erfrecht en krom

Donderdag was de afspraak bij de notaris, eigenlijk alleen om  laten zien dat “ik” ook echt “ïk” ben volgens mij.
Ik koos voor het dichtstbijzijnde  notariskantoor, bijna om de hoek , 2 statige panden die tot één gemaakt zijn.
Ik word binnengelaten in een stijlvolle  wachtkamer waar een achttal voormalige notarissen opgehangen zijn , vadermoordenaars,,,knevels eh,,, ja natuurlijk keurig in een lijstje, duidelijk  een notariskantoor met een lang verleden. Over twintig jaar zullen er  vast óók vrouwen tussen hangen.

Aan de muur  hangt  de onvermijdelijk kast  die ook bij ziekenhuizen en artsen hangen, met folders van charitatieve organisaties en  van allerlei patiënten verenigingen. In dit geval met de aanmoediging om toch vooral een legaat in je testament op te nemen voor ál die organisaties.
Ook de Alzheimer stichting  laat dus liever dure folders drukken om aan fondsenwerving te doen dan dat ze zich inzetten om voor de mensen beter passende zorg krijgen.
Henk’s testament zit in mijn tas, ik ken de inhoud en als hij niet nog ergens stiekem een ánder testament heeft laten opstellen grijpen ál die organisaties er echt  naast.

Eenmaal binnengelaten in het kantoor van een mooie jongedame blijkt het testament dat ik bij me heb inderdaad het enige  te zijn, ook niet  stiekem nog ergens  een ander gezin,  je wéét het nooit hé! Integendeel……

De in het trouwboekje wél vermelde Ruud  is door de notaris niet gevonden in het digitale gemeentelijke bestand.. Ruud liep daar inderdaad al eerder tegenaan toen hij voor de verblijfsvergunning bezig was . Een ziekenhuis waar hij 35 jaar geleden ooit behandelt was haalde zó zijn gegevens boven water, bij de gemeente moest daarvoor ons trouwboekje op tafel komen. De notaris gaat  “toestemming vragen” Ruud  in het digitale bestand te mogen toevoegen. Het bestand blijkt vóór 1965 lang niet compleet gedigitaliseerd te zijn.
Moet dus wel even rechtgetrokken worden eer Ruud zijn erfenis kan aanvaarden.

Nou ja, voorlopig krijgen de kinderen niéts, we hebben een langstlevende testament dus al is de helft van het huis nu van Ruud en Inge samen, ik hoef ze niet uit te kopen.
Wel moet ik de verschuldigde erf belasting (vroeger successierecht) over hun deel betalen.
We hebben ook in het testament  laten zetten dat we alléén mogen hertrouwen op basis van huwelijkse voorwaarden… dus heren vergéét het, hier geen rijke weduwe, gaat niets opleveren, het huis blijft voor de kinderen.
Als de dame even weg is om kopietjes te maken kijk ik om me heen en  zie  in de hoek dit …..hé?
Maar dat lijkt toch het apparaat  voor de lottotrekking? Vreemd, wat doet dát hier?
Natuurlijk moet ik het naadje van de kous weten….kan jullie toch niet afschepen met alleen  saaie notaris weetjes!
Het blijkt het notariskantoor te zijn dat  de dagelijkse  lotto trekkingen verricht, alleen gebeurt dat tegenwoordig natuurlijk ook gedigitaliseerd. Dit apparaat staat er nog als reserve, om z’n oude taak  te vervullen als de techniek het af laat weten.
En tja…. ook van de lotto inleg gaat als ik het goed heb een deel naar “goede doelen”, daar mogen we de notaris ook wel bij rekenen denk ik!

76 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Neighborhood Cat
    aug 24, 2020 @ 23:29:42

    A lottery machine, which should be on the list of: “the strangest things in the office where I came in”.

    Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    aug 17, 2020 @ 00:20:39

    Wees maar blij dat alles goed geregeld is, dat ging vroeger vaak fout. Ik ken families waarbij de kinderen als aasgieren hun moeder het huis lieten verkopen en meer van dat soort ellende.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 17, 2020 @ 08:52:00

      Precies, hoewel wel vertrouwen in mijn kinderen heb weet je vooraf nóóit waar ze later , vaak door partners, en/of financiële problemen, toe in staat blijken. Dat wilden we niet laten gebeuren.

      Beantwoorden

  3. meninggever
    aug 15, 2020 @ 11:57:47

    Wij moeten nog eens kijken hoe we precies het testament in elkaar staken jaren terug. Is toch veel veranderd intussen…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 15, 2020 @ 12:46:21

      Ja klopt, Tegenwoordig is er ook een optie dat het erfrecht over het deel dat nu de kinderen toevalt niét al betaald hoeft te worden maar kan wachten tot ook de tweede partner er niet meer is en huis verkocht kan worden. Nu moet ik , volgens het testament, dat erfrecht betalen omdat je natuurlijk vooraf niet weet of je kinderen tegen die tijd zijn dat te betalen terwijl ze nog niets krijgen.

      Beantwoorden

  4. minoesjka2
    aug 13, 2020 @ 16:57:10

    Wat grappig dat je dan bij een notaris komt, die zo’n lotto apparaat heeft staan.

    Beantwoorden

  5. Liesbethblogt
    aug 11, 2020 @ 15:34:28

    Haha goede doelen, ken je die zielige reclames die zijn altijd op tijdens de duurste blokken. Ik doe er niets mee en zal dat ook nooit doen. Een goed doel zie je en stop je geld in de handen toch? Wel belangrijk de erfenis en dergelijke te regelen. Ik heb als jong ding (met teveel ervaring in oude mensen dingen) een ding op de laptop staan. Ik had al iets maar door corona ben ik iets serieuzer gaan noteren, de ene week grieperig de week erna dood zag ik hier voorbij rijden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 11, 2020 @ 16:45:47

      Wanneer in in het gewone leven een situatie tegenkom waarin ik het verschil kan maken zal ik dat zéker doen, dat lijkt me de beste hulp die ook altijd goed terecht komt. Al dat ingezamelde geld komt grotendeels niét terecht waar het voor bedoeld is.
      Het is niet altijd héél nodig om dingen te regelen , hoe minder je hebt hoe minder het nodig is. Maar vaak is het nuttig, zeker in gecompliceerde verhoudingen.

      Beantwoorden

  6. RenéSmurf
    aug 10, 2020 @ 23:49:14

    Dat gokken is nergens goed voor, en de goede doelen zouden zich daar niet voor moeten lenen, maar het zij zo. Notarissen moeten er zijn en ze houden zichzelf wel aan het werk.

    Beantwoorden

  7. Nicky0607
    aug 10, 2020 @ 21:25:01

    Keurig geregeld! Ik roep steeds dat ik/wij dat ook eens moeten regelen maar het komt er nooit van. Het interesseert me ook allemaal niet, eerlijk gezegd.

    Beantwoorden

  8. gewoonanneke
    aug 10, 2020 @ 20:49:10

    Peter kwam er na de digitalisering als meisje te boek. Bij het aanvragen van zijn eerste paspoort stond er female in zijn paspoort. Kreeg wel meteen gratis een nieuwe haha. We hebben hem nog wel even voor de gein Petra genoemd. Tja ik snap dat je teleurgesteld bent in de Alzheimerstichting en dat mag maar ik vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat ze alleen dure folders drukken om geld te verwerven. Ik heb ook gezien dat ze bijeenkomsten organiseren waar veel mensen heel blij mee waren en nog andere activiteiten. Denk inderdaad dat zulke Stichtingen voor individuele gevallen niet in het leven geroepen zijn. Dat de instanties die daar voor zijn het ook af lieten weten dat is betreurenswaardig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 20:59:01

      Toch zijn patiëntenverenigingen bij uitstek geschikt om klachten die ze tegenkomen neerleggen bij de juiste instanties. Eigenlijk doen ze niet meer dan regels doorgeven , mensen die daar de tijd voor hebben hun verhaal laten doen én natuurlijk geld inzamelen voor onderzoek. Wie moet er ánders dan fde patiëntenvereniging , die immers contact met de patiënten én hun mantelzorgers heeft, iets doen met wat er onder hun leden leeft. iedereen schuit alle verantwoording af met dezelfde reden, “dat is onze taak niet”maar niemand weet wiens taak het dan wél is.

      Beantwoorden

  9. Mrs. T.
    aug 10, 2020 @ 20:14:01

    Wat leuk dat dat machine daar gewoon stond te staan.

    Beantwoorden

  10. Happy Hulk
    aug 10, 2020 @ 17:45:55

    Ook zo’n testament gehad.
    GROTE KUL!
    Een echtscheiding en de notaris heeft zijn zakken weer gevuld.

    Heb ooit nog zo’n vent bij z’n stropdas gepakt, toen kon hij plotseling wel de rekening verminderen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 20:08:50

      Echtscheidingen zijn natuurlijk sowieso al geen leuke dingen en notarissen komen niet in actie voor het minimum jeugdloon moet je maar rekenen. Maar ik heb ze nu nodig om aan een verklaring van erfrecht te bemachtigen.

      Beantwoorden

  11. Ferrara
    aug 10, 2020 @ 16:12:38

    Wij hebben ook zo’n testament met clausule over aangetrouwd en daar heel tevreden mee. Inmiddels een ex-schoonzoon die met onze centen wel raad zou weten … daar laat ik het maar bij. Ik word weer boos.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 16:26:58

      Ja helaas zijn het vaak de aangetrouwde al wil er óók nog wel eens een eigen kind ontsporen. Je weet dat soort dingen gewoon meestal niet van te voren. Een beetje indekken is niet verkeerd, wie het wél verdiend kun je altijd vrijwillig nog wat toestoppen.

      Beantwoorden

  12. Regenboogvlinder
    aug 10, 2020 @ 14:59:38

    Haha, soms laten die overheden of andere instanties inderdaad wel eens een steekje vallen. Echt erg slordig of wat de oorzaak ook is geweest. Ken je deze nog: https://irispapilio.wordpress.com/2015/07/21/een-wespennest/

    De notaris heeft je dus niks nieuws kunnen vertellen hè, gelukkig maar! Alles netjes geregeld zonder problemen. Weer een klusje gedaan al is het allemaal nog lang niet rond natuurlijk. Ik heb hier ook wat websites in een mapje staan om eens na te lezen hoe alles werkt. Want ik heb geen zin in verrassingen voor mijn kinderen. En ook over het hoe en waarom van een levenstestament.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 15:36:30

      En dan horen ze blijkbaar niét wat ze zelf zeggen…. zoals bij die wespen bijv. Ze had toch zodra ze het adres had ingevoegd toch alsnóg een afspraak kunnen plannen;-)
      Dat zou natuurlijk óók moeten kunnen zónder pc, die kan immers ook uitvallen. Ik vind het angstig hoe men op de apparaten rekent .

      Kan nooit kwaad om goed e informatie bij de hand te houden.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        aug 10, 2020 @ 16:50:51

        Nee, dom eigenlijk. Ze zou zorgen dat mijn adres in het systeem kwam. Dat moest natuurlijk weer iemand anders doen. Vroeg ook of we afvalcontainers hadden en zo.. Nou ja, ik vond het wel hilarisch en het is nu in orde.
        Ja.. dat is ook eng.
        Ik ben er al mee bezig. Heb al veel in huis, maar nog steeds geen zin om me er echt in te verdiepen. Moet wel gebeuren!

        Beantwoorden

  13. cornma
    aug 10, 2020 @ 11:26:03

    Jullie hadden alles goed geregeld van tevoren en dat is heel verstandig. Zouden wij eigenlijk ook moeten doen.
    Opgehangen notarissen moeten iets verkeerd hebben gedaan, kan niet missen.

    Beantwoorden

  14. Lot
    aug 10, 2020 @ 11:22:48

    Die notaris in dat mooie gebouw ken ik van perikelen rond echtscheiding en huis op mijn naam zetten.
    Wij moeten ook eens wat regelen wonen al paar jaar samen na 20 jaar Latten.
    Ik heb 1 dochter maar die woont in Belgie en dat gaat vast anders.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 12:09:45

      Nee hoor, het gaat om waar jij woont en wat jij op wilt stellen. Het is het werk van de notaris om de erfgenamen te zoeken, die gaat natuurlijk voor de makkelijkste weg en begint bij jou, maar als jij geen adres zou hebben gaat hij/zij op zoek. Ik werd ooit aangeschreven door een notaris over een erfenis (je) van een oude tante die ik sinds mijn jeugd nooit meer gezien had.

      Beantwoorden

  15. willyfotoblog
    aug 10, 2020 @ 11:05:48

    dat hebben jullie goed geregeld Riet….

    zou die notaris nu ook met de lotto meedoen, vraag ik me nu af

    fijne dag gewenst

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 12:01:50

      Ik denk het niet, de notaris en z’n medewerkers meestal uitgesloten van deelname. dat zie je vaak bij dat soort dingen, om alle schijn van belangenverstrengeling uit te sluiten.

      Beantwoorden

  16. Naomi
    aug 10, 2020 @ 11:00:32

    Leuk weetje, van een verder ongetwijfeld niet zo leuk bezoek. Folders in wachtkamers en ontvangstruimtes zijn trouwens zeldzaam tegenwoordig. Overal waar ik kom, staat dat die weg zijn gehaald vanwege corona.

    Beantwoorden

  17. Neeltje
    aug 10, 2020 @ 09:20:29

    Goed geregeld! Alle ballen verzamelen!

    Beantwoorden

  18. John
    aug 10, 2020 @ 08:32:42

    Ik heb me voorgenomen ook o tijd een testament te maken. Als ik zie hoe het gaat met erfensi van mijn schoonmoeder, dan wil ik zulke problemen echt voorkomen. Nu heb ik schatten van kinderen, maar je weet het maar nooit.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 09:29:27

      Precies, doen én snel omdat je nooit weet hoe gaat. Juist omdat je ook met aangetrouwde te maken kunt krijgen én met scheidingen waarbij juist dié exen soms dwars liggen.Mijn kinderen zouden me ook nooit tot uitbetalen gedwongen hebben maar scheidingen waren er geheel tegen de verwachting in dus tóch. Gelukkig niet op een moment dat de erfenis ter zake doend was.

      Beantwoorden

  19. Marlou
    aug 10, 2020 @ 08:30:36

    ha die Riet,

    wat een heerlijk verhaal weer…
    En gelukkig: jij was de enige echte grote liefde…
    Daar word ik heel blij van…

    Liefs, Marlou

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 09:23:26

      Dat was wederzijds hoor, wie kan tegenwoordig nog zeggen slechts met één man het bed gedeeld te hebben. Al is een tweede bed partner lang niet altijd een teken van “losbandigheid” natuurlijk. 😉

      Beantwoorden

  20. bvision
    aug 10, 2020 @ 07:21:05

    Ik ga er vanuit dat alles keurig geregeld is en dat de lottoballetjes niet nodig zijn…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 09:15:33

      Nou als ik ze even het juiste zetje had mogen geven zou ik natuurlijk wél meespelen. Het apparaat blijkt bij uitzondering nog wel eens nodig te zijn. Maar niet voor ons nee, aangenomen dat Ruud voortaan ook door de overheid digitaal gevonden kan worden dan hé!

      Beantwoorden

  21. terrebel
    aug 10, 2020 @ 00:16:56

    Het op orde maken van de papieren blijft een gedoe na een overlijden. Ik vind het knap van je, Riet! En die Lottoballen-machine is geweldig!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 09:20:31

      Het valt mij eigenlijk reuze mee, maar dat kan komen omdat ik altijd al alles zelf regelde en we over belangrijke zaken al goed nagedacht hadden. Het huis is weliswaar geen miljoenen waard maar wel bijna afbetaald en dan moet je geen gedonder hebben dat je kinderen uit moet kopen na het overlijden van één van de partners. Die komt dan met minder inkomen ineens weer voor hoge woonlasten te zitten doordat er weer een hogere hypotheek op zou moeten.

      Beantwoorden

  22. Matroos Beek
    aug 09, 2020 @ 23:14:50

    Toch belangrijk om de zaakjes goed geregeld te hebben via een testament. Dat hadden mijn ouders niet echt gedaan en na de dood van mijn vader is er enorme hommeles rond ontstaan. Te ingewikkeld om hier uit te leggen… maar toen zag ik het belang van een goed testament echt wel in. Dat hebben wij dus ook gedaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 10, 2020 @ 09:12:44

      Zodra je een huis koopt is een testament maken belangrijk om te zorgen dat het bezit daar terecht komt waar je het wilt hebben. Wij omschreven óók dat de kinderen hun erfdeel niet in een gemeenschap van goederen mogen onder onderbrengen, zodat er bij een eventuele scheiding geen deel met de ex partner mee moet. Je moet helaas ook aan zaken denken die op het moment totaal niet toepassing zijn, net als het hertrouwen van de weduwe of weduwnaar dat niet mag ontaarden is het verdwijnen van de erfenis van de kinderen al zijn er natuurlijk áltijd uitzonderingen te bedenken per individuele omstandigheden.

      Beantwoorden

      • Matroos Beek
        aug 10, 2020 @ 13:00:32

        Ja precies, dat hebben wij ook gedaan, dat het erfdeel NIET in gemeenschap van goederen wordt ondergebracht bij de kinderen. Bij hertrouwen… daar heb ik geen idee van… dat moeten we toch eens bekijken. Binnenkort moeten we toch naar de notaris ivm de verkoop/aankoop van ons huis.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          aug 10, 2020 @ 13:16:22

          Is ook wel nuttig om even naar te kijken of er zoiets in staat. Dit om eventuele gelukszoekers uit te schakelen die een bedroefde weduwe of weduwnaar wel willen troosten. Het komt helaas voor.

          Beantwoorden

  23. petra1945
    aug 09, 2020 @ 21:18:56

    Riet, wat een prachtig laconiek verhaal… Blijf vooral zo doorschrijven, ik zit hier te gniffelen.

    Beantwoorden

  24. Suskeblogt
    aug 09, 2020 @ 20:55:05

    al die opgehangen notarissen, die zullen wel niet koosjer geweest zijn. 🙂
    goed dat alles geregeld is zodat iedereen weet waar hij of zij staat als erfgenaam.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 09, 2020 @ 21:09:11

      Ja met al die scheidingen tegenwoordig moet je van alles indekken. Ook de kinderen mogen de erfenis niet in een gemeenschap van goederen onder brengen om te voorkomen dat dat er ooit expartners aanspraak op maken.

      Beantwoorden

  25. Rebbeltje
    aug 09, 2020 @ 20:50:59

    Weer een klusje verder…goed geregeld dus.
    Voorlopig mag jij in het halve huis van Ruud en Inge blijven wonen…weten ze dat zij het onderhoud vanaf nu ook mee moeten doen hihi
    Fijne avond nog

    Beantwoorden

  26. Karel
    aug 09, 2020 @ 20:46:03

    van erfrecht en notarissen heb ik geen kaas gegeten
    maar laat je het kaas niet van je brood eten hoor , ik vertrouw die lui niet
    en veel van die goede doelen hun strijkstokken ook niet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 09, 2020 @ 20:53:29

      Ze hoeven niet veel bijzonders voor ons te doen hoor, ik was er weer zó weg. Alles is goed geregeld Met al die grote goede doelen heb ik ook niets op

      Beantwoorden

      • Karel
        aug 09, 2020 @ 21:38:54

        gelukkig dat alles goed is geregeld , anders weten die zakkenvullers er wel raad mee hoor pppffftt
        ja een pracht boom hé , nu als het weer zo verder gaat , kunnen we er op onze oude dag onder in de schaduw zitten

        Beantwoorden

  27. Melody
    aug 09, 2020 @ 20:06:02

    opgehangen zijn ….. je zou er bijna bij gaan hangen, als het gezelschap ‘wel leuker maar niet makkelijker’ was geweest.

    Beantwoorden

  28. schrijfselsvanmij
    aug 09, 2020 @ 19:41:28

    Misschien gebeurt bij jullie ook wat bij ons gebeurde: belasting verzuimde erfbelasting te berekenen 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      aug 09, 2020 @ 19:46:50

      Nou dát zou fijn zijn. Maar ik denk het niet, Ons testament stamt al uit de late jaren 80. Tegenwoordig kun je ervoor kiezen om het erfrecht pas te laten innen als ook de tweede partner is overleden en dan betalen ze dus alsnog erfrecht over het hele bedrag behalve de vrijstelling.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: