vleesvervanger?

En nee, ik ga het ábsoluut niet hebben over sojavlees of wat dies meer zij. M’n stukje vlees hoort echt wel bij de maaltijd al is in de loop der jaren de portie gehalveerd. Zo maak ik bijvoorbeeld de slavinkjes zelf, niet alleen omdat ik er dan tien uit een pond gehakt kan maken, maar ook omdat ik zonder zout toevoegen kook.

Gehakt gekocht bij de ambachtelijke slager, wel iets duurder dan bij de super maar ik koop nooit vlees in de supermarkt, ook geen groenten trouwens.
Maar je blijkt daar ongemerkt toch een soort vleesvervanger te kopen. Dat zit zo……..
De slager is nogal kwistig met van die zwarte plastic schaaltjes , zelfs al in plastic verpakte waren als hamburgers en Duitse biefjes gaan op een schaaltje op de weegschaal…… en dáár zit ‘m de pijn!
In een “pientere bui” zette ik, nadat ik de slavinkjes gemaakt had, zo’n leeg schaaltje eens op mijn keukenweegschaal. Er zijn 2 maten, de één weegt 6 gram en de ander 11 gram.
(Ja natuurlijk is de weegschaal niet brandschoon, opletten hé, ik had net slavinkjes afgewogen)

Voor zo’n schaaltje ( de grotere maat) waar het gehakt op zat betaal ik dus de gehaktprijs eh…. €13,00 voor 1000 gram dus +/- 0.14 €cent voor het schaaltje dat immers meegewogen wordt. En dan gaat het om gehakt. Stel dat er op het kleine schaaltje van 6 gram een kogelbiefstukje ligt, dan hebben we het ongeveer over 3x zoveel kiloprijs, ook voor het vleesschaaltje natuurlijk.
Het kleine “vleesvervangende” schaaltje kost me dan ruim 23 €cent, ( het grotere zelfs 0,43) ja, ja, ik kan bést op de kleintjes letten hoor.
Maar natuurlijk is al dat plastic ook een belasting voor het milieu. Ik zeg dus al heel lang bij veel spullen die ik bij de slager koop “het hoeft niet op een schaaltje”!
De slager koopt ze uiteraard in grote hoeveelheden in en dan kosten ze hem misschien een cent per stuk , oke, laat het twee cent zijn, kassa om ze dan als vlees af te rekenen. En soms zijn ze lastig van elkaar af te trekken en blijken er zelfs 2 schaaltjes in elkaar te zitten.
Gelukkig lenen de meeste plastic (ijs) bakjes en schaaltjes zich wel voor hergebruik, bijv. om kleine porties eten in te vriezen, ja ook een deel van de tien slavinkjes natuurlijk, die eet ik echt niet in twee dagen op. Maar er zijn nog tal van toepassingen mogelijk.
Ja, ja, “ons ben zunig ” al ben ik geen Zeeuws meisje.

82 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: duurzaam? | van koninklijk tot knettergek
  2. Leidse Glibber
    apr 11, 2022 @ 00:14:49

    Ik hergebruik ook alle plastic bakjes, maar inderdaad wel een mooi verdien model.

    Beantwoorden

  3. Liesbethblogt
    apr 10, 2022 @ 15:36:40

    Ik heb een vent die al dat soort spul ook bewaard en hergebruikt. Koop geen vlees bij de slager, maar elders zit het vlees vol met water dus het is altijd wat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 10, 2022 @ 16:24:18

      De ambachtelijk zit ook niet altijd om de hoek, bij mij toevallig zelfs 3. Ze zijn wél wat duurder dan de super maar zolang ik dat kan betalen vind ik het geen probleem. Ik wimpel zoveel mogelijk bakjes af en wát ik heb hergebruik ik tot ze er bij neervallen.

      Beantwoorden

  4. meninggever
    apr 10, 2022 @ 13:04:46

    Niks mis met die plastic bakjes als ze via hergebruik hun diensten nog lang mogen aanbieden. Ik mik ook niet meteen alles weg, gebruik zelfs sommige printer-cartridgesbakjes om verf in te mengen tijdens d e modelbouw of renovaties in mijn werkkamer…Van sommige transparante plastic verpakkingen maak ik zo weer raampjes voor de modellen en zo meer…Aan vleesverpakkingen heb ik me nog niet gewaagd, maar wie weet…komt dat nog…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 10, 2022 @ 13:49:55

      Hergebruik is wel het minste dat we kunnen doen. Behalve dat beperk ik het toch ook wel zo veel mogelijk. Maar vaak zijn die verpakkingen inderdaad nog goed bruikbaar voor van alles.

      Beantwoorden

  5. hanscke
    apr 09, 2022 @ 19:37:41

    ik vraag juist wel om speklappen op een schaaltje te doen. Dit onder het mom, het oog wil ook wat. Als speklappen in een zakje gefrommeld worden vind ik het opeens minder aantrekkelijk om te eten. Bovendien is het dan veel moeilijker om even met kruiden te werken, of je moet het al weer op een bord doen. Zelfde geldt voor tartaar.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 11, 2022 @ 19:19:12

      Hoe het er uit ziet maakt me niet zo veel uit, als de kwaliteit maar goed is. Ik krijg nog wel vaker schaaltjes dan me lief is. Maar dat doet iedereen natuurlijk zoals hij /zij het graag heeft.

      Beantwoorden

  6. Neeltje
    apr 08, 2022 @ 21:13:32

    ‘Vleesprijs voor plastic bakjes’. Scherp opgemerkt weer!

    Beantwoorden

  7. Nicky
    apr 08, 2022 @ 15:55:21

    Ik vind het eigenlijk wel logisch dat ze de bakjes mee wegen. Hergebruiken doe ik trouwens niet meer. Ik ben net af van mijn bakjes/potjes-bewaar-verslaving.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 08, 2022 @ 16:07:01

      Ik niet, de bakjes kosten bijna niets terwijl de klant de vleesprijs ervoor betaald , dat klopt natuurlijk niet want ik ga ervan uit dat “verpakking”ook al meegerekend is bij het vaststellen van de verkoopprijs. Ik snap natuurlijk wel dat het lastig ik steeds de schaal in te moeten stellen op verschillende verpakkingen maar hoed duurder het vlees is dat je koopt hoe meer je voor het bakje betaalt. Maar ik slaap nog gewoon goed hoor. 😉

      Beantwoorden

  8. Ferrara
    apr 08, 2022 @ 13:14:17

    Eigenlijk is het raar dat de consument de verpakking moet aankaarten en oplossen, de fabrikanten van dat spul hebben nog veel macht. Kijk maar eens hoe lang het heeft geduurd voor het gesteggel over statiegeld rond was en nog is het voor blikjes niet klaar. Lang leve Red Bull, maar niet heus. De weegpraktijk herken ik van de visboer op de markt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 08, 2022 @ 16:08:41

      Tot op zekere hoogte heeft de klant natuurlijk wél invloed, als de klant bepaalde verpakkingen niet koopt houd het vanzelf op. Maar dan moet er natuurlijk een alternatief zijn.

      Beantwoorden

  9. Suskeblogt
    apr 08, 2022 @ 12:14:46

    Hier ken ik enkele slagers die zuinig zijn met verpakking. In de meeste supermarkten heb je inderdaad van die schaaltjes die in feite alleen dienen om in de vuilnisbak te gooien.

    Beantwoorden

  10. matroos
    apr 08, 2022 @ 12:00:40

    Ik koop vlees en groente het meest bij de boerderijwinkel en ze verpakken het vlees gewoon als vroeger kartonnen schaaltje met papieren zak als je dat wilt.Thuis doe ik het in een diepvries bakje die heb ik denk ik al 35 jaar in verschillende maten.Voor de groente heb ik van die netjes,kun je gewoon wassen.Plantenpotjes van plastic gebruik ik om te zaaien bv,zouden ook best in karton kunnen lijkt mij.Zoveel plastic heb ik gelukkig niet meer nu dialyse gestopt is,kartonnen dozen ook niet,ook fijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 08, 2022 @ 16:20:06

      O ja, dat zal heel veel afval schelen. Alles moest natuurlijk altijd steriel verpakt zijn.
      Helaas liggen hier in de buurt de boerderijwinkels niet voor het opscheppen. Daar zou ik zeker graag bij kopen.

      Beantwoorden

      • matroos
        apr 08, 2022 @ 18:10:13

        Nou dat steriele is het geeneens alleen waarom ze het verpakken,tis bewerkt om langer houdbaar te zijn onder het mom dat wil de consument.Ik doe gewoon zoals mijn moeder het deed alleen inplaats van wekken gaat het hier de vriezer in.Wij eten trouwens zoveel als mogelijk seizoen eten enkel met sla en tomaten en komkommer smokkel ik geregeld.De schipper houd er geeneens van die krijgt dan wat anders voorgeschoteld.Bij de Turkse of Marokkaanse groenteboer kun je ook aardig terecht,vooral fruit is daar geweldig.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          apr 08, 2022 @ 18:23:10

          De eerste jaren van m’n huwelijk deed ik het ook nog zonder koelkast, en dat ging best nog goed hoor. Ik ook ook groente van het seizoen, en zelfs géén sla want daar houd ik niet van. 😉 Maar natuurlijk is verpakken verworden tot een verdienmodel. Zoals de plastic tasjes ook waren en we nu er voor betaald moet worden toch ineens grotendeel zonder blijken te kunnen. Ik had trouwens altijd al gewoon een boodschappentas.

          Beantwoorden

  11. willyfotoblog
    apr 08, 2022 @ 11:45:00

    gehakt gekocht bij de slager en toch krijg je er een “vleesvervanger” bij Riet

    zonder verpakking zou het wel niet praktisch zijn

    of heb je daar een oplossing voor?

    prettige dag gewenst

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 08, 2022 @ 16:22:40

      Bij sommige dingen zijn die schaaltjes natuurlijk handig . Maar eigenlijk zou gehakt natuurlijk best in kaaspapier verpakt kunnen worden , of dat vetvrije papier dat men vroeger gebruikte.

      Beantwoorden

  12. Naomi
    apr 08, 2022 @ 09:30:23

    En ik maar denken dat ze dat soort bakjes niet meenemen in de ‘kilo’s’. Ze zijn inderdaad wel heel handig voor dingen als puzzelstukjes!

    Beantwoorden

  13. Lot
    apr 08, 2022 @ 09:20:42

    Bij AH zit het gehakt nu in een plastic zak en niet meer in een bakje met zwart papieertje. Op zich wel makkelijk als je het wil invriezen, gaatje prikken om teveel aan lucht eruit te halen en zo invriezen. Ik heb altijd gehakt in voorraaad in de vriezer

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 08, 2022 @ 09:36:31

      O dat is al veel beter , en meestal volgt dan de rest wel. We blijven hoop houden. Ik winkel zelf niet of nauwelijks bij AH dus had dat nog niet meegekregen. Meestal vries ik geen voorraad in, alleen dingen die teveel zijn voor 1x. Het lieft heb ik altijd alles vers.

      Beantwoorden

  14. John
    apr 08, 2022 @ 08:13:06

    Ik koop geen vlees in de supermarkt en niet bij de slager 😛 Ik heb dus ook niet van die plastic bakjes, al zie ik daar dan weer wel het van in om ze te hergebruiken. Ook hier wordt wel eens gepuzzeld namelijk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 08, 2022 @ 09:32:27

      De bakjes zijn vaak goed bruikbaar , ook voor schroefjes en dat soort dingen. Ik weet dat jij ook, voor je vegetarisch werd, verantwoordelijk omging met vlees eten, Zoals bijv. je eigen vismaaltijd vangen. Zo zou het eigenlijk moeten maar daar heeft helaas niet iedereen de mogelijkheden voor.

      Beantwoorden

  15. Thomas Pannenkoek
    apr 08, 2022 @ 07:54:57

    Bij onze slager wordt gewoon een stuk uit de koe gesneden en netto overhandigd over de toog. Geen schaaltjes, geen papier, niks. Dan is het gewoon een kwestie van het ding in je binnenzak te steken en thuis in de pan te gooien. Spaart verpakking uit, maar die binnenzak gaat wel stinken na een tijdje…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 08, 2022 @ 09:29:47

      Je zóu de binnenzak met plastic kunnen laten voeren, ideetje?
      De ambachtelijke slager snijdt zonodig ook wel een stuk vlees af maar ook daar licht toch heel veel al voorgesneden in de toonbank. Misschien moet ik een koe in de voortuin nemen, maat ja, daat steeds een stukje uitsnijden heeft toch ook weer zo z’n nadelen.

      Beantwoorden

      • Thomas Pannenkoek
        apr 08, 2022 @ 10:22:59

        Gelukkig eten wij zéér weinig vlees – vis en vegetarische alternatieven sieren vaak onze tafel (en nadien onze maag).

        Beantwoorden

        • rietepietz
          apr 08, 2022 @ 16:27:16

          En dan maar hopen dat van de alternatieve over de verpakking nagedacht is. Maar het scheelt natuurlijk wel dierenleed.
          Ik wil m’n kleine stukje vlees toch niet missen, troost me met de gedachten dat ik de eerste 15 jaren van m’n leven weinig vlees consumeerde, domweg omdat het toen te duur was en m’n ouders het niet konden betalen.

          Beantwoorden

  16. logbankje
    apr 07, 2022 @ 22:35:53

    Wat ik niet snap, dat men ‘nep vlees’ vlees blijft noemen.
    Je slaat de spijker op de kop, daarom zal de plastic verpakking niet snel afnemen, Het is ook een verdien model.
    Ik koop wel eens een bak met ijs, als ik een bakje nodig heb voor onderdelen in op te bergen. Hans

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 08, 2022 @ 09:19:23

      Klopt, heel vreemd, het is nou eenmaal geen vlees dus waarom zou je het zo noemen.
      Het zal van de klant uit moeten gaan , die moet vragen het bakje weg te laten maar dat gebeurt nog te weinig.
      O ja ijs koop ik wel vaker, niet om het bakje maar om het ijs. Het bakje krijgt dan altijd wel een tweede leven.

      Beantwoorden

  17. MyriamC
    apr 07, 2022 @ 22:18:01

    Die schaaltjes gebruikt mijn slager niet. Gewoon ouderwets boterpapier bij de ene slager, papier met een dun velletje plastic folie bij de andere slager. Slaatjes gaan wel in een plastic potje en worden gewogen mét dekseltje.

    Beantwoorden

  18. Matroos Beek
    apr 07, 2022 @ 22:00:28

    Moet je eens zien hoeveel plastic afval we kopen.. Ik haat het. En ik weiger het ook als ik kan. En ja, wees maar zeker dat je ervoor betaalt. We kopen ons afval.

    Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    apr 07, 2022 @ 21:57:18

    Ja, schaaltjes zijn een verdienmodel. Net als plastic tussen de plakjes broodbeleg. Ik vind vleesvervangers niet verkeerd, ik eet het wel eens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 07, 2022 @ 22:01:40

      Nou die velletjes tussen vleeswaren hebben soms wel zin om de boel niet aan elkaar te laten plakken. Kwestie van smaak, ik eet wel eens geen vlees, dat liever dan vleesvervanger.

      Beantwoorden

  20. gewoonanneke
    apr 07, 2022 @ 21:38:59

    ja zo werkt het wel al is het wel mogelijk de weegschaal bij te stellen maar inderdaad lastig voor elk schaaltje om dat te doen maar als je zo veel vlees verkoopt dan brengt het wel op natuurlijk. Ik baal ook altijd hoor van die verpakkingen zo allemaal. Zie de laatste tijd wel dat alle tijdschriften die vroeger ook in plastic zaten nu zonder binnen komen. Dat is een hele verbetering.

    Beantwoorden

  21. Karel
    apr 07, 2022 @ 21:22:58

    goh je hebt het echt tot op de kleintjes uitgerekend pppffftttt
    maar je hebt gelijk , we worden genaaid door de verpakkingsindustrie , zogenaamd om het hygiënischer en makkelijker te maken , echt niet 😦

    Beantwoorden

  22. mrsbrubeckverteltverder
    apr 07, 2022 @ 21:20:00

    Dat kunnen ze in België echt beter, een slaatje maken… ik winkel veel in Nederland wegens vlakbij, maar slaatjes… altijd in België!

    Beantwoorden

  23. Rebbeltje
    apr 07, 2022 @ 21:13:59

    Daar denk ik ook altijd over na…vooral bij parmaham.
    Schaaltje en tussen ieder plakje een plastic folie zodat je het makkelijker uit elkaar kan halen pffttt…nergens voor nodig toch?
    Je hebt het goed onderzocht…letten op de kleintjes 😉
    Groetjes

    Beantwoorden

  24. liesonderweg
    apr 07, 2022 @ 21:11:10

    De doos van pralientjes is véél duurder…! En al die slaatjes (vis-/vlees-…)…, een idee hoeveel ‘ei’ daar in zit…
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  25. Sjoerd
    apr 07, 2022 @ 21:02:05

    Ze kunnen de weegschaal tussendoor ook tarreren met zo’n bakje erop, een net woord voor tussendoor even op nul zetten. Dan betaald de slager het bakje, maar blijft het ook even milieu onvriendelijk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      apr 07, 2022 @ 21:09:53

      Maar dat doen ze nooit omdat niet álles met een bakje gaat en er ook verschillende maten zijn. En inderdaad voor het milieu maakt het niet uit wie het bakje betaalt. Daarom vraag ik zoveel mogelijk om het zonder te doen. In supermarkten is het nog erger, dat zit bijna alle vlees in van die “schuim schaaltjes” die nog niet te recyclen zijn.

      Beantwoorden

  26. MelodyK
    apr 07, 2022 @ 20:37:22

    Bakpapier …. meenemen naar de slager… en dan gewicht aan vlees vragen… plastic bakje weigeren… doe je voor je eigen beurs én het milieu want zo help je mede de plasticsoep te verkleinen

    Beantwoorden

Geef een reactie op rietepietz Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.