vrijwilligers werk

Naar mijn idee een lastig te definiëren naam. Dit weekend zit ik, geheel vrijwillig, voor de drukkerij 1000 mapjes te plakken. Had niét gehoeven maar het kwam mij beter uit de boel mee naar huis te nemen , vanwege de schilder. Het wordt gewoon betaald als ik de gewerkte uren doorgeef…..ik werk dus vandaag vrijwillig maar is het dan ook vrijwilligerswerk?
Lastig hoor, is vrijwilligerswerk alleen” vrijwilligerswerk” omdat je het onbetaald werk doet?
Wat is het belangrijkste onderdeel van het samengestelde woord , “vrijwillig” of “werk” Goed beschouwd werk ik eigenlijk altijd vrijwillig, toch zeker de laatste 15 jaar waarin het voor m’n inkomen niet perse nodig is om iets te verdienen.

Daar moest ik aan denken toen ik deze brochure over vrijwilligerswerk in de bus vond. Een maatjes project in de gemeente dat de beste bedoelingen zal hebben maar helemaal niéts voor mij is.
Ik doe niet aan vrijwilligerswerk al wil dat zeker niet zeggen dat ik nooit iets voor een ander doe. Dan heb ik het uitsluitend over vrijwilligerswerk dat bedoeld is om het leven van mensen te vergemakkelijken of te “verrijken”. (Dus niet over het verenigingsleven)
Burenhulp, mantelzorg, vriendendienst enz, het loopt als een rode draad door m’n leven zonder dat ik ooit het gevoel had met vrijwilligerswerk bezig te zijn, het hoort gewoon zo!
En als ik eerlijk ben zou dat ook zo moeten zijn zonder mensen te moeten rekruteren om iets voor een ander te doen.
Ergens vind ik het iets gedwongens hebben om, als volkomen vreemde, toegevoegd te worden aan iemands leven. En ook een beetje denigrerend naar de ontvanger. Jáhaa, is een afwijking van mij, ik weet het. Zo liep ik ooit een kennis tegen het lijf toen ik destijds met vriendin Marion in de rolstoel winkelde. De kennis groette mij en vroeg met haar blik op Marion “is dat vrijwilligerswerk”.
Alsof je met een beperking geen vriendinnen kunt hebben die je meenemen omdat ze dat gezellig vinden en de rolstoel als onderdeel van “bij de vriendin horend” zien. Ik gaf zuinigjes antwoord dat ik inderdaad vrijwillig met m’n vriendin op stap was maar dus niet aan het werk.

Alleen al in Rijswijk… 17 “maatjes projecten” waarschijnlijk grotendeels door vrijwilligers gerund maar ongetwijfeld met een subsidietoelage en betaalde organisators.
Nodig? ….Wie om zich heen kijkt zal toch zelf wel tegen mensen aanlopen die ergens een steuntje kunnen gebruiken? Alleen al bij mij in de straat wonen twee “leeftijdgenoten” waar ik af en toe iets voor kan doen, de één heb ik m’n rolstoel geleend en neem ik af en toe mee voor een wandeling, of wat boodschappen. De ander is nog redelijk fit maar is minder digitaal vaardig en heeft zelf geen vervoer waarin ik af en toe iets kan betekenen.
Ga me nou niet vertellen dat ik daarmee vrijwilligerswerk doe, het is géén werken en helemaal vrijwillig is het ook al niet. Ik vind het een soort verplichting die je als mensen voor elkaar doet als het nodig is.
Zó, heb ik óók eens commentaar op “taalgebruik” dat ik niet passend vind, teken des tijds toch?




‘.

.

   

89 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Toos van Holstein
    sep 27, 2022 @ 19:16:04

    Het feit dat dit soort acties blijkbaar nodig is, zegt natuurlijk veel over hoe onze maatschappij, zeker die in de grotere steden, in sociaal opzicht niet echt werkt zoals zou moeten. De vanzelfsprekendheid van het er van tijd tot tijd zijn voor anderen is geen vanzelfsprekendheid meer.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 27, 2022 @ 19:42:28

      Maar ook worden er steeds meer functies in de zorg overgedragen aan vrijwilligers die eigenlijk altijd door verplegend personeel gedaan werden. Maar het is zeker waar dat het sociaal medeleven in de buurt minder is geworden. vreemd want de werkweken van de meeste mensen tellen veel minder uren dan vroeger. Gelukkig werkt het bij ons in de straat nog best wel goed.

      Beantwoorden

  2. Regenboogvlinder
    sep 27, 2022 @ 11:34:59

    Dat ‘maatje’ zijn vind ik ook lastig.
    Vrijwilligerswerk is tegenwoordig meestal niet meer vrijblijvend. Bij mijn laatste taken voor de Pyramide van Austerlitz bijvoorbeeld. Als je je niet aan het rooster hield en bv kassadienst had, kon de Pyramide gewoon niet open. En zo zal het in andere takken ook wel zijn, want waar dan ook, er wordt op je gerekend…
    Heb heel veel vrijwilligerswerk gedaan in mijn leven. En mensen geholpen met van alles, wat ik geen vrijwilligerswerk noemde.
    Tegenwoordig doe ik niks. Behalve mijn oude buurvrouwtjes helpen als het nodig is. Blij dat ik dat nog kan doen.
    Oh ja, wat Jan schrijft geldt voor mij ook. En bv het eten koken heeft een positieve uitkomst. Hij geniet van het eten en ik heb mijn regelmaat daarin. Ik zorgde niet zo goed voor mezelf als ik alleen was.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 27, 2022 @ 12:20:04

      Klopt, te gek voor woorden eigenlijk dat toeristische attracties niet gewoon vast personeel voor de kassa hebben, dat vrijwilligerswerk niet helemaal vrijblijvend is snap ik maar als zo’n “bedrijf” ervan afhankelijk is om open te kunnen klopt niet, dat is er toch iets fout in de organisatie..

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        sep 27, 2022 @ 14:42:29

        Dat is ook iets dat rondzingt, dat het anders moet, maar ja, het bestuur denkt niet mee. Oude stoffige mensen die het allemaal wel best vinden. Heel frustrerend.
        Maar het zal ooit gebeuren dat iig de kassamensen betaalde krachten zullen worden. Er zijn er al een paar hoor, want de zaterdagen waren een paar jaar geleden niet meer in te vullen. Dus is het een paar keer voorgekomen dat hij niet open kon. En dat had het bestuur niet verwacht en toen kwam er toestemming…

        Beantwoorden

        • rietepietz
          sep 27, 2022 @ 14:54:46

          Te gek voor woorden om te denken dat mensen pro deo een verdienmodel wel even regelen. Het is echt behoorlijk uit de hand gelopen wat er op vrijwilligers afgeschoven wordt.

          Beantwoorden

          • Regenboogvlinder
            sep 27, 2022 @ 15:18:47

            Dat is het daar zeker, en toch voelde alle vrijwilligers een soort van verantwoordelijk. Want een gesloten Pyramide was eigenlijk ondenkbaar. Maar het hielp toen wel…

            Beantwoorden

            • rietepietz
              sep 27, 2022 @ 15:55:19

              Waarschijnlijk zullen dan inderdaad de toegangsprijzen omhoog moeten.

              Beantwoorden

              • Regenboogvlinder
                sep 27, 2022 @ 16:46:30

                Ja en dat willen ze eigenlijk niet, want zoveel bijzonders is het niet.
                Er zijn plannen voor een nieuw Bezoekerscentrum + horecagelegenheid bij de Pyramide. Maar dat was 3-4 jaar geleden ook al, maar het schiet niet op. Veel info werd er vanuit het bestuur ook niet verstrekt. Er schijnt wel geld voor te zijn, maar het is een heel gedoe. Want er is geen waterleiding, geen riolering… dat moet dan sowieso eerst vanaf het oude Bezoekerscentrum bij de parkeerplaats vandaan komen.
                Dus eigenlijk gelooft niemand erin… maar wie weet!

                Ik ben in Waterloo in België geweest. Daar hebben ze heel veel werk in gestoken. Er staat een gecreëerde berg die ook te beklimmen was. Zie nu dat ik destijds op geen enkele reactie heb gereageerd. Alleen die van Jan. Zal ik vast wel van plan zijn geweest…

                Waterloo…

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  sep 27, 2022 @ 18:04:12

                  Als ze de piramide voor het toerisme willen behouden kunnen ze wel een voorbeeld nemen aan waterloo. Maar dan zullen ze inderdaad wel moeten reorganiseren. Ze vinden het misschien wel lekker makkelijk met weinig kosten (door de vrijwilligers) de boel draaiende te houden.
                  Tja, in de tijd van dat eerdere logje was je nog niet zo lang met Jan samen , had je natuurlijk andere prioriteiten dan reacties beantwoorden.

                • Regenboogvlinder
                  sep 27, 2022 @ 19:30:40

                  Dat zou zeker de moeite waard zijn, maar wie weet…
                  Haha ja dat is wel zo, geen idee waarom het er niet van gekomen is 😕

                • rietepietz
                  sep 27, 2022 @ 19:46:25

                  Je had het druk met de liefde denk ik. 😉

                • Regenboogvlinder
                  sep 27, 2022 @ 21:02:30

                  ☺️

  3. meninggever
    sep 27, 2022 @ 10:29:26

    Met name ouderen (gepensioneerden) worden nog wel eens opgeroepen vrijwillig van alles en nog wat te doen. Want dat is zo mooi voor de medemens… Maar veel van dat werk zou in principe gewoon betaald moeten worden. Dat helpt de economie en ook mensen die aan de slag willen en nog wat bij verdienen. Voor niets gaat de zon op. Zeker in deze tijden van enorme gestegen prijzen. Tuurlijk doen wij ook wat hoort en moet binnen de familie/vriendenkring. Dat hoort zo. Maar om nu meteen schoonmaakwerk elders te gaan doen laat ik graag aan hen die er een bestaan mee zouden kunnen opbouwen. Overigens is het prachtig als mensen het wel kunnen opbrengen om voor niets hard te werken voor de welstand van anderen hoor….Maar het is niet mijn ding…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 27, 2022 @ 12:16:55

      Het verenigingsleven snap ik, mantelzorg snap ik ook en mantelzorg gaat óók wel door als een ouder naar een verpleeghuis gaat maar wat er tegenwoordig allemaal door vrijwilligers moet gebeuren gaat véél te ver. Ik draag graag m’n steentje bij in gewone “zorg om me heen” maar om me als een soort uitzendkracht te laten sturen gaat me echt te ver.

      Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    sep 27, 2022 @ 01:48:47

    Vrijwilligers zijn het cement van de samenleving. En erg belangrijk, vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 27, 2022 @ 07:59:08

      Nee zeker niet, maar vooral is het deels kunstmatig in het leven geroepen door banen weg te bezuinigen. Er zijn zaken die je beter je niét in de vrijwillige sector kunt plaatsen.

      Beantwoorden

  5. willyfotoblog
    sep 26, 2022 @ 18:07:02

    wat zou onze maatschappij zonder vrijwilligers zijn, vraag ik me soms af..

    niet veel, dacht ik

    prettige dag

    Beantwoorden

  6. Veendammerman.nl
    sep 26, 2022 @ 17:54:44

    Geheel mee eens. We moeten een beetje voor elkaar zorgen en een oogje in het zeil houden. Helaas is er veel individualisme en moeten mensen er blijkbaar op gewezen worden om een ‘maatje’ te kunnen zijn van iemand.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 30, 2022 @ 11:31:03

      De reactie was in de spam terecht gekomen, gelukkig vond ik ‘m , afgestoft en terug gezet, de dubbel zal ik weg halen.
      het blijft vreemd dat mensen vrijwel allemaal veel korter werken dan vroeger maar nergens meer tijd voor hebben.

      Beantwoorden

      • Veendammerman
        sep 30, 2022 @ 15:24:53

        Dat ie in de spam is gekomen komt vast omdat ik een ander mailadres heb gebruikt. Ik vind het ook vreemd dat iedereen zo druk is. Het valt me ook op dat mensen steeds sneller praten en je snel onderbreken.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          sep 30, 2022 @ 15:45:52

          O dat zou zeker kunnen , dan moet je wel vaker modereren. Gelukkig keek ik toevallig omdat ik per abuis een andere reactie verwijderde die ik dus terug wilde halen.
          Mensen lijken nog maar weinig rust en/of geduld te hebben. Alles moet snel, sneller, snelst.

          Beantwoorden

  7. Rebbeltje
    sep 26, 2022 @ 15:03:39

    Die maatjesprojecten komen er steeds meer…triest dat dit nodig is.
    En vrijwillig iets doen is geen werk maar klaar staan voor een ander.
    En dat dat tegenwoordig nodig is zal duidelijk zijn met al de bezuinigingen.
    Weer een leuk blog om te lezen.

    Beantwoorden

  8. Nicky
    sep 26, 2022 @ 14:46:18

    Ik ben het helemaal met je eens. Bovendien vind ik vrijwillig werken ook niet zo heel vrijwillig. Je kunt niet zomaar zeggen ‘ik heb geen zin dus ik ga niet’ omdat er toch op je gerekend wordt. Terecht, overigens. Zo’n maatjesproject ben ik op zich niet op tegen, hoor. Voor sommige mensen is het echt een uitkomst. Bij mijn liefste ex komt, behalve ikzelf, niemand op bezoek. Helemaal niemand. Nou heeft hij daar gelukkig niet zo’n moeite mee maar in dat soort gevallen zou een maatje een uitkomst zijn.

    Beantwoorden

  9. Koen
    sep 26, 2022 @ 12:07:34

    Goed betoog van een ervaringen-deskundige.

    Beantwoorden

  10. Thomas Pannenkoek
    sep 26, 2022 @ 10:34:58

    In de jaren negentig, toen ik nog werkte voor de bank maakte ik heel veel overuren. In die tijd was het ‘not done’ om die te laten uitbetalen (was teken van gebrek aan motivatie, begrijpe wie het kan). Misschien was dit toen wél te catalogeren als ‘vrijwilligerswerk’?? 🙂
    Aan het eind van mijn ‘carrière’ werd het makkelijker die overuren te compenseren, wat ik dan ook deed…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 26, 2022 @ 10:41:06

      Ja eigenlijk was het dan toch vrijwilligerswerk, wél werk, geen betaling, duidelijk toch?
      Ik heb zelf ook wel eens zonder betaling gewerkt voor hetzelfde bedrijf, gewoon omdat het even slecht ging en de collega’s allemaal nog een jong gezin hadden. Dan wil je helpen het bedrijf op de been te houden en dat is gelukkig gelukt.

      Beantwoorden

  11. Sjoerd
    sep 26, 2022 @ 07:34:22

    Ik vind de definitie vrijwilligerswerk ook een loos begrip. Ik heb voor mijn plezier als sportleider met de jeugd gewerkt, naderhand met plezier ook judolessen gegeven en toernooien georganiseerd. Ik heb me daarin nooit vrijwilliger gevoeld. Momenteel ben ik bezig met het opzetten van creatieve projecten van anderen. Ik ben er nooit voor betaald, het was mijn eigen keuze. Andere mensen helpen doe je gewoon, toch… tenminste als je weet dat die behoefte er is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 26, 2022 @ 08:12:51

      Precies, het is geloof ik een beetje statussymbool aan het worden om vrijwilligerswerk te doen en de organisaties die dat coördineren rijzen de pan uit. Spontaan lijkt er niets meer te lukken

      Beantwoorden

  12. matroos
    sep 25, 2022 @ 23:58:06

    Vroeger heb ik veel vrijwillig dingen gedaan,voorlees en overblijfmoeder,schooltuinmoeder,knutselmoeder.Naast mijn werk met kinderen met een geestelijke en lichamelijke beperking 1x per week in het zwembad geweest,tot hun overlijden.Nu doe ik enkel nog voor Still vrijwillig breien en haken omdat ik het leuk vind.Als alle vrijwilligers stoppen ligt heel Nederland op zijn gat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 26, 2022 @ 08:16:28

      Klopt, er is véél te veel overgeheveld naar vrijwilligers waaronder heel veel taken waardoor banen overbodig werden. waar vroeger bij sport en schoolzaken uitsluitend (groot)ouders betrokken waren worden er nu mensen van buitenaf voor gezocht.

      Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    sep 25, 2022 @ 22:09:07

    Vrijwilligerswerk lijkt mij werk waar je geen geld voor krijgt. Net als een taakstraf. En mensen helpen vind ik geen werk, dat vind ik mensen helpen. Tenzij ze er voor gaan betalen.

    Beantwoorden

  14. gewoonanneke
    sep 25, 2022 @ 21:07:05

    Dat werk bij de drukkerij is gewoon thuiswerk vind ik hoor. Maar inderdaad gewoon iets voor een ander doen noem ik ook geen vrijwilligerswerk hoor, dat hoort gewoon mijn mensen met elkaar zijn toch. Ik heb wel altijd vrijwilligerswerk gedaan gewoon omdat ik er zelf zo’n plezier aan beleef. Op school voorleesmoeder, in de ouderraad dingen regelen, kinderwerk op de voetbal blaadjes rondbrengen, bij de haven in de kantine en voorlichtingsboekje gemaakt. En nu nog bij een welzijnstichting interviews, bij de huurderbelangenverenigingen in bestuur om mee te denken wat beter kan voor huurders en sporadisch in het zorgcentrum foto’s maken. gewoon omdat ik het zo leuk en ook nuttig vind om te doen. Je ontmoet er ook veel mensen, andere inzichten en ideeën en de bovenkamer blijft lekker actief denk ik dan maar. Het voegt bij mij veel toe en dan is het prima. Wie dat niet heeft ook prima….. al is het wel jammer want steeds meer dingen worden moeilijk door gebrek aan vrijwilligers.

    Beantwoorden

  15. Naomi
    sep 25, 2022 @ 20:58:09

    Het vervelende is dat er mensen zijn (ik hoop niet in mijn omgeving, want dan zou ik me schamen) die geen mensen zoals jij om zich heen hebben en die dus écht vereenzamen. Ik kan me voorstellen dat zo’n maatje voor hen een uitkomst kan zijn, maar het lijkt mij allemaal ook heel ongemakkelijk, zo’n ‘gedwongen’ maatjesproject.

    Beantwoorden

  16. Suskeblogt
    sep 25, 2022 @ 20:29:37

    Ik doe de laatste jaren divers vrijwilligerswerk. Sommig doe ik officieel ander uit eigen naam. Men kan altijd wel iemand helpen als je er voor openstaat.

    Beantwoorden

  17. MyriamC
    sep 25, 2022 @ 20:03:23

    Ik doe geen vrijwilligerswerk. Ik ben gewoon niet de geschikte persoon om bv. te gaan wandelen met zwaar meervoudig gehandicapten (daar vinden ze heel moeilijk vrijwilligers voor).
    Ik heb wel getracht de laatste maanden van mijn tante wat aangenamer te maken, maar dat deed in uit vrije wil. Hoewel ik dat zelfs vaak al heel moeilijk vond en toch elke keer weer die drempel over moest.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 25, 2022 @ 20:19:20

      Ja dat is ook nog iets natuurlijk, niet iedereen is geschikt. We kunnen wél altijd meer dan we denken . Dat ontdekte bij het verzorgen van Henk waarbij ik écht veel meer kon dan ik ooit voor mogelijk gehouden had, maar dan gaat het om je eigen lief. Dat maakt sommige dingen makkelijker maar ook wel dingen moeilijker.
      Het vreemde is ook hulp van WMO geweigerd werd omdat ze heel veel dingen niet mochten doen ondanks dat ze er voor opgeleid waren , terwijl niemand zich er druk over maakte dat ik ze allemaal wél moest doen zónder opleiding.

      Beantwoorden

  18. Liesbethblogt
    sep 25, 2022 @ 19:51:34

    Je omschrijft het werkelijk fantastisch, het is geen werk je doet vrijwillig iets voor iemand en daar heb je niemand voor nodig die je daartoe aanstuurt en daar dan wel voo betaald krijgt. Nederland loopt voorop met vrouwen die vrijwilligerswerk doen en ja Nederland stort ook in als die vrijwilligers er mee stoppen. Vroeger was het heel normaal dat je je naaste hielp daar had een mens ook tijd voor maar ik heb 2 diploma’s waar amper betaald werk in is omdat in de jaren allemaal over is genomen of wegbezuinigd voor vrijwilligers. Het staat me al jaren tegen en helaas weten veel vrijwilligers niet dat ze vanuit de regering wel degelijk recht hebben op een bedrag, vrijwilligersvergoeding heet het en het dekt de gemaakte kosten sowieso. En maatjes is gewoon een walgwoord kinderen kunnen maatjes zijn en voor de rest doet het me aan maatje meer denken, ook zoiets.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 25, 2022 @ 20:10:42

      Klopt, er zijn héél veel banen verdwenen die nu ingevuld worden door ontslagen mensen die dan met behoud van uitkering vrijwilligerswerk mogen doen ( wat sommige terecht niet willen doen) . Toch behoorlijk het paard achter de wagen spannen zou ik zeggen.
      Vrijwilligers sprokkelen ook zo hier en daar wel iéts van een vergoeding bij elkaar en er worden ook wel dingen voor ze georganiseerd waar ze dan weer meestal niet om vragen, maar ook dat kost geld en moet ergens vandaan komen. Het is een beetje een “verdienmodel”geworden voor de organisaties vrees ik. Want ja, subsidie moet opgemaakt worden anders krijgen ze volgens jaar minder. Nou Genk was ook wel m’n maatje en ik hád de neiging om achter:”ik word geen maatje ” te zetten “hoogstens een maatje meer”. 😉

      Beantwoorden

  19. Spontanity
    sep 25, 2022 @ 18:59:02

    Veel van wat vroeger gewoon betaalde banen waren wordt nu opgevangen door vrijwillers.
    Het is fijn, en goed dat ze er zijn, zeker.
    Maar het gaat wel heel ver tegenwoordig.

    Beantwoorden

  20. Happy Hulk
    sep 25, 2022 @ 18:58:24

    Ik heb vrijwillig Treeske lief.
    Hartstikke druk mee!

    Beantwoorden

  21. djaktief
    sep 25, 2022 @ 18:20:34

    Ik ben vrijwilliger bij een verpleeghuis. Ik fiets op de duofiets met senioren die anders niet zelfstandig buiten komen.
    Ik vrijwilliger bij Running Blind als buddy om blinden te begeleiden met hardlopen. Daarmee was ik gestopt toen ik niet meer aan hardlopen deed. Misschien pak ik het weer op. Ik was beweegmaatje bij Avant Sanare. Daarvoor volgde ik een scholing zelfs. Ik ben ermee gestopt omdat de personen die ik kreeg toegewezen eigenlijk toch niet verantwoord konden en wilden bewegen. Eigenlijk waren daar beroepsmensen voor nodig. Zo gecompliceerd was het. Ik voelde me niet gekwalificeerd om dat te doen op een goede manier.
    Ik ben vrijwilliger bij Sanquin waar ik maandelijks plasma geef.

    Ik doe verstel- en naaiwerk voor een aantal oudere familieleden.

    De begrippen ‘vrijwillig’, ‘onbezoldigd’ en ‘werk’ staan bij mij regelmatig op gespannen voet met elkaar. Ik doe die dingen ook omdat anderen ze niet doen. Velen hebben een betaalde baan waardoor ze veel minder tijd meer over hebben voor andere bezigheden en taken. De vereconomisering van de wereld heeft gevolgen voor onze samenleving. Aan alles hangt een prijskaartje.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 25, 2022 @ 18:55:33

      Dat is een beetje wat ik bedoel, er wordt te véél op vrijwilligers afgeschoven, veel mensen hebben gewoon deskundige hulp nodig. maar dat soort taken wordt steeds meer wegbezuinigd.
      Dat mensen blijkbaar te weinig tijd hebben om een goede buur of mantelzorger te zijn is eigenlijk vreemd omdat veel mensen maar korte werkweken hebben vergeleken bij vroeger. Het is maar wat je belangrijk vindt met een werkweek van bijv. 32 uur wat tegenwoordig de norm lijkt.
      Donor zijn is natuurlijk van een andere orde dan vrijwilligers werk, al doe je het natuurlijk vrijwillig, het is meer een daad van menslievendheid. De goede niet te na gesproken zie je soms in zorgcentra ook dat de familie veel te weinig doet .

      Beantwoorden

      • djaktief
        sep 25, 2022 @ 21:22:58

        Donor zijn vraagt ook veel tijd vind ik. Het is niet alleen plasma geven maar je moet er naar toe. Ik ben per keer 2,5 uur kwijt en ik moet ook nadenken over wat ik doe dat invloed heeft op de donatie zoals medicijngebruik, tandartsbezoek etc. Je moet dat echt plannen. Daarom zie ik het ook als vrijwilligers’werk’.

        Beantwoorden

  22. liesonderweg
    sep 25, 2022 @ 17:47:25

    ‘k Ben al 15 jaar bezig met vrijwilligerswerk, de laatste (bijna) 3 jaar voor een zwaar dementerend iemand en een halfverlamde rolstoelpatient. Dank krijg je er niet voor, centen nog minder, maar ‘k kan ze toch niet aan plan laten. Als ik zelf ‘echt’ iemand nodig heb, is er niemand… Mocht het door omstandigheden deze keer stoppen -> wellicht nooit meer…
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  23. Ferrara
    sep 25, 2022 @ 17:46:11

    Ik ben vrijwilliger bij de bibliotheek aan huis. Dat wil niet zeggen dat ik maatjes ben met klanten, wat ik ook al een lastig woord vind in deze context. Ik blijf wel eens wat langer voor een praatje, maar alleen als blijkt dat daar behoefte aan eens. Soms hangen de boeken aan de deurknop en ruil ik ze om. Gisteren heb ik de alleenstaande (bejaarde) overbuurvrouw een restant verse groente gebracht omdat het ons te veel is. Dat doe ik vaker, zij blij en ik gooi niets weg. Ik heb ook de afgevallen bladeren opgeveegd voordat ze er zelf aan begint. Zo kan ze makkelijker met haar rollator over het pleintje bewegen. Heeft niets met vrijwilligerswerk te maken, dat doe je gewoon. Hoewel dat laatste niet voor iedereen opgaat, want de jongeren om ons heen komen niet eens op het idee om bladeren te vegen. Iets met voorbeeld en volgen gaat hier niet op.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 25, 2022 @ 18:14:45

      Klopt helaas, Ik ben hier in de straat ook meestal de enige die sneeuw ruimt om maar iets te noemen. Maar precies, zoals jij het doet maakt “maatjes” projecten overbodig . Ik zie het hier in de straat gelukkig op veel punten nog goed gaan en we hebben ook onderling contact als het met iemand niet goed gaat.

      Beantwoorden

  24. omabaard
    sep 25, 2022 @ 17:31:10

    Persoonlijk geloof ik wel in vrijwillig hulp bieden aan mensen die er nood aan hebben, maar niet de gepaste kanalen vinden of kennen. Als iedereen volle aandacht zou hebben voor de eigen buren, zou er geen eenzaamheid of nood bestaan. Maar natuurlijk is dat niet realistisch en is het fijn dat soms hulp wordt geboden uit onverwachte en ongekende hoek.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 25, 2022 @ 18:09:39

      Klopt, als iedereen gewoon om zich heen zou kijken en zo nodig voor elkaar zou zorgen hoeft er niet georganiseerd te worden .
      Maar alleen al in één niet zo grote stad 17 projecten van déze organisatie, en er zijn er nog veel meer onder andere noemers vind ik veel als bedenk dat er destijds voor mij geen enkele geschikte vrijwilliger beschikbaar was.

      Beantwoorden

  25. Neeltje
    sep 25, 2022 @ 17:21:10

    Je moest eens weten hoeveel mensen er maar wat blij zijn met zo’n maatje. Laten we er maar zuinig op zijn. En als jij het op een andere manier doet, prima toch. Maar zoals je het nu beschrijft doe je toch in mijn beleving afbreuk aan hele fijne vrijwilligers en de mensen die er plezier aan dit contact beleven. Ik ben het dan ook deze keer niet met je eens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 25, 2022 @ 18:03:27

      Dat had ik ook niet verwacht hoor, ik wéél dat jij veel met vrijwilligers gewerkt hebt en ook zelf wel doet. Er zijn zeker wel sectoren waar het ook helemaal bij hoort. Maar naar mijn idee wordt er tevéél op “vrijwilligers” afgeschoven waar gewoon deskundige hulp nodig is. En veel andere zaken onder de noemer vrijwilligerswerk is gewoon “burenhulp, mantelzorg, en een handje toesteken “dat niet onder die noemen zou horen. Maar je hebt gelijk dat mijn zienswijze een beetje gekleurd is door hoe ik het volkomen gebrek aan welke hulp dan ook van de laatste paar jaar. Daar ben ik toch wel een beetje cynisch van geworden.

      Beantwoorden

      • Neeltje
        sep 25, 2022 @ 19:05:31

        Begrijp ik ook wel hoor!

        Beantwoorden

        • rietepietz
          sep 25, 2022 @ 19:21:11

          Ik snap jou óók natuurlijk en vind eigenlijk alleen maar dat er teveel op vrijwilligers afgeschoven wordt door wegbezuinigde banen. Bovendien doen mensen soms in een vrijwilligers job wat ze in hun eigen omgeving óók zouden kunnen doen zónder dat etiket.
          Ik zag nét pas dat ik blijkbaar ongemerkt een stuk er dubbel gekopieerd had, daardoor leek het misschien negatiever dan het is.

          Beantwoorden

    • Liesbethblogt
      sep 25, 2022 @ 20:00:27

      Ik snap helemaal waar je vandaan komt, zeker als je er middenin zit en ik wil geen olie op het vuur gooien maar ik heb twee diploma’s waar ik geen werk ik kan vinden maar per direct in wordt aangenomen als vrijwilliger. Nu heb ik (even) geen idee wat je voor werk doet, maar voor de 1 is het een mooie aanvulling op zijn leven voor de ander was dat een baan voor het leven.

      Beantwoorden

  26. Karel
    sep 25, 2022 @ 17:19:48

    ben het volkomen met je eens
    zoals het commentaar je kreeg toen je een vriendin duwde met haar rolstoel , ik vind het eigenlijk een rot opmerking van die gene
    je helpt iemand of je doet het niet , en ja als je het doet doe je dat uit eigen vrije wil
    en al die moderne fratsen als maatjes hulp dit en dat of zus en zo , zou niet nodig moeten zijn , maar ik vermoed , dat de gene die dat op poten zet , zich zelf op de borst wil slaan , zo van zie je wel ff hé , rot op pppfffttt

    Beantwoorden

  27. Matroos Beek
    sep 25, 2022 @ 16:48:18

    Je slaat de nagel op de kop. Wat heb je dat goed verwoord. Zo zie ik het ook, niettegenstaande ik er nog nooit echt bij stilgestaan heb. Nu wel dus.
    Van maatjesprojecten had ik nog niet gehoord, het spijt me niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 25, 2022 @ 16:53:50

      Er wordt maar weer een naam opgeplakt die veronderstelt dat bij dat soort hulpprojecten banden voor het leven gesmeed worden, het is natuurlijk een vorm van vrijwilligerswerk dis een andere naam gekregen heeft.

      Beantwoorden

  28. hanscke
    sep 25, 2022 @ 16:27:49

    Ik ben het helemaal met je eens en ik herken je aversie tegen het maatjesproject. Het staat mij ook tegen. Het lijkt door het woordgebruik of er gelijkwaardigheid is, maar dat is niet zo. Tenzij je beweert dat de vrijwilliger zijn of haar idee bevredigt iets te moeten doen voor de medemens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 25, 2022 @ 16:51:23

      Eigenlijk kan ik niet goed uitleggen waarom het me tegenstaat, misschien omdat het een soort soort opgelegde vriendschap veronderstelt. Vriendschap kun je niet zomaar afdwingen.

      Beantwoorden

Geef een reactie op Thomas Pannenkoek Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.