debilisering

Gelukkig hoef ik jullie er niet op te wijzen dat het wárm is buiten, de hemel zij dank bestaat er tegenwoordig een hitteplan dat de héle dag door te pas en te onpas “tot ons komt” via de media.
Ik zou er zélf nooit opgekomen zijn om de zonwering goed te gebruiken, en geloof me, zónder al die aanwijzingen zou ik nu rond het middaguur in de volle zon op het strand liggen, uiteraard zónder iets te drinken want ik ben oud en weet niet meer wat dorst is.

Ja hoor, m’n voeten zitten nu in bak koud water om het hoofd koel te houden eh…. nou ja, bij wijze van spreken hé!
Wat een gruwelijke betutteling, alsof ik zélf niet meer kan bedenken waar ik me het prettigst bij voel in deze heerlijke zomer! Een plaatsje maken in de koelkast om ieder uur 10 minuutjes af te koelen wordt nog nét niet geadviseerd. Het is een wonder dat ik eerdere zomers overleefd heb zonder hitteplan. Misschien wel puur op het gezonde verstand dat ons tegenwoordig zo makkelijk ontzegd wordt.
Natuurlijk wéét ik waar mijn trek in hartigheid vandaan komt, ik kook geheel zonder zout toe te voegen en bij dit weer verliest men meer zouten door transpiratie, dus ja, een extra plakje cervelaatworst gaat er graag in en daar krijg je dan weer dorst van, prima toch!
moeder natuur heeft zo haar eigen trukendoos om de mens te laten weten wat er nodig is om bij extreme omstandigheden te overleven.

Feit is dat we tegenwoordig het vertrouwen in de natuur een beetje verloren zijn en maar al te vaak te eigenwijs zijn en (uit eigenbelang) zélf de natuur proberen aan te passen.
In een column van Leon de winter las ik iets over een item uit “nieuwsuur” waarin een boswachter aan het woord was.

Kijk moeder natuur wil best werk maken om de overvloedige stikstof weg te werken en heeft planten/bomensoorten in de aanbieding die dat ook kúnnen maar ja, het flora en fauna beheer gruwt van het ontstaan van bossen die de co2 zouden kunnen verminderen. Oke, waar bomen staan kun je hoogstens een boomhut maar geen huizen bouwen dus nee, vooral terug naar de plantjes van een paar eeuwen terug en de “voorgestelde” aanpassingen van moeder natuur afwijzen.
Zeker, ik begrijp best dat we niet helemaal de natuur z’n gang kunnen laten gaan met zóveel mensen “op dat hele kleine stukje wereld” maar wat zou het fijn zijn als het echte probleem erkent zou worden en men wat meer naar moeder natuur zou luisteren.
Bang zijn voor bossen? Zouden niet eerder bang moeten zijn voor (nog meer) mensen?

.

   

.

.

83 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    aug 17, 2022 @ 01:55:06

    Ik vind het ook ene betutteling en zo’n hitteplan geeft het gevoel alsof we een stel randdebielen zijn.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    aug 15, 2022 @ 10:17:44

    De linkse stoottroepers doen net of wat zij natuur noemen in ons land de norm zou moeten zijn. Maar ons land bestond ooit voor een belangrijk deel uit ondergelopen veengebied. Elke storm spoelde de zee stukken van ons lage landje weg. Pas toen de mens zelf parken ging aanleggen en bomen plantte werd het iets van natuurgebied. We maakten van veen turf en brandstof, we legden sloten aan, dijken, boerderijen. De meeste steden in ons landje danken hun bestaan niet aan linkse types maar aan boeren die keihard werkten of vissers die met gevaar voor eigen leven haringen en platvis boven water haalden. Handel en nijverheid kwamen later pas en zorgden voor welvaart in die oude steden. Dat het af en toe wat warm is hoort bij de Nederlandse zomers. Grilligheid bij ons Noordzeeklimaat. Dat beschermen van natuur is dus een farce. Men wil af van de boerenstand en de vissers om allerlei onduidelijke (..) redenen. En wil ondanks dat men ook altijd mekkert over meters hogere zeestanden juist in het westen van ons land verstening doorvoeren. Als dat echt risicovol was zou ik met name in het oosten van het land bouwen en halverwege het land dijken aanleggen…maar nee hoor….Het baseert allemaal op een leugen…..linkse leugens….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 15, 2022 @ 14:11:12

      In ieder geval lijkt mij één van de redenen dat ze de boeren weg willen hebben omdat ze bouwgrond willen creëren. Er is schreeuwend gebrek aan huizen en meer mensen zien ze graag om de economie op dreef te houden.

      Beantwoorden

  3. Ferrara
    aug 13, 2022 @ 20:57:11

    Inmiddels zijn we twee dagen verder en het is nog steeds warm. Enerzijds is het heerlijk zo’n zomer, anderzijds is het een beetje veel van het goede. Laag pitje, vocht aanvullen en je vooral niet druk maken dan kom je een heel eind. In de tijd dat ik nog in een verzorgingshuis oude stijl werkte deden we met dit weer twee keer per dag een bouillonronde. Het werkte prima. Met jouw goed gevulde koelkast zing je het ook wel uit.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 13, 2022 @ 21:02:07

      Ja hoor, ik red prima, ga in de morgen lekker naar buiten en en houd het huis zo loel mogelijk. Wel een beetje saai want ik ben wél meer thuis dan me lief is. Maar ja, zo is het wél goed te doen. Het kan maandag wel eens benauwder weer zijn dan nu, dit is lekker droge warmte.

      Beantwoorden

  4. Ferrara
    aug 12, 2022 @ 21:30:13

    Ik ga het allemaal nog lezen maar voorlopig lig ik nog even in een deuk dat je met deze temperaturen met Leon de Winter op de proppen komt. Ben nog niet helemaal in de stemming om alles van de afgelopen dagen tot me nemen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 13, 2022 @ 07:54:03

      De warmte moet me toch een beetje in de bol geslagen zijn want het is me helemaal niet opgevallen dat ik “de Winter” in huis had. Doe rustig aan, logisch dat je even op verhaal moet komen, ik heb aan je gedacht maar dat dat maakt dat soort dingen niet minder heftig.

      Beantwoorden

  5. hermanstel55
    aug 12, 2022 @ 13:00:28

    Heerlijk om dit blog te lezen. Eindelijk iemand met gezond verstand. Ik erger me ook al lang rot aan die overheidsbetutteling. Al die ambtenaren, die maar gauw weer met een code geel of zoiets komen om geen schuld te krijgen als er ergens iets fout gaat. En als de overheid echt iets moet doen (Groningen, toeslagen, armoede; ik noem maar wat),geven ze niet thuis. Zucht!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 12, 2022 @ 13:25:09

      Ja helaas, we worden steeds meer voor “te dom”gehouden om voor onszelf te zorgen. En áls de overheid voor ons zegt te zorgen loopt het pas echt fout. Gewoon een groot gebrek aan gezond verstand in die kringen.
      Ik maak me er niet overdreven druk om, té warm , dan doe ik dat liever niet. 😉

      Beantwoorden

  6. Liesbethblogt
    aug 12, 2022 @ 11:49:47

    Ik gruw van dit soort berichten en ook van die hufters hier in het provinciehuis met hun we gaan 30.000 bomen planten, voorlopig zie ik alleen maar bomen op grote vrachtwagens uit die bossen komen. EN dat verhaal met die plantjes zouden ze het over heidevelden hebben? Prachtig maar onnatuurlijk. En ja teveel mensen, te weinig huizen het ligt echt niet alleen aan de boeren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 12, 2022 @ 11:59:38

      Herkenbaar, je hoort hier ook vaak dat ze bij de bouw van woonwijken “de natuur gaan compenseren”, dat betekend zónder uitzondering dat er al bestaand groen vervangen wordt door ander groen, dat is zeker niét compenseren. Zo heeft men bij de verlengde Rotterdamsebaan ter compensatie een klein natuurgebiedje “aangelegd”op een stuk braakliggend groen in dat gebied, er is dus geen spat groen bijgekomen , het heeft alleen groen gekost.

      Beantwoorden

  7. Happy Hulk
    aug 12, 2022 @ 11:05:15

    Nou, we zitten weer op één lijn met onze blogs.
    (zie ook mijn reactie bij Treeske als je niet tussen de regels door kan lezen?)

    De mens gaat straks denken dat hij het kan laten regenen en…..ook weer droog kan laten worden.
    Als je dat kunt, mag je van mij over het klimaat praten!

    Beantwoorden

  8. John
    aug 12, 2022 @ 07:51:45

    Hahaha een boswachter die een plantje probeert te redden van een ander plantje. Het moet niet gekker worden. De natuur heeft altijd prima haar werk gedaan totdat de mens begon in te grijpen. Leren we het ooit?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 12, 2022 @ 08:01:16

      Ik ben bang van niet John, als men een deel van de boeren uit wilde kopen om bossen aan te leggen op de vrijgekomen grond zou ik daar vrede mee kunnen hebben, maar ik vrees dat de ruimte benut zal worden als bouwgrond en dat is dus gewoon het paard achter de wagen spannen.

      Beantwoorden

  9. Naomi
    aug 12, 2022 @ 07:27:54

    Stel je voor zeg, een bos! Dat moeten we natuurlijk niet hebben. Zucht.
    En verder vind ik het ook allemaal heel betuttelend, zo’n hitteplan. Zijn er al afstreepvellen te koop waarop je kunt bijhouden hoeveel glazen water je hebt gedronken? 😉 Nee, wacht, die moet de overheid gratis uitdelen natuurlijk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 12, 2022 @ 07:42:26

      Nou ik drink sowieso minder dan gemiddeld. Er was laatst een onderzoek dat het lichaam van mensen die tijdens of rond de hongerwinter geboren zijn blijkbaar “geleerd” hebben om zuinig met eten en drinken om te gaan. Ik kan inderdaad heel makkelijk een paar uur zonder eten of drinken zonder daar nadeel van te ondervinden. Behalve dat heeft ieder mens toch weer andere behoeften dus misschien mag ik nog wel zélf bedenken hoe ik met de hitte omga, dat lukt me tot nu toe prima.

      Beantwoorden

  10. terrebel
    aug 12, 2022 @ 00:00:48

    Lang voor er mensen waren was de natuur er al en ook lang nadat de mens is verdwenen zal er nog natuur zijn, Riet. Moeder Natuur lacht zich rot dat dagelijks miljoenen mensen kijken en luisteren naar het weerbericht. Denk ik.

    Beantwoorden

  11. logbankje
    aug 11, 2022 @ 22:50:42

    Is het nog steeds warm, heb ik vast een hitte protocol gemist.
    Hé bah, een bos, brr wat eng.
    Kan alleen maar ellende geven, bos en mensen. Hans

    Beantwoorden

  12. gewoonanneke
    aug 11, 2022 @ 22:17:42

    Bij een sneeuwbui moet heel Nederland worden gemobiliseerd. Jeetje hoe deden we dat vroeger dan toen er nog geen protocollen waren….. Vind het ook onzin hoor, ja het is zomer en warm dan weet je toch dat je bepaalde dingen beter niet kan doen. Dat betuttelen allemaal….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 12, 2022 @ 07:50:41

      Inderdaad ook zoiets, we hadden vroeger niet zo’n probleem met 10 cm sneeuw, nu is er al een code rood als er nog geen centimeter is gevallen en valt er al van alles uit. We creëren watjes.

      Beantwoorden

  13. liesonderweg
    aug 11, 2022 @ 20:58:19

    Op je eentje is ’t moeilijk om naar de natuur te luisteren, maar elke stap in de goede richting is toch een!
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  14. johmar
    aug 11, 2022 @ 19:03:58

    Ook zo’n mooie het tropenrooster dat ons instrueert om vooral vroeger te beginnen met werken en eerder te stoppen en vooral rustig aan te doen. Ja hoor, dat gaat werken voor mensen in de zorg of mensen zoals ik die schoonmaken in de zorg , we beginnen gewoon wat vroeger en doen wat minder, nou kan je vertellen dat dat in deze beroepen geen doen is en ik kan nog wel wat beroepen bedenken waarin een tropenrooster niet gaat werken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 11, 2022 @ 19:22:20

      Nee klopt, tropenroosters werken uitsluiten als iederéén volgens dat rooster leeft, dat iedereen van 1 tot 4 siësta houdt en geen hulp nodig heeft. Het is ook niet handig om een spuitende lekkage maar aan te laten spuiten tot de loodgieter z’n middagdutje heeft gedaan. Nee we zullen het met de mogelijkheden én het gezonde verstand moeten doen. En vooral dankbaar zijn voor al die mensen die gewoon hun werk zo goed mogelijk blijven doen.

      Beantwoorden

  15. Appelvrouw
    aug 11, 2022 @ 18:09:16

    niet iedereen heeft hetzelfde verstand

    Beantwoorden

  16. Neeltje
    aug 11, 2022 @ 17:46:06

    Je zou denken dat we het allemaal wel weten, maar ik heb al van een paar mensen gehoord dat ze met uitdrogingsverschijnselen zijn opgenomen. Hardleers dat zijn we wel denk ik. Ik zag nog iemand midden op de dag op de fiets met de hond ernaast langs komen. De tong van het hondje sleepte zowat over de grond. Ik heb er iets van geroepen, want hij had er ook nog eens een tempo in. Dus was al voorbij eer ik er erg in had. Arm beestje! Hoop dat het deze dag overleefd.

    Beantwoorden

  17. djaktief
    aug 11, 2022 @ 17:05:34

    Vanuit het hoge Noorden (ben in 🇳🇴 14 ° met regen) is het gek om over de hitte te lezen.

    De biodiversiteit neemt wel af doordat bepaalde planten harder groeien op stikstof. Evt. meer info https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/milieuproblemen/stikstof-in-de-lucht-en-bodem/

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 11, 2022 @ 17:41:19

      Stuur wat regen hier heen, dat kunnen we wel gebruiken. Dat is wél een flinke overgang vanuit een smoorheer Nederland.
      Ik weet niet of dat erger is dan teveel stikstof, ik zou zeggen dat de natuur zich aanpast en we daar beter gebruik van maken. Maar het probleem is dat we in Nederland alles zo vol gebouwd hebben dat de ruimte om de natuur z’n gang te laten gaan er niet meer is. Dát is het probleem. De natuur zóu het op kunnen lossen maar krijgt die ruimte niet.

      Beantwoorden

  18. Thomas Pannenkoek
    aug 11, 2022 @ 16:54:49

    Als het een magere troost mag zijn: die betutteling van oudere mensen bestaat ook bij ons in Vlaanderen, maar dan hebben ‘ze’ het vooral over de mensen die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Ach, het is wat het is en moest geen raadgeving de wereld worden ingestuurd het zou ook iets zijn…

    Beantwoorden

  19. mrsbrubeckverteltverder
    aug 11, 2022 @ 16:16:10

    Goed dat jij er over schrijft, dan hoef ik dat niet meer te doen… het is echt erg hé?
    Trouwens, als het 2 dag regent krijgen we daar ook gezeur over. 😱

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 11, 2022 @ 16:26:33

      Precies, in de winter krijgen we óók allerlei voorschriften over hoe we de kou moeten overleven. Iets dat we vroeger óók prima deden zonder warm water in huis en met maar één kachel die in de nacht nog uit ging ook.

      Beantwoorden

  20. Jeanne van Sjannesblog
    aug 11, 2022 @ 15:57:12

    Misschien heeft men last van een zonnesteek!

    Beantwoorden

  21. Sjoerd
    aug 11, 2022 @ 15:52:50

    Ik sluit me aan bij je uitspraak dat er veel te veel mensen op deze aarde zijn. Daar heeft ook corona niet veel invloed op gehad. Eigenlijk zouden we met de helft van alle inwoners beter af zijn. Maar ik vraag me af wanneer de mensheid dat besef ook heeft en daar naar gaat handelen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 11, 2022 @ 15:58:44

      Gek genoeg was dat besef er in de jaren 60 wél. Toen werden ook de gezinnen meteen veel kleiner al was dat niet de énige reden. Maar dat besef was /is in veel andere landen nog niet doorgedrongen en én hebben we in Nederland nu ineens weer grotere gezinnen door “2de nestjes” zoals men dat noemt bij samengestelde gezinnen waar dan vaak óók nog 1 of 2 kinderen bij komen.

      Beantwoorden

  22. willyfotoblog
    aug 11, 2022 @ 14:55:04

    nu bedenken ze alles voor ons

    en toch vrees ik dat de overheid het hoofd niet koel houdt

    groeten

    Beantwoorden

  23. Sabine Verburg
    aug 11, 2022 @ 14:25:16

    Dank voor jouw verkoelende blog
    Ik had het nodig want ik was me behoorlijk aan het ‘ophitten’ door de vele onzinverhalen

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 11, 2022 @ 14:34:25

      Graag gedaan hoor, doordat ik ieder uur 10 minuutjes in de koelkast zit blijft het koel in m’n bovenkamer en houd ik m’n gezonde verstand een beetje in conditie. Oorlogskind hé, dus niet ál te gepamperd opgegroeid. 😉

      Beantwoorden

  24. Karel
    aug 11, 2022 @ 13:20:36

    ik heb heel vaak mijn bedenkingen over het wel of niet aanwezige gezonde verstand in het Haagse , als er al verstand is tenminste pppfffttt
    ik zat om 08:00 lekker op de fiets , net voor het middag uur weer thuis , welke ik achter had gelaten met de ramen en gordijnen dicht de zonwering uit , heerlijk koel daar , nu fijn in de ruststand met een tikje HH

    Beantwoorden

  25. Suskeblogt
    aug 11, 2022 @ 12:55:53

    Ik houd het lekker fris binnen vandaag en de volgende dagen. Gezond verstand is niet iedereen gegeven.

    Beantwoorden

  26. Nicky
    aug 11, 2022 @ 12:51:38

    Dat laatste ben ik met je eens. En wat betreft de irritante betutteling; ik ergerde me daar ook altijd aan. Tot een collega zei: “Die boodschap is ook niet voor jou bedoeld”. Ze heeft gelijk; er zijn altijd stommelingen die gewaarschuwd moeten worden. En dat zijn wij niet. Toch?

    Beantwoorden

  27. staartje
    aug 11, 2022 @ 12:48:04

    Ik schaar me ook bij de oudjes. Ik denk dat het beter gewerkt had om iedere bewoner een bon te schenken van 5,00 ofzo te besteden aan iets nuttigs gezonds. ( korting parasol, drinkfles etc). Ze zouden eens moeten evalueren welk effect dat plan heeft.

    Ik ken de naam, maar heb het plan verder niet gelezen. Ik vrees dat de groep met weinig gezond verstand er ook niets mee doet.
    Ik doe vroeg de nodige dingen, zoek de schaduw op, heb mijn museumbezoek in Alkmaar afgezegd ( tentoonstelling Rudi v.d. Wint met een rondleiding. Dit n.a.v. een tip van Ferrara. Ik ga een andere keer) Zo’n lange reis leek me niet zo slim.

    Aan de andere kant: De beste stuurlui staan aan wal. Ik denk dat de regering het nooit goed kan doen. We hebben wel heel veel trainers die het beter weten.
    Heb het cool 😎 vandaag. Ik ga mijn 📖 , drinken en voetenbad opsnorren. 🥵 🌞 ☂️

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 11, 2022 @ 13:04:39

      Op zich kun je bij warm weer nérgens beter zijn dan in een museum, maar in jouw geval is de reis dan weer niet handig.
      Korting en /of spullen zijn gewoon niet nodig, ieder weldenkend mens luistert gewoon naar het lichaam en past zich (binnen de mogelijkheden) vanzelf wel aan.
      Dat is voor “de werkende medemens” lastiger dan voor mij (hoewel ik ook gerust zou gaan werken als ik opgepiept wordt)
      Mijn bezoek aan Mucha met Ferrara gaat ook niet door vandaag, maken we later .
      goed . Het zal inderdaad lastig zijn het iedereen naar de zin te maken voor de overheid maar men denkt toch té weinig met het gezonde verstand is mijn indruk.

      Beantwoorden

  28. Rebbeltje
    aug 11, 2022 @ 12:41:16

    Ha die overbebpssing van Matroos beek vind ik een goeie…
    En ja gezond verstand blijven gebruiken is zo gek nog niet…om niet achter de grote horde aan te lopen. Zal eens kijken of er plek is in de koelkast hier…die gebruik ik namelijk voor andere dingen dan jij haha….groetjes

    Beantwoorden

  29. Matroos Beek
    aug 11, 2022 @ 12:36:46

    Alles wat spontaan gaat bossen, moet eraf bij de moderne mens. Zo ook het schaam- en okselhaar. Nu ben ik ook niet zo te vinden voor dat soort intieme overbebossing. Maar waarom eigenlijk hé. Waarom is dat ineens allemaal vies en teveel? Ja… wat zijn we toch ver van de natuur komen te staan… op alle fronten. Het is al zo ver gekomen dat kinderen denken dat de kipfilet op hun bord aan een struik groeit. Dat zijn dan wel weer goeie struiken 😉
    Dat een boswachter bang is voor een bos, is zorgwekkend.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 11, 2022 @ 12:50:51

      Er wordt zó doorgeslagen in alles terwijl er altijd nog een mooie middenweg bestaat. “Harige” bebossing goed verzorgen en binnen de perken houden is één, álles weghalen is lang niet altijd mooi of nuttig.
      Maar inderdaad, boswachter die
      “vechten” tegen het ontstaan van bossen zet ik toch grote vraagtekens zijn. We hebben juist bossen nodig maar nog steeds verdwijnen er wereldwijd dagelijks bossen om economische redenen.

      Beantwoorden

  30. Spontanity
    aug 11, 2022 @ 12:22:35

    Ik schaar me graag bij de oudjes 🙂

    Beantwoorden

  31. MyriamC
    aug 11, 2022 @ 12:20:50

    Je kon wel eens helemaal gelijk hebben met je laatste zin.
    En wat die betutteling betreft, ik denk dat er helaas nog heel veel mensen zijn met te weinig gezond verstand. In ieder geval zit jij daar lekker fris in je koelkast.😅

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 11, 2022 @ 12:30:10

      Zal ook niet makkelijk op te lossen zijn maar het probleem erkennen maakt in ieder geval dat er over oplossingen van het júiste probleem nagedacht kan worden. Ja ik zit daar prima hoor, net en droogje bij de hand.

      Beantwoorden

  32. MelodyK
    aug 11, 2022 @ 12:13:22

    Inderdaad….
    En ik maar zo mijn best doen en mezelf remmen om niet over de roverheid te bloggen want hun geblunder is te bizar voor woorden…. alsof dat geblunder een wedstrijd levert tegen de betutteling…

    Wij “de oudjes” weten ons gelukkig wel te redden zonder hun (snode) plannen

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: