S.O.S

TV spelletjes staan niet erg hoog in aanfzien volgens mij. Geen hoogstaand vermaak of zoiets, evengoed pik er soms tóch wel iets op dat de moeite waard is om te onthouden. Tegenwoordig hoef je niet zoveel meer te onthouden, waarom zóu je, we kunnen immers alles opzoeken op het internet!
Dat wordt alleen een beetje lastig wanneer je “van iets” niet weet dat het bestaat. Wat type je dan in hé, eh…. “ik zoek iets waarvan ik het bestaan niet weet”?

Ja klopt, ik vind spelletjes kijken wél leuk, hoor nu nét dat een tonsuur uitgedacht werd door monniken die op die manier wilden laten zien “dat ze niet aan seks deden”. De logica ontgaat me, iets bewust bloot maken terwijl je niets met bloot te maken wilt hebben…..maar dat is zeker wel op te zoeken.

Bij de les blijven Rietepietz….., wat ik niét wist is dat er een hand signaal bestaat dat ongeveer betekent “ik ben in nood en heb hulp nodig”. Het is bedacht voor mensen die met huiselijk geweld te maken hebben al zijn er ook andere noodsituaties denkbaar.
Zij hoeven niets te zeggen maar vouwen de duim in de hand en vouwen de vingers er overheen, zó dus!

Tot deze week zou ik gedacht hebben dat iemand wat aarzelend naar me zwaait bij dit gebaar en ik denk heel veel mensen met mij. Om echt nut te hebben zou naar mijn idee het gebaar dan wel véél bekender moeten zijn al is het niet de bedoeling dat we er zélf op af stappen. De site waar ik info vond staat dit;

Hoe kun je helpen?

Bel de politie. Als je geen politieagent bent of een andere professioneel die de situatie aankan, ga dan niet zelf ingrijpen.
Hou jezelf uit de problemen. Niet beledigend bedoeld, maar het kan het erger maken.

Oke, het gebaar moet dus goed bekend zijn, maar daar zit ook wel een valkuil in. Het beperkt zeker de mogelijkheden van de hulpzoeker om het gebaar te maken wanneer “de onderdrukker” het gebaar óók kent. Helemaal waterdicht maken zal dus niet lukken maar ieder geval waar het wél werkt lijkt me meegenomen.
In ieder geval weten jullie het nu ook allemaal, of wist je het al, en loop ik hopeloos achter dat ik dat in een simpel TV spelletje op moet pikken.

Advertentie

64 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: Veranderingen door het internet – Jeshuaisten / Jeshuaists
  2. Nicky
    mrt 29, 2022 @ 14:38:10

    Ik wist het wel inderdaad. Ik heb ook wel eens gelezen dat er een codewoord is. Geen idee meer welk woord het was dus ik heb even op Google gekeken. Dit is ‘m: “Slachtoffers van huiselijk geweld kunnen bij de apotheek aangeven dat ze hulp nodig hebben door het codewoord ‘masker19’ te noemen. De apotheker brengt het slachtoffer dan in contact met hulporganisatie Veilig Thuis.”

    Beantwoorden

  3. LeidseGlibber
    mrt 29, 2022 @ 01:21:02

    Nou heb ik ook weer wat geleerd

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    mrt 28, 2022 @ 20:29:19

    Ook nog nooit van gehoord. Ik vind tv spelletjes ook leuk maar eigenlijk alleen waar ik ook nog wat van opsteek zoals het mes op tafel, 2 voor 12 en dat soort dingen.

    Beantwoorden

  5. meninggever
    mrt 28, 2022 @ 09:22:25

    Er is zelfs een reclamecampagne op los gelaten door de Stichting SIRE naar ik meen….Prima initiatief gezien de vele gevallen van huishoudelijk geweld en onderdrukking van vooral vrouwen….

    Beantwoorden

  6. logbankje
    mrt 27, 2022 @ 21:29:38

    Ik ken het signaal, maar nog nooit mee gemaakt dat iemand het gebruikte. Hans

    Beantwoorden

  7. Suskeblogt
    mrt 27, 2022 @ 21:21:54

    Ik was hier ook niet van op de hoogte. Hopelijk werkt het.

    Beantwoorden

  8. RenéSmurf
    mrt 27, 2022 @ 21:21:02

    Het gebaar van gevaar is algemeen bekend, en wordt gebruikt als mensen ontvoerd zijn of zo. Heel interessant allemaal. Op zich hou ik ook niet van spelletjes, maar een enkele keer Per Seconde Wijzer of Twee voor Twaalf gaat er wel in.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 21:35:03

      Nou zó bekend is het helaas nog niet maar nu weten er alweer een paar mensen meer het.
      O ja, die twee ken ik wel kijk ik ook meestal wel hoewel toch wel vaak met een half oog op de laptop.

      Beantwoorden

  9. Mrs. T.
    mrt 27, 2022 @ 21:12:57

    Ik heb al filmpjes gezien op basis waarvan de betrokken kinderen blijkbaar gered werden. Of ze zijn in scene gezet, dat kan natuurlijk ook. Maar het is wel belangrijk dat dat teken wijd bekend wordt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 21:31:14

      Klopt, ik zag ook die wel filmpjes maar weet natuurlijk . .niet in hoeverre ze gemaakt zijn als promotie Het gebaar zal niet het hele probleem op kunnen lossen maar ieder geval waarbij het lukt is er één.

      Beantwoorden

  10. willyfotoblog
    mrt 27, 2022 @ 19:03:39

    dat heb ik hier vandaag geleerd Riet

    of zo’n gebaar zou ik niet begrepen hebben

    prettige zondagavond

    Beantwoorden

  11. Naomi
    mrt 27, 2022 @ 17:59:51

    Nee, ik wist dit niet. Ik dacht dat er sinds kort een woord was dat mensen konden zeggen bij bijvoorbeeld de huisarts of de apotheek. Wat het woord is, weet ik eigenlijk niet. Ik vind het wel goed, maar je hebt ook gelijk: als iedereen het kent, kan de werking verloren gaan.
    Ik ben trouwens ook dol op tv-spelletjes. Heerlijk feiten roepen naar m’n beeldscherm.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 18:46:05

      Bij de apotheek kun je vragen naar een “masker 19” , dan weet hij genoeg, Maar dát is een Nederlands initiatief, het gebaar is wereldwijd bekend.
      Herkenbaar en dan weten we vaak best veel hé! Maar ja, geen stress scheelt een slok op een borrel.

      Beantwoorden

  12. Rebbeltje
    mrt 27, 2022 @ 13:38:48

    Mooi teken wat wel te onthouden is…
    Ha gisteravond een tv spelletje gedaan met 2 jongens van 7 en 9…
    Was met Beau en via de tablet konden we meedoen…nou ja de jongens dan.
    Guus was Blij met oma en Daan met Opa…maar wij wonnen het wel van de deelnemers haha…was erg leuk om te doen ook nog eens.
    Als we thuis waren geweest zou ik niet eens gekeken hebben 😉
    Groetjes

    Beantwoorden

  13. Liesbethblogt
    mrt 27, 2022 @ 11:50:01

    Werd dit niet in het leven geroepen tijdens de corona quarantaines waarbij kids niet veilig (meer) waren thuis maar ook niet konden ontkomen anders dan via skype of iets dergelijks? Het werkt wel twee kanten op helaas.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 13:45:31

      Ja volgens mij heeft dat meegespeeld, te treurig voor woorden dat zoiets nodig kan zijn. Ja dat is de valkuil van de bekendheid, je kunt niet kiezen wie zoiets wel of niet lezen.

      Beantwoorden

  14. Ferrara
    mrt 27, 2022 @ 11:35:47

    Gelukkig hoef ik het gebaar niet te gebruiken, maar ik weet wel van het bestaan. Geen idee of de mensen die het echt nodig hebben, het kennen. Ik heb uit het artikel begrepen dat ze bijvoorbeeld in de apotheek weten wat het gebaar betekent.
    En 2 voor 12 mis ik bijna nooit.

    Beantwoorden

  15. Neeltje
    mrt 27, 2022 @ 10:03:13

    Heb ik ook weer wat geleerd! Bedankt.

    Beantwoorden

  16. Thomas Pannenkoek
    mrt 27, 2022 @ 09:37:23

    Op mijn hoofd is met de jaren een natuurlijke tonsuur ontstaan. Had ik geweten wat de betekenis erachter was, ik had dit niet laten gebeuren!!!
    En ja, wat dat teken betreft, had men dit onlangs niet getoond in één of ander TV-programma, ik had ook gedacht dat de persoon in kwestie eens vriendelijk goeiendag zei…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 09:51:09

      Nou die betekenis die de presentator er aan gaf is volgens mij wat kort door de bocht. Het kwam in de oudheid. ” De tonsuur of kruinschering is een gebruik in het christendom dat reeds te vinden is bij vele volken van de oudheid als teken van rouw, slavernij, onderwerping of toewijding aan de goden. ”
      Het zal bij jou dus eerder als teken van rouw om je verloren gezondheid in te vullen zijn, en misschien ook als ” eeuwige onderwerping door jouw liefde voor en aan jouw R.

      Beantwoorden

  17. John
    mrt 27, 2022 @ 08:30:01

    Niet zo lang geleden werd er op deze manier in de VS een meisje gered. Het gebruik is dus universeel dus we kunnen wereldwijd ontvoerd of mishandeld worden en dan kunnen we dit gebaar maken. Helaas is het nog niet bij iedereen bekend dus het zou zomaar kunnen dat alle ellende door blijft gaan als je in een rot situatie zit.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 08:54:35

      Klopt, dit gebaar is wereldwijd, alleen helaas dus nog niet heel bekend. In Nederland is er ook nog de optie gelanceerd dat je door er te vragen naar “Masker 19” ook aan kunt geven dat je met huiselijk geweld te maken hebt. Het zal niet altijd werken maar iedere keer dat het wél werkt is dan toch winst.

      Beantwoorden

  18. Happy Hulk
    mrt 27, 2022 @ 08:14:28

    Zo is er nu ook de app genaamd Schwung.
    Als die wordt gebruikt als fietser, gaan verkeerslichten op groen springen als jij er in de buurt (150m) ervan komt.
    Moet de doorstroming van het fietsverkeer bevorderen.
    Maar wat als de fietsers in de zijstraten die app ook actief gebruiken?

    Het werkt nog niet overal want de verkeerslichten zelf moeten er eerst op aangepast worden.

    Zou wel wat voor mij zijn, kan ik heerlijk ‘doorstromeren’.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 08:57:14

      Ja zo werkt het, ieder voordeel heeft zijn nadeel . Daar kom je niet omheen. Vaak klinkt het wel aardig maar zodra je door gaat denken blijkt er toch minder nut in te zitten dan gedacht.

      Beantwoorden

  19. terrebel
    mrt 27, 2022 @ 01:20:54

    Had al van het bestaan van het gebaar gehoord en hoop dat het helpt. Al zou het maar voor een paar mensen zijn. Elk geholpen mens is er eentje. In de Vrijmetselarij bestaat ook een gebaar waarmee een Broeder of Zuster om hulp kan vragen en daarvan is zeker dat het een aantal mensen zelfs hun leven heeft gered. Zoals van een man die door de Duitsers was gevangen genomen en dat gebaar maakte toen hij al voor het vuurpeleton stond. Gelukkig voor hem was de lokale – Duitse – commandant ook Vrijmetselaar en beval hij niet te schieten. De gevangene werd keurig behandeld in de gevangenis tot de dag van de bevrijdig en overleefde.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 09:06:18

      Tja, niet een heel gelukkig voorbeeld als ik eerlijk ben. De commandant liet dus met een gerust hart ándere gevangenen neerknallen die geen lid van deze geheime jongensclub waren. Als mensen al voor een vuurpeloton moeten komen te staan is de vraag natuurlijk of hij/zij schuldig of onschuldig is, niet ben jij een clubgenoot van me of niet. Maar in een oorlog is er sowieso weinig eerlijkheid op dat gebied.

      Beantwoorden

  20. omabaard
    mrt 26, 2022 @ 22:54:41

    Ook ik lees hier voor het eerst over. Goed dat het gebaar bestaat, maar wat als niemand het herkent? En ook wat als iedereen het herkent?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 09:11:47

      Ja precies dat zijn ook mijn overwegingen. Aan het bekend maken draag is dus een piepklein steentje bij. Zelfs al zal het niet altijd kunnen werken is iedere keer dat het wél gebruikt kan worden winst.

      Beantwoorden

  21. Sjoerd
    mrt 26, 2022 @ 22:34:42

    Een stil gebaar dat vraagt om hulp…

    Beantwoorden

  22. Karel
    mrt 26, 2022 @ 22:26:57

    ik zag het al eens op tv voorbij komen , maar in welke context geen idee , zeker geen spelletje want die kijk ik niet

    tonsuur moest ik opzoeken , nooit eerder van gehoord , ik vergeet het ook gelijk weer 🙂

    Beantwoorden

  23. Matroos Beek
    mrt 26, 2022 @ 22:23:05

    Mijn echtgenoot houdt zijn vuist vaak in die houding.
    O jee, nu maak ik mij toch zorgen 😁

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 09:21:21

      Geen zorgen maken hoor, het geldt alleen als een sos gebaar wanneer nadrukkelijk éérste duidelijk de duim naar binnen gevouwen wordt en dan de vingers erover gevouwen. Ik neem aan dat het gebaar dus ook herhaald zal worden. Blijf opletten dus , zolang hij alleen een vuist maakt is er geen probleem. 😉

      Beantwoorden

  24. liesonderweg
    mrt 26, 2022 @ 22:02:45

    Als iedereen het (her)kent kan het ook weer nutteloos zijn?!
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 27, 2022 @ 09:22:59

      Voor sommige gevallen zal teveel bekendheid inderdaad een nadeel zijn, maar te onbekend zal het ook niet werken. In het kader van “alle beetje helpen” dan toch maar meer bekendheid aan geven.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: