning’. Ik zou het begot niet weten….
rietepietz
okt 06, 2022 @ 07:45:36
Ik hoop dat er toch zorghuizen zijn waar dit soort specifieke patiënten een voor iedereen veilig onderdak mogelijk is. Ik heb gezien wat de ziekte met Henk deed , het is verschrikkelijk en helaas niet altijd helemaal te voorkomen dat het uit de hand loopt.
Sjoerd
okt 05, 2022 @ 22:15:48
Tsja, wat moet je daar nou van vinden… Je zou het de omgeving moeten aanrekenen waarin zoiets kan plaatsvinden.
rietepietz
okt 06, 2022 @ 07:43:17
Nou ik weet niet of je dat de omgeving aan kunt rekenen zolang ik niet weet of zijn dementie al onderkend was. Het is een langzaam erin sluipend proces dat soms niet opgemerkt wordt. Ook de zorg is erg slecht ingesteld op de juiste hulp als het wél bekend is. heel tragisch als het dan zo uit de hand loopt.
gewoonanneke
okt 05, 2022 @ 21:16:15
Ja dat zijn trieste dingen. Mijn vader zat ook wel regelmatig met een andere vrouw aan tafel als mijn moeder kwam. Zij had er helemaal geen moeite mee gelukkig. Kon er wel om lachen. Hij wist toch altijd wel als mijn moeder kwam die kende hij gelukkig nog tot aan het einde toe.
rietepietz
okt 05, 2022 @ 21:42:29
Ja het is een wrede ziekte , Ik heb het hier ook gezien, hij raakte mij vaak nog amper aan en viel de dame die 1x in de week 1,5 uur kwam met een kus om de hals. Dat is dan een hard gelag hoor.
gewoonanneke
okt 05, 2022 @ 23:12:08
Ja dat kan ik me wel voorstellen. Met je verstand begrijp je het maar je gevoel zegt wat anders.
rietepietz
okt 06, 2022 @ 07:46:03
Klopt helemaal.
gewoonanneke
okt 06, 2022 @ 21:51:39
😘
Karel
okt 05, 2022 @ 21:13:42
in en in triest
zo’n man hoort niet in het gevang
meer personeel in goede opvang locaties lijkt mij een betere plek
rietepietz
okt 05, 2022 @ 21:33:30
Zal best lastig zijn een goede plek voor hem te vinden want hij is natuurlijk ook ziek.
Karel
okt 05, 2022 @ 21:43:32
ja die man is ziek , maar de goede plaatsen zijn weg bezuinigt 😦
en dat tuig wat b.v die jongen op Mallorca dood trapten komen er zo wat met niets van af 😦
rietepietz
okt 05, 2022 @ 21:59:52
Praat me er niet van, daar zit het soort advocaten achter waar ik van walg.
Karel
okt 05, 2022 @ 22:05:18
🤢🤢🤢 ik ook
Neeltje
okt 05, 2022 @ 20:54:15
Denk niet dat hij in een ‘gewone’ zorginstelling terecht gaat komen. Moet je ook niet willen. Die man heeft toch wel speciale begeleiding nodig. Want dit gedrag is niet doorsnee hoor bij mensen met dementie.
rietepietz
okt 05, 2022 @ 21:11:32
Nee klopt, juist daarom is het niet wenselijk hem in een gewoon zorgcentrum te plaatsen, dat hoop ik écht niet. Maar wat een trieste zaak!, verschrikkelijk!
Neeltje
okt 05, 2022 @ 21:14:51
Nee, gaat niet gebeuren.
rietepietz
okt 05, 2022 @ 21:39:45
Wij zullen dat waarschijnlijk nooit horen.
Neeltje
okt 05, 2022 @ 22:15:16
Denk het ook niet
rietepietz
okt 06, 2022 @ 07:40:12
Tenzij het daar nog een keer fout gaat, dat horen we dan vast wel, als het goed gaat niet.
Matroos Beek
okt 05, 2022 @ 20:32:11
De gevangenis, nee, dat kan niet, maar ik begrijp je bedenkingen bij een zorginstelling. Het is een moeilijke kwestie waar wij momenteel ook erg mee worstelen bij mijn moeder. Niet dat zij gewelddadig is, maar wel zeer verward. Ook niet altijd. En dan is ze weer intriest omdat haar geheugen haar zo in de steek laat en ze de controle verliest. Ik moet het je niet vertellen. Mijn zussen en ik zijn deze dagen ook vaak triest om ons moetje zo te zien. Lastig.
rietepietz
okt 05, 2022 @ 20:44:38
Oh, wat vervelend. Zolang ze geen gevaar voor zichzelf en andere is kan er natuurlijk veel mits er genoeg zorgende zijn. Ik weet dat jullie meerdere heel veel voor haar doen.
Dat is al een hele prestatie. Misschien hebben jullie iets aan dagopvang? Dan blijven er minder uren over dat e iemand bij haar moet zijn en is ze toch een beetje onder de mensen. Maar moeilijk blijft het natuurlijk om te zien dat ze achteruit gaat. Ik weet niet of ze verder nog helemaal gezond is . Vergeet niet dat wanneer ze wél ziek zou zijn een hospice véle malen prettiger is dan een zorgcentrum maar dat is alleen beschikbaar wanneer de levensverwachting niet al te lang meer is door ziekte. Ook daar zijn altijd wachtlijsten voor dus het kan geen kwaad te informeren naar de mogelijkheden.
Matroos Beek
okt 05, 2022 @ 21:01:30
We zijn volop aan het informeren wat er nog mogelijk is. Dagopvang is geen optie. Ze kan geen verplaatsing meer aan, dan is ze compleet gedesoriënteerd als ze weer thuiskomt. Overdag zijn we met genoeg hulp en personen maar nu wordt de nacht een probleem en ook het uitvallen van mijn zussen wegens ziekte van hun echtgenoten.
rietepietz
okt 05, 2022 @ 21:24:12
Dat herken ik wel ja ze wordt al zó lang door jullie verzorgd in haar eigen huis dat ze dat soort “drukte”niet meer kan plaatsen. Er zijn wel nachtopties maar die zijn heel duur. Alleen voor een tijd die te overzien is zijn er betaalbare opties voor een nachtzuster, bijv. in afwachting van plaatsing in een tehuis. Je zou ook kunnen proberen een persoonsgebonden budget aan te vragen om zelf nachthulp in te huren maar dan zal er toch wel wat bijgespijkerd moeten worden want ik toen ik informeerde was nachtzorg minstens 40 euro per uur ecl nog wat kleinigheden. Dat zou op jaarbasis voor iedere nacht dus 364x ongeveer 320 euro zit je al boven een ton, zoveel PGB gaan ze niet uitbetalen vrees ik.
Matroos Beek
okt 05, 2022 @ 21:40:05
Ja, daar hebben we ook al naar gekeken. We hadden zelfs iemand die wilde komen iedere nacht, een gepensioneerde vrouw, maar die is ondertussen zelf op de sukkel geraakt. Nu wil ik gerust 1 of 2 nachten per week daar slapen, maar ik vrees dat dit voor mijn zussen niet lukt en dat mijn broers té vast slapen. Misschien met een babyfoon werken. Kan ook.
rietepietz
okt 05, 2022 @ 21:58:30
Ik had een alarm in de slaap kamer dat signaleerde als Henk uit bed ging, daar werd ik wel wakker van, keihard.
Maar dat PGB zou je aan kunnen vragen dat maakt zoeken naar nachthulp wel makkelijke.
Matroos Beek
okt 05, 2022 @ 21:03:00
Gelukkig is ze niet ziek. Wel broos, maar ze stapt nog zonder hulpmiddelen.
rietepietz
okt 05, 2022 @ 21:25:29
Bijzonder hoor.
Matroos Beek
okt 05, 2022 @ 21:37:06
Dat is zeker. Ook eten en drinken gaat nog heel goed.
liesonderweg
okt 05, 2022 @ 19:52:36
Intriest verhaal.
‘k Mantelzorg voor een zwaar dementerend iemand…
Lie(f)s.
rietepietz
okt 05, 2022 @ 19:55:55
Dat herinner ik me, je bent een mooi mens.
liesonderweg
okt 05, 2022 @ 19:58:29
Dankjewel.
L.
MelodyK
okt 05, 2022 @ 19:47:32
Alleen maar verliezers in zaken als deze
rietepietz
okt 05, 2022 @ 19:54:53
Ja ábsoluut, zo triest. En in de kennissenkring zie ik zo’n geval van “ontkenning” dus geen hulp en/of steun waardoor de patiënt nergens rust en veiligheid voelt, Dat heb ik gelukkig Henk heel lang kunnen bieden als was dat op het laatst zelfs niet genoeg.
MelodyK
okt 05, 2022 @ 20:38:57
Jah dat zijn afschuwelijke dingen.
De reeds doorgevoerde bezuinigingen en die die nu op stapel staan maken het onbeschrijfelijk schrijnend.
Ja dat was ook erg maar dat lag niet aan jouw inzet al kan ik me wel voorstellen dat dat wrang moet voelen.
rietepietz
okt 05, 2022 @ 20:46:36
Maar het is mogelijk dat het bij de slachtoffers nog helemaal niet bekend was, mensen steken soms enorm de kop in het zand, ik ken zo’n geval.
MelodyK
okt 05, 2022 @ 20:49:09
Ja klopt… helaas neemt ook dat aantal rap toe en het risico op heel naar dingen ook want de mensen eromheen hebben geen info noch hulp beschikbaar en dat werkt struisvogelpolitiek ook mede in de hand…
rietepietz
okt 05, 2022 @ 21:12:16
Ja het stapelt op!
MelodyK
okt 05, 2022 @ 22:20:09
Ja klopt … ook omdat steeds meer mensen zorgmijder worden … te triest voor woorden maar wel keiharde realiteit
Suskeblogt
okt 05, 2022 @ 19:39:59
Zo’n man is inderdaad ontoerekensvatbaar. In een rusthuis zal hij wel niet veel schade kunnen aanrichten.
Wel vraag ik me af wat die koevoet onder zijn bed deed. Om muggen mee weg te jagen ?
rietepietz
okt 05, 2022 @ 19:43:06
Waarschijnlijk uit angst voor inbrekers, zoals sommige een honkbalknuppel in de buurt van het bed hebben.
Naomi
okt 05, 2022 @ 19:33:48
Dit is zo’n zaak met alleen maar ‘verliezers’ en de gevangenis is zeker niet de juiste plaats voor zo’n man. Maar je kanttekening is ook terecht. Triest eigenlijk dat er vaak niet voldoende zorg is. En niet iedereen heeft ‘een Rietepietz’ om zich heen die de zorg kan dragen.
rietepietz
okt 05, 2022 @ 19:42:07
Dat was ook de kop boven het artikel in de krant. Heel triest inderdaad. Er is natuurlijk wel meer personeel op zo’n afdeling maar die zijn vaak elders bezig, In de huiskamer zag ik ze zelden rond de tijden dat er bezoek mogelijk was. Ik neem aan (of hoop) dat er rond de avondmaaltijd meer mensen rondlopen om te helpen.