eco versus IQ

Van de week zag ik ergens op TV een moeder reuze gefrustreerd verkondigen dat zij door de hoge energieprijzen nu gedwongen was haar kinderen te overtuigen dat ze zuinig om moeten gaan met energie. Haar gezicht stond op; “ik moet die arme schapen hun levensgeluk vernietigen”. En ja, natuurlijk, die kinderen zijn opgegroeid in het besef dat energie en warm water ruim voorhanden zijn en gebruikt kunnen worden zonder er bij na te hoeven denken. Best wel heel anders dan toen ik kort na WO2 opgroeide met zuinig zijn, één verwarmde kamer, één verlicht “peertje” in iedere kamer en als de gaspenning op was kon er geen gas gebruikt kon worden.

Natuurlijk was dat ook een tijd zonder energie slurpende apparaten, dat kwam later pas maar toen was het plantje van het besef “energie is duur en daar moet je zuinig mee omgaan” al gepland en dat plantje staat er nog fris en fruitig bij. Ondanks dat gebruik ik nú natuurlijk toch meer energie dan toen ik pas getrouwd was in 1961, toen deed ik het immers nog zonder wasmachine, koel/vrieskast, TV of computer en had géén warmwaterbron.
Allemaal apparaten die , zeker aanvankelijk, energie vreters waren.

Iedere keer wanneer ik een apparaat nieuw aan moet schaffen gebruikt het nieuwe apparaat weer minder energie dan het te vervangen apparaat. Bij mij is dat goed merkbaar omdat oude apparaten hier hun taak moeten verrichten tot ze echt óp zijn en niet vervangen worden zodra er iets nieuwers op de markt komt.
Prima natuurlijk dat ook de fabrikanten hun steentje bijdragen maar soms heb ik toch wel ????? of de vernieuwingen niet hun doel voorbij schieten. Neem nou die “eco stand”.

Niemand heeft mij precies uit kunnen leggen hoe bij zo’n eco programma een machine ruim 2 uur lánger moet draaien dan op een gewone stand en dan toch minder stroom zou verbruiken. De was langer in het water laten draaien zóu minder warm water vragen en dus minder opwarmen nodig maken…tja en dat water maar afkoelen in die 2 uur extra stroom. Misschien is dan ouderwets in de week zetten een betere optie. Ik wil er niet áán, het klinkt niet logisch!

Dan geloof ik bij de drogers nog in énig besparend effect….. als ik 4 uur moet wachten eer de was droog is bedenk ik me wel om die droger te gebruiken, áls ik de droger al gebruik is dat omdat ik snel een droge was nodig heb. Met een goede centrifuge is je wasgoed op een hangertje/rekje in een kamer hangend ook wel in 4 uren droog. (als het niet buiten kan) Dát is pas besparen.
Het mag dan “hot” zijn die eco stand ik laat me niet meeslepen in die hype, niks niet eco stand, gewoon mijn IQ stand om de was te drogen. Of geloof jij wél in die eco stand en legt het mij even simpel uit!

   
   

104 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Liesbethblogt
    jul 02, 2022 @ 11:40:42

    Leuk dat je het even uitzoekt, ik heb hem trouwens niet op mijn wasmachine het ouwetje hier doet het prima in de anderhalf uur dat ie draait.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jul 02, 2022 @ 13:22:46

      Nou ik kan het ook niet écht uitzoeken omdat ik het niet zelf kan meten. Maar zolang de uitleg er eigenlijk op neem komt dat een lang programma kouder wassen minder minder verbruikt dan een kort programma dat een kort programma kouder wassen vind ik het een vreemd verhaal.

      Beantwoorden

  2. Nicky
    jul 01, 2022 @ 11:27:49

    Juist! Dat! Ik snap daar ook helemaal niks van. Overigens ben ik ook best zuinig. Niet alleen voor het milieu maar je moet het uiteindelijk ook zelf betalen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jul 01, 2022 @ 12:37:48

      Zo is het maar net. Maar je moet er tegenwoordig wel op bedacht zijn dat niet álles dat men beweerd de complete waarheid is. Er wordt nog wel eens héél vrij geïnterpreteerd dus ik blijf graag meedenken.

      Beantwoorden

  3. alicesfreedom
    jun 30, 2022 @ 10:18:22

    Ikzelf heb 2 wasmachines (4 kinderen en 2 honden) en een droogkast. De 2 wasmachines hebben verschillende duurtijden per programma, ook op ECO. Ik gebruikte die standen dus wel, maar na wat ik hier lees kies ik de volgende keer een lagere temperatuur en een normale duurtijd…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 30, 2022 @ 10:36:15

      Zolang ik geen keiharde bewijzen kan vinden ( en dan bedoel ik dus in totaal minder stroomverbruik bij ecoprogramma dan bij kort wassen op lage temperatuur) is de ecostand voor mij toch een vorm van onzin. Maar met deze gezinssamenstelling wordt héél veel gewassen en maken zulke lange programma’s dus blijkbaar een tweede wasmachine noodzakelijk.

      Beantwoorden

  4. meninggever
    jun 30, 2022 @ 09:33:23

    Ik stam ook nog uit de tijd van voor de zgn. welvaart. Iets wat wij toch voor een deel te danken hebben aan socialistische leiders die in hun wijsheid de arbeidersklasse hielpen aan huizen met douches, centrale gasverwarming, stroom, en tenminste droge vloeren. Vlees was iets voor op zondag, taart vooral rond de verjaardagen en een auto was alleen voor meneer de directeur of middenstander weggelegd. TV? Hoezo? Radio meneer en mevrouw… Maar we zijn intussen wel dik 65 jaar verder. Het leven werd opgebouwd, niet door verkrijgen van….maar door hard werken. Zekerheden ingebouwd, we kunnen op vakantie waarheen we willen, ons huis moet ruimte bieden, we hebben geen grote gezinnen meer, armoede is voor veel mensen bezworen. Maar er is iets voor in de plaats gekomen. Terwijl ons wordt wijsgemaakt dat ons gedrag leidt tot grote milieuproblemen vergeten we nog wel eens dat we vroeger op kolen stookten. De stank in de straten tijdens de winter herinner ik me nog goed. Gasfabrieken maakten dat we konden koken, ook die dingen draaiden op kolen. De uitstoot was gigantisch. En toch bleven mensen ook toen gewoon leven. En dan rookten ze ook nog. In ons huis was 2 pakjes per dag een redelijke consumptie. (zelf nooit een sigaret gerookt). We reden in auto’s (toen het kon) die bij 1op10 al als zuinig werden aangemerkt, loodhoudende benzine de brandstof. Opvallend genoeg was het toen kouder dan nu, de winters van de jaren zestig behoorden tot de koudste van de eeuw. Opvallend, want uitstoot leidt toch tot klimaatverandering waardoor het allemaal veel warmer wordt? Neuh. Opvallend ook, toen vonden we dat we met 10 miljoen best een druk landje bewoonden. Nu is 20 miljoen in zicht. Met dank aan het linkse denken. Drees draait zich om in zijn graf…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 30, 2022 @ 10:02:17

      Heel veel herkenbaars, ik denk ook dat de verschillen zitten in de de aantallen mensen die er tóen en nu leefden. maar toch, voor veel vervuiling is toen natuurlijk toch een kiem gelegd. Eén van de problemen nu is dat er generaties opgroeiden in (relatieve) weelde. Zelfs wie nú in ” armoede” leeft heeft geen idee van de échte armoede in de jaren 40 en 50 en heeft “recht” op van alles en nog wat dat destijds nog niet eens bestond. Er is decennia lag potverteerd en geleefd naar de vergelijking van “de krekel en de mier “, door jongere generaties. De goede niet te na gesproken is werken een vies woord. Maar laat ik niet zuur worden. Mijn generatie heeft de mooiste tijd ever meegemaakt, we waren gewend aan “niets hebben en zuinig zijn”en kregen het alleen maar steeds beter. De meeste van ons hebben dat zuinige gehouden. Her Dreestijdperk ja, de man die nooit verhuisd is en altijd op dezelfde laan woonde als ik (weliswaar in het betere deel) en gewoon open deed als mijn vader bij hem aanbelde omdat hij als gemeentelijk plantsoendienst ambtenaar vond dat hij de minister president iets moest weten. Waar is de tijd gebleven.

      Beantwoorden

      • meninggever
        jul 03, 2022 @ 11:56:42

        Ooit woonde Marcus Bakker, de leider van de CPN, gewoon op een Zaans flatje. Niks maatpakken (Klaver) of het dedain van iemand van adel (Kaag), niets van dat alles. Men was een toonbeeld van de partij waar men voor stond. Nu zijn het ambtenaren die de regering of overheid in rollen maar nog nooit echt gewerkt hebben. Wij moesten dat nog wel. Keihard, vele uren, voor weinig vaak. Bereikte je dan weer een momentje van luxe (de eerste TV, later het kleurenbeeld) was je apentrots want voor gespaard. Ik ben nog niet van de leningen, want schuld, maar zie om me heen dat dit voor velen een normale leefwijze is. En als je niet vrijstaand woont tel je niet mee. De vele woonprogramma’s op TV vertellen me het verhaal. Kinderen naar de BSO, twee banen, dikke auto voor de deur, en natuurlijk een vrijstaand huis met tig kamers. Anders tel je niet mee…Tijden zijn veranderd en dan is een stapje terug ondenkbaar…

        Beantwoorden

        • rietepietz
          jul 03, 2022 @ 12:19:09

          Ze zullen wel moeten want dat stapje terug zal bittere noodzaak worden voor de meeste. Men voelt zich dan meteen straatarm terwijl er nog altijd genoeg is om een normaal leven te leiden.
          De Geert Wilders uit de tachtiger jaren Hans Janmaat woonde ook als Kamerlid in een gewone portiek woning , midden tussen wat toen nog allochtonen mocht heten.

          Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    jun 30, 2022 @ 02:34:42

    Ik snap het ook niet helemaal alle eco duurt langer en bio is duurder, zo krijg je mij niet om hoor.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 30, 2022 @ 08:39:54

      Dat het soms duurder uitpakt om zaken ecologisch te verbouwen wil ik nog in geloven, alles dat afwijkt van “normaal” is, zeker aanvankelijk, duurder maar de vreemde beweringen rond die ecostanden van machines willen er bij mij niet in. Bovendien, waarom zou het een keuze knop zijn wanneer het werkelijk in alles beter was, dan zóu men de machines toch uitsluitend “eco”laten draaien?

      Beantwoorden

  6. gewoonanneke
    jun 29, 2022 @ 23:50:57

    Ik gebruik wel het lange programma met mijn nieuwe wasmachine, was even wennen maar nu weet ik niet beter en als het water en energie spaart vind i khet prima.

    Beantwoorden

  7. Veendammerman
    jun 29, 2022 @ 20:47:03

    Ik snap sowieso niks van al die standen… Toen ik nog alleen was, gebruikte ik maar 1 stand en zette ik hem hooguit op een andere temperatuur voor bonte en witte was. Mijn vrouw snapt het stukken beter. Wel blij dat we niet meer, zoals jij vroeger, met de hand moeten wassen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 29, 2022 @ 21:03:47

      Nou ik heb zelf niet meer met de hand gewassen maar hielp m’n moeder nog wel toen ik nog een kind was. Als kind vind je dat nog wel interessant. Na mijn huwelijk waste ik het meeste in een wasserette die er toen net helemaal in kwamen en na de eerste baby kochten we een wasmachine met centrifuge.

      Beantwoorden

  8. Regenboogvlinder
    jun 29, 2022 @ 10:28:56

    Ook ik gebruik de eco stand nooit. Niet op de wasmachine, op de vaatwasser en ook niet op de droger. Ik doe heel veel niet in de droger, hang veel kleding op een hangertje aan een wasrek, gewoon omdat ik het er niet mooier op vind worden.
    Mijn vaatwasser draai ik bijna elke dag, beter is hem niet te vol te doen, maar ik gebruik altijd het 39 minuten programma. Is 60 graden, wordt in korte tijd goed verwarmd, maar dan wel na 23.00 uur, dus daltarief. Altijd schoon!
    De wasmachine die ik in 2018 of zo kocht, komt met 1600 toeren centrifugeren lang zo ‘droog’ niet uit de machine als mijn oude met 1200 toeren. Dus altijd nog een extra 17 minuten om het acceptabel te krijgen. Heel zonde vind ik dat. Wel in het begin een monteur erbij gehad, maar ja, die gaat niet 1,5 of 2 uur zitten wachten om het resultaat echt te voelen. Dus metingen doen… maar ja… ik vind dat niet betrouwbaar. Heb het maar zo gelaten toen.
    En ik laat nooit het langste programma draaien, maar zet altijd een standje terug. En heel soms 2 standjes. Wordt net zo schoon, want de was is nooit echt vuil.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 29, 2022 @ 13:45:37

      Ja heel veel herkenbaars. Ik snap niet zo goed waarom het zo geprezen wordt. Misschien wel om tegenvallende resultaten te verbloemen. Ik lees ook hier en daar dat mensen het zelf kunnen meten en dan valt het nooit in het voordeel uit van de ecostand. We hebben inderdaad tegenwoordig nog nauwelijks echt vuile wassen . Toch móet je af en toe wel een flink warme was draaien om de machine heel te houden want allee maar op heel lage temperatuur wassen heeft een slechte invloed op de levensduur van je machine en dat geeft weer andere milieuproblemen.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        jun 29, 2022 @ 14:48:02

        Ik was altijd minimaal op 40gr en handdoeken en beddengoed op 60gr. Eens in de zoveel tijd draai ik een was met niks op 95gr. Dus die wasmachine blijft nog wel even leven… Toen ik die wasmachine net had werd mijn hele tijdschema in de war gebracht. De programma’s duren sowieso een stuk langer, dus alle 3 of 4 wassen op één dag doen was er al snel niet meer bij. Dus nu verdeel ik het over 2 dagen. Ach… uiteindelijk heb ik nu ook tijd genoeg hè…

        Beantwoorden

        • rietepietz
          jun 29, 2022 @ 16:37:08

          Zo hebben we allemaal ons eigen systeempje al zijn mijn schema’s natuurlijk drastisch veranderd. Dat was wel even wennen en ik was wanneer het me uitkomt en hoe het nodig is. Te koud wassen is bar slecht voor je machine maar voor sommige wasjes kan het prima.

          Beantwoorden

          • Regenboogvlinder
            jun 29, 2022 @ 19:14:57

            Toen ik nog alleen was, waste ik toch ook in het weekend. Dat ben ik al tientallen jaren gewend. Maar dan duurde het wel langer voor ik een volle machine had natuurlijk… en ik had toen ook geen ‘half’ programma erop zitten.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              jun 29, 2022 @ 19:49:12

              Gelukkig hoef je tegenwoordig niet meer een volle machine te draaien, Het waterniveau past zich gelukkig aan want ik heb nu natuurlijk ook veel minder wasgoed. Ik toch ook wel vaak in het weekend, gewoon omdat ik dan meestal niet echt iets buiten ga doen en het huis naloop.

              Beantwoorden

              • Regenboogvlinder
                jul 01, 2022 @ 09:54:03

                Ze zijn slim die wasmachines. Als je een programma start gaat ie eerst analyseren hoeveel kilo erin zit en past daar alles op aan. Ook de tijd, maar dat scheelt meestal heel weinig. Dan heb ik het zelf goed ingeschat denk ik dan 🤭

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  jul 01, 2022 @ 10:39:14

                  Zeker handig en zoveel beter dat je nu niet meer op hoeft te sparen als je geen gezin hebt.
                  Door Henk had ik een tijd overdreven veel wasgoed maar nu kom ik niet verder dan 2 wasjes in de week en dan heb ik het nog een beetje opgespaard.

  9. Naomi
    jun 29, 2022 @ 08:19:24

    Precies wat ik me ook altijd afvraag! Ik heb pas de proef op de som genomen. Ik heb een app waarin ik mijn stroomverbruik kan zien. De laatste tijd waste ik op eco, omdat iemand zei dat dat écht zuiniger was. Ik heb pas een keer alles op snel programma gewassen (dan is ie in een uurtje klaar, nog sneller dan bij een ‘gewoon’ programma) en jawel, mijn verstand bleek toch nog prima in orde: minder verbruik in de app.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 29, 2022 @ 13:38:08

      Leuk als je dat ook echt kunt controleren, dat zegt meer dan de vage verhalen die erover te vinden zijn. Ik heb zelf geen eco stand, alleen voor de droger en die gebruik ik nauwelijks, alleen al omdat het zo lang duurt, dan bespaar je inderdaad veel stroom als je ’t niet gebruikt. 😉

      Beantwoorden

  10. John
    jun 29, 2022 @ 08:17:00

    Ik kan het wel uitleggen. De meeste stroom zit ‘m in het verwarmen van het water. Het ronddraaien kost relatief weinig stroom. In de eco-stand wordt het water minder verwarmt maar de was ligt wel langer in dat water. Je bespaart niet in tijd, maar wel in stroom. Zo’n 40%. 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 29, 2022 @ 13:34:33

      Ja zo wordt het uitgelegd maar het blijft een feit dat je dan beter op een lage temperatuur een gewoon programma kunt draaien, 2 uur langer draaien om het spul in het water te laten liggen is, al is het weinig , onnodig stroomverbruik en dus toch méér dan bij een kort programma op een lage temperatuur. De meeste wassen zijn nauwelijks vuil en hebben dat “langer in het water liggen niet nodig en áls dat nodig is kan dat ook, zoals vroeger buiten de wasmachine in de week. Ik zie er geen nut in en zeker geen besparing, temeer omdat eco programma’s de was ook minder goed droog maken wat dan weer meer van de droger vraagt als je niet buiten kunt drogen.

      Beantwoorden

  11. Rebbeltje
    jun 28, 2022 @ 23:08:33

    Was buiten drogen en anders op zolder…geloof al die fabeltjes over dat eco gedoe ook niet zomaar.
    Al klinkt het aannemelijk wil niet zeggen dat het ook zo is haha
    Kan me voorstellen dat al die werkende ouders er anders over denken…hopla de droger in en klaar 😉
    Als ik denk aan mijn ma die de was toch heel anders moest doen met wasbord en wringer, dat koste alleen maar kracht en water 😉 Maar dat zal je ook nog wel weten 😉
    Groetjes

    Beantwoorden

  12. liesonderweg
    jun 28, 2022 @ 22:54:17

    Gezond verstand gebruiken!
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  13. logbankje
    jun 28, 2022 @ 21:54:43

    Tuurlijk gaan de fabrikanten mee in de trend.
    Een eco programma hoef inderdaad niet zuiniger te zijn dan een ander programma.
    Je kunt beter in het in het instructieboekje kijken, daar staat wat een wasbeurt kost.
    Hoorde vandaag op de radio dat iemand het nog al veel werk vond om zijn telefoon oplader uit het stopcontact te halen. Hans

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 28, 2022 @ 22:07:55

      Maar alle winkeliers beweren stellig dat ze dat wél zijn. Ik zie er dus niet zoveel voordeel in. Tja , je moet ook héél veel sjouwen met zo’n telefoonoplader , dat je dat nou niet snapt. ;-(
      Veel van mijn stekkers staan op een stekkerdoos die ik met één knop uit kan schakelen. Het is allemaal zo moeilijk niet maar je moet er even het nut van inzien.

      Beantwoorden

  14. Sjoerd
    jun 28, 2022 @ 21:07:49

    Ik zal me maar niet met alle meningen hier gaan bemoeien. Mijn vrouw doet de was, op haar manier, en als ik er wat van zeg kan ik het zelf gaan doen… Mooi niet!

    Beantwoorden

  15. Mrs. T.
    jun 28, 2022 @ 20:26:06

    Dat is vast te googlen toch: hoe het dan toch zuiniger kan zijn. Ik zet de was vaak gewoon op kort programma. We hebben namelijk zelden ECHT vieze was.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 28, 2022 @ 20:38:33

      Nou een echt sluitende reden heb ik niet kunnen vinden. en naar mijn idee is gewoon een kort programma gebruiken zeker goedkoper dan 4 uur eco draaien. Veel winkeliers komen ook niet verder dan “dat het gewoon zo is”. Een echt vuile was kan gewoon warm gewassen worden want iedere machine moet af en toe een goed warme wasbeurt maken om geen schade op te lopen. En je kunt vlekken altijd voor behandelen, daarvoor hoef je geen zwaar programma voor te draaien.

      Beantwoorden

  16. Suskeblogt
    jun 28, 2022 @ 20:24:04

    In feite zou je de machine moeten vervangen telkens er een nieuw en zuiniger type op de markt komt, maar dat zou je dan weer in je portemonnee voelen.

    Beantwoorden

  17. saturnein
    jun 28, 2022 @ 18:31:05

    Mijn droogkast gebruik ik ook alleen voor handdoeken en lakens. Ik ben zo blij dat ik hier in onze nieuwe woonst de was weer buiten kan laten drogen. Lukte niet meer vroeger: de boom in de tuin achter ons was enorm gegroeid, en er woonde een koppeltje duiven boven mijn droogmolen.
    Mijn droogkast was al oud en maakte vreemd lawaai, dus ik dacht: die verhuizen we niet (de afvoer was ook niet geschikt, en ik geloof er wel in dat het voor zo’n oud ding wel loont qua energieverbruik om een nieuwe te kopen). Meneertje Mertens overtuigde me een hip ding te kopen met muziekjes en zo. De eco-stand was ik ook al snel beu. Op mijn wasmachine gebruik ik die ook niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 28, 2022 @ 18:41:18

      O zeker,heel oude apparaten vervangen loont zéker, dat is ook echt merkbaar aan de energie rekening. Ik heb geen idee of men ooit proeven heeft gedaan naar het verbruik van twee dezelfde machines die een zelfde was draaien, de één op de ecostand en de ander gewoon op een kort laag temperatuur programma. Kijk dán kun je vergelijken en weet je of het nut heeft.

      Beantwoorden

  18. willyfotoblog
    jun 28, 2022 @ 18:16:11

    w gebruiken de eco stand meestal, we hebben dan ook de tijd…

    Beantwoorden

  19. djaktief
    jun 28, 2022 @ 18:07:21

    https://www.hier.nu/themas/huishoudelijke-apparaten/feiten-en-fabels-over-eco-stand-van-je-wasmachine Hier worden alle fabels ontrafeld maar dat had jouw IQ al goed gedaan. Zelf heb ik een 8 kilo trommel en was ik gewoon voor lagere temperaturen. Eens in de zoveel tijd geeft mijn machine aan dat ik een keer op 70 graden een machinereinigingsprogramma moet draaien tegen vetluis. Ik was met vloeibaar wasmiddel en dan blijven er meer zeepresten achter in de machine.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 28, 2022 @ 18:33:31

      Dat ga ik op m’n gemak lezen, jezelf goed informeren betekend dat je voors en tegens moet weten En inderdaad, dan moet je gezonde verstand er zelf een mening over vormen. Ik denk graag zélf mee als het gaat om mensen of groeperingen die er wélke belangen dan ook bij hebben.

      Beantwoorden

      • djaktief
        jun 28, 2022 @ 19:02:48

        Wij hebben een soort stekker waarin we dan de stekker van het apparaat doen om te kijken wat het werkelijke verbruik is. Meten is weten.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          jun 28, 2022 @ 19:07:32

          Dát is mooi! Dan kun je ook écht het verschil meten. Ik wist niet van het bestaan van zoiets. Dan weet je dus waar je het over hebt als je zegt dat het op z’n minst niets uit maakt en misschien wel meer verbruikt.

          Beantwoorden

          • djaktief
            jun 28, 2022 @ 19:30:23

            Op mijn wasmachine zit geen ecostand maar ik kan allerlei programma’s en temperaturen zelf instellen en dan ook nog waterhoeveelheid en toerental aanpassen.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              jun 28, 2022 @ 19:35:22

              Ik denk dat dát meer nut heeft dan die hele ecostand. Uiteindelijk hebben we tegenwoordig niet zo vaak meer écht vuil wasgoed en dan kun je meestal met een niet teveel vragend wasje toe, Jammer, als je wél een ecostand had zou je dus echt kunnen meten of het iets uit maakt.

              Beantwoorden

  20. Matroos Beek
    jun 28, 2022 @ 18:00:04

    Ik word ook knettergek van die Ecostand. De was blijft maar draaien. Het duurt mij te lang en daardoor geloof ik ook niet dat het zuiniger is. Ik geloof eerder in een korte was. Het gaat ook eerder om opfrissen. Zo vies is die was van mij nu ook niet. En zo af en toe eens een kookwas. Dat is ook nodig voor het voorkomen van schimmels en bacteriën in de wasmachine.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 28, 2022 @ 18:25:33

      Ik heb in ieder geval nog geen sluitende verklaring gevonden waarom de ecostand goedkoper zou zijn dan gewoon op lage temperatuur wassen. En je hebt natuurlijk gelijk dat je af en toe een keer op hoge temperatuur moét wassen om de machine schoon en heel te houden. Ik blijf toch ook bij voorkeur zelf méé denken bij alle milieuvoorschriften want het zou niet voor het eerst zijn dat milieu fanaten een beetje doorslaan in hun goede bedoelingen. Zélf denken kan nooit kwaad als als er geen heel duidelijke omschrijvingen zijn van “waar het nut vandaan komt”.

      Beantwoorden

  21. Happy Hulk
    jun 28, 2022 @ 17:38:12

    Sinds ik gepensioneerd ben voel ik mij zoooo eco!

    Beantwoorden

  22. mrsbrubeckverteltverder
    jun 28, 2022 @ 17:05:30

    Ik zou ook wel eens een fatsoenlijke uitleg willen krijgen waarom die ecostand 4u moet duren… ik gebruik het dus echt NOOIT!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 28, 2022 @ 17:37:12

      Ik dénk ( maar dat zegt weinig) dat het zolang duurt om de was langer in het water te laten weken omdat omdat het op lage temperatuur gewassen wordt. Ik vind het hogere wiskunde.

      Beantwoorden

  23. staartje
    jun 28, 2022 @ 16:21:32

    Ik zou me er echt in moeten verdiepen. De ecostand op de vaatwasser snap ik en gebruik ik net als de mensen hierboven.
    Bij mijn wasmachine ben ik over gegaan op de snelstand en 30 of 40 graden, omdat de ecostand me te lang duurde ( 4 uur), maar misschien ben ik heel fout bezig. Door mijn hooikoorts werd mij sterk afgeraden buiten te drogen, dus dat werd wasdroger.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 28, 2022 @ 16:34:31

      Ik héb wel want rond gezocht maar toch nergens een goede verklaring gevonden. Nou ben ik niet zo’n goede zoeker dus dat kán aan mij liggen. Ik ben ook van geen kant technisch , dat helpt ook niet echt. Ik hang vaak even wat spul op een hangertje in m’n logeerkamer, of over de strijkplank . Het heeft maar zo weinig nodig na de centrifuge. Nu ik in m’n uppie ben heb ik maar weinig wasgoed.

      Beantwoorden

  24. MelodyK
    jun 28, 2022 @ 16:10:09

    En of je gelijk hebt. Idem hier.
    De ecostand op de vaatwasser gebruik ik wel, korter en kouder… die snap ik.

    Beantwoorden

  25. Janne1950
    jun 28, 2022 @ 15:53:59

    Het antwoord op jouw vraag is te vinden op de site van milieucentraal!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jun 28, 2022 @ 16:02:31

      Dank voor de tip. Ik zal wel niet zo handig in zoeken zijn maar vind er geen specifieke uitleg over hoe een ecostand werkt. Ik kon er zelfs helemaal niéts over vinden. Maar dat kan dus best aan mij liggen.

      Beantwoorden

      • terrebel
        jun 28, 2022 @ 17:13:37

        “Met de eco-knop was je zuiniger en net zo schoon. Het eco-programma heeft een lagere temperatuur en duurt langer dan een gewoon programma: de was wordt met minder energie toch schoon. Dat de machine langer bezig is, kost nauwelijks energie: het stroomverbruik zit vooral in het opwarmen van het water.” Van de website van Milieucentraal. Het scheelt dus écht, Riet! Mooi, niet?

        Beantwoorden

  26. Thomas Pannenkoek
    jun 28, 2022 @ 15:50:37

    Wij hebben een afwasmachine die in eco stand een halfuurtje draait, terwijl het ‘normale’ programma er ruim een uur over doet. Die manier van eco begrijp ik…

    Beantwoorden

  27. Karel
    jun 28, 2022 @ 15:24:04

    allemaal verkopers praatjes . uit
    jij hebt gelijk , ff weken en drogen op de bleek , of natuurlijk de lijn of het rekje

    Beantwoorden

  28. Renske
    jun 28, 2022 @ 15:07:12

    De droger is voor ons alleen handig voor handdoeken en washandjes. Deze blijven zacht. Als je die aan de lijn ophangt, dan zijn ze zo hard als schuurpapier.
    Als je je huis wilt scrubben, dan is dat handig maar anders niet.
    Wij gebruiken de droger dan alleen voor de witte was en dekbedhoezen en hoeslakens. Meer niet. De rest wordt opgehangen aan het wasrek.

    Beantwoorden

  29. MyriamC
    jun 28, 2022 @ 15:06:59

    Oh gelukkig! Nog iemand die niet snapt wat er ‘eco’ is aan het eco wasprogramma. Ik gebruik het trouwens nooit. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de levensduur van het wasgoed om zo lang in het nat te liggen.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: