even iets anders

Het is nu wel even mooi geweest met het gemopper en gepruts. Gelukkig kom ik ook nog wel eens andere zaken tegen die om een logje schreeuwen.
In eerste instantie wilde ik deze foto naar Ferrara sturen…..

Bakker SUIKERBUIK

Ferrara heeft een rubriek met dit soort vaak komische naam/beroep toevalligheden.
Maar ja, dan kom ik deze column tegen en lees éérst wat meneer Zaat te vertellen heeft!

Voor het onderwerp hoef ik alleen maar langs de suikerbuik van de bakker af te zakken. Meneer Zaat blijkt, vergeef me, de uitdrukking past bést in de context, enigszins “op de pik getrapt” te zijn. Hij schrijft o.a. dit.

Dat je meisjes niet mag besnijden vinden we gelukkig normaal. Alle vormen van meisjesbesnijdenis – ook de symbolische – zijn wettelijk verboden, maar bij jongetjes mag dat allemaal wel. Er is alleen geen enkele verschil alleen  tussen jongens- en meisjesbesnijdenissen. Ik snap dus niet dat mensenrechtorganisaties en kamerleden wel opkomen voor de rechten van meisjes maar niet voor die van jongens.

Nou ben ik het gloeiend met hem eens dat besnijdenis zonder een medische noodzaak bij geen énkel kind uitgevoerd mag worden.
Zoals ik álle (behalve hersteloperaties ) niet medisch noodzakelijke ingrepen not done vind.
Maar de bewering “dat er geen enkel verschil zou zijn tussen besnijdenis bij jongens en meisje” doet me toch denken dat meneer Zaat zijn huiswerk maar eens over moet doen.

Even daar gelaten dat de ingreep zelf ook bij jongens wel eens dodelijke slachtoffers maakt door bloedingen, geeft de besnijdenis bij jongens in het latere leven zelden problemen. Misschien hooguit dat het “werken met de blote sabel” wat makkelijker opgewekt wordt door de wrijving, maar daar hoor je zelden mannen over klagen.

Voor besneden vrouwen ligt dat totaal anders. Afhankelijk van de gebruikte methode  wordt vrouwen vaak de optie ontnomen zelf ook een bevredigend seksleven te hebben.
In het ergste geval wordt de boel zó ver dichtgenaaid dat er slechts een opening open blijft om te kunnen plassen, afschuwelijk.
Je hoeft geen ervaringsdeskundige te zijn om te bedenken dat bij een bevalling “de ontplofte egel”, waarmee schrijfster Daphne Dekkers het rampgebied ooit omschreef, in zo’n geval een stevig understatement lijkt.

Dus, nee ik vindt het niét vreemd dat er méér aandacht is om meisjes besnijdenis te voorkomen, dat mag zelfs nog flink wat méér zijn wat mij betreft.
Meneer Zaat maakt zich eigenlijk nodeloos zorgen over dat er meer aandacht is voor de meisjes dan voor de jongens, Nederland maak mensen in snel tempo geslachtloos dus……, weer een probleem opgelost.



 

76 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Nicky0607
    okt 16, 2020 @ 10:36:24

    Onder welke steen heeft die meneer gezeten? Dat weet toch iedereen? Mooi geschreven weer, Riet! Chapeau! Helemaal mee eens.

    Beantwoorden

  2. Regenboogvlinder
    okt 15, 2020 @ 09:44:54

    Dat het nog steeds gebeurt bij meisjes is op zich al verschrikkelijk. En overal doen ze het ook nog eens op een andere manier. Maar jongens/mannen hebben er echt geen last van. En medisch is het soms ook nodig. Deze heer Zaat heeft er niks van begrepen… grrrr

    Beantwoorden

  3. minoesjka2
    okt 14, 2020 @ 17:55:50

    Bakker Suikerbuik moet maar hard zijn best doen geen diabetes te krijgen, want dan pas heeft hij een echte suikerbuik ……..

    Beantwoorden

  4. Beaunino
    okt 14, 2020 @ 09:08:24

    Ik word een beetje moe van al die gelijke rechten de laatste tijd.

    Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    okt 14, 2020 @ 02:17:32

    Rietepietz for president dan zijn alle problemen zo opgelost

    Beantwoorden

  6. gewoonanneke
    okt 13, 2020 @ 22:26:48

    Heb ooit een lezing bijgewoond van een vrouw die streed voor het verbieden er van. Zelfs wel was besneden met alle ellende zoals je beschrijft van dien. En ondanks het wonen hier in Nederland toch nog moeite had (wel gelukt) om haar dochter er voor te behoeden. Er is inderdaad veel verschil tussen mannen en vrouwenbesnijdenis.

    Beantwoorden

  7. Petr@
    okt 13, 2020 @ 15:32:44

    Haha leuk Riet die woordspelingen!
    Besnijdenis bij meisjes, wat een gruwel, ik hoop dat er ooit een einde aan komt.
    Ik heb eens een boek gelezen van een fotomodel, ik meen uit een Afrikaans land, die ook besneden is. Dat boek heeft veel indruk op mij gemaakt. Het werd trouwens bij haar door vrouwen gedaan (!). Want ja traditie ….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 13, 2020 @ 16:18:14

      Ze wisten daar jarenlang niet beter denk ik, ook de vrouwen niet. Maar ondertussen zou toch ook in die regio wel het besef wel doorgedrongen zijn dat dit soort dingen onmenselijk is.

      Beantwoorden

  8. Liesbethblogt
    okt 12, 2020 @ 20:33:02

    Wat een knuppel jammer dat hij totaal geen kennis van zaken heeft (opgedaan). Tis toch wel anders dan een kale stok die een te krappe sok had.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 12, 2020 @ 20:37:46

      En hij moet gepensioneerd huisarts zijn, die zou toch beter moeten weten.Misschien is dat ook wel zo maar is hij minder goed in als schrijver onder woorden brengen wat hij bedoelt. Schrijven is ook een vak natuurlijk.

      Beantwoorden

  9. Neeltje
    okt 12, 2020 @ 19:27:23

    Dat is inderdaad andere koek…….uuuuuuh, of sla ik nu de plank mis?

    Beantwoorden

  10. Happy Hulk
    okt 12, 2020 @ 19:05:26

    Doet me denken aan de tijd dat ik automonteur was en een klant bij de receptie zei, dat zijn voorruit was gescheurd. Hoorde ik toch echt de receptionist zeggen, “dus uw voorhuid is gescheurd?”

    Beantwoorden

  11. terrebel
    okt 12, 2020 @ 13:18:03

    De twee soorten besnijdenis zijn niet te vergelijken maar mogen van mij beide worden afgeschaft. Valt wat mij betreft ook niet onder ‘vrijheid van godsdienst’.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 12, 2020 @ 13:26:43

      En dan zéker bij kinderen, wie als volwassene dit vanuit een geloofsovertuiging bij zichzelf moet dat zelf maar weten. Helaas is het ondanks het verbod bij meisje nog steeds niet uitgeroeid en wordt het vaak met een valse medische indicatie nog gedaan uit angst dat men het anders in het buitenland laat doen onder slechtere omstandigheden.

      Beantwoorden

  12. Marlou
    okt 12, 2020 @ 12:03:20

    Dag Riet,

    genitale verminking van jonge meisjes moet stoppen.
    En wel gisteren.
    Ik vind het een schande en ook, dat meneer Zaat er zo overheen walst.
    Absoluut niet vergelijkbaar!

    groetjes!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 12, 2020 @ 13:23:12

      Ik hoop dat hij zich gewoon niet zo goed heeft uitgedrukt want inderdaad, dit is appels met peren vergelijken. Het zou in ieder geval nóóit bij kinderen moeten gebeuren, wie als volwassenen zoiets wil moet dat zelf maar weten.

      Beantwoorden

  13. Koen
    okt 12, 2020 @ 09:36:01

    Op nog geen vijf minuten van mijn woonplek (in Leeuwarden) … Bakker uw Slager

    Beantwoorden

  14. John
    okt 12, 2020 @ 08:48:53

    Tja, wat moet ik nu zeggen? Iedereen is het met je eens over de niet medische ingreep bij jongens en meisjes. Bij mij hebben ze het gedaan toen ik daar de leeftijd voor had en vanuit het geloof van mijn moeder en heb er totaal gaan last van. Ik ben het wel met je eens dat het bij meisjes een heel ander verhaal is. Die worden echt verminkt. De tattoos waar sommige mensen zo’n last van hebben zijn geen verminkingen. Het is een eigen keus. Ze als zodanig zien is een bekrompen gedachte. Ik ben dus een echte lelijke blogger 😆

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 12, 2020 @ 09:21:48

      We liggen toch echt niet heel ver uit elkaar hoor, Alleen weet jij uit eigen ervaring dat jongens dus geen last hebben van die ingreep. Ik weet dat trouwens óók van heel dichtbij, Henk had als baby een ( voor die tijd) nogal gecompliceerde medische ingreep waar hij ook de voorhuid verloor.
      Voor meisjes ligt dat dus totaal anders en daar zijn we hier allemaal over eens, ik sluit de mogelijkheid dat meneer Zaat zich wat ongelukkig uitdrukt niet uit maar toch, zoals het er staat slaat het nérgens op. Te meer omdat het bij kinderen gebeurt en ze daar geen eigen inbreng in kunnen hebben. Op volwassen leeftijd is dat een andere zaak,.
      Tja die Tattoos, die gebeuren op volwassen leeftijd en vanuit dat oogpunt hoeft het niet verboden te worden. Ik hoor echt wel bij de mensen die het een soort verminking vinden, sorry, maar dat sluit niet uit dat ik jou een fijne vent vind. Kort geleden liet mijn kleinzoon de zó lang gewenste tattoo zetten, samen met zijn aanstaande bruid en voor beide heel doordacht én met voor hén een mooie gedachte. Het zijn schatten maar ik kan me er absoluut niet toe brengen ze te complimenteren, het is ( in mijn beleving ) zó lelijk. Kijk dat hoef ik ze natuurlijk niet te vertellen, het is hun keuze ze zijn er blij mee en daar gaat het om., , ze kennen mijn mening wél en vragen ook geen enthousiasme van me. We laten elkaar dus in de eigen waarde. Dus nee, jij bent geen lelijke blogger en mocht ik je ooit ontmoeten zal ik niet mopperen op je versieringen ; -)

      Beantwoorden

  15. Naomi
    okt 11, 2020 @ 23:01:47

    Heerlijk, dit spelen met woorden. Maar de boodschap is eveneens helder en ik ben het helemaal met je eens.

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    okt 11, 2020 @ 21:57:46

    Je kan niet maar niets aan het ene probleem doen als het andere niet wordt opgelost. Ik ben natuurlijk ook tegen elke vorm van besnijdenis, snijden in een gezond lichaam zou verboden moeten worden.

    Beantwoorden

  17. Ferrara
    okt 11, 2020 @ 21:49:30

    Ik had op mijn blog al geantwoord dat je de vondst zelf maar moet gebruiken. Je hebt er een spraakmakende combinatie van gemaakt.
    Meneer Zaat is gepensioneerd huisarts dus zijn huiswerk overdoen heeft niet veel zin. Ik vermoed dat hij zijn zinnen ongelukkig heeft gekozen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 11, 2020 @ 22:12:24

      Dat had ik inderdaad gezien! In vond dat deze wel iets voor mij was omdat er wel iets te zeggen valt over zijn column. 😉
      Ik sluit het niet uit dat hij inderdaad zijn bedoelingen niet goed heeft geformuleerd, maar zoals het er nu staat is het echt een klap in het gezicht van vrouwen die op deze manier verminkt zijn. Alsof het leed dat hen aangedaan werd en wordt te vergelijken is met de manlijke variant.
      Hij zóu bedoeld kunnen hebben er voor de rechtspositie geen enkel verschil is , al ben ik dat dan ook niet helemaal met hem eens. Omdat mannen er meestal geen ongemak van ondervinden, eerder voordeel, is er minder aanleiding hun rechtspositie gelijk te stellen aan die van de vrouwen. Dit ondanks dat ik vind dat de ingreep niét zonder medische grond zou moeten gebeuren en ik een verbod zou toe juichen.

      Beantwoorden

      • Ferrara
        okt 12, 2020 @ 14:41:06

        We zijn het geheel eens. Zelfs in landen waar het cultureel gezien blijkbaar een gewoonte is zou het verboden moeten worden. Gelukkig lijkt er heel langzaam kentering in te komen.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          okt 12, 2020 @ 14:55:40

          Dit soort dingen vanuit een geloofsovertuiging doen zou uitslúitend bij volwassenen voor mogen komen. Kinderen kunnen nooit al uit eigen overtuiging voor zoiets kiezen , zeker niet al er geknoei aan een lichaam bij blijkt te horen.

          Beantwoorden

  18. bvision
    okt 11, 2020 @ 20:57:27

    Ik vind deze ingrepen volkomen overbodig, ook tatoeages vind ik verminkingen van het lichaam. Maar het laatste mag voor mij iedereen zelf bepalen.

    Beantwoorden

  19. Mirjam Kakelbont
    okt 11, 2020 @ 20:49:45

    Meneer Zaat heeft er de ballen verstand niet van! Wat bij meisjes wordt vernietigd staat niet in verhouding tot wat ze bij jongens doen. Gevalletje eenzijdige kijk op de werkelijk en dat in een column in de/een krant…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 11, 2020 @ 21:15:23

      Het is al een wat oudere column, ik had graag geweten of hier reacties op gekomen zijn. Of er nog Nederlanders zijn die niét achter iedere bedachte gender neutrale gril aanlopen.

      Beantwoorden

  20. Suskeblogt
    okt 11, 2020 @ 20:17:09

    Ook in de eerste helft van de 20ste eeuw werden vrouwen alhier medisch besneden zogezegd tegen hysterie. Bij vrouwen is het doel om hen ‘rustig, kalm, maagd” te laten blijven. Onderdrukking van de lusten zeg maar.

    Beantwoorden

  21. omabaard
    okt 11, 2020 @ 19:40:54

    Tegenwoordig mag er vooral geen verschil meer zijn tussen wat jongens en meisjes doormaken. Als er reactie komt om iets (vreselijks) bij meisjes, moet ook altijd iemand erop wijzen dat het ook bij het andere geslacht niet kan.
    Ondanks het hier om totaal iets anders gaat.
    Voor meisjes een echte misdaad.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 11, 2020 @ 19:55:50

      Hoewel ik óók vind dat het bij jongens niét om andere redenen mag dan een medische reden snap ik héél goed dat het een stuk dringender is om het voor meisjes uit te bannen, het is voor meisjes zóveel ingrijpender en gewoon misdadig. Maar inderdaad, Nederland heeft best veel malloten die het begrip gelijkheid op verkeerde gronden interpreteren.

      Beantwoorden

  22. Rebbeltje
    okt 11, 2020 @ 19:16:10

    Jeetje als dit heerschap het voor het zeggen zou hebben dan is er een hel losgebroken voor alle vrouwen…en dat is het voor velen al
    Groetjes

    Beantwoorden

  23. Matroos Beek
    okt 11, 2020 @ 18:54:14

    Helemaal mee eens. De besnijdenis van jongens is vaak geen nadeel, eerder een voordeel. Geen gedoe met infecties etc. onder die eigenlijk wel overbodige rolkraag.
    Bij meisjes neemt men het genot weg en vaak wordt ze dichtgenaaid ter bevordering van het genot van de heren. Misdadig gewoon.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 11, 2020 @ 19:07:18

      Precies, al is dat niet direct een reden om bij de heren dan maar de boel “te versnijden” , met goede persoonlijke hygiëne kan het allemaal best gezond blijven. Maar soms is het inderdaad nodig er iets aan te doen. Bij vrouwen is er nooit de noodzaak maar gaat het om totaal onzinnige en niet ter zake doende dingen.

      Beantwoorden

  24. willyfotoblog
    okt 11, 2020 @ 18:46:28

    Joost mag het weten

    maar hier vergist hij zich schromelijk..

    Beantwoorden

  25. Karel
    okt 11, 2020 @ 16:06:42

    die meneer Zaat is zot in de kop
    wie de onzin van welke besnijdenis dan ook mag hebben uitgevonden , deze zot Zaat moet toch weten dat er een wereld van verschil zit tussen de besnijdenis van meisje of jongen

    en dan komt er nog wat bij , met zijn schrijverij laat hij het verhaal van de bakker Suikerbuik helemaal verdwijnen 😦

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 11, 2020 @ 16:25:36

      Ik wil nog best aannemen dat hij het anders bedoelt, dat hij het puur al gelijke rechten wil zien. Maar dan nog vindt ik het “een beetje dom”.
      Bakker suikerbuik heb ik verder niet gesproken en hij heeft niets geschreven, zijn verhaal is me dus onbekend;-)

      Beantwoorden

      • Karel
        okt 11, 2020 @ 19:35:58

        O ik had gehoopt op een mooi verhaal van die bakker hihi
        ja die Zaat is dom bezig 😦

        ik heb het zelden of nooit koud , maar gisterochtend en vanochtend vond ik het echt fris in huis , en wat ik altijd deed , een vest aan , deed ik vandaag dus niet , ik zette de kachel aan , wat een gemak zo’n cv hihi
        jij dus al ff bij de openhaard gezeten , ja ook fijn natuurlijk

        ik zou al die namen ook niet onthouden hoor

        Beantwoorden

  26. Renske
    okt 11, 2020 @ 15:14:46

    Daar ben ik het volledig met je eens. Voor een meisje/vrouw is het veel ernstiger dan als er bij een jongentje of man slechts een voorhuid wegsnijdt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 11, 2020 @ 15:21:13

      Het was een kranten artikel maar ik heb niet kunnen achterhalen of hij er nog commentaar op heeft gekregen. Bij vrouwen is het meestal echt een verminking zonder énige noodzaak.

      Beantwoorden

  27. AnneMarie
    okt 11, 2020 @ 15:12:51

    Je hebt hier wel weer een punt gemaakt. Mijnheer Zaat moet zich nog maar eens flink over zijn bol aaien en bedenken of hij een vrouwonvriendelijke inslag heeft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      okt 11, 2020 @ 15:19:01

      Ik hóóp dan maar dat hij zich wat ongelukkig uitdrukt en eigenlijk bedoelt dat er geen verschil mag zijn in de aanpak van de bestrijding als hij het heeft over dat er “geen verschil is”. Dat mag dan in principe een mooi streven zijn maar het is gewoon een feit dat ingrijpen voor vrouwen véél harder nodig is.

      Beantwoorden

  28. Melody
    okt 11, 2020 @ 14:55:28

    Ja daar zeg je zo wat…. ik ken een heel verhaal dát ik hier niet ga vertrekken maar ik ben het met dát heerschap niet eens.

    😍

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: