Misschien ben ik wel heel ondankbaar, of verwacht ik te veel, of ben ik niet reëel, of wacht ik eigenlijk op wonderen.
Het zal allemaal wel een klein beetje waar zijn. Ik heb zóveel redenen om blij te zijn maar ik bén niet blij. Ja ik doe blij, juist omdat ik alle reden héb om blij te zijn.
Ik me realiseer me zó goed hoeveel fijne mensen ik om me heen heb, en hoe mooi het is dat ik, zoals de laatste dagen gewoon weer nodig was om te werken. En zo kan ik nog wel meer opsommen en tóch komt de blijdschap niet van binnen uit, daar blijft verdriet toch de boventoon voeren.
Misschien dúrf ik niet meer blij te zijn omdat ik geen teleurstellingen verdraag.
En ja, na anderhalf jaar is het eindelijk mogelijk dat Ruud zaterdag weer even naar Nederland komt, je zou toch verwachten dat ik op de tafel dans van blijdschap maar dat dóe ik niet.
Hij komt maar voor 2 weken, en ja, het is nog steeds de bedoeling dat hij weer hier komt wonen maar door corona moesten er ongewild beslissingen genomen worden die dat ook nu nog even onmogelijk maken. Hij gaat dus wéér weg na 2 weken.
Het wordt een beetje warrig logje geloof ik, misschien bén ik wel warrig, of een beetje van de rail!
Dát zal het wel zijn, knettergek zoals in de titel van m’n site…. maar dan anders!
Weet je wát… ik zet de bloemetjes even buiten…. ze staan er zó mooi bij.
vreemd mens
06 okt 2021 89 reacties
minoesjka2
okt 11, 2021 @ 18:18:41
Ach, meis ……….. wat is rouw rauw hé!!! Houdt vol, want echt het gaat weer beter worden, en je gaat je echt wel weer echt blij voelen, alleen nu even niet. En dat niet blij voelen mag er ook zijn, want het gewoon zwaar.
{{{{{{{{{{{knuffle}}}}}}}}}}}}}}}}
rietepietz
okt 11, 2021 @ 18:27:33
Maar hoe ik ook m’n best doe, veel beter zal het niet worden. Ik mag ook best tevreden zijn met het mooie leven dat ik gehad heb.
Dat ben ik ook , ik verwacht niet zo veel meer en maak er het best haalbare van. Dat lukt aardig zolang ik niet uit m’n evenwicht gehaald word.
Liesbethblogt
okt 09, 2021 @ 16:52:31
Zou het geen slecht teken zijn wanneer je al klaar was met rouwen? En dat Ruud komt is geweldig maar je weet dat hij niet blijft en dat je hem ook weer moet gaan missen. Virtuele knuffel Rietepietz.
rietepietz
okt 09, 2021 @ 19:01:31
Dat is zo, en ik héb hem het laatst gezien in de twee heel moeilijke weken dus ook dat komt allemaal weer terug. Dus ja, dat evenwicht hé!
Neeltje
okt 09, 2021 @ 08:53:17
Je moet niks hoor Riet. Gevoelens kun je niet dwingen. Het gemis van Henk is nog de dikke laag waar alles op gedragen wordt. Je zit nog aan het begin van je rouwproces. Goed van je om het te delen. Niemand kan het voor je oplossen, maar we kunnen wel met je meeleven. Knuffel van mij.
Neeltje
okt 09, 2021 @ 08:56:13
En ik weet dat je het heel fijn vindt eindelijk je zoon weer te zien, om hem vervolgens weer te laten gaan. En dat is nu net even teveel gevoelens ineens.
rietepietz
okt 09, 2021 @ 10:37:59
Dan kies ik eigenlijk liever voor de vlakke weg, dan maar niets, én geen vreugde én geen verdriet. Maar vaak begrijpen mensen dat niet.
Neeltje
okt 09, 2021 @ 12:28:21
Ik wel hoor en zo te lezen nog heel veel mensen.
rietepietz
okt 09, 2021 @ 12:49:42
Ja gelukkig wel.
rietepietz
okt 09, 2021 @ 10:36:23
Schrijven helpt inderdaad, dan zie ik zelf ook waar het scheef trekt. Ben gewoon nog in een wankel evenwicht en daar wil ik liever niet uitgetrokken worden . Ik heb er al zoveel moeite mee óm dat evenwicht te behouden. Dank voor je knuffel.
saturnein
okt 08, 2021 @ 19:20:27
De bodem is uit je bestaan gevallen, normaal dat je niet zo blij kan zijn als je wel zou willen. Elke bijkomende tegenslag is er eentje te veel, een harde duw tegen je (mentale) weerbaarheid. Begrijpelijk dus.
rietepietz
okt 08, 2021 @ 19:26:05
Ja zo zit het wel ongeveer in elkaar. En ik zal er ook keer wel mee kunnen dealen als ik mezelf weer bij elkaar geraapt heb.
saturnein
okt 08, 2021 @ 19:55:01
Neem je tijd. Leg jezelf niet te veel druk op.
rietepietz
okt 08, 2021 @ 20:18:32
Het logje , met de reacties, heeft me weer geholpen. Ik ga de horde wel weer nemen.
Leonoras life
okt 08, 2021 @ 10:19:16
Zo herkenbaar! Jouw leven zo veranderd.. dikke knuffel 😘
rietepietz
okt 08, 2021 @ 12:09:14
Dat is zeker waar, het gaat best wel goed met me maar het is een wankel evenwicht waar ik liever niet uitgehaald word, maar ja, dat heb ik niet altijd voor het kiezen.
Leonoras life
okt 09, 2021 @ 09:41:54
😘
Nicole Orriëns
okt 08, 2021 @ 08:49:41
Mensen zitten gecompliceerd in elkaar. Ik snap je verdriet heel goed. Wonderlijk hoe je rationeel kunt vinden dat je niets te klagen hebt, maar dat het op gevoelsniveau toch verdrietig voelt… Ik voel in ieder geval met je mee Riet.
N.B. Jezelf verwijten dat je niet voldoet aan de norm die je jezelf hebt opgelegd maakt een probleem nog groter, wordt mij altijd voorgehouden ; )
rietepietz
okt 08, 2021 @ 21:11:19
Vreemd hé, maar het is gewoon zo dat gevoel en verstand soms niet met elkaar overweg kunnen. Ze bakkeleien wat áf bij mij. Gelukkig voorkomt het verstand wél dat ik in een metersdiepe dip beland al modder ik dan wel een beetje tussen die twee “onderdelen”
staartje
okt 08, 2021 @ 08:40:49
Mooie bloemen. Blij zijn doe je niet op commando. Ik hoop dat je geniet als hij er is. Sterkte
rietepietz
okt 08, 2021 @ 12:10:03
Nee dat gaat lastig dat is waar. Maar het zal best goed komen.
Mrs. T.
okt 08, 2021 @ 00:18:34
Soms is het ook gewoon heel moeilijk om blij te zijn. En dan helpt het niet als je denkt dat je blij moet zijn. Laat het maar gewoon gebeuren,
rietepietz
okt 08, 2021 @ 08:02:09
Klopt, zeggen dat ik blij moet zijn helpt niet, mijn verstand weet dat heus wel maar als in je gevoel andere dingen de hoofdrol spelen helpt dat weinig.
djaktief
okt 07, 2021 @ 23:15:33
Ik snap het wel Riet. Het is complex. Ik hoop dat het toch fijn wordt
rietepietz
okt 08, 2021 @ 08:00:23
Het zal zeker wel fijn worden maar inderdaad ook wel heel dubbel omdat ik altijd in m’n achterhoofd heb dat hij weer terug gaat.
Nicky
okt 07, 2021 @ 22:24:21
Prachtige bloemen inderdaad. En wat lijkt het me moeilijk om je kind zo ver weg te hebben. Ik kan me wel voorstellen dat die twee weken dat-ie hier is, geweldig zijn. Maar het zijn natuurlijk ‘maar’ twee weken. Dikke knuffel vanaf hier.
rietepietz
okt 08, 2021 @ 07:59:20
Dat vind ik inderdaad moeilijk, ik ben totaal niet geschikt om emigrantenmoeder te moeten zijn, dat is niet voor iedereen hetzelfde denk ik.
Zoek voor mezelf dan de minst pijnlijke manier op en dat is dus vaak “de emoties afvlakken”. Daar heb ik die 25 jaar mee leren leven maar sinds hij dus eigenlijk weer 2 jaar hier woonde ( gelukkig in de tijd dat Henk dat nog mee kreeg) had ik weer meer emoties toegelaten waardoor ik nu eigenlijk weer terug bij af ben.
Suskeblogt
okt 07, 2021 @ 19:24:01
Een masker opzetten kan het nare gevoel alleen maar erger maken. Ik denk toch dat je genoeg vrienden en familie hebt die naar je kunnen luisteren en steunen.
Het verlies knaagt nog steeds.
rietepietz
okt 07, 2021 @ 20:24:33
Daar ben ik ook heel dankbaar voor, al kan het niet ;alles oplossen. En m’n verstand weet het allemaal wel, dat is het probleem niet.
Maar sommige dingen zitten gewoon in m’n aard, logisch of niet ,het gebeurt.
willyfotoblog
okt 07, 2021 @ 19:06:08
anderhalf jaar.. dat is wel een ganse tijd Riet
begrijpelijk dat je dat anders gewild had…
geniet er samen van
rietepietz
okt 07, 2021 @ 20:41:41
Het tikte hard aan dat anderhalf jaar geleden allebéi de mannen uit m’n dagelijkse leven verdwenen.
Karel
okt 07, 2021 @ 18:31:49
inderdaad vele dieren waren mij en de camera goed gezind 🙂
ik heb er weer enorm genoten
zaterdag weer , maar dan bij de mooie nepolifanten 🙂
Spontanity
okt 07, 2021 @ 14:49:47
Maskertjes opzetten.
Hoop dat de blijheid om Ruud toch de boventoon gaat voeren.
Voor eventjes.
rietepietz
okt 07, 2021 @ 15:48:57
Daarvoor realiseer ik me té veel dat het maar twee weekjes zijn maar het zal evengoed best wel gezellig worden.
Naomi
okt 07, 2021 @ 09:28:35
Ach, weet je wat het is? Qua emoties ‘moet’ je eigenlijk niks. Ik snap het heel goed hoor, dat je het gevoel hebt dat je nu blij zou moeten zijn, maar het is toch wat het is? En dat mag. Ik wens je sterkte!
rietepietz
okt 07, 2021 @ 10:36:36
Nee klopt, ze overkomen je en je verstand heeft daar weinig inbreng in. Anders was het zó opgelost.
Thomas Pannenkoek
okt 07, 2021 @ 09:18:25
Door het feit dat ik je nog niet zo lang volg, was het een raadsel wie Ruud is. Je zoon, begrijp ik nu?
Wat géén raadsel is, is je gevoel bij zijn tijdelijke terugkomst. Tuurlijk wil je dat deze van langere duur is/wordt, en daar help ik je honderd procent mee voor duimen!
rietepietz
okt 07, 2021 @ 10:22:39
Dat klopt, hij woont als meer dan 25 jaar in de USA en zóu ruim drie jaar geleden weer voorgoed hier komen wonen maar corona maakte dat hij toch weer tijdelijk voor de USA moest kiezen om zijn baan te kunnen behouden. Ik reken maar helemaal nergens op dat geeft me de meeste rust.
meninggever
okt 07, 2021 @ 09:12:14
In de Engelse taal heet dat ‘Mixed emotions’ en in jouw situatie is dat helemaal niet vreemd. ‘Het moet slijten’ de dooddoener die veelal niet de lading dekt ook al zal het vanuit de basiscursus psychologie van het LOI wel kloppen. Je moet het zelf doen en mist zoveel….ik snap dat wel hoor. En wens je vooral wijsheid al heb je die best aardig in de rugzak en cv verpakt…
rietepietz
okt 07, 2021 @ 10:20:00
En ik dóe het ook wel zelf, weliswaar gesteund door alle hulp om me heen, maar toch, ik wil niet uit m’n evenwicht gehaald worden en dat gebeurt natuurlijk wél in dit soort gevallen omdat ik Ruud ook voor het laatst zag in die zo heel bijzondere weken.
meninggever
okt 10, 2021 @ 10:50:44
IK snap je zeer……
rietepietz
okt 10, 2021 @ 11:05:19
Gelukkig snappen heel veel mensen me wel.
Sjoerd
okt 07, 2021 @ 08:37:23
Ik kan me er iets bij voorstellen. Ik moet er ook niet aan denken om mijn maatje te verliezen.
rietepietz
okt 07, 2021 @ 08:41:45
Misschien wel omdat m’n maatje al wat langer meer “m’n kind dan m’n maatje” was lijkt het gemis dubbel aan te komen.
John
okt 07, 2021 @ 08:04:33
Ik begrijp het wel. Je wilt je kinderen gewoon ook dicht bij je hebben, en niet zo ver weg. Nu zou dat gebeuren maar veranderde door corona alle plannen weer. En je gevoel kun je niet afdwingen. Je hebt alle redenen om je ook niet blij te voelen. Denk ik dan. Als je die 2 weken dat Ruud er is maar wel geniet.
rietepietz
okt 07, 2021 @ 08:44:39
Ja sterker nog, hij woonde al twee jaar hier voor corona roet in het eten gooide.Ik ben ook echt dankbaar dat hij er wás in de tijd dat Henk dat ook nog meekreeg. Die heeft er zó van genoten. Maar de klap kwam dus wel hard aan dat hij toen toch moest kiezen om weer weg te gaan.
AnneMarie
okt 07, 2021 @ 07:29:54
Geloof dat ik er wel iets van begrijp maar verhelpen kan ik het niet daarom stuur ik je maar een dikke knuffel en hoop dat het grote niet blij zijn iets wegebt.
rietepietz
okt 07, 2021 @ 08:01:27
Als het te verhelpen wás zou dat zeker al gebeurd zijn , maar “van je af schrijven”is dan nog het minst slechte scenario. Al is het maar om mezelf beter te begrijpen omdat ik óók tussen de regels door kan lezen natuurlijk .
Rebbeltje
okt 07, 2021 @ 00:32:57
Je moet de lat voor jezelf niet zo hoog leggen en genieten van de momenten waar je wel blij van word. Het gemis blijft en ook het afscheid van Ruud als hij er is en dat is wel weer heel snel. Probeer te genieten van de tijd die jullie samen door kunnen brengen. Je hoeft niet overal blij mee te zijn en dat mag je ook zeggen natuurlijk
Snap je eigenlijk best wel…alle reden om wel blij te zijn, maar het voelt anders.
Geniet je tijd met je zoon 🙂
Groetjes
Rebbeltje
okt 07, 2021 @ 00:34:12
Vergeet ik je mooie bloemen…zijn dat je oude die weer zijn gaan bloeien ?
rietepietz
okt 07, 2021 @ 07:58:16
Ja dat zijn inderdaad de orchideetjes van vorig jaar die nu zo overvloedig bloeien.
Rebbeltje
okt 07, 2021 @ 13:12:51
Knap hoor 🙂
rietepietz
okt 07, 2021 @ 15:43:27
Nou ja, ze doen het natuurlijk wél zelf, ik geef ze alleen af en toe wat water.
Rebbeltje
okt 07, 2021 @ 16:28:20
Is mij nog nooit gelukt om die over te houden 😉
rietepietz
okt 07, 2021 @ 18:27:33
In de winter op een lichte koele plek gezet, dat is mijn slaapkamer ( geen verwarming en raam open), dus dat was goed, de takjes gesnoeid en in het voorjaar weer beneden op gun lichte plekje gezet, slokje voeding erbij verder alleen water geven.
Rebbeltje
okt 07, 2021 @ 19:42:15
Toch eens proberen dan 😉 Dat deed mijn pa met de clivia altijd
rietepietz
okt 07, 2021 @ 21:07:03
Kan nooit kwaad.
rietepietz
okt 07, 2021 @ 08:03:24
Ik ben niet geschikt voor emigrantenmoeder, heb dat probleem altijd gehad, Muur eromheen om de grote ups en downs wat te dimmen. Dus nóóit grote blijdschap als hij er was maar dan ook nooit groot verdriet als hij weer ging.
Rebbeltje
okt 07, 2021 @ 13:13:36
Dat heet dan zelfbescherming?
rietepietz
okt 07, 2021 @ 15:44:09
Precies, ik ken mezelf wel een beetje.
Ferrara
okt 07, 2021 @ 00:22:34
Ach lieve mens toch, blijdschap kun je niet afdwingen. Dan ben je het gewoon maar even niet, neem het zoals het is, niemand zal je het wankele evenwicht kwalijk nemen. Zaterdag vooral niet al te flink doen, val zoonlief huilend in zijn armen als je daar behoefte toe voelt.
rietepietz
okt 07, 2021 @ 08:10:09
Het zal een vorm van zelfbescherming zijn denk ik. Als ik niet heel vreselijk blij ben zal later het verschil minder groot zijn. Ik herken het wel want heb het eigenlijk al die jaren dat hij daar woont zo gehad. Maar nu is m’n evenwicht een stuk wankeler dan destijds en eigenlijk wil ik niet uit m’n evenwicht gehaald worden.
Leidse Glibber
okt 07, 2021 @ 00:18:57
Ik snap je warrigheid en hoop dat Ruud weer snel voorgoed in Nderland kan komen wonen
rietepietz
okt 07, 2021 @ 08:11:24
Dat hoop ik natuurlijk ook maar voorlopig blijft het bij hopen.
omabaard
okt 06, 2021 @ 22:31:24
Een mens moet toch niet blij zijn omdat hij geen reden vindt om ongelukkig te zijn? Blije dagen, droeve dagen, neutrale dagen, ze wisselen elkaar voortdurend af. We kunnen niet anders dan ze beleven zoals ze komen. Moeten hoeft echt niet.
Misschien denk je al teveel aan het afscheid nemen van je zoon nadat hij hier is geweest. Klinkt logisch dat je na 1,5 jaar heel erg naar hem verlangt, en dan dat besef dat het maar voor even is…..
Bloemetjes niet teveel buiten zetten nu, het is er het weer niet naar!
Matroos Beek
okt 06, 2021 @ 23:34:08
Zo dacht ik het ook.
rietepietz
okt 07, 2021 @ 07:55:10
Wij mensen zitten raar in elkaar ja, of misschien alleen ik dat zou ook kunnen. Het toppen en dalen verhaal natuurlijk, eigenlijk wil ik geen dalen meer, daar lever ik dan de toppen wel voor in. Het leven is al moeilijk genoeg als ik op een keurig recht pad kan lopen met “zere” voeten.
Nee de bloemetjes blijven lekker binnen, ze zijn zó mooi!
omabaard
okt 07, 2021 @ 09:03:44
Dat denk ik ook vaak. Vlakke wegen belopen, zonder top noch dal. De toppen zijn natuurlijk wel heel erg leuk. Maar waar een top is, volgt dalen.
rietepietz
okt 07, 2021 @ 10:17:21
Dan mis je misschien mooi dingen maar ook vervelende dingen.
Karel
okt 06, 2021 @ 21:54:38
we zijn als mens vreemde wezens hé
hebben we reden om blij te zijn , zijn we het niet
als Ruud er straks is , ook al is het met corona beperkingen , zal je vast weer blij zijn , toch
kop op hoor
rietepietz
okt 06, 2021 @ 22:07:52
Ik ben er helaas meer mee bezig dat hij weer weg gaat dan dat hij komt. Het was zo’n teleurstelling dat hij door de omstandigheden terug moest toen hij eindelijk weer twee jaar hier woonde.
Karel
okt 07, 2021 @ 08:07:18
ja ik snap het , is allemaal ook moeilijk , probeer de zinnen wat te verzetten
rietepietz
okt 07, 2021 @ 08:38:29
Tja, ik dóe niet anders, maar zodra ik me daar te moe mee maak is Leiden in last.
Karel
okt 07, 2021 @ 08:51:24
iets anders weet ik niet wat zou helpen 😦
suc6
rietepietz
okt 07, 2021 @ 10:16:14
Het komt vast wel weer goed.
Karel
okt 07, 2021 @ 10:40:23
absoluut
RenéSmurf
okt 06, 2021 @ 21:50:51
Dingen gaan altijd anders dan verwacht. Dat was vroeger zo en zal altijd zo blijven.
rietepietz
okt 06, 2021 @ 22:04:16
Ja helaas, maar het blijft jammer.
gewoonanneke
okt 06, 2021 @ 21:39:36
Als ik zeg dat het gevoel herkenbaar is heb je daar niks aan. Maar snappen doe ik het wel…. Soms overvalt dat gevoel je en dat is toch logisch. Je mist Henk nog steeds ondanks alle lieve mensen om je heen waar je op die momenten best weer van kan genieten. Dat dubbele gevoel is zo herkenbaar. Hoop wel dat je een mooie tijd hebt met Ruud, wat mooi dat hij weer komt al is het maar voor twee weken. Hoop dat je daar echt helemaal van binnenuit van kan genieten. 😘
rietepietz
okt 06, 2021 @ 21:43:09
Waarschijnlijk is het probleem dat ik weer uit m’n relatieve evenwicht gehaald wordt. En vandaag kreeg ik van Inge nog heel fijn een stel foto’s die ik kwijt was van dat laatste jaar met Henk. Daar gáát m’n evenwicht.
gewoonanneke
okt 06, 2021 @ 22:17:14
Ja nou inderdaad hoor dat lijkt me ook zo logisch. Ik heb dat ook nog steeds hoor, vanmorgen oude bestanden uit te zoeken, verlies van een geliefde gaat nooit over, voor mij verzachten de jaren het wel. Maar opeens komt toch weer die felle pijn terug. Fijn dat je die foto’s wel terug heb. Is het niet gelukt alle bestanden terug te vinden??
rietepietz
okt 07, 2021 @ 07:47:56
Het is nog maar een wankel evenwicht , natuurlijk weet m’n verstand het allemaal prima maar “gevoel”laat zich niet foppen. Het eerste jaar heb ik gewoon nodig gehad om lichamelijk weer op krachten te komen denk ik. De rest komt nu pas aan de beurt.
Van de schijf viel niets meer af te halen maar ik had gelukkig veel op de SD stick van de camera. Maar juist in dat laatste jaar waren er ook veel telefoon filmpjes en foto’s die ik op de laptop had gezet. Op de telefoon stond daar nog maar een deel van, maar Inge had gelukkig ook veel bewaard.
gewoonanneke
okt 10, 2021 @ 20:29:39
Oke gelukkig nog wat dingen wel bewaard dan, zeker zo’n laatste jaar zou zo zonde zijn daar geen herinneringen behalve natuurlijk je eigen herinneringen van te hebben.
rietepietz
okt 10, 2021 @ 20:32:37
Ja er is alles bij elkaar niet heel veel verloren gegaan al zijn sommige foto’s alleen op mijn logjes te vinden en dan zijn ze verkleind.
gewoonanneke
okt 10, 2021 @ 20:44:22
Ja dat klopt dat is jammer dan he.
liesonderweg
okt 06, 2021 @ 21:18:59
Je bent niet warrig, Riet, en al helemaal niet ontspoord, ‘k begrijp zo goed wat er in jou omgaat. Blij zijn lukt niet op commando, ook al zouden daar redenen toe zijn.
Lie(f)s.
@Uitleg over het logje van gisteren heb ik niet, tenzij https://www.hln.be/deinze/kade-leerlingen-eren-ex-directeur-william-met-beeldenroute-van-deinze-tot-kasteel-ooidonk-mooiste-cadeau-dat-ik-kon-krijgen~ac9fa929/
rietepietz
okt 06, 2021 @ 21:30:10
Maar eigenlijk er zo weinig reden om niét blij te zijn, wat zit een mens toch raar in elkaar.
@M’n hoofd zal er gewoon niet bij geweest zijn.
MelodyK
okt 06, 2021 @ 21:16:58
Heejjjjj mutsje… wil jij wel es ff heel snel ophouden…. anders kom ik je hoogstpersoonlijk… en wel nu stante pede kontje kermis brengen.
Jij mag óók alle emoties toestaan hoor… niks mis mee, die horen erbij. Dat je je nu K(walitatief) U(itermate) T(eleurstellend) voelt doet niets af aan wat ook, én zegt niks over ondankbaarheid of wat ook.
Het is goed zoals het is!!
😘😘
rietepietz
okt 06, 2021 @ 21:32:10
Ik voel me niet eens heel slecht hoor, maar ik zóu blij moeten zijn en dat lukt niet . Daar baal ik dan van.