adres onbekend

Ken je het programma? Het is een zoekprogramma dat ik op zondagmiddag altijd beluister op de regionale radiozender.
Ja er zijn soms ook wel TV versies van maar daar kan ik niets mee. Op de radio is het meer mysterie denk ik.
Ik ben ook niet zo goed in emoties zien bij mensen en emoties komen in dat soort programma’s ruim aan bod.
Er zijn soms de wonderlijkste zoektochten zoals vandaag. Een meneer die niet heel lang meer te leven heeft zoekt naar een familie waar hij in zijn jeugd een soort van “kind aan huis was”. Zijn ouder waren gescheiden. hij had het moeilijk thuis en was graag bij die familie. Hij zocht ze omdat hij ze zo graag nog wilde vertellen hoeveel ze voor hem betekend hadden in die tijd.
De familie is gevonden, het was ontroerend!

Er was een ook dame op zoek naar haar natuurlijke moeder die haar als baby had afgestaan. Ze had haar jaren geleden al eens gevonden, contact gezocht en er kwam toen een ontmoeting waarbij de moeder erg boos werd en haar letterlijk te lijf ging. Onvoorstelbaar!!! De dochter moest beloven haar nooit meer op te zoeken en hield zich daar tot nu toe aan.
Maar nu kroop het bloed waar het niet gaan kan, ze hoopt haar nogmaals te vinden en vooral, dat haar moeder ondertussen wél contact wil.

Heel schrijnend, zoals er juist in dat programma nog vaak kinderen naar een natuurlijke ouder zoeken. Het gaat daarbij vaak om tachtigers dus is haast geboden. Zo te zien werd er wat áfgerommeld in die tijd, soms komen er overal half-broers en zussen vandaan. Waarschijnlijk nog van net vóór goed verkrijgbare voorbehoedsmiddelen, gevolgd door de flower powertijd. Zo zocht er een dame naar haar natuurlijke vader waarvan zij alleen de naam wist en dat hij haar aangeven had bij de burgerlijke stand. Er werd een broer van de man gevonden, die vertelde dat de broer die de aangifte had gedaan al overleden was maar…. hij vertelde óók dat zijn broer de aangifte was gaan doen op zijn verzoek en…. dat hij de vader was die in die tijd even het overzicht kwijt was bij de onvoorziene zwangerschap. Je kunt bijna geen spannender plot voor een roman verzinnen!

Maar er zijn ook zaken waar ik een minder goed gevoel bij heb, mensen die alleen zijn komen te staan en op zoek gaan naar een oude liefde. Ik wéét het niet, moet dat nou? In sommige gevallen was zo’n oude liefde ontroostbaar geweest toen het uitging, moet je zo iemands leven dan overhoop gooien, zelfs al hebben die meestal wel een ander lief gevonden. Het gebeurt natuurlijk altijd onder het mom van “ik wil graag weten of hij/zij toch gelukkig is geworden”! Ja, ammehoela, ze willen gewoon weer makkelijk aanpappen nu ze alleen zijn, leer mij die alleenstaande oudjes kennen!

72 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Neighborhood Cat
    apr 10, 2021 @ 02:55:15

    Ik ontmoette familieleden die elkaar ontmoetten na een lange tijd van vervreemding en alles ging goed. Andere zaken werden opnieuw opgericht en bleken onverenigbaar en volkomen onbekend. De afstand bracht hen weer terug naar hun rustigste plaatsen.

    Beantwoorden

  2. Liesbethblogt
    mrt 11, 2021 @ 20:45:28

    Een ex is niet voor niets een ex. Het lijkt me een interessant programma op de radio, ik ga eens kijken of daar iets van te vinden is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 11, 2021 @ 20:58:20

      Er zitten soms erg mooie zoektochten in, iedere zondag tussen 12 en 2 uur op de regionale omroep. Maar er is vast ook postcast over te vinden. Nee die exen zoeken vind ik minder. Al werd er vroeger nog wel eens door ouders ingegrepen. En contact was toen veel makkelijker af te kappen voor ouders, er waren immers nog geen mobieltjes, en geen internet. Post konden ze onderscheppen en telefoon hadden ze vaak nog niet.

      Beantwoorden

  3. Kakel
    mrt 09, 2021 @ 21:18:15

    Bij een zoektocht naar een verloren geliefde zet ik ook vraagtekens. Sommige dingen kun je beter laten rusten.
    Dat je je moeder zoekt die jou heeft afgestaan en dat ze niets van je wil weten. Ik kreeg het er koud van. Al kan ik me bij sommige situaties iets voorstellen, dan nog.
    Ik zou dolgraag in contact komen met een vroeger vriendinnetje, omdat ik het bij haar thuis ook zo geweldig naar m’n zin had. Tot op heden onvindbaar.
    Ontroerend verhaal van de man die niet lang meer te leven heeft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 09, 2021 @ 21:52:31

      Gewoon proberen bij dit programma, ze hebben facebook waar je het op kunt zetten als ik het goed heb, of ze er zelf actief mee aan de gang gaan hang wel van de programma leiding af maar ik naam aan dat er ook op hun site wel een oproep gedaan kan worden , ik weet niet hoe dat werkt. maar je kunt allicht zoeken . hun FB zal ook wel adres onbekend heten.

      Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    mrt 09, 2021 @ 19:54:26

    Volgens mij is dat al een heel oud programma…. ja op tv was ook zo’n programma
    s oude liefdes zoeken. Had daar ook wel eens twijfels bij maar er waren er ook die het allebei heel leuk vonden.

    Beantwoorden

  5. meninggever
    mrt 09, 2021 @ 09:30:20

    Jaren her was dit op de nationale zender Radio 2 ook te beluisteren. En ik deed dat indertijd met veel plezier. Zat ik op kantoor, deed administratie of was aan het poetsen (inruil- of nieuwe auto’s moesten er in de showroom glimmend bijstaan..) en dan de radio lekker aan. Geweldige zoektochten beluisterd. Toen had je nog veel oud-Indie-gangers en die hadden soms heel spannende zoektochten. Dat er door mannen en vrouwen heel wat raak gerommeld werd in die vroegere jaren zal ook iets van doen hebben gehad met de na-oorlogse jaren waarin we ineens vrijheid kregen en men dus de trouw minder nauw nam en de kerk verlaten voor het zingen begon iets te laat snapte. Ik voorspel na de corona-lockdowns ook weer zoiets. Los geslagen mensen….. en over 50 jaar allerlei media-programma’s waarin mannen en vrouwen hun een- of tweemalige dates van vroeger op gaan zoeken….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 09, 2021 @ 11:28:12

      Klopt, er komen ook nu nóg zoektochten voor naar Canadese vaders. De huidige “bastaard”kinderen weten meestal gelukkig wel wie hun natuurlijke vader is, dat scheelt al veel zoektochten. Oude liefdes zoeken vind ik dan weer minder, maar er blijken nog zoveel meer redenen om iemand uit een grijs verleden te willen vinden.

      Beantwoorden

  6. Regenboogvlinder
    mrt 09, 2021 @ 09:25:47

    Als we om die tijd in de auto zitten dan luister ik altijd. Zet ik het geluid harder, want dan wil ik niks missen. Regio Radio, zou jij dan wat anders horen dan wij? Radio M Utrecht is het. Laatst greep me ook iets aan, maar niet helemaal kunnen volgen. Benieuwd of jij dat ook gehoord hebt. Van een Antilliaanse vrouw die haar vroegere geliefde zocht. Maar inmiddels overleden. In ieder geval was hij naar het buitenland gegaan. Naar een van de ABC eilanden. Die vrouw kreeg contact met de familie en toen vroeg ze naar een rode gitaar die ze samen nog gekocht hadden.
    Het zijn vaak ontroerende uitkomsten. En soms erg heftige zoektochten zoals jij schrijft over die dochter en die moeder.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 09, 2021 @ 11:23:20

      Ja volgens mij werken alle regionale omroepen samen, volgens mij kun je het ook terugvinden op de potcast van de regio omroep. Maar er zitten vaak héél ontroerende zoektochten bij. Die jij bedoelt heb ik ook gehoord . Herinner me ook een vrouw wier zus lang gelden op de fiets door een auto geschept was en was overleden. De zus had niet opgelet en de man kón haar gewoon niet ontwijken. Haar familie had destijds al gezegd dat men hem niets kwalijk nam . De zus wilde na al die jaren graag weten hoe het met de man verder gegaan was. Hij werd gevonden . De man had héél zijn leven last gehad van schuldgevoelens, er waren relaties op gestrand en het had hem vrienden gekost. Na al die jaren werd de man heel emotioneel maar had tóen pas het gevoel dat hij kon gaan verwerken. Dát zijn de mooie kantjes van het programma, maar het hád natuurlijk ook anders uit kunnen pakken en dat het bij de man weer iets boven haalde dat allang verwerkt wás.

      Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    mrt 09, 2021 @ 01:18:03

    Ik heb er eerlijk gezegd al jaren niet meer naar geluisterd maar vond het destijds vaak wel lachen. Misschien moet ik toch weer eens gaan luisteren 🙂

    Beantwoorden

  8. Nicky
    mrt 08, 2021 @ 21:55:22

    Ik moest zo lachen om je laatste stukje! Ik ken het radioprogramma niet maar zie hier vaak ‘Spoorloos’ voorbij komen. Wat ik dan dus niet begrijp is dat wildvreemden elkaar snikkend om de hals vallen omdat ze familie blijken te zijn. Zo iemand zou voor mij gewoon een vreemde zijn, vrees ik.

    Beantwoorden

  9. RenéSmurf
    mrt 08, 2021 @ 21:00:52

    Ik ken het programma, dat gedeelte op radio 5. Ja, ik moet er niet aan denken als er iemand om mij zou bellen, ik werk nergens aan mee. Maar is wel wonderlijk hoe sommige levens zijn verlopen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 08, 2021 @ 21:28:00

      Veel van die zoekgevalleen zijn ook een beetje problemen uit die tijd, de jaren 50/60.. Het zou er helemaal aan liggen waarom iemand me zoekt of ik er aan mee zou werken. Zelf zou ik niet weten wie ik naar wie ik zoek zou moeten.

      Beantwoorden

  10. cornma
    mrt 08, 2021 @ 15:12:05

    Echtgenoot en ik luisteren ook elke week en we verbazen ons iedere keer weer. Er ging vroeger, denk ik, veel meer in het geheim dan tegenwoordig. Het levert af en toe ook heel leuke gesprekken op en, misschien mag ik dit niet zeggen, wij hebben echt enorm veel lol over sommige verhalen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 08, 2021 @ 15:55:34

      Ik zit meestal meer in het “medeleven”, zoals dit vrouwtje dat door haar moeder lelijk afgewezen werd. Maar soms maken ze er zo’n potje van dat het bijna komisch is, Maar natuurlijk ging er vroeger eigenlijk veel meer mis waar het onbekende ouders betrof. En ook “afgekeurde”liefjes , vooral meisjes, konden door ouders makkelijk geïsoleerd worden. Telefoontjes niet doorgeven (als ze al telefoon hadden) , brieven onderscheppen, daardoor kregen ze destijds stelletjes makkelijk uit elkaar.

      Beantwoorden

  11. Neeltje
    mrt 08, 2021 @ 12:27:20

    Ja, ik weet hoe belangrijk het is dat onze jongste dochter haar biologische familie vond. Het hoort bij haar. Zij zijn haar roots. Voor Lenneke is dat een ander verhaal. De wereld om haar heen is al ingewikkeld genoeg. Zij zoekt en vindt haar houvast bij ons.

    Beantwoorden

  12. Spontanity
    mrt 08, 2021 @ 11:07:09

    Nog nooit naar geluisterd.
    Ga ik ook niet doen.
    Misschien eens naar kijken, want klinkt interessant.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 08, 2021 @ 16:03:55

      Op TV kunnen dat soort programma’s me nooit boeien, maar misschien is het ook wel juist die tijd en dag, zondag om 12 uur, die het op de radio aantrekkelijk voor me maakt.
      Dan ben ik meestal een beetje aan het “cleanen”in de huiskamer.

      Beantwoorden

  13. Happy Hulk
    mrt 08, 2021 @ 10:32:49

    Adres onbekend????
    Ik woon in Zeist.

    Beantwoorden

  14. Naomi
    mrt 08, 2021 @ 10:25:56

    Nooit van gehoord, maar het klinkt heel boeiend. En inderdaad genoeg stof om boeken mee vol te schrijven, als ik het zo lees.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 08, 2021 @ 16:07:43

      Er gebeurde vooral in de jaren 50/60 nog heel veel “vreemde dingen” op het gebied van ongewenste zwangerschappen of relaties die door ouders geboycot werden . alle regionale radio omroepen werken erin samen op zondag middag van 12 tot 2.

      Beantwoorden

  15. willyfotoblog
    mrt 08, 2021 @ 10:19:18

    op zoek naar een natuurlijke ouder..kan ik best begrijpen

    zelf heb ik er geen behoefte aan om op zoek te gaan in het verleden

    prettige dag Riet

    Beantwoorden

  16. Sjoerd
    mrt 08, 2021 @ 08:02:39

    Ik kwam zo’n oude liefde een hele tijd terug op internet tegen. Ze was destijds met een nieuwe liefde naar Nieuw Zeeland verhuisd. Meer dan wat herinneringen deelden we niet meer, maar was wel even leuk…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 08, 2021 @ 08:25:09

      Het zal zeker soms leuk uit pakken, zeker wanneer het zo spontaan gebeurt. Maar wanneer mensen echt op zoek gaan naar oude gelieven zit er meestal meer achter.
      En natuurlijk is de éne oude liefde de andere niet.

      Beantwoorden

  17. Koen
    mrt 08, 2021 @ 07:00:32

    Ik denk niet dat ik ooit zo’n programma volledig heb uitgekeken. Ook ‘Spoorloos’ en ‘All you need is love’ zijn niet (echt) mijn ‘ding’.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 08, 2021 @ 08:29:23

      Nee op TV hebben ze voor mij ook geen charme, daar staan ook veel te veel de kijkcijfers centraal en kun je je afvragen hoe spontaan het allemaal is. Op de radio is dat allemaal wat minder aan de orde en is het minder dwingend om te volgen, gewoon tussen de muziekjes door wat stukjes over vorderingen die ik volg terwijl ik de kamer z’n poetsbeurt geef.

      Beantwoorden

  18. Rebbeltje
    mrt 07, 2021 @ 23:25:10

    Ieder kind heeft het recht om te weten wie zijn/haar ouders waren…
    En als je die programma’s luisterd en bekijkt dan gebeurde er vroeger net zoveel wat het daglicht niet kon zien dan tegenwoordig.
    Alleen werd het toen stil gedaan en er werd verder over gezwegen…
    Vreemde verhalen komen aan bod.
    Waarom zou je een oude liefde zoeken…ergens ging het toch mis of vergeten ze dat gemakshalve…groetjes

    Beantwoorden

  19. Matroos Beek
    mrt 07, 2021 @ 23:16:32

    Oude liefdes zoeken, dat zou ik nooit via tv doen, mocht ik een oud lief zoeken. Mocht ik dan toch een lief zoeken, wat niet zo is, dan zocht ik liever een nieuw dan een oud lief. Ik hou van hergebruik, maar niet in de liefde. Het lijkt me niks. 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 08, 2021 @ 08:36:53

      Op TV volg ik zelfs dit soort programma’s niet, die zijn meestal veel te veel geregisseerd en te dwingend. Op de radio gaat het gewoon tussen de muziekjes door en is het minder een kijkcijfer kwestie.
      Ik zoek ook geen lief, niet nieuw en niet oud. Een oud lief dat gezocht zou moeten worden heb ik trouwens niet, het enige min of meer oude lief zie ik af en toe nog wel want die zit ergens in de familie. –)

      Beantwoorden

  20. omabaard
    mrt 07, 2021 @ 22:42:51

    Die zoektocht naar biologische ouders is lastig, maar ik begrijp dat mensen hun achtergrond willen kennen en misschien het waarom begrijpen.
    Ik hoorde al dat veel oud-liefjes elkaar terugvinden op facebook. Geen probleem als ze allebei vrij zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 08, 2021 @ 08:40:09

      Nee d;an is het geen probleem maar als dat niét zo is kan het soms voor problemen zorgen. Het gaat ook meestal om een tijd dat ouders soms ingrepen en bijv, post achter hielden. De persoonlijke communicatie was destijds veel minder makkelijk dan nu en zo kon door ouders vaak makkelijk voorkomen worden dat dingen uitgesproken werden.

      Beantwoorden

  21. Karel
    mrt 07, 2021 @ 22:12:54

    een enkele keer zag ik het op tv , kan me voorstellen dat kinderen hun biologische ouders zoeken
    maar liefjes uit vroeger dagen , nee doe maar niet hihi

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 07, 2021 @ 22:17:52

      Dat lijkt me ook gewoon nuttig in verband met eventuele erfelijke dingen. Ieder kind heeft het recht te weten wie z’n ouders zijn.Oude liefde mag dan niet roesten, je kunt het beter wel laten rusten.

      Beantwoorden

      • Karel
        mrt 08, 2021 @ 20:52:05

        dat vind ik ook , en ik had gelukkig geweldige ouders , denk vaak aan hen 🙂
        dus jij was in de natuur vandaag , ik niet , maar had het naar m’n zin in de buurt

        Beantwoorden

  22. Lies
    mrt 07, 2021 @ 21:36:04

    Aangrijpend…, de meeste toch…
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  23. Suskeblogt
    mrt 07, 2021 @ 21:14:42

    Dat iemand naar zijn natuurlijke familie op zoek gaat kan ik begrijpen, maar op zoek naar je vroeger lief niet. We veranderen allemaal met de jaren door dingen die je in het leven meemaakt. Ooit kreeg ik een uitnodiging om samen te komen met mensen die heel lang geleden naar een disco gingen waar ik ook veel te vinden was. Daar ben ik ook niet naartoe gegaan. Geen idee wat ik daar zou zoeken. Kijken hoeveel rimpels erbij gekomen zijn ? Nee wat verleden tijd is blijft zo voor mij.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 07, 2021 @ 21:17:50

      Ach oude vrienden opzoeken zou ik dan weer wel leuk vinden, aangenomen dat het om tóen leuke mensen gaat. Maar een oud liefje opzoeken gaat me te ver, dan kún je iemands leven overhoop gooien.

      Beantwoorden

  24. Melody
    mrt 07, 2021 @ 21:12:31

    Ik weet het niet…. heb zo mijn vraagtekens maar heej ieder moet maar doen wat hij of zij wil of niet toch. Wat ik wel begrepen heb ondertussen is dat er veel mis is gegaan “vroeger” met baby’s van ongehuwde meisjes dus tja dat daar nu zoektochten ontstaan snap ik dan wel… maar toch is het wel een beetje de Doos van Pandora hè

    Beantwoorden

    • rietepietz
      mrt 07, 2021 @ 21:19:39

      Dat kan het zéker zijn, maar toch , in die gevallen snap ik een zoektocht, al is het alleen in verband met erfelijke ziektes dat je het recht hebt te weten wie je ouders zijn.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

<span>%d</span> bloggers liken dit: