verkeerde spoor

Volgens mij zitten de NS medewerkers een beetje op het verkeerde spoor, hier of daar vast een wissel gemist en nu zijn ze het spoor bijster. Natuurlijk weet ik niet alle “stations” waar het fout gaat in de werkdruk en de beloning maar wanneer je de potentiële klanten laat “ontsporen” vrees ik dat ze al gauw voor “spoorloos blijven ” zullen kiezen en dan toch maar weer de autopakken.

Waren er nét met veel moeite wat mensen uit de auto gepraat … schuiven die weer zó die auto in als het spoor onbetrouwbaar blijkt te zijn. Gunstig voor het personeelstekort natuurlijk, minder reizigers maakt minder personeel nodig en zo maakt de huidige staker zichzelf misschien wel overbodig.
Ik hád economie in mijn vakkenpakket maar of ik nou de aangewezen “deskundige” ben om die stakingen te verdedigen of te verguizen tja….., dát durf ik niet te zeggen.

Naar mijn idee ligt er ondertussen een aardig pakket op tafel maar dat bod werd geweigerd, men gaat voor het onderste uit de kan.
Alles wordt voor iederéén duurder, ook voor gepensioneerden die er 12 jaar jaar lang geen cent compensatie bij kregen maar staakten die? Eh…. o ja, die hebben niks waarmee ze effectief kunnen staken. Natuurlijk jaagt iedere salaris verhoging de prijzen verder omhoog want de werkgevers zijn gekke Gerritje niet, die rekenen dat door in hun product.
Mwah….. eigenlijk helemaal geen Rietepietz logje maar ja, laat ik nou uitgerekend vrijdag afspraken hebben voor een treinuitstapje, dan is het onderwerp dus even ter zake doend.

Leuke afspraken gemaakt en ik moet nog maar afwachten of ik hier vrijdag nog uit het Westen weg kan komen als ik, wegens de afstand, de auto niet wil pakken!
Nou ja, ik ben vrijdag dus de ultieme spoorzoeker …. óf ik nog een trein op kan sporen ligt nog even niét in de lijn der verwachtingen!

.

   
   

91 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Mrs. T.
    sep 09, 2022 @ 21:09:36

    Het is voor de jongste momenteel erg ingewikkeld. Net aan het studeren en dan al twee weken met stakingen te maken gehad hebben. Ik hoop dat dat snel stopt.

    Beantwoorden

  2. Spontanity
    sep 09, 2022 @ 11:41:27

    Mensen zijn niet snel meer tevreden.
    Ik kijk echt beetje angstig naar de toekomst.
    En jij ws niet op pad nu, jammer!!

    Beantwoorden

  3. willyfotoblog
    sep 08, 2022 @ 19:20:26

    stakingen en het OV..

    zelf zou ik het uitstellen Riet

    zelf neem ik indien mogelijk het OV

    Beantwoorden

  4. Nicky
    sep 08, 2022 @ 15:58:30

    Ik moest dinsdag naar Den Haag. Er was geen staking maar met de trein (en de bus) was ik zolang onderweg dat de trein gewoon geen optie was. Bovendien vind ik de trein best duur. Zelf met deze benzineprijzen stap ik liever in de auto.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 08, 2022 @ 16:04:31

      Ik ben nooit zo’n geroutineerde chauffeur geweest dat ik kriskras het land door reed. Heb de laatste 10 jaar wél veel beter leren rijden maar dan toch vooral een beetje in m’n eigen omgeving, In een vreemde stad rijden vind ik lastig als er niemand naast me zit die de stad een beetje kent of mee kan navigeren.

      Beantwoorden

  5. meninggever
    sep 08, 2022 @ 14:30:55

    De narigheid is dat we slechts een spoorbedrijf kennen en dat is domweg een verkapte staatsonderneming. Geen concurrentie, geen keuze, en draaiend op honderden miljoenen subsidies per jaar, opgebracht uit het Mobiliteitsfonds dat wordt gevuld door…..automobilisten! Werknemers bij het spoor zijn dus gewoon ambtenaren met alle daaraan gekoppelde voordelen. Zijn er ook nadelen? Tuurlijk, inherent aan een job als die bij NS. Willen mensen een loonsverhoging? Tuurlijk. Een verhoging die weer via de bekende omweg wordt doorberekend aan de klanten, de reizigers of de belastingbetalers. Even goed te bedenken dat juist de wat ouderen onder die reizigers al een jaar of 10 op de nullijn staan. Terwijl de kosten, prijzen en inflatie uit de hand gieren. Ook die willen compensatie. Maar kunnen niet staken. Nou ja, ze kunnen de trein laten voor wat het is…een gele rups die af en toe op tijd rijdt….Maar de leuke afspraken moeten we mijden nu of vergeten. En dat is niet meteen leuk…Integendeel!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 08, 2022 @ 14:44:43

      Het zijn ook juist de ouderen die vaker van de trein afhankelijk zijn én vaak van weinig geld rond moeten komen. Ik gun ieder het zijne tegenwoordig wordt er gewoon niet meer gekeken wie er het slachtoffer wordt wanneer ze ergens hun zin in door willen drijven, gewone gesprekken en argumenten blijken niet meer te kunnen.
      Nee leuk is anders, ben al uren bezig om de betaalde kaartjes vergoed te krijgen maar is ook weer een “kastje en muur” systeem omdat het blijkbaar weer over heel veel schijven gaat.

      Beantwoorden

      • meninggever
        sep 08, 2022 @ 14:56:34

        Precies dat is wat ik bedoel. Ambtenaren zonder klantvriendelijkheid want dat hoeft niet, je hebt geen alternatief. Ik heb in het Ver.Koninkrijk gezien dat men wel concurrentie toevoegde en op sommige lijnen heb je de keuze uit drie of vier spoorbedrijven. Met verschillende tarieven en ook onderscheidende service. En wat ook opviel, schone treinen, keurig personeel aan boord, prima catering en alles aardig betaalbaar. En…men reed op tijd. Zo niet stappen mensen over naar de concurrent. En dat is waarom het hier zo fout gaat… De NS is alleenaanbieder en doet waar het zin in heeft. Van blaadjes tot personeelsgebrek, van onderhoud tot wat ook…altijd een excuus om niet een 9.9 als rapportcijfer binnen te slepen…

        Beantwoorden

  6. Ferrara
    sep 08, 2022 @ 14:05:34

    Ik vrees dat je morgen niet kunt afreizen.
    Tja, hoe ver moet je gaan om je zin te krijgen. Ik vind het lastig om te oordelen, nu hebben de treinreizigers last van de staking. Onlangs was het wegverkeer de dupe vanwege de rellende boeren. Dat er iets grondig mis is in ons land is wel duidelijk. Privatisering is op veel fronten uit de hand gelopen. De voormalige PTT is daar in mijn ogen een voorbeeld van. Jij noemt ook al de vele lijnen. Ik wacht nog even met afspreken tot ze bij de NS bij zinnen zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 08, 2022 @ 14:23:58

      Lijkt me heel verstandig want het kan er dag weer anders zijn. Je kunt gewoon nergens meer op rekenen. Klopt helemaal, véél te veel “lagen”in heel veel bedrijfstakken. Heb vanmorgen kleine 2 uur zoet gemaakt met de kaartjes terug betaald zien te krijgen. Van het kastje naar de muur, véél in de wacht en/óf eraf gegooid worden. Nog niet gelukt al weet ik nu wel hoe en waar ik het op een later tijdstip kan doen, er blijkt geen haast bij.

      Beantwoorden

  7. Rebbeltje
    sep 08, 2022 @ 13:13:47

    Reis bijna nooit met de trein…want dan moet ik eerst met de auto naar het station…hopelijk komt er een andere datum voor je want vrijdag zal niet gaan lukken 😉

    Beantwoorden

  8. Liesbethblogt
    sep 08, 2022 @ 10:44:34

    Misschien je afspraak verzetten of ergens halverwege afspreken zodat jullie beide niet te ver hoeven te reizen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 08, 2022 @ 14:26:44

      We gaan natuurlijk een nieuwe afspraak maken met meerdere agenda’s vraagt dat wat meer tijd. Ik wil wel graag Antwerpen zien dus dan moet ik toch echt dáár heen. Gaat wel goed komen natuurlijk maar leuk is anders.

      Beantwoorden

  9. Thomas Pannenkoek
    sep 08, 2022 @ 09:59:46

    Bij ons staakt het openbaar vervoer voor de minste scheet die verdraaid zit. Echt érgerlijk, want enkel de reiziger is er dupe van.

    Beantwoorden

  10. Naomi
    sep 08, 2022 @ 08:27:28

    Nee hè! Wil je een keer met de trein weg… En het welbekende ‘NS zet bussen in’ gaat hier natuurlijk ook niet op. Stom.

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    sep 08, 2022 @ 02:42:25

    Ik denk dat het de auto gaat worden want vrijdag ligt waarschijnlijk het hele land weer plat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 08, 2022 @ 08:10:42

      Nou de auto gaat het zeker niét worden, ik ken m’n grenzen en Antwerpen is me te ver in m’n uppie en waar ik dan de auto moeten en zo vermijd ik ook liever. Dan moet het gewoon uitgesteld worden.

      Beantwoorden

  12. Happy Hulk
    sep 07, 2022 @ 22:52:21

    Ik ben voor een blog staking en ook voor een staking van gepensioneerden.
    O ZO !!!

    Beantwoorden

  13. omabaard
    sep 07, 2022 @ 22:47:20

    Ik duim voor dat wondertje. Maar uitgesteld is niet verloren, dat weet ik zeker! En ik lees dat je al alternatieven hebt als het vrijdag niet lukt met toffe mensen😉

    Beantwoorden

  14. Sjoerd
    sep 07, 2022 @ 22:02:07

    Ik ben het helemaal met je eens, ook de privatisering heeft niet het gewenste resultaat gebracht. Alles raakt versplinterd en alles heeft zijn eigen directie en management. Duur aan de bovenkant en geen geld meer voor de onderkant, waar eigenlijk het geld vandaan moet komen.

    Beantwoorden

  15. Hans
    sep 07, 2022 @ 21:59:11

    Toen ik 25 jaar terug met de trein reisde was het niet veel anders dan tegenwoordig.
    Het werd steeds meer een opgave om met het OV te reizen.
    Denk dat je afspraken vrijdag niet door zullen gaan, helaas. Hans

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 07, 2022 @ 22:07:25

      Klopt, het is alleen maar erger geworden, vroeger was een laagje sneeuw niet zo erg en reden de treinen gewoon , tegenwoordig rijden ze al niet “omdat het kán gaan sneeuwen”. Nee ik ben er ook bang voor.

      Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    sep 07, 2022 @ 21:50:33

    Vrijdag gaat helaas niet lukken hoorde ik vanavond. Wim kan vrijdag ook niet komen dus, hij komt een dag later dan maar. Dat is dan niet zo heel erg natuurlijk. Maar ja als je wat afgesproken heb is het wel heel vervelend.

    Beantwoorden

  17. djaktief
    sep 07, 2022 @ 21:35:07

    Jammer voor je uitstapje. Ik heb het idee dat de stakingen heftiger zijn geworden door de acties van de boeren. Alsof men eroverheen moet komen om serieus genomen te worden. Ik vind het allemaal beangstigend.

    Beantwoorden

  18. staartje
    sep 07, 2022 @ 21:17:02

    Ik ben het met je eens, Riet. Ik kan hier ook niet achterstaan. Meestal kan ik dat wel bij stakingen. De reiziger is de dupe. De lijnen zijn veel te lang. Haal er maar wat lagen tussenuit. Wie weet, lukt het nog vrijdag.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 07, 2022 @ 21:41:42

      Dat is ook een probleem wat speelt, véél te veel “tussenstations” in de banen , dat speelt vooral ook in de zorg. Ik heb nauwelijks échte zorg verleners in huis gehad maar tóch liep de teller een kleine 4 jaar flink door in administratieve zooi.

      Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    sep 07, 2022 @ 20:58:21

    Ze gaan staken voor en na het bernhardfeestje in Zandvoort, en tijdens dat vervuilende evenement rijden ze maar al te graag met extra treinen. Ze zijn geen knip voor de neus waard, stop er maar mee.

    Beantwoorden

  20. Leonoras life
    sep 07, 2022 @ 20:39:02

    Dan het spoor bijster 🙈

    Beantwoorden

  21. Matroos Beek
    sep 07, 2022 @ 20:38:01

    Ai ai… ik vrees voor vrijdag. Maar goed, wie weet, het is nog geen vrijdag.

    Beantwoorden

  22. Suskeblogt
    sep 07, 2022 @ 20:16:20

    Stakingen leveren niets op, behalve chaos. Hopelijk gaat je uitstap toch door.

    Beantwoorden

  23. MyriamC
    sep 07, 2022 @ 19:58:04

    Ik duim heel hard dat je uitstapje toch kan doorgaan. 🍀🍀

    Beantwoorden

  24. Karel
    sep 07, 2022 @ 19:48:12

    als vervend trein en bus reiziger , treft het mogelijk ook mijn plannen , gelukkig zijn die niet belangrijk en kan ik de uitjes verschuiven
    als gepensioneerde ben ik het met je eens , het pensioen en de aow blijven sterk achter bij het gelijk trekken met de inflatie , en dat al heel lang 😦
    suc6 komende vrijdag

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 07, 2022 @ 19:51:41

      Waarschijnlijk heb ik vrijdag ook huisarrest wat treinreizen betreft.
      Wij hebben helaas geen opties om onze argumenten kracht bij te zetten met bijv. staken. Ik zou het ook vervelend vinden om anderen mensen te benadelen.

      Beantwoorden

      • Karel
        sep 07, 2022 @ 20:54:54

        ja die kans op huisarrest is heel groot komende vrijdag
        wat je bij Johmar schreef sta ik achter , de verschillen zijn te groot , alles moest worden geprivatiseerd , heel veel is verkwanseld aan het zogenaamde goedkopere buitenland , de zorg is onbetaalbaar , ja vind je het gek met al die directeuren en managers die ipv de doctoren gekomen zijn enz enz enz
        ik hoop en geloof ook niet dat jij , je vrijdag gaat vervelen 🙂

        Beantwoorden

        • rietepietz
          sep 07, 2022 @ 21:38:18

          Al jarenlang gaan de salarissen in procenten omhoog, dus wie €2000,–verdient krijgt er €,–100 bij wie €5000,–verdient krijgt er dan €250,– bij en dat verschil wordt bij iedere loonsverhoging groter, door die stapeling is ondertussen iedere verhouding verloren gegaan.

          Beantwoorden

          • Karel
            sep 07, 2022 @ 22:11:32

            ja enorme scheef groei , zij die het werk doen ontvangen een schijntje , en zeer zeker geen 2000 euro /maand hoor 😦
            maar we komen er toch niet uit hier , laat de nieuwe minister , die van armoede , die er sinds kort is het maar regelen , zij vangt tenslotte bijna 4 keer een aowtje 😦

            Beantwoorden

            • rietepietz
              sep 08, 2022 @ 08:26:09

              Het ergste is dat dat beleidsmakers meestal niet “uit het vak” komen, daar gaat het gewoon fout door. Een zorgdirecteur die alleen iets over cijfertje geleerd heeft maar niets van “zorgen” geleerd heeft , en dat soort dingen.

              Beantwoorden

  25. liesonderweg
    sep 07, 2022 @ 19:43:43

    Alvast goeie reis! 😉
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 07, 2022 @ 19:48:47

      Ik ben bang dat het niet gaat lukken, tenzij er wondertjes gebeuren.

      Beantwoorden

    • johmar
      sep 08, 2022 @ 19:25:00

      Ik werk voor een werkgever die een enorm goeie babbel heeft en daardoor enorm veel nieuwe klanten binnenhaalt ,maar vervolgens niet voldoende personeel heeft om het werk aan te kunnen en er bij een aantal collega’s maar op blijft hameren dat ze vooral moeten invallen . Zo heb ik een collega die al 38 uur werkt vast op contract en dan vervolgens weer een appje krijgt of ze toch niet een paar uurtjes kan invallen. De omzet van vorig jaar was 3 miljoen en het is maar een regionaal bedrijf geen international. Wij werken in de schoonmaak dus ons loon is minder dan modaal. En van overwerken word je echt niet rijk in onze tak.

      Beantwoorden

      • rietepietz
        sep 08, 2022 @ 20:47:36

        Je wordt vrijwel nergens rijk van werken. Mijn man werkte indertijd nog 48 uur per week en moest óók overwerken. In de eerste jaren van ons huwelijk zag hij onze kinderen eigenlijk alleen in het weekend. Van werken krijg je niks, ik werk ook nog al is het niet meer dagelijks. Maar toch altijd nog wel in een tempo waar de andere werknemers respect voor hebben, ik zou niet anders willen. Ik geef toe dat het prettig is dat ik nu ook nee mag zeggen als ik niet wil en dat is fijn, maar oke, als je 80 bent moet dat maar kunnen. 😉

        Beantwoorden

  26. johmar
    sep 07, 2022 @ 19:25:05

    Ik ben net als mijn dochter volledig afhankelijk van het openbaar vervoer, maar toch staan wij achter deze actie. Zo wilden wij volgende week er nog een paar daagjes op uit en dat word nu niets. Jammer, maar het is niet anders. Misschien heb je gelijk hoor als je zegt , ze willen het onderste uit de kan, maar vergeet niet dat degene die het beleid bij de NS maken waarschijnlijk zelf een heel wat beter salaris hebben . En als je zegt dat hogere salarissen leiden tot prijsverhogingen dan klopt dat ook, maar die vicieuze cirkel is mijn inziens in beweging gezet door alle privatiseringen die de politiek er de afgelopen decennia door gedrukt heeft. De hoge prijzen van energie zijn niet alleen onstaan door de problemen in de wereld , maar ook door de torenhoge belastingen die wij over energie betalen en de winsten die de energie bedrijven maken

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 07, 2022 @ 19:48:15

      Er zou veel meer aandacht moeten zijn voor de grote verschillen tussen de verschillende lagen personeel, door al die procentuele verhogingen worden de verschillen alleen maar groter, wie veel verdiend krijgt er verhoudingsgewijs véél meer bij terwijl diens boodschappen niet duurder worden dan die van “de gewone man”.Maar op dat idee lijkt niemand te komen, centen i.p.v. procenten. Maar heel jammer dat ze trend om wat vaker de auto te laten staan nu zelf doorbreken en toch een beetje de mensen die van het OV afhankelijk zijn nu de de maken. Maar prachtig dat je ondanks dat achter ze blijft staan. Na dit afgeslagen aanbod krijg ik er wat moeite mee.

      Beantwoorden

      • johmar
        sep 08, 2022 @ 07:43:53

        Snap ik, maar wij als buitenstaander weten niet exact wat dit aanbod inhoud, dus vind ik het lastig om daar een oordeel over te vellen.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          sep 08, 2022 @ 08:06:32

          Klopt, wij weten niet alle ins en outs, wat ik wél weet is dat de actie veel gebruiksvriendelijker had gekund , gooi alle poortjes open en controleer niet of de reiziger betaald heeft, voor de NS héél schadelijk maar de reiziger heeft er alleen maar voordeel van. Maar ook dáár zal ik niet genoeg van de mogelijkheden weten. Wel dat het de steun onder de reizigers zeer zou vergroten.

          Beantwoorden

          • johmar
            sep 08, 2022 @ 09:55:06

            Daar heb je een punt, maar ook daarvan weet ik niet genoeg over de gang van zaken op stations aangezien het volgens mij een beetje hetzelfde is als op schiphol waar je ook met meerdere partijen te maken hebt . Op station en spoor heb je niet alleen te maken met de ns , maar volgens mij ook met prorail en waar daar dan de verantwoordelijkheid ligt wat betreft veiligheid en dergelijke zou ik niet weten.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              sep 08, 2022 @ 10:37:52

              Precies, téveel “sporen” die allemaal de prijzen opjagen en van elkaar niet weten waar de pijn zit. Maar wát wij ook zeggen dat verandert niets, wij zijn een party die geen inbreng heeft, we kunnen alleen het spoor afzweren als we daar de mogelijkheden toe hebben maar die heeft óók weer niet iedereen.

              Beantwoorden

              • johmar
                sep 08, 2022 @ 11:38:56

                Ik ben een van de mensen net als mijn dochter en waarschijnlijk velen met ons die geen keus hebben. Wij zijn afhankelijk van het openbaar vervoer als wij buiten onze woonplaats iets willen gaan doen. Dus hopen maar dat ze eruit gaan komen. Helaas is dit zoals ik anderen ook al zie zeggen maar een van de vele pijnpunten in ons land.

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  sep 08, 2022 @ 12:56:18

                  Ja klopt, als dit soort dingen bij mij in een logje komen, ( meestal ben ik niet zo maatschappijkritisch bezig) is er écht iets mis.

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: