Het was scháttig hoor dat verbod op vuurwerk. De overheid die het verbood deed me denken aan een oververmoeide moeder van een groot gezin die het allemaal niet zo onder controle heeft.
Ze weet precies welke van haar kinderen maling hebben aan ge- en verboden, en ook dat ze domweg niet de mogelijkheden heeft consequent naleven van haar regels af te dwingen.
Maar ze weet óók dat het andere deel van haar kinderen braaf zal doen wat ze vraagt, ze rekent er stiekem op dat daardoor het verbod toch enig effect zal hebben, het is bijna schattig hé!
Nou ja, ik heb makkelijk praten, ik had maar twee kinderen en die wisten donders goed dat hun moedertje nooit dreigde met een straf die ze niet kon of wilde uitvoeren.
Oke, oke, de problemen waren ook minder complex in mijn gezin juist omdat ik altijd heel consequent was in “straffen”. Straffen tussen haakjes ja, want eigenlijk was de straf altijd een voortvloeisel dat de zondaar over zichzelf afriep door “de zonde te begaan”. Zo zou ik nú b.v. beslissen dat een grote groep mensen die betrapt wordt op een illegaal feest géén bekeuring krijgt, dat houdt n.l. géén besmettingen tegen.
Nee ik zou ze láten feesten, twee weken lang, de boel hermetisch afsluiten, desnoods met bewaking voor de deur. Pas na een test die aangeeft dat ze virusvrij zijn mag de deur open. Natuurlijk draaien ze zelf voor de kosten van de test op en ook voor simpele maaltijden die 3 x daags bezorgd zullen worden
(en zélf de toiletten schoonhouden)
Kost de zondaars net zoveel als een bekeuring maar levert meer op want ze kunnen dan niemand besmetten. Dat ze niet helemaal okselfris meer zullen zijn na 2 weken is niet besmettelijk
Maar ik geef toe, het vuurwerk aan banden leggen ligt iets lastiger, de burgerlijke ongehoorzaamheid tiert welig omdat “de stoute kinderen” heel goed weten dat moeder tóch niet overal kan zijn, misschien had een combinatie verbod én avondklok meer pakkans opgeleverd. In ieder geval heeft het “brave deel van de kinderen” toch voor enig effect gezorgd. Minder slachtoffers maar er werd nog wel genoeg andere ellende aangericht. Ook daarbij wordt verwacht dat het “moedertje” (in de vorm van de hulpdiensten) zich vooral met respect gedraagt als de stoute kindertjes haar uitdagen en zich niet aan de regels willen houden. Ze vervelen zich immers, nou dan!
Natuurlijk ben ik één van de brave kinderen, bracht het eerste deel van oudejaarsavond door met een spelletje doen met Inge en haar lief, en toen zij naar huis waren keek ik naar wat Guido Weijers te vertellen had over het jaar 2020. Ik vond hem fantastisch, uiterst beschaaft legde hij de vinger op een paar zeer pijnlijke plekken. Zijn collega Yoep van ’t Hek moet meer kijkers gehad hebben las ik maar ik heb dat vloekende scheldende driftkikkertje al een tijdje uit mijn kijklijstje geschrapt.
Meer kijkers zegt ook niet alles over de waardering voor de show. Maar misschien heb jij ze wél allebei gezien, dan kun je er wél over oordelen!
Leidse Glibber
jan 07, 2021 @ 01:51:46
Ik heb ze allebei gekeken en ook Sjaak Bral. Vond Youp een beetje tegenvallen, wordt oud denk ik ( jonger dan ons 🙂 )
rietepietz
jan 07, 2021 @ 08:25:35
Ik heb ondertussen ook een flink stuk Youp gezien, kon me niet genoeg boeien om het uit te kijken, Sjaak Bral vond ik ook niet geweldig, hij miste duidelijk een publiek. We zitten hélemaal op één lijn.
Nicole Orriëns
jan 05, 2021 @ 09:20:24
Ik knapte op Youp van ’t Hek af toen hij iemand uitschold in het programma Even tot hier. Die man heeft geen klasse.
RenéSmurf
jan 04, 2021 @ 22:54:08
Youp was beschaafder dan die commerciële knakker, zijn slechtste grap was droogneuken, klaarkomen en volle maan roepen. Dat zag ik in het mediaprogramma Media Inside. Walgelijke vent. Youp heb ik wel helemaal gezien, en genoten. Daarna was de tv maar troep met een mislukte lichtshow en zo. Het vuurwerk was er wel, maar niet zoveel als voorgaande jaren.
rietepietz
jan 05, 2021 @ 08:20:32
Ja smaken verschillen,. Daarom redden ze het allebei. Verder heb ik niet heel veel TV gezien dus daar kan ik dan weer niet over oordelen.
Liesbethblogt
jan 04, 2021 @ 22:02:42
Ik koos voor Youp en Guido kijk ik nog wel terug morgen. Ik vind ze beide goed namelijk. Youp had wel een aantal dingen en omschrijvingen waar hij de spijker op de kop sloeg. Helaas was zijn show niet af, dat zei hij al in zijn geniale intro, maar wel goed.
Overigens ben ik nog opgevoed dat ik een knal voor mn kop kon krijgen.Je idee over die loods, prima.
rietepietz
jan 05, 2021 @ 08:16:59
Het één sluit inderdaad het ander niet uit natuurlijk. Ik heb ondertussen een stuk Youp gezien., hij kon me niet genoeg boeien al vond in zijn persiflage op zijn eigen Flappie wél erg goed.
Ik was best een strenge moeder maar meer dan ik tik op de vingers als dat sneller was dan een waarschuwing is het nooit geworden.
Iedereen blij toch? Zij hun feest en wij geen kans op extra besmetting!
Nicky0607
jan 04, 2021 @ 19:13:02
Haha De straf die jij bedacht hebt voor de bezoekers van illegale feesten vind ik briljant! Ik zeg doen! Maar dat zal mensenrechtentechnisch wel weer niet mogen. Het is vast heel effectief. Ik heb mijn kind ooit wakker gehouden omdat ze niet naar bed wilde (ahhhhhh, zielig he?). Werkte ook prima en ze heeft er geen trauma’s aan over gehouden. Geloof ik…
Ik heb van Youp en Guido beiden stukjes gezien (dat staat heel gek, zo). Ik vond Guido beter maar smaken verschillen. Heb het laatste stukje van Youp gemist (over het feit dat hij er nog is) en dat scheen nou juist het beste stukje te zijn geweest.
rietepietz
jan 04, 2021 @ 19:18:02
Tja mensenrechten zijn ook regeltjes , en ik zou zeggen “wanneer je zelf maling aan de regels hebt mag je ook geen aanspraak maken op regels die je wél ziet zitten” toch? Niet van twee walletjes eten hoor.
Ik heb ondertussen het eerste half uur Youp gezien, meer trok ik niet, niet aangenaam om naar te kijken.l
Regenboogvlinder
jan 04, 2021 @ 18:43:46
Wat is wijsheid, er blijven altijd recalcitrante, eigenwijze mensen bestaan die gewoon lekker doen waar ze zin in hebben. Ik kijk nooit naar oudejaarsconferences en al helemaal niet naar Youp. Maar ik heb ook niet het gevoel dat ik iets gemist heb… Was je echt zo’n streng moedertje?
rietepietz
jan 04, 2021 @ 19:13:44
Ja best wel, streng maar rechtvaardig al kon ik óók vreselijk met ze keten. Maar het grappige is dat als ze van jongt af aan wegen dat je doet wat je zegt dat laten nooit meer een probleem is. We hadden echt veel lol samen hoor.
Regenboogvlinder
jan 04, 2021 @ 19:23:18
Ik heb het idee dat je een beetje eenzelfde soort moeder voor je kinderen was toen ze klein waren, als ik. Ik heb heel erg van ze genoten. Ik was huismoeder dus ze kregen alle aandacht. Wij hebben ook altijd veel gelachen en toen ze ouder werden hadden we niet eens heel veel regels. Maar die regels die er waren moesten wel gerespecteerd worden…
rietepietz
jan 04, 2021 @ 19:28:47
Klopt, maar dan is regels ook niet meer nodig omdat ze alle normen en waarden vanzelfsprekend zijn gaan vinden. Daar hoed je dan niets meer aan te doen. Ik werkte wel maar toen ze klein waren thuis. In de vakanties werkte ik dan in de avond, en ze hadden al heel gauw door dat als ze even hielpen met opruimen we vroeger naar het strand konden dan wanneer ze niet wilde helpen, dat soort dingen moet je ze natuurlijk wél even laten zien dan snappen ze het.
Regenboogvlinder
jan 05, 2021 @ 18:01:49
Precies, ik heb ze ook alles geleerd, behalve koken. Mijn dochter was niet geïnteresseerd, mijn zoon wel, maar probeerde zelf dingen uit. En al duurde de afwas nog zo lang, ik deed als zij droogden en het ging niet vlot, gewoon een bladzijde in de krant staan lezen ☺
rietepietz
jan 05, 2021 @ 18:10:10
Heel slim, ze hebben het h;e;el snel door wanneer je het uit hun handen haalt omdat ze treuzelen.
Regenboogvlinder
jan 05, 2021 @ 18:36:05
Dat deed mijn schoonzusje, duurde haar allemaal veel te lang dus deed ze het maar zelf. Dus nooit iets geleerd. In hun kamers was het ook altijd een puinhoop, en in de badkamer als ze daar geweest waren ook. Ze wilden, eenmaal tieners, niet dat ze in hun kamers kwam dus heet was overal een zooitje.
rietepietz
jan 05, 2021 @ 18:47:03
Maar soms worden dat soort kinderen uiterst netjes zodra ze op zichzelf wonen.
Regenboogvlinder
jan 05, 2021 @ 18:48:18
Klopt, de jongen in ieder geval, maar het meisje niet…
rietepietz
jan 05, 2021 @ 18:49:34
Die heeft waarschijnlijk iemand gevonden die het net als haar moeder wel voor haar doet;-)
Regenboogvlinder
jan 05, 2021 @ 19:35:11
Nou nee dat niet. Ze heeft Borderline en is niet te volgen helaas.
rietepietz
jan 05, 2021 @ 20:13:57
Oeps, dat is geen vrije keuze. Heel vervelend voor haar en haar familie.
Regenboogvlinder
jan 05, 2021 @ 20:14:48
Ja en nog veel meer… moeilijk hoor! Sommige mensen krijgen het allemaal niet cadeau.
rietepietz
jan 05, 2021 @ 20:29:42
Nee klopt, het leven is meestal niet zo heel eerlijk verdeeld.
Nathalie
jan 04, 2021 @ 17:46:55
Jij schrijft wat ik tegen mijn kinderen zei. Alles afsluiten, dan maar ziek worden…
Ik hoop dat het dit jaar allemaal wat beter gaat, want de lockdown is ook voor mijn kinderen best zwaar. Tja… ik heb er vijf, maar wel heel brave kinderen 😛
rietepietz
jan 04, 2021 @ 18:24:27
Op zich niet zo’n probleem 5 kinderen, maar als ze allemaal een soort gebruiksaanwijzing hebben kan ik me voorstellen dat ze van slag raken als alles zo anders is. Niet makkelijk dus denk ik.
Naomi
jan 04, 2021 @ 14:48:30
Prima vergelijking. Is er niet nog een plekje in het OMT voor je? Of bij Rutte in het torentje een klein zijkamertje waarin je hem af en toe iets in kunt fluisteren? Want ik snap zijn onmacht en ik bewonder zijn moed, enz. maar hij mist gewoon een beetje Rietepietz in zijn leven. Ineens snap ik het.
rietepietz
jan 04, 2021 @ 15:14:19
Misschien had ik zijn moeder moeten zijn. De stumper heeft óók al geen vrouw die nog buiten de politieke lijntjes kan denken.
Jook
jan 04, 2021 @ 10:15:15
Geweldige oplossing voor die feestende jongeren! Zullen we samen in de politiek gaan? Gewoon lekker onze opvoedmethodes introduceren. De wet aanpassen, dan kunnen we opvoedkampen organiseren (of bootcamps zoals jij noemde) En kunnen we de politici ook nog eens een poepie laten ruiken. Wordt hoog tijd in hysterisch Nederland.
rietepietz
jan 04, 2021 @ 10:28:10
In aanmerking genomen dat je in de USA nog president kun worden op je 76ste moet ik slechts 2 jaar ouder nog best voor een bescheiden functie in de politiek aan de bak kunnen;-)
Jook
jan 05, 2021 @ 10:12:31
Ik ben wel geschikt als dictator….. :-))…. Jij houdt me dan een beetje in toom, dat ik niet te ver ga…. soms zo’n zin in de zweep erover!!…. 😉
rietepietz
jan 05, 2021 @ 12:45:14
Afgesproken, ik heb nog wel een zweepje liggen dat ik niet meer nodig heb sinds de kinderen de deur uit zijn;-)
Neeltje
jan 04, 2021 @ 09:37:32
Blij dat december achter ons ligt. Nu corona nog de deur uit. Helaas zal dat geen uitblijven van rariteiten opleveren vrees ik. Blijven kijken wat binnen je mogelijkheden ligt. Daar ga ik voor.
meninggever
jan 04, 2021 @ 09:19:45
Ik onderschrijf dit uiteraard in volle overtuiging. Verveelde jeugd, jongelui die zich uitgedaagd voelen of onderdrukt. Het is dezelfde categorie die meent dat alles wat ze tegenkomen en interesseert ook meteen van hen is. Nul respect voor regels en wetten, maling aan de belangen van medeburgers. IQ80 gedrag. En ja, ook ik was ooit een puber die vervelende dingen kon doen. Maar dat niveau van toen is nu op 5-10 jarige leeftijd al zichtbaar bij bepaalde groepen. Dat de overheid wetten niet kan handhaven of verboden laat naleven door hen die weten wat zonde is en boete, zie ik elke keer als we de grens passeren. Waarvan onze premier ooit zei dat die goed en intens bewaakt worden. Vergeet het maar. Nul controle! Dus blijven de immigrantengroepen toestromen waaruit we straks weer nieuwe ellende mogen verwachten. Ik keek op Oudejaarsavond naar Guido. Genoot van zijn realisme. Met name zijn aanpak van Akwasi. Intussen toch bijna vergeten zoals links graag ziet. Youp namen we op. En die was precies zoals verwacht. Zingt als een schorre kraai en slaat om zich heen naar hen die niet tot het linkse kamp behoren. Slechts zijn pleidooi voor de zorgsector vond ik overtuigend. Voor de rest was het niet zoveel…
John
jan 04, 2021 @ 08:30:28
Ik ben wel buiten geweest, tegen het advies in, maar ja, je blaast elk jaar op je trompet of je doet dat niet. Ik ben bij niemand in de buurt geweest, dus ja.
Onze regering weet gewoon zelf niet meer wat ze willen of kunnen doen. Enkele bewindvoerders zijn zelf de fout in gegaan, en dan wordt iets verbieden een stuk lastiger.
rietepietz
jan 04, 2021 @ 08:35:51
Maar ik ga er zonder meer vanuit dat jij alle regels in acht nam, De meeste mensen doen het gewoon gord, maar het is dan een klap in het gezicht van juist die goedwillende mensen die zich nergens wat van aantrekken zo ongrijpbaar zijn en soms, zoals in Den Haag, zelfs stiekem dingen toegestaan worden om ze rustig te houden. “stout zijn” loont tegenwoordig meer dan je netjes gedragen.
Mirjam Kakelbont
jan 03, 2021 @ 21:14:13
Nee was en bleef bij mij nee. Als ouder heb je toch een idee wat je kind uitvreet of kijken ze de andere kant op?
Rietepietz for president! Met jou kan ik praten. Ik vind het een geweldig idee. De raddraaiers opsluiten en alles op eigen kosten betalen.
Joris en ik hebben zowaar naar een film op Netflix zitten kijken. Opeens bleek het kwart over twaalf. Bedtijd…
rietepietz
jan 03, 2021 @ 22:16:20
Bij mij in principe ook , maar het kwam wel eens voor dat ze met heel redelijke argumenten kwamen waarvan ik dacht “ze hebben eigenlijk wel gelijk” en dan moet je ook dat ook tegen je kinderen gewoon zeggen. Ouders zijn ook maar mensen 😉
het lijkt mij ook dé oplossing voor de feestende menigte, iedereen blij….. denk ik, hoewel….
Mrs. T.
jan 03, 2021 @ 20:03:12
Prima oplossing voor de feestgangers. Ik zeg: mail hem even door naar Grapperhaus!
En wat het opvoeden betreft hier dezelfde ‘tactiek’.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 21:04:24
Ik dénk altijd dat men van hogerhand zelf wel op de beste ideetjes zal komen maar dat lukt blijkbaar niet altijd. 😉
Dat is ook de beste manier, daar leert een kind iets van.
willyfotoblog
jan 03, 2021 @ 19:51:06
Een bijzonder rustige avond was het hier Riet
Zelfs de politie in Brussel vond dat, er waren slechts 23 auto’s in brand gestoken…
Youp kon me niet echt boeien…
En vuurwerk heb ik niet gemist, integendeel
groeten
rietepietz
jan 03, 2021 @ 21:02:04
Er gebeurde hier nog altijd genoeg, en tja 23 auto’s in brand schijnt er tegenwoordig bij te horen. siervuurwerk wat mij betreft wel!
hanscke
jan 03, 2021 @ 19:43:09
Bij ons in het dorp is bijna niet geknald. Maar ja een grote stad is ook niet met het noorden te vergelijken. I n Leeuwarden, DE provinciestad schijnt het wel muizen geweest te zijn.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 19:44:39
Ja dat hoorde ik zelfs woeliger dan Den Haag en Amsterdam, het moet niet gekker worden.
liesonderweg
jan 03, 2021 @ 19:13:21
Eigenlijk kies jij voor een heel deftige oplossing. Allee…, oplossing…
Twee weken feesten, en laat ze daar ter plekke ook maar corona hebben, en daar uiteindelijk buitenkomen als ze weer virusvrij zijn…
Kijk/heb geen tv!
Lie(f)s.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 19:26:25
Ja vanzelfsprekend blijven ze daar binnen, besmetting of niet ,jongeren hebben zelden een ziekenhuis nodig dus ze zoeken het daar maar uit. Ik denk dat het al héél gauw geen feestje meer is voor ze maar dat is niet mijn probleem.
schrijfselsvanmij
jan 03, 2021 @ 18:35:05
Hier stond Youp op, Guido vind ik niet om te pruimen ….. smaken verschillen, gelukkig maar, stel je voor dat iedereen hetzelfde zou zijn!
rietepietz
jan 03, 2021 @ 18:41:15
En er is genoeg te vinden voor ieders smaak, ik vond hem erg goed en hij kon ook goed overweg met het feit dat er natuurlijk geen of heel weinig publiek kan zijn. Sommigen hebben echt een publiek nodig om warm te lopen.
Ferrara
jan 03, 2021 @ 15:55:15
Toen ik, 33 jaar geleden met meneer F. trouwde en bij hem en zijn beide kinderen introk, toen 13 en 15 jaar oud was een van de eerste opvoedkundige lessen die hij me gaf. Nooit dreigen met een straf die je niet kunt waarmaken en consequent blijven. Ook later bij de kleinkinderen voerden we dat door.
Zoals was te verwachten ook hier mooi siervuurwerk. Was vanachter het raam goed te zien.
Hoewel geen fan van Youp toch gekeken. Absoluut niet onder de indruk.
Eigenlijk nooit fan geweest om dezelfde redenen die jij noemt. Als je zijn gebral niet kunt waarderen vertaalt de man dat zelf als gebrek aan humor.
Hij was aardig over de zorg. Kan ook niet anders na zo’n verleden.
Jouw oplossing voor die ergerlijke feestgangers vind ik wel een goeie.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 16:24:39
Maar dan is het denk ik nog een stúk moeilijker dan wanneer je een kind vanaf baby kent. Vooral tieners die toch al op zoek zijn naar “de grenzen” zijn soms ongeleide projectielen. Petje af dat je het daarmee kon rooien.
Ja Youp heeft zijn mening altijd wel klaar en wordt niet gehinderd door enige zelfreflectie. maar hij voorziet blijkbaar toch in een behoefte .
Ja toch, ik snap dan nooit dat niemand op het idee komt ze daar meteen verplicht in quarantaine te houden want dáár draait het toch om, dat een eventuele besmetting geen andere mensen bereikt . Maar ja, dan zal men wel met “vrijheidsberoving” aan komen en zich op regels beroepen. Want mensen die maling aan regels hebben weten ineens altijd héél goed de regels zodra ze die in hun voordeel kunnen gebuiken.
cornma
jan 03, 2021 @ 15:40:20
Allereerst wil ik je een fijn 2021 wensen, met heel snel de mogelijkheid van twee armen om je heen.
Ik houd niet van mensen die het leuk vinden om over de rug van anderen “leuk: te zijn. Dat is niet leuk en ik heb er nooit om kunnen lachen. Dus geen Joep voor mij.
Ook geen Guido gekeken, maar wel samen met echtgenoot zitten bouwen aan een Lego spookhuis. Dat was heel erg leuk.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 15:53:33
Dankjewel, dat hoop ik ook, hoewel ik niet heel erg knuffelig ben heb ik dit jaar die arm om me heen reuze gemist.
Ach ik houd wel van van elkaar een beetje op de hak nemen, net als in Sinterklaas gedichten maar dan wel graag zonder schelen en vloeken en vooral met humor gedaan.
Francien.
jan 03, 2021 @ 13:44:04
Wij hebben naar Youp gekeken. Geweldig en zeer to the point. (Moet morgen bij twee kleinkinderen zitten voor het huiswerk, waaronder Engels, dus ben aan het oefenen!! )
Je zou alleen al het begin moeten kijken Riet, dat is 10 minuutjes Joop den Uyl. Schitterend.
En hij is inderdaad milder geworden. Kan ook niet anders dan na een zeer zware ingreep, plus gevolgen corona.
En hier in de Achterhoek waren er wel her en der groepjes jongeren met wat vuurwerk. Ze konden doen wat ze wilden, want de politie is toch wegbezuinigd, zeker hier in het oosten.
Morgen weer gewoon de draad oppakken. Schoondochter naar huisartsen praktijk , zoon thuis werken (zit de hele dag achter de laptop, wat een leven hè). En oudste zoon is zzzp – er. Dus zal nog wel twee weken vakantie hebben.
En ik ga weer twee weken het onderwijsleventje in. Heb er best zin in. Een in groep 3 en een groep 7. Alleen dat vroege opstaan. Dat wordt nog een dingetje.
Prettige zondag verder.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:12:58
Ik ga zoeken of ik het nog kan kijken op de laptop. De den Uyl tijd heb ik natuurlijk nog ruim meegemaakt.
Klopt, er is zowel in de zorg als bij de politie behoorlijk geknipt en dat wreekt zich nu op alle fronten. Politieman of vrouw zijn is op dit moment geen feestje, er is alleen oog voor de reactie van een agent , en vrijwel niet voor de bijna bovenmenselijke zelfbeheersing ze moeten hebben als ze uitgedaagd en getreiterd worden. Veel mensen ondervinden nadeel van de virusmaatregelen, en voor veel mensen komt dat bóven op toch al moeilijke omstandigheden
Ik heb er dan nog relatief weinig last van al zou het voor mijn welbevinden nu wel beter zijn als ik wat meer onder de mensen kon komen en is een rouwperiode zonder ook maar één keer een arm om je heen toch best ingrijpend.
Dat vroege opstaan is zolang het zo laat licht wordt nog wel een dingetje, dat snap ik. Maar leuk weer even iets van je te horen.
Rebbeltje
jan 03, 2021 @ 13:39:13
Ha geen van beide gekeken…en je oplossing voor de feestende bende daar kunnen ze wat van leren.
Mijn moeder zei altijd als er iemand klaagde over de kinderen, heb acht kinderen en maar 4 tafelpoten… 🙂
Groetjes en fijne zondag
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:13:49
Nou 2 per tafelpoot moet toch wel kunnen? 😉
Rebbeltje
jan 03, 2021 @ 20:46:38
Nee dan had ze er zelf last van grijnzzzz
rietepietz
jan 03, 2021 @ 21:04:57
Nou ja, volgens mij is het wel goedgekomen!
Rebbeltje
jan 04, 2021 @ 00:15:32
Ja hoor ik was die no 8 😉
rietepietz
jan 04, 2021 @ 07:43:21
Het “kleine zusje”dus.
Rebbeltje
jan 04, 2021 @ 12:52:54
Ja ben opgevoed (verwend) door de oudsten…
rietepietz
jan 04, 2021 @ 13:19:49
Maar dat zal nú we;l over zijn denk ik;-)
Rebbeltje
jan 04, 2021 @ 14:01:48
Blijf eigenlijk altijd die kleine 😉
Suskeblogt
jan 03, 2021 @ 13:17:11
Yoep van ’t Hek hebben we hier gedeeltelijk bekeken en dan naar iets anders overgeschakeld. Die man wordt ook een dagje ouder en komt eerder triestig over.
Hier is er wel een avondklok. In onze hoek van het land was het rustig. Elders zoals in Brussel ging het er heftig aan toe.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:16:08
Sommige artiesten weten niet wanneer hun houdbaarheidsdatum verstreken is. Herinner me de laatste show van Wim Kan , een treurige toestand.
Melody
jan 03, 2021 @ 12:39:25
Hier weer ontzettend genoten van het vuurwerkterreur en politie die wederom te druk is met het warm houden van de kroketjes. Niks nieuws onder de Assense zon helaas.
Youp heeft 1 ding goed gedaan… aangekondigd dat dit zijn laatste was. (En nee ik ben niet zo naïef dat dat ik dat 100% geloof maar oké)
Wij zaten binnen…. met buurvrouw voor tv maar iets anders.
😍
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:19:55
het was hier best te doen, weinig in de voorgaande dagen en om 12 uur een uurtje mooi siervuurwerk, daar heb ik geen probleem mee. Maar ging nog genoeg fout begreep ik.
Artiesten willen inderdaad nog wel eens “vergeten” dat ze hun laatste optreden al gehad hebben. Ik was ook binnen hoor, om 12 uur in bed TV gekeken en naar buiten gekeken voor het mooie vuurwerk.
Spontanity
jan 03, 2021 @ 12:39:22
Ben benieuwd of moedertje nog ‘foei’ gaat zeggen tegen iedereen die niet naar hem/haar geluisterd heeft.
Spontanity
jan 03, 2021 @ 12:42:27
Oh, en wij hebben met Sokje naar Youp gekeken 🙂
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:16:36
En hoe vond je het?
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:22:38
Zal niet denk ik, moedertje heeft heel veel begrip voor zich vervelende mensen. Misschien moet moedertje maar zorgen dat de stouterds zich niet vervelen, een stevige boot camp waar ze discipline leren en ze zich in kunnen zetten om de geleden schade door hun gedrag te herstellen.
Matroos Beek
jan 03, 2021 @ 12:22:08
Ik vond Youp echt goed. Erg genoten.
Als kind uit een groot gezin kan ik beamen dat we wat losser en best vrij werden gelaten. De basisregels, normen, waren er wel, maar het waren er niet veel. Daar was mijn moeder heel consequent in. Met twee woorden spreken, beleefd zijn, roepen en wild zijn doe je maar buiten en alles altijd netjes op z’n plek. Vanaf de deur hingen de negen kapstokken op kinderhoogte. Schoentjes eronder op rij. Verder hadden mijn ouders alle vertrouwen in ons en dat lieten ze vaak en veel blijken op een heel liefdevolle manier. Om die reden konden we hun vertrouwen nooit schenden. Op die verboden party’s waren ik of men broers en zussen vast nooit aanwezig geweest, niettegenstaande we vrij werden gelaten, wij wilden we geen vertrouwen schenden.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:27:32
Het belangrijkste is inderdaad consequent en duidelijk zijn. Dat werkt echt en natuurlijk moet er vertrouwen in elkaar zijn. Eén van mijn kinderen werd ooit door een vriendje gevraagd waarom hij iets dat hem nooit verboden was niet deed , het antwoord was “dat doe je gewoon niet ,dat is niet goed”
Karel
jan 03, 2021 @ 12:16:23
dat vloekende scheldende driftkikkertje 😁
daar kan geen moedertje tegenop , de uitknop wel hihi
ja hoor sluit dat schorem maar op , op hun eigen feessie , wat water en brood
mooi siervuurwerk door vaklui afgeschoten , prima de rest verbieder te produceren , op straffe dat ze ook 2 weken morgen feestvieren met hun vuurwerk in die diep onder de grond liggende ouwe moffenbunkers , afgesloten natuurlijk
zo kan ik heel lang door gaan , maar mijn mem had me dit alles verboden te doen , en ik had geluisterd
rustige zondag groet
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:33:43
Ja die had ik al een paar jaar gevonden;-)
Het blijft altijd wel een minderheid die overal maling aan heeft maar die manifesteren wel héél duidelijk en verpest op dit moment heel veel voor de anderen.
Ik heb dan weer niets tegen mooi siervuurwerk zelf afsteken al dóe ik dat zelf nooit..
Karel
jan 04, 2021 @ 19:27:42
ja mooi siervuurwerk is om van te genieten
mij trekt dat land Benin ook niet , zo digitaal heb ik genoeg aan 🙂
fijne avond groet
rietepietz
jan 04, 2021 @ 19:49:30
Dat is het zeker mits men z’n verstand gebruikt hé!
gewoonanneke
jan 03, 2021 @ 11:48:39
Ik was wel blij dat er toch nog wat siervuurwerk afgestoken werd hoor anders was het wel een hele droeve jaarwisseling geweest. Het fleurde mij in ieder geval wel op. Ik heb Youp gezien en ja ik vind hem altijd leuk. Het is zijn manier van doen en ik hou er wel van. Vond hem trouwens dit keer best milder dan ik wel eens gezien heb eerder. Hij heeft ook Corona gehad en misschien werkt dat nog even door haha. Kan niet oordelen over Weijers die heb ik niet gezien.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 11:54:21
Vuurwerk hoort ook gewoon bij oud en nieuw, dat vind ik ook. Maar ik snap dan weer niet de lol van halve bommen en vernielingen. Maar gewoon mooi siervuurwerk hoort er echt bij ook al maakt dat óók geluid, maar veel minder hard. Ik ga dan gewoon ff niet naar buiten want heb wel last van kruitdamp.
Ik ben gestopt met zijn show omdat ik hem vaak nodeloos grof vond. Al ben ik niet overdreven fijngevoelig dus misschien had ik hem deze keer ook goed gevonden. Zal eens zoeken of ik er nog iets van kan vinden.
,
gewoonanneke
jan 03, 2021 @ 12:09:43
Nee die bommen en vernielingen vind ik ook verg het gooien van vuurwerk naar hulpverleners ik snap dat echt niet. Hoe gedragen die mensen zich als ze zelf of hun familie hulp nodig hebben vraag ik me wel eens af.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:36:02
Dan staan ze met een mes klaar als de hulp niet snel genoeg doet wat ze willen.
gewoonanneke
jan 05, 2021 @ 20:32:26
Ja te bizar voor woorden.
rietepietz
jan 05, 2021 @ 20:54:50
Dat is echt bizar, vooral dat ze er mee weg komen.
gewoonanneke
jan 05, 2021 @ 21:00:58
Ja dat ook nog.
staartje
jan 03, 2021 @ 11:31:27
Tja dat vuurwerk…. ik ben blij dat er minder vervuiling was en rust in de ziekenhuizen. Het overgrote deel heeft zich eraan gehouden. Daar moet maar eens aandacht voor zijn. De overtreders krijgen alle, alle aandacht. Dat mag van mij summierder. Ik denk dan altijd aan hun ouders. Die kinderen moeten toch ook vaders en moeders hebben?
In mijn favoriete trilogie over ‘Thule’ van Thea Beckman kennen ze geen straffen. Als je over de scheef gaat krijg je een gekleurde vlek op je hoofd en word je door iedereen gemeden. Oja en moordenaars worden de mijnen ingestuurd. Die werkwijze spreekt me nog altijd aan.
Youp heb ik gezien samen met mijn zoon en ga ik nog eens terugkijken. Hij hoort er voor mij bij zoals appelflappen op oudjaar. Een icoon voor mij. Wordt afkicken dus volgend jaar. Van Youp accepteer ik schelden, Youp is gewoon Youp.
Dolf Jansen nog even gekeken via YouTube, maar die kon ons digitaal niet overtuigen.
Fijne zondag, jij!
rietepietz
jan 03, 2021 @ 11:59:28
Straffen moeten een beetje logisch in elkaar zitten heb ik altijd gevonden. Zo ben ik een fervente strandganger en gong vroeger graag met de kinderen naar het strand. Natuurlijk klieren kinderen ook op het strand wel eens. toen ze het ooit te bont maakten toen we er pas een half uur waren dreigde ik naar huis te gaan als ze zich niet gedroegen omdat ik geen zin had om met lastige kinderen op het strand te zitten. Toen het dreigement niet afdoende werkte ben ik dus inderdaad opgestapt. Nooit meer last gehad omdat de waarschuwing voortaan voldoen was.
LOLA♥CHAMPAGNE
jan 03, 2021 @ 11:30:42
Ik heb ze geen van beiden gezien. 😊wel de beelden van de mensen die echt moesten feesten, ze konden echt niet anders meer, het moest gewoon… bah
rietepietz
jan 03, 2021 @ 12:00:43
Laat ze lekker 2 weken lang op die locatie blijven, dan kunnen ze niemand besmetten. Dat het na drie dagen niet écht feest meer zal zijn boeit me minder.
LOLA♥CHAMPAGNE
jan 03, 2021 @ 13:20:51
Mij ook totaal niet, goeie oplossing!!
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:14:35
Moet maar eens zien waar ik die oplossing kan aandragen!
LOLA♥CHAMPAGNE
jan 03, 2021 @ 14:15:21
Een petitie? Ik teken alvast!!
rietepietz
jan 03, 2021 @ 14:37:01
Mwah…. ik ben niet van de petities, daar wordt toch niets mee gedaan.
omabaard
jan 03, 2021 @ 11:26:50
Wat een heerlijke straf vind jij hier ter plekke uit voor die grote groepen feestvierders, zoals in Frankrijk, waar de politie zich geen raad mee wist.
Goede tip voor jou om in het beleid te stappen!
Heb jij nog nooit gedreigd met een onuitvoerbare straf? Ik bezondigde me daar vroeger wel al eens aan, als moedertje ten einde raad 😦
rietepietz
jan 03, 2021 @ 12:07:36
Nou ik denk dat het feestelijke er snel af is wanneer men op de feestlocatie in een soort quarantaine wordt gehouden, maar het zou méér effect hebben dan een bekeuring waarna ze naar huis gestuurd worden en in hun omgeving het virus gaan verspreiden.
Nee volgens mij niet, Zo reed zoonlief vaak met zijn fietswiel de deur open die dan tegen de muur knalde. Toen daardoor een keer de ruit eruit knalde heeft hij zelf uit de spaarpot een nieuw ruitje moeten betalen en moest aan paps vragen of die het erin wilde zetten om hogere kosten te vermijden. Daarna nooit meer de deur open gemaakt met het fietswiel.Kinderen hebben heel snel door dat je ook doet wat je zegt en laten het dan niet zover komen.
omabaard
jan 03, 2021 @ 15:18:47
Inderdaad, ze wisten uiteraard van tevoren dat een boete zou volgen en hadden het ervoor over, en kunnen nu volop verder verspreiden.
Ik denk dat ik teveel consequente straffen moest bedenken omdat ik ook nog voor de klas stond, en dan waren energie en geduld thuis al eens op😉
rietepietz
jan 03, 2021 @ 15:29:04
Ja natuurlijk, bij wie niet op z’n tijd.Als ze allebei lastig waren stuurde ik ze soms naar hun kamer, dan waren ze het heel snel samen eens; “wat hebben wij een rotmoeder” en weer dikke maatjes;-)
bvision
jan 03, 2021 @ 11:02:09
Het zijn toch kinderen van iemand… Ik heb naar geen van de twee gekeken, heb er dus ook geen oordeel over.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 12:10:55
Ja ook slecht opgevoede kinderen hebben hebben ouders, maar of we daar nou blij van worden is een ander verhaal.
Lot
jan 03, 2021 @ 10:56:54
Dat was ook mijn idee, ze wilden zo graag in die hangar, nou dan blijven jullie er ook maar een paar weken meer en overal zelf voor zorgen.
Wij keken wel naar Youp en vond het ontroerend soms en het totaal geweldig gedaan. Jammer dat het de laatste was.
rietepietz
jan 03, 2021 @ 12:09:36
Lijkt mij een prima oplossing maar niemand komt blijkbaar op het idee. Het gaat er maar om dat ze niemand kunnen besmetten buiten hun eigen feestgroep.
Misschien is hij milder geworden nu het de laatste was.