van de wal…

De meeste mensen komen wel eens in een situatie dat ze “van de wal in de sloot raken”.
Bij mij gaat nóóit iets gewoon en dus raak ik binnenkort misschien wel van “de sloot op de wal”.
Nou ja dat hóóp ik in ieder geval.
Ik heb de laatste paar jaar niet onder stoelen of banken gestoken dat mijn huisarts zich nou niet direct het vuur uit de sloffen liep om Henk en mij te ondersteunen.
Toen ik van de week bij thuiskomst een brief van de huisarts op de mat vond dacht ik; “o jé, die gaat zeuren dat ik die twee prikken niet ben komen halen waarover ik eerder een brief kreeg.
Mwah….. ik had beter kunnen weten, dat zal hem worst zijn. Ik hoor het de schouwarts ( die na Henk’s overlijden de dood moest bevestigen) nóg zeggen. “ik geef het door aan Uw huisarts, die komt dan morgen om afscheid te nemen en zal in de komen maanden U af en toe bezoeken om te zien hoe het met U gaat”.
Hij kwám inderdaad de volgende ochtend om te condoleren maar, het is vandaag precies 5 maanden geleden en…. nóóit meer gezien die huisarts.

Maar de brief bracht wél een verheugende mededeling, hij heeft de praktijk overgedaan aan een arts die, na haar stage periode, al één dag per week bij hem werkte . Ze heeft bij Henk destijds de hechtingen uit zijn hoofd gehaald, aardige vrouw.

In de brief betreurt de huisarts het dat er geen receptie gehouden kan worden, hij steekt terecht de assistentes een pluim in een zeker lichaamsdeel en schrijft dan óók nog een stukje over zijn arts zijn dat hij voor mij altijd heel goed verborgen heeft weten te houden….

In ieder geval heb ik zeker niet de ervaring dat ik met hem een huisarts had als in die beschrijving. Die eventuele receptie zou ik ook zeker niét bezocht hebben, heb veel meer de neiging hem “een (niet zo) lief briefje” te sturen. Nee, de nu scheidende arts heet géén “Sloot”, maar ik wel het gevoel dat hij me een uiteindelijk toch een beetje van de sloot op de Wal helpt. Veel beroerder dan met hem kan ik het volgens mij niet treffen.

88 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: uit de sloot | van koninklijk tot knettergek
  2. meninggever
    nov 26, 2020 @ 09:01:50

    Het beroep van huisarts is per definitie dat. Alleen beseffen veel beoefenaren dat niet. Die kiezen er voor om hun praktijk onder te brengen in aardige gebouwtjes waar ze veel taken overlaten aan assistentes en het maken van een afspraak met jouw arts een hele job is. Los van coronatijd moet je van goede huize komen om die arts uberhaupt te spreken te krijgen. Laat staan dat er een thuisbezoek wordt afgelegd. Slechts half doden hebben daar recht op. Wij kwamen uit Amsterdam indertijd in de nieuwe stad Almere. De zorg was daar al gegroepeerd in ‘gezondheidscentra’ waar je door een team van artsen en andere heil brengenden werd behandeld. Gelukkig wel in de wijk waar we toen neerstreken, dus om de hoek. Maar de artsen kwamen en gingen, net als de therapeuten en zo meer. Nooit iemand thuis gekregen zoals we in Amsterdam nog wel gewend waren. Nu weer terug op het oude land startten we nog met een huisarts om de hoek. Maar al weer een jaar of tien zit die samen met een hele groep anderen in een soortgelijk centrum als dat Almeerse en is alles weer zoals we daar gewend waren. Nul thuisbezoek…. Die naam huisarts kan wel verdwijnen. Wijkarts is vermoedelijk een betere…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 26, 2020 @ 09:28:08

      Ja ik sluit me aan bij de eindconclusie. Waarschijnlijk zullen de generaties na ons daar minder moeite mee hebben want die beten niet beter. Wij hadden nog een échte huisarts en missen die node.

      Beantwoorden

  3. Liesbethblogt
    nov 24, 2020 @ 19:49:49

    Tja ze hebben het druk maar een telefoontje kan ook al iets doen he. Wat jammer, het zou een fijne band op kunnen leveren. Hier heb ik die ook niet met de huisarts hoor, ben drie keer geweest en had er drie keer niks aan, letterlijk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 24, 2020 @ 20:03:29

      Mijn huisarts had een luizen leven vergeleken bij de huisarts die ik vroeger had. Die deed ook nog bevallingen, babybezoeken waar nu het consultatiebureau voor is, en had één assistente die de telefoon bediende hij werd ook nog gewoon in de nacht uit bed gebeld. . Nu hebben ze een praktijk assistente , twee assistentes voor de telefoon en dan werkt alles nóg met een menuutje. Ze hebben maar om de zoveel weken weekend en/of nachtdienst en werken 4 dagen in de week. Aan huisbezoek doen ze liever niet aan en bejaarden die iets mankeren worden naar een casemanager doorgeschoven. En je er dan op voorstaan dat je een band met de patiënten hebt.

      Beantwoorden

  4. Happy Hulk
    nov 23, 2020 @ 18:50:32

    Van huisartsen heb ik afscheid genomen.
    Die in Heemskerk stuurde me naar de hartbewaking terwijl ik enkel een boertje moest laten.
    De Zeister kwam op het idee dat ik teveel suiker had in mijn urine, terwijl ik hem beschuldigde van flessentrekkerij. Verkeerde flesje getest!

    Die van jou zal zijn €200 per uur wel missen
    Maar zal zijn zakken intussen wel gevuld hebben.

    Beantwoorden

  5. gewoonanneke
    nov 22, 2020 @ 22:52:18

    Jammer dat je het zo ervaart om geen goede band met je huisarts te hebben. Hoop dat het met de nieuwe huisarts beter met je klikt. Kunnen jullie niet kiezen. Wij hebben een praktijk met 2 artsen en dan kan je zelf kiezen naar wie je wilt.

    Beantwoorden

  6. Kakel
    nov 22, 2020 @ 21:50:40

    Er ontstond een vertrouwensband tussen de huisarts en patiënten. Tuurlk! En varkens kunnen vliegen. Zoals ik het nu lees, kan je er qua ha alleen maar op vooruit gaan. Als ik jou was, zou ik zeker geen beroep doen op een ha uit onze praktijk.

    Beantwoorden

  7. minoesjka2
    nov 22, 2020 @ 16:49:21

    Hoop werkelijk dat jij een goed contact gaat krijgen met jou nieuwe huisarts. Bij mij is het een gevalletje van de wal in de sloot. Mijn vorige huisarts liep de deur niet plat, maar was wel attent door te bellen bv. Bij een terug-verwijzing kreeg ik altijd een uitnodiging voor zijn spreekuur. Nu heeft 3 weken terug mijn fysio mij terug verwezen naar de huisarts die er nu een jaar zit. Nog niets gehoord. Trouwens, de keren dat ik contact zocht, werd het afgedaan door de assistente, want de dokter ontving geen patiënten zei ze ??
    Je snapt het, ik ben op zoek na 38 jaar na een andere huisarts.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 22, 2020 @ 18:10:24

      Ja ik snap het, deels is het door de corona maatregelen dat ze zo min mogelijk mensen ontvangen maar dat is dan wél heel tegenstrijdig met de oproepen om toch vooral niet te lang te wachten bij klachten.
      Je wordt ook gek van die menuutjes aan de telefoon en krijgt amper iemand aan de lijn.
      Ik ben voorlopig niet van plan een arts te bezoeken, al val ik er bij neer.

      Beantwoorden

  8. Regenboogvlinder
    nov 22, 2020 @ 13:33:52

    Wat heb je dat toch weer goed in elkaar gedraaid dit logje! Ik hoop dat dokter Van der Wal een meer betrokken arts zal zijn en zorgt dat je op de wal blijft.
    Mijn huisartsen (2 in de praktijk) zijn allebei even goed. Jonge mensen midden 40 denk ik, een man en een vrouw en nee, ik heb niet eens voorkeur. Ik noem ze niet bij naam maar tutoyeer ze wel. Altijd geïnteresseerd, bij twijfel sturen ze door, sommige mensen denken dan, lekker makkelijk, maar ik vind het prima en beter dan dat ze hun eigen wijsheid op mij loslaten en het zit dan fout.
    Eigenlijk heb ik nog nooit een vervelende huisarts gehad, en door mijn vele verhuizingen heb ik er wel een aantal gehad. In dat geval zou ik toch proberen een ander te zoeken, wat ik ook met de tandarts heb gedaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 22, 2020 @ 14:02:04

      Naar mijn idee is deze arts van mij gewoon geen mensen mens. Heeft geen énkel inlevingsvermogen. Ik weet natuurlijk best dat hij zélf weinig voor Henk kon doen maar met wat meer belangstelling voor het spagaat waar ik ik zat had wel verschil voor me gemaakt. Maar ik ben blij dat jij het beter getroffen hebt. Ik denk nog met weemoed aan mijn huisarts uit Den Haag destijds.

      Beantwoorden

  9. saturnein
    nov 22, 2020 @ 12:35:55

    Ik hoop voor jou dat je meer zal hebben aan de nieuwe, jonge huisarts. Het is zo belangrijk iemand te hebben die je goed bijstaat.

    Beantwoorden

  10. Beaunino
    nov 22, 2020 @ 11:11:55

    Misschien kwam het doordat hij te druk was vanwege Corona (ik probeer er ook maar een positieve draai aan te geven). Wel jammer hoor, je gesteund voelen door de huisarts kan zo ontzettend waardevol zijn. Die dr Spruitje van ons was zo gek nog niet..

    Beantwoorden

  11. sweetlake
    nov 22, 2020 @ 08:57:47

    Hij heeft de dikke van dalen er duidelijk even op nageslagen………inderdaad dat HAD zijn taak moeten zijn !
    xxxsweetlake

    Beantwoorden

  12. John
    nov 22, 2020 @ 08:38:08

    Mijn huidige huisarts is echt een goeie arts. Maar er is veel veranderd, veel mogen ze niet meer, en alles is op tijd. Het is de zorgverzekeringswet die overal een drama van heeft gemaakt.
    Ik hoop dat je nieuwe arts een schat is voor haar patienten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 22, 2020 @ 14:09:59

      Maar ik val in hoofdzaak over het feit dat hij totaal geen compassie heeft , de situatie op zich was natuurlijk zo dat er weinig te behandelen viel, dat besefte ik heel goed maar zoals hij in zijn brief aan haalt , hij verzuimde een band op te bouwen en ons moreel te ondersteunen wat toch ook tot zijn taken behoort.

      Beantwoorden

  13. bvision
    nov 21, 2020 @ 21:21:24

    Ik heb ook niet al te beste ervaringen met huisartsen. Vroeger zag je er nog wel eens ene thuis, maar ik geloof niet dat er ooit ene hier is geweest.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 21:42:19

      Klopt, huisbezoek wordt niet aangemoedigd. Zéker nu in corona tijd ! Maar je moet ook echt in kantoortijden ziek zijn, anders moet je een waarnemingspost bellen waar je nauwelijks iemand aan de lijn krijgt.

      Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    nov 21, 2020 @ 19:33:10

    Wat jammer zeg dat je zo’n suffe huisarts hebt gehad. Hopelijk wordt het inderdaad veel beter nu.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 21:48:20

      Als het even kan blijf ik bij haar uit de buurt. Door Henk had ik de laatste jaren wat vaker een arts nodig…. maar uiteindelijk had ik er toch weinig aan door de volkomen desinteresse .

      Beantwoorden

  15. Naomi
    nov 21, 2020 @ 15:47:24

    Oei, dat stukje klinkt inderdaad anders dan de werkelijkheid. Zó balen, zo’n huisarts. Ik hoop voor je dat de nieuwe heel fijn is. Een fijne huisarts kan echt het verschil maken, merk ik bij mezelf. Ben superblij met de tijd en aandacht die mijn huisarts in mijn proces steekt. Dat helpt echt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 16:13:04

      Om het een beetje politiek uit te drukken “ik herken mijn huisarts en mezelf niet in zijn zienswijze wat band betreft ” Ik had al niet veel vertrouwen in “de zorg”in het algemeen maar de laatste jaren hebben heb ik echt het laatste restje vertrouwen verloren.

      Beantwoorden

  16. Nicky
    nov 21, 2020 @ 12:19:08

    Ik zat vroeger ook bij zo’n slechte huisartsenpraktijk. Gewoon de huisarts die je ouders hebben dus daar blijf je. Afspraak maken was een drama, assistentes waren standaard chagrijnig, uitslagen raakten kwijt. Er gebeurden de gekste dingen. Zo kwam de assistente destijds met mijn zwangerschapstest de volle wachtkamer in om te roepen ‘Ja, hoor! Je bent zwanger’. Ik heb uiteindelijk wel een andere huisarts gezocht (er werd een nieuwe praktijk geopend dus ik greep mijn kans) en nooit spijt gehad. Ik hoop dat je het een beetje kunt vinden met de nieuwe huisarts. Of eigenlijk hoop ik dat je haar gewoon niet nodig hebt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 13:22:20

      O wat érg, nooit van privacy gehoord daar!
      De assistentes waren dan nog redelijk betrokken , meer dan de arts. Ik ben dan misschien zelf ook niet de ideale patiënt , wanneer je empathie hebt ben je niet geschikt als huisarts. Aan mij zal het niet liggen , als ik het kan zie ik haar liever niet;-)

      Beantwoorden

  17. Suskeblogt
    nov 21, 2020 @ 11:19:36

    Hier gebruiken we de diensten van een huisartsenpraktijd. Daar werken ongeveer 8 dokters. Je kan zelf kiezen of je één of meerdere als vaste huisarts kan nemen. In geval van nood komen ze direct bij je dossier. Voor mij maakt het niets uit wie op mij afkomt. Als ik maar geholpen word.
    Hopelijk heb je beter contact met die nieuwe arts.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 13:17:42

      Het gaat hier tegenwoordig ook wel ongeveer zo maar op die manier krijg je eigenlijk met niemand een band zoals vroeger. Juist bij ingrijpende zaken als ik de laatste jaar meemaakte kan dat heel veel schelen.

      Beantwoorden

  18. willyfotoblog
    nov 21, 2020 @ 11:08:29

    dokter van der Wal..

    Die heeft in ieder geval haar naam mee Riet…

    Hopelijk moet je niet te veel beroep op haar doen

    prettige dag

    Beantwoorden

  19. waarloopjijwarmvoor
    nov 21, 2020 @ 11:04:04

    Waarschijnlijk gaat het deze nieuwe huisarts een stuk beter en krijg je niet door haar wal len onder je ogen..

    Beantwoorden

  20. AnneMarie
    nov 21, 2020 @ 09:29:56

    Naar mijn idee is het wel een teken dat hij geen receptie geeft. Je was vast niet de enige die niet tevreden over hem was.
    Ik hoop de huisarts nog lang buiten de deur te kunnen houden.
    Wellicht heb je nu een fijne huisarts maar zij zal niet 5 dagen in de week werken waardoor je zomaar een andere arts voor je neus kan hebben.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 13:08:36

      Natuurlijk geen receptie met corona als excuus. Dat zal wel waar zijn ja, artsen zijn niet meer 7/24 arts, alles moet in deeltijd. Heel vervelend als je onverwacht iets mankeert, anders kun je het natuurlijk plannen.

      Beantwoorden

  21. Koen
    nov 21, 2020 @ 06:05:18

    Dat je het dan toch zolang hebt volgehouden met deze huisarts verbaasd me. Je mag toch zelf kiezen in deze ‘vrije’ sector?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 08:48:10

      Ja de keuze is vrij, zegt men. in werkelijkheid is het een hoop gedoe omdat de artsen met elkaar afspraken maken. En omdat we hem soms jarenlang niet nodig hadden ( behalve wat herhaalrecepten) laat je het dan toch op zijn beloop.

      Beantwoorden

  22. Leidse Glibber
    nov 21, 2020 @ 01:58:33

    Een goede huisarts is zo belangrijk. Ik heb gelukkig een heel goede, die ik om gezondheidsredenen vrijwel nooit zie, maar als het nodig is dan is hij er. Dat zag ik bij het overlijden van mijn moeder waar hij de laatste weken dagelijks even langs kwam. Bij het overlijden van Hill (mijn vrouw) was hij in het voortraject ook geweldig. Voor wij hem op de hoogte van de ernst van haar ziekte hadden kunnen brengen stond hij zelf al op de stoep dat hij die morgen bericht van het ziekenhuis had gehad. In de laatste dagen was hij er twee keer per dag en had ik zijn privénummer voor als er iets onverwachts zou gebeuren. Zo kan het dus gelukkig ook.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 09:00:09

      Ik ben jaloers, zo zóu het natuurlijk moeten zijn en zou het met mijn vroegere huisarts ook geweest zijn. Deze moest ik zelfs bijna dwingen om eens te komen kijken en in de laatste week kwam hij inderdaad om de andere dag even kijken. Had meer interesse van zijn assistente dan van hem. Was duidelijk geërgerd toen de case manager hem gebeld had met “een boodschappenlijstje” voor spullen die voor een stervende vaak nodig zijn van de apotheek , zij mocht dat niet uitschrijven.
      Je begrijpt, ik laat geen traan om die man.

      Beantwoorden

  23. Ferrara
    nov 20, 2020 @ 23:08:36

    Nou zeg, ik kan me voorstellen dat je met terugwerkende kracht weer boos bent geworden. Je zou de man toch een kort en bondig briefje kunnen sturen dat jij hem in zijn persoonlijke noot niet herkend. Al was het maar om je gevoel over de man kwijt te raken aan het juiste adres.
    Hopelijk is zijn opvloger van een ander kaliber.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 09:04:52

      Ik voel me ronduit geschoffeerd, zoals zo vaak de laatste jaren in zorg kwesties. Volgens mij heb ik de dame al eens getroffen voor Henk, en als zij het is maak ik me geen zorgen. Maar voor mezelf beperk ik bezoekjes zoveel mogelijk. Over mijn gezondheid maak ik me nu niet geen zorgen meer, dat was de laatste paar jaar belangrijker dan nu.

      Beantwoorden

  24. Matroos Beek
    nov 20, 2020 @ 23:06:14

    Slechter kan je het in ieder geval niet treffen. Lastig als je geen goede huisarts hebt. Ik weet wat het is, want hier wisselen de huisartsen nogal eens. Ik denk dat ik er al tien heb gehad op die twintig jaar dat ik hier woon. Het is een komen en gaan… Ze weten niks van hun patiënten en lijken ook zeer ongeïnteresseerd. Daar bouw je dus geen band mee op, zeker niet als je maar één keer per jaar om je receptjes gaat. Eigenlijk ben ik niet te spreken over de huisartsenpost alhier en was ik liever altijd bij de dierenarts gegaan die mijn katten jaarlijks inent. Dat is pas een lieve dokter, helaas mag hij het menselijk ras niet behandelen.

    Beantwoorden

  25. omabaard
    nov 20, 2020 @ 22:57:40

    Hier hebben we van hetzelfde laken een broek. Wij kunnen een ander zoeken, maar na 30 jaar houden we hem toch maar, we hebben hem gelukkig niet veel nodig.
    In Nederland kies je niet zelf wie je als arts wil?
    Ik hoorde hier al van artsen die geregeld ‘binnenspringen’, maar dit ook elke keer aanrekenen, ook niet fair dan natuurlijk.
    Toch is die band eigenlijk heel belangrijk, en zou de arts een echte vertrouwenspersoon moeten zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 09:13:00

      Ja dat was vroeger zo, tegenwoordig hebben huisartsen voor van alles een assistente , werken ze in kantooruren, meestal nog parttime ook. De keuze is hier vrij maar huisartsen maken meestal afspraken niét elkaar patiënten over te nemen met de omliggende collega’s. Dan moet je verder uit de buurt waar je dan weer geweigerd wordt omdat het te ver weg is voor eventueel huisbezoek..

      Beantwoorden

  26. Karel
    nov 20, 2020 @ 22:52:31

    dat was geen beste man , misschien wel een goede dokter , maar vast geen pretiig persoon
    wat een verschil met onze oude huisarts , die bezocht eerst heel vaak m’n vader thuis , gewoon uit zichzelf , en nadien ook wel m’n moeder tot zij verhuisde
    en die ik nu heb is een lieve vrouw , ken haar niet zo goed , want ik kom er te weinig hihi
    ik hoop voor jou dat je een goede en lieve dokter aan de nieuwe zal hebben

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 21, 2020 @ 09:16:16

      Ik hoop vooral haar niét nodig te hebben. In ieder geval ben ik blij dat hém nu kwijt ben.
      Huisarts zijn was vroeger een roeping, tegenwoordig is het geloof ik meer “in zo kort mogelijk tijd zoveel mogelijk geld verdienen. Hij is nog vrij jong om al te stoppen, de vroeger huisarts werkte minsten 10 jaar langer.

      Beantwoorden

      • Karel
        nov 21, 2020 @ 20:28:02

        ja dat was een roeping , onze oude huisarts hier was er zo 1 , een geweldige man , die is nu al ff met pensioen , en zijn opvolgster zie ik gelukkig weinig hihi , kom er voor de griepprik en longfunctietest , bevalt me prima

        ja zeker kunstwerkjes hé die muurschilderingen
        maar die mannetjes zijn inderdaad het leukste 🙂
        rustige avond groet

        Beantwoorden

  27. djaktief
    nov 20, 2020 @ 22:40:41

    Ben meer dan een jaar geleden van huisarts verandert. Een heel gedoe. Ik hoop op verbetering voor jou.

    Beantwoorden

  28. Neeltje
    nov 20, 2020 @ 22:23:29

    Steek maar van wal met die Dr van der Wal. Dan kan ‘sloot’ doorgetrokken worden.

    Beantwoorden

  29. Renske
    nov 20, 2020 @ 22:17:34

    Ja, sommige huisartsen. Ik duim voor je dat je nu een goede en goed sociaal invoelde huisarts krijgt.

    Beantwoorden

  30. Rebbeltje
    nov 20, 2020 @ 22:04:13

    Niet echt een compliment maar je ervaringen zijn er dan ook naar.
    Ja een beetje meer menselijkheid had hij wel mogen tonen…
    Wie weet is de Wal een houvast voor betere zorg
    Zelfs al is het geen compliment je hebt het wel mooi en duidelijk omschreven
    Groetjes

    Beantwoorden

  31. Melody
    nov 20, 2020 @ 22:02:23

    Pfffff ook al dus… bah

    De nieuwe met enige reserves tegemoet getreden en werd aangenaam verrast. Zij belde me vanmiddag nog.

    Wens ik jou ook toe!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 20, 2020 @ 22:05:48

      Als ik de goede voor heb, ( hij had vaak artsen in opleiding) is het zeker beter dan het was. Dat is wel een voordeel als het eigenlijk niet slechter kan. Ik kom er sowieso zo min mogelijk.

      Beantwoorden

  32. liesonderweg
    nov 20, 2020 @ 21:56:12

    In Nederland loopt het ietsje anders dan hier in Vlaanderen, waar je zelf je huisarts kiest, en eventueel ‘verhuist’.
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      nov 20, 2020 @ 21:59:32

      Op papier hebben we die vrijheid ook, maar de artsen maken onderling afspraken dat ze niet elkaars patiënten aannemen en daar begin je niet veel tegen, ze zeggen dan gewoon dat ze vol zitten en geen patiënten aannemen.

      Beantwoorden

Geef een reactie op rietepietz Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.