En toch zitten er voor veel mensen aan die Covid vaccinatie méér haken en ogen dan je uit de luchtige bijsluiters mee krijgt.
Voor mij zijn er nog steeds punten die discutabel zijn en grotendeels neerkomen op de té snelle ontwikkeling van het vaccin waardoor er niet genoeg onderzoek vooraf kon plaatsvinden.
* Bijvoorbeeld het feit dat er totaal niet gekeken wordt of men antistoffen in het bloed heeft.
Er zijn nogal wat mensen die een besmetting doormaken zonder, of met weinig, klachten. Uiteindelijk krijgen véél meer mensen de ziekte in lichte mate dan dat er heel ernstige patiënten zijn.
Alle mensen die niet wéten dat ze corona hadden krijgen dus 2x een vaccin i.p.v 1x, wat niet alleen onnodige verspilling van een schaars goedje is, er is ook een aanname dat men meer bijwerkingen kan hebben van de prik wanneer de ziekte al doorgemaakt is.
Daar is nog niet voldoende over bekend, inderdaad, in de haast nog niet voldoende onderzoek naar gedaan.
* Om de burger voor vaccinatie te winnen wordt de impact van de bijwerkingen behoorlijk onderbelicht.
Oke, sterfgevallen door vaccinatie zijn er veel minder dan door de ziekte corona maar de bijwerkingen gaan soms veel verder dan een beetje zware arm en een dag niet lekker in je vel zitten.
Ook dochter Inge twijfelde heel erg over vaccinatie, en niet zonder reden.
Zij heeft voor een aantal medicijnen een allergie en is héél voorzichtig met onbekende stoffen. In het verleden had ze door medicijnen al eens een anafylactische shock. Gelukkig lag ze toen al in het ziekenhuis en werd er adequaat ingegrepen. Maar ze hield er wél een hartritme stoornis aan over.
Al is er ook verschil in gevaar bij allergische reacties, het kenmerk van dat soort shocks is dat een volgende altijd érger is en in sommige gevallen zelfs dodelijk kan zijn. Ondanks dat uiteraard alles in haar medisch dossier staat vond haar arts geen beletsel voor de prik, een arts weet uiteraard ook geen dingen waar géén onderzoek naar gedaan is. Je begrijpt het al, natuurlijk gaf het wél een allergische reactie en veel angst hoe het zich allemaal verder zou ontwikkelen.
Na drie toch best angstige dagen voor dochterlief gaat het nu weer beter, maar de tweede prik mag ze niet halen. Ze vult meters formulieren in voor het Lareb en heeft een afspraak bij een allergoloog omdat voor de toekomst uitgezocht moet worden welke stof de allergie veroorzaakt.
Allemaal zaken, en nog vele anderen, die naar mijn (bescheiden huisvrouwen) mening natuurlijk éérst onderzocht hadden moeten worden in een testfase voor het spul op de markt mocht. Maar ja, wie ben ik!
onderbelicht
17 jun 2021 93 reacties
Beaunino
jun 21, 2021 @ 07:27:58
Arme Inge. Zoals je misschien nog weet was ik er bij toen mijn zus een anafylactische shock kreeg, doodeng. Letterlijk. Ik heb bedankt voor Janssen. Met de hersenbloeding van mijn (dezelfde) zus in het achterhoofd en mijn hoge bloeddruk vind ik het (met mijn boerenverstand) geen goed plan. Zaterdag mag ik mijn eerste Pfizer of Moderna halen. Mijn zoon (24) twijfelt omdat er nog maar zoveel bijwerkingen zijn op de lange termijn. Ik snap het volkomen als hij de keuze maakt zich niet te laten vaccineren.
rietepietz
jun 21, 2021 @ 07:57:41
Het is een beetje “eng” hoe sommig mensen gewoon eisen dat men zich laat vaccineren en eventuele gevaren ondergeschikt achten aan “de coronazaak”. Alsof niet iedere dode even erg is.
Beaunino
jun 21, 2021 @ 08:10:23
En alsof iedereen met iedere vaccinatie evenveel risico loopt..
rietepietz
jun 21, 2021 @ 08:22:10
Precies, er zou natuurlijk juist dóór het gebrek aan langdurig extra voorzichtig omgesprongen moeten worden met bijv. allergieën, en bij twijfel vaccinatie afraden. Dat gebeurt nu niet, vaccinatie heeft ten alle tijden de voorkeur. Pas nu krijgt Inge het advies de tweede prik niét te halen en dat gaat ze ook zeker niét doen.
Regenboogvlinder
jun 20, 2021 @ 13:24:39
Het zal zeker waar zijn dat er veel meer mensen al lang corona hebben gehad maar het niet weten. Nee… daar wordt niet naar gekeken.
Ik hoop dat Inge snel uit kan laten vinden voor welke stof ze allergisch is. Wat een toestand hè. Maar gelukkig gaat het allemaal weer beter met haar…
rietepietz
jun 20, 2021 @ 13:30:00
Is toch jammer dat ze daar niets mee doen, scheelt heel veel vaccins en voor sommige mensen problemen.
Ja heel blij mee dat ze weer opgeknapt is., de rest moet tijd hebben, wachtlijsten weet je wel.
Spontanity
jun 19, 2021 @ 18:04:14
Oe!!!
Fijn te lezen dat het nu weer beter met haar gaat.
rietepietz
jun 19, 2021 @ 18:16:35
Ja gelukkig wel, het was even angstig.
cornma
jun 19, 2021 @ 13:51:40
Reeds twee keer heb ik een brief gekregen om me te laten vaccineren, maar ik heb daar niet op gehandeld. Ik ben het zo eens met wat jij zegt en daar komt bij dat mijn lijf altijd anders reageert als een normaal lijf. Dat is in het afgelopen jaar nog weer eens duidelijk geworden. (Ooit zal ik daarover misschien een stukje schrijven)
Ik wens Inge heel veel sterkte en hoop van harte dat de oorzaak van haar allergische reactie wordt ontdekt.
rietepietz
jun 19, 2021 @ 13:59:15
Ik zou zeggen “bij twijfel niet doen” maar dat zijn de hotemetoten vast niet met me eens.
Volgens mij ben jij ook niet iemand die zich van festival naar festival sleept tussen de buitenlandse vakanties door , dan lijken de risico’s me niet al te groot , afstand houden moeten we toch nog steeds allemaal, ook ná de versoepelingen.
Nicky
jun 18, 2021 @ 21:51:11
Akelig voor Inge. Ik begrijp ook heel goed dat zij er juist huiverig voor was. Ik schrik vooral van de reacties van mensen op elkaar. Zo vol haat en agressie. Van zowel de mensen die wel gevaccineerd willen worden als van de mensen die dat niet willen. Ongelooflijk, vind ik dat. Ik weet van iemand dat haar ouders haar niet meer willen zien als ze zich laat vaccineren. Da’s toch verschrikkelijk!
rietepietz
jun 18, 2021 @ 21:58:18
Het is inderdaad heel vervelend dat er zoveel druk uitgeoefend wordt, en eigenlijk voor allebei de opties. Er zijn nou eenmaal mensen die die niet naar grote feesten gaan en niet reizen dan heb je de prik ook minder nodig. Je moet dan wel zorgen dat je bij de éérste twijfels laat testen. Dat heb ik ook gedaan en dus ook niémand aangestoken door de quarantaine serieus te nemen.
Nicky
jun 18, 2021 @ 22:36:21
Jij snapt ‘m. Helaas is niet iedereen zo verstandig.
rietepietz
jun 19, 2021 @ 08:40:00
Veel mensen zijn erg geneigd alleen naar zichzelf te kijken, helaas.
gewoonanneke
jun 18, 2021 @ 20:07:09
Mensen die last hadden van allergieën moesten bij mijn priklokatie apart zitten en ook langer. Die werden in de gaten gehouden en daar waren EHBO’-ers en een arts aanwezig die in konden grijpen met medicatie. Maar het lijkt me inderdaad heel eng hoor als je dat weet en hebt. Dat ze alle mensen niet van te voren kunnen testen op antistoffen in het bloed kan ik me wel voorstellen, dan zou dat vaccineren nog veel langer gaan duren. Hoop dat ze inmiddels al weer wat hersteld is.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 20:18:15
Klopt, dat is overal, ze heeft er ook een half uurtje gelegen en wat extra dingen gekregen. Toen ging het weer even redelijk maar pas in de nacht werd haar mond dik ,ging haar bloeddruk omhoog en haar hart rammelen. het was even de vraag of ook haar keel op zou gaan zetten dan heb je écht een probleem en moet je naar het ziekenhuis om niet te stikken. Maar inmiddels gaat het weer goed met haar al is ze de angst nog niet vergeten.
gewoonanneke
jun 18, 2021 @ 21:50:22
Nou wat erg zeg dan zit de schrik er zeker goed in. Hopelijk vinden ze het stofje waar ze allergisch voor is.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 22:01:36
Dat hoopt Inge ook want pas wanneer je dát weet kun je het vermijden. Ze heeft al aardig wat stofjes die ze moet vermijden . Van sommige, zoals nikkel, krijgt ze alleen uitslag, dat is minder erg , Maar stoffen die in medicijnen zitten hebben invloed op haar gestel en die kunnen heel veel kwaad doen en daar is ze angstig voor natuurlijk.
gewoonanneke
jun 18, 2021 @ 22:35:35
Ja dat snap ik helemaal hoor gewoon goed laten onderzoeken……
Liesbethblogt
jun 18, 2021 @ 19:11:06
Ik snap je, ik heb de brief ook binnen (kort of lang mijn geboortejaar hoeft ook niet bekend te worden) en iedereen vroeg wat ga je doen. Erover denken was mijn tactische antwoord. Ze weten steeds meer maar op langetermijn helemaal niks. Ik blogde al eens in een omstreden blog, dat de gevolgen hoe dan ook voor onszelf zijn. Zo zie je maar met pfff arme Inge, die moet nu weer door die mallemolen omdat zij niet weten wat er mis is gegaan. Ze moet reiskosten vragen;)
rietepietz
jun 18, 2021 @ 19:20:16
Er wordt helemaal niets gedaan om te zien of zelf al antistoffen hebt en dat is zó jammer. Inge heeft al die tijd (wel voorzichtig) onder mensen tijd gewerkt, ze is ook kort voor ik het kreeg nog bij mij geweest. In theorie kán zij het gehad hebben zonder te merken en zou dan nu met die éne ellende prik in ieder geval voldoende beschermd zijn. Als ze nu nog naar haar broer in de USA zou willen moet ze toch weer gaan testen. Maar eerst maar weer door de mangel. Reiskosten zal wel loslopen maar parkeerkosten tikt ook bij ziekenhuizen flink aan.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 19:21:11
P.S. ik wens je wijsheid bij je beslissing.
matroos
jun 18, 2021 @ 18:09:33
Kind neemt ook geen vaccinatie, zelfde reden als Inge.Heb het zelf wel gedaan ondanks dat ik zelfs bij de ‘gewone’ griepprik al een allergische reaktie krijg.Niet ernstig,eczeem speelt dan weer op.Las vandaag dat het rs virus oplaait doordat kinderen te weinig weerstand opbouwen nu.Gelukkig gaat het met Inge beter en wordt duidelijk wat de oorzaak is.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 19:13:05
Waarschijnlijk alleen maar verstandig van kind. Hangt inderdaad wel een beetje van de soort allergie af. Er zijn soorten waar je echt beter rekening mee kunt houden. Inge heeft nog speciaal bij de huisarts geïnformeerd. Nú heeft de arts een extra aantekening gemaakt en haar meteen doorgestuurd naar een allergoloog.
Ik hoorde het en dat verbaast me niets. We gaan nog veel meer ellende meemaken want wie veel desinfecteerde heeft de eigen weerstand om zeep geholpen. Ik deed liever handschoentjes aan dan al die troep op mijn handen. En juist de heel goed geïsoleerde huizen zijn een voedingsbodem voor virussen.
matroos
jun 18, 2021 @ 22:00:39
Ik was mijn handen met gewone zeep al dat desinfecteren maakt ook goede bacteriën dood.Helaas moet ik wel desinfectie spul gebruiken ivm dialyse.Ik kan dus niet tegen (medische) handschoenen.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 22:03:16
Precies, en té veel wassen is ook niet goed. Maar natuurlijk is het voor de schipper van levensbelang dat je bij sommige dingen steriel werkt. Dat kan gewoon niet anders.
matroos
jun 18, 2021 @ 22:15:02
Dat dus,kind heeft trouwens histamineintolerantie .Zelf ben ik allergisch voor wespensteken,krijg dan ook een anafylactische shock,net als kind bij teveel histamine.epipen paraat hier dus.
rietepietz
jun 19, 2021 @ 08:39:00
Heel vervelend want wespensteken zie je soms niet aankomen en dat is nou juist zo belangrijk om ongelukken te voorkomen. Zo ook met “medicijnen” als niet álle stofjes bekend zijn die erin zitten.
Rebbeltje
jun 18, 2021 @ 13:33:23
Corona wil je niet maar wat Inge had zeer zeker ook niet.
Gelukkig word er nu echt uitgezocht waar ze zo heftig op reageert…want dat wil je dus niet.
De onzekerheid op de lange termijn van de prik baart mij ook wel zorgen en ga je over nadenken.
En zeker voor de jeugd die nog een tijd te gaan hebben
Groetjes en fijn weekend
rietepietz
jun 18, 2021 @ 13:58:14
Dat is inderdaad nog wel een dingetje. De mens wil tegenwoordig wel een beetje veel ingrijpen in de natuur en dat gaat niet altijd ongestraft.
Rebbeltje
jun 18, 2021 @ 14:57:29
Ben er van overtuigd dat het nu met dit niet anders kon…
rietepietz
jun 18, 2021 @ 15:45:46
In ieder geval dat het heel veel economische schade veroorzaakt zou hebben. Dat is een keuze . Alles moet maakbaar zijn in ons overbevolkte landjes. Je ziet het ook bij dieren, zodra de populatie te groot wordt breken er ziektes uit of sterven er veel dieren de hongerdood. We zitten in een wankel evenwicht en dat is lastig de boel op de rails houden, dat besef ik terdege.
Rebbeltje
jun 18, 2021 @ 17:14:38
Als het sneeuwt lukt zelfs dat op de rails houden niet eens 😉
schrijfselsvanmij
jun 18, 2021 @ 11:49:49
Jonge collega (26) van mijn oudste lag met Corona op de IC. Jonge vrouw, geen onderliggende klachten, tot dan toe goed gezond.
In tijden van pandemie worden andere beslissingen genomen dan in normale tijden. Ik ben er blij om! Stel je voor dat we nog járen moesten wachten op een vaccin!
rietepietz
jun 18, 2021 @ 12:03:58
Dat er andere keuze’s gemaakt moesten worden snap ik tot op zekere hoogte. Maar juist daarom is er des te meer een reden om extra alert te zijn op dit soort bijwerkingen en er ook extra voorzichtig mee te zijn. Door bijv. mensen met allergieën af te raden in plaats vaan aan te moedigen. Het leven van een “bijwerkingspatiént” kan toch niet minder waard zijn dan van een corona patiënt.
Nicole Orriëns
jun 18, 2021 @ 08:36:19
Jeetje wat een schrik! Ik maak me ook best zorgen over het vaccineren. Ik heb het wel laten doen, maar heb toch ook wel gemengde gevoelens. Ik vind het echt een lastige kwestie.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 14:42:57
Precies, ik begrijp de beweegredenen maar er wordt téveel gepusht, ook bij mensen die een wat grotere kans op bijwerkingen hebben. Je mag van álles invullen maar de uitslag is altijd “het kan”. Daar zou men wegens het gebrek aan onderzoek vooraf best wat voorzichtiger mee mogen zijn.
staartje
jun 18, 2021 @ 08:13:46
Wat naar voor Inge! Dat jullie dit nu moet overkomen. Beterschap!
rietepietz
jun 18, 2021 @ 10:17:45
Ach waarom ons niét , het kan iedereen overkomen. Maar nu weet ze zéker dat de tweede prik niet kan. En het gaat ook vandaag wéér beter, zo goed als vanouds
staartje
jun 18, 2021 @ 10:48:59
Dat is fijn! 🍀
rietepietz
jun 18, 2021 @ 11:34:06
Zeker weten.
John
jun 18, 2021 @ 07:57:05
Ze waren al jaren bezig met d eontwikkeling van een vacin tegen Sars Covid, alleen nu moest er meer vaart achter gezet worden. Ik denk dat er gezien het aantal ernstige verlopen wereldwijd, niet echt veel tijd was voor jaren meer onderzoek.
Ik krijg maandag mijn tweede prik. Ik heb er bewust voor gekozen. Mocht het me fataal geworden zijn had ik dat voor lief genomen.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 08:27:27
Natuurlijk begrijp ik alle gemaakte overwegingen wel. Hoewel ik nu dus de voor énige noodzakelijke prik gehaald heb ( dat is toch minder troep in m’n lijft) had ik dat eigenlijk liever niet gedaan. Ik had eigenlijk ook die bewuste keuze maar in het licht van corona gezien, wordt het me fataal is dat prima. Uiteindelijk bleek ik dus bij de toch ook heel grote groep te horen die niet veel last van de ziekte had.
Lies
jun 17, 2021 @ 23:37:35
All the best met je dochter!
Ik ben enkele vrienden kwijt aan covid-19, en een van m’n buren lag aan de beademing… De helft van ons woonwijkje liep een besmetting op…
Lie(f)s.
rietepietz
jun 20, 2021 @ 21:37:23
Gelukkig had ik nauwelijks met de ziekte te maken, ik had het zelf in een lichte vorm. Dat is ook allemaal verschrikkelijk maar juist om die korte ontwikkelingstijd moet men extra voorzichtig zijn met de vaccinatie er door te willen drukken bij mensen die vrijwel zeker problemen krijgen. Iedere doden doet er toe, ook als niet aan corona sterven maar de bijwerkingen van het vaccin.
AnneMarie
jun 17, 2021 @ 22:37:03
Doodeng zo’n allergische reactie. Ik ken het, in mindere mate en zonder gevolgen achteraf. Dat het langer getest had moeten worden weet eigenlijk iedereen wel. Er was/is haast geboden en daarom tegen beter weten in risico genomen verwacht ik. Over de gevolgen op langere termijn denk ik maar niet na.
Gelukkig gaat het beter met je dochter en hopelijk heeft ze straks geen last van restschade.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 08:22:08
Ik heb ook zeker wel begrip voor de beslissingen die genomen zijn maar vind wél dat men te nonchalant omspringt met eventuele bijwerkingen. Men had toch minstens artsen kunnen adviseren vaccineren af te raden in gevallen waar meer dan gemiddeld twijfels zijn. Maar nee dus , ook bij twijfel liefst vaccineren is het devies.
RenéSmurf
jun 17, 2021 @ 22:30:42
Ja, iedereen mag het zelf bepalen, en dan ook zelf tegen de gevolgen aanlopen.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 08:17:44
Maar wel jammer dat de voorlichting door een gebrekkig voortraject niet optimaal, dan is de afweging maken niet goed te doen.
Neeltje
jun 17, 2021 @ 22:27:05
Het is en blijft een heel lastig dilemma. En zelfs allergische reacties kun je nooit helemaal uisluiten, zelfs niet na jaren onderzoek. Kijk maar naar antibiotica. KMaar heel naar dat het Inge overkwam, ik begrijp absoluut je bezorgdheid. Gelukkig dat het weer beter gaat.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 08:16:45
Waarschijnlijk had déze bijwerking wel door langer onderzoek voorkomen kunnen worden, hij komt met enige regelmaat voor maar er wordt wel erg luchtig over gedaan in de voorlichting en dat vind ik toch een vorm van misleiding. Maar inderdaad, het gaat nu weer veel beter met Inge.
Neeltje
jun 18, 2021 @ 10:03:08
We zullen het nooit zeker weten.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 10:20:11
Nou áls er uit alle testen die Inge nu nog moet doen een bepaalde stof komt die de veroorzaker is zullen we óók weten of het te voorkomen was met meer onderzoek. Inge mijdt immers al jaren alle stofjes waarvan ze weet dat ze er niet goed op reageert.
Neeltje
jun 18, 2021 @ 13:16:46
Dan komen we dankzij Inge een heel eind verder.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 13:56:37
We mogen hopen dat iedereen die dit soort bijwerkingen ook de moeite neemt om het uit te laten zoeken.
Neeltje
jun 18, 2021 @ 19:21:45
Ja, dat hoop ik zeker. In ieder geval ‘Inge, bedankt!’.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 19:23:48
Daar moeten we maar van uitgaan
Ferrara
jun 17, 2021 @ 22:22:31
Ook ik heb in het begin geroepen dat het allemaal veel te snel ging en het moet nog maar blijken op den duur. Toch lieten we ons gezien de risicovolle factoren voor meneer F. vaccineren. Maar met een allergie en gevolgen daarvan in het verleden ligt de vraag wel anders. Ik kan me de zorg wel voorstellen.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 08:12:33
Het is zeker een kwestie van risico’s en belangen tegen elkaar afwegen. Hoewel ik ook liever géén vaccinatie had genomen deed ik dat uiteindelijk dus wél toen ik aan één prik genoeg had doordat ik de ziekte al doorgemaakt had. Dat scheelt toch rommel in m n lijf. En we zullen nog veel meer nadelen tegen gaan komen van de 1.5 mtr. afscheiding en alle ontsmetting en handen wassen. Het eigen afweersysteem kon al die tijd niet gestimuleerd worden en daar gaan we ook nog een rekening voor gepresenteerd krijgen.
Sjoerd
jun 17, 2021 @ 21:42:20
Ik heb een kleindochter waar ik minimaal twee dagen in de week voor moet zorgen. Voor mijn eigen veiligheid, maar nog meer voor die van mijn vrouw, is het krijgen van corona niet aanvaardbaar. We kunnen niet zeggen van we passen niet meer op, want dan is mijn dochter haar baan kwijt. Mijn kleindochter is na diverse verkoudheden inmiddels vijf keer getest, en dat voor een kind van net vijf jaar.
rietepietz
jun 17, 2021 @ 21:49:10
Op corona zit echt niemand te wachten denk ik, maar inderdaad voor de één zijn de risico’s groter dan voor de ander. Het vaccin krijgt in ieder geval nu wél de besmettingscijfers omlaag en dat is een goed ding. Maar ik blijf het vervelend vinden dat er nu mensen door de prik risico’s lopen die met beter onderzoek vooraf beter afgewogen hadden kunnen worden voor risicogevallen.
omabaard
jun 17, 2021 @ 20:36:44
Was ze ziek van het vaccin of van de allergische reactie? Mijn man is drie dagen heel ziek geweest van het vaccin.
Normaal vraagt het 5 jaar vooraleer een vaccin wordt goedgekeurd, nu gebeurde alles in 1 jaar. Ik vraag me vaak af wat latere gevolgen gaan zijn, anderzijds hadden we geen keuze met dit snel circulerend en te vaak dodelijk virus.
De tijd zal het uitwijzen.
Beste met je dochter,!
rietepietz
jun 17, 2021 @ 20:44:56
Nee echt een allergische reactie, opgezette mond ( angstig want kan ook doorzetten naar de keel,) sterk verhoogde bloeddruk en veel hartslag onzuiverheden. Nu alleen nog hoofdpijn en vermoeidheid dus het gaat verder wel goed.
omabaard
jun 17, 2021 @ 21:11:25
Dat was dan inderdaad angstig afwachten. Gelukkig komt het goed
rietepietz
jun 17, 2021 @ 21:21:12
Ja het was haar grootste zorg dat het door zou trekken naar haar keel, dan moet je direct naar het ziekenhuis omdat ademnood te voorkomen, maar het bleef gelukkig bij alleen de mond. De bloeddruk is waar aardig gezakt, die was even onverantwoord hoog en jaagt dan natuurlijk dat hart extra op waardoor het weer gaat “rammelen”.
terrebel
jun 17, 2021 @ 20:16:44
Zo lang de kans bestaat dat je mét vaccin minder besmettelijk bent én minder kans hebt ernstig ziek te worden of te sterven, neem ik liever wel dan niet het vaccin. Het risico om mij niet te laten vaccineren is vele malen groter. Natuurlijk heeft elk medicijn bijwerkingen. Maar ik heb gezien wat Covid-19 doet met mensen: zo zijn twee vrienden er aan overleden en ken ik meerdere mensen met ‘long covid’.
rietepietz
jun 17, 2021 @ 20:41:51
Daar heb je zelf de keuze in natuurlijk maar we mogen niet ontkennen dat meer onderzoek vooraf beter gekeken had kunnen worden naar de risico’s voor sommige mensen. Ik ken gelukkig geen mensen die aan corona gestorven zijn, en ken niet heel veel mensen die corona hadden, slechts 1 die behoorlijk ziek was maar zonder ziekenhuis opname en dan nog een paar met milde klachten. Voorlopig was mijn dochter er beroerder aan toe van het vaccin dan ik van de ziekte en dát had anders gekund met meer onderzoek voor het vaccin op de markt kwam. Je merkt nu aan de cijfers dat het vaccineren wél helpt en dat is mooi maar het had nog mooier gekund als mensen nare bijwerkingen bespaard hadden kunnen worden door beter onderzoek vooraf zoals normaal altijd gebeurt.
terrebel
jun 17, 2021 @ 22:18:31
Natuurlijk zijn de bijwerkingen vervelend. Maar het alternatief was een paar jaar wachten en meer onderzoek. Dat zou duizenden meer levens hebben gekost dan die van de tientallen die stierven aan bijwerkingen van het vaccin. Gek eigenlijk: aan de ene kant vinden wij dat de Nederlandse overheid erg traag is maar in dit geval vinden velen dat men juist te snel heeft gehandeld. Kortom: Nederlanders weten niet wat zij willen. Met name van hun overheid.
rietepietz
jun 18, 2021 @ 08:03:45
“Nederlanders weten niet wat zij willen. Met name van hun overheid.” zegt de man die vindt dat we niet moeten “generaliseren”.
Onze overheid had niet zoveel te maken met de versnelde procedures van de marktleiders!
De materie is nogal complex om makkelijk in cijfers uit te kunnen drukken. Blijft het feit overeind dat aan een, misschien wel vermijdbare, bijwerking sterven niet minder erg is dan aan corona sterven. We mogen best iets meer stilstaan bij dat het óók bestaat, zeker omdat het om jou en mij sneller meer vrijheden te geven gebeurd is.
Suskeblogt
jun 17, 2021 @ 19:38:48
Je zal maar pech hebben zeg ik dan. Gelukkig geen tweede prik. Veel beterschap voor haar gewenst.
rietepietz
jun 17, 2021 @ 19:54:28
Het zou geen pech moeten zijn, er zijn meer mensen die allergisch reageren, als er vooraf was uitgezocht door welke stof dat komt had dit niet hoeven gebeuren.
MyriamC
jun 17, 2021 @ 19:37:28
Ik deel je bescheiden huisvrouwenmening. Er is zeker onvoldoende onderzoek gedaan naar de bijwerkingen en de mogelijke gevolgen op lange termijn.
Ik hoop dat het allemaal meevalt bij je dochter en dat ze er geen blijvende gevolgen van ondervindt.
rietepietz
jun 17, 2021 @ 19:51:58
Ik herinner me dat je zelf óók de nodige relevante vragen had waarop geen goed onderbouwd antwoord was.
In ieder geval wordt nú de tweede prik afgeraden en dat is haar een pak van het hart. Het gaat al veel beter met haar gelukkig maar nog even afwachten of er nog restschade is. Dat ze nu nog moe is hebben wel meer mensen. Ook mijn energie is nog niet helemaal je dat.
MyriamC
jun 17, 2021 @ 20:08:06
Ik had inderdaad ook mijn twijfels en bezorgdheid. En niet onterecht zie je wel.
rietepietz
jun 17, 2021 @ 20:14:38
Ze kweken zélf complotdenkers.
MyriamC
jun 17, 2021 @ 21:29:27
Én antivaxxers.
rietepietz
jun 17, 2021 @ 21:43:42
Dat denk ik ook. Ik héb uiteindelijk de prik gehaald omdat ik er nu maar één nodig had na de corona doorgemaakt e hebben.
Thomas Pannenkoek
jun 17, 2021 @ 19:19:39
Helaas ben ik te weinig onderlegd in de materie om hier een deftige commentaar op te geven.
Ik duim voor je dochter!
rietepietz
jun 17, 2021 @ 19:31:23
Nee dat zijn wij gewone burgers geen van alle, ik moet het ook maar doen met m’n gezonde huisvrouwen verstand maar dát gebruik ik dan toch. Al snap ik de haast, het mag niet te kosten gaan van de zorgvuldigheid en daar is toch wel tegen gezondigd. Met m’n dochter gaat het gelukkig al veel beter.
MelodyK
jun 17, 2021 @ 18:42:52
Pfffff arme Inge!
Dat van die allergieën herken ik dus ook ging ook pas de prikken halen ná overleg met de specialisten en bij mij is alles gelukkig goed gegaan..
De pro’s en contra’s… je hebt gelijk, er had beter onder zoek moeten plaatsen vinden, meer tijd aan besteed moeten worden, maar de druk van buitenaf om ‘snel’ te leveren heeft een prijskaart die door de verkeerden voldaan moet worden.
Niks nieuws onder die zon maar wel erg naar dat het jullie weer treft.
Beterschap lieve Inge!! 😍🌹
rietepietz
jun 17, 2021 @ 19:13:40
Het gaat al veel beter met haar maar de angst zat er goed in. Druk is nooit goed, ik vind ook de druk óm te vaccineren té hoog. Maar omdat het de hele bevolking aangaat is die druk dan nog een béétje te begrijpen.
Matroos Beek
jun 17, 2021 @ 18:34:18
Ik begrijp jouw bezorgdheid volkomen. Ook mijn man kreeg een anafylactische shock zo’n 10 jaar geleden. Hij draagt altijd 2 anapennen bij zich. Bij hem kwam het weliswaar niet door medicijnen maar ook nu waren we toch zeer ongerust daardoor. Vreemde stoffen zijn altijd tricky. Gelukkig is alles goed verlopen zonder nevenwerkingen. Je hebt een punt als je zegt dat het voor sommige mensen niet evident is. Als je zo’n shock hebt gehad, dan ben je nooit meer gerust, ook in geen enkel onderzoek of behandeling waarbij ze je injecteren. Ik wens het beste voor jouw dochter 🤞
rietepietz
jun 17, 2021 @ 19:11:20
Klopt helemaal, ze is altijd erg angstig als ze iets van nieuwe medicijnen zou moeten hebben. Medicijnen heb je dan nog deels zelf in de hand, maar bijv op een bijensteek heb je zelf geen invloed op, dat overkomt je. Maar er zijn meer mensen die op de prikken allergisch reageren dat had natúúrlijk van te voren onderzocht moeten worden. Dit soort nare bijwerkingen kunnen dan voorkomen worden. Maar bij dit vaccin moest álles wijken om het snel op de markt te brengen, misschien verklaarbaar maar toch niet verstandig. Die lange procedures zijn er niet voor niets.
MyriamC
jun 17, 2021 @ 19:39:42
Snel geld in het laatje voor de farma industrie …
rietepietz
jun 17, 2021 @ 19:54:58
Uit angst dat een ander concern ze voor zou zijn vermoedelijk.
MyriamC
jun 17, 2021 @ 20:06:32
Precies.
rietepietz
jun 17, 2021 @ 20:14:00
Helaas gaat economisch belang altijd voor andere belangen in die industrie.
Karel
jun 17, 2021 @ 18:29:24
jij bent Pietepietz
en je schrijven ben ik het geheel mee eens
ik hoop dat het goed komt met je dochter en dat ze zonder de 2de prik kan
rietepietz
jun 17, 2021 @ 18:32:39
Het móet zonder tweede prik, té riskant om die prik te nemen voor men weet voor welke stof ze een allergie heeft.
Karel
jun 17, 2021 @ 18:43:26
ja dat moet goed uitgezocht worden , en nog wel veel meer
rietepietz
jun 17, 2021 @ 19:14:46
Dat is in het belang van iedereen ja. en dat had natuurlijk moeten gebeuren vóór het middel op de markt kwam.
Karel
jun 18, 2021 @ 16:26:21
ja dat gebeurt ” normaal ” ook , ik vermoed door de wereldwijde druk zijn ze overtag gegaan
ja die dames dachten in oplossingen hé , gazon is gelijk gemillimeterd 😁
inderdaad , komende week maar weer eens zien , dit is geen weer voor m’n longen
fijn weekend groet
rietepietz
jun 18, 2021 @ 16:41:39
Nee lekker rustig aan is beter.