Engelse ziekte

In het vorige logje schreef ik;

Binnen word ik (daar zit nog een verhaal aan) verwezen naar het eind van de grote lichte hal. ”

Dat verhaal ontkomen jullie natuurlijk niet aan! De vriendelijk ogende jonge dame die ik aan spreek bij een info punt beantwoord mijn vraag in het Engels.
Nou sta ik in de hal van openbaar Nederlands gebouw en dan verwacht ik eigenlijk in mijn “moerstaal” aangesproken te worden aan een informatie balie.
Maar goed ik heb me opgetut en misschien zie ik er wel erg buitenlands uit dus ik vraag haar of ze Nederlands spreekt. Het spijt haar, maar ze spreekt niet goed genoeg Nederlands zegt ze.

En dát schiet me in het verkeerde keelgat , ze probéért het zelfs niet eens, en ik zeg; ” You’d rather see me make a fool of myself trying to make myself clear in your language.” Ze kijkt een beetje beschaamd en zegt nogmaals sorry! Ik neem dan toch de moeite in mijn niet zo perfecte Engels uit te leggen dat ze een dergelijke taak gewoon niet mag accepteren als de verwachting is dat er in hoofdzaak Nederlands sprekende mensen geïnformeerd moeten worden. Of beter haar best moet doen om tóch Nederlands te spreken omdat ze daar veel van kan leren.

Misschien niet aardig van me maar ik wordt kriegel van het feit dat ik me altijd aan moet passen aan anderstalige. Heus ik begrijp wel dat mensen die hier tijdelijk verblijven voor vakantie de taal niet leren, die help ik naar beste kunnen. Maar mensen die hier langdurig verblijven mogen best de moeite nemen zich een beetje in het Nederlands uit te kunnen drukken. Daar wil ik ze best bij helpen door Nederlands met ze te spreken en waar nodig een woord aan te reiken dat even niet wil lukken.
Ik begrijp óók nog wel dat vooral Engels sprekende mensen die hier wonen vaak weinig de kans krijgen om onze lastige taal te leren, vrijwel iedereen die redelijk Engels spreek weet niet hoe snel hij/zij het gesprek in het Engels voort moeten zetten als blijkt dat iemand Engels sprekend is.

Ik zie het in Engeland ( of welk anderstalig land) nog niet gebeuren dat ik daar in het Nederlands aangesproken wordt als ik in een openbaar gebouw naar de infobalie stap. Dan zou ik al heel blij zijn wanneer men me kan verwijzen naar iemand die wél mijn taal spreekt. Zoals ik ook wel begrijp dat men voor een infobalie graag mensen heeft die meertalig zijn, dat is een groot pluspunt maar ik vind het toch wel een vereiste dat onze eigen taal altijd de voertaal moet zijn tót blijkt dat een andere taal nodig is..
Ja hoor, noem me gerust een xenofobe, voor mij bestaat het trendy; ” the mall of the Netherlands ” helemaal niet, dat blijft het winkelcentrum Leidschenhage, doe alsjeblieft gewoon, dat vind ik echt al gek genoeg.



94 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    sep 17, 2021 @ 02:38:53

    Ik ben ooit weggelopen van een terras in Noordwijk waar ze me eerst in het Duits aanspraken en toen ik er iets van zei overschakelde naar Nederlands

    Beantwoorden

  2. meninggever
    sep 16, 2021 @ 09:03:06

    Onlangs ontdekten we dat de Hema aan de Amsterdamse Nieuwendijk in het restaurant uitsluitend Engelstalige medewerk(st)ers kende. En dan haak ik toch af. Dat is voorbij de grens van het betamelijke…

    Beantwoorden

  3. AnneMarie
    sep 13, 2021 @ 21:17:26

    Wie verzint het nu om daar een Engelstalige neer te zetten. Ze had geluk dat je haar zo netjes in het Engels van repliek kon geven. Was mij echt niet gelukt maar had er wel in mijn slechtste Engels wat van gezegd. Het irriteerd me mateloos om in Nederland verplicht te worden Engels te spreken.

    Beantwoorden

  4. Corja
    sep 12, 2021 @ 13:58:10

    Goed gereageerd, Riet! Ik zou een klinkende mail sturen naar de directie. Het is geen stijl dat wij niet gewoon in onze moedertaal worden aangesproken. Het concertgebouw (Amare is natuurlijk ook alweer een woord in een andere taal!) wordt, tenminste dat zag ik de keren dat ik daar was in het verleden, toen het nog gewoon Dr. Anton Philipszaal was en Zuiderstrandtheater, hoofdzakelijk bezocht door ‘De Grijze Gemeente’. En daarvan is niet iedereen zo goed van de tongriem gesneden in het Engels als jij en ik. Wij redden ons wel. Ik zou het aan de grote klok hangen, als ik jou was.
    Trouwens, ook in het Fotomuseum kon ik niet gewoon in het Nederlands een lunch bestellen. Het is echt de Engelse ziekte. En daartegen bestaat geen vaccinatie, helaas.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 12, 2021 @ 14:56:35

      Het wordt echt steeds gekker, het meisje voelde zich ook erg ongemakkelijk toen ik er iets van zei. Misschien denkt ze er nu beter bij na eer ze zo’n “baantje”toezegt.
      In een restaurant stap ik op als er geen bedienend personeel is dat Nederlands spreekt, dat doet pijn in de portemonnee, dat doe ik ook als ik niet met contant geld kan betalen. Maar ja als eenling helpt het natuurlijk niet zo veel. Ik heb even niet de puf om energie te stoppen in brieven die toch gewoon de prullenbak in gaan, daar heb ik ondertussen aardig wat ervaring in.

      Beantwoorden

      • Corja
        sep 13, 2021 @ 15:01:04

        Ach ja, je hebt gelijk. Niemand die de moeite neemt om zich in ‘onze’ ergernissen te gaan verdiepen. De hele maatschappij verengelst. Tegen het meisje in het restaurant zei ik indertijd dat ze gewoon Nederlands kon praten, omdat ik dat prima kan verstaan, omdat ik hier, in Nederland, woon. Inderdaad, beetje pijnlijk, misschien. Maar ik zou me suf leren om, als ik in dat soort omstandigheden zou zijn, mensen in hun eigen taal te woord te kunnen staan. Zucht.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          sep 13, 2021 @ 17:08:47

          Ja helemaal mijn idee, ik blijf weg uit landen waar ik de mensen niet kan verstaan hoewel je bij een georganiseerde reis iets makkelijk kunt zijn omdat er altijd een reisleider is die de taal spreekt. Ik voel me doodongelukkig als ik mensen niet kan verstaan maar ik verwacht natuurlijk niét dat men mijn taal spreekt.als je taalgevoelig bent pik je tijdens een vakantie wel snel wat zinnetje op, eventueel met de hulp van , vroeger een boekje, tegenwoordig je telefoon.

          Beantwoorden

  5. hanscke
    sep 11, 2021 @ 20:16:23

    Je hebt helemaal gelijk Riet, maar wie haalt het in zijn/haar hoofd om zo’n persoon aan te stellen

    Beantwoorden

  6. Happy Hulk
    sep 11, 2021 @ 12:27:33

    What aar joe zee?

    Beantwoorden

  7. RenéSmurf
    sep 10, 2021 @ 22:19:18

    Ik was eens in Polen en wilde daar een kaartje kopen maar de medewerkster sprak alleen Pools, ze deed zelfs geen moeite. En hier moet iedereen maar Engels kunnen, in de stad Groningen zijn veel studenten, daar wordt weinig Nederlands gesproken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 11, 2021 @ 09:59:47

      Zoals met veel dingen slaan in Nederland op dit gebied behoorlijk door. We mogen dan op de wereldkaart niet heel veel voorstellen, we hébben toch een eigen taal waar we best zuinig op mogen zijn.

      Beantwoorden

  8. Mrs. T.
    sep 10, 2021 @ 21:04:35

    Hadden we New York maar nooit verkocht … 😉

    Beantwoorden

  9. Nicky
    sep 10, 2021 @ 16:50:36

    Je hebt groot gelijk. Voor toeristen is het inderdaad anders, maar verder… gewoon Nederlands graag! Toen mijn verkering nog werkte gingen we ooit naar een feest met zijn collega’s. Dat vond ik bijzonder. Die mensen stelden zich aan elkaar voor door hun naam te noemen én het land waar ze vandaan kwamen. Ze kwamen echt overal vandaan maar niemand sprak Nederlands. Dat was ook niet nodig omdat op het werk sowieso Engels werd gesproken maar buiten werktijd ook. De meeste Nederlanders zijn trots op hun talenkennis en laten graag zien dat ze Engels spreken, waardoor het gewoon voor expats en zo niet nodig is om de taal te leren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2021 @ 18:10:38

      Voor expats is het inderdaad meestal ondoenlijk om steeds wéér een nieuwe taal te moeten leren , ze blijven meestal maar een paar jaar in een bepaald land. Dan pikken de taalgevoelige mensen nog wel wat van de taal op maar mensen zonder talenknobbel trekken dat niet. Toch vind ik dat ook zij wél hun best moeten doen om ten minste wat beleefdheden in de taal van het land te kunnen wisselen, bij een verblijf van een paar jaar moet dat wel kunnen. Vrijwel iedere toerist weet na twee weken vakantie in Spanje wel een aantal dingen in het Spaans te bestellen. 😉

      Beantwoorden

  10. Neeltje
    sep 10, 2021 @ 15:29:14

    Haha, zelfs in het Engels sta je niet met je mond vol tanden!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2021 @ 15:33:05

      Ja hoor best wel vaak, maar meestal rolt er in eerste instantie van alles uit , dat is meteen óver als ik een antwoord moet formuleren. Ik merk dat altijd Als Sebastian hier is, Zolang ik niet nadenk en eenvoudige gangbare zinnetjes er uit kan knallen gaat het prima, tot het gesprek iets meer persoonlijk wordt, dan haspel ik wat af hoor.

      Beantwoorden

  11. Matroos Beek
    sep 10, 2021 @ 15:08:51

    Dan zul jij vast heel blij zijn met mijn job: anderstaligen Nederlands leren lezen en schrijven. Ik heb nu een klas met maar liefst 16 nieuwe instromers, vooral uit Afghanistan, maar ze komen eigenlijk van over heel de wereld. Ongelooflijk hoe je na één week al vooruitgang ziet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2021 @ 15:29:36

      Ja daar ben ik zeker blij mee, het is me een raadsel hoe het mogelijk is dat mensen hier 25 jaar en meer wonen en nóg met een tolk moeten werken. In de AC komt de Ned. taal ook niet erg van de grond , ze zouden veel meer tussen Nederlands sprekende mensen moeten verkeren om snel en goed met de taal overweg te kunnen, niet werkt beter dan naast de lessen in alles te maken te krijgen met onze taal. Er is veel teveel “kluitjesvorming” waardoor ze het geleerde niet in de praktijk hoeven te brengen.

      Beantwoorden

      • Matroos Beek
        sep 10, 2021 @ 16:19:57

        Dat is waar. En weet je wat het is, op de afdeling waar ik werk komen ze van over de hele wereld. Nederlands wordt zo stilletjesaan de enige taal die ze gemeenschappelijk praten. En ze willen ook wel, want ze willen hier hun toekomst opbouwen en verder studeren. Dat scheelt een hoop.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          sep 10, 2021 @ 18:04:00

          Er zijn er gelukkig genoeg die van goede wil zijn, en die moeten ook de kansen krijgen om volledig te integreren. Dat sommige hun kansen verprutsen is logisch, ook niet iedere Nederlander benut z’n kansen .

          Beantwoorden

  12. willyfotoblog
    sep 10, 2021 @ 13:57:38

    een mooie Engelse volzin Riet…

    maar je hebt meer dan gelijk..

    hier kom je dit ook wel tegen..

    greetings

    Beantwoorden

  13. Naomi
    sep 10, 2021 @ 12:43:18

    Maar dat antwoord! Waar haalde je die ineens vandaan? Dat klinkt als een volleerd Engelstalige. Ik vind het prima om op straat tegen toeristen Engels (of Duits, ook vrij veel hier in de omgeving) te praten, maar bij zo’n functie als in dit logje zou je toch inderdaad verwachten dat de dame in kwestie het Nederlands in ieder geval genoeg machtig is om mensen te woord te kunnen staan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2021 @ 13:19:40

      Mijn Engels lijdt onder een gebrek aan gelegenheid om het in praktijk te brengen en dus behoorlijk sleets. Maar soms rolt er onvoorbereid zomaar iets moois uit, zolang ik er niet bij nadenk gaat het eigenlijk vaak vrij goed omdat het toch vaak min of meer standaard beleefdheid zinnetjes zijn.
      Ik zou de 8 die ik destijds op HAVO niveau haalde nu zéker niet meer waar kunnen maken maar ik versta en begrijp het nog steeds meer dan voldoende. Maar ik die tijd las ik ook dikke Engelstalige thrillers . 😉

      Beantwoorden

  14. Liesbethblogt
    sep 10, 2021 @ 09:48:48

    O dat vind ik dus een hele mooie duidelijk Engelse volzin. Ik vind dat je gelijk hebt. Ook die studenten in Groningen je komt hier studeren wees blij dat je erin komt als het aan mij lag waren eerst alle Nederlandse studenten aangenomen en geplaatst en wat er over blijft dat is voor de rest. Want er worden ook gewoon weer Nederlanders uitgeloot. Maar ja dat geld he daar gaat het om. Ik vind het totaal geen probleem om iemand in het Engels vooruit te helpen maar ik begin in het Nederlands. Ben je hier op vakantie met alle liefde dat ik je help, woon je hier dan leer je mijn taal en al gebruik je in 3 zinnen Nederlands woord omdat je er nog niet meer weet, je probeert het.
    Op Margraten liep ik een receptie binnen en die Amerikaan had ook zo’n houding van in het Engels graag. Wat denk je vent tis Nederland hier zet een bordje neer zou ik zeggen.
    Die griet moet geen publieke functie aannemen als ze te onzeker is om de voertaal te spreken. Ik schaam me al dood als ik een kilometer over de Duitse grens een vraag moet stellen, ik ken 2 volzinnen de ene van mijn opa is niet zo netjes de ander is een excuus voor mijn slechte Duits. Gelukkig kom ik er zelden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2021 @ 13:05:30

      Ik kan me best wel redden in het Engels met min of meer standaard zinnen , het gaat pas fout zodra ik in m’n eigen woorden wil zeggen wat ik denk, dan ga ik erg de fout in met de zinsbouw. Duits versta ik ook prima maar omdat ik dat nog véél minder hoor dan Engels is spreken wel héél erg ver wegzakt al zou ik in het land wel mezelf kunnen redden.
      Ja zoals jij omgaat met anders talige doe ik het ook. Het is te gek dat ik me moet behelpen ten behoeve van anderstalige die er geen moeite voor willen doen zich in de taal van ons land verstaanbaar te maken.
      Maar ik moet zeggen dat veel Nederlanders er zélf aan meewerken doordat ze het leuk vinden hun Engels te etaleren of te oefenen. Ik zie het bij mijn buurman die al 5 jaar in Nederland woont , zelfs zijn vrouw spreekt overwegend Engels tegen hem. Ik weiger dat en bij mij doet hij ook zijn best maar het is bar slecht gesteld met zijn Nederlands. Met iets simpels als “te leen hebben” moet ik hem helpen, gelukkig kán ik hem dan het goede woord aanreiken omdat ik wél wat borrowed is . 😉

      Beantwoorden

  15. Nicole Orriëns
    sep 10, 2021 @ 09:04:00

    Je hebt inderdaad wel een punt Riet. We wonen natuurlijk wel in Nederland. Het is wonderlijk hoe het Engels oprukt….

    Beantwoorden

  16. Thomas Pannenkoek
    sep 10, 2021 @ 07:59:38

    Overschot van gelijk! In mijn geval zou dit een Groepers mailtje aan de organisatie hebben opgeleverd…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2021 @ 08:45:07

      Over het algemeen laat ik ook wat van me horen in dit soort gevallen, zelfs al levert het zelden iet positiefs op. Ik hoop dat toch enigszins werkt als je de mensen zich ongemakkelijk laat voelen zodat ze een volgende keer dit soort opdrachten niet aanvaarden.

      Beantwoorden

  17. John
    sep 10, 2021 @ 07:57:04

    De inmiddels ex-vriendin van mijn zoon kwam ook uit Engeland. In de 6 jaar dat ze in Nederland verbleef, en de 4.5 jaar dat ze samenwoonde met mijn zoon, sprak ze bijna geen woord Nederlands. Ik heb me daar altijd over laten horen, maar het zat gewoon niet in haar. Als je naar een land verhuisd voor wat voor reden dan ook, leer je de taal.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2021 @ 08:48:17

      Niet iedereen is even taalgevoelig en ik begrijp dus wél dat niet iedereen de taal perfect aan kan leren maar” je best doen ” beloon ik dan graag met mijn hulp. Zonder dat gooi ik de kont tegen de krib. Maar wanneer mensen weigeren om “te blunderen” in mijn taal in mijn land , weiger ik te blunderen in hún taal in mijn land.

      Beantwoorden

  18. Koen
    sep 10, 2021 @ 07:48:29

    ’t Is me wat. Een paar weken geleden moest ik mijn Belgische bank (het filiaal in Antwerpen) bellen. Uiteraard … nou ja … word je dan doorverbonden met een call centre (Sorry voor deze Engelse term). De dame die me informatie moest geven verstond of sprak geen gebenedijd woord Nederlands. Shame on her – zeg ik met een knipoog.
    In Mozambique doe ik mijn best in het Portugees maar vraag wel na een tijdje of ze ook Engels praten of verstaan …

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2021 @ 08:56:03

      Dat jij een foutje maakt in de taal van het land is best wel normaal en zeker vergeeflijk omdat je je best doet om het te leren.
      Maar ik blijf het verkeerd vinden om dan iemand uit het land te vragen zich uit te drukken in jouw taal die hij/zij niet volledig beheerst en dus waarschijnlijk blunders begaat. In jouw geval is Engels ook al niet jouw moerstaal wat het nog ingewikkelder maakt. Er is al heel veel Engels in onze taal geslopen, daar kan ik vaak prima mee leven maar ik sta toch op m’n achterste benen (leg dat maar eens uit aan anderstalige) in situaties als ik hier beschrijf.

      Beantwoorden

  19. Lies
    sep 09, 2021 @ 22:43:59

    Gelijk heb je!
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  20. Rebbeltje
    sep 09, 2021 @ 22:07:41

    Ha moest gelijk denken aan een hotel in Parijs…in gebrekkig frans doen we ons best en vragen of ze engels spreekt. Zegt ze in het Engels…het frans gaat goed ga maar door in het frans.
    Blijkt ze ook nederlands te spreken haha…
    Wij doen altijd ons best in het buitenland, maar soms krullen de tenen 😉

    Beantwoorden

  21. Spontanity
    sep 09, 2021 @ 21:47:06

    Ik ben het met je eens, maar ik maak me er ook schuldig aan winkelcentrum Leidschendam The mall of……. te noemen.
    Ik ga mijn leven beteren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2021 @ 09:05:06

      Onze uitspraak van dit soort Amerikaanse namen laat dan ook meestal nog te wensen over . Ik krijg deze overdreven naam niet uit m’n b…eh mond. Maar jij mag natuurlijk. 😉

      Beantwoorden

  22. Sjoerd
    sep 09, 2021 @ 21:45:50

    ik kan niet anders dan je gelijk geven. Je mag hier toch zeker eisen dat je in het Nederlands geholpen wordt.

    Beantwoorden

  23. Ferrara
    sep 09, 2021 @ 21:40:46

    Bij een informatiepunt staan en dan het Nederlands niet machtig zijn, ook een fout van de organisatie. Maar ja zolang van Engelshoven(let op de naam) promoot dat Engels de voertaal moet zijn op de universiteit wordt het er zeker niet beter op. Corona hield de Duitse toerist buiten de deur, maar het was lange tijd de gewoonte om op het terras in het Duits te worden aangesproken. Ik zei er altijd wat van.
    En waar zou de taalachterstand op de scholen vandaan komen?
    Gisteren zag ik die leuke Gor (held in de frontlinie) weer voorbij komen, die man zou voor velen als voorbeeld kunnen dienen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 10, 2021 @ 09:16:20

      O ja… van Engelshoven past zómaar in jouw serie taal curiosa.
      Inderdaad, op Scheveningen en Kijkduin zag je vaak ook héél veel “Zimmer frei” . Ik snap wel dat men ook buitenlandse toeristen aan wil spreken maar zet het dan óók in het Nederlands erbij. Nu gaat men er maar vanuit dat wij het wel snappen.
      Ik stap ook echt op als ik op een terras uitsluitend in het Engels aangesproken word aangesproken. Gor ken ik niet , dat is misschien wel een gemis begrijp ik?

      Beantwoorden

  24. omabaard
    sep 09, 2021 @ 21:18:55

    In eigen land komt de eigen taal op de eerste plaats. Wij hebben dat probleem hier vaak, omdat in ons land eigenlijk drie talen worden gesproken. Maar in Vlaanderen wil ik Vlaams horen.
    Groot gelijk dat je reageerde, correct en beleefd, zo ken ik je.

    Beantwoorden

  25. waarloopjijwarmvoor
    sep 09, 2021 @ 21:07:49

    Helemaal mee eens Riet. Het wordt steeds erger. In Amsterdam is het al een uitzondering als je in het Nederlands aangesproken wordt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 09, 2021 @ 21:14:45

      Klopt, in restaurants gebeurt dat vrij vaak, ik stap direct op. Gooi tegenwoordig steeds vaker de kont tegen de krib want steeds meer bedrijven werken met Oostblok mensen. Prima zolang ze niet met de klant in contact komen. Kreeg laatst te maken met kabelmensen die geen woord Nederlands spraken, Dat is te gek voor woorden.

      Beantwoorden

  26. Karel
    sep 09, 2021 @ 20:56:49

    ik sta volledig achter je , vind het van de zotte dat wij ons moeten aanpassen en zij niet als ze vrijwillig hier komen om te leren of te werken
    en ff voor de goede orde , onze mooie tal is niet moeilijk , zelfs ik ken het in woord en geschrift

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 09, 2021 @ 21:24:37

      Maar voor anderstalige is het best lastig door alle uitzonderingen. Maar van je fouten leer je dus fouten maken mag.

      Beantwoorden

      • Karel
        sep 10, 2021 @ 08:58:16

        ik was een 7 jaren in Canada , en moest de taal leren . uit
        en dat verwacht ik van een ieder die hier langer komt dan een vakantie ook . uit
        en van fouten leert men

        Beantwoorden

        • rietepietz
          sep 10, 2021 @ 09:20:22

          Landen als Canada en de US kom je ook gewoon niet aan de bak wanneer je de taal niet spreekt. Om je eigen taal te onderhouden zijn er dan vaak wel clubjes van emigranten maar in het openbare leven spreek je gewoon de taal van het land en zo hoort het ook.

          Beantwoorden

          • Karel
            sep 10, 2021 @ 10:06:08

            klopt niet verstaanbaar = geen werk = is geen geld = het boevenpad op 😦 althans vaak
            ja ik kocht er in een reuzenklomp mijn zware van nelle , en soms zelfs zoute haring mmmm
            de Nederlandse boeren daar gingen op mijn baas na allemaal naar de Nederlandse kerk

            Beantwoorden

            • rietepietz
              sep 10, 2021 @ 13:08:56

              Ik snap heel goed dat je iets van je cultuur wilt bewaren maar buitenshuis pas je je gewoon aan. Mijn leeft als een Amerikaan en viert gewoon Thankgiving en andere feesten mee.

              Beantwoorden

              • Karel
                sep 10, 2021 @ 19:49:20

                zo is het precies , en je ziet wel , al je volgers zijn het met je eens

                aha je hebt me ff horen kletsen , ja ik geniet daar enorm , iedere keer weer 🙂
                het is me opgevallen dat m’n longen daar geen overuren maken , is ook niet echt benauwd , warm ja zeer warm , nu tegen warmte kan ik goed
                fijn weekend groet

                Beantwoorden

  27. Renske
    sep 09, 2021 @ 20:50:48

    Ik ben het hier volledig mee eens. Ik weiger ook Engels te spreken als je verwacht om in het Nederlands antwoord te krijgen of een gesprek te voeren.
    Net zoiets dat je een helpdesk bij een Nederlands bedrijf geholpen denkt te worden en ze in het Engels spreken. Het is dat je ze op dat moment nodig hebt, want anders kap je het gesprek direct af.

    Beantwoorden

  28. MyriamC
    sep 09, 2021 @ 20:46:23

    Helemaal met je eens wat betreft het aangesproken worden in je eigen taal. Dat is toch niks te veel gevraagd!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 09, 2021 @ 21:08:11

      We worden in Nederland verondersteld allemaal minimaal Engels te spreken en als het even kan je best te doen er nog een aantal bij te leren. We moeten artsen accepteren die de taal niet genoeg machtig zijn om je kwaal goed te kunnen bespreken en zo kan ik nog wel even doorgaan.

      Beantwoorden

  29. Suskeblogt
    sep 09, 2021 @ 20:19:33

    Je hebt volkomen gelijk. In mijn jaren fietspunt kreeg ik klanten van zowat over de hele wereld op bezoek. Soms was het onmogelijk een gesprek in het nederlands te voeren. Toch hielp ik degene die probeerden NL te praten. Ik besef dat het moeilijk is maar dat is geen reden om niet te proberen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 09, 2021 @ 20:25:07

      Hier in Nederland zijn we zóver doorgeslagen in “het makkelijk maken voor “vreemdelingen”, daardoor spreken best veel mensen die hier soms al 30 jaar of meer wonen nog steeds maar amper de taal.

      Beantwoorden

  30. MelodyK
    sep 09, 2021 @ 20:17:54

    Jou kennende ben je netjes en dus tactvol gebleven …. en had die dame heel veel mazzel jou te treffen ipv mij

    Verder… alleen maar volmondig “amen” op jouw stuk hierboven! Die flauwekul irriteert ook mij al jaren in toenemende mate en het neemt ook toe dus mijn irritatie ook en dus neemt mijn acceptatie (bereidheid) af

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 09, 2021 @ 21:32:51

      Klopt, ik blijf nog wel beleefd maar ik zég er altijd wel iets van. We lijken ondertussen wel zélf een minderheid die niet moet zeuren. En het ergste is nog dat heel veel mensen er gewoon in meegaan en er niets vreemds in zien.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: