what’s in a name

Oke, ik moet wel eens lachen om namen, om vreemde combinaties dan vooral. Maar aan de andere kant kan ik me ook ergeren aan namen en dan vooral de tegenwoordig steeds wisselende benamingen voor van álles en nog wat.
las ik kort geleden weer een stukje van iemand die het frustrerend vond om “bejaarde” genoemd te worden. “Oudere” kon ook al geen genade vinden, nee er moest maar iet komen als “zilveren , gouden of briljanten” mensen voor 70/80/90 jarige en ouder.

Een typisch tijdsbeeld om álles zo eufemistisch mogelijk te benoemen alsof het onderwerp, in dit geval je leeftijd, iets is om je voor te schamen. Zou men nu écht niet door hebben dat het bij iédere benaming, van wát dan ook, altijd de context is die bepaalt hoe het overkomt? Als één van m’n kinderen me liefkozend ” ouwe taart” noemt komt dat toch totáal anders binnen dan wanneer iemand me toesnauwt “ga eens opzij ouwe taart” als ik een beetje in de weg loop.

Al die nieuwe benamingen tegenwoordig gaan voorbij aan het feit dat het vaak juist de nadruk legt op het feit dat ze willen verbloemen. Ook bij die zilver/goud en briljant indeling zou het tóch weer die leeftijdaanduiding zijn die bepalend is. Logisch natuurlijk hóe je ze ook noemt, het gaat nou eenmaal om mensen van die leeftijd. Je kunt mij wel een “golden girl” noemen, iets dat in overdrachtelijke zin zelfs een compliment kan zijn, ik word er geen “meisje” van en blijf gewoon tachtig.

Het gaat er maar om hoe oud je je voelt en hoe je omgaat met ouder worden en vooral hoe lang je tenen zijn. Ik ben geneigd te denken dat die, net als de neus en oren, door blijven groeien tot je dood!
Als het beestje maar een naam heeft zou ik zeggen en “bejaarde” lijkt me aardig toepasselijk in de zin van “er zijn al aardig jaren overheen gegaan” , “oudere” hetzelfde verhaal, je bent “ouder” dan 2 á 3 generaties. Wat is daar mis mee!

Meestal ga ik in het OV niét op de plaatsen voor ouderen en minder valide mensen zitten, maar áls ik het doe houd ik in het oog of er iemand instapt die de plaats écht nodig heeft. Oftewel, ik vóel me niet oud al geef ik direct toe dat het waarschijnlijk anders is wanneer de tand des tijds al écht schade heeft aangericht.
Stop toch met dat muggenziften, maak je druk over de context waarin een onwelgevallige naam genoemd wordt want je kunt er vergif op innemen dat dié niet deugd als de naam je stoort.
En vooral, vergeet een beetje zelfspot niet, lachen is gezond, daar blijf je jong bij.

.

   

.

.

95 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. waarloopjijwarmvoor
    sep 11, 2022 @ 12:58:25

    Ik noem “ons” gewoon zilveruitjes of cloorkoppen.

    Beantwoorden

  2. Nicky
    sep 08, 2022 @ 15:54:29

    Ik zou het in jouw geval gewoon op 65+ houden. Dat klopt toch?
    Ik heb overigens nooit moeite met mijn leeftijd. Maar dat mijn kind dit jaar 30 (!) wordt, vind ik wel heel raar. Overigens levert het wel vaak heel verraste reacties op, wat ik dan maar als compliment beschouw.

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    sep 08, 2022 @ 02:40:50

    En ik maar denken dat wij tot de oudere jongeren behoren.

    Beantwoorden

  4. MelodyK
    sep 07, 2022 @ 08:58:39

    Afgezien van het natuurlijke verloop…. leeftijd wordt nog steeds te vaak en te gemakzuchtig gekoppeld aan de mogelijkheid iets wel/niet te kunnen …. Bijv met het mogen behouden van een rijbewijs…
    Je kunt krakkemikkig zijn vanaf een jonge leeftijd of juist niet dus dat kan een berg verschil maken later als je ‘oud’ bent.

    Hoe dan ook… wij schelen 20 jaar en het verschil in mogelijkheden is groot en ligt niet aan de kant die men ‘gemiddeld’ zou verwachten dus wij zijn er wel een sprekend voorbeeld van hoe iets ‘fout’ beoordeeld kan worden

    Beantwoorden

  5. Spontanity
    sep 06, 2022 @ 20:20:51

    Hallo, ik ben Aukje, en nee, ik ben geen oudje 🙂

    Beantwoorden

  6. BerberB
    sep 06, 2022 @ 18:25:44

    ik ben van 1945 en het maakt me echt niet uit hoe ze me willen noemen. Wat ik wel vreselijk vind dat je zo vaak de woorden “eenzame bejaarde” ziet staan. Of iedere bejaarde gelijk eenzaam is. Iemand van 20 kan ook eenzaam zijn, of welke leeftijd dan ook.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 06, 2022 @ 18:45:57

      Klopt, het is niet het “privilege” dat uitsluitend voor ouderen bestaat. Maar het is net zo iets als “kwetsbaar” ook daarmee wordt flink gegeneraliseerd. Storen doet het me niet omdat ik nooit het gevoel heb dat over mij gaat. (bij bejaarde trouwens ook niet al is dat belachelijk als je wél bejaard bent ;-)) Wat niet wil zeggen dat ik nooit kwetsbaar of eenzaam ben, maar niet standaard gelukkig.

      Beantwoorden

  7. Liesbethblogt
    sep 06, 2022 @ 11:07:44

    De ene oudere is de ander niet, het lijkt de zorg wel daar heten de patiënten ook steeds anders. Zou het met elkaar te maken hebben?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 06, 2022 @ 15:39:29

      Ja dat heeft het, er gaan op heel veel fronten dingen fout, men wijt dat aan de naam en denk de fouten met een andere naam te kunnen bedekken. Je komt het in álles tegen en dus ook in de zorg.

      Beantwoorden

  8. meninggever
    sep 06, 2022 @ 10:13:37

    Zolang ik de wereld nog kan volgen, de nieuwste ontwikkelingen, de politiek, voel ik me niet te oud. In de spiegel is de confrontatie met die toch wat oudere kop best heftig soms. Omdat ik in de bol nog steeds jong ben en op die fiets een soort jonge god. Maar ja, vroeger had ik op een bankje gezeten voor de deur, pruimtabak in de tandenloze mond, schipperspetje op en wachtend op het onvermijdelijke…dat is niet mijn doel. Gewoon lekker leven. En jongeren zien als groen, onzorgvuldig, onopgevoed etc. Of maakt dat je nu net iemand van de oudere lees rijpere generatie???

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 06, 2022 @ 15:42:14

      Nou dat laatste is inderdaad wel een seintje dat je niet piep meer bent maar of dát nou zo verkeerd is betwijfel ik. Natuurlijk blijven we jong in de bol en zolang het lichaam nog een beetje mee wil blijven we jong van geest, hoe ze ons noemen heeft daar weinig mee te maken denk ik. 😉

      Beantwoorden

  9. John
    sep 06, 2022 @ 07:51:46

    Ik vind het bovenal schokkend dat er zoveel mensen zijn die moeite hebben met het ouder worden. Er is een hele industrie op gericht die nog veel winst maakt ook. Ouder worden hoort er toch gewoon bij.
    Lachen is gezond je. Humor is zuurstof voor het leven.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 06, 2022 @ 08:14:01

      Ik ben het hélemaal met je eens, in veel culturen staan ouderen juist in hoog aanzien wegens hun ( veronderstelde) levenswijsheid.
      Ik bekijk gewoon ieder mens op z’n eigen kwaliteiten, Dat er bij het ouder worden verschuivingen plaatsvinden in je mogelijkheden lijkt me logisch maar niet alles hoeft negatief te zijn al zijn sommige dingen dat wel. Maar ook dat hoort gewoon bij het leven. Zolang ik nog een beetje mag blijven lachen komt het wel goed met me.

      Beantwoorden

  10. Naomi
    sep 06, 2022 @ 07:46:10

    Help, mag je geen bejaarde meer zeggen? Dan ben ik ook nogal eens in overtreding geloof ik. Ik ben het met je eens: je kunt het beestje (o nee, dat mag je natuurlijk ook niet zeggen;)) wel een ander naampje geven, maar de boodschap blijft hetzelfde. Het gaat om een ou…laat maar;).

    Beantwoorden

  11. terrebel
    sep 06, 2022 @ 01:56:32

    Helemaal mee eens, Riet! Het is vooral de manier waaróp iemand je aanspreekt die er toe doet. Vrienden mogen best zeggen: ‘Bied jij mij niets te drinken aan, kleine kl**!’ maar als mensen mij niet kennen kunnen zij die ‘aanspreektitel’ beter niet gebruiken. Ook erg raar dat ‘midgetgolf’ in de VS opeens ‘minigolf’ moest heten ‘want wij mogen mensen met dwerggroei niet beledigen.’ Natuurlijk mag je mensen met dwerggroei (dat ik trouwens niet heb. Ben gewoon klein) ‘dwerg’ noemen. Om dezelfde reden dat je bijvoorbeeld vrouwen ‘vrouw’ mag noemen. Het liefst spreek ik mensen aan met hoe zij aangesproken willen worden. Dus als jij wil dat ik jou aanspreek met ‘Persoon van zekere leeftijd die zonder penis is geboren’, dan doe ik dat met alle liefde hoor! 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 06, 2022 @ 08:08:35

      Soms is het beledigender om een opvallende “afwijking van het gemiddelde” te negeren.
      Krampachtig doen alsof je niet ziet dat iemand bijvoorbeeld een been mist is erger dan met belangstelling vragen “hoe is dat gekomen en hoeveel last heb je daarvan”of zoiets. In jouw geval valt het natúúrlijk op dat je kleiner dan gemiddeld bent en dat kan dan best een praktisch probleem geven, daar hoeven we niet spastisch over te doen. Het trekt wél de aandacht, net als 2,10 mtr. lang zijn. wat ook geen lolletje zal zijn. Jij wordt vast zelden begroet als “hoe gaat tie ouwe reus” en die lange man zelden met ” hoi kabouter van me”maar het is mogelijk zonder dat het beledigend bedoeld is. 😉
      Ik weet zeker dat ik in een deuk lig als ik aangesproken word zoals jij voorstelt, doe maar niet.

      Beantwoorden

  12. Rebbeltje
    sep 06, 2022 @ 00:50:35

    Hier nog zo een…bejaardenhuis kon ineens niet meer en moest verzorgingshuis worden. Blijft hetzelfde een huis voor bejaarde mensen die zorg nodig hebben. Toch?
    Ha heb de laatste paar weken feestjes gehad en het merendeel was behoorlijk grijs…voelde me ineens een stuk jonger 😉
    Hoe je het beestje ook noemt er blijven er altijd die het daar dan weer niet mee eens zijn.
    Leuk stukje weer en hoe jij schrijft daar moet je wel jong bij blijven…piepjong maar bijna of al 80 😉
    Groetjes

    Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    sep 05, 2022 @ 22:31:46

    Ik ga expres achterin zitten, want voorin moet eerst opstaan vind ik. En men benoemt zoals men is opgevoed. Ouderen of bejaarden vind ik prima woorden. Jongeren vind ik dan weer beter dan pubers. Dat zal iets persoonlijks zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 06, 2022 @ 07:51:48

      Pubers is weer net iets anders dan jongeren. Pubers is echt iets voor tussen 12 en 18, jongeren is een veel ruimer begrip. Een héél enkele keer wil iemand wel eens zijn/haar plaats aan me aanbieden maar komt zelden voor , ik reis natuurlijk ook zelden op de drukke spitstijden.

      Beantwoorden

  14. Ferrara
    sep 05, 2022 @ 22:12:29

    Genoten van dit rebelse stukje. Wat maakt het uit. Twee weken camping achter de rug waar het grijzekoppencircuit sterk vertegenwoordigd was. Niks mis mee met die term want het is gewoon waar. Al vonden wij wel dat iedereen vroeg ter kooi ging. Ze zullen van ons wel gedacht hebben dat we nachtbrakers waren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 06, 2022 @ 07:49:03

      Een mij nog onbekende “definitie” maar natuurlijk moet je voor grijs harige niet in de schoolbanken zijn. 😉 Ik ben ochtendmens, (altijd geweest) dus inderdaad geen nachtbraker maar dát heeft dan weer weinig met de leeftijd te maken al vond ik vroeger natuurlijk een feestje altijd wel een goede reden om even géén ochtendmens te zijn. maar dan had ik altijd wel even een uurtje “waar ik doorheen ” moest. Op campings is trouwens meestal wel een bepaalde tijd waarna het “rustig moet zijn”. 😉

      Beantwoorden

  15. gewoonanneke
    sep 05, 2022 @ 22:11:58

    Ja hoor het maakt mij niet uit hoe ze me noemen als het maar op een normale manier gezegd wordt. Ben je al 80 ben je jarig geweest dan heb ik wat gemist???

    Beantwoorden

  16. logbankje
    sep 05, 2022 @ 22:07:03

    Ach, senior of bejaarde als je ouder bent, ik lig er niet wakker van.
    Als ik het zo lees denk dat ik een minderheid ben.
    Zo is dat, zelf de slinger ophangen, dan is het een stuk leuker. Hans

    Beantwoorden

  17. omabaard
    sep 05, 2022 @ 21:48:37

    Sinds Corona heb je hier de kwetsbare oudjes waaronder de 65– plussers. Dat jaagt me soms wel op stang.
    Probleem is tegenwoordig al die woorden die je niet meer mag gebruiken, soms verdrukt hey mijn spontaniteit, doodsbang om een doodszonde te vernoemen. Maar jij bent een ad-rem-oude-knar😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 06, 2022 @ 07:35:31

      Het is me veel te veel tekst om al die nieuwe “omschrijvingen van groeperingen” te gebruiken. Er zijn kwetsbare mensen genoeg in de samenleving, in álle leeftijden nog wel maar het is meestal niet ter zake doend om het te benoemen. Doodvermoeiend al dat gedoe, ik doe er bij voorkeur niet aan mee.

      Beantwoorden

  18. Lot
    sep 05, 2022 @ 20:59:50

    Waar ik me vooral aan erger is de verkleinwoordjes die vaak worden gebruikt.
    de oudjes, de oude mensjes, oud vrouwtje. Ja we krimpen wel, ik al 6 cm, maar ben nog geen dwerg!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 05, 2022 @ 21:06:39

      Het stoort me (meestal) niet en is ook vrijwel nooit slecht bedoeld. Eigenlijk best wel schattig toch? Ik laat mijn achterkleinkinderen me bewust “Grootje” noemen. Klinkt leuk tegenstrijdig. Het gaat er ook niet zo heel erg om hoe ze je noemen maar hoe ze zich verder gedragen tegenover je.

      Beantwoorden

  19. Suskeblogt
    sep 05, 2022 @ 20:29:06

    Ik ben nog maar een prille zestiger, dus ik zwijg in alle talen. Wel toegeven dat humor in vele gevallen helpt.

    Beantwoorden

  20. Sjoerd
    sep 05, 2022 @ 20:05:32

    Haha, ik ben een vroeg bejaarde van bijna 70……

    Beantwoorden

  21. Mrs. T.
    sep 05, 2022 @ 20:04:19

    Wat een (h)eerlijk logje!

    Beantwoorden

  22. Matroos Beek
    sep 05, 2022 @ 19:13:16

    Helemaal mee eens. Leeftijd is relatief en hoge leeftijd overkomt hopelijk de meeste mensen die graag leven. En lachen om jezelf helpt altijd.

    Beantwoorden

  23. Neeltje
    sep 05, 2022 @ 18:25:56

    Dat zijn krasse woorden voor een ouwe taart als jij. Wel de leukte die er bestaat natuurlijk. Ik hoop dat ze mij geen zilvervisje gaan noemen, of goudhaantje of diamantenslijpsel. Gewoon ouwe knakkerd, daar kan ik goed mee leven tegen die tijd. Ik ben nu nog fris groen. Kom net kijken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 05, 2022 @ 18:58:28

      Ja hoor, een ouwe taart met wat toefjes slagroom en een kers in het midden. 😉
      Tegen dié tijd heeft men wel weer een andere naam bedacht, ze zijn zó vindingrijk op dat gebied. Blijf jij maar gewoon Loe loe want die is leeftijdloos.

      Beantwoorden

  24. Lies
    sep 05, 2022 @ 18:21:28

    Alle respect voor je! Je blijft het toch allemaal maar doen, zelfs bloggen 😉 !
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  25. Leonoras life
    sep 05, 2022 @ 18:14:21

    Zo grappig.. leeftijd zegt zo weinig. Mijn oudste van 38 moet nog soms zijn id laten zien bij het kopen van een fles wijn🤣

    Beantwoorden

  26. willyfotoblog
    sep 05, 2022 @ 18:05:50

    dat heb je goed verwoord Riet

    heel wat woorden hebben een negatieve connotatie.

    maar het is maar zoals je het bekijkt

    groeten

    Beantwoorden

  27. Thomas Pannenkoek
    sep 05, 2022 @ 17:50:16

    Luid applaus voor dit logje!

    Beantwoorden

  28. staartje
    sep 05, 2022 @ 17:46:35

    Helemaal mee eens. Het zijn gewoon feiten. Bejaard is bejaard. Daar kun je ook iets positiefs aanhangen, maar goed… Het gebeurt altijd al. Er hangt dan een negatieve emotie aan en dan komt er een nieuw woord. Toen ik jong was had mijn moeder het over ‘ KA’ Ik dacht ‘waar heeft ze het over? Dat was kanker.Toen dat beladen was, werd het ‘ die vreselijke ziekte’ enzovoort enzovoort.
    Die dame of heer moet gewoon accepteren dat hij bejaard is. Niets mis mee, toch?
    Waar ik wel moeite me heb, is het organiseren van allerlei (culturele) activiteiten specifiek voor ouderen. In mijn gemeente heet dat ‘gekleurd grijs’ en moet ik uitgedaagd worden tot het volgen van workshops en lezingen. Ik word een beetje misselijk van de naam alleen al. Ik ga wel naar reguliere activiteiten voor iedereen. 😇

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 05, 2022 @ 18:00:19

      Hoe kómen ze er op “gekleurd grijs”!!!! het moet niet gekker worden. Omschrijven van wat de cursus is lijkt me ruim voldoen, eventueel met een “vanaf ” leeftijdaanduiding als dat ter zake doend is. 65+ activiteiten lijkt me toch duidelijk genoeg. Maar bij al die naamwisselingen

      Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 05, 2022 @ 18:06:37

      Oeps …. te vroeg. Inderdaad is kanker benoemen soms nog steeds een dingetje. Iemand die kanker héét “kankerlijer” noemen wordt je véél kwalijker genomen dan op iemand die de ziekte niet heeft schelden. Toch is het in het eerste geval alleen maar de waarheid spreken maar heeft het ook met de rest van de zin te maken hoe het overkomt.
      Ooit hoorde ik bij afspraak voor een feestje dat Henk al de derde was die toezegde te komen mits de chemo niet te zwaar viel. Tja dan flapt het zó uit “gezellig , hebben ze een eigen hoekje”kankerlijers” keiharde galgenhumor maar wie in dat circuit zit kan het hebben.

      Beantwoorden

  29. djaktief
    sep 05, 2022 @ 17:17:54

    Ik vond de benaming ‘krasse knarren’ altijd een soort geuzennaam. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat jij 80 bent Riet.

    Beantwoorden

  30. Karel
    sep 05, 2022 @ 16:38:41

    hé ouwe taart , dat heb je weer eens heel goed onder woorden gebracht
    degene die het verzon over dat ergeren aan bejaarde of ouder , opsluiten en de sleutel weg gooien , die is zot in de kop
    ojee ben ik als jongere nu te ver gegaan 🙂

    Beantwoorden

  31. Janne1950
    sep 05, 2022 @ 16:23:35

    Mijn kleinzoon van 11: oma je bent wel oud maar je doet en lijkt jong!
    Ik ben ‘nog maar’ 72.

    Beantwoorden

  32. Sabine Verburg
    sep 05, 2022 @ 16:13:41

    Wat een heel leuk logje Riet
    Helemaal goed!
    Mijn oudste kleindochter gaf ooit (toen ik nog geen 55 was) een heerlijk complimentje over mij op de manege : “ mijn oma is de oude vrouw die nog zo jong uit ziet daar op het bruine paard”
    Lekker toch om oud en wijs te zijn

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 05, 2022 @ 16:32:20

      “Oud” is natuurlijk ook nog een relatief begrip, in kinderogen ben je al héél snel oud, dat kan heel komisch werken. Ik werd vroeger , ter onderscheiding van de andere oma, door m’n kleinkinderen “onze gékke oma” genoemd! je kunt maar een naam hebben hé!

      Beantwoorden

  33. MyriamC
    sep 05, 2022 @ 16:09:18

    Goed gesproken Riet!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 05, 2022 @ 16:26:38

      Al die verhullende én regelmatig wéér aangepaste namen komen me de neus uit.

      Beantwoorden

      • MyriamC
        sep 05, 2022 @ 17:22:17

        Ja, je moet erg op je woorden letten tegenwoordig. En zien dat je nog kan volgen van wat mag en niet mag.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          sep 05, 2022 @ 17:36:57

          Daar stoor ik me niet zo aan, al die namen die ondertussen al voorbij kwamen voor immigranten, kleurlingen en gehandicapten, je zou er de kluts van kwijtraken. Ze hebben niet eens in de gaten dat ze het zélf aanwijzen als iets dat niet deugd door het een andere naam te geven terwijl zowel immigrant als gekleurd als gehandicapt zijn niets is om je voor te schamen. Dat hóeft geen andere naam omdat er mensen zijn die daar verkeerd mee omgaan.

          Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: