de vrouwen van Loeki de leeuw

Rond de jaren ’90, ik deed toen de moederMAVO, werd de werkgroep;”man,vrouw, maatschappij” opgericht.
Men maakte zich druk over de stereotype uitbeelding van de vrouw in TV reclames, t.w. super huisvrouw en/óf volmaakte schoonheid.
We mochten er destijds een opstel met deze titel over schrijven en tja, dat deed ik natuurlijk mijn manier.
Aannemen dat de gemiddelde mens hulp nodig heeft om te doorzien dat de reclamewereld een ideaalbeeld voorspiegelt kun je immers óók wel een stereotype noemen, nou dan wil ik dat vooroordeel wel even bevestigen!

De werkgroep “man, vrouw, maatschappij” waakt over ons vrouwen, dat geeft rust.
Na jaren gebukt gaan onder de gedachte  dat ik geen normale vrouw ben ontluikt de hoop dat er nog veel meer vrouwen zijn als zoals ik.
Vrouwen die er hard aan werken om, net als in de TV reclames, een voorbeeldige huisvrouw óf een mooie meid te zijn, maar daarin  niet slagen.
Het onderdeel perfecte huisvrouw is bij ons nooit een probleem geweest.
Toen mijn huidige echtgenoot me dertig jaar geleden ten huwelijk vroeg  heb ik de vier magere zesjes voor de huishoudelijke vakken op  mijn H.H.school diploma eerlijk opgebiecht, maar hij wist toen al “een man kan niet alles hebben”!

Achttien was ik toen en beantwoordde volledig aan zijn schoonheidsidealen zodat er geen beletsel was voor een huwelijk.
Wie zeurt er nou over een verkreukeld  overhemd als zo’n prachtmeid je helpt het aan, of nog liever, uit te trekken. En wie proeft er of het eten verbrand is  wanneer hij tijdens de maaltijd in twee stralend blauwe ogen verdrinkt.
Nee geen vuiltje aan de lucht die eerste huwelijksjaren.

Moeilijk werd het pas toen de tand des tijds voorzichtig aan me begon te knabbelen terwijl op de televisie de reclameboodschap z’n intrede deed.
De dagelijkse bevestiging van wat we allebei, diep in ons hart, wel wisten maakte ons somber.
Ons huwelijk kón alleen maar stuklopen als ik de aftakeling geen halt toe kon roepen.

Nachtenlang hebben we machteloos verdriet in elkaars armen uitgehuild bij de eerste diepe rimpel, de echt al uitgezakte buikspieren en de niet meer uit te trekken grijze haren.
De vastberadenheid niet toe te geven aan mijn “anders zijn” hield ons op de been en maakt vindingrijk.
Nog maar kort geleden heeft mijn man het zeepbakje in de douche op 2,5 mtr. hoogte gemonteerd.
Als ik nu s ’morgens  als een pak natte kranten onder de douche sta moet ik me voor zeep zóver uitrekken dat  door de beslagen doucheruit mijn silhouet een lust voor het oog is.

Opgewekt begeeft mijn man zich dan naar de keuken om het ontbijt te maken wat mij de gelegenheid geeft voor de spiegel  aan de slag te gaan met “hulpmiddelen”.
Wij weten al láng dat de mop; “schat je bent nog nét zo mooi als vroeger, het duurt alleen wat langer” niet uit het niets is ontstaan, daar is veel leed aan vooraf gegaan!
Zinloos leed naar nu blijkt uit het verslag van voornoemde werkgroep, we zijn het slachtoffer van de stereotype afbeelding van de vrouw in de reclame waaraan we denken te moeten  voldoen.

98 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    okt 21, 2020 @ 01:19:49

    Ik word zo doodziek van die reclames en ja ik weet nog goed dat MVM werd opgericht moesten opeens alle vrouwen maatschappijkritisch worden. Ik werkte toen als vrijwilliger op een vormingscentrum en zie nog de groep huilende huisvrouwen van de crea groep. Waren bang dat ze nu maatschappijkritische asbakjes moesten kneden 🙂

    Beantwoorden

  2. meninggever
    okt 20, 2020 @ 15:15:26

    Hoewel wij mekaar indertijd ook best knap en aantrekkelijk vonden, je kijkt tenslotte ook door iemand heen tot op de ziel (althans dat denk je) als je verliefd bent, ons grootste bindmiddel was toch wel communicatie en delen. Dat ging nooit meer weg. Het uiterlijk veranderde. De aftakeling is niet tegen te houden, of je moet tonnen besteden aan spuitjes en andere liflafjes om een 60-plusser er uit te laten zien als een glad getrokken krant…Maar dat praten is gebleven. Dat slijt meestal niet zo snel….en rara wat de lijm blijkt te zijn…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 20, 2020 @ 16:34:17

      Het ouder worden hoeft trouwens niet meteen als aftakeling weggezet te worden, Henk ’s geestelijke aftakeling moet je helaas wel zo noemen ( en was verschrikkelijk) maar qua uiterlijk “zag”ik geen aftakeling;-)

      Beantwoorden

  3. Liesbethblogt
    okt 19, 2020 @ 20:07:31

    Toen Ik Vriendjelief leerde kennen zei ik hem als je zo’n vrouwtje met van die leuke lingerie en hakjes en knijpertjes aan panty’s wil moet je verder zoeken. Duidelijkheid voorkomt een hoop. De reclames van Kordaat (Bavaria) bier zijn ook zo afgrijselijk gelukkig vindt Vriendjelief dat ook.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 19, 2020 @ 21:23:31

      Ach, wat iemand mooi vind is behoorlijk subjectief dus zo past er op ieder potje wel een deksel. Als het maar bij elkaar past is het goed. En de meeste mensen kijken wel door de reclames heen met zo ’n ideaalbeeld Ik weet niet zo gauw welke reclame jij bedoelt.

      Beantwoorden

  4. Suskeblogt
    okt 18, 2020 @ 20:22:26

    Reclama sla ik zoveel mogelijk over. Sommige merken zijn al tientallen jaren beter en witter enz dan alle andere. Puur bedrog.

    Beantwoorden

  5. Mrs. T.
    okt 18, 2020 @ 18:40:07

    Hahahaha, dat zeepbakje! Geweldig!

    Beantwoorden

  6. Naomi
    okt 18, 2020 @ 17:05:59

    Geweldig dit! Hier kan menig reclamemaker nog wat van leren.;)

    Beantwoorden

  7. Nicky
    okt 18, 2020 @ 16:04:16

    Haha! Geweldig! Vooral dat zeepbakje! Ik ga even de boor pakken.

    Beantwoorden

  8. Regenboogvlinder
    okt 18, 2020 @ 12:28:43

    Er zijn maar heel weinig reclames die ik leuk vind. Af en toe springt er een uit…
    Die handelswijze van jullie was wel heel erg zoals het ook hoort te zijn. Elkaar nemen zoals je bent en lak aan reclames of modebeelden.
    Ik zie het silhouet wel voor me met dat zeepbakje zo hoog, geweldig! 😅

    Beantwoorden

  9. AnneMarie
    okt 18, 2020 @ 09:44:09

    Geweldig. Je pen was toen ook al scherp. Houden zo. Ouder worden heeft ook zijn charme en komt nu eenmaal met gebreken.

    Beantwoorden

  10. John
    okt 18, 2020 @ 08:33:44

    Ik denk dat reclamemakers een ding vergeten. Realiteit is het enige echte ideaalbeeld. De rest is nep.
    Ik vind dit echt geniaal geschreven, Riet. En dat zeepbakje, een goeie tip voor hen die uitgekeken zijn 😆

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 18, 2020 @ 08:43:05

      En zo’n werkgroep instellen schoffeert vrouwen net zo goed, alsof het merendeel niet door die onzin heen zou kijken en domme blondjes zijn. Ik heb ook nooit meer iets gehoord over die werkgroep, zal wél het nodige gekost hebben, zo gaat dat meestal met werkgroepen.

      Beantwoorden

  11. Koen
    okt 18, 2020 @ 08:30:40

    Als Isabel moppert over een paar kilootjes te veel dan antwoord ik dat ik blij ben met wat extra-Isabel.

    Beantwoorden

  12. Beaunino
    okt 18, 2020 @ 07:58:24

    Toen was het alleen nog maar de reclame, nu is het all over the www. Strak plan dat zeepbakje😄

    Beantwoorden

  13. Ferrara
    okt 17, 2020 @ 22:02:08

    Precies, meneer F. en ik kijken elkaar soms aan na weer zo’n domme reclame wat denken die makers nou. De kijker is er een van het domste soort? Neem nu die nieuwe pannen van AH. Mevrouw de manager is er zelfs in de winkel nog opgewonden van. Van pannen … ik begrijp daar geen hout van.

    Beantwoorden

  14. terrebel
    okt 17, 2020 @ 21:57:45

    Gelukkig voldoet het ideaalbeeld dat mijn vriendin en ik van elkaar hebben aan het ideaalbeeld dat wij zelf voor elkaar hebben en zijn wij dus gewoon lief voor elkaar en elkaar rimpels en andere ‘gebreken’.

    Beantwoorden

  15. Ferrara
    okt 17, 2020 @ 21:54:31

    Ik draai de boel eens om voor ik me door 40 reacties worstel., waarvan waarschijnlijk de helft van jou is aan antwoorden. Ik heb me rot gelachen, vooral om dat douchebakje op 2,5 meter. Zo en dan ga ik nu lezen wat alle vrouwen hiervan vinden en kom eventueel terug met een reactie.

    Beantwoorden

  16. bvision
    okt 17, 2020 @ 21:52:35

    Hier voldoen we ook beiden niet aan het ideaalbeeld. Maar na meer dan 45 jaar huwelijk is dat wel glad gestreken…

    Beantwoorden

  17. Rebbeltje
    okt 17, 2020 @ 21:37:04

    Och tevreden zijn met wie je bent doet wonderen en daar heb je geen reklame voor nodig wel een bril haha. Ben al lang blij dat ze intussen ook de modellen wat aanpassen en de skinnie meiden met alleen maar vel over been wat natuurlijker neerzetten.
    Groetjes

    Beantwoorden

  18. gewoonanneke
    okt 17, 2020 @ 21:34:27

    Prachtig verhaal….. haha zag het zo voor me

    Beantwoorden

  19. Matroos Beek
    okt 17, 2020 @ 21:06:48

    Wat is dit schitterend geschreven en gedacht. Een genot om te lezen!

    Beantwoorden

  20. willyfotoblog
    okt 17, 2020 @ 21:04:23

    Reclame…daar kan ik me pas aan ergeren Riet

    als die goed gemaakt is, gaat het nog..

    meestal zap ik meteen weg

    prettige avond

    Beantwoorden

  21. RenéSmurf
    okt 17, 2020 @ 20:27:42

    Toen waren de reclames nog vervelend, dat zijn ze nog steeds, maar inmiddels zijn de botox en andere gesloop van lichamen enorm toegenomen.

    Beantwoorden

  22. liesonderweg
    okt 17, 2020 @ 20:12:42

    Volmaakt/perfect hoeft absoluut niet. Schoonheid zit inderdaad ook vanbinnen…!?
    Lie(f)s.

    Beantwoorden

  23. Mirjam Kakelbont
    okt 17, 2020 @ 20:08:27

    Alles zakt naar beneden, behalve je tandvlees…
    Toen ik vijftig werd, vroeg ik Joris wat hij liever had. Mij of twee dames van 25. Hij had geluk dat hij het goede antwoord gaf (-:
    Jullie hadden humor, Riet, en dat was niet te vernielen!
    Opstel schrijven vond ik leuk zolang het maar geen verplicht onderwerp was.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 17, 2020 @ 20:54:02

      Het is ongelijk verdeeld met de afzakkertjes , toch nemen mannen altijd nog graag een “afzakkertje”niet helemaal logisch maar zo kwam Joris misschien toch op het juiste antwoord;-) Ja met de humor zat het wel snor. bij ons, ik mis het.
      We mochten altijd uit meerde onderwerpen kiezen, dan zit er altijd wel iets bij.

      Beantwoorden

  24. Karel
    okt 17, 2020 @ 19:58:48

    ik kijk nooit reclame , dus heb geen idee
    denk dat Melody het wel bij het juiste eind heeft

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 17, 2020 @ 20:41:32

      Ik kijk ze ook niet bewust maar je ziet natuurlijk wel eens iets.

      Beantwoorden

      • Karel
        okt 17, 2020 @ 21:54:17

        ja ik tref die zooi ook wel eens
        ach neem de reactie van kakel en je zit goed 🙂

        die Wevertjes zijn zo mooi om bezig te zien , ware kunstenaars zijn het
        ja de toestanden nu , ik weet sinds 2 dagen dat m’n jongste broer en zijn meissie besmet zijn en al een tijdje ziek , doet mij zeer 😦
        en dat en de nieuwe maatregelen zijn precies die dingen waar mijn gestel op reageerde
        mij gaat het weer goed ,schone zus ook , broertje nog niet

        Beantwoorden

  25. Neeltje
    okt 17, 2020 @ 19:48:48

    “Alles gaat hangen, behalve je haar in bed.” Eén goeie raad, nooit in de spiegel kijken wanneer je ’s nachts een plas wegbrengt. Want dan denk je dat er een spook rondwaart.

    Beantwoorden

  26. Petr@
    okt 17, 2020 @ 19:12:04

    Haha Riet, geniaal!
    Ik zie het voor me 😉

    Liefs Petr@

    Beantwoorden

  27. saturnein
    okt 17, 2020 @ 19:10:42

    Heerlijk dit! 🙂

    Beantwoorden

  28. Melody
    okt 17, 2020 @ 18:57:44

    Jullie hadden iets dat met geen enkele reclame te ondermijnen noch versterken is…. dat waarvoor alle geld ter wereld niet toereikend is

    Liefde en humor!

    Jullie huwelijk is pas reclame voor het kan en zou moeten!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: