politicologie

Geen zorgen hoor, dit gaat géén politiek logje worden. Politiek is niet écht mijn ding maar ik moest aan die studie denken toen ik op TV in een interview viel.
Het ging over het gebrek aan studentenhuisvesting en het kabinet wil “hospita verhuur” stimuleren.

De interviewer stelde aan een “Kaagtypetje” de vraag; “zou U woonruimte bij hospita een oplossing vinden”?
Met een samengetrokken mondje en vragende ogen vroeg ze; “wilt U dat voor mij definiëren”!
Kijk, duidelijk student politicologie en ze heeft als veel geleerd. Altijd een vraag beantwoorden met een wedervraag en voorál nooit toegeven dat je iets niet weet. Haar “antwoord” heeft iets van ; ” weet jij eigenlijk zélf wel waar je het over hebt? Leg dat maar eens uit”. Zo kan ze verbloemen dat ze nog nooit van een hospita gehoord heeft.
Net zoiets als bij een jouw onbekende bewering van een ander te komen met: “is dat zo?” Dat heeft toch een soort bewijslast in zich en niet “dat wist ik niet”.
Ik voorspel de jonge dame een glanzende politieke carrière, die kómt er wel!

Natuurlijk is het geen schande om dat niet te weten, hospita is al een beetje uitgestorven begrip want studenten van tegenwoordig wonen in studentenhuizen. Waar vroeger alleenstaande dames een kamer verhuurde om hun financiën rond te breien (en misschien ook wel voor wat levendigheid in huis) komt dat de laatste decennia nog nauwelijks voor. De term “hospita”, ongetwijfeld een verwijzing naar “gastvrijheid”, is dus onder jonge mensen nog nauwelijks bekend.

Het waren trouwens lang niet altijd studenten waaraan de hospita een kamer verhuurde, het waren ook vaak ongetrouwde mannen die zich geen eigen huis konden permitteren, die werden dan een “commensaal” genoemd. Dan werden ook vaak de maaltijden met de hospita genuttigd en niet zelden kwam er een relatie uit voort. Maar ik dwaal weer eens af.

Eigenlijk is mijn opvatting over het begrip “student” een beetje gevormd in de jaren 40/50.
Studenten waren in die tijd meestal nog rijkeluiszoontjes die zo lang mogelijk aan de universiteit “studeerden” maar in hoofdzaak hun tijd doorbrachten in het welig tierende verenigingsleven.
Dat zal heus niet altijd zo geweest zijn maar toch, het imago wás er.
Hoewel één van mijn kinderen (deels thuiswonend) zowel afgestudeerd als gepromoveerd is aan een universiteit, heb ik in mijn gevoel nooit “een student” in huis gehad. En gelukkig vraagt géén van m’n kinderen ooit of ik iets kan definiëren als ze me niet snappen.
Bij de huidige trend om iedereen die na de basisschool een vervolgopleiding doet “student” te noemen haal ik m’n schouders een beetje op, dat ligt echt helemaal aan mij hoor, ik wéét het!



       

79 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    sep 17, 2022 @ 03:29:04

    Ik heb zelf niet gestudeerd, kwam niet verder dan HBO en vond dat ook genoeg 🙂 Maar ga natuurlijk hier wel erg veel met studenten om.

    Beantwoorden

  2. Nicky
    sep 15, 2022 @ 11:51:36

    Ik ben nooit gaan studeren. En ik heb er gelukkig nooit spijt van gehad dat ik dat niet gedaan heb. Maar mijn dochter is nu bijna klaar met haar derde studie. Nou, dat leergierige heeft ze echt niet van mij. Pfff.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 15, 2022 @ 15:01:08

      Maar je kunt óók heel leergierig zijn zonder een studie op te pakken hoor, Het leven is één van de meest veelzijdige studie pakketten. Volgens mij ben je best goed met dié studie.

      Beantwoorden

  3. Regenboogvlinder
    sep 14, 2022 @ 18:21:18

    Oh ik had achteraf wel graag willen gaan studeren. Nederlands dan…
    Maar bij ons was daar sowieso geen geld voor en werd dus echt niet aangemoedigd. Dan had ik trouwens ook eerst nog door moeten stromen van Mulo naar HBS. Als ik dat gedaan had had ik het misschien wel doorgezet. Maar ik was al die vakken (buiten de talen dan) zo zat. En ik wilde naar het buitenland…
    Maar dan was ik ook zeker thuis blijven wonen want dan zou het, als het mogelijk was, toch zeker Amsterdam zijn geworden.
    Een hospita ja… mijn oom die scheidde van de zus van mijn vader, ging ook bij een hospita wonen. Hij is nooit met haar getrouwd maar ze hadden wel wat. Dat was te verwachten want vreemdgaan was ook de reden van de scheiding.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 14, 2022 @ 18:29:50

      Toch zijn er nu nog mogelijkheden zát om alsnog die studie te doen. Wat lét je. In het volwassen onderwijs kun je per vak leren en certificaten halen en zélfs de universiteit kan nog hoor. Je zal de eerste niet zijn.
      Maar vroeger vonden de vaders vaak dat meisjes niet door hoefde te leren, die trouwde toch.
      Hospita’s ware er soms voor alle lekkere trek . 😉 Maar meestal niet hoor en áls ze iets hadden werd er meestal getrouwd.

      Beantwoorden

  4. meninggever
    sep 11, 2022 @ 10:21:58

    Ik heb heel wat afgeleerd na mijn LO en MO, maar om me nu een student te noemen? Nee hoor. Ik had veel van die kennis nodig voor de beroepen en naar ik toen vond, eigen ontwikkeling. Gelukkig nooit op kamers hoeven wonen. Al snel een eigen huisje. Maar mijn moeder was ooit een voorbeeld van een vrouw die na de oorlog en een scheiding een ‘kostganger’ in huis nam en daar na een aantal jaren mee trouwde. Over het succes van de relatie kunnen we boeken vullen maar het zette wel een stempel op ons kinderleven… Al was het maar door die beroepskeuzen en studies…

    Beantwoorden

  5. RenéSmurf
    sep 10, 2022 @ 21:16:59

    Ja, als men geen werk heeft maar school noemt men dat wel eens student. Ik heb daar weinig mee, ik heb werk, en kom daardoor af en toe wel eens studenten tegen.

    Beantwoorden

  6. Neeltje
    sep 10, 2022 @ 20:52:49

    Zelf nog op kamers geweest in de ‘zusterflat’. Maar heb mij keurig (mis) gedragen hoor. (Ga hier een beetje zitten vertellen hoe en wat, kijk wel uit 😀 😀 😀 )

    Beantwoorden

  7. Suskeblogt
    sep 10, 2022 @ 10:44:50

    Zelf ben ik nooit “op kot” geweest. Soms hoor ik rare verhalen over dat studentenmilieu. Blijkbaar is dopen en zuipen belangrijker dan studeren bij sommigen.

    Beantwoorden

  8. Thomas Pannenkoek
    sep 10, 2022 @ 09:11:03

    Bij ons was ‘op kot gaan’ geen optie wegens té duur (zelfs voor een goedkope kamer) in ons gezin waar we geen financieel overschot hadden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2022 @ 20:50:42

      Klopt, wij waren ook blij dat de afstand Leiden -Den Haag makkelijk dagelijks met de trein te overbruggen was zodat zoonlief thuis kon blijven wonen. Dat scheelde écht heel veel geld want ook een huishouding voeren voor één persoon is relatief duur.

      Beantwoorden

  9. Naomi
    sep 10, 2022 @ 09:05:20

    Commensaal kende ik niet, maar dat definieer je gelijk, dus weer wat geleerd;).
    Een hospita ken ik nog wel, maar ik geef toe: dat komt vooral door boeken die ik vroeger las en die (jawel!) nog van mijn moeder waren geweest toen zij jong was.
    Ik ben benieuwd of er in deze tijd nog mensen zijn die graag een student in huis nemen. Ik betwijfel het eigenlijk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2022 @ 20:48:16

      Ja natuurlijk “definieer”ik er zo nodig lustig op los 😉 In de jonge meisjes kwam je inderdaad wel hospita’s tegen al waren het toen nog overwegend jongens die op kamers gingen, meisje leerden het huishouden, die studeerde niet.
      Dat denk ik ook niet. de huizen van na de oorlog lenen zich er niet voor om dan zelf nog wat privacy te kunnen behouden.
      In de grote herenhuizen van vroeger kon dat makkelijk.

      Beantwoorden

  10. Sjoerd
    sep 10, 2022 @ 08:07:08

    Volgens mij waren vroeger alle studenten wat bekakt, daarvan heb ik heel wat van moeten bijstellen toen ik in Utrecht zat. Niet om te studeren, maar in een kraakpand van een voormalige ziekenhuis…

    Beantwoorden

  11. Ferrara
    sep 09, 2022 @ 22:27:07

    Ik vergat te zeggen dat ik klaar was met de opleiding tot verpleegster (dat heette toen nog zo 😉) en eindelijk dat vreselijke zusterhuis mocht verlaten. Omdat ik verdiende was de huur redelijk op te brengen, maar vetpot was het toen zeker niet. Hindert niks leer je van. Voordeel was ook dat ik toen nog niet in een studentenstad woonde. Toen ik later naar Groningen vertrok zat ik noodgedwongen weer in zo’n klein hokje in het zusterhuis tot ik een eenkamerappartementje in een verbouwd pakhuis vond.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2022 @ 08:38:03

      Precies, het was natuurlijk ook een leerproces dat zelfstandig wonen al was het in een “zusterhuis”. Maar het was ook een beetje geluk hebben met het vinden van woonruimte, ook toen al.

      Beantwoorden

  12. Spontanity
    sep 09, 2022 @ 20:50:10

    Misschien kan ik hospita gaan worden in moeilijke tijden 🙂

    Beantwoorden

  13. liesonderweg
    sep 09, 2022 @ 17:25:36

    Je titel was al zo moeilijk…! 😉
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  14. Matroos Beek
    sep 09, 2022 @ 17:14:53

    Ik zat op ‘kot’. Vlaams voor studentenkamer. En een hok was het zeker. Spotgoedkoop en super klein. Zeg maar armoedig. Het was behelpen. Toch vond ik dat helemaal niet erg. Het heeft me veel geleerd. Vooral op mijn tanden bijten. Een duurder kot kon er niet af want ik kwam uit een groot arbeidersgezin. Mijn kotgenoten die in mooiere kamers huisden en van betere komaf waren, distantieerden zich van mij en nog een ander meisje uit een arbeidersgezin. Kon mij niks schelen, daar was ik toen al tegen gehard. Slagen moest want het was een grote financiële aderlating voor mijn lieve ouders. Om hen niet te ontgoochelen kon ik absoluut niet de losbol uithangen. De verwende nesten slaagden niet of amper. Ik met glans.
    Die taal van de academici leren ze nu zelfs aan, hoorde ik onlangs op de Hogeschool in Gent. Kan iedereen niet gewoon praten? Lijkt me wel zo handig in deze wereld vol spraakverwarringen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 09, 2022 @ 18:39:26

      Het is mooi dat je tegenwoordig geen rijke ouders hoeft te hebben als je wilt blijven leren , als je geen rijke ouders hebt krijg je het niet cadeau en is het zéker niet makkelijk. Ook hier heeft zoonlief zélf (met een baantje) gezorgd dat hij in ieder geval zichzelf kon bedruipen voor zijn persoonlijke noden. En later, toen ze niet meer bij ons woonden, met zijn toenmalige vriendin samen voor elkaar gekregen.
      Hier wordt ook steeds vaker het Engels al voertaal gebruikt op de scholen en universiteiten, en dan ook nog dat vreemde “scriptie” taaltje.

      Beantwoorden

  15. willyfotoblog
    sep 09, 2022 @ 17:11:42

    je hebt het dus onder meer over een kotmadam Riet

    voltooid verleden tijd, dacht ik

    prettige dag

    Beantwoorden

  16. Rebbeltje
    sep 09, 2022 @ 17:01:15

    Een kennis (dame op leeftijd) in Nijmegen heeft altijd inwonende studenten gehad.
    Altijd meisjes en wel voor de gezelligheid en aanspraak.
    Onze dochters zaten op kamers en die hadden dat zeker niet anders gewild 😉 Ze wonen nu nog in de stad van de studie op de jongste na die is terug naar huis gekomen. 🙂 Tot grote vreugde van moeders haha
    Ook manlief heeft zelfs bij een hospita gewoond in Tilburg 😉 tijdens zijn studie. Groetjes en fijn weekend

    Beantwoorden

  17. Jeanne van Sjannesblog
    sep 09, 2022 @ 16:03:28

    Ach, die gewichtigdoenerij. Als ze maar gelukkig worden, na hun studie of anderszins.

    Beantwoorden

  18. Karel
    sep 09, 2022 @ 15:11:06

    iemand die leert studeert , dat deden wij al vanaf de kleuterschool dus , toch 😁
    je zal maar zo’n truttebol treffen die voor weinig bij je intrekt , opsodemieteren naar waar ze vandaan komt 🙂

    Beantwoorden

  19. MyriamC
    sep 09, 2022 @ 15:10:23

    Wat is een Kaagtypetje?
    Ik was destijds een thuiswonende student en verre van een rijkeluiskind. Het was van de eerste keer geslaagd of gedaan met de studie.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 09, 2022 @ 15:34:18

      Ze zag er een beetje uit zoals één van onze ministers die Kaag heet en met hetzelfde zuinige mondje mensen het gevoel probeert te geven dat niet zij maar jij het domme blondje bent in zo’n geval.
      Ruud heeft ook thuis gewoond omdat Leiden Den Haag goed te doen was , inderdaad ook voor hem weinig kans om iets over te doen. Hij heeft ook zelf hard gewerkt (in de horeca) om te zorgen dat het financiële plaatje rondte breien was en niet al te veel studie schuld op te bouwen.

      Beantwoorden

      • MyriamC
        sep 09, 2022 @ 15:46:15

        Studeren was (of is?) is Nederland veel duurder dan in België. Mijn zoon heeft vier jaar in Nederland gestudeerd (en op kamers gezeten) en in die tijd kregen buitenlandse studenten een studietoelage. Maar ik herinner me dat het zelfs met de toelage nog een hele hap was.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          sep 09, 2022 @ 16:05:15

          Er is veel veranderd sinds de jaren 80 en dat heb ik niet meer zo gevolgd. Het was in die tijd ook al niet héél makkelijk maar er was wél een deel van de studiebeurs dat je niét terug hoefde te betalen. Thuis wonend had je inderdaad een stuk minder kosten en hoefde je dus niet, of minder “bij te lenen”.

          Beantwoorden

  20. omabaard
    sep 09, 2022 @ 15:05:37

    Ik kende zelfs het woord ‘hospita’ niet? In vroegere tijden heette dat hier ‘de kotmadame’. En vaak was die (te) streng. Nu hoor je het woord hier nog weinig.
    Oh die hospita verhuurde soms enkel aan mannen? Je moet het maar weten te camoufleren….
    Je weet je duidelijk bezig te houden vandaag, ik loop een beetje verloren… 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 09, 2022 @ 15:27:58

      Dat is ook wel typisch Nederlands denk ik, wij kennen de kotmadame weer niet.
      Meestal waren het alleenstaande mannen , die waren vroeger immers hulpeloos op huishoudelijk gebied en als ze dan “wees” werden én geen vrouw gevonden hadden was een kosthuis dé oplossing. Een relatie was dus niet het uitgangspunt maar kwam er soms tóch van.
      Ja ik verveel me nooit maar zoals je ziet ben ik wél vroeg met m’n logje . Het weer nodigt niet uit om naar buiten te gaan dus wat dat betreft is het niet erg om nu thuis te zijn, het giet van de regen. Maar ik had het graag anders gezien dat begrijp je.

      Beantwoorden

  21. djaktief
    sep 09, 2022 @ 15:03:12

    Wiki zegt er dit over,: Een student of studente is iemand die een studie volgt in het hoger onderwijs, dat wil zeggen aan een universiteit, het hbo of mbo (Nederland), een hogeschool (België) of een college (Verenigde Staten). Ik heb momenteel en thuiswonende en een uitwonende en een samenwonende student 😂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 09, 2022 @ 15:22:37

      Ja dat is ondertussen allemaal bij gesteld, vroeger was je alleen student wanneer je een universitaire studie volgde . Er is ondertussen zóveel veranderd in de opleidingen en het niveau ervan dat ook het HBO studeert. Zelfs de titels zijn veranderd. Die ben ik ook een beetje kwijt. Ik heb zelf het woord student nooit gebruikt, toch nog wel een beetje vanwege de negatieve lading die het vroeger had. Ik zei altijd hij of zij leert nog. En als er belangstelling voor was noemde ik de opleiding of richting.

      Beantwoorden

  22. Ferrara
    sep 09, 2022 @ 14:57:49

    Ik herinner me een jonge man die een bijscholing volgde, ik informeerde hoe het hem op cursus verging. Fout, helemaal fout. Het jongmens deed een studie. Ik mag dan ietsje jonger zijn, maar ook ik weet niet beter dan dat een student uit een rijker milieu kwam, gelukkig is dat laatste al lang achterhaald. Ik haal met jou mijn schouders op. Zelf heb ik jaren redelijk ruim(eigen badkamer en keuken) op kamers gewoond inclusief hospita die zelf een gezin had. Dokter Levi staat er goed op.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 09, 2022 @ 15:15:12

      Ruud kon gelukkig heel lang gewoon thuis wonen omdat Leiden te doen was. Een kamer vinden was toch een soort loterij.
      Ik begin in 1954 een “studie”aan de spinazie academie” haalde m’n “bul” in 2 jaar. 😉
      Klopt, Ruud is het beste bewijs dat je niet meer uit een rijk milieu hoeft te komen , maar hij loopt er soms wel eens tegenaan dat hij uit een arbeidersmilieu komt en toch wat “jargon” niet meegekregen heeft.
      Dokter Levi heeft ondertussen ook al aardig wat bijgeleerd.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: