bewezen?

Heel kort door de bocht…… als na één week mondkapjesplicht de coronacijfers weer omhoog gaan zóu je kunnen denken dat de eerdere stelling; “schijnveiligheid, ze maken dat mensen minder afstand houden” bewezen is.
Voor mij staat vast dat juist die afstand houden de belangrijkste peiler is om het virus zo min mogelijk kansen te geven.

Heel veel nut zie ik dus niet in de mondkapjes, al draag ik ze braaf op plaatsen waar dat verplicht is. Uiteindelijk kwam het virus “tot ons” vanuit China, het land waar men buitenshuis al ver voor corona mondkapjes droeg.
Maar goed, je bent moeder van een wetenschappelijk onderzoeker of niet, zó kort door de bocht kun je de cijfers niet interpreteren.
Ik schreef in eerder een logje een ( van Ruud gepikt) hilarisch voorbeeld over “aan welke eisen gedegen onderzoek moet voldoen.”
De belangrijkste eis voor een betrouwbaar onderzoek is dat de omstandigheden waaronder onderzoek gedaan wordt precies gelijk zijn.
Ga d’r maar aan staan, gelijke omstandigheden in de huidige situatie immers, ongeveer gelijk met de aanstormende kapjesplicht was het “black Friday”. Natuurlijk werd die dag goed benut omdat er ook Sinterklaas inkopen gedaan moesten worden.
Het was dus overal veel drukker dan de weken ervoor, daar gáán je gelijke omstandigheden. En al lijkt het voor mij nog steeds logisch dat wanneer de kapjes wérkelijk zouden helpen het aantal besmettingen niét gestegen zou zijn door de beschermende werking van de kapjes kun je op z’n minst stellen dat er nog veel andere factoren van invloed blijken te zijn.

Je zou je ook af moeten vragen of de cijfers nog méér omhoog gegaan zouden zijn zónder mondkapjes in deze periode, maar hoe ga je dát dan weer bewijzen. Wat ik dan weer betwijfel omdat de meeste besmettingen toch binnen plaatsvinden. Het enige dat echt logisch klinkt is dat hoe minder mensen er bij elkaar komen, hoe minder besmettingen er kunnen plaatsvinden. Als je met 2 mensen samen bent kun je er maar twee besmetten, ben je met vijf mensen samen kúnnen dat dus ook vijf besmettingen zijn. Eigenlijk het principe van de kettingbrief, het breidt zich in steeds grotere kringen uit.
Ja, ja, ja, ik weet het, ik ben natuurlijk het soort onderzoeker dat bij voorkeur spijkers op laag water zoekt, Het zij zo!

93 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    dec 16, 2020 @ 01:03:57

    We worden er allemaal niet wijzer en blijer van. Er zullen heel wat bedrijven het niet meer gaan redden, triest hoor.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    dec 13, 2020 @ 10:56:52

    De populaire mondkapjes zorgen dat we mekaar niet besmetten met verkoudheidsvirussen wellicht, maar meer doen ze denk ik niet. Geldt minder voor die medische exemplaren. Verder is het vooral symbolisch. Met die enorme stijgingen van besmettingen zoals we die nu kennen weten we zeker dat die met de horeca niet verbonden waren of zijn. Meer met ons andere gedrag. Kerken, de moskee, vakanties, winkelen, sinterklaasvieringen, feesten en partijen. We hebben in principe maling aan de regels. En wat blijkt ook, dat de brandhaarden telkens aanwijsbaar op plekken zitten waar men de vrijheid van godsdienst belangrijk acht en ook het familieverband in hoge mate consumeert. De groepen die nu besmet worden of zijn vooral jong. De ouderen blijven netjes uit elkaar..regels zijn regels….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 13, 2020 @ 11:15:18

      En dat de mondkapjes niéts doen lijkt ook wel duidelijk, best vervelend dat ze evengoed verplicht zijn en inderdaad, ik draag ze omdat ik braaf ben al blijf ik wél m’n gezonde verstand gebruiken. Er zijn wel omstandigheden waarin alleen ik kan beslissen wat onveilig is omdat ik alle bijkomstigheden ken, de beleidsmakers kunnen maar globaal inschatten hoe veilig bijeenkomsten in huis zijn omdat zowel de ruimte als de gedragingen van de mensen waar het om gaat van invloed zijn. Ik voel me trouwens eigenlijk niet zo bij de ouderen horen;-)

      Beantwoorden

  3. Beaunino
    dec 12, 2020 @ 11:12:54

    Waarom niet eens een maand de winkels dicht en de restaurants open? Laten we lekker de kerstboodschappen bezorgen. Het gedrang in de supermarkten kan toch niet beter zijn dan de tafels en stoelen op afstand in een restaurant?

    Beantwoorden

  4. Nicole Orriëns
    dec 11, 2020 @ 09:32:19

    Net als jij heb ik ook mijn vraagtekens bij de effectiviteit van mondkapjes maar draag ik ze braaf. Het is tenslotte een kleine moeite. Maar voldoende afstand houden blijft denk ik inderdaad het belangrijkst.

    En is de stijging ook niet het gevolg van Black Friday?

    Beantwoorden

  5. Naomi
    dec 10, 2020 @ 16:25:09

    Joehoe, een beetje nuchterheid op m’n beeldscherm. Heerlijk! En toevallig staat er bij mij morgen ook een blog ingepland over mondkapjes. Ik kan er namelijk heel slecht mee omgaan, hoewel ik ze braaf draag. Wat moet dat moet, maar leuk is anders, vind ik.

    Beantwoorden

  6. Regenboogvlinder
    dec 10, 2020 @ 14:45:28

    Ik vind de mondkapjesplicht prima. Had juist het idee dat mensen dan minder snel de deur uit zouden gaan. Maar ik weet niet of dat zo is. Wij zijn echt voorzichtig.. Met het gevolg, waarschijnlijk geen bezoek met kerst. En dat vind ik wel erg. Mijn dochter is zo’n familiemens. Maar ik ken ook een man die zijn moeder bleef knuffelen die al ziek was, ze had lymfklierkanker, zelf corona kreeg en zijn moeder aanstak. Ze overleed na 3 weken, 59 jaar. En die jongen moet daar nu mee leven… pffff. En ik wil niet dat mijn dochter en schoonzoon dat mee moeten maken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 10, 2020 @ 15:01:30

      Als je dochter net zo voorzichtig is al je zelf bent moet het wel kunnen dat ze komt eten, maar niét knuffelen natuurlijk, dat doen wij ook niet, Maar we komen wél bij elkaar over de vloer. Tenzij er iemand aangeeft verkouden te zijn óf zieken op het werk hebben, dan blijven uit elkaars buurt to het zeker géén corona is. Bij de werkenden in de familie is dat allemaal wel een keer voorgekomen maar gelukkig werden ze negatief getest. Met mensen die ik niet ken blijf ik wel extra voorzichtig. Geknuffeld hebben we al tijd dus niet, ook niet tijden de rouwperiode hoe moeilijk dat ook was.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        dec 12, 2020 @ 17:16:18

        Dat is het punt juist.. Zij werkt thuis dus komt nergens doordeweeks, maar haar man wel. Die is veel te makkelijk. Al vanaf het begin. We waren heel blij dat het allemaal goed gegaan was en er niemand ziek is geworden op de trouwdag. Was net voor de strengere maatregelen in september werden aangekondigd. Als hij zich er ook gewoon aan zou houden was er niks aan de hand. Inmiddels hebben we het besproken en ze begrijpt het volkomen. We gaan de komende week wel samen een uurtje wandelen om even lekker bij te praten. Maar dan wordt er niet geknuffeld.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          dec 12, 2020 @ 17:18:15

          Nee knuffelen doen we hier ook niet, en ook wel vaak buiten wandelen maar toch óók gelukkig wel in huis al houden we dan wel zo goed mogelijk afstand.

          Beantwoorden

          • Regenboogvlinder
            dec 12, 2020 @ 17:19:55

            Het blijft toch echt tegennatuurlijk. Vooral in de periode van het overlijden van Henk en daarna. Heel sterk ook om dat vol te houden!

            Beantwoorden

            • rietepietz
              dec 12, 2020 @ 18:25:25

              Ja zeker, heel frustrerend want je gaat je verdriet voor elkaar verbergen, als je huilende mensen niet kan troosten probeer niet te huilen als er iemand bij is. We zijn gewoon heel zuinig op elkaar al komen we wél bij elkaar over de vloer, maar met afstand moet dat maar kunnen.

              Beantwoorden

  7. Koen
    dec 10, 2020 @ 14:39:40

    Het hele land is niet dicht bevolkt, dat is waar. Maar MAPUTO en MATOLA (waar ik verblijf) zijn HEEEEL dicht bevolkt – ongeveer 3,5 miljoen mensen die hutje mutje wonen. Ik schat dat het te vergelijken is met de oppervlakte van (groot) Den Haag tot Delft. Ongeveer 35 km (noord – zuid) x 35 km (oost – west)

    Beantwoorden

  8. Array
    dec 10, 2020 @ 06:31:20

    Dat lage water valt wel mee hoor. Conclusies trekken uit besmettingscijfers, mondkapjesplicht enzovoort … het lijkt me heel lastig.
    Ik word stilaan nieuwsgierig naar verslagen, rapporten en conclusies die de (wetenschappelijke) wereld zal trekken als deze pandemie alleen nog maar bestaat in de geschiedenisboeken.
    Waarom is er in Afrika relatief minder corona? De cijfers van Mozambique tot vandaag. 16.373 besmettingen – 14.437 hersteld – 136 sterfgevallen.
    Afstand houden is niet echt een Afrikaans ‘ding’. Mondkapjesplicht is er al vanaf 1 april. Horeca beperkt open. Geen evenementen, grote concerten. Aanwezigen op bruiloften max 140 mensen. Feesten en kerken max 40 mensen. Scholen waren dicht tussen 1 april en 15 oktober. Internationaal vliegverkeer was er niet tussen 1 april en half juli. Nu nog steeds heel beperkt. De landsgrenzen waren gesloten voor personenvervoer tussen 1 april en half september. Is het mooie weer (meestal dan toch) van invloed? Mensen leven heel veel buiten (en slapen binnen). De bevolking is jong.
    ps. Natuurlijk worden er minder testen gedaan dan in EU of USA.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 10, 2020 @ 08:44:14

      Oeps, had ik bijna je reactie verspeeld Koen, nu staat je naam er niet meer bij.
      Ja natuurlijk speelt het wel een rop dat jullie veel minder dicht bevolkt zijn dan in Nederland en vooral dat jullie overwegend buiten leven. Dan wordt een onderzoek meer appels met peren vergelijken. Ook dat er minder getest wordt, en hier juist steeds meer beïnvloed natuurlijk de cijfertjes. Het zal zeker nog lang voer voor onderzoekers zijn nadat het virus onder controle is. Maar voorlopig zullen we het ermee moeten doen.

      Beantwoorden

  9. Ferrara
    dec 09, 2020 @ 23:20:09

    Joho, hier nog een span dat de mondkapjes uit solidariteit draagt. En verder wachten we betere tijden af en doen ons stinkende best het virus buiten de deur te houden. We komen nergens als het niet nodig is.
    We doen om beurten de boodschappen, moet je zien hoeveel echtparen of moeder en dochter gezellig samen de super bevolken het zou heel wat ruimte geven als men daar eens beter over zou nadenken. En dan doel ik niet op bejaarde stellen dat zonder elkaar niet op de been blijft.
    Ik voel wel met staartje mee, moe van al die stuurlui. Ook moe van die lui die nu al uit protest vanwege een vuurwerkverbod de beest uithangen.
    Het lijkt jaren geleden dat heel de natie onze ‘helden in de zorg’ een warm hart toedroegen. Maar de verspreiding van dat verrekte virus wordt door de mens op gang gehouden met alle gevolgen voor heel veel ondernemers, cultuur, evenementen enz. van dien. Ik erger me wild aan al die knuffelende beroepssporters in hun eigen bubbel. Hier speelt geld blijkbaar een grote rol. Of moet ik zeggen geen rol? Sorry ik raak van het pad af. Je had het over mondkapjes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 10, 2020 @ 08:49:14

      En eigenlijk nog het meest over het nut van en onderzoek naar mondkapjes. Maar ik snap alle frustratie wel. Ik zie het natuurlijk ook allemaal wel maar doe eigenlijk net als jullie, probeer me zo goed mogelijk aan de regeltjes te houden die bedacht worden door mensen die er ook nog niet alles van af weten en de plank dus wel eens mis slaan. We blijven mensen, dat moeten we vooral niet vergeten en volmaaktheid is een maar heel slecht bloeiend plantje!;-)

      Beantwoorden

  10. Nicky
    dec 09, 2020 @ 22:53:56

    Ik geloof niet dat mondkapjes helpen. Iedereen propt die dingen in de jaszak. Doet ze op en af. En daarna zit iedereen aan de boodschappen in de supermarkt. Ik vroeg me ook al af of de stijgende cijfers door de mondkapjes komen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 10, 2020 @ 08:57:18

      Dat zullen we nooit zeker weten maar inderdaad, de supermarkt is zeker wel een dingetje. Ik kies tegenwoordig voor de grote filialen waar ruimere paden zijn en draag er altijd handschoenen, die vind ik eigenlijk belangrijker dan de mondkapjes omdat ik nu met “schone handschoenen ” overal aan zit , bij thuiskomst handen wassen mét handschoenen aan zodat ik niet onnodig veel afval veroorzaak.

      Beantwoorden

  11. RenéSmurf
    dec 09, 2020 @ 22:06:34

    Mondkapjes werken niet. Was het maar zo. Afstand houden werkt beter, zo min mogelijk bewegen. En dan geven de black vrijdag de schuld, terwijl de winkels volop reclame mochten maken.

    Beantwoorden

  12. Mrs. T.
    dec 09, 2020 @ 21:58:25

    Ik doe net als jij. Houd me aan de regels, draag mondkapjes waar het moet, kom bijna nergens en werk al bijna 9 maanden thuis.
    Verder heb ik een groot vertrouwen in de experts want als we daar niet meer op kunnen bouwen, wat blijft er dan nog over?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 10, 2020 @ 09:12:50

      En veel meer kunnen we niet doen, al staan ook de experts in dit geval soms nog voor raadsels. We zullen het ermee moeten doen want er is even niet beter. Zoals ik hier al zeg is onderzoek doen naar alle ins en outs ook al lastig doordat overal de omstandigheden weer anders zijn. Neem alleen al de grote verschillen van schikkende jouw ervaringen toen je echt midden in een uitbraakhaard leefde en die van mij, in een tijd dat corona eigenlijk een beetje aan ons in de randstad voorbij ging omdat het hier in de buurt veel minder speelde. Maar dan kun je wél je zo goed mogelijk aan de regels houden ook al zijn die niet altijd logisch of een beetje twijfelachtig want ook voor de experts is het een zoektocht waarbij ook de plank wel eens misgeslagen kan worden.

      Beantwoorden

  13. schrijfselsvanmij
    dec 09, 2020 @ 20:21:59

    Mijn man, twee zonen en een (ooit aanstaande) schoondochter werken in de gezondheidszorg en dragen de hele dag mondkapjes, en ze klagen nooit. Mag ik dus ook niet meer doen als ik ‘m moet dragen met boodschappen doen 😉
    Belangrijkste blijft afstand houden …… en daar schort het nogal eens aan, en natuurlijk thuis blijven met klachten plus je laten testen. Nou, behalve naar supermarkt zie je mij bijna nergens, en dat zonder klachten 😉 Blijf gezond, ooit is het “monster” weg ……

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 20:53:39

      Ja helaas dragen veel mensen het beroepshalve meestal omdat het belangrijk is en een doel heeft. Ik heb met ze te doen. Ik draag ze dus ook als het moet, ondanks dat ik niet overtuigd ben van het nut, al is het maar uit solidariteit.

      Beantwoorden

  14. Mrs. Brubeck
    dec 09, 2020 @ 19:28:29

    Ik word helemaal horendol van al dat gepalaver over die mondkapjes… echt 😕. Wat is nu toch eigenlijk het probleem? Het is toch niet dat dat pijn doet ofzo?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 19:53:47

      Het is sowieso niet prettig en benauwd ( voor sommige, ook voor mij) , beslagen bril en noem maar op maar evengoed draag ik het daar waar nodig is ook al geloof ik niet in het nut. Maar dat ik het makkelijk vind…. néé echt niet.

      Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 20:15:28

      p.s. het kan trouwens ook wel pijn doen, mijn dochter heeft regelmatig plekken op haar wangen van het kapje, dat is wel degelijk pijnlijk. Maar zij draagt het soms hele dagen ik gelukkig niet.

      Beantwoorden

      • Mrs. Brubeck
        dec 09, 2020 @ 20:58:00

        Ik moet het ook hele dagen dragen, bril is idd vervelend… maar er zijn ergere dingen denk ik dan.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          dec 09, 2020 @ 21:05:34

          O zeker weten maar toch., als het bewezen nut zou hebben zou ik er minder moeite mee hebben maar nu wijzen de cijfers eigenlijk het tegendeel uit al daar geen overhaaste conclusies bij trekken . Dat is eigenlijk ook waar het logje over gaat.

          Beantwoorden

          • Mrs. Brubeck
            dec 09, 2020 @ 23:18:25

            Ik wil eigenlijk geen discussie op papier, dat is niet zo slim…
            Maar ga nog 1 ding zeggen, tegen dat het bewezen is zijn er al teveel mensen gestorven, mensen die anderen in verdriet achter laten. Waarom dan in hemelsnaam oneindig blijven discussiëren over die mondkapjes, het is toch wel gewoon een feit dat het wel een deel van je adem of wat je uitademt tegenhoudt? We kunnen alles “doorpraten”, dat helpt ook niet…

            Beantwoorden

            • rietepietz
              dec 10, 2020 @ 08:53:36

              Nee klopt, welles/nietes discussies hebben totaal geen zin. Maar natuurlijk mag ieder zijn standpunten duidelijk maken, ik blijf ook m’n best doen de regels na te leven ook als ik, door de recente cijfers, het nut ervan betwijfel want ook de mensen die regels bedenken hebben te maken met een vijand die ze niet kennen. In dat geval bewandel ik dus ook de weg van “het voordeel van de twijfel geven”.

              Beantwoorden

  15. gewoonanneke
    dec 09, 2020 @ 19:24:59

    Ik zie al zoveel discussies en meningen langskomen, ik geloof er ook niet zo in zoals mensen het gebruiken ook. Maar doe het ook wel waar het moet….

    Beantwoorden

  16. liesonderweg
    dec 09, 2020 @ 19:23:40

    ‘k Hou me aan de regels!
    Twee weekends geleden kon je in Brugge op de koppen lopen… De incubatietijd is voorbij, de ziekenhuizen raken vol…
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  17. Matroos Beek
    dec 09, 2020 @ 18:37:44

    Er is veel verwarring. Dus ik doe maar wat ik denk dat moet. Ik hou afstand en heb enkel contact met mijn man. Als ik de mantelzorg voor mijn moeder doe, draag ik een mondkapje voor bijvoorbeeld aandoen van steunkousen. Voor de klas draag ik een DIK mondkapje… want daar is afstand zo goed als onmogelijk. Doet het geen goed, het doet allicht geen kwaad. De jongeren nemen het niet zo nauw met de regels, wat ik heus wel begrijp. Ik laat steeds het raam wagenwijd openstaan zodat het constant goed kan luchten en geef les in mijn winterjas. Af en toe hap ik frisse lucht door het raam en neem ik even mijn masker af, want dat is soms onhoudbaar.
    Op hoop van zegen. Dit is nog niet over.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 10, 2020 @ 09:22:19

      Mijn bewondering, je neemt echt gewoon zelf de verantwoording zonder iets van anderen te verwachten , dat is de allerbeste manier. het is ook wel ongeveer mijn benadering al heb ik het een stuk makkelijker omdat ik natuurlijk niet voor de klas hoef te staan én geen mantelzorg meer hoef te geven. Maar het zal inderdaad niet meevallen met hele dagen “die muilkorf” op. Ik hoop echt dat er nu binnen afzienbare tijd licht aan het eind van de tunnel te zien is.

      Beantwoorden

  18. Liesbethblogt
    dec 09, 2020 @ 18:36:09

    Vermoeiend om te lezen. Die waardeloze dingen zullen wel iets doen maar het is één van de dingen die iets moeten doen. Mensen dragen voor dagen hetzelfde mondkapje, ze sluiten niet aan, ze zitten er met vuile handen en stoppen hun neus er niet in. En daarbij kan iedereen overal naartoe, behalve naar de horeca. Hoezo zoveel mogelijk thuiswerken en thuisblijven? Het slappe beleid in februari wordt vrolijk voortgezet, vorige week nog 400 doden meer dan in de voorgaande jaren. Dat is dus boven de normale griepdoden. Zolang de economie draait en de ziekenhuizen niet vollopen is het allemaal prima. Maar dat hoor je de regering nu niet zeggen nee joh, lekker afwachten tot er nog een piek komt en er weer wat meer mensen opgeruimd zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 19:01:28

      Ik ben bang dat er gewoon nog geen echte oplossingen zijn en dan zal het niet meevallen iedereen tevreden te stellen. En thuisblijven hóeft niet direct mits er op rustige plaatsen gewandeld wordt en daarvoor is dan weer niet iedereen in de gelegenheid. Dan snap ik ergens nog wel dat het soms uit de klauwen loopt. We zullen ook moeten accepteren dat niet alles in het leven maakbaar is en niet alle levens gespaard zullen kunnen worden. Hoeven we niet bij van te worden maar is niet te voorkomen.

      Beantwoorden

  19. willyfotoblog
    dec 09, 2020 @ 18:23:27

    Strengere maatregelen bij jullie Riet..

    Hier weet men in feite niet, hoe de bestemmingen tot stand komen…

    En dat vaccin zit er ook niet meteen aan te komen….

    Thuis blijven is hier de boodschap

    prettige avond

    Beantwoorden

  20. terrebel
    dec 09, 2020 @ 18:22:02

    De wetenschap heeft ons al veel gebracht maar nog lang niet het antwoord op álle vragen. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als gezond verstand. Blijf veilig, Riet!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 18:33:02

      Nee dat zal ook nooit gebeuren denk ik. Ik blijf inderdaad in hoofdzaak m’n gezonde verstand gebruiken en volg braaf de regels op . Ze moeten wel een kans krijgen om uit te zoeken wat wel of niet werkt nu eigenlijk niemand alle antwoorden heeft.

      Beantwoorden

    • Mrs. Brubeck
      dec 09, 2020 @ 19:26:53

      Maar dat hebben we duidelijk niet allemaal, of het wordt niet gebruikt, anders waren we allang uit deze sh*’t uit….

      Beantwoorden

  21. Happy Hulk
    dec 09, 2020 @ 17:19:26

    In den beginne riep ik, “wie het weet mag het zeggen!”

    Paar opmerkingen:
    Linda de Mol was in januari doodziek, geen reuk, geen smaak en loeimoe. (bekende corona klachten.

    Het Dam protest met Femke Halsema leidde niet tot een corona besmettings explosie.

    Met het open gaan van de scholen, ging het fout.

    Wintertijd is grieptijd. Ook corona?

    Met het mistige weer van vandaag, ben ik binnen gebleven. Één kuch van een corona patiënt, kan via de mist tot een besmettings explosie leiden.

    Nogmaals, wie het weet mag het zeggen.
    Ik weet het ook niet maar ga op mijn manier met corona om. En ook ik draag buitenshuis een mondkapje. En een hoed. Want je weet maar nooit!

    Beantwoorden

  22. Neeltje
    dec 09, 2020 @ 16:34:08

    Weer genoeg over gezegd en geschreven. Ik laat het hierbij.

    Beantwoorden

  23. Karel
    dec 09, 2020 @ 16:31:11

    ja wat zal ik zeggen , alles is al gezegd en jij begon er mee hihi
    ik doe als jij en houd me aan de regels , maar ik heb de politiek nooit vertrouwd en doe dat nu ook niet , dus laat de rivm in dit geval de regels maken en zend dat zooitje zakkenvullers in quarantaine in Engeland nog voor de brexit

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 16:44:36

      Ik denk dan maar “ze doen het niet expres fout”áls het al fout is.Er is domweg te weinig bekend.Zelfs de RIVM tast nog veel in het duister. Maar ik kan me wel voorstellen dat er veel teleurstelling is over de sobere kerstdagen en dat ondanks de kapjes. Snap wel dat dát het vertrouwen ondermijnt.

      Beantwoorden

      • Karel
        dec 09, 2020 @ 19:54:31

        ja zou is het denk ik ook , je zal er maar over moeten beslissen pppfffttt
        en ik heb nog geluk , die feestdagen zeggen mij niets , heb ze altijd gewerkt , als ik wel vrij was kwam er wel een collega om te ruilen hihi
        we moeten de regels aanhouden en moed houden . uit

        klopt in mijn geboorte stadje staan geen vakwerkhuizen 🙂
        ik vind dit puzzelen geweldig mooi , kom er net ook weer achter hoeveel tinten groen er zijn 🙂
        rustige avond groet

        Beantwoorden

        • rietepietz
          dec 09, 2020 @ 20:01:20

          Het is een gebed zonder eind aan ’t worden waar natuurlijk eigenlijk niemands schuldig aan is maar mensen nou eenmaal graag naar een schuldige zoeken.
          Jij was dus de ideale collega tijdens de feestdagen. Ik snap wel dat je dat deed als je toch alleen bent kun hje beter op andere dagen vrij zijn dan juist de kerstdagen wanneer iedereen met een volle bak zit.

          Beantwoorden

  24. Rebbeltje
    dec 09, 2020 @ 16:29:26

    Als het zo doorgaat gaat alles op slot en dat moeten we niet willen…
    Maar je hebt gelijk wat betreft de mondkapjes.
    Doe het ook netjes omdat het moet al droeg ik ze in de suup wel al.
    En kom er zo min mogelijk maja verse groenten moeten we toch halen.
    Misschien toch meer naar de markt hihi
    Groetjes

    Beantwoorden

  25. John
    dec 09, 2020 @ 16:07:01

    Niet iedereen in China draagt die mondkapjes en de mensen die het hier naartoe brachten waren hoogstwaarschijnlijk westerlingen. Dat de cijfers nu stijgen heeft feitelijk ook niets met de mondkapjes te maken maar met gedrag. Als ik zie dat men hier in de buurt een feestgeeft met meer dan 100 man, en allemaal zonder mondkapje kan ik stellen dat dat een oorzaak kan zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 16:25:15

      Maar ook in China heerste het virus behoorlijk maar ook daar zal het natuurlijk overwegend binnen verspreid zijn omdat het virus buiten minder gevaarlijk is. Het zijn inderdaad de mensen die overal maling aan hebben die de besmettingsaantallen weer omhoog jagen. Ik vrees dat ook mondkapjes daar weinig aan zouden helpen, het gaat meer om de aantallen.

      Beantwoorden

  26. bvision
    dec 09, 2020 @ 14:57:16

    Als het zo doorgaat gaan we echt pieken in januari. En daar heb ik geen gedegen onderzoek voor nodig…

    Beantwoorden

  27. omabaard
    dec 09, 2020 @ 14:44:16

    Het is allemaal zo verwarrend en soms vind ik het onbegrijpelijk dat ze na 9 maand nog altijd zo weinig weten over dat virus, terwijl de ganse wereld zoekt?
    Hier in België zijn de mondkapjes veel meer verplicht dan in Nederland, en toch doen we het nog altijd niet goed. Ik word ze wel gewoon en denk wel dat ze wat beschermen, maar mensen gebruiken ze niet goed en ‘spelen’ ermee.
    Of de tijd ooit raad zal brengen??

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 15:10:18

      Ja hoor, de tijd zal zeker uitkomst brengen, de vraag is alleen “over hóeveel tijd”! En laten we het positief zien, er zijn ook weer mensen die een goede boterham verdienen aan de kapjes, en iedere vakgroep die geen ondersteuning nodig heeft is winst!

      Beantwoorden

  28. Kakel
    dec 09, 2020 @ 14:30:07

    Dat het kabinet en het RIVM elkaar tegenspreken, doet de gemiddelde burger niet ten goede. Wil je hun medewerking dan moet de uitleg van de regels duidelijk zijn, en dat zijn ze niet. Dan ook nog een minister die zelf de regels aan z’n laars lapte.
    Cijfers over het aantal besmettingen neem ik met een kilo zout, want toen m’n dochter zich onlangs wilde laten testen, moest ze vier dagen wachten. .
    Mondkapjes hebben geen zin, want de ogen zijn onbedekt. Ik doe mijn burgerplicht maar sta niet achter het gebruik van de muilkorven. In vliegtuigen zitten is veilig vanwege de luchtstroom maar hoe kwam het virus dan naar Europa? Niet per boot.
    Gewoon zelf nuchter na blijven denken en blijven lachen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 15:07:22

      Daar voeg ik dan nog aan toe om in de goede wil te blijven geloven van de mensen die het beleid maken, zij weten eigenlijk niet veel meer dan wij en moeten ook maar roeien met de riemen die ze hebben. Ik dénk dat ze aanvankelijk gelijk hadden met hun standpunt over de kapjes maar dat kun je alleen op waarheid testen door ze te gebruiken, dan werk ik braaf mee want stel dat het wél duidelijk zou werken. Op dit moment ben ik daar zeker nog niet van overtuigd.Ja natuurlijk blijf ik erbij lachen, alleen ziet niemand dat door dat verrekte mondkapje.

      Beantwoorden

  29. Suskeblogt
    dec 09, 2020 @ 14:25:41

    We zijn nog bijlange niet aan het einde van deze epidemie. Er kan nog van alles ontdekt worden die vorige maatregelen overbodig maken of bewijzen dat die verkeerd waren. Ik blijf zoveel mogelijk in mijn kot ook al is dat ook niet altijd mogelijk.

    Beantwoorden

  30. Melody
    dec 09, 2020 @ 13:57:40

    …… Flutte en consorten blèren van alles maar werkelijk acties ondernemen om “goed” te doen aan anderen dan zichzelf blijven achterwege.
    Helaas… het deeltje vh volk dat zich wél bedraagt betaalt de rekening.

    Veel plezier bij Diederick. Ik ben jaloers!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 14:32:41

      Ach, wat ze aanvankelijk zeiden lijkt nu toch aardig te kloppen. Ik snap nog wel dat ze óók niet alles kunnen weten en moeten roeien met de riemen die ze hebben, Het is voor iedereen onbekend terrein. En het is natuurlijk niet hun schuld dat er ook een deel van de mensen onwillig is. Zelfs al vind ik sommige dingen onzin dan nog houdt ik me zo goed mogelijk aan de regels en het zou helpen als iedereen dat wilde doen.

      Beantwoorden

  31. saturnein
    dec 09, 2020 @ 13:40:26

    Ik heb in heel deze crisis de neiging te doen wat gevraagd wordt en me er vooral niet teveel vragen bij te stellen. Last heb ik niet van dat mondmasker, dus wat maakt het uit. (behalve als ik met 2 zware tassen boodschappen van de supermarkt naar huis stap, nog een klein bergje op ook, toegegeven, dan is het wel vervelend) (maar tegelijk denk ik dan: al die mensen in de medische sector die dag in dag uit zo’n masker dragen, al jarenlang… die klagen ook niet. en eigenlijk, nu ik erover nadenk, staan we er bij hen bij stil of die maskers al dan niet nodig zijn?)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      dec 09, 2020 @ 13:49:30

      Precies, ik doe ook braaf wat men vraagt al vraag ik me dan soms wel af hoe zinnig dat is. Last heb ik wél van de kapjes maar dat is geen reden om me aan die plicht te onttrekken. Dat mensen in de zorg ze meestal al dagelijks moésten dragen heeft uiteraard mijn volledige medeleven, zij kunnen nou eenmaal geen afstand van de mensen houden en dat maakt het beroep alleen al daarom zwaar. Het zijn ook meestal ánder kapjes die ze dragen die wél een bewezen nut hebben. Dat maakt het natuurlijk niet minder vervelend om ze te moeten dragen maar w;el nuttiger.

      Beantwoorden

      • saturnein
        dec 09, 2020 @ 13:56:14

        Ik denk trouwens dat het wel een verschil maakt hoor, ze zijn minder doeltreffend maar niet nutteloos. En die cijfers, die komen altijd 2 weken achter, na een week is het effect nog niet duidelijk. Maar ik denk dat vooral het beperken van contact tussen mensen nodig is… hoe erg het allemaal ook is.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          dec 09, 2020 @ 14:37:41

          Maar de kapjes zijn dan pas een week verplicht, een week éerder werden ze al dringend geadviseerd en werden sindsdien ook al door het goedwillende deel gedragen, zelfs door mij al. Maar je hebt gelijk dat het zo min mogelijk contacten, en dan vooral “vreemde” , de beste veiligheid biedt. Zolang je afstand houdt zijn de kapjes nutteloos naar mijn idee.

          Beantwoorden

          • saturnein
            dec 09, 2020 @ 14:46:42

            En daar zit hem soms de “catch”, denk ik. Als je naar de winkel gaat, dan kom je soms toch wel dicht bij andere mensen. Dan ben ik wel blij met dat mondkapje. Zelfs op smalle voetpaden, bij ons, vind ik het niet overbodig.
            Eerlijk gezegd denk ik dat heel veel draait rond “gezond verstand”. En wij mogen dan al verstandige mensen zijn, er is jammer genoeg een groot deel mensen wie het ontbreekt aan gezond verstand 😦 Het gaat nu om zelf ook zorgen voor de veiligheid van een ander, en sommige mensen hebben het erg moeilijk met die “onbaatzuchtigheid”.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              dec 09, 2020 @ 14:58:19

              Ik kan gelukkig op rustige momenten winkelen en kies voor de grotere filialen, maar die keuze heeft natuurlijk niet iedereen.
              En zoals ik al zeg in dit logje, veel dingen zijn moeilijk te bewijzen, alles is nieuw voor iedereen en dus inderdaad, zelf gezond verstand gebruiken is wel het minste dat je kunt doen.

              Beantwoorden

              • saturnein
                dec 09, 2020 @ 15:09:51

                Ik kan dat gelukkig ook, winkelen op de rustige momenten, maak er dankbaar gebruik van en kies mijn moment zorgvuldig uit.
                Het is zo hè, dit is het grote onbekende. Er worden fouten gemaakt, dat is normaal. Er wordt van idee veranderd, dat is normaal. Voortschrijdend inzicht is een populaire term 🙂

                Beantwoorden

  32. MyriamC
    dec 09, 2020 @ 13:13:07

    Je hebt helemaal gelijk wat mij betreft.

    Beantwoorden

Geef een reactie op saturnein Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.