toch maar even..

k”Was niet van plan was me er tegenaan te bemoeien maar…. ik kan het uiteindelijk toch niet laten.
Precies.. de heisa van grensoverschrijdend gedrag in medialand waar we al dagenlang mee om de oren geslagen worden.
Geen zorgen hoor, natúúrlijk staat ook voor mij vast dat (*) geen énkele vrouw of man met seksueel geweld of verkrachting te maken mag krijgen(*).

Maar ik heb wel vragen bij alles dat ongevraagd tot mij komt ook al zoek ik niets op. Bijna óók een vorm van grensoverschrijdend gedrag, ze gaan over mijn grens. Bijvoorbeeld de, door vrouwen, geplaatste advertentie “het ligt nóóit aan de vrouwen”, waarbij ik liever zou zeggen “het ligt niet altijd alléén aan de mannen”.

De advertentie klinkt voor mij als de bestaande wet die inhoudt dat de automobilist áltijd de schuldige is bij een aanrijding fiets/auto. Fietser in het donker zonder licht/ met de telefoon bezig zijn/ zonder hand uitsteken links afslaan enz… het máákt niet uit, de berijder van de auto is de schuldige!
De fietser lijkt geen eigen verantwoording te hoeven hebben. Natuurlijk lokt de fietser zeker niet bewust een aanrijding uit, hij is niet gek, maar sommige maken de kans op een aanrijding wél een stuk groter.
Er zijn zeker wel automobilisten die zó weinig rekening houden met anderen dat hém/haar veel tot alles te verwijten valt maar in grote lijnen zal toch geen van hen erop uit zijn een fietser het ziekenhuis in te rijden (of erger) De fietser zóu gebaat zijn met wat meer nadenken, net als de mensen die in de media toestanden te maken hebben met zich uitslovende BNers.

Bij mij zou zeker een waarschuwingslampje gaan branden wanneer een BNer met een landelijk bekende relatie mij een foto stuurt waarop zijn intiemste “familielid staat”. Dat lampje knippert in neon letters “iemand die zich zo gedraagt in een relatie is een onbetrouwbare zak”. Niemand verplicht je het bericht in de app te openen, maar waarschijnlijk voelde je je gevlijd met de aandacht ván de BNer waardoor hij interesse vermoed voor deze “familie informatie”. Ieder z’n lolletje, we zijn toch tegenwoordig geëmancipeerde vrouwen, maar dan niet achteraf zeuren over grensoverschrijdend gedrag want in normaal menselijk verkeer geef je vrijwel zonder uitzondering ( zie eerder *) zélf grenzen aan.

De hand op je schouder van de één kan niet onprettig zijn maar van de ander bedreigend. Dezelfde dubieuze grap van de één kan minder leuk zijn bij een ander. Misschien ben ik wel geëmancipeerder dan het jonge spul en zie ik daarom wel kans mannen duidelijk te maken waarvan ik niet gediend ben. Oke, oke… ik heb makkelijk praten want ik ben “een ouwe doos”, maar “het op een oude fiets leren” is voor sommige geen probleem.
Echt, ik erger me gruwelijk dat tegenwoordig ieder woord bekeken moet worden op seksisme, LHBT inhoud, leeftijddiscriminatie en natuurlijk op racisme. Hebben we nou écht zulke tere zieltjes gekregen? Ik hoop dat de mannen onder mijn lezers zich niet al te ongemakkelijk voelen bij al die beschuldigende vingertjes, jullie deden weliswaar niets maar dat is blijkbaar ook al reden genoeg om mannen aan te vallen.
Gelukkig gaan er nog wél genoeg grappen rond die aan censuur ontsnapten.

78 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Liesbethblogt
    jan 28, 2022 @ 19:31:08

    Ik vroeg me meerdere dingen af en 1 ervan was, wat verwacht je dan als je een dickpic accepteert? Printscreen naar de baas toch? Kinderen assertief opvoeden lijkt me al een goed begin.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 28, 2022 @ 19:42:48

      Ja precies, en de kinderen vooral het veilige gevoel geven dat ze ook echt met álles naar je toe mogen komen, óók als denken, of zelfs weten, dat ze iets fout gedaan hebben. Daar heb ik ze altijd erg van doordrongen en uitgelegd dat het probleem alleen maar groter wordt als je het niet alleen op kunt lossen en je géén hulp zoekt.

      Beantwoorden

  2. Nicky
    jan 27, 2022 @ 21:12:01

    Dat grapje over die harde puntjes vind ík heel lollig in elk geval. Ik heb de heisa aan mij voorbij laten gaan. Ik was er niet bij dus ik heb geen idee. En natuurlijk zijn er dingen die absoluut niet door de beugel kunnen. Maar ik vind eerlijk gezegd ook dat mensen tegenwoordig erg lichtgeraakt zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 27, 2022 @ 21:16:41

      Ik ben gék op dit soort grappen en gelukkig sturen de kleinkinderen veel door van ze zelf krijgen of gevonden hebben. Daar zit genoeg bij waar je géén teer zieltje voor moet hebben maar ze weten dat ik er wel tegen kan. Ik laat al die ellende ook aan me voorbij gaan hoor, zoek het niet op maar dan nóg krijg je wel het één en ander mee.

      Beantwoorden

  3. cornma
    jan 27, 2022 @ 16:43:57

    Er wordt gepraat over ongewenste grensoverschrijdende dingen die gezegd of gedaan worden. In geval van “gedaan” zeg ik: fout! In geval van gezegd, denk ik dat veel wordt overdreven. Mannen zouden dan moeten zeggen “mag ik zeggen dat je er leuk uitziet?” Of iets van die strekking. Dus altijd beginnen met “mag Ik”. Dan kan er gewoon ja of nee worden geantwoord.

    Beantwoorden

  4. Mrs. T.
    jan 26, 2022 @ 19:40:05

    Het is lastig allemaal al denk ik dat we ook nu weer allemaal veel te verontwaardigd zijn en overal iets van vinden. Daar word ik best moe van.
    Als er een machtsverhouding is, dan is het vaak niet goed te praten. Tegelijk denk ik ook dat enige nuance op z’n plaats is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2022 @ 20:31:08

      En dat is precies wat ik mis want zelf al volg ik het niet , maar alleen al uit de journaals en de krant is het allemaal wel erg eenzijdig en al veroordelend terwijl er nog een proces moet komen.

      Beantwoorden

  5. Thomas Pannenkoek
    jan 26, 2022 @ 19:28:35

    De feiten zijn me onvoldoende bekend om een ernstig oordeel te vellen in deze. Toch ruikt het gebeuren naar stront. Moet heel ernstig onderzocht worden!

    Beantwoorden

  6. Greth@
    jan 26, 2022 @ 16:55:52

    Ik heb het me al eens afgevraagd, waar ligt de grens van wat wel en niet ‘mag’? Maar dat blijft moeilijk want die grens ligt voor iedereen anders. Een amicaal persoon zal al heel snel zijn/haar hand op je arm of schouder leggen, het is maar net of je dit prettig vindt of niet. Maar grensóverschrijdend gedrag is nóóit goed te praten, in welke vorm dan ook! Voor sommige vrouwen én mannen is het gewoon heel moeilijk om de mond te roeren want verlegenheid en schaamte komt om de hoek kijken. Daarom is het goed dat daar nu aandacht voor is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2022 @ 20:41:25

      Ja klopt, ieder heeft z’n eigen grenzen maar niet iedereen is even goed in die grenzen aangeven, en dan gaat het makkelijk mis. De aandacht van nu vind ik minder goed, anonieme mededelingen en veel te eenzijdige aandacht over zaken waar wij niet bij waren en dus niet over kunnen oordelen.

      Beantwoorden

  7. roadlaura1969
    jan 26, 2022 @ 16:17:17

    Rietepietz je hebt mijn ervaring gelezen. Je hebt ook gelezen dat toen ik mondig werd ik weldegelijk mijn vrouwtje stond, echter werd ik niet gehoord.

    Ik hoor wat jij schrijft en ik begrijp wat je bedoeld.

    Toch als je slachtoffer wordt gaat zoveel door je heen, dat wat voor een andere een logische reactie zou zijn, op dat moment de schrik en angst groter is dan de logica.

    Even over dat ongewenste “familielid”. In het begin van de mogelijkheid om te chatten ergens rond 2000 met ICQ van Yahoo, nou ik schrok mij helemaal rot, toen ik op I.p.v de chat aanklikte de camera aanklikte en er zo’n viezerik er zat met zijn uitgebreid “familielid”.. Ik slaakte een kreet en riep mijn Partner erbij, ik moest van schrik lachen, wij hebben direct de camera en gebruiker geblokkeerd !

    Maar stel het was een onschuldig kind, jonge of meisje, die denkt ook onschuldig te chatten over waar jeugd over chat, drukt vervolgens ook op de camera en dan zit zo’n viespeuk er met zijn “familielid “.

    Een ander voorbeeld ‘m.b.t Bn’ers en hun kandidaten. Als Bn’er geniet je aanzien als kandidaat zoek je allereerst bevestiging voor je talent, vervolgens krijgt men die, ze gaan verder om deze kandidaten uit te nodigen onder het mom , studio laten zien, ze kennis laten maken met de scène om vervolgens zich op te dringen.

    Bn’er ‘m.b.t jonge kinderen. Is een hand op hun schouder meer dan genoeg, al het andere van over de armen wrijven, tot heup /billen aanraken is misplaatst.
    Ook als hier geen bijbedoelingen bij zijn. Op een kind kan dit heel intimiderend en ongemakkelijk werken en aanvoelen. Dat kind zwijgt en pas als het een stem ontwikkeld en een groei in ontwikkeling maakt kan het pas ervoor opkomen en zeggen, nee dat voelde niet goed.

    Ouderen hebben dat gewoon niet te doen.

    Verder hoeft niemand angstig te zijn , want grappen en sarcasme hoort erbij , zolang ieder openstaat wat een ander kan hebben. Man en Vrouw. Want zeker kunnen vrouwen er ook een potje van maken. Een geslepen vrouw weet ook welke knopjes zij kan drukken. En ook die vrouwen mogen terecht gewezen worden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2022 @ 20:46:53

      Van alles dat er nu speelt weer ik domweg niet genoeg en kan ik niet oordelen. Vooral met kinderen valt misbruik nooit goed te praten maar we moeten ook weer niet uit angst geen kind meer durven aan te raken . Naar mijn mening slaan we behoorlijk door in de huidige tijd.

      Beantwoorden

      • roadlaura1969
        feb 02, 2022 @ 12:24:13

        Ik heb er geen angst voor, jij ? De intenties zijn puur en zal geen grens overschrijden. Diegene die angst hebben, is de vraag waarvoor? Bij vreemde kinderen is het zaak (als leerkracht , buur of goede familie vriend) je bewust te zijn, meer niet. Men merkt vanzelf wel of een kind teveel aandacht eist of een kind juist afstandelijk blijft. Daarin hebben wij als volwassen mensen de taak hun lichaamstaal goed te lezen.

        Beantwoorden

  8. Rebbeltje
    jan 26, 2022 @ 15:11:41

    Jeetje Riet ben het met je eens dat we ermee dood gegooid worden via krant en nieuws, maar heeft ook goede kanten zodat slachtoffers naar buiten durven te komen en dat vind ik een goede zaak 🙂
    En die puntjes 🙂
    Groetjes

    Beantwoorden

  9. Suskeblogt
    jan 26, 2022 @ 13:17:33

    Machtsmisbruik in welke vorm dan ook is nooit goed te praten. Wie weet schrijf ik ooit over dergelijke situatie die ik als ambtenaar meegemaakt heb. Het gebeurt nu eenmaal overal.

    Beantwoorden

  10. willyfotoblog
    jan 26, 2022 @ 11:14:14

    elke medaille heeft twee kanten Riet..

    en de media kunnen bepaalde dingen sterk uitvergroten..

    vaak gaat het hun om de kijkcijfers…

    en dus om geld

    Beantwoorden

  11. Sjoerd
    jan 26, 2022 @ 10:37:00

    Ik zeg maar zo, ik snap het allemaal ook niet meer. Het lijkt erop dat we elkaar het licht in de ogen niet meer gunnen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2022 @ 13:04:40

      Ik kan me goed voorstellen dat mannen zich ondertussen weggezet voelen vieze mannetjes en niet meer op een natuurlijk wijze met vrouwen om kunnen gaan, je doet het niet zo gauw goed als man.

      Beantwoorden

  12. John
    jan 26, 2022 @ 08:47:34

    De wereld is gek geworden. Als je als man niet naar een mooie vrouw kijkt is er wat met je mis, en als je er wel naar kijkt, nou dan is er vast ook wat met je mis. Overigens vind ik wat de heren gedaan hebben niet kunnen. Je laat als 50-plusser van jonge meiden af. Mannen en vrouwen hebben overigens vanuit biologisch standpunt maar een doel, en dat is voortplanting. Mannen hebben zaad in overvloed dus ze hoeven niet zo kieskeurig te zijn, vrouwen hebben maar een vruchtbaar eitje per maand en moeten zorgvuldiger zijn. Mannen jagen, en dat zit in het systeem wat al duizenden jaren oud is. Die shows die op tv komen zijn gewoon een stap te ver voor ons prehistorische brein.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2022 @ 12:56:27

      Zonder mannen zou het maar een saaie wereld zijn, en gelukkig zijn de meeste mannen wél fatsoenlijk. De man als jager krijgt natuurlijk het makkelijks de zwakkere prooi te pakken maar als het niet om dieren gaat is dat toch iets anders. Bij dieren heeft het met natuurlijke selectie te maken, bij de mens kunnen er dan dit soort nare dingen gebeuren. Ik heb me altijd op m’n gemak gevoeld tussen het manvolk en waarschijnlijk straal je dan ook iets uit van “afblijven”. Maar er zijn natuurlijk ook wel vrouwen die niet helemaal onschuldig slachtoffer zijn zoals ik ook al las bij de reacties, soms zijn er wel dames die hun charmes in de strijd gooien om er voordeel mee te behalen.

      Beantwoorden

  13. Naomi
    jan 26, 2022 @ 07:44:58

    Ik heb er expres niet over geschreven.
    Maar waar ik me eerlijk gezegd wel over verbaasd heb, is het feit dat mensen verbaasd waren over wat er gebeurd is.
    Ik heb wel wat afleveringen van The Voice gezien, ooit. Ik verbaasde me al over wat er vóór de camera gebeurde. Wildvreemden die elkaar in de armen vallen, knuffelen, enz. Dat er dan achter de camera nog veel meer gebeurde, vind ik niet kunnen en een vuil spel, maar ik was er niet verbaasd over.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2022 @ 08:42:09

      Dat er veel niet naar buiten komt is logisch, als je in een contract opneemt dat negatief nieuws naar buiten brengen veel geld kost bedenken mensen zich wel. Ook dat is natuurlijk niet in de haak maar oke, ze gaan er zélf akkoord mee als ze mee doen.

      Beantwoorden

  14. Happy Hulk
    jan 26, 2022 @ 05:57:26

    Hij/Zij die zonder zonde is……..

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    jan 26, 2022 @ 00:28:11

    Vraag me af waarom iedereen hier zo van op kijkt. Ze hebben het al sinds mensenheugenis over de Gooise matras en dat was niet omdat er een matrassenfabriek stond. Maar het is en blijft natuurlijk goed fout wat er gebeurd is of zou zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2022 @ 08:34:56

      Mij ergert voornamelijk de ophef , je kunt geen TV zender aan zetten zonder mensen die er een mening over ventileren. Dat het bestaat is natuurlijk wel zeker, maar ook dat het niét altijd alleen aan de man ligt.

      Beantwoorden

  16. Ferrara
    jan 26, 2022 @ 00:00:28

    Ben benieuwd wat er overblijft als deze storm ook weer is gaan liggen.
    Ik vermoed dat naast de echte overtredingen die niet door de beugel kunnen ook een en ander is opgeblazen. Een troostende arm om je schouder is ineens grensoverschrijdend gedrag. Of ‘Wat zie je er leuk uit’ is geen compliment meer. Maar de vent die zijn piemel fotografeert en opstuurt spoort niet en dat zou ik hem en anderen laten weten ook.
    Maar ik heb makkelijk praten op mijn ouwe dag en voor geen meter zangtalent.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2022 @ 08:33:11

      Maar je hebt een schrijftalent en een boek uitgeven is ook lastig dus wie wéét waar je nog in terecht kan komen. 😉
      Natuurlijk is er heel veel opgeblazen maar een flink deel van “de lezer”slikt alles voor zoete koek en denkt zelf niet meer. Daarom is al die ophef zo jammer, en inderdaad, wie dat soort foto’s verspreidt neemt zijn relatie niet serieus en zou ook die meisjes aan het denken moeten zetten. Maar er moet dan toch in eerdere contacten al een sfeer ontstaan zijn waarin dit past.

      Beantwoorden

  17. omabaard
    jan 25, 2022 @ 23:37:59

    Wat die fietsers betreft moet ik je vaak gelijk geven. Het is niet omdat zij (waaronder ook ik dus) de zwakke weggebruikers zijn dat zij zich niet aan de regels zoals broodnodige verlichting moeten houden.
    Maar alles heeft twee kanten. Er zijn net zo goed automobilisten die heel onvoorzichtig rijden.

    De me too-beweging helt misschien nu over naar de andere kant. Ik herinner me hoe mannelijke collega-lesgevers geen bijles dierven geven aan een vrouwelijke leerling zonder de deur van het lokaal wagenwijd open te laten staan. Want je weet maar nooit dat ze ergens van beschuldigd zouden worden …
    Anderzijds komt machtsmisbruik geregeld voor en als vrouw stond je vroeger vaak machteloos, vooral als je niet voldoende mondig was.
    De beide kanten van de medaille….

    Beantwoorden

  18. Karel
    jan 25, 2022 @ 22:56:12

    ha die Riet , Karel hier van uit het Gooi , ver weg van elk matras , anders dan de mijn waar ik zo wat uurtjes op ga slapen
    ik las het al en zeg het na ” ieder verhaal heeft 2 kanten ”
    als fervent fietser geef ik je ook gelijk voor wat betreft het veroorzaken van ongelukken door fietsers , waarvan dan helaas de automobilist de schuld krijgt 😦

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2022 @ 08:19:19

      En dan mag de automobilist zeker wel rekening houden met de kwetsbare fietsers maar ook die fietser moet zich realiseren hoe kwetsbaar hij is en dat ontbreekt er toch wel vaak aan bij de jongeren.

      Beantwoorden

  19. Mrs. Brubeck
    jan 25, 2022 @ 22:45:48

    Wat mij stoort is dat iedereen een mening klaar heeft, een mening over iets waar wij NIETS van af weten, er wordt onvoorstelbaar veel “zever” (Vlaams voor onzin) verkocht, men doet net of de betrokkenen goede bekenden zijn. Hoe kunnen wij nu in godsnaam zeggen dat er niet voor niks over de “Gooische matras” gesproken wordt… zo’n verschrikkelijke veralgemening…
    Jonge meisjes kunnen zaken niet zo inschatten zoals wij “oudere” vrouwen, maar ook volwassen vrouwen zijn allemaal verschillend én vooral, niet even mondig. Je mag machtsmisbruik nooit onderschatten vrees ik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 26, 2022 @ 08:13:27

      Inderdaad, niemand was erbij en tóch weet iedereen wat er gebeurde. “de Gooise matras is niets nieuws, daarover is in het verleden al heel veel naar buiten gekomen van mensen die er wél iets bij hadden meegemaakt. Maar natuurlijk heeft niet iederéén die in dit vak zit daarmee te maken gekregen. Om dezelfde reden als buiten de media. veel vrouwen en meisje weten “niet interessant zijn” voor dit soort mannen door hun afwerende lichaamstaal.
      En natuurlijk óók omdat niet iedere man in dat beroep een varken is. maar vrouwen die anoniem hun verhaal doen heb ik toch wat vraagtekens bij. Ik denk dat er ook zeker een taak voor ouders van dochter is want dat meisjes de ouders niet in vertrouwen durven nemen is jammer.

      Beantwoorden

  20. gewoonanneke
    jan 25, 2022 @ 22:22:59

    Ik vind dat altijd lastige dingen. Heb ook wel een gefloten naar een man die zich stond te verkleden was wel lachen om die verbazing te zien. En heb ook wel gezien dat sommige dames zo in de pubertijd en ook nog wel later uitdagend kunnen zijn. Maar het vergelijken met fietsers dat vind ik toch een heel ander verhaal. Natuurlijk zal een automobilist niet altijd schuldig zijn maar een fietser is wel een stuk kwetsbaarder dat ondervind ik dagelijks in het verkeer. Dit weekend werd hier weer een vrouw met een rollator aangereden bij een oversteekpad, dodelijk verongelukt en zondag kwam ik thuis stond de trauma heli bij mij op de kruising. Gelukkig viel het daar mee een fietser aangereden geen voorrang gekregen. Als ik daar de dijk op fiets heb ik voorrang maar krijg dat echt nooit. Stop altijd om te kijken want ze rijden gewoon door. Ook automobilisten appen en doen. En recht door op dezelfde weg hebben ze nog nooit van gehoord. Vroeger wilde ik nog wel eens doorrijden als ik in mijn recht stond maar tegenwoordig stap ik liever even af want zo’n auto komt toch wel hard aan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 25, 2022 @ 22:35:17

      Er zijn zeker horken van chauffeurs en je hebt gelijk dat fietser véél kwetsbaarder zijn, daar houd ik zelf ook altijd rekening mee.
      Maar vooral hier in de grote steden met veel fietsers lijken ze wel onaantastbaar als je ziet hoe ze rijden. Geen handen aan het stuur, telefoon in de hand met van alles bezig behalve het verkeer. En als het dan misloopt krijgt de automobilist de schuld. Dat kweekt onverantwoordelijkheid want van handhaving is ook nauwelijks sprake.
      Vooral studentensteden zijn chaos waar het fietsers betreft.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        jan 25, 2022 @ 22:55:24

        Ja dat klopt hoor ik zit vaak op een schoolroute van de middelbare scholen en dat zie ik ook 4 of 5 naast elkaar. En soms roepen ze ook wel eens wat tegen me maar heb gemerkt als ik gewoon wat terugzet dat het meestal snel over is. Aan de andere kant met dit grijze weer zie ik ook auto’s die geen lichten voeren alsof het geld kost denk ik dan en pas zag ik zo’n grijs autootje ook maar net op het laatst nog aankomen. We zullen met elkaar het gewoon beter moeten doen.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          jan 26, 2022 @ 08:15:33

          Ik probeer er in ieder geval rekening mee te houden. Herinner me nog goed hoe zoon Ruud verbijsterd was na zijn eerste rijles in het donker. “je ziet een fietser zonder licht écht pas heel laat”.

          Beantwoorden

          • gewoonanneke
            jan 26, 2022 @ 09:54:29

            Klopt die ervaring had ik ook met mijn rijlessen sindsdien heb ik nooit zonder verlichting gereden en ook bij Peter er op gelet dat ie altijd zijn verlichting in orde had en aandeed zeker toen hij s morgens een krantenwijk had keek ik het iedere week na. Ik heb op mijn ebike een hele v verlichting achter mijn fiets zeer duidelijk te zien zouden alle fietsen moeten hebben.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              jan 26, 2022 @ 13:02:06

              Het grootste probleem zit inderdaad bij de jongelui, mensen van onze leeftijd letten zelf wel goed op.

              Beantwoorden

              • gewoonanneke
                jan 28, 2022 @ 22:44:49

                Ja ik probeer wel altijd goed op te letten inderdaad en ook al heb ik voorrang kijk ik heel goed of ik het wel krijg op rotondes bijvoorbeeld. Er zitten er altijd tussen die denken ik kan nog wel even voorlangs en daar moet je goed voor oppassen. Een Ebike gaat ook wel wat harder dan een gewone fiets.

                Beantwoorden

  21. Matroos Beek
    jan 25, 2022 @ 22:05:13

    Als jong meisje werd ik herhaaldelijk ‘lastig gevallen’ door een kennis van mijn ouders. Hij zei dat ik het uitlokte, dat het mijn schuld was. En dat geloofde ik nog ook. Ik droeg dikke truien in de zomer zodat mijn borsten zeker niet te zien waren, zo bang was ik van hem. Aan niemand durfde ik het te vertellen… tot hij ook aan mijn jonger zusje begon te zitten. Zij was een open kind, heel anders dan ik. Zij heeft onmiddellijk gereageerd en het aan mijn moeder verteld. Toen hield het op. Mijn zus was mijn redding. Ik heb daar toch best onder geleden. Ik kan mij dus best voorstellen dat dit bij kwetsbare meisjes vaker gebeurt. Die mannen hebben daar ook een neus voor, lijkt het wel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 25, 2022 @ 22:22:52

      O dat zeker, het is eigenlijk hetzelfde als bij pesters. Ze wéten gewoon bij wie ze succes kunnen hebben zonder vervelende gevolgen. Ja het komt helaas ook echt voor dat het alleen aan de man ligt.
      Je kunt bij kinderen ook niet over “schuld praten” maar helaas trappen veel in de valkuil schaamte die ze aan gepraat wordt.
      Geen schuld dus maar toch maakt het kind dan zelf mogelijk dat het door gaat door er niet over te praten. Dat blijkt heel goed uit jouw verhaal. In veel gevallen vertelt de lichaamstaal de dader dat hij het niet moet proberen. Het belangrijkste dat ik m’n kinderen geleerd heb is denk ik dat ze áltijd met hun verhaal bij me konden komen, ook al hádden ze iets verkeerds gedaan. Omdat we het dan samen op konden lossen terwijl het anders meestal alléén maar erger werd.
      Maar toch fijn dat bij jou erger voorkomen werd door jouw zus.

      Beantwoorden

    • MyriamC
      jan 25, 2022 @ 22:23:19

      Dat je als jong meisje (of kind) daar niet tegen opgewassen bent, dat kan ik begrijpen. Zeker als zo’n man je ook nog gaat chanteren.
      Van volwassen vrouwen in de media vind ik het een ander verhaal. In België is er ook zo’n geval geweest, met TV-icoon Bart De Pauw. Dat waren allemaal volwassen vrouwen die hij ‘stalkte’ met gewaagde smsjes. Hoe moeilijk is het om een telefoonnummer te blokkeren als je daar niet van gediend bent?!

      Beantwoorden

  22. Spontanity
    jan 25, 2022 @ 21:19:21

    Of deze 🙂
    Nieuwe balie geopend in het ziekenhuis: balie B

    Beantwoorden

  23. AnneMarie
    jan 25, 2022 @ 21:15:04

    Laten we eerlijk zijn, niet iedere dame heeft is zich van geen kwaad bewust als het ze overkomt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      jan 25, 2022 @ 21:21:09

      Het stoort me dat alles zo eenzijdig wordt bekeken. Alle mannen slecht, alle vrouwen onschuldig, de naam “het Gooise matras” is niet uit het niets ontstaan. Sommige vrouwen gaan ver om hun doel te bereiken in dat wereldje. En wie dat er voor over heeft mag van mij, maar moet niet later gaan zeuren .
      Maar dan heb ik het uiteraard alleen over de mediawereld waar dat allemaal toch al minder geremd toegaat.

      Beantwoorden

      • MyriamC
        jan 25, 2022 @ 21:52:17

        Met je eens hoor Riet!

        Beantwoorden

        • rietepietz
          jan 25, 2022 @ 22:12:13

          Gelukkig denke er wel meer zélf na in plaats van alle na te praten.

          Beantwoorden

          • MyriamC
            jan 25, 2022 @ 22:16:47

            Je zou denken dat de meisjes/dames van de jongere generatie veel mondiger zijn geworden in de loop der jaren. Dat blijkt dan toch tegen te vallen. Mij is nooit iets overkomen. Misschien dat ik het al uitstraalde dat een kerel niets hoefde te proberen, ik weet het niet. Ik heb altijd heel fijn met mannen samengewerkt. Veel fijner dan met vrouwen, als ik eerlijk mag zijn.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              jan 25, 2022 @ 22:28:05

              Hier hetzelfde verhaal, altijd met mannen gewerkt tot grote tevredenheid . Maar inderdaad, lichaamstaal zegt vaak al veel en zo nodig had en heb ik m’n antwoord wel klaar. Ik las in de krant dat één van meisjes ademhalingsoefeningen op de grond deed en er iemand toe keek en zei”je zou er zó op duiken” Dan zou ik in zo’n geval zeggen “zou ik niet doen, mijn knie schiet op de meest onverwachte momenten omhoog van de kramp” ik denk dat de boodschap dan wel over zou komen.

              Beantwoorden

              • Mrs. Brubeck
                jan 25, 2022 @ 22:39:20

                Ja Riet, maar jij bent dát meisje niet, ik zou ook fel reageren, maar sommigen zijn niet zo mondig.

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  jan 26, 2022 @ 08:04:02

                  Klopt, en ( dat soort) mannen hebben daar radar voor en weten feilloos wie ze moeten hebben. Dat maakt het ook nog lastiger te bestrijden dan het al is.

  24. RenéSmurf
    jan 25, 2022 @ 20:56:22

    Ja, diversiteit is goed, maar alles wat kunstmatig is is niet goed. We leefden altijd in een blanke mannenwereld, en dat is nu minder het geval. En zo gaat het maar door. Ik leg de schuld vooral bij het creeeren van de situatie, de commerciele televisie is nergens goed voor. maar ja, in kerkgenootschappen komt het ook voor. Overal lijkt het wel,

    Beantwoorden

  25. Neeltje
    jan 25, 2022 @ 20:47:42

    Ieder verhaal heeft twee kanten.

    Beantwoorden

  26. liesonderweg
    jan 25, 2022 @ 20:46:32

    Respect, wat bijna niet meer bestaat, zou al veel oplossen…!
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

Geef een reactie op rietepietz Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.